Mitä käskyjä helluntailaiset noudattavat uuden liiton aikana? Ja millä perusteella?
Mitkä käskyt ovat voimassa helluntaikansalle?
139
768
Vastaukset
- Anonyymi
Matt 22
"Opettaja, mikä on lain suurin käsky?» Jeesus vastasi: »Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat."- Anonyymi
Lakia ja profeettoja tuskin tarvitsisi mainita, jos niitä ei pitäisi myös huomioida.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lakia ja profeettoja tuskin tarvitsisi mainita, jos niitä ei pitäisi myös huomioida.
Hyvin sanottu!
1.Korinttolaiskirje:
9:21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
Kristuksen laki on eri kuin Mooseksen laki kokonaisuudessaan. Kristuksen laki on rakkauden käsky. Uudessa liitossa eletään vain rakkauden käskyn mukaan ja sen kanssa yhteen soveltuvien muiden käskyjen mukaan. Nämä on mainittu Uudessa testamentissa.
Sapatin käsky ei ole rakkauden käskyn noudattamista, koska sapatin pitävä ei tee hyvää lähimmäisilleen palkkatyön kautta: lähes kaikki palkkatyö on hyvän tekemistä ja siten työ on sapattina luvallista. Sapatin käsky kuuluu niiden Mooseksen käskyjen joukkoon, jotka eivät velvoivat uudessa liitossa ja niitä ei tarvitse tai edes saa noudattaa.
Tappamiseen kehottavia Mooseksen lain käskyjä ei ole lupa noudattaa uudessa liitossa. Sen sijaan, että tapetaan esimerkiksi avionrikkoja, tulee hänelle antaa aikaa parannukseen ja mahdollisuus pelastua. Vanhan liiton aikana sellainen tuli tappaa hetimmiten, joten käskyt ja elämän ohjeet ovat erilaiset eri liitoissa.
Eikö tämä ihmetytä helluntaikansaa? Pelastumisen ehtokin on muuttunut. Vanhan testamentin aikana ei tarvinnut uskoa evankeliumia voidakseen pelastua, mutta uudessa liitossa se pitää uskoa, jos sen kuulee: vaikka olisi hyvää tekevänä ollut matkalla Jumalan valtakuntaan niin evankeliumin kuultuaan joutuu kadotukseen, jos ei pidä sitä totena. Kuinkahan moni juutalainen menetti pelastuksen torjuttuaan sanoman Jeesuksen rististä ja kuolleista heräämisestä?- Anonyymi
>>>>Kristuksen laki on eri kuin Mooseksen laki kokonaisuudessaan.<<<<
Sinä puhut valhetta.
Kristuksen laki on Mooseksen laki, jonka Messias profetiat ovat toteutuneet Jeesuksessa Kristuksessa.
Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,
---
25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."
Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
VT:stä voimme myös löytää senkin, että lain antoi Moosekselle nimenomaan Kristus, sillä hän oli olemassa jo ennen syntymäänsä. Jeesus sanoi, ettei tullut mitätöimään lakia vaan sitä noudattamaan, joten Mooseksen laki oli Jeesuksen Kristuksen laki.
1 Kor 10:2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
4 ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus.
Luuk 24:44 Jeesus sanoi heille: "Tätä minä tarkoitin, kun ollessani vielä teidän kanssanne puhuin teille. Kaiken sen tuli käydä toteen, mitä Mooseksen laissa, profeettojen kirjoissa ja psalmeissa on minusta kirjoitettu."
45 Nyt hän avasi heidän mielensä ymmärtämään kirjoitukset.
Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan. - Anonyymi
Lakiin ja todistuksiin, elleivät he näin sano, ei heillä aamun koittoa ole.
Luterilaiset ja Adventisit sanovat:
1700-luvun Luterilaiset virret sen kertovat: Ken tahtoo olla kristitty ja kristittynä kuolla, ei sille outo, PEITETTY, SAA HERRAN LAKI OLLA, JONK' ANTOI ITSE JUMALA.
Adventistien Adventtilauluja. 80.1. On Herra kaikki käskysi Vakaat ja oikeat. ON TÄYDELLINEN LAKISI, SANASI VANHURSKAAT.
1234567--- - Anonyymi
>>>>Sapatin käsky ei ole rakkauden käskyn noudattamista<<<<
Sinä puhut valhetta.
Evankeliumin mukaan Jumalaa rakastetaan noudattamalla lakia. Joka ei sapattia noudata, hän ei rakasta Jumalaa eikä ole edes uudessa liitossa sapatin Herran Jeesuksen kanssa, koska Raamatun mukaan sapatin pitäminen on ikuinen merkki liitosta Jumalan kanssa.
1 Joh 5:3 Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa.
2 Moos 31:17 Pysyköön sapatti ikuisesti merkkinä liitosta, jonka olen teidän kanssanne tehnyt, sillä kuutena päivänä minä, Herra, loin taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä en enää tehnyt työtä vaan lepäsin." - Anonyymi
>>>>Tappamiseen kehottavia Mooseksen lain käskyjä ei ole lupa noudattaa uudessa liitossa. <<<
Uudessa liitossa lakia ei ole muutettu. Jos lain mukaan joku ansaitsee kuoleman, uusi liitto ei sitä estä, mutta lain mukaan kukaan rivikansalainen ei saa ottaa oikeutta omaan käteensä ja alkaa surmaamaan verekseltään kiinnijääneitä rikollisia. Kaikki rikolliset tulee toimittaa esivallan asettaman tuomarin tutkittavaksi ja tuomittavaksi.
Raamatussa ei kielletä tappamista, jos siihen on laillinen peruste. Esivallalla on oikeus kantaa lain miekkaa. Raamatussa kielletään murhaaminen, joka on lain vastaista tappamista.
Jeesus käski kivittää aviorikoksen tehneen naisen. Laissa on käsky kivittää kumpikin aviorikkoja sekä mies että nainen, mutta fariseukset eivät tuoneet mukanaan sitä miestä, joka oli naisen kanssa tehnyt aviorikoksen. Jeesus sanoi, että synnitön heittäköön ensimmäisen kiven, millä hän tarkoitti sitä, että se mies heistä ei saa heittää kiveä, joka on tehnyt huorin naisen kanssa. Tämän jälkeen kaikki miehet ja siten myös todistajat lähtivät pois, koska he ilmeisesti olivat kaikki maanneet tämän huoran kanssa. Jeesus ei voinut enää tuomita naista, koska laissa vaadittuja kahta todistajaa ei ollut enää paikalla, joten Jeesus sanoi, ettei hän tuomitse naista, koska todistajatkaan eivät tuominneet.
Luuk 19:27 Mutta nuo viholliseni, jotka eivät tahtoneet minua kuninkaakseen -- tuokaa heidät tänne ja teloittakaa heidät minun edessäni.'" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>>Tappamiseen kehottavia Mooseksen lain käskyjä ei ole lupa noudattaa uudessa liitossa. <<<
Uudessa liitossa lakia ei ole muutettu. Jos lain mukaan joku ansaitsee kuoleman, uusi liitto ei sitä estä, mutta lain mukaan kukaan rivikansalainen ei saa ottaa oikeutta omaan käteensä ja alkaa surmaamaan verekseltään kiinnijääneitä rikollisia. Kaikki rikolliset tulee toimittaa esivallan asettaman tuomarin tutkittavaksi ja tuomittavaksi.
Raamatussa ei kielletä tappamista, jos siihen on laillinen peruste. Esivallalla on oikeus kantaa lain miekkaa. Raamatussa kielletään murhaaminen, joka on lain vastaista tappamista.
Jeesus käski kivittää aviorikoksen tehneen naisen. Laissa on käsky kivittää kumpikin aviorikkoja sekä mies että nainen, mutta fariseukset eivät tuoneet mukanaan sitä miestä, joka oli naisen kanssa tehnyt aviorikoksen. Jeesus sanoi, että synnitön heittäköön ensimmäisen kiven, millä hän tarkoitti sitä, että se mies heistä ei saa heittää kiveä, joka on tehnyt huorin naisen kanssa. Tämän jälkeen kaikki miehet ja siten myös todistajat lähtivät pois, koska he ilmeisesti olivat kaikki maanneet tämän huoran kanssa. Jeesus ei voinut enää tuomita naista, koska laissa vaadittuja kahta todistajaa ei ollut enää paikalla, joten Jeesus sanoi, ettei hän tuomitse naista, koska todistajatkaan eivät tuominneet.
Luuk 19:27 Mutta nuo viholliseni, jotka eivät tahtoneet minua kuninkaakseen -- tuokaa heidät tänne ja teloittakaa heidät minun edessäni.'"Jotenkin saa sellaisen kuvan että kirjoittajalla on seksuaalisia ongelmia.
Miksi hän muuten kuvittelee kaikkien rakastelleen vaimon kanssa joka oli tavattu itse teosta, siis rakastelemasta toisen kanssa, vaikka oli avioliitossa.
Jos kyseessä olisi ollut huora, niin hän ei olisi rikkonut Mooseksen lakia. Ainoastaan papin tytärtä kiellettiin myymästä itseään.
Jeesusta seurasi useita vapaita itsensä myyjiä, joita virheellisesti nimitetään huoriksi.
Huoruus on oman puolison hylkimistä. Mies sai ottaa useamman vaimon, mutta ei saanut vähentää ensimmäisen vaimon oikeuksia, jolloin hän sai suuremman vastuun.
Eiköhän tuo synnittömyys tarkoittanut yleisesti että ei ollut mihinkään Mooseksen lain rikkomiseen syyllinen! Toiseksi sekä mies että nainen olisi pitänyt kivittää. - Anonyymi
"Sapatin käsky ei ole rakkauden käskyn noudattamista, koska sapatin pitävä ei tee hyvää lähimmäisilleen palkkatyön kautta..."
Huonostipa sinä tunnet Raamattua. Sapatin pyhittävä tekee hyvää lähimmäisilleen, koska antaa heille vapaapäivän työn teosta.
"Sapatin käsky kuuluu niiden Mooseksen käskyjen joukkoon, jotka eivät velvoivat uudessa liitossa ja niitä ei tarvitse tai edes saa noudattaa."
Kunpa vielä pystyisit todistamaan väitteesi Raamatulla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotenkin saa sellaisen kuvan että kirjoittajalla on seksuaalisia ongelmia.
Miksi hän muuten kuvittelee kaikkien rakastelleen vaimon kanssa joka oli tavattu itse teosta, siis rakastelemasta toisen kanssa, vaikka oli avioliitossa.
Jos kyseessä olisi ollut huora, niin hän ei olisi rikkonut Mooseksen lakia. Ainoastaan papin tytärtä kiellettiin myymästä itseään.
Jeesusta seurasi useita vapaita itsensä myyjiä, joita virheellisesti nimitetään huoriksi.
Huoruus on oman puolison hylkimistä. Mies sai ottaa useamman vaimon, mutta ei saanut vähentää ensimmäisen vaimon oikeuksia, jolloin hän sai suuremman vastuun.
Eiköhän tuo synnittömyys tarkoittanut yleisesti että ei ollut mihinkään Mooseksen lain rikkomiseen syyllinen! Toiseksi sekä mies että nainen olisi pitänyt kivittää.>>>Jotenkin saa sellaisen kuvan että kirjoittajalla on seksuaalisia ongelmia.<<<
Sinulla on sairas mielikuvitus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>>Sapatin käsky ei ole rakkauden käskyn noudattamista<<<<
Sinä puhut valhetta.
Evankeliumin mukaan Jumalaa rakastetaan noudattamalla lakia. Joka ei sapattia noudata, hän ei rakasta Jumalaa eikä ole edes uudessa liitossa sapatin Herran Jeesuksen kanssa, koska Raamatun mukaan sapatin pitäminen on ikuinen merkki liitosta Jumalan kanssa.
1 Joh 5:3 Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa.
2 Moos 31:17 Pysyköön sapatti ikuisesti merkkinä liitosta, jonka olen teidän kanssanne tehnyt, sillä kuutena päivänä minä, Herra, loin taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä en enää tehnyt työtä vaan lepäsin.""Evankeliumin mukaan Jumalaa rakastetaan noudattamalla lakia. "
Kovin on suppea määritelmäsi. Jumalan rakastaminen on sitä, että tekee Jeesuksen käskyjen mukaan, JA pitää huolta vähemmistään, ja lähimmäisistään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän tuo synnittömyys tarkoittanut yleisesti että ei ollut mihinkään Mooseksen lain rikkomiseen syyllinen! Toiseksi sekä mies että nainen olisi pitänyt kivittää.>>>>Eiköhän tuo synnittömyys tarkoittanut yleisesti että ei ollut mihinkään Mooseksen lain rikkomiseen syyllinen!<<<<
Älä ota lauseita irti asiayhteydestä. Jeesus tarkoitti nimenomaan sitä, ettei olut saanut tehdä huorin ko. naisen kanssa, koska muuten hänetkin olisi pitänyt kivittää. Laissa on käsky, että todistajien tulee heittää ensimmäiset kivet, mitä ei estä se, että olisi joskus erehtynyt tehemään jotain muuta syntiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän tuo synnittömyys tarkoittanut yleisesti että ei ollut mihinkään Mooseksen lain rikkomiseen syyllinen! Toiseksi sekä mies että nainen olisi pitänyt kivittää.>>>>Jos kyseessä olisi ollut huora, niin hän ei olisi rikkonut Mooseksen lakia.<<<<
Puhut valhetta.
Mooseksen laki kieltää prostituution, mikä on voimassa myös uudessa liitossa.
3 Moos 19:29 "Älä saata tytärtäsi häpeään antamalla hänen ruveta portoksi, etteivät irstaat tavat leviäisi maassanne ja täyttäisi sitä iljetyksellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä puhut valhetta.
Kristuksen laki on Mooseksen laki, jonka Messias profetiat ovat toteutuneet Jeesuksessa Kristuksessa.
Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,
---
25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."
Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
VT:stä voimme myös löytää senkin, että lain antoi Moosekselle nimenomaan Kristus, sillä hän oli olemassa jo ennen syntymäänsä. Jeesus sanoi, ettei tullut mitätöimään lakia vaan sitä noudattamaan, joten Mooseksen laki oli Jeesuksen Kristuksen laki.
4 ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus.
Luuk 24:44 Jeesus sanoi heille: "Tätä minä tarkoitin, kun ollessani vielä teidän kanssanne puhuin teille. Kaiken sen tuli käydä toteen, mitä Mooseksen laissa, profeettojen kirjoissa ja psalmeissa on minusta kirjoitettu."
Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.Galatalaiskirje:
3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
Kristuksen laki on tosiaan eri kuin Mooseksen laki kokonaisuudessaan. Mooseksen laki oli vain siihen asti, kunnes Kristus tuli, ja Kristus korvasi sen lain ja uuden liiton käsky on rakastaa ja se on Kristuksen laki, mikä on eri kuin Mooseksen laki.
Mooseksen laki käski tappaa, mutta Kristus käski rakastaa jopa vihollisia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Galatalaiskirje:
3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
Kristuksen laki on tosiaan eri kuin Mooseksen laki kokonaisuudessaan. Mooseksen laki oli vain siihen asti, kunnes Kristus tuli, ja Kristus korvasi sen lain ja uuden liiton käsky on rakastaa ja se on Kristuksen laki, mikä on eri kuin Mooseksen laki.
Mooseksen laki käski tappaa, mutta Kristus käski rakastaa jopa vihollisia.>>>>Kristuksen laki on eri kuin Mooseksen laki kokonaisuudessaan.<<<<
Sinä puhut valhetta.
---
>>>Mooseksen laki oli vain siihen asti, kunnes Kristus tuli, ja Kristus korvasi sen lain<<<
Sinä puhut valhetta.
Kristuksen tuleminen ei lakkauttanut lakia, eikä Galatalaiskirje sellaista muutenkaan tarkoita.
Jeesus sanoi, älkää edes luulko, että hän tulee kumoamaan lakin vaan sitä noudattamaan. Koska sinä olet kumonnut varoituksesta huolimatta lain, sinun on mahdoton pelastua, koska Jeesuksen sanojen mukaan lain purkajat eivät pelastu.
20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Galatalaiskirje:
Mooseksen laki käski tappaa, mutta Kristus käski rakastaa jopa vihollisia.>>>Mooseksen laki käski tappaa, mutta Kristus käski rakastaa jopa vihollisia.<<<
Olet väärässä. Mooseksen laki käskee rakastamaan vihamiestä, mikä perusteella Jeesus opetti.
2 Moos 23:4 "Kun tapaat vihamiehesi härän tai aasin kuljeksimassa karkuteillä, vie se hänelle takaisin.
5 Jos näet vihamiehesi aasin makaamassa taakkansa alle kaatuneena, älä kiellä häneltä apuasi, vaan auta häntä saamaan se jaloilleen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Mooseksen laki käski tappaa, mutta Kristus käski rakastaa jopa vihollisia.<<<
Olet väärässä. Mooseksen laki käskee rakastamaan vihamiestä, mikä perusteella Jeesus opetti.
2 Moos 23:4 "Kun tapaat vihamiehesi härän tai aasin kuljeksimassa karkuteillä, vie se hänelle takaisin.
5 Jos näet vihamiehesi aasin makaamassa taakkansa alle kaatuneena, älä kiellä häneltä apuasi, vaan auta häntä saamaan se jaloilleen.Mooseksen laissa on lukuisia käskyjä, joiden mukaan niitä rikkova ihminen on tapettava. Uudessa liitossa ei tällaisia käskyjä ole: esimerkiksi avionrikkojalle tulee antaa aikaa mielenmuutokseen eikä häntä ole lupa tappaa. Vanhassa liitossa tappamisen suoritti seurakunta, uudessa liitossa ei tällaista käskyä ja tapaa ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mooseksen laissa on lukuisia käskyjä, joiden mukaan niitä rikkova ihminen on tapettava. Uudessa liitossa ei tällaisia käskyjä ole: esimerkiksi avionrikkojalle tulee antaa aikaa mielenmuutokseen eikä häntä ole lupa tappaa. Vanhassa liitossa tappamisen suoritti seurakunta, uudessa liitossa ei tällaista käskyä ja tapaa ole.
Sinulla on täysin väärä käsitys uudesta liitosta ja toistat vääräksi todistettua mielipidettäsi kuin papukaija.
Uusi liitto ei muuttanut laista mitään. Uudessa liitossa Mooseksen laki kirjoitetaan sydämeen, jotta sitä noudatettaisiin. Mooseksen laki on siis voimassa uuden liiton aikana.
Anonyymi kirjoitti:
>>>>Eiköhän tuo synnittömyys tarkoittanut yleisesti että ei ollut mihinkään Mooseksen lain rikkomiseen syyllinen!<<<<
Älä ota lauseita irti asiayhteydestä. Jeesus tarkoitti nimenomaan sitä, ettei olut saanut tehdä huorin ko. naisen kanssa, koska muuten hänetkin olisi pitänyt kivittää. Laissa on käsky, että todistajien tulee heittää ensimmäiset kivet, mitä ei estä se, että olisi joskus erehtynyt tehemään jotain muuta syntiä.Tuskin tarkoitti, sillä syntiä on Raaamtun kukaan kaikenlainen Jumalan tahdon vastainen toiminta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä puhut valhetta.
---
>>>Mooseksen laki oli vain siihen asti, kunnes Kristus tuli, ja Kristus korvasi sen lain<<<
Sinä puhut valhetta.
Kristuksen tuleminen ei lakkauttanut lakia, eikä Galatalaiskirje sellaista muutenkaan tarkoita.
Jeesus sanoi, älkää edes luulko, että hän tulee kumoamaan lakin vaan sitä noudattamaan. Koska sinä olet kumonnut varoituksesta huolimatta lain, sinun on mahdoton pelastua, koska Jeesuksen sanojen mukaan lain purkajat eivät pelastu.
20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.Mooseksen laki ei sisältänyt ennustuksia Jeesus-nimisestä messiaasta, joka kärsisi ja tapettaisiin ja nousisi ylös kuolleista. Heprealaisen Raamatun profetiat messiaasta taas käsittelivät menestyksekästä maallisen valtakunnan hallitsijaa, joka hävittäisi Jumalan vastustajat ja palkitsisi Jumalan palvelijat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mooseksen laki ei sisältänyt ennustuksia Jeesus-nimisestä messiaasta, joka kärsisi ja tapettaisiin ja nousisi ylös kuolleista. Heprealaisen Raamatun profetiat messiaasta taas käsittelivät menestyksekästä maallisen valtakunnan hallitsijaa, joka hävittäisi Jumalan vastustajat ja palkitsisi Jumalan palvelijat.
Olet väärässä. Mooseksen laissa oli selvät Messias profetiat, jotka ennustivat Jeesuksesta Kristuksesta.
Ap.t 28:23 Aamuvarhaisesta iltamyöhään Paavali todisti heille Jumalan valtakunnasta ja selitti sitä. Mooseksen lakiin ja profeettoihin vedoten hän yritti taivuttaa heidät uskomaan Jeesukseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla on täysin väärä käsitys uudesta liitosta ja toistat vääräksi todistettua mielipidettäsi kuin papukaija.
Uusi liitto ei muuttanut laista mitään. Uudessa liitossa Mooseksen laki kirjoitetaan sydämeen, jotta sitä noudatettaisiin. Mooseksen laki on siis voimassa uuden liiton aikana.
20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan."Uusi liitto ei muuttanut laista mitään. "
Ei muuttanut ei, vain sen tulkinta muuttui.
Mutta Jumala on kyllä muutellut lakejaan lukuisia kertoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet väärässä. Mooseksen laissa oli selvät Messias profetiat, jotka ennustivat Jeesuksesta Kristuksesta.
Ap.t 28:23 Aamuvarhaisesta iltamyöhään Paavali todisti heille Jumalan valtakunnasta ja selitti sitä. Mooseksen lakiin ja profeettoihin vedoten hän yritti taivuttaa heidät uskomaan Jeesukseen.No ei tuossa kyllä mitään sellaista sanota.
- Anonyymi
Luterilaiset rikkovat kaikkia käskyjä. Heti ensimmäistä ja räikeästi. Ja kuudetta, abortit. Perkaa fariseus ensin oma kirkkosi. Kirkkojen poltot, rikotaan kahdeksatta käskyä. Siivoa ensin oma kirkkosi, FARISEUS.
- Anonyymi
Jerusalemin vanhimmat päättivät: ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.
MUUTA MOOSEKSEN LAISTA EI OTETTU. PISTE
Neljäntoista vuoden kuluttua ensimmäisestä päätöksestä Jerusalemin vanhimmat toistivat: Mutta uskoon tulleista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet, että heidän on välttäminen epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta.
Eli ei ole niin kuin adventistit valhettelevat: ensin nämä´ja sitten kaikkea muutakin Mooseksen laista.
Vaan näin Sana todistaa. uskoon tulleista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet, että heidän on välttäminen epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta.- Anonyymi
Olet ymmärtänyt apostolien kokouksen täysin väärin. Se ei vapauttanut pakanoita noudattamasta lakia, muutenhan kenenkään ei tarvitsisi edes uskoa Kristukseen, murhaaminen ja varastaminen olisivat myös sallittuja.
Apostolien kokous käsitteli vain yhtä asiaa, täytyykö pakanoiden ottaa Mooseksen lain tarkoittama lihan ympärileikkaus, jotta he voivat pelastua. Apostolit eivät vaatineet Kreikassa asuvilta pakanoilta ympärileikkausta, koska laissa ei ole käskyä ympärileikata pakanoita. Ympärilaikkaus on Abrahamin suvulle ja heidän perheensä jäsenille pakollinen liiton merkki. Apostolien kokous ilmoitti, että ulkomailla asuvat ympärileikkaamattomat pakanat voivat pelastua.
Kokouse kuitenkin päätti huomauttaa pakanoita neljästä Mooseksen lain käskystä, jotka koskivat lihan puhtautta, jotta he tekisivät heti niistä parannuksen. Apostolit eivät halunneet sen enempää vaivata pakanoita lain käskyillä, koska he odottivat, että pakanat käyvät sapattina opiskelemassa Mooseksen lakia synagogissa, jotta he lain kaikkia käskyjä noudattaisivat.
Bibliasta:
Ap.t 15:19 Sentähden minä päätän, ettemme niitä häiritsisi, jotka pakanoista Jumalan tykö kääntyvät;
20 Vaan kirjoittaisimme heille, että he välttäisivät epäjumalain saastaisuutta, ja salavuoteutta, ja läkähtynyttä ja verta.
21 Sillä Moseksella on muinaiselta jokaisessa kaupungissa niitä, jotka häntä saarnaavat, koska se joka sabbatina synagogassa luetaan.
Paavali oli apostolien kokouksessa läsnä ja hän tiesi, mitä siellä päätettiin. Kokous ei vapauttanut ketään lain käskyjen noudattamisesta. Sen takia Paavali heti kokouksen jälkeen vapaaehtoisesti ympärileikkasi kreikkalaisen Timoteuksen. Sekin on pakanalle mahdollista, kunhan se tehdään uskossa Jeesukseen Kristukseen. Ei Paavali eikä Timoteus tästä eroon joutuneet Kristuksesta, vaan he tekivät sen, mihin laki antaa mahdollisuuden.
Ap.t 16:3 Paavali halusi ottaa Timoteuksen matkalle mukaan, ja siksi hän ympärileikkasi tämän. Näin hän teki niiden seutujen juutalaisten tähden, sillä kaikki tiesivät, että Timoteuksen isä oli kreikkalainen.
Paavali tiesi, mitä kokous päätti, joten hän jatkoi vaatimista kaikkein noudattaa Mooseksen lakia. Roomalaisille osoitetussa kirjeessä Paavali sanoi, ettei pakanoilla ja juutalaisilla ole eri lakia. Kaikkien tulee täyttää laki ja vain lain täyttäneet ovat vanhurskaita.
Room 2:
9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. [Ap. t. 10:34+]
12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.
Ap.t 10:34 Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: "Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä.
35 Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.
Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet ymmärtänyt apostolien kokouksen täysin väärin. Se ei vapauttanut pakanoita noudattamasta lakia, muutenhan kenenkään ei tarvitsisi edes uskoa Kristukseen, murhaaminen ja varastaminen olisivat myös sallittuja.
Apostolien kokous käsitteli vain yhtä asiaa, täytyykö pakanoiden ottaa Mooseksen lain tarkoittama lihan ympärileikkaus, jotta he voivat pelastua. Apostolit eivät vaatineet Kreikassa asuvilta pakanoilta ympärileikkausta, koska laissa ei ole käskyä ympärileikata pakanoita. Ympärilaikkaus on Abrahamin suvulle ja heidän perheensä jäsenille pakollinen liiton merkki. Apostolien kokous ilmoitti, että ulkomailla asuvat ympärileikkaamattomat pakanat voivat pelastua.
Kokouse kuitenkin päätti huomauttaa pakanoita neljästä Mooseksen lain käskystä, jotka koskivat lihan puhtautta, jotta he tekisivät heti niistä parannuksen. Apostolit eivät halunneet sen enempää vaivata pakanoita lain käskyillä, koska he odottivat, että pakanat käyvät sapattina opiskelemassa Mooseksen lakia synagogissa, jotta he lain kaikkia käskyjä noudattaisivat.
Bibliasta:
Ap.t 15:19 Sentähden minä päätän, ettemme niitä häiritsisi, jotka pakanoista Jumalan tykö kääntyvät;
20 Vaan kirjoittaisimme heille, että he välttäisivät epäjumalain saastaisuutta, ja salavuoteutta, ja läkähtynyttä ja verta.
21 Sillä Moseksella on muinaiselta jokaisessa kaupungissa niitä, jotka häntä saarnaavat, koska se joka sabbatina synagogassa luetaan.
Paavali oli apostolien kokouksessa läsnä ja hän tiesi, mitä siellä päätettiin. Kokous ei vapauttanut ketään lain käskyjen noudattamisesta. Sen takia Paavali heti kokouksen jälkeen vapaaehtoisesti ympärileikkasi kreikkalaisen Timoteuksen. Sekin on pakanalle mahdollista, kunhan se tehdään uskossa Jeesukseen Kristukseen. Ei Paavali eikä Timoteus tästä eroon joutuneet Kristuksesta, vaan he tekivät sen, mihin laki antaa mahdollisuuden.
Ap.t 16:3 Paavali halusi ottaa Timoteuksen matkalle mukaan, ja siksi hän ympärileikkasi tämän. Näin hän teki niiden seutujen juutalaisten tähden, sillä kaikki tiesivät, että Timoteuksen isä oli kreikkalainen.
Paavali tiesi, mitä kokous päätti, joten hän jatkoi vaatimista kaikkein noudattaa Mooseksen lakia. Roomalaisille osoitetussa kirjeessä Paavali sanoi, ettei pakanoilla ja juutalaisilla ole eri lakia. Kaikkien tulee täyttää laki ja vain lain täyttäneet ovat vanhurskaita.
Room 2:
9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. [Ap. t. 10:34 ]
12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.
Ap.t 10:34 Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: "Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä.
35 Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.
Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.Asiaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bibliasta:
Room 2:
Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.Apt.15:5 Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia".
24
Koska olemme kuulleet, että muutamat meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä antaneet, ovat puheillaan tehneet teidät levottomiksi ja saattaneet teidän sielunne hämmennyksiin, 25niin me olemme yksimielisesti nähneet hyväksi valita miehiä ja lähettää heidät teidän tykönne rakkaiden veljiemme Barnabaan ja Paavalin kanssa, 26jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden. 27Me lähetämme siis Juudaan ja Silaan, jotka myös suusanalla ilmoittavat teille saman. 28Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät: 29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
Näemme siis että oli kysymys kahdesta asiasta: ympärileikkauksesta ja Mooseksen lain noudattamisesta.
Apostolit eivät kirjeessään vaatineet kumpaakaan. Haureus taas kuului kymmeneen käskyyn. Epäjumalille uhrattua ja veristä lihaa tuli välttää. Siinä kaikki. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Apt.15:5 Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia".
24
Koska olemme kuulleet, että muutamat meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä antaneet, ovat puheillaan tehneet teidät levottomiksi ja saattaneet teidän sielunne hämmennyksiin, 25niin me olemme yksimielisesti nähneet hyväksi valita miehiä ja lähettää heidät teidän tykönne rakkaiden veljiemme Barnabaan ja Paavalin kanssa, 26jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden. 27Me lähetämme siis Juudaan ja Silaan, jotka myös suusanalla ilmoittavat teille saman. 28Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät: 29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
Näemme siis että oli kysymys kahdesta asiasta: ympärileikkauksesta ja Mooseksen lain noudattamisesta.
Apostolit eivät kirjeessään vaatineet kumpaakaan. Haureus taas kuului kymmeneen käskyyn. Epäjumalille uhrattua ja veristä lihaa tuli välttää. Siinä kaikki.Olet väärässä. Kuten edellä selvitin, apostolien kokous ei käsitellyt mitään muuta kuin sitä, että pitääkö Kreikassa asuvien pakanoiden ottaa Mooseksen laissa mainittu ympärileikkaus. Koska laissa ei ollut sellaista käskyä, apostolit eivät sellaista uutta käskyä antaneet. Kokous ei vapauttanut pakanoita noudattamasta Mooseksen lakia.
Ap.t 15:1 Juudeasta tuli Antiokian seurakuntaan eräitä, jotka opettivat: "Ellette anna ympärileikata itseänne, niin kuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Apt.15:5 Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia".
24
Apostolit eivät kirjeessään vaatineet kumpaakaan. Haureus taas kuului kymmeneen käskyyn. Epäjumalille uhrattua ja veristä lihaa tuli välttää. Siinä kaikki.Uuden testamentin mukaan se, joka hylkää tahallaan Mooseksen lain, hän ei saa armoa Kristukselta. Tämä opetus koskee sekä pakanoita että juutalaisia.
Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
Paavali myös opetti, että pakanoiden on noudatettava Mooseksen lakia.
Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja. - Anonyymi
Kyseinen luettelo ei ole poissulkeva lain osalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bibliasta:
Room 2:
Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.Hienosti kirjoitettu! Otetaas vielä sama suomeksi
“12. Silloin koko joukko vaikeni ja kuunteli Barnabasta ja Paavalia, jotka kertoivat, miten suuria tunnustekoja ja ihmeitä Jumala oli tehnyt pakanoiden keskuudessa heidän kauttaan. 13. Kun he olivat lopettaneet, Jaakob sanoi: ”Miehet, veljet, kuulkaa minua! 14. Simeon kertoi, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanoiden puoleen ottaakseen heistä kansan omalle nimelleen. 15. Tämän kanssa pitävät yhtä profeettojen sanat, sillä näin on kirjoitettu: 16. ’Sen jälkeen minä palaan ja rakennan jälleen Daavidin sortuneen majan. Raunioista minä sen rakennan jälleen ja pystytän sen uudelleen, 17. että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa, myös kaikki pakanat, jotka on otettu minun nimiini. Näin sanoo Herra, joka tekee kaiken tämän, 18. mikä on ollut tunnettua ikiajoista asti.’ 19. Siksi olen sitä mieltä, ettei pidä rasittaa niitä, jotka pakanakansoista kääntyvät Jumalan puoleen. 20. Heille on kuitenkin kirjoitettava, että heidän tulee karttaa sellaista, mikä on saastunut epäjumalista, ja haureutta ja lihaa, josta veri on laskematta, sekä verta. 21. Onhan Mooseksella jo muinaisista ajoista asti julistajansa joka kaupungissa, kun häntä luetaan synagogissa jokaisena sapattina.”” (Apt 15:12-21, FinRK) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hienosti kirjoitettu! Otetaas vielä sama suomeksi
“12. Silloin koko joukko vaikeni ja kuunteli Barnabasta ja Paavalia, jotka kertoivat, miten suuria tunnustekoja ja ihmeitä Jumala oli tehnyt pakanoiden keskuudessa heidän kauttaan. 13. Kun he olivat lopettaneet, Jaakob sanoi: ”Miehet, veljet, kuulkaa minua! 14. Simeon kertoi, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanoiden puoleen ottaakseen heistä kansan omalle nimelleen. 15. Tämän kanssa pitävät yhtä profeettojen sanat, sillä näin on kirjoitettu: 16. ’Sen jälkeen minä palaan ja rakennan jälleen Daavidin sortuneen majan. Raunioista minä sen rakennan jälleen ja pystytän sen uudelleen, 17. että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa, myös kaikki pakanat, jotka on otettu minun nimiini. Näin sanoo Herra, joka tekee kaiken tämän, 18. mikä on ollut tunnettua ikiajoista asti.’ 19. Siksi olen sitä mieltä, ettei pidä rasittaa niitä, jotka pakanakansoista kääntyvät Jumalan puoleen. 20. Heille on kuitenkin kirjoitettava, että heidän tulee karttaa sellaista, mikä on saastunut epäjumalista, ja haureutta ja lihaa, josta veri on laskematta, sekä verta. 21. Onhan Mooseksella jo muinaisista ajoista asti julistajansa joka kaupungissa, kun häntä luetaan synagogissa jokaisena sapattina.”” (Apt 15:12-21, FinRK)Kuten edellä on selvitetty, niin siteeraamasi kohta Apostolien tekojen kirjan luvusta 15 ei anna pakanoille oikeutta olla noudattamatta lakia. Tässä Paavali vaatii roomalaisia pakanauskovia noudattamaan Mooseksen lakia armon menettämisen ja kadotustuomion uhalla, mitä siteerauksesi ei kumoa. Sinäkään et voi pelastua, jos et halua lakia noudattaa.
Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. [Ap. t. 10:34+]
Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.
- Anonyymi
Hassua lukea ketjua jossa helluntailaisilta kysytään mutta aivan muut vastaavat ja enimmäkseen vastaa aloittaja itse 😂
- Anonyymi
Eiköhän tuo ole juuri palstan ominaisuus. Lähes kaikissa ketjuissa aloittaja keskustelee itsensä kanssa helluntailaisten vioista ja opista.
- Anonyymi
Aloittaja on rekisteröinyt nikkinsä, eikä hän ole täällä keskustellut itsensä kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja on rekisteröinyt nikkinsä, eikä hän ole täällä keskustellut itsensä kanssa.
Juu on rekisteröinyt mutta mikäpä estää silti myös anona kommentoimasta kuten tekee muissakin ketjuissaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu on rekisteröinyt mutta mikäpä estää silti myös anona kommentoimasta kuten tekee muissakin ketjuissaan.
Kyseinen aloittaja ei ole ennen tätä kirjoitellut tällä palstalla tuon nimimerkin kanssa. Olet pahansuopa ihminen!
- Anonyymi
Tämä alottaja se lukee kuin piru raamattua. Vääntää, kääntää, takertuu…
- Anonyymi
Jo on paksua valhetta: "Uudessa liitossa lakia ei ole muutettu."!!!!
Mitähän lakia tuo tyyppi tarkoittaa?
Mooseksen laki menetti Kristuksessa tehonsa: "Kristus on lain loppu jokaiselle, joka uskoo."
Room 10
"Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan;
sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle.
Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo."
Adventisteilla on kiivaus sapatin palvomiseen, mutta he unohtavat kaikki muut Mooseksen lain määräykset.
Paavali sanoo, että sellainen koituu kiroukseksi. Gal 3 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jo on paksua valhetta: "Uudessa liitossa lakia ei ole muutettu."!!!!
Mitähän lakia tuo tyyppi tarkoittaa?
Mooseksen laki menetti Kristuksessa tehonsa: "Kristus on lain loppu jokaiselle, joka uskoo."
Room 10
"Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan;
sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle.
Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo."
Adventisteilla on kiivaus sapatin palvomiseen, mutta he unohtavat kaikki muut Mooseksen lain määräykset.
Paavali sanoo, että sellainen koituu kiroukseksi. Gal 3Jakeen Room 10:4 alkutekstissä ei sanota, että Kristus olisi lain loppu vaan lain päämäärää. UT kääntää kaikissa muissa jakeissa kreikan sanan TELOS päämääräksi ja tässäkin jakeessa se on oikea käännös. Jeesus itse sanoi, ettei tullut lakia lopettamaan vaan sitä noudattamaan.
Aapeli Saarisalon oikea käännös:
Room 10:4 Sillä Kristus on lain päämäärä vanhurskaudeksi jokaiselle uskovalle.
Paavali viittasi tähän Messias profetiaan, jonka mukaa Kristus palauttaa lain kuuliaisuuden, joten Kristus ei ollut lain loppu:
Jer 23:5 -- Tulee aika, sanoo Herra, jolloin Daavidin suvusta nousee Vanhurskas Verso. Hän on kuningas, joka hallitsee viisaasti ja saattaa maassa voimaan oikeuden ja vanhurskauden.
6 Hänen aikanaan Juuda saa avun, ja Israel elää turvassa. Häntä kutsutaan tällä nimellä: "Herra on meidän vanhurskautemme". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jakeen Room 10:4 alkutekstissä ei sanota, että Kristus olisi lain loppu vaan lain päämäärää. UT kääntää kaikissa muissa jakeissa kreikan sanan TELOS päämääräksi ja tässäkin jakeessa se on oikea käännös. Jeesus itse sanoi, ettei tullut lakia lopettamaan vaan sitä noudattamaan.
Paavali viittasi tähän Messias profetiaan, jonka mukaa Kristus palauttaa lain kuuliaisuuden, joten Kristus ei ollut lain loppu:
Jer 23:5 -- Tulee aika, sanoo Herra, jolloin Daavidin suvusta nousee Vanhurskas Verso. Hän on kuningas, joka hallitsee viisaasti ja saattaa maassa voimaan oikeuden ja vanhurskauden.
6 Hänen aikanaan Juuda saa avun, ja Israel elää turvassa. Häntä kutsutaan tällä nimellä: "Herra on meidän vanhurskautemme"....evankeliumi kaikkeen maailmaan, sitten tulee loppu....
