Taksiala joka oli ennen vuotta 2018 on mennyttä aikaa

Anonyymi-ap

Se taksiala, johon suomalaiset taksiasiakkaat olivat tottuneet ja luottaneet yli 100 vuotta on lopullisesti menetetty. Päättäjät eivät pysty tekemään sellaisia korjauksia lakiin, jotka oikeasti palauttaisivat alan menetetyn maineen. Isoista kaupungeista on poistunut paljon velvoitteensa 100% hoitavista taksiyrittäjistä. Samalla alalta on hävinneet ammattitaitoiset kuljettajat, eikä heitä saa alalle enää takaisin. Alalla vielä ennen 2018 olleet lopettavat toimintansa viimeistään, kun eläkeikä tulee vastaan. Taksiala on jo nyt 80% maahanmuuttajien hallussa ainakin isoissa kaupungeissa. Tätä kaikkea tukee suomalainen taksiasiakas, joka ei enää arvosta laatua, häntä ei kiinnosta perinteisten taksien omat säännöt, mikä auto keskuksista minnekin ja mistä lähetetään. Heille ei kelpaa isojen keskusten applikaatiot, mutta kaikkien muiden kelpaa. Yksikään asiakas ei halua tukea Venäjää, mutta taksiksi kelpaa venäläisomisteisen Yangon taksi!

Taksi Helsingillä minimimaksu 13,90€ ja Lähitaksilla 10,00€, mutta silti asiakkaat käyttävät 1 km matkoihin autoja, joiden ikkunassa lukee minimimaksu 20€! Tämän jälkeen alkaa ihmettely hinnasta, ei voi 1 km maksaa 20€? Kyllä voi, ja voi maksaa jopa 50€, jos se vaan siinä taksin ikkunassa olevassa hinnastossa lukee.

Ikävintä on se, että koko ala mustamaaltaan tuolla tavalla ylihinnoittelemalla lyhyet kyydit suosien pidempiä kyytejä. Ei ole ihme, jos Helsingin keskusta on viikonloppu öisin turvoksissa näitä ”huijareita”. Kyse taitaa olla kulttuurierosta? Suomalaisilla ei taida yksinkertaisesti selkäranka antaa periksi tehdä moista ryöstöä asiakkaille. Toisaalta molemmat em. keskukset voisivat nostaa omat minimihintansa myös 20€, niin toimittaisiin samoilla säännöillä. Onneksi pääsin itse alalta eläkkeelle ennen vuoden 2018 lakiuudistusta, mutta alalla olevia kollegoita käy sääliksi.

20

922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kysyttäessä, tiedänkö, koska taksialan menetetty maine saadaan palautetuksi, vastaan, että tiedän.
      Se tapahtuu, kun luonnossa sen merkiksi sammakoille alkaa kasvaa höyhenet.
      Eli on turha surra sitä, mikä ei enää palaa.
      Kun tallista on hevoset päästetty karkuun, ei edes ministerin auta kiirehtiä tallin ovea lukitsemaan uskotellen vaalikarjalle, että hänpä se onkin mies paikallaan.
      Ja nykyisellä kulurakenteella 20 €:n minimimaksu on ihan oikein. Ennen v:n 2018 uudistusta valtio rajoitti maksimihinnat takseissa mm. estääkseen Kelan kuluja taksikyyteihin nousemasta liikaa. Se johti siihen, että öisin, kun olisi tullut saada parempi korvaus yötyöstä taksiammatissa toimiville, se ei ollut mahdollista liian matalan maksimitaksan vuoksi. V. 2018 Liikennepalvelulain uudistuksessa hinnoittelu aivan oikein muutettiin markkinaehtoiseksi. Ja siitäkös älämölö syntyi, kun Kekkoslovakian hallintoalamaiset olisivat joutuneet maksamaan kyydeistä markkinaehtoisen hinnan. Eihän se käynyt! Kiireesti pakki päälle ja hintasäännöstely takaisin. Ainoina rikkureina kuraa niskaansa saaneet ”villit”.
      Mitä teki muutoin niin terhakka vahtimme KKV (Kuluttaja ja Kilpailuvirasto)? Oli kuin kusi sukassa. Vaikka muuten vahtii se vapaata hinnoittelua, niin eihän se nyt takseihin sovi! Saavutetuista eduista matkustajien kannalta eli alihintaisesta yötyöstä taksissa ei voida luopua!
      On oikein, että taksinkuljetus siirtyy yhä enenevämssä määrin maahanmuuttajien hoidettavaksi. Taksityö sopii hyvin maahanmuuttajien hoidettavaksi. Kantasuomalaiset voivat siirtyä joko muihin töihin tai eläkkeelle tehden tilaa maahanmuuttajille, joita tarvitaan ikäluokkien pienenemisestä johtuvan työvoiman tarpeen paikkaamiseksi myös mm. taksialalle.

    • Anonyymi

      On hienoa, että ala vapautui. Aiemmin piti odotella taksia tuntikausia ja joutui maksamaan ylihintaa paskoista kyydeistä.

      • Anonyymi

        No on se hyvä, että taksit kulkee kaupungeissa muun julkisen kanssa kilpaa.
        Kun näkis edes bussin. Täältä ne harvat taksit lähti kaupunkeihin leveämmän leivän ääreen. Käy vaan vanhuksia sääli ja näitä, jotka ei omin jaloin pääse mihinkään, ei edes invataksit vaivaudu. Ollaankin vaan n 70 km päässä pk-seudusta.
        Itse asiassa, tässähän olisi hyvä bisnes. Täytyykin laittaa harkintaan eläkekpäivien kuluttamiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No on se hyvä, että taksit kulkee kaupungeissa muun julkisen kanssa kilpaa.
        Kun näkis edes bussin. Täältä ne harvat taksit lähti kaupunkeihin leveämmän leivän ääreen. Käy vaan vanhuksia sääli ja näitä, jotka ei omin jaloin pääse mihinkään, ei edes invataksit vaivaudu. Ollaankin vaan n 70 km päässä pk-seudusta.
        Itse asiassa, tässähän olisi hyvä bisnes. Täytyykin laittaa harkintaan eläkekpäivien kuluttamiseksi.

        Tuossa olet oikeassa. Suomessa ei taksit liiku edes 15km niiltä paikoilta, joissa ne ovat tottuneet ajamaan sinne, jossa kyytejä olisi. Vaikka tänne tulee alalle maahanmuuttajia he ovat omaksuneet saman vanhan kaavan, eli mikään ei muutu. Jos on varaa hoitaa itselle iso vaihtoestoisvarusteinen (inva) auto yrittäjä on liki varmasti voittaja. Tosin ne autot ovat niin pirun kalliita, että harva moista riskiä edes ottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No on se hyvä, että taksit kulkee kaupungeissa muun julkisen kanssa kilpaa.
        Kun näkis edes bussin. Täältä ne harvat taksit lähti kaupunkeihin leveämmän leivän ääreen. Käy vaan vanhuksia sääli ja näitä, jotka ei omin jaloin pääse mihinkään, ei edes invataksit vaivaudu. Ollaankin vaan n 70 km päässä pk-seudusta.
        Itse asiassa, tässähän olisi hyvä bisnes. Täytyykin laittaa harkintaan eläkekpäivien kuluttamiseksi.

        Huono bisnes, koska maksukykyisiä asiakkaita ei ole. Asiakkaat ovat köyhiä ja ulisevat joka asiasta. Kelakyytiläisiä riittää, mutta taksa on niin huono, ettei kannata ajaa niitä millään autolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa olet oikeassa. Suomessa ei taksit liiku edes 15km niiltä paikoilta, joissa ne ovat tottuneet ajamaan sinne, jossa kyytejä olisi. Vaikka tänne tulee alalle maahanmuuttajia he ovat omaksuneet saman vanhan kaavan, eli mikään ei muutu. Jos on varaa hoitaa itselle iso vaihtoestoisvarusteinen (inva) auto yrittäjä on liki varmasti voittaja. Tosin ne autot ovat niin pirun kalliita, että harva moista riskiä edes ottaa.

        >Eli taksit lähti kaupunkeihin leveämmän leivän perään, mutta siten taas eivät viitsi siirtää autoaan 15 kilometriä paikoille joissa kyytejä olisi?


      • Anonyymi

        Aiemmin sai odottaa tuntikausia taksia, mutta nyt se ei tule ollenkaa. Ero on huomattava! Näin se vaan menee, mitäs tähän tuumaat? Totuus on että mikää välitysketju ei voi tarjota palveluita ympäri vuoden. Taksi on nykyisin kuin helppo heikki markkinoilla, kiertää markkinat ja lähtee pois! Tunturikeskuksissa on etelän "halpoja takseja" keväällä satoja, mutta missä ne nyt kun mökille pitäisi päästä? Odotellut tuntikausia. Ps. Ilmotettiin että palaavat ruskan aikaan, höh. Vapautta, mutta ei mitään vastuuta. Sitten valitetaan kun ajetaan humalassa mökille ja on suurrikollinen. Promillerajat pitää myös poistaa ainakin sesongin ulkopuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aiemmin sai odottaa tuntikausia taksia, mutta nyt se ei tule ollenkaa. Ero on huomattava! Näin se vaan menee, mitäs tähän tuumaat? Totuus on että mikää välitysketju ei voi tarjota palveluita ympäri vuoden. Taksi on nykyisin kuin helppo heikki markkinoilla, kiertää markkinat ja lähtee pois! Tunturikeskuksissa on etelän "halpoja takseja" keväällä satoja, mutta missä ne nyt kun mökille pitäisi päästä? Odotellut tuntikausia. Ps. Ilmotettiin että palaavat ruskan aikaan, höh. Vapautta, mutta ei mitään vastuuta. Sitten valitetaan kun ajetaan humalassa mökille ja on suurrikollinen. Promillerajat pitää myös poistaa ainakin sesongin ulkopuolella.

        On tainnut jäädä ymmärtämättä taksin näkökulma:
        Taksi ei ole sosiaalipalvelu eikä hyväntekeväisyyttä. Jos taksi päivystelee siellä, missä ei ole tarpeeksi keikkaa, saa kuski ripustaa hampaansa naulaan. Tai lopettaa ja ruveta ammattityöttömäksi, joita luulisi Suomessa jo olevan riittämiin?
        Jos asiakkaat haluavat päivystystä, kun se ei markkinaehtoisesti kannata, eikun louvoa pöytään! Ja sehän ei taas kitupiikeille eikä p-aukisille sovi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tainnut jäädä ymmärtämättä taksin näkökulma:
        Taksi ei ole sosiaalipalvelu eikä hyväntekeväisyyttä. Jos taksi päivystelee siellä, missä ei ole tarpeeksi keikkaa, saa kuski ripustaa hampaansa naulaan. Tai lopettaa ja ruveta ammattityöttömäksi, joita luulisi Suomessa jo olevan riittämiin?
        Jos asiakkaat haluavat päivystystä, kun se ei markkinaehtoisesti kannata, eikun louvoa pöytään! Ja sehän ei taas kitupiikeille eikä p-aukisille sovi.

        Eiköhän tuon ymmärrä jokainen täysjärkinen. Pointti on se, että vanhassa järjestelmässä autoja oli juuri sopiva määrä joka niemessä notkossa ja saarelmassa jolloin hiljaisella alueella/aikana sai silti korvauksen työstään vaikka asiakkaita oli harvemmassa. Nykytilanteessa iso osa takseista pyrkii nylkemään sen päivän ainoan asiakkaan koska seuraavasta ei ole tietoa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tainnut jäädä ymmärtämättä taksin näkökulma:
        Taksi ei ole sosiaalipalvelu eikä hyväntekeväisyyttä. Jos taksi päivystelee siellä, missä ei ole tarpeeksi keikkaa, saa kuski ripustaa hampaansa naulaan. Tai lopettaa ja ruveta ammattityöttömäksi, joita luulisi Suomessa jo olevan riittämiin?
        Jos asiakkaat haluavat päivystystä, kun se ei markkinaehtoisesti kannata, eikun louvoa pöytään! Ja sehän ei taas kitupiikeille eikä p-aukisille sovi.

        Taksia ei saa enää rahallakaan! Ajetaan päissä, Tätähän on haluttu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taksia ei saa enää rahallakaan! Ajetaan päissä, Tätähän on haluttu!

        Ei hätää! Juuri viime viikolla uusi ministerikyky Lulu Ranne lupasi laittaa syrjäkylien taksipalvelut kuntoon. Saadaan menetetty etu takaisin:
        Ilmaiseksi pakkopäivystävät taksit kuten vanhaan, hyvään Kekkoslovakian aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hätää! Juuri viime viikolla uusi ministerikyky Lulu Ranne lupasi laittaa syrjäkylien taksipalvelut kuntoon. Saadaan menetetty etu takaisin:
        Ilmaiseksi pakkopäivystävät taksit kuten vanhaan, hyvään Kekkoslovakian aikaan.

        Kyllähän nuo taksiyhtiöt kin pitää kantaa vastuun, kermankuorijat. Miksi ennen vapauttamista taksiin luotettiin ka hinta oli ok. Ja suurin otsikkoon mainostetaan 24 tuntia, mutta totuus on toinen, eli täyttä valetta. Luvat pois tällaisilta yhtiöiltä. Eikö ja renkejäkin löytyy kun palkka on jolla elää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän nuo taksiyhtiöt kin pitää kantaa vastuun, kermankuorijat. Miksi ennen vapauttamista taksiin luotettiin ka hinta oli ok. Ja suurin otsikkoon mainostetaan 24 tuntia, mutta totuus on toinen, eli täyttä valetta. Luvat pois tällaisilta yhtiöiltä. Eikö ja renkejäkin löytyy kun palkka on jolla elää.

        Kyllähän he vastuunsa kantavat. Pienillä paikkakunnilla oli aiemmin pakko päivystää, mutta nyt ei enää tarvitse, koska ilmaiseksi päivystäminen ei ole pakollista. Ei Helsingistä tarvitse mennä, kuin Vihtiin tai Sipooseen, niin ei ole ainuttakaan autoa ajossa.


    • Anonyymi

      Taksi Helsingin minimimaksu on niin pieni, että se pakottaa laittomuuksiin. Verot, vakuutukset ja palkat on pakko jättää maksamatta, mutta sehän ei alustatalouksia kiinnosta. He ovat siirtäneet vastuun tyhmille yrittäjille.

    • Anonyymi

      Jos taksialalla olisi yleissitova työehtosopimus, ei olisi ongelmia!

      • Anonyymi

        Suurin osa takseista on yksityisiä yrittäjiä joten niillä ei ole yleissitovasta työehtosopimuksesta mitään hyötyä. Isommat taksiyhtiöt taas ajavat yhteiskunnan maksamia kyytejä niin alhaisilla hinnoilla, ettei olisi mahdollista maksaa työehtosopimuksen mukaisia palkkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa takseista on yksityisiä yrittäjiä joten niillä ei ole yleissitovasta työehtosopimuksesta mitään hyötyä. Isommat taksiyhtiöt taas ajavat yhteiskunnan maksamia kyytejä niin alhaisilla hinnoilla, ettei olisi mahdollista maksaa työehtosopimuksen mukaisia palkkoja.

        Kyllä palkka kuljettajalle on maksettava päivystyksestä. On käsittämätöntä että ilman pitää töitä tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä palkka kuljettajalle on maksettava päivystyksestä. On käsittämätöntä että ilman pitää töitä tehdä.

        Ei kukaan tervepäinen päivystä ilman palkkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan tervepäinen päivystä ilman palkkaa.

        Kylläpä nuita näkyy olevan, valitettavasti. Minusta tuo on väärin. Ja nämä isäönät nauraa partaansa kun aina löytyy orjatyvoimaa. Poljetaan hinnat ja työläiseltä palka:(


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Karhuryhmä

      Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      28
      3355
    2. Mitä sä pelkäät

      Ettei tää etene?
      Ikävä
      95
      3140
    3. Mitä kaikkea sä

      Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      76
      3004
    4. Raisionkaaren koira hyökkäys

      Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      69
      2923
    5. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

      Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      52
      2862
    6. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

      Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      86
      2642
    7. Ei me saada toisiamme

      Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      35
      2460
    8. Mikä on luonteesi parhain ominaisuus

      ja mikä huonoin?
      Ikävä
      57
      2311
    9. Satuit vain olemaan

      Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      41
      2157
    10. Vielä ei ainakaan

      Kukaan muu tunnu miltään sun jälkeen. Olit niin ainutlaatuista
      Ikävä
      32
      1933
    Aihe