Sikajuttua

Matt.8:30-, Mark.5:11- ja Luuk.8:32-

Opetuslapset saivat todistaa merkillistä ihmettä. Jeesus paransi erittäin pahasti riivatun miehen, mikä maksoi suuren sikalauman hengen.
Sikoja oli Markuksen mukaan noin kaksituhatta. Tänä päivänä yksi sianporsas maksaa noin 600 €, joten sen lauman tämänhetkinen arvo yhteensä olisi 1.200.000 €.
Sellaista rahaa ei varmaan ollut kellään yksityisellä henkilöllä. Luultavasti siat olivat jonkinlaisen kylä- tai osuuskunnan omaisuutta.
Paljon rahallista omaisuutta joka tapauksessa upposi järveen.

Toisten omaisuuden hävittäminen ei kuulu Jeesuksen muun toiminnan periaatteisiin, olkoonkin että sika oli juutalaisille epäpyhä eläin. En ole koskaan oikein ymmärtänyt Jeesuksen toimintaa tässä.

Korvattiinko sikakarja, ja kuka korvasi?

Joku voi ajatella, että siitä lähtien riivatun miehen evankeliointi kaikkialla Dekapoliin alueella olisi epäsuorasti tuonut rahallisenkin korvauksen. Tätä sikakarjan omistajat eivät kuitenkaan olisi siltä seisomalta hyväksyneet.

Ehkä opetus on, että yksi ihmishenki on äärettömän paljon arvokkaampi kuin tuhansien eläinten, kuten Jeesus varpusvertauksessaankin ilmaisee.

Miten edellisen yön myrsky samalla järvellä liittyy kertomukseen?

Entä se, kun Jeesus palattuaan takaisin paransi veritautisen naisen ja herätti 12-vuotiaan tytön kuolleista? En keksi linkkiä tapahtumien välille.

Paljon kysymyksiä herättävä tapahtuma.

25

569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei nämä oikeasti tapahtuneet.
      Tarinat ovat aikansa vaeltaneet, niihin on lisäilty ja niitä on pistetty paremmiksi.
      Ehkä hyvä satu on kertomisen arvoinen.
      Raamatusta voi sellaisen etsiä, uskoa siihen ei tarvitse.

      • Anonyymi

        😋😍😋😍😋😍😋😍😋

        😋 ­­N­y­m­­f­o­­­m­a­­a­­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17951743i

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Erittäin hyvä aloitus,
      joka ansaitsee
      hyvän vastauksen.

      Sen etsinnässä
      hyvän perustuksen
      voisi antaa
      Gary Wilkersonin saarna.

      Kun puhujalla on vielä hyvä tulkki,
      niin tuota on ilo kuunnella.

      https://www.youtube.com/live/3xbfv8qXJKA?si=Y63iyzxwoEXCgczg

      Mielestäni tuo avaa
      erittäin mielenkiintoisia näköaloja sille,
      miksi Jeesus toimi niinkuin toimi.

      Ensimmäinen suuren suuri hinta,
      joka oli maksettu,
      ei ollutkaan sikalauma.

      Se oli ihmislauma,
      jonka roomalainen legioona
      oli surmannut.

      Ja lopputuloksena ei ollutkaan
      vain yhden riivatun pelastus,
      vaan koko tuon yhteisön
      eli kymmmenen kaupunkitaajaman
      pelastuminen.

      Tilannekuvaus ei Raamatussa
      päätykään niin nopeasti kuin luulisi.
      Väliajan jälkeen tulee jälkinäytös,
      ja nyt tuon alueen asukkaissa
      on tapahtunut täydellinen kääntyminen.

      Mutta jospa kuuntelisit
      rauhassa tuon puheen.

      Jatketaan vaikka sitten taas
      keskustelua avauksesi pohjalta.

      • Kiitos rohkaisevasta vastauksesta.
        Haluaisin historiallista dokumenttia Rooman legioonan toimista Dekapoliissa ennen kuin keskustelu voi jatkua.
        Kertoiko Wilkerson tietolähteen, ja menikö se minulta ohi?


