Tyrvään kirkon punikkipaasi on liian näkyvällä paikalla!

Anonyymi-ap

Tässä viikonloppuna kävin Alajärveltä saapuneen sukulaiseni kanssa Vammalan keskustassa sekä samalla myös Tyrvään kirkolla. Sain hävetä miltei silmät päästäni, kun sukulaiseni kummasteli heti portin pielessä (siis erittäin näkyvällä paikalla!) olevaa suurta punikkimuistomerkkiä. Eikö tuollaisia laittomuuksista muistuttavia häpeäpaaseja voisi sijoittaa jonnekin taaemmas? Missä näistä asioista oikein päätetään? Jos Sastamalasta halutaan kirjapääkaupunkiteeman ohella tehdä muutoinkin turistikohdetta, niin tällaisiin yksityiskohtiin tulee kiinnittää huomiota. Itse en edes tiedä milloin tuollainen möhkäle portin pieleen on pystytetty; en sitä ainakaan lapsuudestani muista. Jossain Roismalassa sellainen muistomerkki on tainnut jo pidempään olla.

36

1090

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sin tulee nyt natsikaappi .. Persut halluu kaappinatseille kunniaa ..

    • Anonyymi

      Semmoinen näky ja asia mikä ei käy Alajärven körttialueen pohjanmaalaisille, niin semmoinen ei täällä maallistuneella Pirkanmaalla hätkähdytä yhtään. Vammalassakin oli omat joukot niin valkosille kuin punikeillekin suomalaisille.

      En tiedä mistä muistomerkistä on kyse. Mutta minä en kauhtanaani repäisisi, vaikka kirkon pääoven edessä olisi muistopaadet niin punaisten kuin valkoistenkin kaatuneille. Jonkun isiä, äitejä ja lapsia ne ovat molemmissa haudoissa.

    • Anonyymi

      Käy syntinen kirkosa usseemmin, ni tierät mitä kaikemmoista on kirkosa, portin piälesä ja kirkkomaalla.

      • Anonyymi

        Ken on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ken on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven...

        Kalahtiko?? Ei vaan, kaikkia meitä vaivaa se peevelin perussynti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kalahtiko?? Ei vaan, kaikkia meitä vaivaa se peevelin perussynti.

        Ja isot perseet


      • Anonyymi

        ei se voi mennä, ku se alkais palamaan heti rappusilla.


    • Anonyymi

      Vammalassa punikit oli kyllä silloin -18 vuotena ihan verenhimnoisia tappajia. Hevosrekeen ne tappo tilallisia mettäkulmilla. Sodan jälkeen sitten tasattiin tilastoja valkoisille, ja hiukan enemmänkin vielä. Meni punasta lihaa kylmäksi paljon.

      • Anonyymi

        Jep. Punikkien rivit koostuivat suomalaisten kommunistien, venäläisten bolsevikkien ja suomalaisten sosialidemokraattien porukoista. Punikeissa mukana olleet suomalaiset olivat usein taustaltaan heikoisti sivistyneitä, kouluja käymättömiä ja helposti johdateltavia, todellisia "hyödyllisiä idiootteja".


      • Anonyymi

        Punikkien toiminta tähtäsi Suomen (tuolloin hyvin nuoren) itsenäisyyden lopettamiseen ja valtion liittämiseen Neuvostoliittoon. Siinä sivussa rengit ja torpparit olisivat ylentäneet itse itsensä maata omistaviksi talonpojiksi, tosin kolhooseihin, ja tehtaiden työläiset olisivat nostaneet itsensä tehtaiden omistajiksi. Tämä punikkien satu ei sitten onneksi Suomessa toteutunut, vaikka lähellä oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Punikkien toiminta tähtäsi Suomen (tuolloin hyvin nuoren) itsenäisyyden lopettamiseen ja valtion liittämiseen Neuvostoliittoon. Siinä sivussa rengit ja torpparit olisivat ylentäneet itse itsensä maata omistaviksi talonpojiksi, tosin kolhooseihin, ja tehtaiden työläiset olisivat nostaneet itsensä tehtaiden omistajiksi. Tämä punikkien satu ei sitten onneksi Suomessa toteutunut, vaikka lähellä oli.

        Nämä "aatteensa puolesta puolesta kuolleet" yms. fraasit ovat yhtä tyhjän kanssa, sillä sanomattakin on selvää, ettei perustason köyhä punakapinallinen tajunnut politiikasta hölkäsen pöläystä. He lähinnä vain kuuntelivat puna-agitaattorien valheita ja herravihassaan tarttuivat aseisiin.

        Jälkeenpäin voi toki sanoa, että joitain näitä hyödyllisiä idiootteja rankaistiin turhan kovalla kädellä, mutta pääasia on, että laillinen yhteiskuntajärjestys säilyi eikä Suomi ajautunut siihen kommunismin helvettiin, josta Itä-Eurooppa 1900-luvun ajan kärsi.


    • Anonyymi

      #Täällä Pohjantähden alla. T: A. Koskela.

    • Anonyymi

      No on tämä aivan järjetöntä.

