Matt.8:30-, Mark.5:11- ja Luuk.8:32-
Opetuslapset saivat todistaa merkillistä ihmettä. Jeesus paransi erittäin pahasti riivatun miehen, mikä maksoi suuren sikalauman hengen.
Sikoja oli Markuksen mukaan noin kaksituhatta. Tänä päivänä yksi sianporsas maksaa noin 600 €, joten sen lauman tämänhetkinen arvo yhteensä olisi 1.200.000 €.
Sellaista rahaa ei varmaan ollut kellään yksityisellä henkilöllä. Luultavasti siat olivat jonkinlaisen kylä- tai osuuskunnan omaisuutta.
Paljon rahallista omaisuutta joka tapauksessa upposi järveen.
Toisten omaisuuden hävittäminen ei kuulu Jeesuksen muun toiminnan periaatteisiin, olkoonkin että sika oli juutalaisille epäpyhä eläin. En ole koskaan oikein ymmärtänyt Jeesuksen toimintaa tässä.
Korvattiinko sikakarja, ja kuka korvasi?
Joku voi ajatella, että siitä lähtien riivatun miehen evankeliointi kaikkialla Dekapoliin alueella olisi epäsuorasti tuonut rahallisenkin korvauksen. Tätä sikakarjan omistajat eivät kuitenkaan olisi siltä seisomalta hyväksyneet.
Ehkä opetus on, että yksi ihmishenki on äärettömän paljon arvokkaampi kuin tuhansien eläinten, kuten Jeesus varpusvertauksessaankin ilmaisee.
Miten edellisen yön myrsky samalla järvellä liittyy kertomukseen?
Entä se, kun Jeesus palattuaan takaisin paransi veritautisen naisen ja herätti 12-vuotiaan tytön kuolleista? En keksi linkkiä tapahtumien välille.
Paljon kysymyksiä herättävä tapahtuma.
Sikajuttua
25
604
Vastaukset
- Anonyymi
Ei nämä oikeasti tapahtuneet.
Tarinat ovat aikansa vaeltaneet, niihin on lisäilty ja niitä on pistetty paremmiksi.
Ehkä hyvä satu on kertomisen arvoinen.
Raamatusta voi sellaisen etsiä, uskoa siihen ei tarvitse.- Anonyymi
😋😍😋😍😋😍😋😍😋
😋 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17951743i
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞
Erittäin hyvä aloitus,
joka ansaitsee
hyvän vastauksen.
Sen etsinnässä
hyvän perustuksen
voisi antaa
Gary Wilkersonin saarna.
Kun puhujalla on vielä hyvä tulkki,
niin tuota on ilo kuunnella.
https://www.youtube.com/live/3xbfv8qXJKA?si=Y63iyzxwoEXCgczg
Mielestäni tuo avaa
erittäin mielenkiintoisia näköaloja sille,
miksi Jeesus toimi niinkuin toimi.
Ensimmäinen suuren suuri hinta,
joka oli maksettu,
ei ollutkaan sikalauma.
Se oli ihmislauma,
jonka roomalainen legioona
oli surmannut.
Ja lopputuloksena ei ollutkaan
vain yhden riivatun pelastus,
vaan koko tuon yhteisön
eli kymmmenen kaupunkitaajaman
pelastuminen.
Tilannekuvaus ei Raamatussa
päätykään niin nopeasti kuin luulisi.
Väliajan jälkeen tulee jälkinäytös,
ja nyt tuon alueen asukkaissa
on tapahtunut täydellinen kääntyminen.
Mutta jospa kuuntelisit
rauhassa tuon puheen.
Jatketaan vaikka sitten taas
keskustelua avauksesi pohjalta.Kiitos rohkaisevasta vastauksesta.
Haluaisin historiallista dokumenttia Rooman legioonan toimista Dekapoliissa ennen kuin keskustelu voi jatkua.
Kertoiko Wilkerson tietolähteen, ja menikö se minulta ohi?YrttitarhanMorsian kirjoitti:
Kiitos rohkaisevasta vastauksesta.
Haluaisin historiallista dokumenttia Rooman legioonan toimista Dekapoliissa ennen kuin keskustelu voi jatkua.
Kertoiko Wilkerson tietolähteen, ja menikö se minulta ohi?Wilkersonin puhe alkaa videon kohdasta 19.26, jos alun liehuvat huivit ja liput sekä sininen valo ei kiinnosta.
YrttitarhanMorsian kirjoitti:
Kiitos rohkaisevasta vastauksesta.
Haluaisin historiallista dokumenttia Rooman legioonan toimista Dekapoliissa ennen kuin keskustelu voi jatkua.
Kertoiko Wilkerson tietolähteen, ja menikö se minulta ohi?Lähteeksi mainitsi Josefuksen.
YrttitarhanMorsian kirjoitti:
Kiitos rohkaisevasta vastauksesta.
Haluaisin historiallista dokumenttia Rooman legioonan toimista Dekapoliissa ennen kuin keskustelu voi jatkua.
Kertoiko Wilkerson tietolähteen, ja menikö se minulta ohi?Kuuntelin uudestaan, historian lähde on Jeesuksen aikainen kirjoittaja Josefus. Roomalaisten raakuudet Dekapoliin alueella siis tapahtuivat, ja niiden jälkeen Jeesus saapui sinne.
Koska riivattu mies oleskeli haudoissa, voidaan olettaa, että hänen omaisiaan oli ollut roomalaisten julmuuden kohteena. Viha ja katkeruus saivat hänet lopulta riivauksen tilaan.
Jeesuksen saapumista edeltävä myrsky järvellä sai nyt selityksen. Apu oli tuota pikaa tulossa miehelle, ja riivaajat yrittivät estää sen. Jeesusta ei kuitenkaan kukaan kykene vastustamaan.
Minä löydän itseni riivatusta miehestä. Vaikkakaan en ole asustanut haudoissa, hakannut itseäni kivillä enkä raivonnut kaduilla.
Mutta kun tulin uskoon, samalla tavoin minua ja perhettäni vastaan hyökättiin. Myrsky hajotti perheeni kunkin erilleen, ja menetin lapseni kuolemalle. Muillakin tavoilla hyökkäyksiä tuli niin valtavalla volyymilla, että jouduin lähtemään kotikaupungistani. En ymmärtänyt asiaa silloin, ja olin täysin puolustuskyvytön pahoja voimia vastaan.
Kivet ovat muistoja, surua ja syyllisyyden tuntoja, jotka runtelevat minua vieläkin vuosikymmenien jälkeen.
Moni muu olisi menettänyt noissa kokemuksissa järkensä, mutta olen saanut armon pysyä tolkuissani. Silti ihmettelen vastustuksen ankaruutta, koska minusta ei ole tullut millään tavoin hengellisesti vaikuttavaa henkilöä. Olen ennemminkin syrjäänvetäytyvä ja vähäpuheinen takapenkin kuluttaja.
Tämä itsekeskeisestä minusta. Uudet tuulet puhaltakoot tähänkin keskusteluun.YrttitarhanMorsian kirjoitti:
Kuuntelin uudestaan, historian lähde on Jeesuksen aikainen kirjoittaja Josefus. Roomalaisten raakuudet Dekapoliin alueella siis tapahtuivat, ja niiden jälkeen Jeesus saapui sinne.
Koska riivattu mies oleskeli haudoissa, voidaan olettaa, että hänen omaisiaan oli ollut roomalaisten julmuuden kohteena. Viha ja katkeruus saivat hänet lopulta riivauksen tilaan.
Jeesuksen saapumista edeltävä myrsky järvellä sai nyt selityksen. Apu oli tuota pikaa tulossa miehelle, ja riivaajat yrittivät estää sen. Jeesusta ei kuitenkaan kukaan kykene vastustamaan.
Minä löydän itseni riivatusta miehestä. Vaikkakaan en ole asustanut haudoissa, hakannut itseäni kivillä enkä raivonnut kaduilla.
Mutta kun tulin uskoon, samalla tavoin minua ja perhettäni vastaan hyökättiin. Myrsky hajotti perheeni kunkin erilleen, ja menetin lapseni kuolemalle. Muillakin tavoilla hyökkäyksiä tuli niin valtavalla volyymilla, että jouduin lähtemään kotikaupungistani. En ymmärtänyt asiaa silloin, ja olin täysin puolustuskyvytön pahoja voimia vastaan.
Kivet ovat muistoja, surua ja syyllisyyden tuntoja, jotka runtelevat minua vieläkin vuosikymmenien jälkeen.
Moni muu olisi menettänyt noissa kokemuksissa järkensä, mutta olen saanut armon pysyä tolkuissani. Silti ihmettelen vastustuksen ankaruutta, koska minusta ei ole tullut millään tavoin hengellisesti vaikuttavaa henkilöä. Olen ennemminkin syrjäänvetäytyvä ja vähäpuheinen takapenkin kuluttaja.
Tämä itsekeskeisestä minusta. Uudet tuulet puhaltakoot tähänkin keskusteluun.Nyt Sinullakin on Uusi Nimi
YrttitarhanMorsian.
Olet jo kahdesti kuunnellut
tuon puheen Uusi Nimi.
Selvästikin Herra
on innoittanut Morsiamensa
tämänkin avauksen tekemiseen.
Ja Hänen johdatustaan oli
kun kerroin avaukesta
minun morsiamelleni.
Siis jo kauan sitten vihitylle,
joka muisti heti tuon puheen.
Ja minä onnistuin vielä löytämään
sen netistä.
Ja sitten me yhdessä katsoimme sen.
Kerran me itse kukin siirrymme
täältä Jumalan Paratiisiin.
Ja kaikki kyyneleemme pyyhitään pois.
Siihen asti olemme tiellä,
joka on ahdistuksen tie.
Kun Jeesus puhuu
kaidasta tiestä,
niin kirjaimellisesti kääntäen
kysymyksessä on
ahdistuksen/vaivan tie.
Maailmassa meillä on ahdistus.
Mutta Hän on voittanut maailman.
Saamme olla turvallisella mielellä
keskellä dekapoliakin.
Kuuntelin uudestaan, historian lähde on Jeesuksen aikainen kirjoittaja Josefus. Roomalaisten raakuudet Dekapoliin alueella siis tapahtuivat, ja niiden jälkeen Jeesus saapui sinne.
Koska riivattu mies oleskeli haudoissa, voidaan olettaa, että hänen omaisiaan oli ollut roomalaisten julmuuden kohteena. Viha ja katkeruus saivat hänet lopulta riivauksen tilaan.
Jeesuksen saapumista edeltävä myrsky järvellä sai nyt selityksen. Apu oli tuota pikaa tulossa miehelle, ja riivaajat yrittivät estää sen. Jeesusta ei kuitenkaan kukaan kykene vastustamaan.
Minä löydän itseni riivatusta miehestä. Vaikkakaan en ole asustanut haudoissa, hakannut itseäni kivillä enkä raivonnut kaduilla.
Mutta kun tulin uskoon, samalla tavoin minua ja perhettäni vastaan hyökättiin. Myrsky hajotti perheeni kunkin erilleen, ja menetin lapseni kuolemalle. Muillakin tavoilla hyökkäyksiä tuli niin valtavalla volyymilla, että jouduin lähtemään kotikaupungistani. En ymmärtänyt asiaa silloin, ja olin täysin puolustuskyvytön pahoja voimia vastaan.
Kivet ovat muistoja, surua ja syyllisyyden tuntoja, jotka runtelevat minua vieläkin vuosikymmenien jälkeen.
Moni muu olisi menettänyt noissa kokemuksissa järkensä, mutta olen saanut armon pysyä tolkuissani. Silti ihmettelen vastustuksen ankaruutta, koska minusta ei ole tullut millään tavoin hengellisesti vaikuttavaa henkilöä. Olen ennemminkin syrjäänvetäytyvä ja vähäpuheinen takapenkin kuluttaja.
Tämä itsekeskeisestä minusta. Uudet tuulet puhaltakoot tähänkin keskusteluun.Josefus ei ollut iesun aikalainen vaikka jessuli olisi ollut olemassakin, tarkista tietosi ja korjaa valheesi.
- Anonyymi
he-ma kirjoitti:
Josefus ei ollut iesun aikalainen vaikka jessuli olisi ollut olemassakin, tarkista tietosi ja korjaa valheesi.
Aloittaja sanoo: ”Jeesuksen aikainen” eikä Jeesuksen aikalainen niin kuin väität. Tarkista itse asioita ja lue mitä sanottiin ennen kuin kommentoit.
Aikainen-käsitteellä on laajempi merkitys kuin sanalla aikalainen, esimerkiksi Jeesuksen aikainen Galilea tai Jeesuksen aikainen temppelialue, mikä tarkoittaa muuttumattomia historian olosuhteita mainittuina aikoina. Mainittu temppelialue tuhottiin v. 70, jolloin siirryttiin seuraavaan aikaisuuteen.
Josefuksen oletetaan syntyneen vuonna 36, eikä Jeesuksen tarkkaa kuolinvuotta tiedetä. Josefus ja Jeesus voidaan sijoittaa temppelin viimeisten vuosien samanaikaisuuteen, siis myös keskenään, vaikka ehkä eivät eläneetkään samoina vuosina.
- Anonyymi
Riivatut pyysivät päästä sikoihin ja parempi siellä, kuin ihmisissä. Legionallinen demoneja vie enimmillään legionan verran ihmisiä helvettiin.
Legioona saattoi olla
6000 miestä.
Eli ehkä tuossa yhdessä
miesparassa oli
6000 riivaajaa.
Se merkitsee sitä,
että yhteen sikaan meni
kolme riivaajaa.
Yksi sika ei ole kova hinta
kolmen riivaajan
poislähettämisesta.
Mies oli kärsinyt kauan.
Siat eivät kauan kärsineet.
Mutta tämän yhden
ex-riivatun miehen kautta,
josta tuli Jeesuksen lähettämä
apostoli tuolle alueelle,
saivat tuhannet ja taas tuhannet
ihan uuden elämän.
- Anonyymi
Miksi nykyisin mielisairaalat eivät turvaa raamatun tarinaan?
Sairaalan takana voisi olla sopivasti sikoja. Näistä herkimmät voisivat olla demonien kohteena.
Kannattaisiko kokeilla? Avauksessa on ajatus siitä,
että ihmisen henki
on arvokkaampi kuin sikojen.
Näin varmaan onkin.
Mutta ennemmin tai myöhemmin
kumpaisetkin kokevat
ruumiillisen kuoleman
Aadamin syntiinlankeemuksen tähden.
Siis siat kokivat sen
vain vähän aikaistettuna.
Ymmärrän Jumalan Sanan niin,
että eläimetkin ovat eläviä sieluja.
Siis iankaikkisuusolentoja.
Ja toisin kuin ihmiset,
eläimet ovat synnittömiä.
"Sillä luomakunta
on alistettu katoavaisuuden alle
- ei omasta tahdostaan,
vaan alistajan -
kuitenkin toivon varaan,
koska itse luomakuntakin
on tuleva vapautetuksi
turmeluksen orjuudesta
Jumalan lasten kirkkauden vapauteen."
(Room 8:20-21)
Näille eläinparoille
ei loppujen lopuksi käynyt pahoin.
Mutta tuolle miesparalle
olisi voinut käydä.
Nyt ei käynyt.
ja valtaisa määrä ihmisiä
ympärillä olevista
kymmenesta kaupunkitaajamasta
saivat kokea saman pelastuksen
ikuisesta kuolemasta
ikuiseen elämään.Kyllä, luin kommentteja tapahtumasta. Myöhemmin Jeesus palasi takaisin Dekapoliin seudulle ja paransi sairaita. Sillä kertaa hänet otettiin vastaan.
Siellä myös tapahtui ensimmäinen leivän ja kalan ihme.
Välihuomautus: Dekapolis oli aluetta, joka maata asutettaessa annettiin ruubenilaisille, gaadilaisille ja puolikkaalle Manassea, eli alueet kuuluivat alun perin Israelille.
- - -
Tämä kertomus on vienyt minut syvälle kellarikerrosteni itkuiseen pimeyteen, mutta lopulta se avasi suljettuja porttejani ja oviani, joista en itse ollut tietoinenkaan. Jeesus on minun valoni!
Minäkin olen yksi noista Gennesaretin rannan parannetuista!YrttitarhanMorsian kirjoitti:
Kyllä, luin kommentteja tapahtumasta. Myöhemmin Jeesus palasi takaisin Dekapoliin seudulle ja paransi sairaita. Sillä kertaa hänet otettiin vastaan.
Siellä myös tapahtui ensimmäinen leivän ja kalan ihme.
Välihuomautus: Dekapolis oli aluetta, joka maata asutettaessa annettiin ruubenilaisille, gaadilaisille ja puolikkaalle Manassea, eli alueet kuuluivat alun perin Israelille.
- - -
Tämä kertomus on vienyt minut syvälle kellarikerrosteni itkuiseen pimeyteen, mutta lopulta se avasi suljettuja porttejani ja oviani, joista en itse ollut tietoinenkaan. Jeesus on minun valoni!
Minäkin olen yksi noista Gennesaretin rannan parannetuista!Tuohon pääsi virhe:
"Siellä myös tapahtui ensimmäinen leivän ja kalan ihme."
Tässä mainittu leivän ja kalan ihme oli järjestyksessä toinen. Ensimmäinen oli aiemmin tapahtunut autiossa paikassa Gennesaretin rannalla.
Näitä ihmeitä oli tosiaan kaksi:
Mark. 8: 19-20
"Kun minä mursin ne viisi leipää viidelletuhannelle,
kuinka monta vakan täyttä palasia te keräsitte?"
He sanoivat hänelle: "Kaksitoista".
Ja kun minä mursin ne seitsemän leipää neljälletuhannelle,
kuinka monta vasun täyttä palasia te keräsitte? "
He sanoivat: "Seitsemän."
- Anonyymi
Dekapolis, se
On 10 kaupunkia
Vai kylää? Oliko
Sodoma 1 noista
10?deka = kymmenen
polis = kaupunki
Sodomaa ei tuolloin enää ollut.
Se hävitettiin jo
Aabrahamin ja Lootin päivinä.
Eikä tuolla hävitetyllä alueella
enää koskaan asu ihmisiä.
"Ja Edom tulee kauhistukseksi;
jokainen, joka ohitse kulkee,
kauhistuu ja viheltää
kaikille sen haavoille.
Niinkuin oli silloin,
kun Sodoma ja Gomorra
ja niiden naapurit hävitettiin,
sanoo Herra,
niin ei sielläkään ole kenkään asuva,
ei yksikään ihmislapsi oleskeleva."
(Jer 49:17-18)
- Anonyymi
Olen kiitollinen Kalamokselle. Hänellä on armonlahjan taito kertoa asiat perusteellisesti Pyhän Hengen valossa.
- Anonyymi
Hauskasti ja älykkäästi toit esille tuon Raamatun tapahtuman, kiitos. Eläinlääkärin painajainen todella tuo. Jeesus kohtaamassa sikalauman. No, huumoria.
Ei Jeesus sikoja vihannut eikä halveksinut, vaikka juutalaisuudessa sika tosin olikin saastainen eläin. Tuossa kertomuksessa pääpaino on Jeesuksen asennoitumisella riivattuun mieheen, jossa kertomuksen mukaan oli monia pahoja henkiä. Jeesus halusi pelastaa tämän. Pahat henget olivat jo kadotuksen lapsia. Siat olivat viattomia luontokappaleita myös Jeesuksen mielestä, mutta ne saisivat elämällään palvella tällä kertaa tällä tavalla. Niin kuin nykyään hyvin hoidetut eläimet palvelevat ravintona. Jos niitä kohtelee väärin, se on tietysti syntiä.
Jeesus puhutteli myös langenneen henkivallan edustajia. Ne tunsivat Jeesuksen Jumalan pojaksi. Siksi ne pyysivät, että Jeesus ei lähettäisi niitä syvyyden kuiluun, vaan lähistöllä kulkeviin sikoihin. Jeesus kumma kyllä suostuu pyyntöön ja antaa niille luvan siirtyä sikoihin. Riivattu mies vapautuu niistä täysin ja hänestä tulee täysin normaali ihminen, joka saa Jeesukselta kehoituksen mennä perheensä pariin.
Jeesus suostuu pahojen henkien pyyntöön, koska Hän sillä näyttää niille ja paikalla olleille ihmisille oman auktoriteettinsa. Jeesus käskee pahoja henkiä ja ne lähtee. Siat saavat ikään kuin viimeiseksi tehtäväkseen julistaa tätä totuutta sillä, että pahat henget siirtyvät niihin ja ne syöksyvät kuolemaansa. Ne ovat ikään kuin suorittamassa pyhää palvelusta riivatulle miehelle ja ottavat nämä pahat henget päällensä. Kohta ne kuitenkin vapautuvat, koska tuskin pahat henget kovin mielellään hukkuneissa sianruhoissa viihtyivät. Siatkin pääsevät kuollessaa rauhan olotilaan.
Pahojen henkien oli joka tapauksessa noloina lähdettävä mestarinsa eli Luciferin eteen niille varattuun paikkaan tai etsittävä uusia uhreja. Kaikki tietysti tämän kuullessaan, turvautuivat Jeesukseen, joten niille varteen otettavia kohteita oli sillä seudulla tuon tapahtuman jälkeen huomattavasti vähemmän.
Toivottavasti tämä hiukan selkeytti, vaikka olikin vajavaisen ihmisen tulkintaa tämäkin. Voi hyvin! - Anonyymi
Sikojen kasvatus oli törkeää liiton rikkomista Israelilta. Ei Jeesus ajanut sikoja mereen vaan ne henget jotka niihin menivät. Jeesus myös kaatoi rahanvaihtajien pöydät (kauheaa!). Jumalan laki Israelille oli kaiken inhimillisen lain yläpuolella. Israelilaiset tiesivät sen ja Jeesus tiesi sen. Tästä syystä Jeesusta on turha yrittää seurata evankeliumien mukaan. Ei meillä suomalaisilla ole liittoa Jumalan kanssa joka meidän tulisi pitää. Jeesuksessa on toki pelastus meille.
Israel oli aviorikollinen liitossa kun ylvästeli Jumalalla ja lailla, mutta ei totellut häntä.- Anonyymi
...
Jeesus, siis Jumala, tuli laittamaan asioita järjestykseen. Siitä tuossa on kyse. Mutta vain jäännös otti hänet vastaan. Samoin käy kun tämä aikakausi tulee päätökseen. Jeesus halusi Israelin uskovan häneen ja pitävän uskon kautta hänen käskynsä.
- Anonyymi
https://www.linnunrata.org/raamattu/#ilm.6:8
>
Ahdistuksen aikana
Tämä toistuu. Onko
Heinäsirkka-vitsauksessa kyse
Samasta asiasta? Ilm. 9?
Pedot , kuten herhiläiset ja
Muut villieläimet tappaa
Ihmisiä. - Anonyymi
Riivaajan on taas vappaana. Uusi covit on tulossa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 292394
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3702002M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti181494Pelkään suunnattomasti
Että olet toiseen ihastunut. Se on lähes sietämätön ajatus koska koen että meidän tilanne on auki, selvittämättä. Eikä k52892Parempi suorituskyky Urheiluharrastajien suosimasta lisäravinteesta hyötyisivät todennäköisesti kaik
Parempi suorituskyky Urheiluharrastajien suosimasta lisäravinteesta hyötyisivät todennäköisesti kaikki muutkin. Se on ed10871Mies, etko ole miettinyt
että voit menettää yhteytemme ja minut lopullisesti, jos et tee mitään?52783- 54711
- 18710
- 25689
- 135623