Telos tarkoittaa sekä loppua että päämäärää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...evankeliumi kaikkeen maailmaan, sitten tulee loppu....
Telos tarkoittaa sekä loppua että päämäärää.Ja kuka sinua on pyytänyt suoltamaan näitä juttujasi tänne ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...evankeliumi kaikkeen maailmaan, sitten tulee loppu....
Telos tarkoittaa sekä loppua että päämäärää.Ei vaan TELOS voi tarkoittaa loppua, lopputulosta tai päämäärää riippuen asiayhteydestä. TELOS on sana, joka viittaa jonkun asian lopputulokseen eli päämäärään, ei niinkään jonkun asian lakkaamiseen.
UT:ssa TELOS käännetään aina päämääräksi. Esim. Pietari ei sanonut, että kun usko loppuu (TELOS), niin sielut pelastuvat. Pietari tarkoitti, että uskon päämäärä (TELOS) on sielujen pelastus. Saman mallin mukaan Kristus on lain päämäärä (TELOS). Kristus ei siis tullut lopettamaan lakia, minkä hän itsekin totesi.
1 Piet 1:9 sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vaan TELOS voi tarkoittaa loppua, lopputulosta tai päämäärää riippuen asiayhteydestä. TELOS on sana, joka viittaa jonkun asian lopputulokseen eli päämäärään, ei niinkään jonkun asian lakkaamiseen.
UT:ssa TELOS käännetään aina päämääräksi. Esim. Pietari ei sanonut, että kun usko loppuu (TELOS), niin sielut pelastuvat. Pietari tarkoitti, että uskon päämäärä (TELOS) on sielujen pelastus. Saman mallin mukaan Kristus on lain päämäärä (TELOS). Kristus ei siis tullut lopettamaan lakia, minkä hän itsekin totesi.
1 Piet 1:9 sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen.Kyllä nämä teidän jutut alkaa olla aika kaukana varsinaisesta asiasta ja raamatunkääntäjiäkin nykyään ovat kaikki 😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jakeen Room 10:4 alkutekstissä ei sanota, että Kristus olisi lain loppu vaan lain päämäärää. UT kääntää kaikissa muissa jakeissa kreikan sanan TELOS päämääräksi ja tässäkin jakeessa se on oikea käännös. Jeesus itse sanoi, ettei tullut lakia lopettamaan vaan sitä noudattamaan.
6 Hänen aikanaan Juuda saa avun, ja Israel elää turvassa. Häntä kutsutaan tällä nimellä: "Herra on meidän vanhurskautemme".Mitä väliä sillä on, onko TELOS päämäärä vai loppu, kun usko Kristukseen korvaa uudessa liitossa lain monet käskyt, joiden kautta saatiin sovitus vanhassa liitossa, mutta uudessa sovitukseen riittää usko evankeliumiin. Näin ollen ovat tällaiset Mooseksen lain käskyt käyneet vanhoiksi ja tarpeettomiksi eikä niitä tarvitse enää suorittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä väliä sillä on, onko TELOS päämäärä vai loppu, kun usko Kristukseen korvaa uudessa liitossa lain monet käskyt, joiden kautta saatiin sovitus vanhassa liitossa, mutta uudessa sovitukseen riittää usko evankeliumiin. Näin ollen ovat tällaiset Mooseksen lain käskyt käyneet vanhoiksi ja tarpeettomiksi eikä niitä tarvitse enää suorittaa.
>>>kun usko Kristukseen korvaa uudessa liitossa lain monet käskyt<<<
Sinä olet väärässä. Usko ei korvaa yhtä ainuttakaan lain käskyä. Jos sinä et noudata lakia, sinun uskosi on kuollut. Usko tarkoittaa Raamatussa uskollisuutta Jumalalle, joten jos et lakia noudata, sinulla ei ole uskoa, eikä sinua voi edes saada uskomaan ilman lain tuntemista.
Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.
Luuk 16:30 'Ei, isä Abraham', mies sanoi, 'mutta jos joku kuolleiden joukosta menisi heidän luokseen, he kääntyisivät.'
31 Mutta Abraham sanoi: 'Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, ei heitä saada uskomaan, vaikka joku nousisi kuolleista.'"
Jaak 2:26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.
Tämä vuoksi laittomuudessa elävillä helluntailaisilla ei ole uskoa, vaikka he puhuisivat kielillä ja ylistäisivät Jeesusta.
Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä väliä sillä on, onko TELOS päämäärä vai loppu, kun usko Kristukseen korvaa uudessa liitossa lain monet käskyt, joiden kautta saatiin sovitus vanhassa liitossa, mutta uudessa sovitukseen riittää usko evankeliumiin. Näin ollen ovat tällaiset Mooseksen lain käskyt käyneet vanhoiksi ja tarpeettomiksi eikä niitä tarvitse enää suorittaa.
>>>Näin ollen ovat tällaiset Mooseksen lain käskyt käyneet vanhoiksi ja tarpeettomiksi eikä niitä tarvitse enää suorittaa.<<<
Raamatussa ei sanota missään, että lain käskyt olisiat käyneet vanhoiksi ja tarpeettomiksi. Sen sijaan sanotaan, että lain purkajat eivät pelastu, joten sinulla ei ole nyt perintöosuutta Jumalan valtakunnasta, koska mitätöit lakia. Olet siis menettänyt pelastuksesi.
Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman: - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Näin ollen ovat tällaiset Mooseksen lain käskyt käyneet vanhoiksi ja tarpeettomiksi eikä niitä tarvitse enää suorittaa.<<<
Raamatussa ei sanota missään, että lain käskyt olisiat käyneet vanhoiksi ja tarpeettomiksi. Sen sijaan sanotaan, että lain purkajat eivät pelastu, joten sinulla ei ole nyt perintöosuutta Jumalan valtakunnasta, koska mitätöit lakia. Olet siis menettänyt pelastuksesi.
Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:Heprealaiskirje ja galatalaiskirje ja kolossalaiskirje kertovat suoraan sen, että vanhan liiton lait ovat käyneet vanhoiksi ja tarpeettomiksi, sillä Kristus on korvannut ne, joten uhreja ja pappeutta ja temppelipalvelusta ei enää tarvita, ei sen puoleen säädöksiä ruoista, juomista, juhlista ja sen semmoisesta, mikä kuuluu Israelille vanhaan liittoon, mutta ei uuden liiton Jumalan seurakunnalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heprealaiskirje ja galatalaiskirje ja kolossalaiskirje kertovat suoraan sen, että vanhan liiton lait ovat käyneet vanhoiksi ja tarpeettomiksi, sillä Kristus on korvannut ne, joten uhreja ja pappeutta ja temppelipalvelusta ei enää tarvita, ei sen puoleen säädöksiä ruoista, juomista, juhlista ja sen semmoisesta, mikä kuuluu Israelille vanhaan liittoon, mutta ei uuden liiton Jumalan seurakunnalle.
>>>>Heprealaiskirje ja galatalaiskirje ja kolossalaiskirje kertovat suoraan sen, että vanhan liiton lait ovat käyneet vanhoiksi ja tarpeettomiksi<<<<
Sinä valehtelet kuin Saatana.
Raamatussa ei ole yhtäkään kohtaa, joka sanoisi, että Mooseksen laki on käynyt vanhaksi ja tarpeettomaksi. Esim. Hebrealaiskirjeen mukaan sellaiset eivät edes saa syntien sovitusta, jotka ovat tahallaan hylänneet Mooseksen lain noudattamisen.
28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
Galattalaiskirje vaatii noudattamaan myös lakia, jonka mukaan Pyhän Hengen hedelmät ovat aina Mooseksen lain mukaisia.
Gal 5:22 Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus,
23 lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki.
Kolossalaiskirjeen mukaan Herran Juhlia mm. sapattia vietetään, koska juhlat ovat esikuva Kristuksen valtakunnasta. Kukaan ei saanut tuomita kolossalaisia kristittyjä sen takia, että he olivat alkaneet viettämään Mooseksen lain mukaisia juhlia.
Koska sinä olet tahallaan mitätöinyt lain, sinulla ei ole enää pelastusta.
20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heprealaiskirje ja galatalaiskirje ja kolossalaiskirje kertovat suoraan sen, että vanhan liiton lait ovat käyneet vanhoiksi ja tarpeettomiksi, sillä Kristus on korvannut ne, joten uhreja ja pappeutta ja temppelipalvelusta ei enää tarvita, ei sen puoleen säädöksiä ruoista, juomista, juhlista ja sen semmoisesta, mikä kuuluu Israelille vanhaan liittoon, mutta ei uuden liiton Jumalan seurakunnalle.
>>>>Kristus on korvannut ne, joten uhreja ja pappeutta ja temppelipalvelusta ei enää tarvita, <<<<
Apostolien teot kertovat, että kristityt uhrasivat Jerusalemin temppelissä apostolien johdolla niin kauan kuin oli temppeli ja leeviläinen papisto olemassa. Tätä sinä et osaa selittää, koska et osaa evankeliumia.
Ap.t 2:42 Seurakunta kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien opetusta.
---
46 Joka päivä he uskollisesti kokoontuivat temppeliin, ja kodeissaan he yhdessä mursivat leipää ja aterioivat riemullisin ja vilpittömin mielin.
---
18:18 Paavali viipyi Korintissa vielä jonkin aikaa. Sitten hän hyvästeli veljet ja lähti purjehtimaan kohti Syyriaa yhdessä Priscillan ja Aquilan kanssa. Hän oli Kenkreassa leikkauttanut hiuksensa, koska oli antanut uhrilupauksen.
---
21:26 Paavali otti miehet mukaansa ja puhdistautui seuraavana päivänä heidän kanssaan. Sitten hän meni temppeliin ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumisaikansa päättyisi ja kunkin puolesta suoritettaisiin uhri.
---
24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,
---
17 "Oltuani vuosikausia poissa tulin nyt tuomaan kansalleni rahalahjaa ja toimittamaan uhreja.
18 Juuri näissä tehtävissä minä temppelissä olin, kun eräät Aasiasta tulleet juutalaiset tapasivat minut. Olin puhdistautunut
---
Kristus ei siis lopettanut uhraamista, koska kaikki uhrit ovat ollee kuva ja yhteys Kristuksen uhriin.
1 Kor 10:16 Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen?
17 Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä.
18 Ajatelkaa Israelin kansaa! Eivätkö papit, jotka syövät uhrilihaa, joudu läheiseen yhteyteen alttarin kanssa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"käskyt, joiden kautta saatiin sovitus vanhassa liitossa,"
Sinä et kyllä tunne Raamattua. Vanhasta testamentista ei löydy ainoatakaan jaetta, jossa mainittaisiin syntien sovitus. Synnit sai anteeksi heprealaisen Raamatun mukaan pyytämällä niitä Jumalalta anteeksi mutta kukaan ei siellä sovittanut yhtään mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"käskyt, joiden kautta saatiin sovitus vanhassa liitossa,"
Sinä et kyllä tunne Raamattua. Vanhasta testamentista ei löydy ainoatakaan jaetta, jossa mainittaisiin syntien sovitus. Synnit sai anteeksi heprealaisen Raamatun mukaan pyytämällä niitä Jumalalta anteeksi mutta kukaan ei siellä sovittanut yhtään mitään.Kristuksen antama syntiuhri perustuu Vanhan testamentin Messias profetoihin, joten lue itse Raamattusi uudelleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kristuksen antama syntiuhri perustuu Vanhan testamentin Messias profetoihin, joten lue itse Raamattusi uudelleen.
No ei todellakaan perustu! Vanhasta testamentista ei löydy ainoatakaan jaetta, jossa mainittaisiin sovitus. Sinä voit jälkikäteen tehdä vaikka minkälaisia tulkintojasi mutta Vanhan testamentin heprealaiset eivät olisi edes ymmärtäneet jotakin Jeesuksen sovitusta, jos joku siitä olisi heille kertonut, sillä siitä ei ole sanaakaan Vanhassa testamentissa.
- Anonyymi
Täällä kun lukee tuota vänkäämistä Raamatusta ja siitä mitä mikäkin tarkoittaa ja jatkuvaa paasausta sapatista ja kaikkea tätä mitä palstalle tungetaan jatkuvalla syötöllä provosoimistarkoitukseessa ja riidanhaastomielellä niin herää kysymys että mikä antaa ihmiselle arvovallan ryhtyä kuvittelemansa oikean opin puolustajaksi? Oppimestareiksi kohottautuvat usein puhuvat toisia, nimeltä mainittuja kristittyjä vastaan ja nimeltä mainittuja seurakuntia vastaan kuten tälläkin palstalla hyökätään helluntailaisia vastaan. Jumala ei aivan varmasti ole tarkoittanut näin.
- Anonyymi
Olet oikeassa mutta jos jaksat ( tiedän...ei tuota jankuttamista ja saman toistoa jaksa...) lukea vähänkin enemmän niin huomaat että Parhami-fani toistaa itseään ja ainoa tarkoitus on aiheuttaa eripuraa. Vaikka omasta mielstään joku Korkeimman Totuuden oppimestari onkin.
- Anonyymi
Vastaanpuhujia löytyy joka lahkosta.
- Anonyymi
Olikohan nyt niin, että helluntailaisilla ei ole kymmenenkäskyn LAKIA ?
- Anonyymi
Joo oli se niin. Ei ole. Mene nukkumaan.
- Anonyymi
Yhdeksää käskyä noudattavat, mutta eivät sapatin käskyä, koska se on rakkaudettomuutta niitä kohtaan, joita palkkatyöllä sapattina autetaan ja palvellaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhdeksää käskyä noudattavat, mutta eivät sapatin käskyä, koska se on rakkaudettomuutta niitä kohtaan, joita palkkatyöllä sapattina autetaan ja palvellaan.
Jos rikkoo yhtäkäskyä vastaan on syypää joka kohdassa.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heillä kaatuu koko lakikokoelma.
On huvittavaa seurata, kuinka reilut 2000 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen uskovaiset tappelevat keskenään ainoan oikean totuuden omistamisesta 😂
- Anonyymi
No ei tätä nyt oikein tappelemiselta näytä. Kunnon tappelussa tulee ruumiita mutta täällä tulee vain mielensäpahoittajia.
Anonyymi kirjoitti:
No ei tätä nyt oikein tappelemiselta näytä. Kunnon tappelussa tulee ruumiita mutta täällä tulee vain mielensäpahoittajia.
Lapset ymmärtävät asiat hyvin konkreettisesti, jumalanlapset myös.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta: "Room 10:4 Sillä Kristus on lain päämäärä vanhurskaudeksi jokaiselle uskovalle."
Ja siksi sapatin palvomista ei enää tarvita. Sapatin päämäärähän on se, että omilla teoilla tultaisiin vanhurskaaksi.
Kristuksessa taas uskomalla Hänen sovitustyöhönsä ihminen vanhurskautuu. Kristus on lain päämäärä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta: "Room 10:4 Sillä Kristus on lain päämäärä vanhurskaudeksi jokaiselle uskovalle."
Ja siksi sapatin palvomista ei enää tarvita. Sapatin päämäärähän on se, että omilla teoilla tultaisiin vanhurskaaksi.
Kristuksessa taas uskomalla Hänen sovitustyöhönsä ihminen vanhurskautuu. Kristus on lain päämäärä.Sapatin päämäärä on se, että omilla teoilla ei tulla vanhurskaaksi. Armosta olemme pelastetut uskon kautta, emme omien tekojen kautta, että kukaan ei kerskaisi.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sapatin päämäärä on se, että omilla teoilla ei tulla vanhurskaaksi. Armosta olemme pelastetut uskon kautta, emme omien tekojen kautta, että kukaan ei kerskaisi.
1234567---Adventistit eivät hyväksy hyvän tekemistä ja lähimmäisen auttamista sapattina, kun se on palkkatyötä, joten ateistit rikkovat rakkauden käskyä vastaan.
Lähes kaikki palkkatyö on hyvän tekemistä ja lähimmäisen auttamista, joten työn tekeminen on kristitylle luvallista jokaisena päivänä, myös sapattina ja sunnuntaina. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Adventistit eivät hyväksy hyvän tekemistä ja lähimmäisen auttamista sapattina, kun se on palkkatyötä, joten ateistit rikkovat rakkauden käskyä vastaan.
Lähes kaikki palkkatyö on hyvän tekemistä ja lähimmäisen auttamista, joten työn tekeminen on kristitylle luvallista jokaisena päivänä, myös sapattina ja sunnuntaina.Olet väärässä. Sapattikäsky ei kiellä auttamasta hätää kärsivää sapattina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kristuksessa taas uskomalla Hänen sovitustyöhönsä ihminen vanhurskautuu. Kristus on lain päämäärä."Sapatin päämäärähän on se, että omilla teoilla tultaisiin vanhurskaaksi."
Ai päämäärä. Kyllä sen päämäärä on aivan jokin muu. Jumalan suoran käskyn noudattaminenko on omia tekoja? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Adventistit eivät hyväksy hyvän tekemistä ja lähimmäisen auttamista sapattina, kun se on palkkatyötä, joten ateistit rikkovat rakkauden käskyä vastaan.
Lähes kaikki palkkatyö on hyvän tekemistä ja lähimmäisen auttamista, joten työn tekeminen on kristitylle luvallista jokaisena päivänä, myös sapattina ja sunnuntaina."Adventistit eivät hyväksy hyvän tekemistä ja lähimmäisen auttamista sapattina, kun se on palkkatyötä"
Miksi valehtelee adventisteista. Adventistit nimen omaan hyväksyvät hyvän tekemisen ja lähimmäisen auttamisen sapattina. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei haittaa, jos tulee mielensä pahoittajia !
- Anonyymi
Luterilaiset ja Adventistit ymmärtävät, että käskyjä on KYMMENEN.
1700-Luvun Luterilaisen virsikirjan virret sen kertovat. Virsi. 135. NÄÄ KÄSKYSANAA KYMMENEN, NE MEILLE KAUTTA MOOSEKSEN JUMALA ITSE ILMOITTI, JA SIINAILLA KIRJOITTI. AH HERRA ARMAHDA.
Adventistien Adventtilauluja. 86. 1. LAKISI HERRA TÄYDELLINEN ON, SEN VEUVOISTA EI PUUTU MITÄÄN HYVÄÄ. SAA SIITÄ VIRVOITUKSEN LOHDUTON, JA VIISAUTTA PUHTAHINTA SYVÄÄ.
1234567---- Anonyymi
Numerivi, tiedätkö Luterlaiset ovat murhanneet miljoonia Jeesuksen todistajia mm.anabaptisteja, joita helluntaiset ovat. Murhaajienko oppia pitää noudattaa??????
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Numerivi, tiedätkö Luterlaiset ovat murhanneet miljoonia Jeesuksen todistajia mm.anabaptisteja, joita helluntaiset ovat. Murhaajienko oppia pitää noudattaa??????
Kymmenenkäskyn lakia pitää noudattaa. Lakiin ja todistuksiin, elleivät he näin sano, EI HEILLÄ AAMUN KOITTOA OLE
Kuinka paljon joutuu toiseen kuolemaan, tulen omaksi, julistajien julistusten kautta, kun julistetaan, että sapatti ei kuulu enää Uuden Liiton kristityille.
Joka ei pidä Hänen käskyjänsä, ei ole Hänen omansa. Hyvin ymmärrettä teksti.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kymmenenkäskyn lakia pitää noudattaa. Lakiin ja todistuksiin, elleivät he näin sano, EI HEILLÄ AAMUN KOITTOA OLE
Kuinka paljon joutuu toiseen kuolemaan, tulen omaksi, julistajien julistusten kautta, kun julistetaan, että sapatti ei kuulu enää Uuden Liiton kristityille.
Joka ei pidä Hänen käskyjänsä, ei ole Hänen omansa. Hyvin ymmärrettä teksti.
1234567---9 käskyn julistajat. Maailmaan lähetetty eksytys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
9 käskyn julistajat. Maailmaan lähetetty eksytys.
Hyvä yhteenveto !
- Anonyymi
Ei sillä ole merkitystä. Kukin lahko poimii mieleisensä marjat kakusta.
- Anonyymi
Ompa tuokin silmänkääntötemppu: "Sapatin päämäärä on se, että omilla teoilla ei tulla vanhurskaaksi"?????
Onkohan tuon kirjoittajalla järki heitetty narikkaan?
Sapattihan nimenomaa on niitä "omia tekoja", joilla yritetään tulla vanhurskaaksi!!!
Miksihän adventistit eivät noudata muita lain vaatimuksia - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ompa tuokin silmänkääntötemppu: "Sapatin päämäärä on se, että omilla teoilla ei tulla vanhurskaaksi"?????
Sapattihan nimenomaa on niitä "omia tekoja", joilla yritetään tulla vanhurskaaksi!!!
Miksihän adventistit eivät noudata muita lain vaatimuksiaOmia tekoja, omia tekoja, omia tekoja, omia tekoja, omia tekoja, tekoja tekoja tekoja tekoja tekoja tekojen perään !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
- Anonyymi
Jumalan antamat marjat ovat parhaimpia. Jumala ei syötä sianlihaa omilleen.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksihän adventistit eivät noudata muita lain vaatimuksiaKenelleköhän sinä kommentoit?
Onpa kirjoitetaan ilman m-kirjainta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumalan antamat marjat ovat parhaimpia. Jumala ei syötä sianlihaa omilleen.
1234567---Vai ei enää sianlihaakaan saa syödä !
Anna mun kaikki kestää ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai ei enää sianlihaakaan saa syödä !
Anna mun kaikki kestää !Jeesus sanoi, että laki on voimassa uuden liiton aikana, joten sianlihan syöjät saastuttavat itsensä, eivätkä he saastaisina pääse taivasten valtakuntaan. Kuten Raamattu ilmoittaa, niin Herra Jeesus palatessaan tuhoaa sianlihan syöjät.
Ef 5:5 Tehän tiedätte hyvin, ettei kenelläkään siveettömällä eikä saastaisella ole osaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnasta,
Jes 66:15 Katso, Herra saapuu tulenlieskassa, hänen vaununsa ovat kuin pyörretuuli. Hänen vihansa purkautuu tulenhehkuna, hänen jyrinänsä liekkeinä.
16 Niin Herra toteuttaa oikeutensa tulella, hänen miekkansa lyö ihmissukua, ja monet kaatuvat sen lävistäminä:
17 nuo, jotka puhdistautuvat ja valmistautuvat palvontatarhojen menoihin johtajansa ympärillä, nuo, jotka syövät kaikkea iljettävää, sian lihaa, rottia -- minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa, ja he kaikki saavat loppunsa, sanoo Herra.
- Anonyymi
Helluntailaisilla on sama laki kuin Aabrahamilla. Meidän isä on Aabraham ei Mooses!
"Vanhurskas on elävä uskosta!"- Anonyymi
Paavali siteerasi niillä sanoilla Habakukin kirjaa, jossa sanotaan, että vanhurskas on elävä uskollisuudesta.
Hab 2:4 vanhurskas saa elää, kun hän pysyy uskollisena.
Joh 12:50 ja minä tiedän, että hänen käskynsä antaa ikuisen elämän. Kun puhun, puhun siis niin kuin Isä on minun käskenyt puhua."
Uskollisuus tarkoittaa Jumalan käskyjen uskollista noudattamista. Jos joku ei lakia noudata hän ei ole uskollinen, koska häneltä puuttuu uskokuuliaisuus.
Room 1:5 ja häneltä minä olen saanut armon ja apostolinviran, jotta hänen nimensä kunniaksi johtaisin ihmisiä kaikista kansoista uskonkuuliaisuuteen.
---
2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia. - Anonyymi
1 Moos 26:5 koska Abraham oli minun äänelleni kuuliainen ja noudatti sitä, mihin minä hänet velvoitin. Hän piti minun käskyni, määräykseni ja lakini."
- Anonyymi
Helluntailaisilla onko sama Laki kuin Aabrahamilla ? Näinkö on ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helluntailaisilla onko sama Laki kuin Aabrahamilla ? Näinkö on ?
Kyllä Aabramilla oli kymmenenkäskyn laki, samoin sapatti pyhäpäivänä. Helluntailaisilla on toisin.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä Aabramilla oli kymmenenkäskyn laki, samoin sapatti pyhäpäivänä. Helluntailaisilla on toisin.
1234567---Numerosarja valehtelee!
Mooseksen laki tuli satoja vuosia myöhemmin Aabrahamin kuoleman jälkeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Numerosarja valehtelee!
Mooseksen laki tuli satoja vuosia myöhemmin Aabrahamin kuoleman jälkeen.1. Moos.26:5. Sentähden että Aabraham kuuli minua ja noudatti, mitä minä noudatettavaksi annoin, minun käskyjäni, säädöksiäni ja opetuksiani.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1. Moos.26:5. Sentähden että Aabraham kuuli minua ja noudatti, mitä minä noudatettavaksi annoin, minun käskyjäni, säädöksiäni ja opetuksiani.
1234567---Numerosarja kerro mitä nämä olivat:
Jumalankäskyt, säädökset ja opetukset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1. Moos.26:5. Sentähden että Aabraham kuuli minua ja noudatti, mitä minä noudatettavaksi annoin, minun käskyjäni, säädöksiäni ja opetuksiani.
1234567---Niin, käskyjä, joista ei tuon perusteella todellakaan tiedä mitä ne olivat. Turha laittaa sanoja Raamatun kirjoittajan suuhun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali siteerasi niillä sanoilla Habakukin kirjaa, jossa sanotaan, että vanhurskas on elävä uskollisuudesta.
Joh 12:50 ja minä tiedän, että hänen käskynsä antaa ikuisen elämän. Kun puhun, puhun siis niin kuin Isä on minun käskenyt puhua."
Uskollisuus tarkoittaa Jumalan käskyjen uskollista noudattamista. Jos joku ei lakia noudata hän ei ole uskollinen, koska häneltä puuttuu uskokuuliaisuus.
Room 1:5 ja häneltä minä olen saanut armon ja apostolinviran, jotta hänen nimensä kunniaksi johtaisin ihmisiä kaikista kansoista uskonkuuliaisuuteen.
---
2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.Paavalilla oli kuitenkin voimakas tarve selittää asiat niin, että usko antaa ihmisille vanhurskauden. Että ihminen olisi uskon kautta vanhurskautettu.
Paavalin evankeliumi oli seuraava:
“16. Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima pelastukseksi jokaiselle, joka USKOO, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle. 17. Siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niin kuin on kirjoitettu: ”Vanhurskas on elävä uskosta.”” (Roomalaiskirje 1:16-17, FinRK)
Paavalin mukaan siis vanhurskaus tulee uskosta. Mutta Vanha testamentti, joka oli Paavalin ainoa Raamattu, ei tunne sellaista käsitettä, että uskominen toisi tullessaan vanhurskauden.
Vanha testamentti ei tuntenut sellaista käsitettä, että usko pelastaisi pahoilta teoilta. VT sanoo, että vanhurskaus pelastaa. Ja vanhurskas elää uskosta. Mutta Paavalin mukaan usko tuo Jumalan vanhurskauden. Hän kääntää asian päälaelleen. Hän lainaa Habakukin kirjaa seuraavalla tavalla: ”Vanhurskas on elävä uskosta.”
Paavali kytkee tässä sen, että vanhurskas on elävä uskosta siihen, että vanhurskaus saadaan uskosta. Paavali muuttaa tässä Vanhan testamentin sanaa.
Alkuperäinen teksti ei kuitenkaan sano, että uskon takia saadaan vanhurskaus.
“1. Minä seison vartiopaikallani, asetun torniin ja tähystän nähdäkseni, mitä hän minulle puhuu, mitä hän vastaa valitukseeni. 2. Herra vastasi minulle näillä sanoilla: ”Kirjoita näky ja piirrä se selvästi tauluihin, niin että sen voi juostessakin lukea.” 3. Näky odottaa vielä aikaansa ja rientää päämääräänsä eikä petä. Jos se viipyy, odota sitä, sillä varmasti se toteutuu eikä myöhästy. 4. Mitä tulee tuohon kopeaan kansaan, sen sielu ei ole vilpitön. Mutta vanhurskas on elävä uskostaan.” (Habakuk 2:1-4, FinRK)
Paavali väittää tekstissään, että uskomalla tullaan vanhurskaaksi. Todellisuudessa Vanha testamentti opettaa, että kun on jo vanhurskas, niin siitä seuraa, että vanhurskas elää uskosta. Habakukin kirja vielä selittää asiayhteydellään, mitä tuo usko tässä yhteydessä tarkoittaa:
"Jos se viipyy, odota sitä, sillä varmasti se toteutuu eikä myöhästy", ja kun odotat, niin silloin vanhurskaana saat voimia uskostasi. Mistä uskosta? No siitä, kun uskot, että se toteutuu.
Toinen kohta, missä Paavali selittää väärin Raamattuaan on tämä:
“Mitä Raamattu sanoo? Abraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi.” (Roomalaiskirje 4:3, FinRK)
Ei Abraham ollut menettänyt uskoaan vanhurskaaseen Jumalaan, joka lupasi hänelle pojan. Hän uskoi Jumalaan. Aabraham uskoi Jumalan oikeudenmukaisuuteen eli vanhurskauteen. Ei Abrahamin usko tehnyt Abrahamia vanhurskaaksi, eikä hänen uskonsa voinut olla sitä, että hänet olisi sen takia luettu vanhurskaaksi. Hänhän oli jo vanhurskas kun oli uskonut Jumalan antavan hänelle luvatun pojan.
Vaikka Vanha testamentti kutsuu joitakin ihmisiä vanhurskaaksi, niin yksin Jumala oli Vanhassa testamentissa todellisesti vanhurskas. Vanhassa testamentissa vanhuskaaseen Jumalaan turvaaminen oli synnit anteeksi antava tekijä, sillä vanha testamentti pitää ihmisen vanhurskautta roskana, mahdottomuutena:
“Kaikista meistä on tullut kuin saastaa ja kaikki meidän vanhurskautemme on kuin tahrainen vaate. Kaikki me olemme lakastuneet kuin lehdet, ja pahat tekomme heittelevät meitä kuin tuuli.” (Jesaja 64:5, FinRK)
“14. Kuinka ihminen voisi olla puhdas, kuinka naisesta syntynyt vanhurskas! 15. Katso, pyhiinsäkään hän ei luota, eivät taivaatkaan ole hänen silmissään puhtaat, 16. saati sitten ihminen, inhottava ja kelvoton, joka juo vääryyttä kuin vettä.”” (Job 15:14-16, FinRK)
"4. Kuinka ihminen olisi vanhurskas Jumalan edessä? Kuinka naisesta syntynyt olisi puhdas? 5. Katso, eihän kuukaan ole kirkas, eivät tähdetkään ole puhtaat hänen silmissään. 6. Kuinka sitten ihminen, tuo mato, ja ihmislapsi, tuo toukka...” (Job 25:4-6, FinRK)
Näin Daavid, joka varmasti tietää mitä vanhurskaus on, sanoo:
“Älä käy tuomiolle palvelijasi kanssa, sillä sinun edessäsi ei yksikään elävä ole vanhurskas.” (Psalmit 143:2, FinRK)
Vanha testamentti ei tunne sellaista käsitettä, että ihmisessä itsessä oleva vanhurskaus antaisi anteeksi syntejä, vaan synnit saatiin VT:ssa anteeksi aina Jumalan vanhurskaudesta, armosta. Jumala ei myöskään pannut ihmiseen lahjavanhurskautta. Vaikka olisi ollut kuinka vanhurskas, niin yksikin synnin teko, eikä vanhurskaus pelastanut ketään.
“Ihmislapsi, sinun on sanottava kansallesi: Vanhurskasta ei pelasta hänen vanhurskautensa, jos hän tekee syntiä, ja jumalatonta ei suista turmioon hänen jumalattomuutensa sinä päivänä, jona hän kääntyy pois jumalattomuudestaan. Vanhurskas ei voi elää vanhurskautensa turvin, jos hän tekee syntiä.” (Hesekiel 33:12, FinRK)
Kaikki ovat syntisiä. Vanhassa testamentissa ihmisen vanhurskaus ei ihmistä pelasta, eikä usko tuo kenellekään vanhurskautta.
“Maan päällä ei ole niin vanhurskasta ihmistä, että hän tekisi vain hyvää eikä tekisi syntiä.” (Saarnaaja 7:20, FinRK) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavalilla oli kuitenkin voimakas tarve selittää asiat niin, että usko antaa ihmisille vanhurskauden. Että ihminen olisi uskon kautta vanhurskautettu.
Paavalin evankeliumi oli seuraava:
“16. Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima pelastukseksi jokaiselle, joka USKOO, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle. 17. Siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niin kuin on kirjoitettu: ”Vanhurskas on elävä uskosta.”” (Roomalaiskirje 1:16-17, FinRK)
Paavalin mukaan siis vanhurskaus tulee uskosta. Mutta Vanha testamentti, joka oli Paavalin ainoa Raamattu, ei tunne sellaista käsitettä, että uskominen toisi tullessaan vanhurskauden.
Vanha testamentti ei tuntenut sellaista käsitettä, että usko pelastaisi pahoilta teoilta. VT sanoo, että vanhurskaus pelastaa. Ja vanhurskas elää uskosta. Mutta Paavalin mukaan usko tuo Jumalan vanhurskauden. Hän kääntää asian päälaelleen. Hän lainaa Habakukin kirjaa seuraavalla tavalla: ”Vanhurskas on elävä uskosta.”
Paavali kytkee tässä sen, että vanhurskas on elävä uskosta siihen, että vanhurskaus saadaan uskosta. Paavali muuttaa tässä Vanhan testamentin sanaa.
Alkuperäinen teksti ei kuitenkaan sano, että uskon takia saadaan vanhurskaus.
“1. Minä seison vartiopaikallani, asetun torniin ja tähystän nähdäkseni, mitä hän minulle puhuu, mitä hän vastaa valitukseeni. 2. Herra vastasi minulle näillä sanoilla: ”Kirjoita näky ja piirrä se selvästi tauluihin, niin että sen voi juostessakin lukea.” 3. Näky odottaa vielä aikaansa ja rientää päämääräänsä eikä petä. Jos se viipyy, odota sitä, sillä varmasti se toteutuu eikä myöhästy. 4. Mitä tulee tuohon kopeaan kansaan, sen sielu ei ole vilpitön. Mutta vanhurskas on elävä uskostaan.” (Habakuk 2:1-4, FinRK)
Paavali väittää tekstissään, että uskomalla tullaan vanhurskaaksi. Todellisuudessa Vanha testamentti opettaa, että kun on jo vanhurskas, niin siitä seuraa, että vanhurskas elää uskosta. Habakukin kirja vielä selittää asiayhteydellään, mitä tuo usko tässä yhteydessä tarkoittaa:
"Jos se viipyy, odota sitä, sillä varmasti se toteutuu eikä myöhästy", ja kun odotat, niin silloin vanhurskaana saat voimia uskostasi. Mistä uskosta? No siitä, kun uskot, että se toteutuu.
Toinen kohta, missä Paavali selittää väärin Raamattuaan on tämä:
“Mitä Raamattu sanoo? Abraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi.” (Roomalaiskirje 4:3, FinRK)
Ei Abraham ollut menettänyt uskoaan vanhurskaaseen Jumalaan, joka lupasi hänelle pojan. Hän uskoi Jumalaan. Aabraham uskoi Jumalan oikeudenmukaisuuteen eli vanhurskauteen. Ei Abrahamin usko tehnyt Abrahamia vanhurskaaksi, eikä hänen uskonsa voinut olla sitä, että hänet olisi sen takia luettu vanhurskaaksi. Hänhän oli jo vanhurskas kun oli uskonut Jumalan antavan hänelle luvatun pojan.
Vaikka Vanha testamentti kutsuu joitakin ihmisiä vanhurskaaksi, niin yksin Jumala oli Vanhassa testamentissa todellisesti vanhurskas. Vanhassa testamentissa vanhuskaaseen Jumalaan turvaaminen oli synnit anteeksi antava tekijä, sillä vanha testamentti pitää ihmisen vanhurskautta roskana, mahdottomuutena:
“Kaikista meistä on tullut kuin saastaa ja kaikki meidän vanhurskautemme on kuin tahrainen vaate. Kaikki me olemme lakastuneet kuin lehdet, ja pahat tekomme heittelevät meitä kuin tuuli.” (Jesaja 64:5, FinRK)
“14. Kuinka ihminen voisi olla puhdas, kuinka naisesta syntynyt vanhurskas! 15. Katso, pyhiinsäkään hän ei luota, eivät taivaatkaan ole hänen silmissään puhtaat, 16. saati sitten ihminen, inhottava ja kelvoton, joka juo vääryyttä kuin vettä.”” (Job 15:14-16, FinRK)
"4. Kuinka ihminen olisi vanhurskas Jumalan edessä? Kuinka naisesta syntynyt olisi puhdas? 5. Katso, eihän kuukaan ole kirkas, eivät tähdetkään ole puhtaat hänen silmissään. 6. Kuinka sitten ihminen, tuo mato, ja ihmislapsi, tuo toukka...” (Job 25:4-6, FinRK)
Näin Daavid, joka varmasti tietää mitä vanhurskaus on, sanoo:
“Älä käy tuomiolle palvelijasi kanssa, sillä sinun edessäsi ei yksikään elävä ole vanhurskas.” (Psalmit 143:2, FinRK)
Vanha testamentti ei tunne sellaista käsitettä, että ihmisessä itsessä oleva vanhurskaus antaisi anteeksi syntejä, vaan synnit saatiin VT:ssa anteeksi aina Jumalan vanhurskaudesta, armosta. Jumala ei myöskään pannut ihmiseen lahjavanhurskautta. Vaikka olisi ollut kuinka vanhurskas, niin yksikin synnin teko, eikä vanhurskaus pelastanut ketään.
“Ihmislapsi, sinun on sanottava kansallesi: Vanhurskasta ei pelasta hänen vanhurskautensa, jos hän tekee syntiä, ja jumalatonta ei suista turmioon hänen jumalattomuutensa sinä päivänä, jona hän kääntyy pois jumalattomuudestaan. Vanhurskas ei voi elää vanhurskautensa turvin, jos hän tekee syntiä.” (Hesekiel 33:12, FinRK)
Kaikki ovat syntisiä. Vanhassa testamentissa ihmisen vanhurskaus ei ihmistä pelasta, eikä usko tuo kenellekään vanhurskautta.
“Maan päällä ei ole niin vanhurskasta ihmistä, että hän tekisi vain hyvää eikä tekisi syntiä.” (Saarnaaja 7:20, FinRK)>>>>Paavalin mukaan siis vanhurskaus tulee uskosta. Mutta Vanha testamentti, joka oli Paavalin ainoa Raamattu, ei tunne sellaista käsitettä, että uskominen toisi tullessaan vanhurskauden.<<<<
Olet väärässä. VT:n mukaan vanhurskaus tulee uskollisuudesta Jumalalle. Jos joku ei noudata lakia, hän ei ole uskollinen Jumalalle, jolloin hänellä ei ole edes uskoa. Tämä on juuri se opetus, mitä myös Paavali ja Jaakob opettivat.
Jaak 2:26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.
Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.
- Anonyymi
No, nyt selvisi sekin, että numerosarja ei olekkaan adventisti, vaan judaisti !
Hän siis kirjoitti näin:
---------------------
" Jumalan antamat marjat ovat parhaimpia. Jumala ei syötä sianlihaa omilleen.
1234567--- "
----------------------
Eli siis tuon mukaan hän uskoo niin, että lakkautetun lakiliiton ruoka ja juoma säädöksetkin ovat yhä voimassa !
Huh huh sentään !- Anonyymi
Ei uusi liitto mitään lakia lakkauttanut. Uudessa liitossa on voimassa Mooseksen laki, joka kirjoitetaan sydämeen, jotta sitä noudatettaisiin.
Paavali vaati noudattamaan lihan puhtaussääntöjä kadotustuomion uhalla:
2 Kor 7:17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".
7:1 Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei uusi liitto mitään lakia lakkauttanut. Uudessa liitossa on voimassa Mooseksen laki, joka kirjoitetaan sydämeen, jotta sitä noudatettaisiin.
Paavali vaati noudattamaan lihan puhtaussääntöjä kadotustuomion uhalla:
2 Kor 7:17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".
7:1 Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa.Voi tuota umpisokeutta !
Noissa ei puhuta yhtään mitään lihan syömisestä, vaan ihan muusta !
Pätkit kuin perkele Raamattua !
Luetaan vaikka tuo ensimmäinen Raamatun kohta kokonaisuudessaan:
14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
16 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".
17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
Kyse oli siis uskosta osattomista ja siitä, ettei heidän kanssaan tule rakentaa, eikä hyväksyä Seurakuntaan ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi tuota umpisokeutta !
Noissa ei puhuta yhtään mitään lihan syömisestä, vaan ihan muusta !
Pätkit kuin perkele Raamattua !
Luetaan vaikka tuo ensimmäinen Raamatun kohta kokonaisuudessaan:
14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
16 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".
17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
Kyse oli siis uskosta osattomista ja siitä, ettei heidän kanssaan tule rakentaa, eikä hyväksyä Seurakuntaan !>>>>Noissa ei puhuta yhtään mitään lihan syömisestä, vaan ihan muusta !<<<<<
Olet väärässä. Ko. jakeissa Paavali puhui lihan puhtaudesta, mihin kuuluun myös ruokasäädökset. Syömällä sianlihaa ihminen saastuttaa myös itsensä.
5 Moos 14:8 Saastainen on myös sika, jolla tosin on kaksijakoiset sorkat mutta joka ei märehdi. Näiden eläinten lihaa älkää syökö älkääkä koskeko niiden raatoihin.
Jeesus sanoi, että laki on voimassa uuden liiton aikana, joten sianlihan syöjät saastuttavat itsensä, eivätkä he saastaisina pääse taivasten valtakuntaa. Kuten Raamattu ilmoittaa, niin Herra Jeesus palatessaan tuhoaa sianlihan syöjät.
Ef 5:5 Tehän tiedätte hyvin, ettei kenelläkään siveettömällä eikä saastaisella ole osaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnasta,
Jes 66:15 Katso, Herra saapuu tulenlieskassa, hänen vaununsa ovat kuin pyörretuuli. Hänen vihansa purkautuu tulenhehkuna, hänen jyrinänsä liekkeinä.
16 Niin Herra toteuttaa oikeutensa tulella, hänen miekkansa lyö ihmissukua, ja monet kaatuvat sen lävistäminä:
17 nuo, jotka puhdistautuvat ja valmistautuvat palvontatarhojen menoihin johtajansa ympärillä, nuo, jotka syövät kaikkea iljettävää, sian lihaa, rottia -- minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa, ja he kaikki saavat loppunsa, sanoo Herra. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>>Noissa ei puhuta yhtään mitään lihan syömisestä, vaan ihan muusta !<<<<<
Olet väärässä. Ko. jakeissa Paavali puhui lihan puhtaudesta, mihin kuuluun myös ruokasäädökset. Syömällä sianlihaa ihminen saastuttaa myös itsensä.
5 Moos 14:8 Saastainen on myös sika, jolla tosin on kaksijakoiset sorkat mutta joka ei märehdi. Näiden eläinten lihaa älkää syökö älkääkä koskeko niiden raatoihin.
Jeesus sanoi, että laki on voimassa uuden liiton aikana, joten sianlihan syöjät saastuttavat itsensä, eivätkä he saastaisina pääse taivasten valtakuntaa. Kuten Raamattu ilmoittaa, niin Herra Jeesus palatessaan tuhoaa sianlihan syöjät.
17 nuo, jotka puhdistautuvat ja valmistautuvat palvontatarhojen menoihin johtajansa ympärillä, nuo, jotka syövät kaikkea iljettävää, sian lihaa, rottia -- minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa, ja he kaikki saavat loppunsa, sanoo Herra."Syökää kaikkea , mitä lihakaupassa myydään , kyselemättä mitään omantunnon tähden"
1 Kor: 10: 25 - Anonyymi
Adventisteille, ei sianliha ole ruokaa. Ei myöskään kissat, koirat, hevoset, käärmeet, jänikset jne....
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Syökää kaikkea , mitä lihakaupassa myydään , kyselemättä mitään omantunnon tähden"
1 Kor: 10: 25Ei tarvitse omantunnon tuskia kärsiä, jos ainut mitä voi syödä on esimerkiksi valaan rasvaa Grönlannissa.
Jos taas on valinnan varaa, miksi ei saisi syödä vaikka hedelmiä.
Ei ruoka ole omantunnonkysymys, vaan terveydellinen kysymys. Karkkikaupan tuotteet ovat varmasti vahingollisempia kuin liha.
Sitä paitsi Paavali tarkoitti sitä, että liha saattoi tulla epäjumalille uhratuista eläimistä.
Täten hän selittää, mitä karttaminen tarkoittaa: jos on muita mahdollisuuksia, vältä!
Jerusalemin kokouksessahan kehoitettiin karttamaan epäjumalille uhrattua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Syökää kaikkea , mitä lihakaupassa myydään , kyselemättä mitään omantunnon tähden"
1 Kor: 10: 25Otit jakeen irti asiayhteydestä. Paavali ei anna lupaa syödä mitä tahansa lihoja. Paavali kieltää syömästä sellaista puhtaista eläimistä ottua lihaa, jonka ostaja tietää uhratun epäjumalille. Jätit siiteeraamatta tärkeän jakeen, joka kertoo mistä on kyse:
1 Kor 10:28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on uhrilihaa", jättäkää se syömättä hänen vuokseen, omantunnon takia.
Paavali ei koskaan kumonnut laista mitään, vaan aina vaati noudattamaan Mooseksen lakia armon menettämisen uhalla. Sen takia kristityt eivät saa syödä sikaa eikä epäpumalille uhrattua halal-lihaa.
Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.
28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman: - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Otit jakeen irti asiayhteydestä. Paavali ei anna lupaa syödä mitä tahansa lihoja. Paavali kieltää syömästä sellaista puhtaista eläimistä ottua lihaa, jonka ostaja tietää uhratun epäjumalille. Jätit siiteeraamatta tärkeän jakeen, joka kertoo mistä on kyse:
1 Kor 10:28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on uhrilihaa", jättäkää se syömättä hänen vuokseen, omantunnon takia.
Paavali ei koskaan kumonnut laista mitään, vaan aina vaati noudattamaan Mooseksen lakia armon menettämisen uhalla. Sen takia kristityt eivät saa syödä sikaa eikä epäpumalille uhrattua halal-lihaa.
28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:Naurettavaa, että kristityksi itseään sanova valikoi vielä mitä syö. Jumala on antanut meillä järjen sitä varten, että tiedämme varoa epäterveellisiä ja vaarallisia ruokia:
Noille tuomitsijoille Jeesus sanoi: "Te siivilöitte hyttysen mutta nielette kamelin" Matt 23
Room 14
"Älkäämme siis enää toisiamme tuomitko, vaan päättäkää pikemmin olla panematta veljenne eteen loukkauskiveä tai langetusta. "
"Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa. Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Naurettavaa, että kristityksi itseään sanova valikoi vielä mitä syö. Jumala on antanut meillä järjen sitä varten, että tiedämme varoa epäterveellisiä ja vaarallisia ruokia:
Noille tuomitsijoille Jeesus sanoi: "Te siivilöitte hyttysen mutta nielette kamelin" Matt 23
Room 14
"Älkäämme siis enää toisiamme tuomitko, vaan päättäkää pikemmin olla panematta veljenne eteen loukkauskiveä tai langetusta. "
"Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa. Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään."Otit taas sanoja irti asiayhteydestä. Paavali käsitteli ko. kohdassa vegaaniruokavaliota eikä antanut lupaa syödä saastaisia lihoja.
Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>>Noissa ei puhuta yhtään mitään lihan syömisestä, vaan ihan muusta !<<<<<
17 nuo, jotka puhdistautuvat ja valmistautuvat palvontatarhojen menoihin johtajansa ympärillä, nuo, jotka syövät kaikkea iljettävää, sian lihaa, rottia -- minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa, ja he kaikki saavat loppunsa, sanoo Herra.Höpö höpö !
Kuten jo sanoin, niin umpisokea ei ymmärrä edes lukemaansa ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö !
Kuten jo sanoin, niin umpisokea ei ymmärrä edes lukemaansa !Miksi adventistit eivät noudata kaikkia lain määräyksiä?
Ympärileikkausta tai eläinuhreja?
He ovat fariseuksia omine määräyksineen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi adventistit eivät noudata kaikkia lain määräyksiä?
Ympärileikkausta tai eläinuhreja?
He ovat fariseuksia omine määräyksineen.Kun Jeesus kuoli ristillä niin seremonialait lakkasivat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun Jeesus kuoli ristillä niin seremonialait lakkasivat.
Eivät muuten lakanneet. Paavali meni temppeliin uhraamaan kristittynä, koska oli tehnyt Mooseksen lain mukaisen nasiirilupauksen. Apostolien tekojen kirjan mukaan alkuseurakunta kokoontui säännöllisesti temppelissä ja toimitti kaikki säädetyt uhrit apostolien johdolla.
---
46 Joka päivä he uskollisesti kokoontuivat temppeliin, ja kodeissaan he yhdessä mursivat leipää ja aterioivat riemullisin ja vilpittömin mielin.
---
18:18 Paavali viipyi Korintissa vielä jonkin aikaa. Sitten hän hyvästeli veljet ja lähti purjehtimaan kohti Syyriaa yhdessä Priscillan ja Aquilan kanssa. Hän oli Kenkreassa leikkauttanut hiuksensa, koska oli antanut uhrilupauksen.
---
21:26 Paavali otti miehet mukaansa ja puhdistautui seuraavana päivänä heidän kanssaan. Sitten hän meni temppeliin ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumisaikansa päättyisi ja kunkin puolesta suoritettaisiin uhri.
---
24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,
---
17 "Oltuani vuosikausia poissa tulin nyt tuomaan kansalleni rahalahjaa ja toimittamaan uhreja.
18 Juuri näissä tehtävissä minä temppelissä olin, kun eräät Aasiasta tulleet juutalaiset tapasivat minut. Olin puhdistautunut
---
Kristus ei siis lopettanut uhraamista, koska kaikki uhrit ovat ollee kuva ja yhteys Kristuksen uhriin.
1 Kor 10:16 Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen?
17 Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä.
18 Ajatelkaa Israelin kansaa! Eivätkö papit, jotka syövät uhrilihaa, joudu läheiseen yhteyteen alttarin kanssa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät muuten lakanneet. Paavali meni temppeliin uhraamaan kristittynä, koska oli tehnyt Mooseksen lain mukaisen nasiirilupauksen. Apostolien tekojen kirjan mukaan alkuseurakunta kokoontui säännöllisesti temppelissä ja toimitti kaikki säädetyt uhrit apostolien johdolla.
---
---
---
---
---
---
18 Ajatelkaa Israelin kansaa! Eivätkö papit, jotka syövät uhrilihaa, joudu läheiseen yhteyteen alttarin kanssa?Paavali suostui uhraamiseen pelastaakseen oman nahkansa, mutta toisin kävi: jäi kiinni ja melkein tapettiin.
Kyseessä on tarkoitus pyhittää keinot efekti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
---
---
---
---
---
---
18 Ajatelkaa Israelin kansaa! Eivätkö papit, jotka syövät uhrilihaa, joudu läheiseen yhteyteen alttarin kanssa?Höpö höpö !
Paavali selvästi kertoo sen, että mistä oli kyse !
1. Korinttolaiskirje 9
18 Mikä siis on minun palkkani? Se, että kun julistan evankeliumia, teen sen ilmaiseksi, niin etten käytä oikeutta, jonka evankeliumi minulle myöntää.
!!!
19 Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin,
20 ja olen ollut juutalaisille IKÄÄNKUIN juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen
kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.
23 Mutta kaiken minä teen evankeliumin tähden, että minäkin tulisin siitä osalliseksi.
Siis vaikka Paavali oli vapaa, niin hän toimi IKÄÄNKUIN juutalainen, voidakseen julistaa juutalaisille ilosanomaa ja siten pelastaa heitä !
Jos Paavali ei olisi noin toiminut, olisivat synagoogien ovet häneltä sulkeutuneet ja ilosanoman julistaminen olisi juutalaisten keskuuteen estynyt !
Tässä on TODELLINEN syy Paavalin toimiin !!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Naurettavaa, että kristityksi itseään sanova valikoi vielä mitä syö. Jumala on antanut meillä järjen sitä varten, että tiedämme varoa epäterveellisiä ja vaarallisia ruokia:
Room 14
"Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa. Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään."Pariskunta söi murmeleita, kaatuivat, siis kuolivat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pariskunta söi murmeleita, kaatuivat, siis kuolivat.
Itse olen syönyt ihan kaikkea !
En ole kuollut !
Sikaa, sammakoita etanoita simpukoita mustekalaa ja Kiinassa vaikka ja mitä herkkuja !
Minä luotan Jumalan Sanaan:
3 Kaikki, mikä liikkuu ja elää, olkoon teille ravinnoksi; niinkuin minä olen antanut teille viheriäiset kasvit, niin minä annan teille myös tämän kaiken.
4 Älkää vain syökö lihaa, jossa sen sielu, sen veri, vielä on.
Siis KAIKKI MIKÄ ELÄÄ JA LIIKKUU !!! - Anonyymi
"Eli siis tuon mukaan hän uskoo niin, että lakkautetun lakiliiton ruoka ja juoma säädöksetkin ovat yhä voimassa !"
No niinhän ne adventistit uskoo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö !
1. Korinttolaiskirje 9
18 Mikä siis on minun palkkani? Se, että kun julistan evankeliumia, teen sen ilmaiseksi, niin etten käytä oikeutta, jonka evankeliumi minulle myöntää.
!!!
19 Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin,
20 ja olen ollut juutalaisille IKÄÄNKUIN juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen
23 Mutta kaiken minä teen evankeliumin tähden, että minäkin tulisin siitä osalliseksi.
Siis vaikka Paavali oli vapaa, niin hän toimi IKÄÄNKUIN juutalainen, voidakseen julistaa juutalaisille ilosanomaa ja siten pelastaa heitä !
Jos Paavali ei olisi noin toiminut, olisivat synagoogien ovet häneltä sulkeutuneet ja ilosanoman julistaminen olisi juutalaisten keskuuteen estynyt !
Tässä on TODELLINEN syy Paavalin toimiin !!!Mitä jos lisäisit vielä muutaman huutomerkin. Jospa tekstisi muuttuisi siitä uskottavammaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole kuollut !
Sikaa, sammakoita etanoita simpukoita mustekalaa ja Kiinassa vaikka ja mitä herkkuja !
3 Kaikki, mikä liikkuu ja elää, olkoon teille ravinnoksi; niinkuin minä olen antanut teille viheriäiset kasvit, niin minä annan teille myös tämän kaiken.
Siis KAIKKI MIKÄ ELÄÄ JA LIIKKUU !!!Ostin ensimmäisen Raamattuni, kun selailin sitä silmiini osui tämä Raamatun kohta: Jotka syövät sianlihaa, ja muuta inhoittavaa, sekä hiiriä, niistä kaikista tulee loppu sanoo Herra. Siihen jäi vähäinenkin sianlihan syönti, kerrasta poikki. En ollut ennen tätä kuullut saarnattavan.
Sianliha ei kyllä herkkuihini kuulunutkaan, vaan kala.
Uskoin tosi nopeasti, mitä sanassa sanottiin.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö !
1. Korinttolaiskirje 9
!!!
Tässä on TODELLINEN syy Paavalin toimiin !!!Paavali meni temppeliin uhraamaan, koska kristinuskossa noudatetaan juutalaisten lakia. Tässä Paavali sen sanoo aivan selvästi:
---
25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali meni temppeliin uhraamaan, koska kristinuskossa noudatetaan juutalaisten lakia. Tässä Paavali sen sanoo aivan selvästi:
---
25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."Montako kertaa tämä sama asia pitää toistaa ?
1. Korinttolaiskirje 9
!!!
Tässä on TODELLINEN syy Paavalin toimiin !!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Montako kertaa tämä sama asia pitää toistaa ?
1. Korinttolaiskirje 9
!!!
Tässä on TODELLINEN syy Paavalin toimiin !!!Sinä sekoitat asiat. Paavali meni uhraamaan, koska hän noudatti juutalaisten lakia ja vaati pakanakristittyjä noudattamaan lakia myös.
---
25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä sekoitat asiat. Paavali meni uhraamaan, koska hän noudatti juutalaisten lakia ja vaati pakanakristittyjä noudattamaan lakia myös.
---
25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."Etkö sinä ymmärrä edes lukemaasi ?
20 ja olen ollut juutalaisille IKÄÄNKUIN juutalainen, voittaakseni juutalaisia;
- Anonyymi
On siinäkin käskyt ja niiden noudattaminen.
Avionrikkoja pitäisi tappaa, mutta kuningas Daavid sai anteeksi ja pelastui. Toinen tapettiin ja joutui helvettiin.
Sikaa syövä joutuu helvettiin, vaikka olisi muuten parempi ihminen kuin se, joka syö kosheria. Eikä se Kosher juutalaisia pelasta eikä oikea ruokavalio muslimia.
Joku v-n uskonto määrittelee sen, kuka saa elää ja kenet pitää tuhota. - Anonyymi
Epäjumalia ei ole olemassa.
On vain yksi oikea Jumala.
Jumalaa ei ole luotu. - Anonyymi
Seurataan Paavalin periaatetta: "Jos ruoka on viettelykseksi veljelleni, en ikinä syö lihaa...."
Ruvetaan kaikki vegetaristeiksi uskoltaan heikkojen tähden, ettemme heitä loukkaisi!- Anonyymi
Ei pidä pätkiä Sanaa, kuten perkele !
Siinä samassa kohdassa lukee muutakin !
25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,
26 sillä: "Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on".
27 Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, kyselemättä mitään omantunnon tähden.
28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on epäjumalille uhrattua", niin jättäkää se syömättä hänen tähtensä, joka sen ilmaisi, ja omantunnon tähden;
!!!
29 en tarkoita sinun omaatuntoasi, vaan tuon toisen; sillä miksi minun vapauteni joutuisi toisen omantunnon tuomittavaksi?
30 Jos minä sen kiittäen nautin, miksi minua herjataan siitä, mistä kiitän?
31 Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.
!!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,
27 Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, kyselemättä mitään omantunnon tähden.
28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on epäjumalille uhrattua", niin jättäkää se syömättä hänen tähtensä, joka sen ilmaisi, ja omantunnon tähden;
!!!
29 en tarkoita sinun omaatuntoasi, vaan tuon toisen; sillä miksi minun vapauteni joutuisi toisen omantunnon tuomittavaksi?
31 Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.
!!!Minä luotan Jumalan jaotukseen. Nykyään kylläkin puhtaitakin eläimiä saastutetaan ihmisen toimesta.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä luotan Jumalan jaotukseen. Nykyään kylläkin puhtaitakin eläimiä saastutetaan ihmisen toimesta.
1234567---Lue ja usko:
1. Kor. 8:8 Mutta ruoka ei lähennä meitä Jumalaan; jos olemme syömättä, emme siitä vahingoitu; jos syömme, emme siitä hyödy.
31 Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä luotan Jumalan jaotukseen. Nykyään kylläkin puhtaitakin eläimiä saastutetaan ihmisen toimesta.
1234567---Ja tämäkin:
Room. 14:2 Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia.
Tämä on hauskempi Biblian käännöksessä:
2 Yksi kyllä uskoo saavansa kaikkinaista syödä, vaan heikko syö kaalia - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tämäkin:
Room. 14:2 Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia.
2 Yksi kyllä uskoo saavansa kaikkinaista syödä, vaan heikko syö kaaliaKo. kohdat käsittelevät sitä, että miksi jotkut eivät uskalla luopua vegaaniruokavaliosta. Väärissä uskonnoissa palvotaan eläimiä jumalina, minka takia niitä ei saanut syödä. Paavali sanoi, että tällaiset älä koske tabut ovat ihmisten sääntöjä, jotka eivät tule Jumalasta. Kristityt saavat syödä puhtaiden eläinten lihaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
!!!
!!!Kun tarjoan hapankaalia, niin vieraat nyrpistävät nenäänsä. Eivätkö he tajua, että heillä on lupa syödä sitä, joten turha hangoitella vastaan.
Vai onko niin, että meillä on lupa valita mitä syömme?
Voiko esimerkiksi ruoan terveellisyys merkitä jotain? Pitääkö meidän syödä mitä tahansa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tämäkin:
2 Yksi kyllä uskoo saavansa kaikkinaista syödä, vaan heikko syö kaaliaUskoivat, että saa syödä kaikkea. Niinpä he söivät murmeleita ja kuolivat.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskoivat, että saa syödä kaikkea. Niinpä he söivät murmeleita ja kuolivat.
1234567---"Syökää kaikkea mitä eteenne pannaan"
Terv Jeesus - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskoivat, että saa syödä kaikkea. Niinpä he söivät murmeleita ja kuolivat.
1234567---Itse olen syönyt ihan kaikkea !
En ole kuollut !
Siis KAIKKI MIKÄ ELÄÄ JA LIIKKUU !!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole kuollut !
Siis KAIKKI MIKÄ ELÄÄ JA LIIKKUU !!!Tietysti saat syödä lepakoita ja onkimatojakin, mutta ei ole pakko.
Eikä taida olla hyödyksikään. Kokeise Japanissa dyödä sitä herkkukalaa, johon toiset kuolee, kun on väärin valmistettu. Sinua se ei vahingoita! Olethan vapaa.
Tai syö vaikka pelkästään suklaata! Ei sekään ole kiellettyä!
Minä valitsen ruokani, ja syön sitä minkä uskon olevan minulle terveellistä ja hyvää ravintoa.
En syö lihaa yleensäkään, ja jos söisin, valitsisin kasvissyöjäeläimiä, koska niissä on kasvikset kerran syöty. Kun shakaali syö kauriin, ja leijona syö shakaalin, niin silloin leijonan liha on jo kolmesti syötyjä kasviksia. Minä syön mieluummin kasvikset suoraan.
Samalla lailla vältän kaloja, jotka elävät pohjamudassa, ja syövät kuolleiden kalojen jäänteita ja muuta moskaa. Sillit ja silakat syövät planktonia, joten ne ovat parempaa syötävää kuin jätteitä syövät pohjakalat.
Ja koska voin syödä hedelmiä ja vihanneksia, miksi en noudattaisi ihmisen alkuperäistä ruokavaliota. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietysti saat syödä lepakoita ja onkimatojakin, mutta ei ole pakko.
Eikä taida olla hyödyksikään. Kokeise Japanissa dyödä sitä herkkukalaa, johon toiset kuolee, kun on väärin valmistettu. Sinua se ei vahingoita! Olethan vapaa.
Tai syö vaikka pelkästään suklaata! Ei sekään ole kiellettyä!
Minä valitsen ruokani, ja syön sitä minkä uskon olevan minulle terveellistä ja hyvää ravintoa.
En syö lihaa yleensäkään, ja jos söisin, valitsisin kasvissyöjäeläimiä, koska niissä on kasvikset kerran syöty. Kun shakaali syö kauriin, ja leijona syö shakaalin, niin silloin leijonan liha on jo kolmesti syötyjä kasviksia. Minä syön mieluummin kasvikset suoraan.
Samalla lailla vältän kaloja, jotka elävät pohjamudassa, ja syövät kuolleiden kalojen jäänteita ja muuta moskaa. Sillit ja silakat syövät planktonia, joten ne ovat parempaa syötävää kuin jätteitä syövät pohjakalat.
Ja koska voin syödä hedelmiä ja vihanneksia, miksi en noudattaisi ihmisen alkuperäistä ruokavaliota.Muistutan siitä, mitä sinä olet:
2 Yksi kyllä uskoo saavansa kaikkinaista syödä, vaan heikko syö kaalia
No, sinä se joudut elämään oman heikkoutesi kanssa.
Mutta älä sillä kehuskele, äläkä tuomitse niitä, jotka ova vahvoja ja uskovat Jumalan Sanaan, sillä Jumala alussa jo sanoi näin:
1. Moos. 9:3 Kaikki, mikä liikkuu ja elää, olkoon teille ravinnoksi; niinkuin minä olen antanut teille viheriäiset kasvit, niin minä annan teille myös tämän kaiken.
- Anonyymi
Kutsuhuuto kuuluu Golgatalta:Täytetty, niin kaikk' on täytetty!
Ristin luokse astu lähemmäksi, Katso veriylkääs kärsivää.
Valkeemmaks' luntakin valkeemmaks' puhdistuu virrassa veren.
Katseesi ylemmä kiinnitä, uppoudu armon mereen.
Eeli, Eeli lama sabaktani! Pimeneepi hetkeks' Golgata.
Ristin luona katso ristin Herraa, syntiesi eestä riippuvaa.
Valkeemmaks' luntakin, valkeemmaks' puhdistuu virrassa veren.
Siipirikkoinenkin tule, tule, vaikka kulkusi ois' ontuvaa.
Sellaisenaan saat sä kotiin tulla, Isän armosyliin suojaisaan.
Valkeemmaks' luntakin, valkeemmaks' puhdistuu virrassa veren.
Koittaa kohta pääsinpäivän aamu, Pääsen kohta kotiin muuttamaan.
Kaanaan vuorille ja laulun maille Jeesustani vastaanottamaan.- Anonyymi
1.Kasta mua hengellä helluntain, sitä oi Herrani pyydän vain.
Henkesi voimalla voiton saan, vaivoissa taistoissa synnin maan.
2.Kasta mua hengellä helluntain, sytytä liekkisi rintahain,
liekki, mi kuluttaa kuonan pois, anteeksiantavan mielen lois.
3.Kasta mua hengellä helluntain, uudista työsi mun sielussain,
niin että sinulle toimin töin kiitosta veisaisin päivin, öin.
4.Kasta mua hengellä helluntain, että mä valvoa voisin ain,
valvoa kunnes jo muuttaaa saan kotiini taivhan kunniaan.
- Anonyymi
>>>"Mitkä käskyt ovat voimassa helluntailaiselle"<<<
kaikki muut käskyt , mutta ei raamatun käskyt. - Anonyymi
🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑
🔞 Tyttö, jolla on hellä kieli ja huulet -> https://cum4.fun/?/fi017932136ng
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2422561Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101888Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse761883Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki821338- 651248
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171218TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161078Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901070Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42924- 71923