      Vammala oli varmaankin ainoa kunolla punaisten polttama kaupunki ja moni tila oli myös uhattu polttaa mikäli joutuvat perääntymään. Onneksi tuli niin kiire etteivät ehtineet tiloja polttamaan.

      Sitten tuollaisille tuhopolttomurhaajille pystytetään patsas kirkkomaalle.

      Jollakulla on nyrjähtänyt arvomaailma pahasti.

    • Anonyymi

      "laillinen yhteiskuntajärjestys säilyi eikä Suomi ajautunut siihen
      kommunismin helvettiin, josta Itä-Eurooppa 1900-luvun ajan kärsi."

      Meille tuki jälkijättöisesti sitten tämä Euroopan-Neuvostoliiton helvetti, vuoden 1995 alusta lukien.

      Just otettiin 4.5 miljardia euroa uutta velkaa, ja koko raha annettiin Italialaisille. Että ne saa raukat pastansyöjät saa ilmaiseksi korjauttaa tiensä ja omat asuntonsakin.
      https://yle.fi/a/3-12406762

      Ryssän saappaan alla ei olisi ehkä jouduttu näin päättömästi toisten maitten asuntoremontteja makselemaan.

      • Anonyymi

        Totta turiset vajaaälyiseni.

        Olisimme saaneet kuolla uljaan Neuvostoliiton eteen viimeistään Afganistanissa, jos emme olisi Aatun panssarien alle jääneet 1941-44 Stalinin käskyttämänä! Loput suomalaiset sitten tapatettaisiin Ukrainan etulinjassa!


    • Anonyymi

      Ota nyt ensiksi selvää paljonko maksamme EUlle ja paljonko saamme sieltä takaisin. Tulet yllättymään kuinka pieni summa on kyseessä.

      Toki silloin kauhistelultasi ja EU vastaisuudeltasi tippuu pohja.

      Jaksamista.

      • Anonyymi

        Eihän tuossa viestissä ollut sanottu mitään vuosittaisesta jäsenmaksusta. Tässä oli kyse kertapumpsina otetusta noin 6.5 miljarsin euron velkarahasta, jonka Suomi joutui ottamaan EU:n Covid-19 elpymispaketin rakentamiseksi.

        Tuosta summasta jää matkalle 4,5 miljardia. Sillä kustannetaan muun muassa italialaisille noita ilmaisia asuntoremontteja.
        Vastaavasti "EU antaa Suomelle" 2 miljardia euroa rahaa takaisin. Niisk !

        Tästä EU:n meille ilmatteeksi antamasta Covid-19 rahasta tietenkin kai sitten pitää olla syvästi kiitollinen.


      • Anonyymi

        Minä puolestani tekisin heti samanlainen sopimuksen EU:n kanssa. Siis mulle voisi antaa alkuun ihan pienen summan 100 000€ ja palauttaisin siitä EU:lle vaikka 50 000€. Tämä voitaisiin toistaa mun puolesta useamman kerran.

        Josko huumorin keinoin menee jakeluun että suomi on nettomaksaja ja tulee olemaan sitä pitkään. Lisäksi nuo erityispaketit ovat karsea lisä joissa on aina niin mukava olla mukana kun saa osoittaa solidaarisuutta maksamalla itsensä kipeäksi. Laittaisin itse välirahan kyllä mieluummin vaikka kotimaan terveydenhoitoon.

        Sulla lienee siis antaa tarkat lukemat vuosimaksuista ja pakettien maksuista jotka osoittavat että suomi onkin nettosaaja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä puolestani tekisin heti samanlainen sopimuksen EU:n kanssa. Siis mulle voisi antaa alkuun ihan pienen summan 100 000€ ja palauttaisin siitä EU:lle vaikka 50 000€. Tämä voitaisiin toistaa mun puolesta useamman kerran.

        Josko huumorin keinoin menee jakeluun että suomi on nettomaksaja ja tulee olemaan sitä pitkään. Lisäksi nuo erityispaketit ovat karsea lisä joissa on aina niin mukava olla mukana kun saa osoittaa solidaarisuutta maksamalla itsensä kipeäksi. Laittaisin itse välirahan kyllä mieluummin vaikka kotimaan terveydenhoitoon.

        Sulla lienee siis antaa tarkat lukemat vuosimaksuista ja pakettien maksuista jotka osoittavat että suomi onkin nettosaaja?

        Katsokaapa ensin mitä rahaa Suomen sisällä jaetaan.

        Makaaville joutilaille rahaa, yrityksille tukia joilla omistajat rikastuvat, Ohisalon puoliso teki miljoonapotin vihreiden tuulivoimatuella ja investoinneilla. Sipilä kasvatti yrityksensä valtion tuella ja myi pois. Pekkarinen jakoi Suomisoffalle miljoonia, konkurssi perään, ammattiliitot ym.yhteisöt verovapaita ja toimivat liike elämässä, tontteja kaavoitetaan poliittisin perustein.... ei tälle loppua näy.

