Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kansan/Takuueläke

Anonyymi-ap

Kyllä ollaan köyhille kateellisia! Pelkän alimman eläkkeen varassa sitkuttelevat ovat nuorena sairastuneita,vammaisia tai muuten jo valmiiksi heikoimmassa asemassa olevia, joita ei kukaan työnantaja edes nykykriteereillä palkkaisi. Lisäksi tätä eläkettä pitää hakea ja hylkäys prosentti suuri. Ei tule,kuin Manulle illallinen vaikka jotkut niin väittää. Lisäksi jokainen voi miettiä,mitä on loppuelämä reilusti alle tonnin eläkkeellä, josta maksat alati kohoavat kustannukset,lääkkeet, bussikortin ,vuokran omavastuun jne...ainoa harrastus on Ruokajono. Sossusta et saa mitään apua "kun sinullahan on tuo eläke" Silmälasit vanhat ja naarmuiset. Lisäksi tuntuu , että on melkein synti olla edes olemassa.

81

986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lisäksi,jos teet pieneläkeläisenä vähänkin töitä vähennetään se eurolleen pois asumistuesta sillä kaikki suojaosat poistettu. Kyllä pitävät huolen, ettei edes pienillä lisäansioilla pääse sieltä vellijonosta paremmille tuloille.

    • Anonyymi

      Niinpä. Lisää päästetään elätettäviksi maailmalta, mitä en käsitä ollenkaan. Oman maan kantaväestöstä, sen vähäosaisista on huolehdittava paremmin.

      • Anonyymi

        Tehtäskin niin mutta aivan toisin toimitaan.


    • Anonyymi

      Eläkeläiset ja työttömät ovat pelkkiä politiikan pelinappuloina joita voi käyttää oman propagandan levittämiseen ja saada asioista mitään tietämättömät toistensa kimppuun.

      • Anonyymi

        Tunnen muutamia EVL kirjon pappeja ja juuri yksi heistä sanoi näin:” polku taivaaseen on reunustettu hyvillä lupauksilla”. Ainahan kaikki puhuu kauniisti tyhmät köyhät menee lankaan.

        Itse olen kuullut sanoman, että polku helvettiin on reunustettu pyöreillä kivillä.

        Osa kansanedustajista tietää totuuden, mutta ei Sini tai kerro, että vaalien jälkeen ryhmät koulutetaan totuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnen muutamia EVL kirjon pappeja ja juuri yksi heistä sanoi näin:” polku taivaaseen on reunustettu hyvillä lupauksilla”. Ainahan kaikki puhuu kauniisti tyhmät köyhät menee lankaan.

        Itse olen kuullut sanoman, että polku helvettiin on reunustettu pyöreillä kivillä.

        Osa kansanedustajista tietää totuuden, mutta ei Sini tai kerro, että vaalien jälkeen ryhmät koulutetaan totuuteen.

        Eroan kirkosta. Turhaan olen jumalalta rukoillut apua huonoon tilanteeseen. Yhtä tyhjän kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eroan kirkosta. Turhaan olen jumalalta rukoillut apua huonoon tilanteeseen. Yhtä tyhjän kanssa.

        Kirkko tarttis enempi veron maksajien rahoja jotta voitais säilyttää jotain vanhaa historian havinaa.Vanhat hautausmaat myös. Jumalaa voi rukoilla muutenkin kun menemällä kirkkoon - jos on uskoa- .Säilytä kirkot ja kerro tähän palstalle mikä on kaunein mielestäsi kirkko ja kuinka vanha pyhättö on .


    • Anonyymi

      Kukaan ei ole heille kateellinen. Korkeintaan joku demari.

      • Anonyymi

        Demari on susi, varsinkin köyhälle pieneläkeläiselle.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Persuthan nyt valtiovarainministeriössä ovat kateuksissaan leikkaamassa köyhimmiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Demari on susi, varsinkin köyhälle pieneläkeläiselle.

        8 eurolla päivässä yksinäinen päihteetön, tupakoimaton , lääkkeetön selväjärkinen, ilman muita siipeilijötä syö ruhtinaallisesti - itse tehden -ruokansa. voi tulla ähky viel....


    • Anonyymi

      Ulkomaaneläville kyllä jaellaan rahaa holtittomasti, mutta kotimaan kurjallisto tapetaan nälkään.

    • Anonyymi

      Juu onhan tuo ongelma.
      Mutta kun katsotaan pikkuisen syvemmälle niin huomataan että takuueläkettä saa myös ne jotka ovat viis veisanneet tulevasta eläkkeestä.
      Ovat tehneet pimeitä hommia, tai muuten vain lusmuilleet koko työelämän.
      Myös osa yrittäjistä tietoisesti välttelee eläkemaksuja ja laskevat sen varaan että ainakin takuueläkkeen saavat muiden sijoitusten lisäksi.

      Tuossa on sama juttu kuin muissakin sosialituissa, niiiden saajien määrä on huomattavasti suurempi kuin sairaiden ja vammaisten yms. määrä.
      Eli loiset ovat kiinnittyneet oikeasti apua tarvitsevien kylkeen.

      Älkää syyttäkö yhteiskuntaa vaan syyttäkää näitä loisia, ne aiheuttavat nuo paisuneet kustannukset, ei oikeasti apua tarvitsevat.

      • Anonyymi

        Eiköhän tuo muutaman satasen ruputakuueläke mene aina suoraan 100 prosenttisesti kulutukseen.


    • Anonyymi

      Kukaan normaalijärjen omaava ei kyllä jää "loisimaan" työelämästä , että pääsee Takuueläkkeelle...sen verran heikko on toimeentulo.

      • Anonyymi

        Näin on. Heissä on paljon ns. pakolla (pakko) syrjäytettyjä ilman omaa haluaan.


      • Anonyymi

        Kyllä löytyy niitä jotka painavat pimeitä hommia, eivät maksa veroja eivätkä eläkemaksuja.
        Myös niitä jotka oikeasti laskevat että jätetään eläkemaksut maksamatta ja yritetään sijoittaa ne rahat, osa onnistuu ja osa ei, aika moni ei onnistu.
        Nekin jotka onnistuvat saavat takuueläkkeen sijoitusten lisäksi.

        Eli kukaan ei ajattele siten että pääsee takuueläkkeeseen kiinni vaan siten että saa takuueläkkeen muiden tulojen lisäksi.
        Jos ei vieläkään avautunut niin laskutoimituksella ehkä onnistuu.
        Eli jätetään kaikki eläkemaksut maksamatta ja painetaan pimeitä hommia ja sijoitetaan esim. pörssiosakkeisiin.
        työhistorian aikana saadaan pörssisalkkuun 200 000€ potti joka tuottaa n. 5% eli 10 000€/v, 833€/kk + takuueläke.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä löytyy niitä jotka painavat pimeitä hommia, eivät maksa veroja eivätkä eläkemaksuja.
        Myös niitä jotka oikeasti laskevat että jätetään eläkemaksut maksamatta ja yritetään sijoittaa ne rahat, osa onnistuu ja osa ei, aika moni ei onnistu.
        Nekin jotka onnistuvat saavat takuueläkkeen sijoitusten lisäksi.

        Eli kukaan ei ajattele siten että pääsee takuueläkkeeseen kiinni vaan siten että saa takuueläkkeen muiden tulojen lisäksi.
        Jos ei vieläkään avautunut niin laskutoimituksella ehkä onnistuu.
        Eli jätetään kaikki eläkemaksut maksamatta ja painetaan pimeitä hommia ja sijoitetaan esim. pörssiosakkeisiin.
        työhistorian aikana saadaan pörssisalkkuun 200 000€ potti joka tuottaa n. 5% eli 10 000€/v, 833€/kk takuueläke.

        Ensinnäkin eläkemaksut ovat lakisääteisiä yrittäjille, ja sitten on näitä sairaita, kehitysvammaisia ja yli 85 vuotiaita mummuja , jotka ovat tehneet paljon lapsia ja ovat ne tietty ite hoitaneet, kun ei edes ollut päivähoitojärjestelmää, ja jos olis ollut niin pieni palkka olis menny lasten hoitoon.
        Koko työeläkelakikin tuli voimaan 1962 nuo 90 v eivät olleet sen piirissä nuorina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensinnäkin eläkemaksut ovat lakisääteisiä yrittäjille, ja sitten on näitä sairaita, kehitysvammaisia ja yli 85 vuotiaita mummuja , jotka ovat tehneet paljon lapsia ja ovat ne tietty ite hoitaneet, kun ei edes ollut päivähoitojärjestelmää, ja jos olis ollut niin pieni palkka olis menny lasten hoitoon.
        Koko työeläkelakikin tuli voimaan 1962 nuo 90 v eivät olleet sen piirissä nuorina.

        Ensinnäkin osa yrittäjistä ei maksa kuin minimin ja perustelu on se että sijoittavat itse eläketurvaan.
        Olen ehdottanutkin että sellainen yrittäjä voisi allekirjoittaa sopuksen ettei tulevaisuudessa vaadi takuueläkettä (eihän tuo tietenkään ole mahdollista).
        Eli yrittäjä on kautta aikojen voinut laiminlyödä eläkemaksut niin halutessaan.
        Arvaa harmittaako tilanne minua joka olen maksanut eläkemaksuja n. 300 000€?
        Samoin tavallinen työntekijä voi luistaa kaikista maksuista tekemällä pimeitä hommia.
        Myös ne jotka ovat elämäntapatyöttömiä laskevat sen varaan että eläkkeelläkin saavat toimeentulon takuueläkkeen, asumistuen ja toimeentulotuen muodossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensinnäkin osa yrittäjistä ei maksa kuin minimin ja perustelu on se että sijoittavat itse eläketurvaan.
        Olen ehdottanutkin että sellainen yrittäjä voisi allekirjoittaa sopuksen ettei tulevaisuudessa vaadi takuueläkettä (eihän tuo tietenkään ole mahdollista).
        Eli yrittäjä on kautta aikojen voinut laiminlyödä eläkemaksut niin halutessaan.
        Arvaa harmittaako tilanne minua joka olen maksanut eläkemaksuja n. 300 000€?
        Samoin tavallinen työntekijä voi luistaa kaikista maksuista tekemällä pimeitä hommia.
        Myös ne jotka ovat elämäntapatyöttömiä laskevat sen varaan että eläkkeelläkin saavat toimeentulon takuueläkkeen, asumistuen ja toimeentulotuen muodossa.

        Miten joku ripsiteknikko , tai kynsiteknikko pystyy maksamaan muuta , kun kun minimin, kun pitää myös elää ja maksaa asumisensa , kun siellä studiossa ei voi asua , yrittäjiä on niin erilaisia, sitten on vielä nämä kevytyrittäjät , pienyrittäjät työllistää vain itsensä niukasti, mutta sekin on parempi, kun olla yhteiskunnan elätti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten joku ripsiteknikko , tai kynsiteknikko pystyy maksamaan muuta , kun kun minimin, kun pitää myös elää ja maksaa asumisensa , kun siellä studiossa ei voi asua , yrittäjiä on niin erilaisia, sitten on vielä nämä kevytyrittäjät , pienyrittäjät työllistää vain itsensä niukasti, mutta sekin on parempi, kun olla yhteiskunnan elätti.

        Ripsiteknikot ja Kampaajat voivat päästä ihan mukaville kuukausiansioille,jos asiakaskunta valmiina. Uudet ripset maksavat asiakkaalle n,120€ ja kampaamo käynneistä veloitetaan jopa lähes 300€. Näitä,kun teet muutaman päivässä se riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ripsiteknikot ja Kampaajat voivat päästä ihan mukaville kuukausiansioille,jos asiakaskunta valmiina. Uudet ripset maksavat asiakkaalle n,120€ ja kampaamo käynneistä veloitetaan jopa lähes 300€. Näitä,kun teet muutaman päivässä se riittää.

        Juu tuo tuntuu olevan se yleinen harha ettei voi maksaa eläkemaksuja.
        Tosiasiassa se eläkeraha törsätään johonkin muuhun turhanpäiväiseen.
        Aika moni ostaa uuden hienon auton pihaan mutta jättää eläkemaksut maksamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu tuo tuntuu olevan se yleinen harha ettei voi maksaa eläkemaksuja.
        Tosiasiassa se eläkeraha törsätään johonkin muuhun turhanpäiväiseen.
        Aika moni ostaa uuden hienon auton pihaan mutta jättää eläkemaksut maksamatta.

        Ulkonäkö on tärkeä tuossa työssä. Kauneusalan yrittäjät käyttävät paljon rahaa erilaisiin täyteaine ja botox hoitoihin,hiustenpidennyksiin jne..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ripsiteknikot ja Kampaajat voivat päästä ihan mukaville kuukausiansioille,jos asiakaskunta valmiina. Uudet ripset maksavat asiakkaalle n,120€ ja kampaamo käynneistä veloitetaan jopa lähes 300€. Näitä,kun teet muutaman päivässä se riittää.

        Entäs , kun et ole mikään parturi kampaaja vaan vain kurssin käynyt ripsiteknikko, ja niitä on paljon , sitten niitä ripsiä tekevät myös kosmetologit ja parturi kampaajat, ja monilla julmettu vuokrat toimipaikoista ja myös asunnostaan, on se kovaa , et pysyvät leivän syrjässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu tuo tuntuu olevan se yleinen harha ettei voi maksaa eläkemaksuja.
        Tosiasiassa se eläkeraha törsätään johonkin muuhun turhanpäiväiseen.
        Aika moni ostaa uuden hienon auton pihaan mutta jättää eläkemaksut maksamatta.

        Maksavat toki , mutta ei mitään tonnia kuukaudessa.


      • Anonyymi

        Kyllä mon jäänyt. On sijoittant rahat. Kun eläkeikä niin purkaneet sijoitukset että saavat takuueläkkeen ja asumistuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Heissä on paljon ns. pakolla (pakko) syrjäytettyjä ilman omaa haluaan.

        Tuo pitää ihan paikkansa tässä JUMALAA PELKÄÄVÄSSÄ kylmässä yhteiskunnassa . Sorretut ja sortajat . Vainotuiksi joutuneet esi isien syntien kantajat joka jatkuu aina kolmanteen ja neljänteen polveen , Ei armoa , ei sääliä ..Loppukin järki män jo ajat sitte mutta kannattele toivoa jos se viides polvi olis jo paremilla -ILMAN TAKUUELÄKETTÄ-toivio retkillä, jos se jotain itsekeskeistä henkilöä lohduttaa tässä ajassa.


    • Anonyymi

      Näin varakkaampana kokoomuslaisena näkisin, ettei pidä syömänkään, jos ei työtä tee.

      • Anonyymi

        Kokoomuslaisille riittää vallan hyvin päivän ateriaksi Eutanasia pilleri..


      • Anonyymi

        Näin persaukisena osatyökykisenä ”töitä” yhdeksällä eurolla tekevänä sanon.

        Kumpa saisin se ”miljoonan” ennen eläkettä, niin eläisin mieluusti ilman hyväntekeväisyyttä.


    • Anonyymi

      Kulutus on jo täysin nollilla. Ostan ainoastaan punalaputettuja tuotteita.

    • Anonyymi

      Äsken aamulenkillä käydessäni oli jo eräs hyvän päivän tuttu sairaseläkkeellä oleva naapuritalon asukas etsimässä kaato sateessa tölkkejä. On kuulemma aina viikko ennen seuraavaa eläkettä rahat ihan loppu..

      • Anonyymi

        Tuttua hommaa. Muuten, sellaista ei ole olemassakaan, kuin sairaseläke. Tarkoitit varmaan työkyvyttömyys eläkkettä.


    • Anonyymi

      Ei eläkeläisiä tarvitse palkata. Kunhan pääsisi eläkkeelle, kun on sairas.

      • Anonyymi

        Mutta,kun se pieni eläke ei riitä enää peruselämään on pakko yrittää hakea jotain lisätuloja! Esim, vuokrat ovat nousseet ja nousevat kokoajan ja vaikka asun jo valmiiksi vuokralähiössä ja kun hain Toimeentulotukea tuli ohjeeksi vaan muuttaa halvempaan asuntoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta,kun se pieni eläke ei riitä enää peruselämään on pakko yrittää hakea jotain lisätuloja! Esim, vuokrat ovat nousseet ja nousevat kokoajan ja vaikka asun jo valmiiksi vuokralähiössä ja kun hain Toimeentulotukea tuli ohjeeksi vaan muuttaa halvempaan asuntoon.

        Kela antaa ohjeita mutta tee valitus koska olet sairas eläkeläinen . KYLLÄ SIELLÄ KELASSA VOI PUHUA SITÄ SUN TÄTÄ, KÄSKE NIIDEN TEHDÄ ASIAN HYVÄKSI JOTAIN. Kelan työläisten pitää auttaa ihmistä jos näkee tai kokee ettei ihmisen omat voimavarat riitä liika asioiden selvitykseen.Ota sossuun yhteys. Ensisijaisesti ja hae lääkärilausunto että tarvitset vähintään tukihenkilön opastamaan asioissa tai näissä asioissa olisi joku hyvä asianajaja tarpeen kun tolleen heitetään ihmiset ohjeistuksien varaan vailla mitään .


    • Anonyymi

      Kummallista,kun kaupunginasuntoa hakee ei tule ikinä valituksi. Sitten Kela kuitenkin jankuttaa etsimään halvempaa.

      • Anonyymi

        Minkä kaupungin? Täytyy ottaa laajempi hakualue.


    • Anonyymi

      Itse olen osatyökykyinen +50v ihminen. Syyt osatykykyisyyteen ovat aivan syntymästä saakka ja mielestäni valtaosa samanikäisistä samassa tilanteessa olevista kirjoitetiin eläkkeelle jo kahdenkympin iässä. Itse kävin huonosti koulut ja sain 23v iässä kielteisen jatkopäätöksen siihenastiseen eläkkeeseen. Kesti varmaan viisi vuotta ennenkuin sain ensin työkykyarvion 3kk määräaikaisen työpaikan, jota voisi nykyää verata kuntouttavaan. Kolmem kuukauden jälkeen sain kolme puolen vuoden mittaista työllistämisjaksoa. Sain sen aikaisen 10kk ansiosidonnaisen joka jatkui ammattitutkinnon vuoksi vajaa 2v . Kesti taas viisi vuotta, niin sain puolen vuoden myleisittaisen työllistämistuen lähellä aiempaa työllistämistuki paikkaa! Nyt olen ollut kuntouttavassa yhdeksän euron työssä vajaat seitsemän vuotta. Reilu kymmenen vuotta pitäisi jatkaa jos mennään lain mukaan. Sen jälkeen pääsisi jollekin eläkkeelle, kun ikää tulee 63,8 ellei sitten vamman vuoksi tapahdu muuta.

      Eduskuntavaalien aikaan puolueen puhui työn velvollisuudesta. Kaikkien työkykyisten on tehtävä ja samalla luvattiin jotain osatyökykyisille jne. Nyt kun Sanni Grahn-Laasonen on sosiaaliturvaministerinä ja oli YLE aamutvssä haastattelussa hän puhui perustulosta ja jos on terveysongelmia, niin mahdollisesta työkyvyttömyyseläkkeestä. Lisäksi on yleisen asumistuen leikkaukset eli n. 10%.

      Itse olen laskenut, että seuraavassa asumistuen tarkistuksessa lähtisi 10 pinnaa ja vuoden 2024 alussa vuokra nousisi liki saman! Kyllä tässä miettii kovasti miten saisi kaikki Kelan tuet pois mahdollisimman pian!

      Mutta mitä tulee siihen "eläkkeeseen". Osatyökykyisen eläke on sama kuin työpaikkansa kussseen juopon. Lait ja kansainväliset asetukset säätää, että on annettava perustuloa. Ei siinä katsota syytä tai sitä mitä itse on tehnyt. Ei se mitää eläkettä ole. Se on tukea ja tuen lisäosaa.

      Kyllä siinä todellakin kannattaa kadehtia tai jonkun tulla puhumaan omasta veronmaksustaan! Kannattaa hyvän veronmaksajan miettiä mitä niillä verorahoilla tehdään. Ei osatyökykyisen ole tarvinnut perustaa perhetä ja ei hänen lasten koulua tarvitse yhteiskunnan maksaa! Kuka tahansa saa hakea nollaverokortin verkossa ja viedä työnantajalle! Ei muuta kuin maksamaan 15k lapsen kouluvuodesta ja omien vanhempien vanhushoidosta 100 000€ vuodessa. Ei ne julkiset rakennukset ja palvelut mitään ilmaisia ole! Mene tikku sormessa terveyskeskukseen ja maksa sata euroa lääkäristä niinkuin yksityinen.

      Tätä on kateus, kun saat Kelalta määräaikaisen päätöksen "etuudesta" seuraavalle vuodelle ja tiedät, että seuraavan 12kk aikana lähtee 20 pinnaa pois ja tulee saman verran muuta vajetta! Kannattaa todellakin kadehtia ja alkaa laskemaan ekselillä jokainen euro!

    • Anonyymi

      Saa esim. eläkkeensaajan asumistuen, joka on suurempi, kun yleinen asumistuki, se on takuueläkeläiselle noin 400€. Lääkkeissä on lääkekatto oliko se jotain 600€ sen jälkeen lääkkeet melkeen ilmaisia.

      • Anonyymi

        Asumistuki riippuu vuokran suuruudesta ja asuinkunnasta.


      • Anonyymi

        Lääkkeissä on paljon valmisteita jotka eivät kuulu Kela korvausten piiriin eivätkä näin ollen kerrytä lääkekattoa. Minulle on määrätty eri vitamiinilsiä sekä Souvenid valmiste joista ei tule mitään korvausta. Lisäksi muut resepti lääkkeet päälle.


    • Anonyymi

      Minulla vuokra 600€ ja vesi 33€/kk. Vaikka saan eläkeläisen asumistukea niin omavastuu summa vuokrasta n,180€/kk. Se on iso summa maksaa 930€/kk eläkkeestä ja muut kulut päälle. Sipilän hallitus nosti omavastuu osuutta.

      • Anonyymi

        Siis sinulla jää 750 elämiseen kuukaudessa, ymmärsinkö oikein?
        Anteeksi vain, mutta tuohan on ruhtinaallinen summa. Ruokaan 300 ja jää aika mukava summa säästöönkin.
        Itse olen työeläkkeellä 40 vuoden työuran jälkeen, saan eläkettä + asumistukea 1700, pelkkä asuminen maksaa 900 euroa. Kaupungin vuokratalo, Hki.
        Ei paljon siis kannata töitä tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis sinulla jää 750 elämiseen kuukaudessa, ymmärsinkö oikein?
        Anteeksi vain, mutta tuohan on ruhtinaallinen summa. Ruokaan 300 ja jää aika mukava summa säästöönkin.
        Itse olen työeläkkeellä 40 vuoden työuran jälkeen, saan eläkettä asumistukea 1700, pelkkä asuminen maksaa 900 euroa. Kaupungin vuokratalo, Hki.
        Ei paljon siis kannata töitä tehdä.

        Vuokra ei ole kenellekään pelkkä kuluerä eläkkeestä! Siihen päälle vielä kaikki muut pakolliset kuluerät niin käteen jää n,400€/kk. Eipä siinä mitään muuta tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuokra ei ole kenellekään pelkkä kuluerä eläkkeestä! Siihen päälle vielä kaikki muut pakolliset kuluerät niin käteen jää n,400€/kk. Eipä siinä mitään muuta tehdä.

        Toki näin, ja samassa veneessä ollaan kaikki pienituloiset. Mä maksan eläkkeestä vuokraa jotain 250 ja noin 700€ jää asumiskulujen jälkeen. Kesällä enemmän ja talvella vähemmän, sillä täällä on sähkölämmitys. Mä yritän lisäksi laittaa muutaman kympin joka kuu sekä rahastoon että säästötilille. Että on esim. sillon, kun läppäri ja pyykkikone hajoo parin viikon sisään, niinkun kävi alkukesästä. On mulla kyllä C/D pankkikorttikin, mutta silti.

        Pärjäilee, kun aika tarkkaan katsoo mihin rahansa pistää.
        Tietty tää ei ole halvin asunto, mut paras saatavilla kompromissi autottomana terveyden suhteen (mm. ei rappuja ja mahdollisimman lähellä palveluja) ollut sillon kun muutin. Eikä ole muitakaan tullut mitä välillä olen vilkuillut joskus. Sen jälkeen, kun sain tänne ilmalämpöpumpun, en ole ajatellutkaan muuttoa.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Suomessa virallinen köyhyysraja on 1350€/kk. Tämä siis summa, mikä pitäisi jäädä käteen kuukaudessa pakollisten kulujen jälkeen.

      • Anonyymi

        Heh heh.
        Aika moni lopettaisi työt heti jos 1350€ saisi ilmaiseksi kaikkien pakollisten kulujen jälkeen.
        Tuohan meinaa että 800€ vuokran lisäksi sähköt vakuutukset yms niin ollaan lähellä 1000€ ja ruoka kai on myös pakollista niin mennään yli tonnin.
        Eli valtio maksaisi 2500€ lorvujalle, mitä arvelette moniko heittäytyisi työttömäksi kun tuollaisella houkuteltaisiin?

        Katsokaa jo kerrankin kokonaiskuvaa.
        Aikoinaan valitettiin kun tuotanto viedään ulkomaille, nyt on alkanut tulla ilmiötä että ulkomailta tuodaan työntekijöitä jotka tekevät yksinkertaiset työt järkevään hintaan, eli ihan kotimaan palvelutyötkin valuu ulkomaalaisille.
        Aika moni ulkomaalainen vie ne rahat myös ulkomaille.

        Ei suomella ole varaa houkutella yhtään enempää työttömiä, päinvastoin, porukka pitää saada töihin.


      • Anonyymi

        Tuohan brutto josta verot ym menot


      • Anonyymi

        Kansaneläkettä voi saada, jos yksin asuva saa työ- tai muita eläkkeitä vähemmän kuin 1 512,37 euroa kuukaudessa. Parisuhteessa asuvalla tuloraja on 1 355,29 euroa kuukaudessa.

        Kansaneläkettä voi puolestaan täydentää takuueläke, joka takaa Suomessa asuvalle vähimmäiseläkkeen 922,42 euroa kuukaudessa, jos kaikki hänen eläkkeensä ennen verotusta ovat yhteensä korkeintaan 914,96 euroa kuukaudessa. Tuloraja ja vähimmäiseläke ovat kuitenkin tätä pienemmät, jos henkilö saa varhennettua vanhuuseläkettä.

        Kansaneläkkeen lisäksi voi olla mahdollista saada eläkkeensaajan asumistukea tai eläkettä saavan hoitotukea. Mikäli eläke ja muut tuet eivät riitä välttämättömiin kuluihin, Kelasta voi hakea perustoimeentulotukea.


      • Anonyymi

        No eihän ole 😂


    • Anonyymi

      No, ainakin pitäisi olla minimi eläke kaikilla tuo 1350€/kk niin olisi varaa maksaa itse lääkkeet, terveyspalvelut, jne... ilman Toimeentulotuki kerjuuta. Voisi käydä jopa normaalisti kaupassa hakemassa muutakin,kuin hävikki alea.

      • Anonyymi

        Jos kenenkään tulot eivät jäisi alle köyhyysrajan, niin sitten köyhiä ei enää olisi. Suomi olisikin varmasti ensimmäinen maa maailmassa, jossa ei olisi köyhiä virallisesti laisinkaan.
        Tavoitteena se tietysti on erinomainen, mutta onko realistinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kenenkään tulot eivät jäisi alle köyhyysrajan, niin sitten köyhiä ei enää olisi. Suomi olisikin varmasti ensimmäinen maa maailmassa, jossa ei olisi köyhiä virallisesti laisinkaan.
        Tavoitteena se tietysti on erinomainen, mutta onko realistinen.

        Tuskinpa noinkaan. Ei, vaan sitten määriteltäisiin uusi korkeampiköyhyysraja. Köyhyysrajahan määräytyy Eurostatin mukaan siten, että jos tulot jää alle 60% kansalaisten mediaanituloista. Tuon määrittelyn mukaan jokaisessa maassa on aina köyhiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa noinkaan. Ei, vaan sitten määriteltäisiin uusi korkeampiköyhyysraja. Köyhyysrajahan määräytyy Eurostatin mukaan siten, että jos tulot jää alle 60% kansalaisten mediaanituloista. Tuon määrittelyn mukaan jokaisessa maassa on aina köyhiä.

        Juu, ei köyhyydestä pääse millään eroon tilastollisella vähimmäiseläkkeillä tai muilla kikoilla.

        Tuo köyhyyden määritelmäkin tekee sen täysin mahdottomaksi.


    • Anonyymi

      Työssäkäyvänä 3800€/kk - verot tienaavana kuulostaa kyllä pieneltä nykyhintatasolla tuo 1350€..

    • Anonyymi

      Suomi on elänyt vuosikausia yli varojensa eli ottanut velkaa säilyttääkseen edes nykyisen elintason. Kun tämä ei ajan mittaan ole realismia, Suomen pitäisi löytää jostakin valtio, joka ryhtyy elättämään suomalaisia jakamalla tänne runsaasti rahaa.

      Ehdotuksia?

      • Anonyymi

        Kreikka 😊


    • Anonyymi

      Ennemmin ollut poliittisia arvovalintoja. Suomi ei olisi varmasti velkaantunut oli minimi eläke sitten nykyinen 930€ tai 1350€/kk. Ennemmin siitä olisi ruvenneet narisemaan juurikin pienyrittäjät ja matalapalkka alojen työntekijät. Elämä on kuitenkin terveellä valintoja koulutus,työ jne ....sairas sinnittelee enemmän muiden päätöksillä.

      • Anonyymi

        Juu vähän sama kuin eukon tytär, puhui ettei meinaa käydä töissä mutta kaikenlaisia haaveita tulevasta elämältä oli.
        Tokaisin tuohn että hänen pitäisi ensin löytää joku rikas pöljä joka alkaa elättämään ja toteuttamaan haaveet.
        No sitä rikasta pöljää ei ole vielä löytynyt.


    • Anonyymi

      Suomen lammas kansa on saatu nyt uskomaan, että maa on velkaantunut "liian hyvän sosiaaliturvan" ja holtittoman rahanjaon vuoksi heille. Hyvin on Oikeiston propaganda mennyt perille. Kun huomio kiinnittyy "laiskoihin työttömiin" ja muihin niin oikeasti velkaantumisen johtuvat syyt ja hallituksen mokat unohtuvat .

    • Anonyymi

      Älytön ja täysin väärä tämä TAKUUELÄKE JA VIELÄ EPÄOIKEUDEN MUKAINEN KANSALAISIA KOHTAAN !

      Esimerkki jos ette usko.
      Sellainen joka OMASTA HALUSTA ( juoppo, alkoholisti, työhaluton, ulkomailta muuttanut ...... tai muuten toimettomaksi jäänyt / jättäytynyt ) saa tämän TAKUUELÄKKEEN.
      NO....pienituloisten joka vuosi kaudet tehnyt töitä maksaakseen tulevan eläkkeen niska limassa voi olla että saa just tämän saman verran NORMAALIA TYÖELÄKETTÄ ( eikä yhtään KANSANELÄKETTÄ !
      JOSSAIN JA JOKIN ON VARMASTI VÄÄRIN !

      • Anonyymi

        Oletko oikeasti sitä mieltä, ettei sosiaaliturvaa pitäisi olla laisinkaan. Mitä luulet silloin tapahtuvan niille ihmisille, jotka eivät tule toimeen ilman sitä? Ja mitä vaihtoehtoja olisi eläkeikäisillä, joiden ainoa toimeentulo on sosiaaliturva eli käytännössä takuueläke ja asumistuki.

        Vai mitä tarkoitat tuolla ’älyttömällä, väärällä ja epäoikeudenmukaisuudella’?


      • Anonyymi

        Oletko oikeasti laajemminkin sitä mieltä, ettei sosiaaliturvaa pitäisi olla laisinkaan. Mitä luulet silloin tapahtuvan niille ihmisille, jotka ovat riippuvaisia sosiaaliturvasta ja erityisesti eläkeikäisistä, joilla ei käytännössä ole edes teoreettisesti vaihtoehtoja takuueläkkeelle?

        Tietääkseni työeläkettä ei ole muuta kuin ’normaalia työeläkettä’. Takuueläke ei ole työeläkettä, vaan sosiaaliturvaa.


      • Anonyymi

        Vielä 1300€ eläkkeeseen saa 100€ kansaneläkettä kylkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä 1300€ eläkkeeseen saa 100€ kansaneläkettä kylkeen.

        Minä saan työeläkettä 1500 € kk , ja kansaneläkettä vielä päälle kympin kk.


    • Anonyymi

      Väärin on silloin palkkaus ja oma typeryys tyytyä tekemään noin pienellä palkalla töitä.

      • Anonyymi

        Tessin mukaan maksetaan palkat, ei vaikka mitä tekis, niin enempää ei heru.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tessin mukaan maksetaan palkat, ei vaikka mitä tekis, niin enempää ei heru.

        Ei voi syyttää nuoria,jos eivät matalapalkka ja palvelualoille halua. Huono palkka ja vielä huonompi eläke.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi syyttää nuoria,jos eivät matalapalkka ja palvelualoille halua. Huono palkka ja vielä huonompi eläke.

        Juu juu mutta kun siitä matalapalkka-alasta saa työkokemusta jota tarvitaan kun hakee parempaa hommaa.
        Nyt on ongelma että yritetään hypätä heti korkeammalle oksalle.

        Ennen aloitettiin työt jo nuoruudessa ja palkka oli monesti limukka tai ruoka.
        pikkuhiljaa siirryttiin hommiin josta sai jo jonkin verran palkkaa.
        Tuosta oli hyvä ponnistaa sitten ihan oikeisiin töihin.


    • Anonyymi

      Taas turhaa vastakkain asettelua, kuka tehnyt eniten töitä ja kenellä pienin eläke. Fakta on vaan se, että Suomen hintatasolla ei alle tonnin tuloilla tule toimeen. Oli sitten kyseessä Takuueläke tai (Erittäin) pieneksi jäänyt työeläke.

      • Anonyymi

        Ei vaan kyse on siitä kuten muussakin sosialitukijärjestelmässä että tietty joukko käyttää tukia hyväksi.
        Paljonko menot pinenesivät jos kaikki loiset poistettaisiin järjestelmästä?

        Ahneus ja laiskuus on aiheuttanut nykyisen tilanteen jonka takia leikataan tukia.


    • Anonyymi

      Kyllä jotain tekemistä voi vammaisillekin löytyä josta saisi siihen eläkkeeseen lisäkorvausta, ei mitään ilmais tekemistä kumminkaan koska se on vammaisen hyväksikäyttöä. Mutta hyvä että vakituinen pohjaeläketulo kumminkin .Köyhän elämä on aika kuluttavaa henkisest jos pitää jatkuvasti miettiä millä mahansa täyttää , huonolla ruoalla selviytyä eläkepäivästä toiseen.Ei jaksa aina olla myötäiloinen mustikoista metsässä tai kirjastoista joissa voi lukea ilmaiseksi.

      • Anonyymi

        Veljeni on lievästi kehitysvammainen ja asuu nyt sellaisessa tuetussa omassa asunnossa.
        Osaa itsenäisesti käydä kaupassa ja parturissa yms., mutta tarvitsee tukea arjessa.
        Hänellä on tietenkin takuueläke ollut jo vuosikymmeniä.
        Hän käy töissä paikallisessa kierrätyskeskuksessa, palkka taitaa olla jotain 20€ kieppeillä päivässä.
        Kuitenkin tuo työ on hänelle tärkeää, eläkeikä lähestyy eli 63 täytti keväällä mutta meinasi ettei jää eläkkeelle (jouten).

        Eli ei se pieni takuuelä voi olla ainoa tulonlähde, töitä on maailmassa vaikka kuinka paljon josta saa pikkuisen lisätienestiä.


    • Anonyymi

      Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Jos ei melkein tonnilla pärjää, niin se on katsottava peiliin. Menot tuloja myöten.
      Minimieläkkeistä ei mene edes veroa, joten rahaa tulee ihan kivasti eikä siinä paljon häviä pientä eläkettä nauttiville jotka maksavat veroja.

    • Anonyymi

      Köyhän elämä on eriarvoista jo ihan terveydenhuollon osalta. Minulla silmän yläluomi laskeutunut ripsirajan päälle ja aiheuttaa jatkuvaa hankausta silmään. Lääkäri sanoi, että pitäisi leikata, mutta kriteerit julkiselle eivät täyty. Yksityisellä toimenpide 2000€. Ei voi muuta, kuin yrittää sietää.

      • Anonyymi

        Olet kuitenkin valittanut kauemmin, kuin mitä tuon summan säästämiseen olisi mennyt. Halusta se on enemmän kiinni. Kyllä myös ihmiset jota pidät hyväosaisina säästää ja priorisoi hankintoja.


    • Anonyymi

      Heikossa asemassa olevien olemassaolo on rikos. He ovat syyllistettyinä ja rankaistuina kaikkien kulujen vuoksi vaikka ei heillä osaa eikä arpaa läheskään niihin kaikkiin.

    • Anonyymi

      Ei työeläkejärjestelmä on tarkoitettu köyhyyden poistamiseen eikä tuloerojen tasaamiseen. Se on vain yksityissektorin hoidossa oleva vakuutus, jolla työvoiman eläkejärjestelyt hoidetaan sen mukaisesti mitä itse kullakin on työansioita ja miten maksaa työeläkevakuutusmaksuja. Jos maksaa tuloinen mukaan ’kovia’ työeläkevakuutusmaksuja, niin luvassa on ’kova’ eläke ja jos taas pieniä työeläkevakuutusmaksuja, niin luvassa on pieni eläke. Näinhän se on kaikissa vakuutuksissa, maksamalla suurempia vakuutusmaksuja, saa paremmat korvaukset (mm eläke) sitten kun niiden aika tulee, jos on tullakseen.

      Köyhyyden poistaminen ja tuloerojen tasaaminen on ihan muiden ja valtiollisten järjestelmien tehtävä ja miksi se jätettäisiin vasta eläkeaikaan.
      Verotus on jo nyt tehokas tuloerojen tasaaja sekä työelämän että eläkeajan tuloihin. Köyhyyden torjuntaan on monia eri veroilla kustannettuja sosiaalitukia tarjolla.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2053
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe