Kun tulet litymästä moototitielle tai nopealle kantatielle,kiihdytä nopeus ainakin lähelle tien nopeutta. Äläkä koskaan vänkää kenenkään eteen Juuri. Liity aina perään.
Ohje paksupäille?
70
665
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvä neuvo.
Itse lisäisi vielä että voi olla tilanne, jossa edellä menee joku haaveilija maiseman ihailija 55km/h motarilla missä suurin osa ajaa ainakin 80km/h ja vielä lyhyt vanhanaikainen liityntäkaista jossa pitäisi olla päättäväinen ja ennakoiva mitä aikoo.
Niin kun ajat tälläisen perässä, jätä pitkä välimatka niin sun ei tarvitse silloin myös ajaa sitä 55km/h sinne muun liikenteen sekaan vaan voit kattoo kun se haaveilija aiheuttaa sen liikenne härdellinen ja sitten kuittaat ohi vaan kaukaa jo ennakoiden. - Anonyymi
Pääväylän liikenne on myös syytä ajaa rajoitusten mukaista nopeutta, etteivät myöskään itse sitten vaikeuta sinne liittyvien liittymisiä.
- Anonyymi
Jaa, mutta eikö liittymästä tulevan pidä kuitenkin väistää "pää"tietä ajavaa? Eli jos on kilometrin jono ajamassa "pää"tietä, niin se liittymästä tuleva änkeää omalla vastuullaan sitten johonkin rakoon ja jos kolisee, se liittymä-änkijä on syyllinen, eikö?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa, mutta eikö liittymästä tulevan pidä kuitenkin väistää "pää"tietä ajavaa? Eli jos on kilometrin jono ajamassa "pää"tietä, niin se liittymästä tuleva änkeää omalla vastuullaan sitten johonkin rakoon ja jos kolisee, se liittymä-änkijä on syyllinen, eikö?
Jos "pääväylällä" ajetaan nopeusrajoitusten mukaisesti ja riittävillä turvaväleillä, niin sinne on mahdollista liittyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos "pääväylällä" ajetaan nopeusrajoitusten mukaisesti ja riittävillä turvaväleillä, niin sinne on mahdollista liittyä.
Kyllä sinne pääväylälle liittyjä sekaan mahtuu riippumatta sillä pääväylällä ajavien nopeudesta, kunhan heillä sitä turvaväliä on nopeutta vastaava matka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sinne pääväylälle liittyjä sekaan mahtuu riippumatta sillä pääväylällä ajavien nopeudesta, kunhan heillä sitä turvaväliä on nopeutta vastaava matka.
Ja jos välejä ei ole, niin äkkiä sellainen syntyy kun alkaa liittyä mukaan.
- Anonyymi
Tuo on paras liity aina perään? 😂😂😂
Jos sä ajat 120 motarilla ja mä tulen 140 rampilta niin ajattelitko että jarrutan sun taakse?
😂😂😂- Anonyymi
Tietenkin.
- Anonyymi
Kyllä, sinä väistät.
- Anonyymi
Jos on kovakulkunen katiska. Huitase nuija pitkälle etee. Harvoin kaistaa!
- Anonyymi
Pitäisi opetella edes jonkinlainen suomenkielentaito/kirjoitustaito kun tänne laittaa aloituksen. Lisäksi voisi myös ottaa selvää liikennesäännöistä.
- Anonyymi
Neuvot itsellesi uitetunaudiromun haltia!
- Anonyymi
Vastuuta on myös päätiellä ajavillakin että sinne mahtuu liittymään.
Mikään nopeus ei auta siihen jos esimerkiksi motarilla ajellaan liian lähellä toisia, millähän nopeudella sinne väliin pitäisi mennä, reilulla nopeudella, reippaalla nopeudella, ylinopeudella.. hmm.- Anonyymi
Ottaa saman nopeuden kuin millä jono etenee, valitsee välin mihin menee, laittaa vilkun päälle, ja menee siihen väliin. Sen jälkeen heti turvaväli edessä ajavaan kuntoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ottaa saman nopeuden kuin millä jono etenee, valitsee välin mihin menee, laittaa vilkun päälle, ja menee siihen väliin. Sen jälkeen heti turvaväli edessä ajavaan kuntoon.
Ei ole mitään velvollisuutta ajaa yli rajoitusnopeuden missään tilanteessa. Jos ei pysyt nopeusrajoitusnopeutta ajaen liittymään, niin pääväylän ylinopeusyrjöt voivat katsoa peiliin.
- Anonyymi
Eikös se päätiellä(motarilla)ajavan vastuu liittyjistä ole varsin vähäinen, jopa olematon. Liittyjä väistää päätiellä ajavaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole mitään velvollisuutta ajaa yli rajoitusnopeuden missään tilanteessa. Jos ei pysyt nopeusrajoitusnopeutta ajaen liittymään, niin pääväylän ylinopeusyrjöt voivat katsoa peiliin.
Ei se pääväylällä ajavien nopeus mitenkään vaikuta siihen, että liittyjä on se väistämisvelvollinen, eikä se pääväylän "ylinopeusyrjöjen" peiliin katsominen mitenkään muuta liittyjän väistämisvelvollisuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se pääväylällä ajavien nopeus mitenkään vaikuta siihen, että liittyjä on se väistämisvelvollinen, eikä se pääväylän "ylinopeusyrjöjen" peiliin katsominen mitenkään muuta liittyjän väistämisvelvollisuutta.
Ja sitten kun lukee tarkemmin sen viestin johon vastasit niin huomaa, ettei siinä puhuta vaikutuksesta väistämisvelvollisuuteen mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sitten kun lukee tarkemmin sen viestin johon vastasit niin huomaa, ettei siinä puhuta vaikutuksesta väistämisvelvollisuuteen mitään.
Eipä tosiaankaan puhuta, mutta mitä sitten tarkoitetaan mainittujen "ylinopeusyrjöjen" peiliin katsomisen tarpeellisuudella?
Eihän niillä "yrjöillä" ole mitään vaikutusta tai tekemistä sen kanssa, että pystyykö rampista tulija liittymään päätielle rajoitusnopeutta ajamalla vai ei. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä tosiaankaan puhuta, mutta mitä sitten tarkoitetaan mainittujen "ylinopeusyrjöjen" peiliin katsomisen tarpeellisuudella?
Eihän niillä "yrjöillä" ole mitään vaikutusta tai tekemistä sen kanssa, että pystyykö rampista tulija liittymään päätielle rajoitusnopeutta ajamalla vai ei.Ei mitään tietoa. Koko tuo viesti, johon vastasin, on kummallinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mitään tietoa. Koko tuo viesti, johon vastasin, on kummallinen.
Kaipa sitä noinkin voi asian tukita, kun omat päivän vanhat juttunsa unohtaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaipa sitä noinkin voi asian tukita, kun omat päivän vanhat juttunsa unohtaa.
Luotan laajaan kokemukseesi ja siitä opittuun oppiin.
- Anonyymi
Kun siellä on se kolmio niin se vapauttaa päätiellä ajavan vastuusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luotan laajaan kokemukseesi ja siitä opittuun oppiin.
Oma huonomuistisuutesi on siis oppisen tulos, Varsin erikoista!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun siellä on se kolmio niin se vapauttaa päätiellä ajavan vastuusta.
Ei vapauta enää nykyisen tieliikennelain myötä. Nykyinen tieliikennelaki velvoittaa huomioimaan muiden mahdolliset mokat.
"4 §
Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus
Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi." - Anonyymi
Kävi Saksassa.Rekkaa meni puskuri,puskurissa,ettei bensa-asemalta lähtijä mahtunut väliin. Tuli moottoripyörä joka mahtui ja venytti autolleni tilan!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös se päätiellä(motarilla)ajavan vastuu liittyjistä ole varsin vähäinen, jopa olematon. Liittyjä väistää päätiellä ajavaa.
Näin on, mutta sitten kun on jo liitytty, niin se ylinopeutta takaa tuleva väistääkin sitä juuri liittynyttä, mielellään hermostumatta ja ymmärtäen, että tilanne johtuu omasta ylinopeudesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin on, mutta sitten kun on jo liitytty, niin se ylinopeutta takaa tuleva väistääkin sitä juuri liittynyttä, mielellään hermostumatta ja ymmärtäen, että tilanne johtuu omasta ylinopeudesta.
Miksi sen takaa ylinopeutta tulevan tarvitsee väistää ja minne, sitä juuri tielle liittynyttä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sen takaa ylinopeutta tulevan tarvitsee väistää ja minne, sitä juuri tielle liittynyttä?
Siinä mietittävä Kyselijäpösilölle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sen takaa ylinopeutta tulevan tarvitsee väistää ja minne, sitä juuri tielle liittynyttä?
Siksi, että edessä ajavan perään ei saa ajaa. Tuleeko uutena asiana? Tämän väistämisen voi suorittaa käytännössä hidastamalla tai vaihtamalla kaistaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi, että edessä ajavan perään ei saa ajaa. Tuleeko uutena asiana? Tämän väistämisen voi suorittaa käytännössä hidastamalla tai vaihtamalla kaistaa.
jaa, se perään ajamattomuus hidastamalla onkin sitten väistämistä....
- Anonyymi
Kolmion takaa ei mennä mihinkään väliin millään nopeudella.
- Anonyymi
Helpompi kuitenkin sieltä takaa kuin edestä, yleensä.
- Anonyymi
Jäätkö sinne ikuisiksi ajoiksi? Kenties olet nytkin siellä kolmion takana?
- Anonyymi
Tuota noin.
Kun ollaan kiihdytyskaistalla, niin ei olla enää kolmion takana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuota noin.
Kun ollaan kiihdytyskaistalla, niin ei olla enää kolmion takana.Mielestäni tuo väite ei pidä paikkansa. Tässä on pari esimerkkiä, jossa mielestäni ollaan liittymän "kiihdytyskaistalla" ja kolmio näkyy edempänä.
https://goo.gl/maps/SEvcnuZQyC5xevmJ8
https://goo.gl/maps/nsLXBzfdsXWRrytYA
Kolmion takaa tuleva väistää risteyksessä (liittymässä) muita. Koskee siis koko liittymää ja siten myös kolmion jälkeistä aluetta, aivan kuten "tavallisen" risteyksen osalta on. Ei se kolmion väistämisvelvollisuus siis lopu liikennemerkin kohdalla, vaan siitä se vasta alkaa. - Anonyymi
Jätkö siihen venaa kuolemaa,motarin liittymän päähän nuija?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielestäni tuo väite ei pidä paikkansa. Tässä on pari esimerkkiä, jossa mielestäni ollaan liittymän "kiihdytyskaistalla" ja kolmio näkyy edempänä.
https://goo.gl/maps/SEvcnuZQyC5xevmJ8
https://goo.gl/maps/nsLXBzfdsXWRrytYA
Kolmion takaa tuleva väistää risteyksessä (liittymässä) muita. Koskee siis koko liittymää ja siten myös kolmion jälkeistä aluetta, aivan kuten "tavallisen" risteyksen osalta on. Ei se kolmion väistämisvelvollisuus siis lopu liikennemerkin kohdalla, vaan siitä se vasta alkaa.Se kolmio on pelkkä koriste, jolla ei ole mitään merkitystä. Oli se kolmio siellä tai ei, on kaistaa vaihtava (tässä tapauksessa kiihdytyskaistalta varsinaiselle ajokaistalle) väistämisvelvollinen. Toki muiden tulee myös ennakoida ja edesauttaa sujuvaa liittymistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se kolmio on pelkkä koriste, jolla ei ole mitään merkitystä. Oli se kolmio siellä tai ei, on kaistaa vaihtava (tässä tapauksessa kiihdytyskaistalta varsinaiselle ajokaistalle) väistämisvelvollinen. Toki muiden tulee myös ennakoida ja edesauttaa sujuvaa liittymistä.
Liikennemerkki ei missään tilanteessa ole mikään "pelkkä koriste".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liikennemerkki ei missään tilanteessa ole mikään "pelkkä koriste".
Ei pitäisi olla, mutta kiihdytyskaistan alkuun niitä monesti laitetaan, vaikka eivät muuta tilannetta millään tavalla, kun sillä kaistaa vaihtavalla joka tapauksessa on väistämisvelvollisuus. Siksi kutsuin koristeeksi.
- Anonyymi
Kukkahattutäti on saanut kortin Herttoniemestä?👩🏫
- Anonyymi
Kukkis hattu täti saanu kortin helsinkistä
- Anonyymi
Idiootteja kyllä riittää tieliikentees. Nytkö on kolmion merkitys ja rampilta valtaväylälle ajaminen epäselvää? Suosittelen julkisia niin ei kolise kovin pahasti.
- Anonyymi
Pelottavan huonosti ilmeisesti tunnetaan liikennesäännöt.
- Anonyymi
Aloittaja on varmaan sama urho joka yritti kiilata meidät väkisellä ojaan muutama viikko sitten.
- Anonyymi
Se liikennemerkin osoittama nopeus on vain maksiminopeus.
Minulla on oikeus ajella juuri niin hiljaa kuin haluan.
Saan myös vaihdella nopeutta miten sattuu, jos haluan.
Vain liian kovaa ajaminen on Suomessa rangaistavaa.- Anonyymi
Ei ole noin. Kyllä kuivailemasi ajotapa saattaa myös johtaa sakkoihin, jos se todetaan muille vaaralliseksi. Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata, mutta ei myöskään vaarantaa. Lisäksi on asennevammaista toimintaa, mikäli tahallisesti ajaa kuvailemallasi tavalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole noin. Kyllä kuivailemasi ajotapa saattaa myös johtaa sakkoihin, jos se todetaan muille vaaralliseksi. Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata, mutta ei myöskään vaarantaa. Lisäksi on asennevammaista toimintaa, mikäli tahallisesti ajaa kuvailemallasi tavalla.
Tosi moni ajaa noin, enkä ole koskaan nähnyt puuttumista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosi moni ajaa noin, enkä ole koskaan nähnyt puuttumista.
Se että ei puututa, ei tarkoita sitä, että olisi OK tapa toimia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se että ei puututa, ei tarkoita sitä, että olisi OK tapa toimia.
Jos siihen ei puututa, niin sen ei katsota olevan muille vaaraksi, tai muiden estämistä tai haittaamista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos siihen ei puututa, niin sen ei katsota olevan muille vaaraksi, tai muiden estämistä tai haittaamista.
Ei puuttumattomuus siitä johdu etteikö mainittu ajotapa vaarallista, estämistä tai haittaamista olisi. Kyse on valvonnan vaikeudesta ja resusseista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei puuttumattomuus siitä johdu etteikö mainittu ajotapa vaarallista, estämistä tai haittaamista olisi. Kyse on valvonnan vaikeudesta ja resusseista.
Bingo!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei puuttumattomuus siitä johdu etteikö mainittu ajotapa vaarallista, estämistä tai haittaamista olisi. Kyse on valvonnan vaikeudesta ja resusseista.
Puuttumattomuus tarkoittaa sitä, että valvova taho havaitsee tilanteen, mutta ei pidä sitä puuttumisen arvoisena, koska se ei ole muille vaaraksi, eikä se ole muiden estämistä tai haittaamista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puuttumattomuus tarkoittaa sitä, että valvova taho havaitsee tilanteen, mutta ei pidä sitä puuttumisen arvoisena, koska se ei ole muille vaaraksi, eikä se ole muiden estämistä tai haittaamista.
Huonosti sujuva liikenne tuo suhteellista etua joukkoliikenteelle.
Nopeutta on helpointa ja halvinta mitata.
Se on helpointa muuttaa rahaksi.
Vuodessa täytyy kerätä budjetin vaatimat 125 miljoonaa euroa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puuttumattomuus tarkoittaa sitä, että valvova taho havaitsee tilanteen, mutta ei pidä sitä puuttumisen arvoisena, koska se ei ole muille vaaraksi, eikä se ole muiden estämistä tai haittaamista.
Sillä valvovalla taholla on muuta lue tuottavampaa tekemistä kuin sinällään vaikeasti ja paljon resursseja vaativan huonon ajotavan valvonta, vaikka se huono ajotapa on eittämättä muita estävää haittaavaa ja jopa vaarallista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sillä valvovalla taholla on muuta lue tuottavampaa tekemistä kuin sinällään vaikeasti ja paljon resursseja vaativan huonon ajotavan valvonta, vaikka se huono ajotapa on eittämättä muita estävää haittaavaa ja jopa vaarallista.
Kyllä se puuttuu, jos on syytä puuttua.
- Anonyymi
Mitä se kysymysmerkki siellä tekee?
- Anonyymi
"Äläkä koskaan vänkää kenenkään eteen Juuri. Liity aina perään."
Jos liittyy kahden auton väliin, niin on toisen edessä ja toisen takana.
Joskus on sattunut sitä, että lippis-jonne alkaa kiihdyttämään seuraavan takaluukkuun kiinni, että saisi estettyä liittymisen.
Ei kehitystaso riitä ajokortti-ikään- Anonyymi
Olen kokenut tuon "ammattikusin", eli rekkakuskin toimesta. Tämä rekkaurpo pyrki "imemään" edellä ajavan välin umpeen. Pyrki siis suoraan estämään liittymisen hänen eteensä. Asennevammaista ja vaarallista toimintaa tuollainen. Pitkä ajoneuvo estää tehokkaasti ja sitten koko liittymä jumiutuun moisen urpon takia, kun joutuu jarruttamaan liittymän loppupäässä.
- Anonyymi
Harvoin niitä peräkkäin.. Anna mulkun mennä ja perään..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen kokenut tuon "ammattikusin", eli rekkakuskin toimesta. Tämä rekkaurpo pyrki "imemään" edellä ajavan välin umpeen. Pyrki siis suoraan estämään liittymisen hänen eteensä. Asennevammaista ja vaarallista toimintaa tuollainen. Pitkä ajoneuvo estää tehokkaasti ja sitten koko liittymä jumiutuun moisen urpon takia, kun joutuu jarruttamaan liittymän loppupäässä.
Rekka ei kiihdy niin, että voisi tehdä noin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rekka ei kiihdy niin, että voisi tehdä noin.
Jos taaempana tulee jo valmiiksi vähän suuremmalla nopeudella, niin paljon kiihtymistä ei edes tarvita.
- Anonyymi
Toyotat pitäisi kieltää liikenteessä vai niin ajajat, ne on useimmiten syynä kaikkeen ja varsinkin liittyminen päätielle rampista on kovin vaikeaa. Eivät paina kaasu kun se lisää kulutusta ja huojuva Toyota aiheuttaa epävarmuuden tuntua.
- Anonyymi
Entäpä jos tulee valtatielle?
- Anonyymi
Mitä tuossa nyt on ihmeellistä? Kannattaa silloinkin liittyä muiden perään, eikä kenenkään eteen niin, että valtatien liikenne joutuu hidastamaan takiasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tuossa nyt on ihmeellistä? Kannattaa silloinkin liittyä muiden perään, eikä kenenkään eteen niin, että valtatien liikenne joutuu hidastamaan takiasi.
Kyllä eteenkin voi liittyä jos vauhtia on enemmän, eikä häiritse ketään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä eteenkin voi liittyä jos vauhtia on enemmän, eikä häiritse ketään.
Toki. Pääpointti onkin tuo muiden häiritseminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki. Pääpointti onkin tuo muiden häiritseminen.
Totta, niin tai näin, mutta tee se muita häiritsemättä ja reippaalla vauhdilla turvallisesti.
Jos et osaa liittyä ja jarruttelet rampilla usein, niin on syytä mennä hakemaan oppia ennen kuin kolahtaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta, niin tai näin, mutta tee se muita häiritsemättä ja reippaalla vauhdilla turvallisesti.
Jos et osaa liittyä ja jarruttelet rampilla usein, niin on syytä mennä hakemaan oppia ennen kuin kolahtaa.Hidastan hivenen rampilla, jos pääväylän liikennevirran sopivaan rakoon ajaminen sitä edellyttää. Ei kannatkaan tulla perässä tappituntumassa, vaan pidä riittävää väliä.
- Anonyymi
Moottoritielle liittymistä helpottaisi erityisesti se, että pääväylällä ajettaisiin reiluilla turvaväleillä. Tietä kyllä riittää, mutta kuljettajilla ei järki riitä tähän.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631473Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä271311Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on691293Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151154- 1271086
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3191027Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2261022- 42949
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että278933- 72915