      • YrttitarhanMorsian
        YrttitarhanMorsian kirjoitti:

        Kiitos rohkaisevasta vastauksesta.
        Haluaisin historiallista dokumenttia Rooman legioonan toimista Dekapoliissa ennen kuin keskustelu voi jatkua.
        Kertoiko Wilkerson tietolähteen, ja menikö se minulta ohi?

        Wilkersonin puhe alkaa videon kohdasta 19.26, jos alun liehuvat huivit ja liput sekä sininen valo ei kiinnosta.


      • YrttitarhanMorsian kirjoitti:

        Kiitos rohkaisevasta vastauksesta.
        Haluaisin historiallista dokumenttia Rooman legioonan toimista Dekapoliissa ennen kuin keskustelu voi jatkua.
        Kertoiko Wilkerson tietolähteen, ja menikö se minulta ohi?

        Lähteeksi mainitsi Josefuksen.


      • YrttitarhanMorsian kirjoitti:

        Kiitos rohkaisevasta vastauksesta.
        Haluaisin historiallista dokumenttia Rooman legioonan toimista Dekapoliissa ennen kuin keskustelu voi jatkua.
        Kertoiko Wilkerson tietolähteen, ja menikö se minulta ohi?

        Kuuntelin uudestaan, historian lähde on Jeesuksen aikainen kirjoittaja Josefus. Roomalaisten raakuudet Dekapoliin alueella siis tapahtuivat, ja niiden jälkeen Jeesus saapui sinne.

        Koska riivattu mies oleskeli haudoissa, voidaan olettaa, että hänen omaisiaan oli ollut roomalaisten julmuuden kohteena. Viha ja katkeruus saivat hänet lopulta riivauksen tilaan.
        Jeesuksen saapumista edeltävä myrsky järvellä sai nyt selityksen. Apu oli tuota pikaa tulossa miehelle, ja riivaajat yrittivät estää sen. Jeesusta ei kuitenkaan kukaan kykene vastustamaan.

        Minä löydän itseni riivatusta miehestä. Vaikkakaan en ole asustanut haudoissa, hakannut itseäni kivillä enkä raivonnut kaduilla.
        Mutta kun tulin uskoon, samalla tavoin minua ja perhettäni vastaan hyökättiin. Myrsky hajotti perheeni kunkin erilleen, ja menetin lapseni kuolemalle. Muillakin tavoilla hyökkäyksiä tuli niin valtavalla volyymilla, että jouduin lähtemään kotikaupungistani. En ymmärtänyt asiaa silloin, ja olin täysin puolustuskyvytön pahoja voimia vastaan.

        Kivet ovat muistoja, surua ja syyllisyyden tuntoja, jotka runtelevat minua vieläkin vuosikymmenien jälkeen.

        Moni muu olisi menettänyt noissa kokemuksissa järkensä, mutta olen saanut armon pysyä tolkuissani. Silti ihmettelen vastustuksen ankaruutta, koska minusta ei ole tullut millään tavoin hengellisesti vaikuttavaa henkilöä. Olen ennemminkin syrjäänvetäytyvä ja vähäpuheinen takapenkin kuluttaja.

        Tämä itsekeskeisestä minusta. Uudet tuulet puhaltakoot tähänkin keskusteluun.


      • YrttitarhanMorsian kirjoitti:

        Kuuntelin uudestaan, historian lähde on Jeesuksen aikainen kirjoittaja Josefus. Roomalaisten raakuudet Dekapoliin alueella siis tapahtuivat, ja niiden jälkeen Jeesus saapui sinne.

        Koska riivattu mies oleskeli haudoissa, voidaan olettaa, että hänen omaisiaan oli ollut roomalaisten julmuuden kohteena. Viha ja katkeruus saivat hänet lopulta riivauksen tilaan.
        Jeesuksen saapumista edeltävä myrsky järvellä sai nyt selityksen. Apu oli tuota pikaa tulossa miehelle, ja riivaajat yrittivät estää sen. Jeesusta ei kuitenkaan kukaan kykene vastustamaan.

        Minä löydän itseni riivatusta miehestä. Vaikkakaan en ole asustanut haudoissa, hakannut itseäni kivillä enkä raivonnut kaduilla.
        Mutta kun tulin uskoon, samalla tavoin minua ja perhettäni vastaan hyökättiin. Myrsky hajotti perheeni kunkin erilleen, ja menetin lapseni kuolemalle. Muillakin tavoilla hyökkäyksiä tuli niin valtavalla volyymilla, että jouduin lähtemään kotikaupungistani. En ymmärtänyt asiaa silloin, ja olin täysin puolustuskyvytön pahoja voimia vastaan.

        Kivet ovat muistoja, surua ja syyllisyyden tuntoja, jotka runtelevat minua vieläkin vuosikymmenien jälkeen.

        Moni muu olisi menettänyt noissa kokemuksissa järkensä, mutta olen saanut armon pysyä tolkuissani. Silti ihmettelen vastustuksen ankaruutta, koska minusta ei ole tullut millään tavoin hengellisesti vaikuttavaa henkilöä. Olen ennemminkin syrjäänvetäytyvä ja vähäpuheinen takapenkin kuluttaja.

        Tämä itsekeskeisestä minusta. Uudet tuulet puhaltakoot tähänkin keskusteluun.

        Nyt Sinullakin on Uusi Nimi
        YrttitarhanMorsian.

        Olet jo kahdesti kuunnellut
        tuon puheen Uusi Nimi.

        Selvästikin Herra
        on innoittanut Morsiamensa
        tämänkin avauksen tekemiseen.

        Ja Hänen johdatustaan oli
        kun kerroin avaukesta
        minun morsiamelleni.
        Siis jo kauan sitten vihitylle,
        joka muisti heti tuon puheen.

        Ja minä onnistuin vielä löytämään
        sen netistä.
        Ja sitten me yhdessä katsoimme sen.

        Kerran me itse kukin siirrymme
        täältä Jumalan Paratiisiin.
        Ja kaikki kyyneleemme pyyhitään pois.

        Siihen asti olemme tiellä,
        joka on ahdistuksen tie.

        Kun Jeesus puhuu
        kaidasta tiestä,
        niin kirjaimellisesti kääntäen
        kysymyksessä on
        ahdistuksen/vaivan tie.

        Maailmassa meillä on ahdistus.
        Mutta Hän on voittanut maailman.
        Saamme olla turvallisella mielellä
        keskellä dekapoliakin.


    • Kuuntelin uudestaan, historian lähde on Jeesuksen aikainen kirjoittaja Josefus. Roomalaisten raakuudet Dekapoliin alueella siis tapahtuivat, ja niiden jälkeen Jeesus saapui sinne.

      Koska riivattu mies oleskeli haudoissa, voidaan olettaa, että hänen omaisiaan oli ollut roomalaisten julmuuden kohteena. Viha ja katkeruus saivat hänet lopulta riivauksen tilaan.
      Jeesuksen saapumista edeltävä myrsky järvellä sai nyt selityksen. Apu oli tuota pikaa tulossa miehelle, ja riivaajat yrittivät estää sen. Jeesusta ei kuitenkaan kukaan kykene vastustamaan.

      Minä löydän itseni riivatusta miehestä. Vaikkakaan en ole asustanut haudoissa, hakannut itseäni kivillä enkä raivonnut kaduilla.
      Mutta kun tulin uskoon, samalla tavoin minua ja perhettäni vastaan hyökättiin. Myrsky hajotti perheeni kunkin erilleen, ja menetin lapseni kuolemalle. Muillakin tavoilla hyökkäyksiä tuli niin valtavalla volyymilla, että jouduin lähtemään kotikaupungistani. En ymmärtänyt asiaa silloin, ja olin täysin puolustuskyvytön pahoja voimia vastaan.

      Kivet ovat muistoja, surua ja syyllisyyden tuntoja, jotka runtelevat minua vieläkin vuosikymmenien jälkeen.

