Taksiala joka oli ennen vuotta 2018 on mennyttä aikaa

Anonyymi-ap

Se taksiala, johon suomalaiset taksiasiakkaat olivat tottuneet ja luottaneet yli 100 vuotta on lopullisesti menetetty. Päättäjät eivät pysty tekemään sellaisia korjauksia lakiin, jotka oikeasti palauttaisivat alan menetetyn maineen. Isoista kaupungeista on poistunut paljon velvoitteensa 100% hoitavista taksiyrittäjistä. Samalla alalta on hävinneet ammattitaitoiset kuljettajat, eikä heitä saa alalle enää takaisin. Alalla vielä ennen 2018 olleet lopettavat toimintansa viimeistään, kun eläkeikä tulee vastaan. Taksiala on jo nyt 80% maahanmuuttajien hallussa ainakin isoissa kaupungeissa. Tätä kaikkea tukee suomalainen taksiasiakas, joka ei enää arvosta laatua, häntä ei kiinnosta perinteisten taksien omat säännöt, mikä auto keskuksista minnekin ja mistä lähetetään. Heille ei kelpaa isojen keskusten applikaatiot, mutta kaikkien muiden kelpaa. Yksikään asiakas ei halua tukea Venäjää, mutta taksiksi kelpaa venäläisomisteisen Yangon taksi!

Taksi Helsingillä minimimaksu 13,90€ ja Lähitaksilla 10,00€, mutta silti asiakkaat käyttävät 1 km matkoihin autoja, joiden ikkunassa lukee minimimaksu 20€! Tämän jälkeen alkaa ihmettely hinnasta, ei voi 1 km maksaa 20€? Kyllä voi, ja voi maksaa jopa 50€, jos se vaan siinä taksin ikkunassa olevassa hinnastossa lukee.

Ikävintä on se, että koko ala mustamaaltaan tuolla tavalla ylihinnoittelemalla lyhyet kyydit suosien pidempiä kyytejä. Ei ole ihme, jos Helsingin keskusta on viikonloppu öisin turvoksissa näitä ”huijareita”. Kyse taitaa olla kulttuurierosta? Suomalaisilla ei taida yksinkertaisesti selkäranka antaa periksi tehdä moista ryöstöä asiakkaille. Toisaalta molemmat em. keskukset voisivat nostaa omat minimihintansa myös 20€, niin toimittaisiin samoilla säännöillä. Onneksi pääsin itse alalta eläkkeelle ennen vuoden 2018 lakiuudistusta, mutta alalla olevia kollegoita käy sääliksi.

20

846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kysyttäessä, tiedänkö, koska taksialan menetetty maine saadaan palautetuksi, vastaan, että tiedän.
      Se tapahtuu, kun luonnossa sen merkiksi sammakoille alkaa kasvaa höyhenet.
      Eli on turha surra sitä, mikä ei enää palaa.
      Kun tallista on hevoset päästetty karkuun, ei edes ministerin auta kiirehtiä tallin ovea lukitsemaan uskotellen vaalikarjalle, että hänpä se onkin mies paikallaan.
      Ja nykyisellä kulurakenteella 20 €:n minimimaksu on ihan oikein. Ennen v:n 2018 uudistusta valtio rajoitti maksimihinnat takseissa mm. estääkseen Kelan kuluja taksikyyteihin nousemasta liikaa. Se johti siihen, että öisin, kun olisi tullut saada parempi korvaus yötyöstä taksiammatissa toimiville, se ei ollut mahdollista liian matalan maksimitaksan vuoksi. V. 2018 Liikennepalvelulain uudistuksessa hinnoittelu aivan oikein muutettiin markkinaehtoiseksi. Ja siitäkös älämölö syntyi, kun Kekkoslovakian hallintoalamaiset olisivat joutuneet maksamaan kyydeistä markkinaehtoisen hinnan. Eihän se käynyt! Kiireesti pakki päälle ja hintasäännöstely takaisin. Ainoina rikkureina kuraa niskaansa saaneet ”villit”.
      Mitä teki muutoin niin terhakka vahtimme KKV (Kuluttaja ja Kilpailuvirasto)? Oli kuin kusi sukassa. Vaikka muuten vahtii se vapaata hinnoittelua, niin eihän se nyt takseihin sovi! Saavutetuista eduista matkustajien kannalta eli alihintaisesta yötyöstä taksissa ei voida luopua!
      On oikein, että taksinkuljetus siirtyy yhä enenevämssä määrin maahanmuuttajien hoidettavaksi. Taksityö sopii hyvin maahanmuuttajien hoidettavaksi. Kantasuomalaiset voivat siirtyä joko muihin töihin tai eläkkeelle tehden tilaa maahanmuuttajille, joita tarvitaan ikäluokkien pienenemisestä johtuvan työvoiman tarpeen paikkaamiseksi myös mm. taksialalle.

    • Anonyymi

      On hienoa, että ala vapautui. Aiemmin piti odotella taksia tuntikausia ja joutui maksamaan ylihintaa paskoista kyydeistä.

      • Anonyymi

        No on se hyvä, että taksit kulkee kaupungeissa muun julkisen kanssa kilpaa.
        Kun näkis edes bussin. Täältä ne harvat taksit lähti kaupunkeihin leveämmän leivän ääreen. Käy vaan vanhuksia sääli ja näitä, jotka ei omin jaloin pääse mihinkään, ei edes invataksit vaivaudu. Ollaankin vaan n 70 km päässä pk-seudusta.
        Itse asiassa, tässähän olisi hyvä bisnes. Täytyykin laittaa harkintaan eläkekpäivien kuluttamiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No on se hyvä, että taksit kulkee kaupungeissa muun julkisen kanssa kilpaa.
        Kun näkis edes bussin. Täältä ne harvat taksit lähti kaupunkeihin leveämmän leivän ääreen. Käy vaan vanhuksia sääli ja näitä, jotka ei omin jaloin pääse mihinkään, ei edes invataksit vaivaudu. Ollaankin vaan n 70 km päässä pk-seudusta.
        Itse asiassa, tässähän olisi hyvä bisnes. Täytyykin laittaa harkintaan eläkekpäivien kuluttamiseksi.

        Tuossa olet oikeassa. Suomessa ei taksit liiku edes 15km niiltä paikoilta, joissa ne ovat tottuneet ajamaan sinne, jossa kyytejä olisi. Vaikka tänne tulee alalle maahanmuuttajia he ovat omaksuneet saman vanhan kaavan, eli mikään ei muutu. Jos on varaa hoitaa itselle iso vaihtoestoisvarusteinen (inva) auto yrittäjä on liki varmasti voittaja. Tosin ne autot ovat niin pirun kalliita, että harva moista riskiä edes ottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No on se hyvä, että taksit kulkee kaupungeissa muun julkisen kanssa kilpaa.
        Kun näkis edes bussin. Täältä ne harvat taksit lähti kaupunkeihin leveämmän leivän ääreen. Käy vaan vanhuksia sääli ja näitä, jotka ei omin jaloin pääse mihinkään, ei edes invataksit vaivaudu. Ollaankin vaan n 70 km päässä pk-seudusta.
        Itse asiassa, tässähän olisi hyvä bisnes. Täytyykin laittaa harkintaan eläkekpäivien kuluttamiseksi.

        Huono bisnes, koska maksukykyisiä asiakkaita ei ole. Asiakkaat ovat köyhiä ja ulisevat joka asiasta. Kelakyytiläisiä riittää, mutta taksa on niin huono, ettei kannata ajaa niitä millään autolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa olet oikeassa. Suomessa ei taksit liiku edes 15km niiltä paikoilta, joissa ne ovat tottuneet ajamaan sinne, jossa kyytejä olisi. Vaikka tänne tulee alalle maahanmuuttajia he ovat omaksuneet saman vanhan kaavan, eli mikään ei muutu. Jos on varaa hoitaa itselle iso vaihtoestoisvarusteinen (inva) auto yrittäjä on liki varmasti voittaja. Tosin ne autot ovat niin pirun kalliita, että harva moista riskiä edes ottaa.

        >Eli taksit lähti kaupunkeihin leveämmän leivän perään, mutta siten taas eivät viitsi siirtää autoaan 15 kilometriä paikoille joissa kyytejä olisi?


      • Anonyymi

        Aiemmin sai odottaa tuntikausia taksia, mutta nyt se ei tule ollenkaa. Ero on huomattava! Näin se vaan menee, mitäs tähän tuumaat? Totuus on että mikää välitysketju ei voi tarjota palveluita ympäri vuoden. Taksi on nykyisin kuin helppo heikki markkinoilla, kiertää markkinat ja lähtee pois! Tunturikeskuksissa on etelän "halpoja takseja" keväällä satoja, mutta missä ne nyt kun mökille pitäisi päästä? Odotellut tuntikausia. Ps. Ilmotettiin että palaavat ruskan aikaan, höh. Vapautta, mutta ei mitään vastuuta. Sitten valitetaan kun ajetaan humalassa mökille ja on suurrikollinen. Promillerajat pitää myös poistaa ainakin sesongin ulkopuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aiemmin sai odottaa tuntikausia taksia, mutta nyt se ei tule ollenkaa. Ero on huomattava! Näin se vaan menee, mitäs tähän tuumaat? Totuus on että mikää välitysketju ei voi tarjota palveluita ympäri vuoden. Taksi on nykyisin kuin helppo heikki markkinoilla, kiertää markkinat ja lähtee pois! Tunturikeskuksissa on etelän "halpoja takseja" keväällä satoja, mutta missä ne nyt kun mökille pitäisi päästä? Odotellut tuntikausia. Ps. Ilmotettiin että palaavat ruskan aikaan, höh. Vapautta, mutta ei mitään vastuuta. Sitten valitetaan kun ajetaan humalassa mökille ja on suurrikollinen. Promillerajat pitää myös poistaa ainakin sesongin ulkopuolella.

        On tainnut jäädä ymmärtämättä taksin näkökulma:
        Taksi ei ole sosiaalipalvelu eikä hyväntekeväisyyttä. Jos taksi päivystelee siellä, missä ei ole tarpeeksi keikkaa, saa kuski ripustaa hampaansa naulaan. Tai lopettaa ja ruveta ammattityöttömäksi, joita luulisi Suomessa jo olevan riittämiin?
        Jos asiakkaat haluavat päivystystä, kun se ei markkinaehtoisesti kannata, eikun louvoa pöytään! Ja sehän ei taas kitupiikeille eikä p-aukisille sovi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tainnut jäädä ymmärtämättä taksin näkökulma:
        Taksi ei ole sosiaalipalvelu eikä hyväntekeväisyyttä. Jos taksi päivystelee siellä, missä ei ole tarpeeksi keikkaa, saa kuski ripustaa hampaansa naulaan. Tai lopettaa ja ruveta ammattityöttömäksi, joita luulisi Suomessa jo olevan riittämiin?
        Jos asiakkaat haluavat päivystystä, kun se ei markkinaehtoisesti kannata, eikun louvoa pöytään! Ja sehän ei taas kitupiikeille eikä p-aukisille sovi.

        Eiköhän tuon ymmärrä jokainen täysjärkinen. Pointti on se, että vanhassa järjestelmässä autoja oli juuri sopiva määrä joka niemessä notkossa ja saarelmassa jolloin hiljaisella alueella/aikana sai silti korvauksen työstään vaikka asiakkaita oli harvemmassa. Nykytilanteessa iso osa takseista pyrkii nylkemään sen päivän ainoan asiakkaan koska seuraavasta ei ole tietoa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tainnut jäädä ymmärtämättä taksin näkökulma:
        Taksi ei ole sosiaalipalvelu eikä hyväntekeväisyyttä. Jos taksi päivystelee siellä, missä ei ole tarpeeksi keikkaa, saa kuski ripustaa hampaansa naulaan. Tai lopettaa ja ruveta ammattityöttömäksi, joita luulisi Suomessa jo olevan riittämiin?
        Jos asiakkaat haluavat päivystystä, kun se ei markkinaehtoisesti kannata, eikun louvoa pöytään! Ja sehän ei taas kitupiikeille eikä p-aukisille sovi.

        Taksia ei saa enää rahallakaan! Ajetaan päissä, Tätähän on haluttu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taksia ei saa enää rahallakaan! Ajetaan päissä, Tätähän on haluttu!

        Ei hätää! Juuri viime viikolla uusi ministerikyky Lulu Ranne lupasi laittaa syrjäkylien taksipalvelut kuntoon. Saadaan menetetty etu takaisin:
        Ilmaiseksi pakkopäivystävät taksit kuten vanhaan, hyvään Kekkoslovakian aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hätää! Juuri viime viikolla uusi ministerikyky Lulu Ranne lupasi laittaa syrjäkylien taksipalvelut kuntoon. Saadaan menetetty etu takaisin:
        Ilmaiseksi pakkopäivystävät taksit kuten vanhaan, hyvään Kekkoslovakian aikaan.

        Kyllähän nuo taksiyhtiöt kin pitää kantaa vastuun, kermankuorijat. Miksi ennen vapauttamista taksiin luotettiin ka hinta oli ok. Ja suurin otsikkoon mainostetaan 24 tuntia, mutta totuus on toinen, eli täyttä valetta. Luvat pois tällaisilta yhtiöiltä. Eikö ja renkejäkin löytyy kun palkka on jolla elää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän nuo taksiyhtiöt kin pitää kantaa vastuun, kermankuorijat. Miksi ennen vapauttamista taksiin luotettiin ka hinta oli ok. Ja suurin otsikkoon mainostetaan 24 tuntia, mutta totuus on toinen, eli täyttä valetta. Luvat pois tällaisilta yhtiöiltä. Eikö ja renkejäkin löytyy kun palkka on jolla elää.

        Kyllähän he vastuunsa kantavat. Pienillä paikkakunnilla oli aiemmin pakko päivystää, mutta nyt ei enää tarvitse, koska ilmaiseksi päivystäminen ei ole pakollista. Ei Helsingistä tarvitse mennä, kuin Vihtiin tai Sipooseen, niin ei ole ainuttakaan autoa ajossa.


    • Anonyymi

      Taksi Helsingin minimimaksu on niin pieni, että se pakottaa laittomuuksiin. Verot, vakuutukset ja palkat on pakko jättää maksamatta, mutta sehän ei alustatalouksia kiinnosta. He ovat siirtäneet vastuun tyhmille yrittäjille.

    • Anonyymi

      Jos taksialalla olisi yleissitova työehtosopimus, ei olisi ongelmia!

      • Anonyymi

        Suurin osa takseista on yksityisiä yrittäjiä joten niillä ei ole yleissitovasta työehtosopimuksesta mitään hyötyä. Isommat taksiyhtiöt taas ajavat yhteiskunnan maksamia kyytejä niin alhaisilla hinnoilla, ettei olisi mahdollista maksaa työehtosopimuksen mukaisia palkkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa takseista on yksityisiä yrittäjiä joten niillä ei ole yleissitovasta työehtosopimuksesta mitään hyötyä. Isommat taksiyhtiöt taas ajavat yhteiskunnan maksamia kyytejä niin alhaisilla hinnoilla, ettei olisi mahdollista maksaa työehtosopimuksen mukaisia palkkoja.

        Kyllä palkka kuljettajalle on maksettava päivystyksestä. On käsittämätöntä että ilman pitää töitä tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä palkka kuljettajalle on maksettava päivystyksestä. On käsittämätöntä että ilman pitää töitä tehdä.

        Ei kukaan tervepäinen päivystä ilman palkkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan tervepäinen päivystä ilman palkkaa.

        Kylläpä nuita näkyy olevan, valitettavasti. Minusta tuo on väärin. Ja nämä isäönät nauraa partaansa kun aina löytyy orjatyvoimaa. Poljetaan hinnat ja työläiseltä palka:(


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe