Havaitsetko alla olevasta kuvasta, miten pyörätien jatkeet eroavat toisistaan?
https://i.ibb.co/1QX0WYP/v-rin-merkitty-py-r-tien-jatke.jpg
Toinen pyörätien jatkeen tiemerkintä on lain vastainen. Vastakkaisilla puolilla olevat tilanteet näyttävät äkkiä katsottuna samanlaisilta. Molemmissa on samanlaiset ajorataraidoitukset ja väistämisvelvollisuus risteyksessä -liikennemerkki (kärkikolmio).
Vastaus:
Kuvaajan suunnassa olevassa tilanteessa ei ole pyörätien jatketta, sillä väistämismerkki on kadun ja kevyen liikenteen väylän välissä. Nykyisen tieliikennelain mukaan pyörätien jatke merkitään tiemerkinnöillä vain, jos ajorataa ajaville on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä ennen pyörätien jatketta. Nyt näin ei ole, koska väistämismerkki on jatkeen jälkeen. Tuossa pitäisi siis olla täyspitkä suojatiemaalaus, tai liikennemerkki pitää siirtää ennen tiemaalausta.
Väärin merkitty pyörätien jatke - huomaatko eron?
31
408
Vastaukset
- Anonyymi
Tuossa tilanteessa auton kylkeen ajava pyöräilijä on siis syyllinen. Pyörätien jatkeen tiemerkintä kun ei vaikuta väistämissääntöihin mitenkään. Se kun on vain tiemerkintä, jonka avulla osoitetaan pyörätien jatke. Nyt se on soitettu virheellisesti, koska paikassa ei lain mukaan ole pyörätien jatketta, koska väistämismerkin sijaiti näin määrää.
- Anonyymi
Syyllisyys ei ole ehkä niin yksiselitteinen asia tilanteessa, jossa tienkäyttäjille annetaan väärää tietoa tienpitäjän virheen takia.
- Anonyymi
Leväperäistä toimintaa.
Jos tuossa tapauksessa tapahtuisi onnettomuus, toivottavasti ei tapahdu, toinen osapuoli on syyllinen, mutta molemmat saavat sakot. Se on nahkapäätös aina tässä liikennekulttuurissa.- Anonyymi
Miten perustelet sen, että molemmat saavat sakon?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten perustelet sen, että molemmat saavat sakon?
Autoilija saa aina sakon varomattomuudesta liikenteessä, koska olisi voinut toimia toisin. Aina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoilija saa aina sakon varomattomuudesta liikenteessä, koska olisi voinut toimia toisin. Aina.
Ei saa. Ainoastaan silloin, kun tämän todetaan rikkoneen sääntöjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei saa. Ainoastaan silloin, kun tämän todetaan rikkoneen sääntöjä.
Tieliikennelaissa on nykyään 4 § (Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus), joka perusteella voidaan periaatteessa joka kerta sakottaa kaikkia osapuolia, kun tapahtuu onnettomuus. Melko etevä saa olla, jos pystyy osoittamaan, ettei rikkonut tienkäyttäjän ennakointivelvollisuutta kohtaan.
"Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikennelaissa on nykyään 4 § (Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus), joka perusteella voidaan periaatteessa joka kerta sakottaa kaikkia osapuolia, kun tapahtuu onnettomuus. Melko etevä saa olla, jos pystyy osoittamaan, ettei rikkonut tienkäyttäjän ennakointivelvollisuutta kohtaan.
"Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."Pykälän perusteella sakotetaan vain niitä, joiden katsotaan rikkoneen sitä. Jos ei riko sääntöjä, ei saa sakkoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pykälän perusteella sakotetaan vain niitä, joiden katsotaan rikkoneen sitä. Jos ei riko sääntöjä, ei saa sakkoja.
Olipa lapsellinen väite. Sakko tulee aina, jos olisi ollut vähäisinkään mahdollisuus estää onnettomuus. Se on 99 % aina, jos vastassa on pyörä tai jalankulkija.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipa lapsellinen väite. Sakko tulee aina, jos olisi ollut vähäisinkään mahdollisuus estää onnettomuus. Se on 99 % aina, jos vastassa on pyörä tai jalankulkija.
Onko se siis mielestäsi väärin sakottaa sitä, joka ei ole estänyt onnettomuuden syntymistä, vaikka olisi voinut?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pykälän perusteella sakotetaan vain niitä, joiden katsotaan rikkoneen sitä. Jos ei riko sääntöjä, ei saa sakkoja.
Noin toki on. Tuo uusi pykälä velvoittaa kuitenkin siihen, että on myös tarkkailtava ja ennakoitava toisten tienkäyttäjien tekemiä liikennettä vaarantavia tai yllättäviä tekoja. Helposti voidaan varmasti osoittaa, ettei ole huomioitu toisen osapuolen virhettä tarpeeksi hyvin, jos kerta tuli osuma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko se siis mielestäsi väärin sakottaa sitä, joka ei ole estänyt onnettomuuden syntymistä, vaikka olisi voinut?
Aina pitää sakottaa! Valtio saa siitä tuloja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aina pitää sakottaa! Valtio saa siitä tuloja.
Olisit voinut vastata myös fiksusti.
- Anonyymi
Melkoisen miinan ovat tehneet pyöräilijöille. Syytä olisi siirtää kolmio ennen pyörätien jatketta, tai sitten maalata kohtaan täyspitkä suojatiemaalaus.
- Anonyymi
Kyllä ennenvanhaan oli selkeää, autoilija väisti aina taluttipa pyöräilijä fillariaan tai ajoi suojatien yli.
- Anonyymi
Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Uusin tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020. Tätä edellinen laki astui voimaan 1 päivänä huhtikuuta 1982. Pitää pysyä mukana liikennesääntöjen suhteen.
- Anonyymi
Olen pyöräilijä itsekin ja sitä mieltä että tuo pitäisi kääntää toisin päin... Pyöräilijä väistäisi aina, olisi kaikin puolin turvallisempaa. Taluttaessa olisi jalankulkijan oikeudet ja autoilija väistää.
- Anonyymi
Yhteiseurooppalaista käytäntöä takuulla ajatellaan. Mahdollisimman yhtenäiset liikennesäännöt kaikkiin Euroopan maiden osalta on varmaan myös tavoitteena. Ei ole hyvä asia, että suomeen tulisi jotakin poikkeavia sääntöjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen pyöräilijä itsekin ja sitä mieltä että tuo pitäisi kääntää toisin päin... Pyöräilijä väistäisi aina, olisi kaikin puolin turvallisempaa. Taluttaessa olisi jalankulkijan oikeudet ja autoilija väistää.
Tuo on huonojen autoilijoiden ikuinen haave, joka ei koskaan toteudu.
- Anonyymi
Ylläpidolla on joku fiksaatio poistaa täältä asiallisia viestejä. Kummaa touhua.
- Anonyymi
Tekoäly tekee myös palstojen moderointia. Se poistaa välillä ihan asiallisiakin viestejä. Huonosti toimii joskus.
- Anonyymi
Toisella puolella kolmio on oikeassa paikassa, mutta laiskat on sitten laittaneet toisen kolmion valotolppaan, mikä on tietenkin väärässä paikassa.
- Anonyymi
Noin siinä on varmaan päässyt käymään. Liikennemerkki väärässä paikassa on vaaran paikka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin siinä on varmaan päässyt käymään. Liikennemerkki väärässä paikassa on vaaran paikka.
Väärä tiemerkintä on myös vaaran paikka. Aloituksen esimerkissä pyörätien jatkeen tiemerkintä on väärin suhteessa kuvassa lähimmän kolmio liikennemerkin sijaintiin. Voidaan katsoa tämän kuvituskuvan kaksi esimerkkiä.
https://i.ibb.co/R44TnS9/vasistamisjarjestys-jatke-kolmion-sijainti.jpg
Ylemmässä kuvassa kolmion sijainti on aloituksen esimerkin kaltainen, eikä pyörätien jatketta saa nykyisen tieliikennelain mukaan silloin tiemerkinnällä merkitä. Pyöräilijät väistävät oikean alakulman valkoista autoa. Muut kääntyvät autoilijat väistävät sitten pyöräilijöitä.
Alemmassa kuvassa kolmio on sijoitettu ennen pyörätien jatketta/suojatietä ja pyörätien jatke on siksi merkitty ja sen saa merkitä. Kaikista suunnista tulevat autoilijat ovat väistämisvelvollisia pyöräilijöitä kohtaan.
- Anonyymi
Joutuukohan virkamies virheistään vastuuseen? No vitsi vitsi :)
- Anonyymi
Miksi ei joutuisi? Riippuu toki varmaan tilanteesta ja tapauksesta.
- Anonyymi
Ärsyttää, että artikkelissa puhutaan virheellisesti kahdesta eri risteyksestä. Noissa kuvissa näkyy yksi ainoa risteys. Pitää puhua risteyksen eri puolista.
Yksi risteys siinä on, jonka yhdellä puolella oleva pyörätien jatkeen tiemerkintä on tieliikennelain vastainen, koska ajoradan väistämismerkki ei sijaitse ennen tiemaalausta.- Anonyymi
Ja tuossa viittaan Ilta-Sanomien aiheeseen liittyvään artikkeliin.
https://www.is.fi/autot/art-2000009680389.html
- Anonyymi
Toimittajat eivät myöskään usein ole perillä asioista. Tästä alla olevasta artikkelista löytyy virheitä.
https://www.is.fi/autot/art-2000009523972.html
Esim. toisen kuvan kuvatekstissä lukee näin: "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -merkkiä käytettäessä tiessä tai kadussa on oltava pyörätien jatkeen kohdalla korotus. Tämä tienylityspaikka ei ole ilmeisesti vielä täysin valmis, sillä korotuksessa pitäisi olla joko merkissäkin näkyvä viivoitus tai pyöräkaistamaalaus."
Aluksi, niin väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa liikennemerkkiä voidaan myös käyttää liikennevalo-ohjatussa tienylityspaikassa ja silloin ei tarvitse olla korotettu pyörätien jatke.
Tuossa toimittaja sekoittaa myös tilanteeseen pyöräkaistan ja sen tiemaalauksen. Pyöräkaista ei liity asiaan mitenkään. Pyöräkaista on ajoradalla ja menee ajoradan suuntaisesti. Pyörätien jatkeen tiemaalaus ajoradan yli menevällä korotetulla osalla pitäisi tietenkin olla. - Anonyymi
> Olisit voinut vastata myös fiksusti.
Puhumattakaan sinusta itsestäsi, mitä olisit voinut tehdä fiksusti. Mietipä vähän elämääsi ja kaikkia sanomisiasi. Taitaa nyt jo kaduttaa. - Anonyymi
Jos ei huomaa eroa, niin ei ole sovelias ajoneuvon kuljettajaksi.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1181756
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill381475Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1221408Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461250
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521241- 521188
- 591127
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.481014