Verkkokalastuksen kieltäminen Saimaalla saimaannorpan levinneisyysalueilla heinäkuun loppuun saakka

Anonyymi-ap

5

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Perustelut
      Saimaannorppa on yksi maailman harvinaisimmista hylkeistä, eikä sitä esiinny missään muualla kuin Suomessa. Norppa on edelleen erittäin uhanalainen ja vastuu sen suojelusta on yksinomaan suomalaisilla.


      Heinäkuun verkkokalastusrajoitus on ratkaiseva, sillä juuri heinäkuussa Saimaan norppavesillä n. 50 000 kesäasunnolla lomaillaan ja kalaverkkoja lasketaan Saimaaseen koko vuodessa eniten. Tämän vuoksi heinäkuun rajoitusaika on ratkaisevan tärkeä maailman uhanalaisimmalle hylkeelle.


      Saimaannorpan suojelun strategia ja toimenpidesuunnitelma asettaa tavoitteeksi ylläpitää saimaannorppakannan kasvua siten, että kannan keskimääräinen kasvunopeus on 3–6 % vuodessa. Tähän tavoitteeseen ei kuitenkaan ole päästy viimeisten kolmen vuoden aikana ja lisärajoituksia tarvitaan. Vuonna 2019 Metsähallituksen julkaiseman arvion mukaan saimaannorppakannan koko oli noin 410 yksilöä. Vuonna 2022 arvio oli 430–440 norppaa. Kun kolmen viimeisen vuoden aikana kanta on lisääntynyt noin 25 norpalla, tarkoittaa se alle 8 norppaa vuodessa eli kannan kasvu on alle 2 % vuodessa. Tämä on alle suojelun strategian määrittämän tason.


      Vuonna 2016 kalastusrajoitusten päivityksen yhteydessä kirjattiin erillinen lausuma saimaannorppien elinolojen turvaamiseksi. Lausuman mukaan hallituksen on ryhdyttävä verkkokalastuskiellon laajentamiseen ja muihin lisätoimiin, jos seurantaluvut niin näyttävät.

      • Anonyymi

        🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

        ❤️ ­­N­­y­­m­­f­o­­m­­­a­­a­­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#17926177g

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Jakakaa aloitusta eteenpäin kaikkialla, mikä tavoittaa ihmiset

    • Anonyymi

      1504 kannatusilmoitusta kasassa. 50 000 tarvitaan asian eduskuntaan etenemiseksi. Edellinen vastaava aloite vuodelta 2019 keräsi lähes 80 000 kannatusta.

    • Anonyymi

      Ääniä 6376. Suunta on oikea mutta matkaa vielä on.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe