Kela vaati, koska maksoi minulle etua

En tajua kerroin totuuden itsestäni ja en saanu palstalla hyväksyntää.

Toisaalta ymmärrän,että

Ihmiset eivät usko, että kela voi vaatia tutkimuksiin jos on maksanu tukea ni kauan että maksimiaika tuli vastaan.

Kelalla oli oikeus vaatia olenko työkykyinen vai työkyvytön.

Sen takia tutkimuksiin ja erikois psykiatrian lääkärin vastaanotolle suostuin menemään, koska Kelalle ei sanota ei.

Jos olisin kieltäytynyt ni se olisi tarkoittanut sitä että hylkään kuntoutussuunnitelman ja KELALLA olisi ollut oikeus katkaista minun tuen.

Halusin Kelalle ja kaikille todistaa, että olen normaali ja terve ja että sovin palkkatöihin ja että kuntoutuksen avulla minun oli tarkoitus päästä palkkatöihin.

Mutta diagnoosi jonka sain muutti kaiken.

Ei toivoakaan, että Kela suostuisi minua kuntouttamaan ja voisin sitä kautta päästä palkkatöihin.

Kelan mielestä kuntoutuksesta ei olisi ollut mitään hyötyä, joten niinhän siinä kävi, että palkkatöihin en tule ikinä pääsemään.

Kaikki unelmat ja haaveet hävisi silloin täysin.

Unelma paremmasta elämästä ja palkkatyöstä.

Ilman palkkatyötä olen sitä mieltä, etten voi normaali ihmistä saada kun kuka haluaa ihmisen joka on aina köyhä eikä voi ikinä tienata rahaa palkkatyöstä.

Oli todellakin järkytys saada tietää, että unelma siitä, että joskus voisin saada palkkatyötä oli suuri.

Ennen sitä luotin, että on mahdollisuus olla normaali jos vaan tarpeeksi paljon yrittää olla sitä, mutta se kirje ja päätös, joka Kelalta tuli sai minut itkemään.

Kelan mielestä en kelvannut palkkatöihin.

Se oli järkytys, että ei ollut enää mahdollisuutta tienata töissä kunnolla ja saada sellaista elämää mitä olin toivonut.

31

441

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tottakai Kela voi vaatia ihan mitä vain, muttei mun mielestä sitä, etteikö voisi olla töissä, jos sattuisi jostain saamaan työpaikan. Eihän sitä siinä vaiheessa ole enää Kelalle tilivelvollinen mistään.

• Olisin velvollinen Kelalle, koska olen KELAN mielestä työkyvytön.

Kuka työantaja ottaa riskin ja palkkaa ihmisen, joka on KELAN mielestä työkyvytön?

Itse en ainakaan palkkasi, koska pakkohan ihmisessä jotain vikaa olla kun on työkyvytön.

Se oli järkytys, koska luulin ettei minussa ole vikaa.

Se milloin minun ongelma on alkanut en tiedä ja se johtuu siitä, ettei ollut nyky lääketiedettä.

Toinen syy on miksen tiedä milloin minun ongelmat ovat alkaneet johtuu juuri siitä, etten itse tajunnu ja ymmärtänyt etten ajattele samalla tavalla kuin muut ja etten tunne samalla lailla kuin muut. Enkä tajunnu, että reagoin liian voimakkaasti asioihin ja enkä sitäkään että olen liian tunteellinen ja impulsiivinen ja tunteet heiluu liian voimakkaasti ja otan liian raskaasti ihmisten sanomiset ja otan nokkiini.

Vasta myöhemmin ymmärsin, että olin itse ollut väärässä ja muut oikeassa.

Tarvitsen tasapainoisen elämän ja sellaisen että rutiini on ja ettei muutoksia tule.

• Anonyymi
        Olen_vammainen kirjoitti:

Olisin velvollinen Kelalle, koska olen KELAN mielestä työkyvytön.

Kuka työantaja ottaa riskin ja palkkaa ihmisen, joka on KELAN mielestä työkyvytön?

Itse en ainakaan palkkasi, koska pakkohan ihmisessä jotain vikaa olla kun on työkyvytön.

Se milloin minun ongelma on alkanut en tiedä ja se johtuu siitä, ettei ollut nyky lääketiedettä.

Toinen syy on miksen tiedä milloin minun ongelmat ovat alkaneet johtuu juuri siitä, etten itse tajunnu ja ymmärtänyt etten ajattele samalla tavalla kuin muut ja etten tunne samalla lailla kuin muut. Enkä tajunnu, että reagoin liian voimakkaasti asioihin ja enkä sitäkään että olen liian tunteellinen ja impulsiivinen ja tunteet heiluu liian voimakkaasti ja otan liian raskaasti ihmisten sanomiset ja otan nokkiini.

Tarvitsen tasapainoisen elämän ja sellaisen että rutiini on ja ettei muutoksia tule.

Joo okei ymmärrän. Mutta ei kannata lannistua ihan täysin, kun kuitenkin on olemassa myös sellaisia työpaikkoja, joihin voi hyvinkin päästä töihin. Riippuu kuitenkin, mikä on sopiva sekä sulle ittelles ja myös sille työnantajalle. Kela on ainakin aiemmin hyväksynyt jotkin osa-aikatyöt ja myös tukityöpaikat, työkokeilut ja mitä lie. Sun kannattanee jutella vielä Kelalla tästä ja myös työkkärissä, käydä mahdollisesti ammatinvalinnanohjaajan luona juttelee ja kysellä sieltä apuja tilanteeseesi. Työpajat on yksi vaihtoehto. Mee ihmeessä käymään juttelee nuo ainakin aluksi, niin tiedä, vaikka jotain suunnitelmaa pääsisitkin tekemään tulevaisuuttasi ajatellen. Sitä paitsi Kela maksaa eläkettä, jos se on katsonut sinut työkyvyttömäksi, mutta sen päälle saa muistaakseni tehdä jotain pienipalkkaista työtä esimerkiksi niitä osa-aikajuttuja. Käyhän vielä keskustelemassa nää asiat. Jos et hirveesti rahaa tartte, niin vapaaehtoistyö on myös ihan varteenotettava vaihtoehto. Tsemiä sulle!

• Anonyymi kirjoitti:

Joo okei ymmärrän. Mutta ei kannata lannistua ihan täysin, kun kuitenkin on olemassa myös sellaisia työpaikkoja, joihin voi hyvinkin päästä töihin. Riippuu kuitenkin, mikä on sopiva sekä sulle ittelles ja myös sille työnantajalle. Kela on ainakin aiemmin hyväksynyt jotkin osa-aikatyöt ja myös tukityöpaikat, työkokeilut ja mitä lie. Sun kannattanee jutella vielä Kelalla tästä ja myös työkkärissä, käydä mahdollisesti ammatinvalinnanohjaajan luona juttelee ja kysellä sieltä apuja tilanteeseesi. Työpajat on yksi vaihtoehto. Mee ihmeessä käymään juttelee nuo ainakin aluksi, niin tiedä, vaikka jotain suunnitelmaa pääsisitkin tekemään tulevaisuuttasi ajatellen. Sitä paitsi Kela maksaa eläkettä, jos se on katsonut sinut työkyvyttömäksi, mutta sen päälle saa muistaakseni tehdä jotain pienipalkkaista työtä esimerkiksi niitä osa-aikajuttuja. Käyhän vielä keskustelemassa nää asiat. Jos et hirveesti rahaa tartte, niin vapaaehtoistyö on myös ihan varteenotettava vaihtoehto. Tsemiä sulle!

En ole enää työvoima toimiston asiakas.

Se ainut hyvä puoli asiassa on, etten ole enää työtön eikä tarvitse pelätä karenssia.

Se on hyvä asia, että nyt on turvattu tulotaso minulla.

Tiedän saa tehdä "työtä" ja totta se summa ei ole iso ja palkkatyötä se ei ole mitä teen nykyään.
        Se on "työtä" mutta palkkatyö se ei ole.

Se "työ" ei vaikuta minun muihin etuihin joita saan koska se rahallinen korvaus on ni pieni ettei sitä oteta huomioon eikä siitä "työstä" makseta veroa koska se summa on niin pieni eikä se vaikuta mihinkään muuhun etuihin, joita saan.

Kyllä tiedän Kelan etuudet, joita saa, sillä itse niitä saan.

Hyvä puoli tässä on se, että minulla on turvattu elämä ja joka kuussa tiedän paljonko saan rahaa eikä tarvitse tressata että tuleeko karenssia, jos ei täytä työttömien velvoitteita.

Sitä tressiä minulla ei enää ole.

• Anonyymi

Se ainut hyvä puoli asiassa on, etten ole enää työtön eikä tarvitse pelätä karenssia.

Tiedän saa tehdä "työtä" ja totta se summa ei ole iso ja palkkatyötä se ei ole mitä teen nykyään.

Se "työ" ei vaikuta minun muihin etuihin joita saan koska se rahallinen korvaus on ni pieni ettei sitä oteta huomioon eikä siitä "työstä" makseta veroa koska se summa on niin pieni eikä se vaikuta mihinkään muuhun etuihin, joita saan.

Hyvä puoli tässä on se, että minulla on turvattu elämä ja joka kuussa tiedän paljonko saan rahaa eikä tarvitse tressata että tuleeko karenssia, jos ei täytä työttömien velvoitteita.

Joo, kyllähän se mieltä helpottaa, kun tietää tulonsa ja milloin ne tulee. Ja tekemistä keksii aina. Jos ei itse, niin aina joku tarttee apua jossain hommassa. Luonto tarjoaa virikkeitä ja antaa ilmaisia askartelutarvikkeita ja tulee ulkoiltua samalla. Miksei niitä töitään voisi sitten vaikkapa myydä jossain kirpparilla tai netissä jne. Siitäkin saisi niitä lisätuloja ja mielekästä tekemistä, jos se sellainen yhtään kiinnostaa sua. Netistä löytyy erilaisia ohjeita ja vinkkejä, niitä kannattaa hyödyntää. Mun on mentävä nyt kai nukkumaan, alkaa tuntua siltä. Oikeesti hyvää jatkoa sulle ja mielekästä tulevaisuutta. Öitä.

• Anonyymi kirjoitti:

Joo, kyllähän se mieltä helpottaa, kun tietää tulonsa ja milloin ne tulee. Ja tekemistä keksii aina. Jos ei itse, niin aina joku tarttee apua jossain hommassa. Luonto tarjoaa virikkeitä ja antaa ilmaisia askartelutarvikkeita ja tulee ulkoiltua samalla. Miksei niitä töitään voisi sitten vaikkapa myydä jossain kirpparilla tai netissä jne. Siitäkin saisi niitä lisätuloja ja mielekästä tekemistä, jos se sellainen yhtään kiinnostaa sua. Netistä löytyy erilaisia ohjeita ja vinkkejä, niitä kannattaa hyödyntää. Mun on mentävä nyt kai nukkumaan, alkaa tuntua siltä. Oikeesti hyvää jatkoa sulle ja mielekästä tulevaisuutta. Öitä.

Ammattivalintaohjaaja ja työvoimatoimisto kuuluu minun kohdallani jo menneisyyteen. Se kortti on jo katsottu minun kohdallani.

En ole enää työvoima toimiston asiakas lainkaan ja enkä tee työkkärin kanssa enää yhteistyötä ollenkaan.

Työpajat no. Sanotaan näin, että koska käyn "töissä" ni ne ei ole mahdollista tällä hetkellä.

"Töissä" koska se ei ole palkkatyö vaan se raha, jonka saan "töistä" on jotain muuta kuin palkka nimellä oleva tulo.

