Miksi F-35 raivostuttaa?

Anonyymi-ap

Jos hävittäjäkoneen pitäisi ehdottomasti olla supernopea, huippuketterä tai nousta 30 km korkeuteen, niin jenkit olisivat rakentaneet sellaisen.

Hävittäjien korkeuslukemat on tehty kevennetyillä, riisutuilla ja trimmatuilla versioilla. Niillä ei ole mitään yhteistä taisteluolosuhteiden kanssa.

Suuret nopeudet vaativat muuttuvaa ilmanottoa. Ennätyslukemat tehdään loivassa syöksyssä korkealla, ilman lisätankkeja ja ilman aseita, jälkipoltolla ja polttoainetta juuri sen verran että kentälle pääsee. Kuulostellaan ettei kone repeä. Jee ollaan 2 mach kerhossa! Tai tehdään kuten Ruotsi ja ilmoitetaan vaan tietokonesimulaation optimistinen arvio, ennen kuin edes koelentoa oli tehty.

Mihin isoja nopeuksia tarvitaan ilmasodassa? On kaksi tilannetta, eli hyökkääminen kohteen kimppuun ja vastustajien ohjusten pakeneminen niiden kantaman äärirajoilla. F35 taas pääsee huomaamatta omien ohjustensa kantaman päähän eli 100-200 km etäisyydelle mistä tahansa kohteesta. Eikä tuolta etäisyydeltä pysty taas havaitsemaan sitä tai ainakaan lukitsemaan tutkaa siihen.

78

699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Tai tehdään kuten F-35:n kohdalla L&M teki ja ilmoitetaan vaan tietokonesimulaation optimistinen arvio, ennen kuin edes koelentoa oli tehty."

      Koneen vikakylläisyyden takia maksimi suoritusta ei ole päästy mittaamaan, ei lähellekään.

      • Anonyymi

        😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

        💋 ­­­N­y­m­­­f­o­­m­­­a­­a­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#17927674n

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Tiltuilla soi sama levy aina ja iankaikkisesti.

      Putin kehui SU-57 maasta taivaisiin kuten tiltutkin ja SIITÄ tuli SUSI.

      F-35 kone taasen on sieltä parhaasta päästä ja syksyllä menee tuhannes kone toimitukseen.

      Mutta eihän se tiltun vinkumista lopeta. Se loppuu vasta kun happi ei kulje tiltun keuhkoihin.

      • Anonyymi

        Nyt keskustellaan siitä miksi F-35 ei toimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt keskustellaan siitä miksi F-35 ei toimi.

        No, kerro se sitten?


    • Anonyymi

      Tulevaisuus näyttää onko susi

      • Anonyymi

        Taidat elää vielä menneisyydessä.

        Se on erinomainen kone ja sitä pystyy päivittämään jatkuvasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat elää vielä menneisyydessä.

        Se on erinomainen kone ja sitä pystyy päivittämään jatkuvasti.

        Tositilanteessa on vielä katsomaton kortti.

        Kaikkia koneita pystyy päivittämään, kunhan maksaja löytyy.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tositilanteessa on vielä katsomaton kortti.

        Kaikkia koneita pystyy päivittämään, kunhan maksaja löytyy.

        Onhan rysäpöksytkin päivittäneet Suhoitaan Tomtomilla. Eli olet oikeassa, kyllä pystyy. Ja edullisesti.


    • Anonyymi

      F-35 ja su-57.
      No toinen on maailman myydyin ja halutuin hävittäjä, kun taas toisessa ei vieläkään ole omaa toimivaa moottoria, eikä se kelpaa kellekään edes ilmaiseksi ja sen tuotanto toimii vain tiltun haaveissa.

      • Anonyymi

        Toista saivat valmiiksi 4 kappaletta ja sitten putte-setä käski pudottaa hintaa -25% ja sen jälkeen ei ole valmistunut yhtään. Neljästä yksi putosi luovutuslennolla ja loput on ollut yli 4 vuotta lentokiellossa. Mutta häive niissä toimii, koneet katoaa näkyvistä osa kerrallaan.
        F-35 on muuttunut jo paljon ensimmäisistä versiosta ja paranee koko ajan. Suomi saa omiinsa todella hyvät uudet päivitykset ja jopa uusimmat tutkat. Suomi teki loistavat kaupat.


    • Anonyymi

      Tietämättömyys raivostuttaa ja osaa se, että ryssillä ei ole mitään vastaavaa. Mutta tietämättömyys on suurin syy, miksi F-35 raivostuttaa, sen ymmärtäminen vaatii paljon ja pelkkä Korkeajännityksen lukeminen ei riitä...

      https://siivet.fi/sotilasilmailu/f-35-ei-ole-havittaja/

      • Anonyymi

        Kiitoksia, oli mielenkiintoista luettavaa!


      • Anonyymi

        Artikkeli julkaistiin alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 2017/1.

        Vanhentunut kone


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Artikkeli julkaistiin alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 2017/1.

        Vanhentunut kone

        Et siis tälläkään kertaa ymmärtänyt lukemaasi. Muista mennä syksyllä takaisin yläasteelle, ei jää koulut kesken..


    • Anonyymi

      Paitsi että F-35 ei pääse niin lähelle jos vastustajalla on käytössä nykyakaista kalustoa, ja Venäjällä käytössäolevilla koneilla (ja maaatutkilla) on mm. Su-57 ja -35, sekä uusimmissa SU-30 koneissa on taksitaajuiset tutkat jotka näyttävät "normaalisti" häivekoneiksi mainostetut F-35 koneet. Tällöin F-35 koneella ei edes pääse karkuun sen hitauden johdosta. Lisäksi jos se on menosuunnassa, sen paljastaa myös moottorin lämmönsäteily, joka pystytään havaitsemaan jopa 90 km päästä, nykyaikaisilla Venäläiskoneiden sensoreilla.

      • Anonyymi

        90km:n päässä oleva venäläiskone on pudotettu jo kauan aikaisemmin. Paitsi tietysti jos se on su-57, joka on jo valmiiksi pysyvästi maassa.


      • Anonyymi

        Aivan loistavaa ironiaa;-))) Kiitoksia makeista nauruista!! Varmaan tuollaisia neuvoja Putin sai, ennen kuin päätti hyökätä Ukrainaa kolmeksi päiväksi;-)))))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        90km:n päässä oleva venäläiskone on pudotettu jo kauan aikaisemmin. Paitsi tietysti jos se on su-57, joka on jo valmiiksi pysyvästi maassa.

        Se olisi pudotettu ja parin sadan kilometrin päähän ja venäläinen ei edes huomaisi, että mikä iski. F-35 hävittäjillä tuhotaan venäläisten ilmatorjuntajärjestelmät ja sen jälkeen pommikoneet hoitaa lopun. Israel iski F-35 hävittäjillä Iranin ohjus-ja asekolonnaan, sitä suojasi venäläiset ilmatorjuntajärjestelmillään, yksikään niistä ei ns herännyt tai huomannut koko tapahtumaa. Koko kolonna tuhottiin täysin. Tämä tapahtui Syyriassa joulukuussa 2022.
        Se oli järkytys venäläisille, heidän ilmavoimat ei myöskään havainneet mitään.


      • Anonyymi

        Kyllä toimii, säälittävä pikku PELKURIPJASKA!.

        Toimii kuten lause, "Paikasta, mitä et näe ... lähtee ääni, jota et ehdi kuulla", tässä reaalimaailmassa.


      • Anonyymi

        Venäläiskoneiden sensoreilla🤣 joko niitä ei ole ta ne eivät toimi🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        90km:n päässä oleva venäläiskone on pudotettu jo kauan aikaisemmin. Paitsi tietysti jos se on su-57, joka on jo valmiiksi pysyvästi maassa.

        Su57 uusi moottori on valmis (изделие 30) ja konetta aletaan valmistamaan. Se on saanut jo uuden avioniikan, uuden tehokkaamman tutkan ja ohjukset, joilla pystyy pudottamaan vastustajan yli 200 km päästä. Tällä uudella ohjustyypillä tehtiin ilmasta-ilmaan-ohjusten maailmanennätys kun venäläinen kone tiputti ukrainalaisen hävittäjän yli 200 km etäisyydeltä.

        Edellisen sukupolven hävittäjistä Su-27 on merkittävästi parempi kuin USAn vastine F15. Tämän USA oppi jo 1991 kun venäläiset tekivät laivuevierailun USAssa. Taisteluharjoituksissa venäläiset pesivät F15 -hävittäjät. Sittemmin USA on ostanut Ukrainasta Su-27 hävittäjiä selvittääkseen syyt koneen paremmuuteen…


    • Anonyymi

      Yllä oleva ei ole käsittänyt asiasta mitään. Ensiksikin F-35 ei voi lähettää ohjuksia takasektoriin, ja etusektorista se nähdään useamman sadan kilometrin matkalta, sekä Venäläisten hävittäjäkoneiden kaksitaajustutkilla ja maatutkat taas näkevät nuo F-35 koneet aina desimeteritasajuisesta - metrisellä taajuudella toimivilla tutkajärjestelmillä. F-35 muotoilu on toimiva vain CM taajuksia vastaan. Muilla taajuksilla se on tavallisesti havaittavissa.
      Eli koko tämä häivekonelähtöisyys on jo tällä hetkellä vanhanaikaista ja toimii vain niitä maita vastaan, jolla ei ole nykyaikaisia aseita ja tutkia. Eli tuo häivelähtöisyys oli kova sana joskus viime vuosisadan 80- luvulla, mutta nyt sen vaikutus on varsin vähäinen tavallisia ja mm. passivitutkia vastaan.

      • Anonyymi

        F-35:n häive toimii juuri sillä alueella, jota maaliin hakeutuvat ohjukset käyttävät. Ei Venäjällä ole mitään ohjusta, joka löytäisi F35:n. Venäläisillä kaksitaajuustutkat eivät auta, kun ne itse loistavat kuin Naantalin aurinko F35:n tutkassa. Sekä venäläiset tutka-asemat että hävittäjäkoneet ovat itse maaleja samalla ja varsinkin hävittäjien tutkat ovat 20 v jäljessä länsimaista. Lisäksi F35:n suojana on häiveen lisäksi sen tutkahäirintälaitteisto. Ei se Gripen ole ainoa kapine jolla on tutkahäirintäkyky. Kun F35:n tutkaheijaste on hyvin pieni, se pystyy häirinnällä helpommin myös harhauttamaan vastapuolen tutkaa.