        Joten ala pitämään näistä meteliä

        Ihm


    • Anonyymi

      Aloittajalla on toki oikeus omaan mielipiteeseensä. Mitähän hänen mielestään pitäisi tehdä punikkien jälkeläisille, joita yhä lienee keskuudessamme?

      • Anonyymi

        Tai mitä pitäisi tehdä natsien jälkeläisille Saksassa, tai kommunistien jälkeläisille entisen Neuvostoliiton alueella??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai mitä pitäisi tehdä natsien jälkeläisille Saksassa, tai kommunistien jälkeläisille entisen Neuvostoliiton alueella??

        Ja keitä olisivat he, jotka jätettäisiin jäljelle?


      • Anonyymi

        Punikkisukujen nimet kommeesti vaan esille. Torille iso nimiplakaatti näille isänmaan pettureille, niin tietää nuoremmatkin varoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Punikkisukujen nimet kommeesti vaan esille. Torille iso nimiplakaatti näille isänmaan pettureille, niin tietää nuoremmatkin varoa.

        Tietää varoa mitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Punikkisukujen nimet kommeesti vaan esille. Torille iso nimiplakaatti näille isänmaan pettureille, niin tietää nuoremmatkin varoa.

        Ei ehkä kannattaisi kovasti uhota, plakaatista saattaisit löytää oman sukunimesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ehkä kannattaisi kovasti uhota, plakaatista saattaisit löytää oman sukunimesi.

        Niinpä. Jokaisen suvussa on kummaltakin puolelta esi-isiä. Surullinen juttu maamme historiassa, johon jälkeläisillä ei ole ollut vaikutusmahdollisuutta. Suuntaan taikka toiseen. Tärkeää on miten tämä ja tulevat sukupolvet elävät. Toivottavasti sovussa ja yhteisymmärryksessä, rakentavasti maatamme kehittäen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Jokaisen suvussa on kummaltakin puolelta esi-isiä. Surullinen juttu maamme historiassa, johon jälkeläisillä ei ole ollut vaikutusmahdollisuutta. Suuntaan taikka toiseen. Tärkeää on miten tämä ja tulevat sukupolvet elävät. Toivottavasti sovussa ja yhteisymmärryksessä, rakentavasti maatamme kehittäen.

        "Toivottavasti sovussa ja yhteisymmärryksessä, rakentavasti maatamme kehittäen."

        Viime vuosina on menty ikävästi takapakkia tässä toiveessa. Puolue nimeltään Perussuomalaiset eivät ole tämän tilanteen syy, vaan seuraus. Perussyy on kansalaisten keskuudessa vallitsevat elintasoerot. Ainoa toivomme välttää vuoden 1918 kaltaisen tilanteen syntyminen on nostaa sivystystasoamme sellaiselle tasolle, että ymmärrämme antaa vaaleissa äänemme sellaisille päättäjille, jotka ymmärtävät toimia oikeudenmukaisten ja kaikista huolta pitävien päätösten puolesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Toivottavasti sovussa ja yhteisymmärryksessä, rakentavasti maatamme kehittäen."

        Viime vuosina on menty ikävästi takapakkia tässä toiveessa. Puolue nimeltään Perussuomalaiset eivät ole tämän tilanteen syy, vaan seuraus. Perussyy on kansalaisten keskuudessa vallitsevat elintasoerot. Ainoa toivomme välttää vuoden 1918 kaltaisen tilanteen syntyminen on nostaa sivystystasoamme sellaiselle tasolle, että ymmärrämme antaa vaaleissa äänemme sellaisille päättäjille, jotka ymmärtävät toimia oikeudenmukaisten ja kaikista huolta pitävien päätösten puolesta.

        Mielestäni kyllä eräs pienenpieni vähemistökielipuolue haluaa välttämättä rettelöidä ja pitää kriisipalavereita koko ajan. Niin kait tämäkin mielipide on sitä vastakkainasettelua.


    • Anonyymi

      Olisko hyvä päättää tämä ketju. On nähty mitä vastakkainasettelusta seuraa...

      • Anonyymi

        Puhumallahan ne asiat yleensä on ollut tapana selvittää. Mykkäkoulua pitämällä lkaikki vaan kaivautuu entistä syvemmälle oman kuplansa poteroon.


    • Anonyymi

      Kyä Vammalassa ja Tyrväällä tiedetään ne töllit, joissa punikit pesivät. Näis asioois immeisillä on norsun muisti.

      • Anonyymi

        Sinähän punikin penska itses tiedät!


    • Anonyymi

      Otataan suomeen lisää matuja. Vaikka 9 miljoonaa. Isisläiset on pop.

      • Anonyymi

        Mitä yämä tänne kuuluu?

        Herää, olet nukuksissa


    • Anonyymi

      Mitä siihen oli jotain kynttilöitä tuotu jumalattomille punikeille ? Hullua kuin homohäät!

      • Anonyymi

        Punaiset tulee voittamaan tammikuun presidentinvaalit. Niillä o n kaksi naista ja yksi puolitekoinen mies siellä punaisella ehdokaslistalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe