nuo POROT joidenki pyhiä lehmiä

Anonyymi-ap

en ihmettele yhtään jos kansalaiset, oikeat veronmaksajat ovat alkaneet kyllästyä noihin kotieläimiin jotka ainaisesti vuodesta toiseen muun ympäröivän yhteiskunnan harmina ja kiusana. Ja kun yleisesti tiedetään mitä joukkiota tämä ja nämä poroharrastelijat ovat niin kyllä jonkun tarttis tehdä jotain, ettei yksittäisten kansalaisten tarvitse ottaa lakia omiin käsiin.

38

778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      poronomistajalle määrättävä pakollinen vakuutus porovahinkojen varalta. Nyt ei syytön kansalainen voi mistään saada korvausta poron aihuttamista vahingoista

      • Anonyymi

        Onkoo persunatsit Tukholmassa lappiii ..


      • Anonyymi

        Vahingon tekijä kuva teostaan, ottaa kiinni, tunnistaa merkistä omistaja. ilmoittaa poliisille ja pyytää poliisi paikalle. Korvamerkit kannattaa kuvata tarkasti kenen omaisuus teki vahinkoa.


    • Anonyymi

      Sillat palaa, meneväki vähenee.

      • Anonyymi

        Pyri tunnistamaan trolli, siitä kaikki hyötyvät.
        Trollin tunnistaa väärän tiedon väittämisestä todeksi.


    • Anonyymi

      Poreo on eläin

    • Anonyymi

      Pane lihoiksi ja myy turisteille.

    • Anonyymi

      Ei he ymmärrä, että karja kuuluu pitää aitauksessa omalla maalla.
      Sitä varten he ovat kuulemma saanneet ostaa valtiolta porotiloja joihin kuuluu myös metsäpalsta jossa voivat porojaan pitää sekä laiduntaa.
      Tuolla saatais myös petokorvaukset sekä vakuutuskorvaukset poistettua.

      Poro- ja hirvivakuutus on oikeesti luotu kauriille, peuroille sekä hirville joita ei omista kukaan. Poroillahan on omistaja ja omistaja on vastuussa aina omista eläimistään jos ne vapaana juoksee.

      Kyseeseen tulee minusta vakuutuspetos sekä syrjintä jos autoilija menettää autosta bonukset sekä joutuu maksamaan omavastuun ja poron omistaja saa vakuutusyhtiöltä korvauksia vaikka hän on vastuussa itse porosta.

      • Anonyymi

        Tuohon tarvittaisiin perustuslakimuutos. Vakuutusyhtiöt eivät pysty nykysääntöjä muuttamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon tarvittaisiin perustuslakimuutos. Vakuutusyhtiöt eivät pysty nykysääntöjä muuttamaan.

        Tarvii ennakkotapauksen ensin eli poron täytyy juosta auton alle jossa ei ole, kuin liikennevakuutus.
        Jos porolla on omistaja niin omistaja on luonnollisesti jättänyt karjansa ilman valvontaa eli hän on vastuussa karjastaan itse.
        Jos ei ole merkkiä niin kyseessä on metsäporo jota ei omista kukaan.


      • Anonyymi

        olen juuri samaa mieltä tämän 10.7. klo 19.22.47 kirjoittajan kanssa. Ja lisäksi totean että nämä poroharrastelijat ovat sutkeja ja todellisia loisija jotka pyrkivät käyttämään ja käyttävät kanssaihmisiä ja yhteiskuntaa hyväkseen sumeilematta ja härskisti. Kysymys on kun kokonaisuutta tarkastellaan vakavista rikoksista ja kyllä yhteiskunnan tulisi puuttua tämän porukan tekemsiiin ja tekemättäjättämisiin kovalla kädellä ja laittaa nämä kuriin ja järjstykseen


      • Anonyymi

        ovat saaneet valtiolta maat ja lisämaat jotkut jopa satoja hehtaareja. miksi eivät paimenna ja aitaa poronsa noille alueille. tekevät tahallaan kiusaa ympäröivän yhteiskunnan muille asukkaille ja muiden pihoille ja kasvimaille. Sitten on tuo liikenteelle aiheuttamat suuret ja mittavat vahingot jotka yksityinen jotuu maksamaan mm. oman ajoneuvonsa korjaukset ja muut kulut jotka paimentamattomat porot aiheuttaa. Pitäs laittaa poronomistajille pakolliset vakuutusmaksut jotta kansalainen voisi josain saada korvauksen poron aiheuttamista vahingoista ja tuhoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon tarvittaisiin perustuslakimuutos. Vakuutusyhtiöt eivät pysty nykysääntöjä muuttamaan.

        kyllä ne on saatu nuo tilukset , talot, lisämaat ja muut etuudet ja hyvin voisivat virittää aitaukset noille hallussaan oleville maille. Mutta kun ovat laiskoja ja tottuneet loisimaan eivät tee mitään mikä ei ole pakkoa.


    • Anonyymi

      Kyllä porot saa kuljeskella vapaasti. Sehän on perinteistä saamelaisista poronhoitoa. Kylät on vain väärissä paikoissa.

    • Anonyymi

      Hesarissa on tänään, että lappalainen puukotti kaveriaan, kun tämä ei puhunut koiralle saamea. Tuskin on toista niin omituista "kansaa".

      • Anonyymi

        Ei kuitenkaan tehny korvamerkkiä ,


    • Anonyymi

      ei taida monikaan poroton hyväksyä noiden poroharrastelijoiden "bisnes" hommia. Harrastelijat ei ota lainkaan huomioon kanssaihmisille eiheutuneita kuluja ja harmia joita porot aiheuttavat. En ole vielä koskaan tavannut yhtäkän poropaimenta joka olisi poronsa hakemnut pois esim. ihmisten kasvimaalta tonkimasta

    • Anonyymi

      ei kuitenkaan purru munista

    • Anonyymi

      Ei niitä tarvitse paimentaa, poronhoitolaki antaa poroille liikkumisen mahdollisuuden vapaana ja sitä tulee kunnioittaa. Inarissa ei mikään tapahtuma vedä niin paljon väkeä kuin keväiset porokuninkuusajot joten poroa ja poronhoitoa tulee arvostaa ja kunnioittaa
      Valittajat voivat muuttaa asumaan sinne missä ei ole poroja. Siellä valittavat sitten maahanmuuttajista, korkeista asuntojen hinnoista, moottorimelusta tai liian lähellä asuvista naapureista. Jokaisella asuinpaikalla on sekä hyvät, että huonot puolensa ei tehdä poroista huonoa puolta nautitaan siitä kun luonto on lähellä ja eläviä eläimiä. Talvella eivät sitten tongi kasvimaita eikä makoile perunamaissa löydät niitä kaupan lihatiskiltä nassusi täytöksi😎

      Enkä ole Inarilainen, mutta käyn teidän hienossa kyläidyllissä aina sillointällöin

      • Anonyymi

        biesestä tehdään tavallisten ihmisten kustannuksella, puhumattakaan yhteiskunnan vastaavasta, että tämänän on totuus ja tullut nähtyä ja koettua n. 60v. ajan ja edelleen ollaan tässä oravanpyörässä hamaan tulevaisuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        biesestä tehdään tavallisten ihmisten kustannuksella, puhumattakaan yhteiskunnan vastaavasta, että tämänän on totuus ja tullut nähtyä ja koettua n. 60v. ajan ja edelleen ollaan tässä oravanpyörässä hamaan tulevaisuuteen.

        Ja sekös harmittaa porottomia^
        Jos poro olisi ei kenenkään omaisuutta niin se ei aiheuttaisi sairaalloista kateutta eli jos pihoille tulee jäniksiä, kauriita, kettuja, hirviä tai mitä vain muita luonnoneläimiä jotka eivät ole kenenkään ihmisen omistamia niin ne saavat tehdä mitä haluavat eikä niistä ole kenellekään mitään haittaa. Mutta jos poro tulee on siitä heti haittaa kun se kateus siitä, että se on jonkun omistama. Kun hirvi hyppää auton eteen niin surkutellaan hajonnutta autoa, mutta onneksi on vakuutus. Kun poro hyppää tielle ja auto törmää siihen niin voi, voi kun minun pitää maksaa vakuutuksia toisten porojen vuoksi. Tätä on kateus, kun naapurin isännällä on sitä ja tätä niin minun pitää vähätellä sitä, koska minä olen kadehtija eikä toisella saa olla mitään mitä minullakaan ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sekös harmittaa porottomia^
        Jos poro olisi ei kenenkään omaisuutta niin se ei aiheuttaisi sairaalloista kateutta eli jos pihoille tulee jäniksiä, kauriita, kettuja, hirviä tai mitä vain muita luonnoneläimiä jotka eivät ole kenenkään ihmisen omistamia niin ne saavat tehdä mitä haluavat eikä niistä ole kenellekään mitään haittaa. Mutta jos poro tulee on siitä heti haittaa kun se kateus siitä, että se on jonkun omistama. Kun hirvi hyppää auton eteen niin surkutellaan hajonnutta autoa, mutta onneksi on vakuutus. Kun poro hyppää tielle ja auto törmää siihen niin voi, voi kun minun pitää maksaa vakuutuksia toisten porojen vuoksi. Tätä on kateus, kun naapurin isännällä on sitä ja tätä niin minun pitää vähätellä sitä, koska minä olen kadehtija eikä toisella saa olla mitään mitä minullakaan ei ole.

        ei muten harmita yhtään. vaimolla on ollut poromerkki lapsesta lähtien v. 1952 yhtämittaa ja aina poroja, mutta monesta eri syytä myytiin kaikki merkit ja porot. Suurin syy oli, että niistä ei pystynyt pitämän sellaista huolta kun ymmärrettiin lähinnä juuri se, että ne porot olivat muiden kansalaisten harmina ja kiusana. Yksinkertaisesti poroista ei pystynyt huolehtimaan, eikä pysty tänäänkään kukaan niinkuin kuuluisi. Että jolla ei ole kokemusta ei kannata höpöjä kirjoitella, sillä asiaa kokematon ja ymmärtämätön voi vielä vahingossa noita kirjoituksia uskoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sekös harmittaa porottomia^
        Jos poro olisi ei kenenkään omaisuutta niin se ei aiheuttaisi sairaalloista kateutta eli jos pihoille tulee jäniksiä, kauriita, kettuja, hirviä tai mitä vain muita luonnoneläimiä jotka eivät ole kenenkään ihmisen omistamia niin ne saavat tehdä mitä haluavat eikä niistä ole kenellekään mitään haittaa. Mutta jos poro tulee on siitä heti haittaa kun se kateus siitä, että se on jonkun omistama. Kun hirvi hyppää auton eteen niin surkutellaan hajonnutta autoa, mutta onneksi on vakuutus. Kun poro hyppää tielle ja auto törmää siihen niin voi, voi kun minun pitää maksaa vakuutuksia toisten porojen vuoksi. Tätä on kateus, kun naapurin isännällä on sitä ja tätä niin minun pitää vähätellä sitä, koska minä olen kadehtija eikä toisella saa olla mitään mitä minullakaan ei ole.

        porot on toisten kiusana. Laki tulisi laatia ja poro tulisi laittaa samaan asemaan kuin muutkin hirvieläimet ja metsästettäväksi. Loppus katokorvaukset ja kälmääminen ja huijaus peto ym. korvauksilla, kun keplottelijat joutuisivat etsimään oikeita töitä ja oikeasti leipänsä tienaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei muten harmita yhtään. vaimolla on ollut poromerkki lapsesta lähtien v. 1952 yhtämittaa ja aina poroja, mutta monesta eri syytä myytiin kaikki merkit ja porot. Suurin syy oli, että niistä ei pystynyt pitämän sellaista huolta kun ymmärrettiin lähinnä juuri se, että ne porot olivat muiden kansalaisten harmina ja kiusana. Yksinkertaisesti poroista ei pystynyt huolehtimaan, eikä pysty tänäänkään kukaan niinkuin kuuluisi. Että jolla ei ole kokemusta ei kannata höpöjä kirjoitella, sillä asiaa kokematon ja ymmärtämätön voi vielä vahingossa noita kirjoituksia uskoa.

        Etpä tiedä mitä minulla on ja minkä verran. Tunnustaa heikkoutensa, että ei kykene huolehtimaan on jo jotakin, mutta ei pidä yleistää. Luettuasi poronhoitolakia ja ymmärtäessäsi, että paliskunnat on jaettu erityisporonhoitoalueisiin ja alueisiin jotka kuuluvat erityisalueen ulkopuolelle. Näillä alueilla on poronhoitajilla erilaisia vapauksia ja rajoitteita joilla poronhoitoa harjoitetaan. Lakiin kirjattuja asioita.

        Kun on päässyt vaimon reittä pitkin tutustumaan jonkinverran poronhoitoon se ei vielä tee ihmisestä poromiestä arvioimaan toisten laiskuutta ja saamattomuutta kun ei ole itsellä ollut kykyä sitäkään vertaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei muten harmita yhtään. vaimolla on ollut poromerkki lapsesta lähtien v. 1952 yhtämittaa ja aina poroja, mutta monesta eri syytä myytiin kaikki merkit ja porot. Suurin syy oli, että niistä ei pystynyt pitämän sellaista huolta kun ymmärrettiin lähinnä juuri se, että ne porot olivat muiden kansalaisten harmina ja kiusana. Yksinkertaisesti poroista ei pystynyt huolehtimaan, eikä pysty tänäänkään kukaan niinkuin kuuluisi. Että jolla ei ole kokemusta ei kannata höpöjä kirjoitella, sillä asiaa kokematon ja ymmärtämätön voi vielä vahingossa noita kirjoituksia uskoa.

        Kaikenkukkuraksi möitte porot merkkeineen niille jotka jatkaa teidän kesken jäänyttä perinnettä pitää elukoita toisten riesana. Siinä vasta tampiot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        porot on toisten kiusana. Laki tulisi laatia ja poro tulisi laittaa samaan asemaan kuin muutkin hirvieläimet ja metsästettäväksi. Loppus katokorvaukset ja kälmääminen ja huijaus peto ym. korvauksilla, kun keplottelijat joutuisivat etsimään oikeita töitä ja oikeasti leipänsä tienaamaan.

        Nimenomaan kiusana, eli tunnustat että toisten eläimet ovat teille kiusa ei niinkään haitta tai vahinkoeläin vaan kiusa josta tulee kateus…


    • Anonyymi

      Pitäiskö poroista valittajien lähteä etelään. Ei teitä täällä tarvita.

    • Vastuuvakuutus on jo olemassa joka korva kotieläinten aiheuttamat vahingot ja kai tuon saa poroillekin.
      Vakuutusyhtiön tehtävä luoda vakuutus ja uskon, että poromiehet hoitaa oman tehtävänsä ja ottavat vakuutukset sekä tekevät aitaa sinne minne tarvii niin porot ei juokse tielle.

      Valitukset ei vaan lopu tuohon, koska seuraava valitus alkaa siitä kun mihinkään ei pääsee tai jos pääsee niin PORTIT jää auki koska joukossa on aina joku joka jättää portin sulkematta koska hän vain äkkiä käväsee ja tuo saa uuden riidan aikaan!

      • Voisin kyllä kokeilla jos tuolla sais kuitattu kunniavelan sillä pois vaikka ei tuo velka ole edes minun!

        Sama kai tuo on kenen velkoja tässä elämässä maksaa, koska kaikkien muiden konkurssi velkoja ollaan porukalla maksettu, mutta minä maksan itse omani ja tuosta periaatteesta pidän loppuun asti kiinni!


    • Anonyymi

      Holomanämmälle ja muille tiedoksi Inari kuuluu erityisporonhoitoalueeseen. Porot saavat mennä ja tulla niinkuin haluavat eikä niiden vuoksi ole aitaamis eikä vastuuvakuutustarvetta. Asiahan on lakiin kirjoitettu. Tiedoksi vielä, että lähin rautatieasema on Rovaniemellä, muuttakaa niin kauas ettei ole poroja lähimainkaan…kiskot vievät etelään entinen taakse jää…

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Etelän kyrvistä on saatu tarpeekseen. Kiskot vievät etelään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä. Etelän kyrvistä on saatu tarpeekseen. Kiskot vievät etelään.

        tiedän paljn porokkata ja niitä jotka ovat alkuperäisväestöä ja myyneet tästäkn syystä poronsa kun niistä on paljon harmia ja huolta itselle ja muille ja eivät varmasti nämä ikänsä täällä asuneet ja jopa syntyneet ala muuttamaan pois , vaan mieluummin hävittävät tai myyvät poronsa


      • Eli tuolla teorialla pitää poistaa tiet sekä kaikki asutus ja muu joka on rakennettu erityisporonhoitoalueella poronhoidon vaikeuttamiseksi.
        Nuohan on poronhoidon häirintää ja aikojen alusta ilmeisesti poromiehet on asuneet puussa ja AIHKI mänty josta aina puhuvat viittaa erääseen sukuun joka on aikojen saatossa ilmeisesti muuttanut omaa sukunimeä useampaan kertaan…
        Tuo on syy miksi niitä 100 vuosia vanhoja mäntyjä pitää suojata.
        Miksi he ei ole voineet reilusti sanoa, että ovat asuneet vanhoissa puissa ja asusivat mielellään vieläkin niin porojen paimentaminen olis helppoa sekä JÄKÄLÄN suojaaminen…


      • Holomanämmä kirjoitti:

        Eli tuolla teorialla pitää poistaa tiet sekä kaikki asutus ja muu joka on rakennettu erityisporonhoitoalueella poronhoidon vaikeuttamiseksi.
        Nuohan on poronhoidon häirintää ja aikojen alusta ilmeisesti poromiehet on asuneet puussa ja AIHKI mänty josta aina puhuvat viittaa erääseen sukuun joka on aikojen saatossa ilmeisesti muuttanut omaa sukunimeä useampaan kertaan…
        Tuo on syy miksi niitä 100 vuosia vanhoja mäntyjä pitää suojata.
        Miksi he ei ole voineet reilusti sanoa, että ovat asuneet vanhoissa puissa ja asusivat mielellään vieläkin niin porojen paimentaminen olis helppoa sekä JÄKÄLÄN suojaaminen…

        Poro on yks pahimmista eläimistä joka kuopii maata ja tuo kuopuminen on kaikista pahinta vielä talvella, kun kaivavat lumen joka luonnollisesti on suojana aluskasvillisuudelle pakkasia vastaan.

        Hakkuut on metsänhoitoa ja kyllä puuta on tarvinneet poromiehetkin vaikka muuta väittävätkin.


      • Holomanämmä kirjoitti:

        Poro on yks pahimmista eläimistä joka kuopii maata ja tuo kuopuminen on kaikista pahinta vielä talvella, kun kaivavat lumen joka luonnollisesti on suojana aluskasvillisuudelle pakkasia vastaan.

        Hakkuut on metsänhoitoa ja kyllä puuta on tarvinneet poromiehetkin vaikka muuta väittävätkin.

        Olis mielenkiintoista nähdä miltä Čáháligvääri eli Maahisvaara näyttää kesällä, koska juttu on tehty talvella ja suojauksen jälkeen media teki jutun josta löytyy ainakin kyseinen linkki https://suomenkuvalehti.fi/kotimaa/vanhojen-metsien-suojelurahasta-kilpaillaan-jo-lapissa-aikion-perhe-paatti-rauhoittaa-suvun-aarniometsan/

        Tuon tilaajille, mutta olen lukenut sekä nähnyt tuosta pätkiä joissa kyseisen Aikion suvun edustaja ajeli moottorikelkalla Maahisvaaran rinnettä ylös sekä alas ja jälki oli tehty joten miten tuo suojaaminen meni, koska eihän siellä saa ajaa edes moottorikelkalla ja toisessa jutussa eli tässä https://luonnonperintosaatio.fi/koskematon-luonnonmetsa-suojellaan-inarijarven-rannasta/ lukee taas, että ” Inarinsaamelainen sana Čáhálig tarkoittaa saamelaismytologiassa aarteenvartijahaltiaa, jolta oli pyydettävä lupa ennen kuin metsään voitiin leiriytyä. Čáháligväärin edustalla lainehtii suuri Inari, ”erämaameri”, ja rannalta on näköyhteys Äijjih-saareen, Ukkoon, saamelaisten pyhään seitaan. Ylä-Lapin metsäaarteiden suojelussa voi myös Luonnonperintösäätiö olla auttamassa lahjoittajiensa tuella ja ehkä myös Čáháligväärin aarteenvartijan avulla. ”

        Eli aarteenvartijala pitää saamelaisten pyytää lupa eli saavatko he mennä moottorikelkalla metsään, koska möi metsän jutun mukaan Luonnonperintösäätiö osti 42hehtaaria metsää Aikion suvulta ja kauppaneuvottelut on käyty poronisäntä Leo Aikion kanssa jonka vaimoa ei jutussa mainittu, mutta hän on Tiina Sanila-Aikio joka on Twitterin tviitin mukaan luvannut antaa tukensa sekä osaamisensa Leo Aikion käyttöön SäKan edustajana.

        Olen ihan sanaton näissä saamelaisten metsässä asioissa, mutta yhdenvertaisuutta en näe onneksi minun suuntaan!


      • Holomanämmä kirjoitti:

        Olis mielenkiintoista nähdä miltä Čáháligvääri eli Maahisvaara näyttää kesällä, koska juttu on tehty talvella ja suojauksen jälkeen media teki jutun josta löytyy ainakin kyseinen linkki https://suomenkuvalehti.fi/kotimaa/vanhojen-metsien-suojelurahasta-kilpaillaan-jo-lapissa-aikion-perhe-paatti-rauhoittaa-suvun-aarniometsan/

        Tuon tilaajille, mutta olen lukenut sekä nähnyt tuosta pätkiä joissa kyseisen Aikion suvun edustaja ajeli moottorikelkalla Maahisvaaran rinnettä ylös sekä alas ja jälki oli tehty joten miten tuo suojaaminen meni, koska eihän siellä saa ajaa edes moottorikelkalla ja toisessa jutussa eli tässä https://luonnonperintosaatio.fi/koskematon-luonnonmetsa-suojellaan-inarijarven-rannasta/ lukee taas, että ” Inarinsaamelainen sana Čáhálig tarkoittaa saamelaismytologiassa aarteenvartijahaltiaa, jolta oli pyydettävä lupa ennen kuin metsään voitiin leiriytyä. Čáháligväärin edustalla lainehtii suuri Inari, ”erämaameri”, ja rannalta on näköyhteys Äijjih-saareen, Ukkoon, saamelaisten pyhään seitaan. Ylä-Lapin metsäaarteiden suojelussa voi myös Luonnonperintösäätiö olla auttamassa lahjoittajiensa tuella ja ehkä myös Čáháligväärin aarteenvartijan avulla. ”

        Eli aarteenvartijala pitää saamelaisten pyytää lupa eli saavatko he mennä moottorikelkalla metsään, koska möi metsän jutun mukaan Luonnonperintösäätiö osti 42hehtaaria metsää Aikion suvulta ja kauppaneuvottelut on käyty poronisäntä Leo Aikion kanssa jonka vaimoa ei jutussa mainittu, mutta hän on Tiina Sanila-Aikio joka on Twitterin tviitin mukaan luvannut antaa tukensa sekä osaamisensa Leo Aikion käyttöön SäKan edustajana.

        Olen ihan sanaton näissä saamelaisten metsässä asioissa, mutta yhdenvertaisuutta en näe onneksi minun suuntaan!

        Sitä minä vaan, että eihän meihin suomalaisiin liity millään vaan saamelaisiin…


      • Holomanämmä kirjoitti:

        Sitä minä vaan, että eihän meihin suomalaisiin liity millään vaan saamelaisiin…

        Löytyi tämmöinen juttu vielä https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/b08e8760-2c0c-44b5-8d4f-bec0563247ad.

        Ihmetytti vain miksi ei ollut opastanut muita myymään metsiään luonnonperintösäätiölle niin olisivat saaneet rahaa jolla voi ostaa poroille rehuja. Tuohan on nykyaikaa eikä perinteistä vanhaa poronhoitoa jonka möi luonnonperintösäätiölle Maahisvaaran kaupan yhteydessä.


    • Anonyymi

      Kylläpä sitä Holomanämmällä riittää juttua🤪🤪🤡

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4030
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2081
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      549
      1647
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      94
      1366
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1117
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1038
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      216
      916
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      883
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      828
    Aihe