        Kyse on siis siitä, ettei riitä että jollain systeemillä saa tiedon että F35 on "jossain". Jos ohjus ei löydä sitä niin se ei osu. Ja ohjusten hakupäät ovat aina pieniä.


    • Anonyymi

      Aikamoisia asiantuntijoita.
      Eikö se 'ankka' ollut susi, ei se siitä muutu kummemmaksi?

      Onko sitä ja sen toimivuutta testattu missään tositilanteessa?

      Tositilanne ei ole sellainen, missä ei ole ilmapuolustusta ollenkaan.

    • Anonyymi

      Jos katsotaan koneita niin Kiinan konehan on iso kalkkuna verrattuna F-35 koneisiin.

      SU-57 on oikea jättilahna johon tutka iskee kuin miljoona volttia.

      F-35 sisältää 6 ohjusta piilossa ja nopeus on parempi kuin muilla hävittäjillä joilla ne ovat ulkona ja ilmanvastus karmea.

      Mittakaavassa olevat kuvat ymmärtää lapsikin mutta kokeillaan miten käy tiltuselle....no ei ymmärrä...

      https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-a97f8b87a6d0cae121dd65dd726ad206-lq

      https://i0.wp.com/www.defenceaviation.com/wp-content/uploads/2020/07/featured-image-.jpg

    • Anonyymi

      Entisaikaan 1950-80 -luvuilla nopeus oli tärkeimpiä ominaisuuksia suihkuhävittäjissä kun ei ollut mitään tietokoneohjattuja täsmäpommeja eikä stealth-ominaisuuksia. Haittapuolena korkea polttoaineen kulutus ja lyhyt toimintamatka. Isku viholliskohteeseen ja äkkiä karkuun kotipesään.

      Nykyään voi huippumoderni länsihävittäjä maleksia ilmassa pitempään ja päästää päiviltä useampia örkkikohteita samalla tankkauksella.

      • Anonyymi

        Su27 ja sen kehitelmä omaavat merkittävästi paremman toimintasäteen kuin esim F35.

        Venäläisten ohjukset ovat huonoja. Niin huonoja, että Ukrainan ilmavoimat on tuhottu niillä miltei täysin. Venäjä odottaa F16-koneita jotta pääsevät tiputtamaan niitä.
        F35-koneita ei saa viedä 400 km lähemmäksi Venäjää. Onhan se somaa kun venäläiset pääsevät tutkillaan seuraamaan Suomen tulevia F35-koneita. Siinä saadaan hienosäätö kohdalleen.


    • Anonyymi

      1) USA:ssa kritiikkiä on tietysti herättänyt erityisesti F-35:n kehityksen, hankintojen ja tulevan F-35 laivaston käytön ja ylläpidon valtavat kokonaiskustannukset, joiden arvioidaan USA:ssa nousevan luokaltaan n. 1500 miljardiksi dollariksi. F-35:nhan oli alunperin tarkoitus olla ns. halpisversio F-22:sta, minkä vuoksi sen suorituskyvyt ovat kompromissi, mutta kone on silti suhteellisen kallis (n. 100 miljoonaa dollaria / kpl.). Toisaalta, jos/kun koneesta muodostuu vetävä myyntiartikkeli, niin hanke tuottaa silti USA:lle merkittäviä vientituloja.

      2) F-35 on hyvin mutkikas ja sen saanti luotettavasti toimivaksi on ollut hyvin hidasta ja Pentagon on ollut tyytymätön tilanteeseen. Mahdollisesti/todennäköisesti luotettavuus kuitenkin parantuu vähitellen, joskin tiedossa on, että mitä mutkikkaammista teknisistä laitteista on kyse, niin sitä todennäköisempää on myös, että niiden suhteellinen käytettävyysaste laskee niiden elinkaaren aikana ja F-35:n osalta pyrkimyksenä on nimenomaan pitkä elinkaari - n. vuoteen 2070 asti.

      3) Merkittävä osa F-35:n suhteellisesta taistelutehosta perustuu sen häiveominaisuuksien tuottamiin etuihin. Kuitenkin, koska F-35:t pyritään siis pitämään käytössä em. n. 45-50 vuoden ajan, niin koska noin pitkän ajan sisällä voidaan kyetä kehittämään joitain sellaisia tekniikoita, jotka mahdollistaisivat koneen havaitsemisen nykyistä merkittävästi paremmin, niin mahdollista on että F-35 ei muodostu nimenomaan elinkaaritasolla kustannustehokkaaksi ratkaisuksi suhteessa halvempiin koneisiin, kuten F-15:een, jolla on n. kolmanneksen halvempi yksikköhinta, vaikka F-15:kin on suhteellisen kallis. Vaikka tämä onkin siinä mielessä epärelevantti asia, että koska F-15:sta olisi pitänyt jatkokehittää ja koska USA:ssa lähes kaikki panostus on kohdistettu nimenomaan F-35:een, niin kyseistä kehitystä ei olla tehty riittävässä määrin, niin kyse on myös siitä, että USA:lla ei ole todellisia vaihtoehtoja F-35:lle, mikä tilanne voi siis muodostua ongelmaksi sen hyvin pitkäksi suunnitellun elinkaaren aikana.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väittämäsi on väärä, etteikö F-15:ta jatkokehitettäisi. Yhdysvallat on sitoutunut hankkimaan 144 kappaletta F-15 EX hävittäjiä, joka on viimeisin kehitysversio F-15:ta. Koulutus ja luovutukset alkavat vuoden 2024 aikana.

        https://www.airforce-technology.com/projects/f-15ex-fighter-jet/
        https://www.military.com/equipment/military-aircraft/everything-you-need-know-about-air-forces-new-f-15ex.html

        Kyse on vain siitä, että F-15:sta olisi pitänyt jatkokehittää jo aiemmin ja intensiivisemmin, jotta se olisi ollut ja olisi kilpailukykyinen suhteessa F-35:een, mutta intensiivinen kehittäminen tietysti edellyttäisi suuria tilauksia.

