Ortodoksisessa kirkossa ehtoollisessa katsotaan leivän ja viinin muuttuvan Jeesuksen ruumiiksi ja vereksi. Miten kaikesta lihan syönnistä kieltäytyvien kasvissyöjien pitäisi suhtautua tähän? Ovatko kasvissyöjät tervetulleita ehtoolliselle? Jos kasvissyöjä kieltäytyy ehtoollisesta pidättäytyen lihansyönnistä, niin onko ehtoolliselle vaihtoehtoa ilman lihansyöntiä? Eivätkö kasvissyöjät voi muistella muulla tavalla Jeesusta Kristusta?
Vastaukset 6
- Anonyymi
Vastausta ei kuulu, ei edes kirjasuosituksia. Eikö palstalla käy ketään papistoon, piispoihin tai luostarioppineisiin kuuluvaa?
- Anonyymi
Itsekin valtaosan elämästäni elettyäni syöden vain kasviksia, lähestyessäni Pyhiä Lahjoja ja niihin osallistuessani kykyjeni mukaisesti asianmukaisesti valmistautuneena, miellän itseni ensisijaisesti kristityksi kasvissyöjä-identiteetin tullessa kaukana perästä.
Aloituksessa kuvattu ongelma ei ole todellinen sisäistäessämme Jumalan. - Anonyymi
Lähtökohta on se mitä Kristus Jeesus itse sanoo: "Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää. Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet. Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä," (Joh 6:53-56).
Ehtoollinen, Pyhä Eukaristia, on määritelmällisesti jumalallisten lahjojen (Kristuksen ruumiin ja veren) vastaanottamista ja niistä osalliseksi tulemisesta. Jos sille olisi olemassa "vege-versio", kyse ei olisi enää ehtoollisesta vaan jostain jäljitelmästä, ja pahimmillaan syyllistyisimme sen kautta jumalanpilkkaan... Sama tilanne olisi toki myös alkoholittoman "ehtoollisviinin" käyttämisen kohdalla.
Samaan hengenvetoon on pakko todeta, että kristillinen Kirkko ei ole koskaan opettanut saati väittänyt, että ehtoollisessa olisi kyse kannibalismista (siis toisin kuin ei-kristillinen roomalainen yhteiskunta kuvitteli), vaikka ehtoollisaineiden uskotaan olevan Kristuksen ruumis ja veri yhtä todellisesti kuin Kristus itse on samanaikaisesti tosi Jumala ja tosi ihminen. Jos kerran ehtoollista ei pidetä kannibalismina, on hieman kyseenalaista voidaanko sitä pitää myöskään "lihansyöntinä" sanan varsinaisessa merkityksessä. Kysehän on loppujen lopuksi sakramentista, Jumalan mysteeristä. - Anonyymi
onko timon lempi perunalajike timo?
- Anonyymi
Olettaisi, että annabella.
- Anonyymi
Öylätit paistetaan uunissa missä on tirissyt myös joulukinkku
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas
Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei211371- 711359
- 1081265
Mies joka on oikeasti kiinnostunut
Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää1331261Kunnanhallitus
Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.671059- 1091009
Rauha, sopiiko
Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.94967Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys
Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev182933- 89896
- 45881
Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!
Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle66811Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi
Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....50706- 43676
- 58663
- 70646
- 98638
Humppila korvasi johtajia tekoälyllä
https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 15087628Perhoseni (miehelle)
Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r123622- 67596
- 53587