• Anonyymi

Ammattivalintaohjaaja ja työvoimatoimisto kuuluu minun kohdallani jo menneisyyteen. Se kortti on jo katsottu minun kohdallani.

En ole enää työvoima toimiston asiakas lainkaan ja enkä tee työkkärin kanssa enää yhteistyötä ollenkaan.

Työpajat no. Sanotaan näin, että koska käyn "töissä" ni ne ei ole mahdollista tällä hetkellä.

"Töissä" koska se ei ole palkkatyö vaan se raha, jonka saan "töistä" on jotain muuta kuin palkka nimellä oleva tulo.

Jotain verotonta työtä siis?

• Anonyymi kirjoitti:

Jotain verotonta työtä siis?

Silloin kun et ole palkkatöissä vaan "töissä" jonka raha maksaa muu taho kuin työantaja ja summa on hyvin pieni jonka siitä "työstä" saa. Silloin ei mene veroa, koska summa on pieni eikä työantaja sitä maksa vaan muu taho.

Palkkatyö se ei ole, koska työantaja ei maksa sitä vaan muu taho.

• Olen_vammainen kirjoitti:

Silloin kun et ole palkkatöissä vaan "töissä" jonka raha maksaa muu taho kuin työantaja ja summa on hyvin pieni jonka siitä "työstä" saa. Silloin ei mene veroa, koska summa on pieni eikä työantaja sitä maksa vaan muu taho.

Palkkatyö se ei ole, koska työantaja ei maksa sitä vaan muu taho.

Eli "työstä" ei maksa työantaja vaan muu taho ja raha jonka saa on hyvin pieni summa

• Anonyymi

Eli "työstä" ei maksa työantaja vaan muu taho ja raha jonka saa on hyvin pieni summa

Joo. Mikäpäs siinä, jos tuntuu kivalta tehdä. Ja vaikkei aina tuntuisikaan, niin onhan se tyhjää parempi pienikin lisätulo.

Se että kelan ja verottajan mielestä "työstä" saama raha ei vaikuta mitenkään kertoo kaiken, ettei se kyllä palkkatyö ole.

Kelan mielestä ei vaikuta etuihin ja verottajan mielestä taas on ni mitätön ettei siitä mene veroa.

Joten ei se palkkatyö ole.

Eikä se summa mitenkään iso ole, jota tienaan kun ei kumpikaan tahoa kiinnosta.

• Anonyymi kirjoitti:

Joo. Mikäpäs siinä, jos tuntuu kivalta tehdä. Ja vaikkei aina tuntuisikaan, niin onhan se tyhjää parempi pienikin lisätulo.

On se pieni lisätulo plussaa ja parempi keino toi on hankkia rahaa kuin moni muu keino.

Mieluummin näin kuin ei lainkaan "töitä".

• Anonyymi

Olisin velvollinen Kelalle, koska olen KELAN mielestä työkyvytön.

No jos omin neuvoin hankit sen työ paikan niin kelalla ei ole kyllä siihen nokan koputtamista ja voit haistattaa pitkät koko laitoksella.

• Anonyymi

Kela on täynnä korruptiota, rikkovat ihmisoikeuksia siellä järjestelmällisesti.
      Ongelma on siinä, että ihmiset eivät tiedä oikeuksiaan eikä niistä heille kerrota.

Kela on tilivelvollinen ja tutkinnat ovat jo käynnissä.

• Anonyymi

No se on kyllä sitten ollut jo melkoinen diagnoosi kun nuo työpajatkin sentään jo melkoisen epänormaalien kansoittamia. Vähän sääli sitten jos nuo kaikki poissuljettu ja, ihan jo tuon seuraelämänkin kannalta. Että miten nyt sitten ajattelevat sinun aikasi käyttävän. Tuntuu jopa hieman oman onnensa varaan jättämiseltä. Löytyykö tuon ominaislaadun omaaville sitten vertaisryhmätoimintaa. Jos kerran parantumaton tila niin sen kanssahan sitten vaan opittava elämään. Jotkut sitten näistä sen kirkkaimman kruununa, tekevät itsestään taideteoksen someen. Silläkin kuitenkin tuota esiintymisviettiä jonkin verran. Sitäkin kautta voi löytyä sitä kaipaamaasi ihmiskontaktia. Että kohtalostaan otettava kaikki irti mikä irtiotettavissa on. Monen asiahan on tuota huonommin jos kiikun kaakun menettelee koiran virkoihin.

• "töissä" olen ja "työpaikan" takia työpaja ei ole mahdollista.

"Työpaikan" takia työpaja ei ole mahdollista.

"Töissä" ja työpajat ei samaan aikaisesti ole mahdollista ku ei samaan aikaisesti voi olla "töissä" ja työpajoissa.

Ei ihminen voi samaan aikaisesti olla kahdessa paikassa. Se on ihan mahdotonta kun on vain 1 minä olemassa ja enkä voi samaan kellon aikaan olla kahdessa eri paikassa.

Jos ihminen käy "töissä" Eihän hän samaan aikaan voi olla työpajassa kun Eihän siinä olisi mitään järkeä saman päivän aikana hyppiä kahden paikan välissä.

Miksi ihmeessä minä työpajaan menisin ku olen "töissä" ? "Töissä" josta saan kuitenkin jotain ylimääräistä rahaa .

Se vaan on "töissä" koska sana työ ilman heittoviivoja tarkoittaa palkkatyötä. Vai mitkä nämät " on?

• Tottunut olen ihmisten ihmettelyyn, että olen "töissä " josta ei saa palkkaa vaan muuta tuloa.

Mutta kuten joku sanoikin, että kyllä jonkinlainen "työ" tuo elämään sisältöä ja niin se on myös minulle juuri sitä, että se tuo elämään rutiinia, kun pitää aamulla, kun "työt" taas jatkuu herätä "töihin".

• Anonyymi

"töissä" olen ja "työpaikan" takia työpaja ei ole mahdollista.

"Työpaikan" takia työpaja ei ole mahdollista.

"Töissä" ja työpajat ei samaan aikaisesti ole mahdollista ku ei samaan aikaisesti voi olla "töissä" ja työpajoissa.

Ei ihminen voi samaan aikaisesti olla kahdessa paikassa. Se on ihan mahdotonta kun on vain 1 minä olemassa ja enkä voi samaan kellon aikaan olla kahdessa eri paikassa.

Jos ihminen käy "töissä" Eihän hän samaan aikaan voi olla työpajassa kun Eihän siinä olisi mitään järkeä saman päivän aikana hyppiä kahden paikan välissä.

Miksi ihmeessä minä työpajaan menisin ku olen "töissä" ? "Töissä" josta saan kuitenkin jotain ylimääräistä rahaa .

Se vaan on "töissä" koska sana työ ilman heittoviivoja tarkoittaa palkkatyötä. Vai mitkä nämät " on?

No ethän sinä sitten ole töihin kelpaamaton jos kerran "töissä", ja palkkaa, palkkatyössä siis. Että kelako se on passittanut tällaiseen.

• Anonyymi kirjoitti:

No ethän sinä sitten ole töihin kelpaamaton jos kerran "töissä", ja palkkaa, palkkatyössä siis. Että kelako se on passittanut tällaiseen.

Se ei ole virallinen palkkatyötä koska sen ei maksa työantaja vaan muu taho.

Se ei ole oikea työantaja vaan "työ".

"Työ" mihin ei kuulu lomaraha. "Työ" missä ei saa sairauspäivärahan. "Työ" missä ei kerry lomapäiviä. "Työ" jossa ei kerry Eläke.
        "Työ" mihin ei kuulu edes työterveyshuollon palvelut. "Työsopimukseni" ei sido mitkään työlainsäädännön asiat. "Palkkani" ei nouse vaikka muitten samassa paikassa olevien palkat nousee."Työ" jossa ei voi lakkoilla."työ" jossa ei ole irtisanomisaikaa."Työn" irtisanominen ei johda karenssiin.

Eli ei millään tavalla ole oikea palkkatyötä.

Ainut hyvä puoli on se, että työkkäri heitti minut kelan puolelle on se, ettei tarvi enää aivan turhaan yrittää päästä oikeisiin palkkatöihin. Vaan saan tehdä "työtä" jota pystyn tekemään ja mihin minun taidot ja vammani antaa myöten.

Se ei ole virallinen palkkatyötä koska sen ei maksa työantaja vaan muu taho.

Se ei ole oikea työantaja vaan "työ".

"Työ" mihin ei kuulu lomaraha. "Työ" missä ei saa sairauspäivärahan. "Työ" missä ei kerry lomapäiviä. "Työ" jossa ei kerry Eläke.
        "Työ" mihin ei kuulu edes työterveyshuollon palvelut. "Työsopimukseni" ei sido mitkään työlainsäädännön asiat. "Palkkani" ei nouse vaikka muitten samassa paikassa olevien palkat nousee."Työ" jossa ei voi lakkoilla."työ" jossa ei ole irtisanomisaikaa."Työn" irtisanominen ei johda karenssiin.

Eli ei millään tavalla ole oikea palkkatyötä.

Ainut hyvä puoli on se, että työkkäri heitti minut kelan puolelle on se, ettei tarvi enää aivan turhaan yrittää päästä oikeisiin palkkatöihin. Vaan saan tehdä "työtä" jota pystyn tekemään ja mihin minun taidot ja vammani antaa myöten.

Ennen "työtä" olin ollu kauan pitkäaikainen työtön ja myös käyttänyt kuntoutustukiaika jo loppuun ja kaikki muutkin .

Eikä se kuntoutusaika muuttanut asioita siihen suuntaan, että minussa olisi oikeisiin palkkatöihin mahdollisuus päästä.

Ammattitaitoni on vain apulaisen verran ja oppimisen kyky on alentunut selvästi ja uusien asioiden oppimisen taito verrattuna Terveisin on alentunutta pysyvästi ja ihmissuhde taito ja kaikki muutkin muutkin taidot joita oikeassa työssä tarvii on pysyvästi alentunut ja eikä edes kuntoutus parantunut tilannetta.

Joten ei ollu muuta vaihtoehtoa kuin heittää minut kelan asiakkaaksi.

Hyvä puoli on se että on varma tulo.

Ja enkä näe enää nälkää kuin sillo kun olin pitkäaikainen työtön ja voin elää vihdoinkin omaa elämää vaikka ei ole samanlaista kuin terveillä.

• Olen_vammainen

Siis miten ihmeessä minä voisin olla kahdessa paikassa samaan aikaisesti samaan aikaan?

Miksi menisin työpajaan?

"Töistä" tienaan kuitenki jotain ja en nyt kyllä oikein ymmärrä miten työpaja olisi parempi paikka kuin "töissä " josta ei saa palkkaa vaan muuta rahaa??

• Työpajat on useimmiten myös tarkoitettu ihmisille, joilla ei ole ammattia. Minulla on.

"Töissä " eli työ josta ei saa sellaista palkkaa mitä verottaja verottaa, koska "työpaikka" ei sitä maksa vaan muu taho.

Normaali työsopimus se ei ole enkä ole "työpaikan" alainen eikä hän ole minun pomo vaan toinen taho.

"Työpaikka" on toisen tahon kanssa tehny sopimuksen, johon myös minun allekirjoitus on tullut.

Irtisanoutuminen joskus tapahtuu niin, että ilmoitan sille toiselle taholle, jonka kanssa sitten ilmoitetaan minun "työpaikalle".

Irtisanoutumisaikaa minulla ei ole. Eli jos, vaikka huomenna haluaisin irtisanoutua niin minun velvoite käydä "töissä" loppuisi samantien.

Lomarahaa ei minulle kuulu kuten ei myöskään sairausloma korvaus eikä myöskään mitkään työterveyshuollon palvelut.

Palkka on niin pieni, ettei verottajaa kiinnosta pätkääkään, koska eipä siitä montaa euroa edes veroa saisi.

Kelaa ei kiinnosta, koska ei ylitä lähelläkään niitä rajoja minkä yli vaikuttaisi.

Palkka on yhtä pieni kun joidenkin ihmisten ruokamenot viikossa tai kuussa tai bensakulut ihmisillä jotka käyvät joka päivä töissä kaukana omalla autolla.

Mutta se on kuitenkin "työ".

"Työ" kuitenkin koska en minä hyväntekijä ole joka ilmaiseksi ole töissä eikä se ole vapaaehtoistyö.

• Karenssia en myöskään saa koska "työ" ei ole sellaista työtä mitä karenssisäännöt koskee.

Eli loppujen lopuksi minulla on hyvä tilanne, vaikka "palkka" on huono, sillä vaikka lopettaisin "työt" en silti joudu elää ilman tuloja tai menemään toimeentulo tukea anomaan.

• Enää en haaveile oikeisiin töihin, koska olen hyväksynyt ettei joko minä tai yhteiskunta muutu.

Ei kannata unelmoida, että kelpaan oikeisiin töihin vaan tyytyä siihen mihin kelpaan.

Liian kauan vaadin itseltäni liian mahdotonta ja halusin näyttää kyllä minä kelpaan, mutta enää en.

Luovutin. Antaa terveiden pitää oikeat työnsä.

• Olisinpa jo kauan sitten tajunnut tämän, mutta en tajunnut.

Tiedän, että tulee aina olemaan ihmisiä, jotka halveksii ihmisiä, jotka eivät ole oikeassa työssä ja ikinä en heidän mielestään ole arvokas ihminen tai, että saisin edes olla olemassa, kun heidän mielestään olen vain laiska, joka ei halua osallistua yhteiseen verojen keräämiseen.

Mutta terveet he niitä työpaikkoja pyörittää ja johtaa ja heillä on valta päättää keitä palkkaa tai ei palkkaa töihin.

Vammaiset ihmiset voisi ihan hyvin palkata avustaviin tehtäviin. Sellaisiin tehtäviin, jotka nyt vie turhaan terveiltä työaikaa. Näitä töitä on esimerkiksi siistijän töissä se että ennen kuin siistijä koneella pesee lattiaa ni Vammaiset voisivat lakaista lattian ja mopilla ottaa isoimmat roskat. Tyhjentää roskakorit ja viedä roskat roskiin.

Jolloin siistijällä olisi aikaa koneella siivota kunnolla.

Osa-aikatyö voisi olla meille vammaisille ehkä mahdollisuus. Palkka olis Tottakai pieni, mutta silloin ei tarvis kuulla että elää yhteiskunnan rahoilla.

Mutta eipä työmarkkinat vieläkään ymmärrä kuinka paljon on ihmisiä, jotka voisivat auttaa työvoimapulassa. Työmarkkinat mieluummin palkkaavat maahanmuuttajia kuin meitä vammaisia ja Tottakai maahanmuuttajia pitää päästä töihin, mutta ei he ole yhtään sen arvokaampia ihmisiä kuin me.

Mikään puolue tai mikään ammattiliitto ei vaan tajua mikä voimavara on heitetty hukkaan.

Mutta ketkä johtaa ammattiliittoja? Terveet. Ketkä on politikoina? No terveet.

Ei edes niihin ole meillä mitään asiaa.

Hyvä, että sentään maahanmuuttajia on tuohon huolittu.

Onneks en sentään ole vammainen, joka on maahanmuuttaja, sillä sillo en olis minkään arvoinen kenenkään mielestä.

En olis edes Suomeen päässyt asumaan, jos en olis täällä syntynyt, joten tällei kun ajattelee niin minun elämä on hyvä, kun Onneks synnyin Suomeen enkä sellaiseen maahan missä Vammaiset joutuu kadulla keräämään.

• Enkä minä voi yksinään poliitikoita tao ammattiliittoja syyttää, kun ei myös vammaisliitto ole saanut asioita eteenpäin ja eikä vammaisliitto edes ole sitä ehkä tajunnut.

Pitäisi olla erikseen sellainen ammattiliitto joka puolustaa vammaisten oikeuksia ja saada asioita muuttumaan niin, että myös vammaiset pystyisi elämään palkalla.

Töitä Suomessa on. Työntekijöitä Suomessa on, mutta työntekijät eivät kelpaa edes avustaviin töihin kuten eri alojen apulaisten töihin.

Ulkona voisi esimerkiksi katuja siivota roskista tai hautuumaalla kastaa kukkia. Keittiössä auttaa tiskaajaa.

Kaupassa viedä kaikki ylivanhat ruoat jäteastiaan.

Jne. Paljon sellaista työtä mitä terveet joutui nyt tekemään.

Jne. Onhan noita paljon.

Enemmän se on asenteista kii, että työpaikat haluaa Työntekijöitä jotka on lähes kuin robotti joka jaksaa ja jaksaa ja osaa kaikkea

• Anonyymi

Maksoi sinulle etuutta, ei etua.

• Anonyymi

Rahaahan se vain on.

• Keskellä yötä palstalla ja valvon.

Ja päivällä valvon.

Nukkumista. Nukun taas kun unta saan.

Ihanan hiljaista nyt on kun muut ihmiset maailmassa nukkuu ja aamukahvit voisi varmaan kohta juoda kun kannattaako enää ennen iltaa mennä nukkumaan.

Ihan hyvä ettei oikea palkkatyö ole minulla vaikka lomalla nyt olenkin.

• Anonyymi

miten sairautesi liittyy meihin muihin? oletko jotain tehnyt miksi olet sairas? laitoitko ajan omaan kuntoutumiseesi tai kiusasitko vain muita? itse olin hetken lähes kyvytön, tukia en ole ikinä saanut, muuta kuin perheeseen liittyvät, rahat menneet heihin, mutta töitä aina tehnyt kunnon mukaan. itse halusin aina vain kuntoon, se oli itselle tärkeää, söin lääkkeet ja kävin terapiassa, tosin siellä ei saanut puhua, meditointi, tein muutoksia, ja tulin kuntoon. omin voimin, tapasin myös muutaman ihmisen joiden ystävällisyys autyo uskomaan ettei kaikki ihmiset ole pahoja ja elä niin että on vahingollista minulle, sehän on sairaalloinen ajatusmaailma, mutta minun kohdalla totta. kuntoutuminen oli haasteellista aikaa, tuki olisi ollut ihanaa, mutta itse tulin kuntoon kub vetäydyin syrjemmölke jotta pääsin ihmisten otteita eroon tai kuvitelmista niistä, sai katsoa asioita etäältä, saada uusia juttuja elämään. tosin joukko naisia ja muutama mies halusi vielä pahaa minulle, halusivat etten kuntoudu, kateus ja kilpailu töistä on kamalaa, kodista ja rahoista, päivän kulusta. en ole ikinä ajatellut että minulle voitaisiin olla kateellisia, nyt tiedän että ihmiset voivat olla, kateellisia mistä vain, voivat tehdä mitä vain ja haluta mitä vain. ainut keino on kuntouttaa itsensä ensin oikein, ja kestää sitä, rakentaa suojausta heille, kuitenkin päästää ihmisiä elämään.

• Anonyymi

Mikä vatun terapia kylä tämä on.?
        Se mikä sopii sulle ei sovi kaikille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4906
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3496
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2943
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2915
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2737
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2270
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      38
      1763
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1690
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1681
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16