      Moni muu olisi menettänyt noissa kokemuksissa järkensä, mutta olen saanut armon pysyä tolkuissani. Silti ihmettelen vastustuksen ankaruutta, koska minusta ei ole tullut millään tavoin hengellisesti vaikuttavaa henkilöä. Olen ennemminkin syrjäänvetäytyvä ja vähäpuheinen takapenkin kuluttaja.

      Tämä itsekeskeisestä minusta. Uudet tuulet puhaltakoot tähänkin keskusteluun.

      • Josefus ei ollut iesun aikalainen vaikka jessuli olisi ollut olemassakin, tarkista tietosi ja korjaa valheesi.


      • Anonyymi
        he-ma kirjoitti:

        Josefus ei ollut iesun aikalainen vaikka jessuli olisi ollut olemassakin, tarkista tietosi ja korjaa valheesi.

        Aloittaja sanoo: ”Jeesuksen aikainen” eikä Jeesuksen aikalainen niin kuin väität. Tarkista itse asioita ja lue mitä sanottiin ennen kuin kommentoit.
        Aikainen-käsitteellä on laajempi merkitys kuin sanalla aikalainen, esimerkiksi Jeesuksen aikainen Galilea tai Jeesuksen aikainen temppelialue, mikä tarkoittaa muuttumattomia historian olosuhteita mainittuina aikoina. Mainittu temppelialue tuhottiin v. 70, jolloin siirryttiin seuraavaan aikaisuuteen.
        Josefuksen oletetaan syntyneen vuonna 36, eikä Jeesuksen tarkkaa kuolinvuotta tiedetä. Josefus ja Jeesus voidaan sijoittaa temppelin viimeisten vuosien samanaikaisuuteen, siis myös keskenään, vaikka ehkä eivät eläneetkään samoina vuosina.


    • Anonyymi

      Riivatut pyysivät päästä sikoihin ja parempi siellä, kuin ihmisissä. Legionallinen demoneja vie enimmillään legionan verran ihmisiä helvettiin.

      • Legioona saattoi olla
        6000 miestä.

        Eli ehkä tuossa yhdessä
        miesparassa oli
        6000 riivaajaa.

        Se merkitsee sitä,
        että yhteen sikaan meni
        kolme riivaajaa.

        Yksi sika ei ole kova hinta
        kolmen riivaajan
        poislähettämisesta.

        Mies oli kärsinyt kauan.
        Siat eivät kauan kärsineet.

        Mutta tämän yhden
        ex-riivatun miehen kautta,
        josta tuli Jeesuksen lähettämä
        apostoli tuolle alueelle,
        saivat tuhannet ja taas tuhannet
        ihan uuden elämän.


    • Anonyymi

      Miksi nykyisin mielisairaalat eivät turvaa raamatun tarinaan?
      Sairaalan takana voisi olla sopivasti sikoja. Näistä herkimmät voisivat olla demonien kohteena.
      Kannattaisiko kokeilla?

    • Avauksessa on ajatus siitä,
      että ihmisen henki
      on arvokkaampi kuin sikojen.

      Näin varmaan onkin.
      Mutta ennemmin tai myöhemmin
      kumpaisetkin kokevat
      ruumiillisen kuoleman
      Aadamin syntiinlankeemuksen tähden.

      Siis siat kokivat sen
      vain vähän aikaistettuna.

      Ymmärrän Jumalan Sanan niin,
      että eläimetkin ovat eläviä sieluja.
      Siis iankaikkisuusolentoja.
      Ja toisin kuin ihmiset,
      eläimet ovat synnittömiä.

      "Sillä luomakunta
      on alistettu katoavaisuuden alle
      - ei omasta tahdostaan,
      vaan alistajan -
      kuitenkin toivon varaan,
      koska itse luomakuntakin
      on tuleva vapautetuksi
      turmeluksen orjuudesta
      Jumalan lasten kirkkauden vapauteen."
      (Room 8:20-21)

      Näille eläinparoille
      ei loppujen lopuksi käynyt pahoin.

      Mutta tuolle miesparalle
      olisi voinut käydä.

      Nyt ei käynyt.
      ja valtaisa määrä ihmisiä
      ympärillä olevista
      kymmenesta kaupunkitaajamasta
      saivat kokea saman pelastuksen
      ikuisesta kuolemasta
      ikuiseen elämään.

      • Kyllä, luin kommentteja tapahtumasta. Myöhemmin Jeesus palasi takaisin Dekapoliin seudulle ja paransi sairaita. Sillä kertaa hänet otettiin vastaan.
        Siellä myös tapahtui ensimmäinen leivän ja kalan ihme.

        Välihuomautus: Dekapolis oli aluetta, joka maata asutettaessa annettiin ruubenilaisille, gaadilaisille ja puolikkaalle Manassea, eli alueet kuuluivat alun perin Israelille.

        - - -

        Tämä kertomus on vienyt minut syvälle kellarikerrosteni itkuiseen pimeyteen, mutta lopulta se avasi suljettuja porttejani ja oviani, joista en itse ollut tietoinenkaan. Jeesus on minun valoni!
        Minäkin olen yksi noista Gennesaretin rannan parannetuista!


      • YrttitarhanMorsian kirjoitti:

        Kyllä, luin kommentteja tapahtumasta. Myöhemmin Jeesus palasi takaisin Dekapoliin seudulle ja paransi sairaita. Sillä kertaa hänet otettiin vastaan.
        Siellä myös tapahtui ensimmäinen leivän ja kalan ihme.

        Välihuomautus: Dekapolis oli aluetta, joka maata asutettaessa annettiin ruubenilaisille, gaadilaisille ja puolikkaalle Manassea, eli alueet kuuluivat alun perin Israelille.

        - - -

        Tämä kertomus on vienyt minut syvälle kellarikerrosteni itkuiseen pimeyteen, mutta lopulta se avasi suljettuja porttejani ja oviani, joista en itse ollut tietoinenkaan. Jeesus on minun valoni!
        Minäkin olen yksi noista Gennesaretin rannan parannetuista!

        Tuohon pääsi virhe:
        "Siellä myös tapahtui ensimmäinen leivän ja kalan ihme."

        Tässä mainittu leivän ja kalan ihme oli järjestyksessä toinen. Ensimmäinen oli aiemmin tapahtunut autiossa paikassa Gennesaretin rannalla.

        Näitä ihmeitä oli tosiaan kaksi:
        Mark. 8: 19-20
        "Kun minä mursin ne viisi leipää viidelletuhannelle,
        kuinka monta vakan täyttä palasia te keräsitte?"
        He sanoivat hänelle: "Kaksitoista".
        Ja kun minä mursin ne seitsemän leipää neljälletuhannelle,
        kuinka monta vasun täyttä palasia te keräsitte? "
        He sanoivat: "Seitsemän."


    • Anonyymi

      Dekapolis, se
      On 10 kaupunkia
      Vai kylää? Oliko
      Sodoma 1 noista
      10?

      • deka = kymmenen
        polis = kaupunki

        Sodomaa ei tuolloin enää ollut.
        Se hävitettiin jo
        Aabrahamin ja Lootin päivinä.
        Eikä tuolla hävitetyllä alueella
        enää koskaan asu ihmisiä.

        "Ja Edom tulee kauhistukseksi;
        jokainen, joka ohitse kulkee,
        kauhistuu ja viheltää
        kaikille sen haavoille.
        Niinkuin oli silloin,
        kun Sodoma ja Gomorra
        ja niiden naapurit hävitettiin,
        sanoo Herra,
        niin ei sielläkään ole kenkään asuva,
        ei yksikään ihmislapsi oleskeleva."
        (Jer 49:17-18)


    • Anonyymi

      Olen kiitollinen Kalamokselle. Hänellä on armonlahjan taito kertoa asiat perusteellisesti Pyhän Hengen valossa.

    • Anonyymi

      Hauskasti ja älykkäästi toit esille tuon Raamatun tapahtuman, kiitos. Eläinlääkärin painajainen todella tuo. Jeesus kohtaamassa sikalauman. No, huumoria.

      Ei Jeesus sikoja vihannut eikä halveksinut, vaikka juutalaisuudessa sika tosin olikin saastainen eläin. Tuossa kertomuksessa pääpaino on Jeesuksen asennoitumisella riivattuun mieheen, jossa kertomuksen mukaan oli monia pahoja henkiä. Jeesus halusi pelastaa tämän. Pahat henget olivat jo kadotuksen lapsia. Siat olivat viattomia luontokappaleita myös Jeesuksen mielestä, mutta ne saisivat elämällään palvella tällä kertaa tällä tavalla. Niin kuin nykyään hyvin hoidetut eläimet palvelevat ravintona. Jos niitä kohtelee väärin, se on tietysti syntiä.

      Jeesus puhutteli myös langenneen henkivallan edustajia. Ne tunsivat Jeesuksen Jumalan pojaksi. Siksi ne pyysivät, että Jeesus ei lähettäisi niitä syvyyden kuiluun, vaan lähistöllä kulkeviin sikoihin. Jeesus kumma kyllä suostuu pyyntöön ja antaa niille luvan siirtyä sikoihin. Riivattu mies vapautuu niistä täysin ja hänestä tulee täysin normaali ihminen, joka saa Jeesukselta kehoituksen mennä perheensä pariin.

      Jeesus suostuu pahojen henkien pyyntöön, koska Hän sillä näyttää niille ja paikalla olleille ihmisille oman auktoriteettinsa. Jeesus käskee pahoja henkiä ja ne lähtee. Siat saavat ikään kuin viimeiseksi tehtäväkseen julistaa tätä totuutta sillä, että pahat henget siirtyvät niihin ja ne syöksyvät kuolemaansa. Ne ovat ikään kuin suorittamassa pyhää palvelusta riivatulle miehelle ja ottavat nämä pahat henget päällensä. Kohta ne kuitenkin vapautuvat, koska tuskin pahat henget kovin mielellään hukkuneissa sianruhoissa viihtyivät. Siatkin pääsevät kuollessaa rauhan olotilaan.

      Pahojen henkien oli joka tapauksessa noloina lähdettävä mestarinsa eli Luciferin eteen niille varattuun paikkaan tai etsittävä uusia uhreja. Kaikki tietysti tämän kuullessaan, turvautuivat Jeesukseen, joten niille varteen otettavia kohteita oli sillä seudulla tuon tapahtuman jälkeen huomattavasti vähemmän.

      Toivottavasti tämä hiukan selkeytti, vaikka olikin vajavaisen ihmisen tulkintaa tämäkin. Voi hyvin!

    • Anonyymi

      Sikojen kasvatus oli törkeää liiton rikkomista Israelilta. Ei Jeesus ajanut sikoja mereen vaan ne henget jotka niihin menivät. Jeesus myös kaatoi rahanvaihtajien pöydät (kauheaa!). Jumalan laki Israelille oli kaiken inhimillisen lain yläpuolella. Israelilaiset tiesivät sen ja Jeesus tiesi sen. Tästä syystä Jeesusta on turha yrittää seurata evankeliumien mukaan. Ei meillä suomalaisilla ole liittoa Jumalan kanssa joka meidän tulisi pitää. Jeesuksessa on toki pelastus meille.

      Israel oli aviorikollinen liitossa kun ylvästeli Jumalalla ja lailla, mutta ei totellut häntä.

      • Anonyymi

        ...
        Jeesus, siis Jumala, tuli laittamaan asioita järjestykseen. Siitä tuossa on kyse. Mutta vain jäännös otti hänet vastaan. Samoin käy kun tämä aikakausi tulee päätökseen. Jeesus halusi Israelin uskovan häneen ja pitävän uskon kautta hänen käskynsä.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Riivaajan on taas vappaana. Uusi covit on tulossa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      149
      25902
    2. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      628
      23719
    3. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      176
      15936
    4. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      399
      10088
    5. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      333
      8730
    6. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      26
      6183
    7. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      3753
    8. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      188
      3618
    9. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      78
      2104
    10. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      124
      1773
    Aihe