        F-15EX:n tilaukset ovat nykytilanteessa marginaalisia verrattuna F-35:n vastaaviin ja kyse on siis siitä, että F-15EX vain täydentää USA:n (tulevaa) lentolaivastoa, kuten esim. F-22:kin, jota ei enää tilata lisää lähinnä sen kalleuden vuoksi, sen sijaan, että F15EX olisi pääpanostuskohde. Ongelmaksi voi siis muodostua lähinnä se, että USA:n rajalliset hankintavarat ovat sitoutuneet hyvin merkittävässä määrin F-35 laivaston tilauksiin, niillä operointiin ja niiden ylläpitoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on vain siitä, että F-15:sta olisi pitänyt jatkokehittää jo aiemmin ja intensiivisemmin, jotta se olisi ollut ja olisi kilpailukykyinen suhteessa F-35:een, mutta intensiivinen kehittäminen tietysti edellyttäisi suuria tilauksia.

        F-15EX:n tilaukset ovat nykytilanteessa marginaalisia verrattuna F-35:n vastaaviin ja kyse on siis siitä, että F-15EX vain täydentää USA:n (tulevaa) lentolaivastoa, kuten esim. F-22:kin, jota ei enää tilata lisää lähinnä sen kalleuden vuoksi, sen sijaan, että F15EX olisi pääpanostuskohde. Ongelmaksi voi siis muodostua lähinnä se, että USA:n rajalliset hankintavarat ovat sitoutuneet hyvin merkittävässä määrin F-35 laivaston tilauksiin, niillä operointiin ja niiden ylläpitoon.

        F15 on lähtökohtaisesti huonompi kone kuin venäläisten vastaava Su27 ja sen nykyiset versiot.
        F35 on USAn laivaston luokittelun mukaan alisooninen tiedustelukone, jolla ei ole varaa lentää. Sen lentotuntien hinta sen kun vain nousee valmistajan lupailuista huolimatta.


    • Anonyymi

      F-35 -hanke käsittää tosiasiassa 3 konetyyppiä eli A, B ja C. Hankkeen kustannusten osalta eivät yhden konetyypin kustannukset ole suurempia kuin 70-80 -lukujen hankkeet, inflaatio huomioiden. F18-hanketta haukuttiin ihan samoin eli kallis ja vikapesä jne. F-35 -ohjelmassa lähdettiin ihan uusille poluille eli ylisooninen, moneen tehtävään soveltuva lentotukialuksia käyttävä häivekone AESA-tutkalla ja ihan uudella tilannekuvalla. Uutta tekniikkaa, mm. hydrauliikkaa korvattiin sähköllä.
      Tuossa jouduttiin ohjelmistot suunnittelemaan alusta saakka uusiksi, ei voitu siirtää jostain F-16 -koneesta. Suurin osa "bugeista" on noita ohjelmistojuttuja. Joku superhornet voi periaatteessa perustua samalle vanhalle ohjelmistopohjalle, palikka kerrassaan uutta lisäten.

    • Anonyymi

      Miksei Gripen E:ssä raportoida koskaan ongelmia?
      Toimitukset brasseille viivästyvät taas muuten vaan 3 vuotta.

      • Anonyymi

        Kovin pientä, Kiina lähetti venäjälle takaisin 24 kpl SU-34 hävittäjiä ja syynä oli se, että eivät saaneet niistä puolia käyntiin eli 12 kpl ja palauttivat koko erän. Intia perui sen myötä kokonaan tekemänsä hävittäjäkaupat venäjän kanssa. Miljardien tappiot venäjälle. Yli puolet venäjän hävittäjistä lentokiellossa, koska päivitykset tekemättä, rahat oli kavallettu ja nyt eivät saa enää osia länsimaista, esim Ranska toimitti todella paljon osia venäläisiin koneisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovin pientä, Kiina lähetti venäjälle takaisin 24 kpl SU-34 hävittäjiä ja syynä oli se, että eivät saaneet niistä puolia käyntiin eli 12 kpl ja palauttivat koko erän. Intia perui sen myötä kokonaan tekemänsä hävittäjäkaupat venäjän kanssa. Miljardien tappiot venäjälle. Yli puolet venäjän hävittäjistä lentokiellossa, koska päivitykset tekemättä, rahat oli kavallettu ja nyt eivät saa enää osia länsimaista, esim Ranska toimitti todella paljon osia venäläisiin koneisiin.

        Jaaa. Niis oli sitten myös Puolan johdossa vika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaaa. Niis oli sitten myös Puolan johdossa vika.

        Sielähän se vika on aina ollut, Puolan johdossa.


    • Anonyymi

      "Merkittävä osa F-35:n suhteellisesta taistelutehosta perustuu sen häiveominaisuuksien tuottamiin etuihin. Kuitenkin, koska F-35:t pyritään siis pitämään käytössä em. n. 45-50 vuoden ajan, niin koska noin pitkän ajan sisällä voidaan kyetä kehittämään joitain sellaisia tekniikoita, jotka mahdollistaisivat koneen havaitsemisen nykyistä merkittävästi paremmin, "

      Mitenkä se voi olla niin vaikeata ymmmärtää että vaikka tutkat kehittyy niin F-35 säilyttää etumatkansa muihin nykyisiin koneisiin.

      Ei se mig pääse pudottamaan F-35 konetta. Pitää rakentaa sellainen kone jossa on paremmat häiveominaisuudet ym. kuin F-35 koneessa.

      Ja sehän onkin helppoa. Ainakin jos luemme venäläisiä tiedotusvälineitä.
      SU-57 piti olla maailman paras kone.

      ps. USA rakentelee ja suunnittelee jo 6.sukupolven koneita, NGAD eli Next Generation Air Dominance.

      • Anonyymi

        "pyritään siis pitämään käytössä em. n. 45-50 vuoden ajan"
        Varmasti vaatii 40-50 vuotta, että nykyisiin vikoihin ja ongelmiin keksittäis ratkaisu.

        Mutta Mutta...

        Elekroniikan kehitys on nopeampaa kuin Vietnamin sodan aikaan, jolta ajalta F-35:n tekniikkakin näyttää vahvasti juontuvan.

        F-35:n tekniikka on vanhanaikaista 5 vuoden sisällä, eikä sitä tod. näk. kannata päivittää.

        Ostitte HX- IDIOOTIT vanhentunutta ja toimimatonta tekniikkaa muutamalla kymmenellä miljardilla.

        SAATANAN TUNARIT!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "pyritään siis pitämään käytössä em. n. 45-50 vuoden ajan"
        Varmasti vaatii 40-50 vuotta, että nykyisiin vikoihin ja ongelmiin keksittäis ratkaisu.

        Mutta Mutta...

        Elekroniikan kehitys on nopeampaa kuin Vietnamin sodan aikaan, jolta ajalta F-35:n tekniikkakin näyttää vahvasti juontuvan.

        F-35:n tekniikka on vanhanaikaista 5 vuoden sisällä, eikä sitä tod. näk. kannata päivittää.

        Ostitte HX- IDIOOTIT vanhentunutta ja toimimatonta tekniikkaa muutamalla kymmenellä miljardilla.

        SAATANAN TUNARIT!

        Muutaman vuoden kun olis malttanut odotella ja lennellä Horneteilla, niin nuo paska kalkkunat olis saanut ilmaiseksi.

        Hornettien rungoissa ei muuten ole mitään vikaa. :D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muutaman vuoden kun olis malttanut odotella ja lennellä Horneteilla, niin nuo paska kalkkunat olis saanut ilmaiseksi.

        Hornettien rungoissa ei muuten ole mitään vikaa. :D

        Tiltun pää näyttää hajoavan Suomen F-35-valinnasta. Mistähän se johtuu?


      • Anonyymi
        moloch_horridus kirjoitti:

        Tiltun pää näyttää hajoavan Suomen F-35-valinnasta. Mistähän se johtuu?

        Trollitehtaan johto oli luvannut bonuspullon jos lokakampanja F-35:tta vastaan onnistuu. Tiltuja korpeaakin ankarasti nyt.


    • Anonyymi

      Horneteilla lennetään juuri sen verran mitä on ajateltukin.

      Tiltu on nyt ilmailualan experttikin.

      Ei tarvitse olla. Pitää vain ymmärtää kirjoitettua tekstiä. Se ei näytä tiltulta onnistuvan.

      • Anonyymi

        Niin lennellään. Se runkojen väsymis ja murtuma höpinä oli teatteria. Halusivat nopeuttaa vaan uusien hankintaa.

        Erittäin naivia ja infantiilia sakkia ilmavoimissa.


    • Anonyymi

      ”Suomeen tarjottavan F-35:n hyökkäyskyky on ilmiömäinen. Tapposuhde on 20:1"
      F-35 osallistui ensi kertaa USA:n puolustusvoimien Red flag -harjoitukseen tammikuussa. 95 prosenttia kaksintaisteluista päättyi F-35:n voittoon. Maakohteiden tuhoamisessa suorituskyky oli vielä parempi.

      Ja nuo luvut oli länsikoneita vastaan jokunen vuosi sitten.

      Nyt ne ovat vielä paremmat.....

    • Anonyymi

      Venäjän sakkimatti kone on pullea versio F-35 koneesta.

      Se on varmaankin sitten valas.

      • Anonyymi

        Venäjän shakkimattikone on taas uusi muka tuleva paras kone koska Putinin hehkuttamasta Su-57:stä tuli vain pannukakku.
        Mahdollisimman suureen nopeuteen uskottiin yli 60 vuotta sitten, ja niitä kehitettiin silloin. Tiltujen on pakko ylistää suurta nopeutta kun ei muuta heillä ole.


    • Anonyymi

      Venäjän migit tai sukhoit eivät ole ketteriä. Ne kääntyvät suihkusuuttimet asennetaan vain näytöskoneisiin. Lisäävät painoa ja huoltotarvetta.

    • Anonyymi

      Kannattaisi kopioida se F-35, tiltutkin on sitä mieltä että pitää maksaa vaikka miljardeja että saadaan ulkomaalainen suunnittelija.

      • Anonyymi

        Ei se lentokone mitään alas tai ylös ammu, siinä on jokin järjestelmä joka lähettää ohjuksen, tykinkranaatin tai raketin.
        Näilläkin sivuilla pojankoltiaiset joilla monilla on vioelä peruskouluakin jäljellä, kirjoittelevat asiantuntevasti sotakoneiden suorituskyvyistä, lapsellista.
        Hyvä maasta ammuttava ohjus puolestaan muuten pudottaa tuollaisen F- 35:n kuin leppäkeihään kun niikseen tulee ja kun on tarpeen niin tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se lentokone mitään alas tai ylös ammu, siinä on jokin järjestelmä joka lähettää ohjuksen, tykinkranaatin tai raketin.
        Näilläkin sivuilla pojankoltiaiset joilla monilla on vioelä peruskouluakin jäljellä, kirjoittelevat asiantuntevasti sotakoneiden suorituskyvyistä, lapsellista.
        Hyvä maasta ammuttava ohjus puolestaan muuten pudottaa tuollaisen F- 35:n kuin leppäkeihään kun niikseen tulee ja kun on tarpeen niin tehdä.

        Muista rysäpelle sitten kertoa kun tuollainen ihme tapahtuu, jos tapahtuu....


    • Anonyymi

      Paska mikä paska. F-35 on USA:n asiantuntijoiden mukaan epäonnistunut tekele.

      Ei se meinannut asevoimillekaan sielä kelvata. Pakottivat ottamaan. Suomeen ne dumpattiin väkisin, niinkuin muutamaan muuhun Euroopan maahan. Maksajia tarvitaan sen tolokuttomia kehityskustannuksia peittämään.

    • Anonyymi

      Muutaman kun olisi vuokrannut Ukrainalle palkkasoturi pilotteineen, niin olisi päästy tyyppaamaan ja testaamaaan, pitävätkö Lockhead & Martäänin lupaukset alakuunkaan paikkaansa.

      Mutta ei kun ei. Eivät uskallaa.. :)

    • Anonyymi

      Jotku suomessa jotka puolustelevat F-35 konetta ovat aivan uohtaneet sen asian että myös F-35 pitää nähdä vastustajan koneen, jollakin laitteella. Näitä ovat tutka ja lämpähavaitsin. Aktiivinen näistä on tutka, joka toimiessaan lähettää tutkan säteilyä. Lämpöhavaitsin puolestaan on passiivinen, eikä aiheuta mitään paljastavia säteilyjä.
      Näin ollen kun F-35 on tutka päällä, niin se paljastaa F-35 koneen jo muutaman sadan kilometrin päästä ja tarjoaa viholliskoneelle maalittamisen. Joitakin kuukausia sitten ukrainan yläpuolella venäläiskone (tarkkaa tyyppiä ei ole tiedossa mutta voisi olettaa Su-35) tiputti ukrainalaisen Su-27 hävittäjän 207 kilometrin päästä. Sama voi käydä myös F-35:lle, jos sillä on tutka paljastamassa konetta, tai viholliskone käyttää muita kuin cm taajuuksia, johon mm. Su-35 pystyy. Lähes 600 km/h hitaampana koneena F-35 ei edes pääse karkuun tässä tilanteessa.
      USAn taktiikka perustuu siihen että F-35 koneet lentävät "pimeinä" eli tutkat eivät ole päällä ja tutkatiedot ne saavat kauempana takaanaan toimivasta AWAC koneelta. Suomellahan näitä ei ole, eikä niitä joka lähtöön saada. Tuloksen voi hyvin arvata.

      • Anonyymi

        Suomi kuuluu nyt Natoon ja nimen omaan Naton AWAC-koneet, muut tutkakoneet ja satelliittitiedustelu olisivat meillä käytössä.


      • Anonyymi

        Taisteluvarustuksessa SU-27 ei pääse yli 2.0 mach, joten nopeus ero kutistuu epäolennaiseksi. Sitäpaitsi F-35:llä ei ole tarvetta päästä karkuun, kun eivät sitä kykene kuitenkaan maalittamaan. Hävittäjäthän lentävät yleensä parina ja F-35:n tapauksessa toinen käyttää tutkaa etsien maaleja ja jakaen tiedon linkin välityksellä toiselle hävittäjälle tai ilmapuolustukselle. Pimeänä oleva hävittäjä/ilmapuolustus keskittyvät tuhoamaan viholliskoneet. Ei tarvita AWACseja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisteluvarustuksessa SU-27 ei pääse yli 2.0 mach, joten nopeus ero kutistuu epäolennaiseksi. Sitäpaitsi F-35:llä ei ole tarvetta päästä karkuun, kun eivät sitä kykene kuitenkaan maalittamaan. Hävittäjäthän lentävät yleensä parina ja F-35:n tapauksessa toinen käyttää tutkaa etsien maaleja ja jakaen tiedon linkin välityksellä toiselle hävittäjälle tai ilmapuolustukselle. Pimeänä oleva hävittäjä/ilmapuolustus keskittyvät tuhoamaan viholliskoneet. Ei tarvita AWACseja!

        Eikä SU-35 pääse yli mach 2.0 taisteluvarustuksessa.


    • Anonyymi

      F-35:n AESA-tutka on maailman paras hävittäjätutka. Uudempi ja parempi kuin F-22:ssa. Sitä pystyy käyttämään samaan aikaan häirintään ja suunnattuna tutkana, jonka keila on erittäin kapea. Toisekseen maakohteita, ensisijaisesti vastapuolen tutkajärjestelmiä vastaan ei tutkaa tarvita, kun nuo paljastavat itse itsensä. Ykköskohteita hävittäjille ovat aina vastapuolen (=venäläisten) lentotankkauskoneet, tutkakoneet, maassa olevat tutkajärjestelmät, ilmatorjuntajärjestelmät ja rynnäkkökoneet.

    • Anonyymi

      No mitäs luulet sille tutkaa käyttävälle F-35 koneelle käyvän. Ja toisaalta Su-35:n desimedtritaajuinen tutka näkee kaikki F-35 oli niillä tutka päällä tai ei. Su-35 huippunopeuson 2600 km/h joten kyllä se aseistuksenkin kanssa kulkee. F-35 vain 1900 ja sekin vain minimiaikana.

      • Anonyymi

        Su-35 tutkat eivät voi olla kovin tasokkaita, koska ovat ensinnäkin AESA-tekniikassa vuosikymmeniä jäljessä. Toisekseen ne pystyvät noilla tutkilla paikallistamaan ilmatankkereita tai AWACS-koneita kohtuu kaukaa, mutta kummallakaan tutkajärjestelmällään ne eivät pysty paikallistamaan hävittäjäkonetta niin että pystyisivät ampumaan sitä ohjuksella. Pitää nyt tajuta, että hävittäjäkoneen tutkan väistämättä pieni koko rajoittaa sen kykyä havaita hävittäjän kokoista kohdetta tarpeeksi etäältä.

        F-35:sta suojaa sen muotoilun ja häivepinnoitteen lisäksi sen kyky häiritä tutkia. Sen oma tutka taas voi toimia hyvin kapealla sektorilla, eli sitä ei voi havaita sivusuunnassa.

        Meidän F-35:t eivät operoi yksinään, vaan on osa taistelujärjestelmää. Niillä on tukena maatutkat, Naton AWACS-koneet ja myös toiset hävittäjät.

        Sukhoin huippunopeuteen ei polttoaine riitä kuin 10 minuutin ajaksi. Lisäksi huippunopeudet tuotetaan aina jälkipoltolla, jolloin kone on näkyvissä paljon paremmin eri järjestelmillä.


      • Anonyymi

        SU-35 maksiminopeus on 2400 km/h sileänä. Taisteluvarustuksessa 2000 km/h tekee tiukkaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SU-35 maksiminopeus on 2400 km/h sileänä. Taisteluvarustuksessa 2000 km/h tekee tiukkaa!

        Ei missään tapauksessa pääse taisteluvarustuksessa 2000km/h.

        Ilmanvastus on raju kun siivistä roikkuu puikot.

        F-35 kantaa 6 puikkoa sisällä. Vauhti ei juuti tipu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Su-35 tutkat eivät voi olla kovin tasokkaita, koska ovat ensinnäkin AESA-tekniikassa vuosikymmeniä jäljessä. Toisekseen ne pystyvät noilla tutkilla paikallistamaan ilmatankkereita tai AWACS-koneita kohtuu kaukaa, mutta kummallakaan tutkajärjestelmällään ne eivät pysty paikallistamaan hävittäjäkonetta niin että pystyisivät ampumaan sitä ohjuksella. Pitää nyt tajuta, että hävittäjäkoneen tutkan väistämättä pieni koko rajoittaa sen kykyä havaita hävittäjän kokoista kohdetta tarpeeksi etäältä.

        F-35:sta suojaa sen muotoilun ja häivepinnoitteen lisäksi sen kyky häiritä tutkia. Sen oma tutka taas voi toimia hyvin kapealla sektorilla, eli sitä ei voi havaita sivusuunnassa.

        Meidän F-35:t eivät operoi yksinään, vaan on osa taistelujärjestelmää. Niillä on tukena maatutkat, Naton AWACS-koneet ja myös toiset hävittäjät.

        Sukhoin huippunopeuteen ei polttoaine riitä kuin 10 minuutin ajaksi. Lisäksi huippunopeudet tuotetaan aina jälkipoltolla, jolloin kone on näkyvissä paljon paremmin eri järjestelmillä.

        Viidennen sukupolven koneiden edellytetään pystyvän yliääninopeuteen ilman jälkipolttoa mihinkä F35 ei kykene. F35:n moottorien kanssa on suuria ongelmia ja kymmenet koneet odottavat USAssa moottoria joiden saatavuus on kyseenalainen.
        Venäläisten Su35 kykenee yliääninopeuteen ilman jälkipolttoa.


    • Anonyymi

      Se oli kultaista 60- ja 70-lukua kun hävittäjän nopeus merkitsi lentäjälle elämää.

      Nykyään koneen huippunopeus ei ole tärkein asia.

    • Anonyymi

      Höpsistä, Su-35 Irbis-E tutka on yksi maailman tehokkaimpia lentokonetutkia. Se on myös tehokkain elektroonisesti keilaava PESA tutka (Pasive Electronically Scamned Array) jonka kyky nähdä cm taajuudella on hieman yli metrin säteilypinnan omaavasta ilmamaalista on 400 km. Dm taajuudella, jolla häivekoneet näkyvät "tavallisesti" on ainakin sama. Siis nämä tulokset ilman vastustajan tutkaakin.
      Su-35 BM version huippunopeus on 2600 km/h. Toki aseiden ripustus voi vähentää koneen nopeutta, minun tiedossani ei ole onko annettu nopeus max., tehon suhteen vai rakennekestävyyden mukainen. Esim MiG-21 bis koneissa ne olivat rakennekestävyyden mukaiset.

    • Anonyymi

      SU-57 esimerkiksi ei ole juuri nopeampi kuin F-35.

      Mutta se on paljon suurempi ja jo siten helpommin havaittavissa.

    • Anonyymi

      Mitä tulee F-35 koneiden todelliseen nopeuteen ilman sitä jälkipolttoa, niin se on niinkin huono kuin 1.02M, joka on todella huono. Hipoo niitä määritelmiä joita pitäisi 5 sukupolven koneiden olla. Lisäksi sen jälkpolltoa rajoittaa sen pommikuilujen lämpeneminen, joka on yksi koneen 871 viasta ja puutteesta.

    • Anonyymi

      Ehkä kansaa raivostuttaa se, että annamme yksityiselle amerikkalaiselle firmalle pääsyn verovaroihimme. Ensiksi maksamme 10 000 miljoonaa euroa ja myöhemmin valtavasti lisää aseista sekä päivityksistä. Koneella lentäminen maksaa 35 tEUR tunti ja kulut vain nousevat GAOn mukaan. Lisäksi koneen valmistajalla on monopoli määritellä milloin konetta huolletaan, missä, mitä varaosia laitetaan ja millä hinnalla.
      Koneen tilaaja petkutti Suomen Kansaa väittämällä pystyvänsä operoimaan koneella kolme kertaa halvemmalla kuin mitä sillä lentävät Norja ja Hollanti ovat ilmoittaneet,

      F35:n hankinta ei ole mitenkään perusteltu hankinta vaan pelkkä poliittinen harkitsematon liike, joka on valtava virhe.

      • Anonyymi

        Kommarille kaikki on politiikkaa ja kaikki länsimaista hankittu pahaa. Vain neuvostoaseet ovat rauhan aseita.


    • Anonyymi

      Hieno tiltut hienoa.
      Kärvistelkää.

      Suomi osti parhaan koneen, juuri sen jonka lennosto halusi ja itse asiassa kaikkien maiden lennostot haluavat sen.

      Paitsi Venäjä koska heillä on Check mate, koivuvanerista taivutettu mitä muilla ei ole.

    • Anonyymi

      F-35 koneet on lentäneet lähes 1500 taistelulentoa eli sotatila alueella.

      Eipä ole saatu alas venäjän myymillä ohjuksilla.

      Eli kokemusta on riittävästi.

    • Anonyymi

      Hienot koneet (F-35)vähät väliä lentokiellossa, Kongressin raportin mukaan koneessa on 781 vikaa tai puutetta.
      F-35:ssä on 3 sukupolven teho/painosuhde, sen lento-ominaisuudet kilpailevat tiiliskiven kanssa. Se on hidas ja sen sisäinen kuorma on pieni.
      Moni kysyy miksi sitä ostetaan. Vastaus, länsi ei ole pystynyt parempaan (F-22 on liian kallis niin hankinta- kuin käyttökustanuksiltaan), sama vaivaa myös F-35:ä, se on aivan liiaan kallis ja sen käyttökystannukset ovat noin nelinkertaiset Grippeniin verrattuna. Lisäksi se ei ole edes hävittäjä, se on hävittäjäpommittaja (kuten Siivet 1/2017 otsikoi).
      Juuri F-35 huonojen ominaisuuksien takia jenkit joutuivat tilaamaan F-15EX koneet, joka takaisi heille tarvittaessa ilmaherruuden yrityksen.

      • Ja tiltun pää hajoaa, kun Suomi asiantuntijoiden arviointiprosessin jälkeen valitsi F-35:t eikä Venäjän hävittäjien tutkissa näkyviä Gripeneitä, vaikka hän vuosia kirjoitteli tänne kymmeniä viestejä päivittäin, kuinka Suomen pitäisi valita Gripenit F-35:n sijaan.


    • Anonyymi

      F-35 koneet on lentäneet lähes 1500 taistelulentoa eli sotatila alueella.

      Eipä ole saatu alas venäjän myymillä ohjuksilla.

      Kuinkas SU-57???
      Gripen???

    • Anonyymi

      "Juuri F-35 huonojen ominaisuuksien takia jenkit joutuivat tilaamaan F-15EX koneet, joka takaisi heille tarvittaessa ilmaherruuden yrityksen."

      Miksi valehtelet.

      F-35 koneet ottavat ilmaherruuden ja
      F-15X koneet ovat hypersoonisten ohjusten lavetteja.

      Vai oletko tosiaan noin tyhmä?

    • Anonyymi

      Kalsarinmyrkyttäjät ovat vaatineet Suomeen aseistariisuntaa jo 70-luvulta lähtien.

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe