'Sano Israelilaisille'
'Puhu Israelilaisille'
Nämä sanat on kaikkien Jumalan antamien lakien ensimmäiset sanat Moosekselle.
Mooseksen lakia ei siis annettu koskaan millekään muulle kansalle.
Adventistitkin tietävät, että Mooseksen laki annettiin vain Israelin kansalle
20
362
Vastaukset
- Anonyymi
Älä vittu jaksa jauhaa yhdentekevistä asiattomuuksista.
- Anonyymi
🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑
😍 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#179533979
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
"Mooseksen lakia ei siis annettu koskaan millekään muulle kansalle."
Näinhän se on. Mutta Mooseksen lain takana on Jumalan Rakkauden laki. Siihen Mooseksen lakikin perustuu, ja se laki on voimassa edelleen. Sitä Jeesus käski sinun noudattaa. - Anonyymi
Matteuksen evankeliumi:
10:5 Nämä kaksitoista Jeesus lähetti ja käski heitä sanoen: "Älköön tienne viekö pakanain luokse, älkääkä menkö mihinkään samarialaisten kaupunkiin,
10:6 vaan menkää ennemmin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö.
"Älköön tienne viekö pakanain luokse..vaan menkää Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö."
Jeesus antoi itsensä vain Israelin kansalle.
Jeesusta ei siis annettu koskaan millekään muulle kansalle.- Anonyymi
Matteuksen evankeliumi:
5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
Luukkaan evankeliumi:
16:17 Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.
Jos otat Jeesuksen vastaan, niin silloin pitää sinun myös Mooseksen laki ottaa vastaan!
Jos et, niin siinä tapauksessa vain "uskot Jeesukseen", mutta et usko itseään Jeesusta, etkä sitä, mitä Jeesus sanoo! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Matteuksen evankeliumi:
5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
Luukkaan evankeliumi:
16:17 Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.
Jos otat Jeesuksen vastaan, niin silloin pitää sinun myös Mooseksen laki ottaa vastaan!
Jos et, niin siinä tapauksessa vain "uskot Jeesukseen", mutta et usko itseään Jeesusta, etkä sitä, mitä Jeesus sanoo!"Jos et, niin siinä tapauksessa vain "uskot Jeesukseen", mutta et usko itseään Jeesusta, etkä sitä, mitä Jeesus sanoo!"
Sanakikkailua!
Jos siis uskoo Jeesukseen ja omaa uskon Jeesukseen eli Jeesuksen uskon, ei voi uskoa Jeesukseen itseensä eikä siihen, mitä Jeesus sanoi:
“Tässä on tarpeen pyhien kestävyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja USKON JEESUKSEEN....” (Ilm 14:12, FinRK)
- Anonyymi
Aloittajan kannattaa sisäistää käsite, Israel- että mitä se ensinnäkin tarkoittaa!
Olisiko se sanana kansa- joka alkujaan Abrahamissa läksi kotoaan, pois pakanuudesta ja mitä opetetaan sana sisällä, mitä on se paimentolaisuus. Siis ei ole kiinteää paikkaa maailmassa. Kun Abraham paimensi - niin "lampaat" piti ruokkia, ts. piti etsiä ruoka.
Seurakuntakin on ns. lammaslauma- joka seuraa Jeesusta. Hän etsii ja ruokkii.
Sitten tuon historian eteneminen, mikä päätyi painin jälkeen siksi, että alettiin ensimmäinen sana- pettäjän nimi - muutettiin Israeliksi, kun hän pyysi siunausta.
Ja kansa halusi seurata Herraa- eli Herra antoi heille sananjulistuspaikan koko maailmaan.
Eli meillä ei olisi mitään kristillistäkään uskoa, jos Israelia ei olisi ja sieltä Jumalan antaman opetuksen ja opin sisäisen Hengellisen, sekä sanomallisen elämän sisältö.
Siksi sano Israelilaisille, tarkoittaa Abrahamin kautta Jumalan neuvoja - ohjeita, käskyjä sekä tavallaan Vanhanliiton kirjoitukiset ovat varoittava esimerkki lopun ajan ihmisille.
ts. Vanhaliitto ja Israel- on peilikuva- jota pitää katsella ja oppia.
Siksi Herralla on vain YKSI - kansa, ja puhutaan jaloon puuhun oksastamisesta.
Ei pidä ylpeillä meidänkään, sillä kirves on Puun juurella ja karsii.
Kokonaisuus on luettava sisäistettävä, sekä ymmärretävä, ettei ala lukea vain kirjainta, joka sitten kuolettaa, kun Henki jää sydämestä pois. ///
Ensimmäinen seurakunta oli juutalainen Jerusalemissa.
Ensimmäiset lähetyssaarnaajat Israelista olivat juutalaisia.
Seurakunnan johtajien ensimmäinen neuvosto eli Paavali, Barnabas,
Pietari, Jaakob ja muut sekä apostolit olivat juutalaisia.
Room. 9:3―5:ssä luetellaan asioita toisella tavalla. Paavali sanoo:
"Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois [Messiaasta] veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta, ovat israelilaisia: heidän on lapseus ja kirkkaus ja liitot ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset; heidän ovat isät, ja heistä on [Messias] lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!"
Tämä meidän pitää muistaa.- Anonyymi
jatketaan.
Tässä näemme yhdeksän tosiasiaa juutalaiskansasta.
Ensinnäkin he ovat israelilaisia, joille Jumala antoi nämä lupaukset.
Toiseksi he ovat Jumalan adoptoimia lapsia.
Kolmanneksi, heillä on Herran kirkkaus, ja neljänneksi, liitot, Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin liitot.
Viidenneksi heille on annettu toora, kirjoitettu laki, Mooseksen opetus.
Kuudenneksi he olivat tosi jumalanpalveluksen toimittajia.
Seitsemänneksi heille annettiin Jumalan lupaukset, ja he ovat antaneet ne puolestaan teille kaikille.
Kahdeksanneksi heidän ovat isät Aabraham, Iisak ja Jaakob.
Heidät on haudattu Hebroniin, Israeliin.
Yhdeksänneksi heistä on Messias, Jeesus, inhimilliseltä puoleltaan.
Jeesus - "Jeshua" merkitsee hepreaksi: "pelastus".
Heistä on Jeshua, Messias, lihan puolesta.
Ilman juutalaisia meistä uskovista kukaan ei olisi tässä tänään.
Room. 11:ssä Jumala toi ilmi juutalaisen hengellisen pelastuksen.
Juutalainen apostoli Paavali, hepreaksi Shaul, varoitti kansojen kristittyjä, ettei näiden pidä ylpeillä asemallaan.
Hän sanoi, että Jumala tahtoo kansojen kristittyjen herättävän juutalaisissa kateutta seurakunnan ja Jumalan suhdetta kohtaan.
Ikävä kyllä kristillinen antisemitismi, korvausteologia ja kristikunta historiassa on ajanut juutalaiset täysin päinvastaiseen suuntaan.
Paavali sanoo Room. 11:18:ssa: "...älä ylpeile oksien rinnalla; -
mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata [juutalaista] juurta, vaan juuri kannattaa sinua." J. 20―21:
"Älä ole ylpeä, vaan pelkää.
Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan."
Paavali paljastaa totuuden, että kaikki israelilaiset lopunaikoina pelastuvat, kun heidän Messiaansa Jeshua palaa tuomaan heille anteeksiannon.
Room. 11:25―27: -
"Sillä minä en tahdo, veljet ― ettette olisi oman viisautenne varassa pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut ja niin kaikki Israel on pelastuva."
J. 28: "Evankeliumin kannalta he kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien tähden.
Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu."
On erittäin tärkeää ymmärtää Jumalan tarkoitukset Israelia kohtaan. Siksi voimme sanoa ja lukea Raamatusta Jumalan lupauksia juutalaiskansaa ja Israelin maata kohtaan
Eli Herralla on vain YKSI kansa, joka pelastuu - se on uskollinen Herraa seuraava kansa. - Anonyymi
Kristillinen usko on yliarvostettua. Muukin usko käy, kuten Jehovan todistajille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jatketaan.
Tässä näemme yhdeksän tosiasiaa juutalaiskansasta.
Ensinnäkin he ovat israelilaisia, joille Jumala antoi nämä lupaukset.
Toiseksi he ovat Jumalan adoptoimia lapsia.
Kolmanneksi, heillä on Herran kirkkaus, ja neljänneksi, liitot, Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin liitot.
Viidenneksi heille on annettu toora, kirjoitettu laki, Mooseksen opetus.
Kuudenneksi he olivat tosi jumalanpalveluksen toimittajia.
Seitsemänneksi heille annettiin Jumalan lupaukset, ja he ovat antaneet ne puolestaan teille kaikille.
Kahdeksanneksi heidän ovat isät Aabraham, Iisak ja Jaakob.
Heidät on haudattu Hebroniin, Israeliin.
Yhdeksänneksi heistä on Messias, Jeesus, inhimilliseltä puoleltaan.
Jeesus - "Jeshua" merkitsee hepreaksi: "pelastus".
Heistä on Jeshua, Messias, lihan puolesta.
Ilman juutalaisia meistä uskovista kukaan ei olisi tässä tänään.
Room. 11:ssä Jumala toi ilmi juutalaisen hengellisen pelastuksen.
Juutalainen apostoli Paavali, hepreaksi Shaul, varoitti kansojen kristittyjä, ettei näiden pidä ylpeillä asemallaan.
Hän sanoi, että Jumala tahtoo kansojen kristittyjen herättävän juutalaisissa kateutta seurakunnan ja Jumalan suhdetta kohtaan.
Ikävä kyllä kristillinen antisemitismi, korvausteologia ja kristikunta historiassa on ajanut juutalaiset täysin päinvastaiseen suuntaan.
Paavali sanoo Room. 11:18:ssa: "...älä ylpeile oksien rinnalla; -
mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata [juutalaista] juurta, vaan juuri kannattaa sinua." J. 20―21:
"Älä ole ylpeä, vaan pelkää.
Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan."
Paavali paljastaa totuuden, että kaikki israelilaiset lopunaikoina pelastuvat, kun heidän Messiaansa Jeshua palaa tuomaan heille anteeksiannon.
Room. 11:25―27: -
"Sillä minä en tahdo, veljet ― ettette olisi oman viisautenne varassa pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut ja niin kaikki Israel on pelastuva."
J. 28: "Evankeliumin kannalta he kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien tähden.
Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu."
On erittäin tärkeää ymmärtää Jumalan tarkoitukset Israelia kohtaan. Siksi voimme sanoa ja lukea Raamatusta Jumalan lupauksia juutalaiskansaa ja Israelin maata kohtaan
Eli Herralla on vain YKSI kansa, joka pelastuu - se on uskollinen Herraa seuraava kansa.Juutalaiset johtajat sanoivat tuomari Pilatukselle. ´´ ei meillä ole ( Jeesus nimistä Kuningasta, vie pois hänet, ( puuhun) Pena Pappinen
- Anonyymi
"Aloittajan kannattaa sisäistää käsite, Israel- että mitä se ensinnäkin tarkoittaa!
Olisiko se sanana kansa- joka alkujaan Abrahamissa ... Kun Abraham...
sano Israelilaisille, tarkoittaa Abrahamin kautta Jumalan neuvoja..."
Kyllä aloitusviestin kirjoittaja on oikeassa. Hän on lukenut Jumalan sanan ja tietää hyvin, ettei Mooses antanut Lakia kiinalaisille.
Mutta välillä muitakin kuin Jaakobin jälkeläisiä on liittoutunut israelilaisten kanssa ja liittynyt osaksi israelilaista kansakuntaa.
Juuri tällaista pelastusta Jeesus tarjosi juutalaisille kiertäessään Juudeassa ja varsinkin Galileassa, sillä juutalaisten keskuudessa eli paljon israelilaisten jälkeläisiä. Varsinkin sodat ja vainot olivat aiheuttaneet siirtolaisuutta ja maanpakolaisuutta.
On mahdollista tulla israelilaiseksi, mutta se edellyttää, että osoittaa sen teoillaan omaksumalla Israelin Jumalan lasten tien, totuuden ja elämän. Jumalan pyhä henki, joka välittyy muilta Tooran (tien, totuuden ja elämäntavan) kulkijoilta, saa vallan yksilössä. Toora määrittelee israelilaisuuden.
Turha huutaa niin kuin fariseus. Jumalan sanan mukaan Jaakob oli ensimmäinen, jolle Jumala antoi kutsumanimen Israel. Ei Abraham ollut israelilainen. Eivät Esau tai ismaelilaiset olleet lähtökohtaisesti israelilaisia. Jumala antoi nimen Israel niihin aikoihin, kun Rahel eli Raakel synnytti Jaakobille Joosefin. Rahelilla (hepr. uuhi, naaraslammas) oli kaksi lasta: Joosef ja Benjamin. Lean vanhemmat pojat yrittivät hankkiutua eroon Joosefista, mutta lopulta Joosef pelasti koko perheensä. Jaakob kiitti Joosefia pitkästä iästään ja näki, miten Jumala käytti nyt Joosefia toteuttaakseen lupauksensa, joka olikin suunnitelma Jumalan pyhän kansan muodostamiseksi.
Minä olen Israelin isä,
ja Efraim on esikoiseni
(Jer 31:9 - näin siis juutalaistenkin perinteessä)
"jatketaan. Tässä näemme yhdeksän tosiasiaa juutalaiskansasta... Ensinnäkin he ovat israelilaisia, joille Jumala antoi nämä lupaukset. Toiseksi he ovat Jumalan adoptoimia lapsia. Kolmanneksi, heillä on Herran kirkkaus"
Niin kuin tyypillinen kristitty, sekoitat juutalaiset israelilaisiin. Juutalaiset erottuivat ja erosivat Israelin kansakunnasta. Se käy ilmi jopa juutalaisten omista kirjoituksista, kuten Samuelin kirjoista.
Adoptoi... Jaakob adoptoi Efraimin ja Manassen. Sillä Jaakob antoi perintönsä esikoisosuuden Efraimille. Jaakob nimesi Joosefin pääheimoksi. Samassa yhteydessä Jaakob muistutti Juudaa siitä, kun tämä oli luopunut sauvastaan saadakseen seksiä poikiensa leskeltä maksua vastaan.
HUOM! Virsi 1 on eksyttävä: "Hoosianna, Daavidin poika... joka tulee Herran nimeen!" Johanneksen evankeliumi tekee tarkan eron israelilaisten ja juutalaisten välille.
Sitten ilmeisesti aloittaja nosti ansiokkaasti huomiomme kohteeksi seuraavat jakeet:
"10:5 Nämä kaksitoista Jeesus lähetti ja käski heitä sanoen: "Älköön tienne viekö pakanain luokse, älkääkä menkö mihinkään samarialaisten kaupunkiin,
10:6 vaan menkää ennemmin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö."
Tarsolaisen fariseuksen kirjeet eivät auta ymmärtämään tilannetta. Niin kuin Jeesus, myös hänen apostolinsa tekisivät pelastustyötä juutalaisten keskuudessa, sillä juutalaisten keskuudessa oli kadonneita lampaita eli israelilaisten jälkeläisiä, jotka nyt elivät olosuhteissa, joissa he eivät voineet täyttää Jumalan ja pyhän kansan liiton ehtoja. Farisealaisuus oli vakavin ongelma Juudean alueella. Pakanoita on maailma pullollaan, joten pakanoiden keskuudesta lampaita tuskin löytyisi. Samarialaiset taasen olivat israelilaisia Joosefin poikia ja heidän liittolaisiaan, siis lampaita, jotka eivät olleet kadonneet, vaan elivät jo portin toisella puolella Jumalan lapsina.
Mutta Johanneksen evankeliumissa mainitaan ohi mennen kreikkalaisia, jotka olivat kiinnostuneita elämästä Jumalan lapsina pyhän kansakunnan jäseninä. Evankeliumi ei vaadi, että on perimältään Jaakobin jälkeläinen.
Tyypillinen kristitty ei ole lukenut israelilaisten Joosuan kirjaa. Hän on nähnyt vain juutalaisten Joosuan kirjan, joka loppuu lyhyeen ja josta on pyyhitty pois näkyvistä se porukka, joka ei lähtenyt kapinoivan Eelin perässä kilpailevaan pyhäkköön Siloon ja sieltä väärennettyine pyhäkkötelttoineen väärään Beteliin jne. Mutta niin kuin Jeesus sanoo vanhimmassa 'evankeliumissa': "Ei sellainen kaupunki voi sortua tai jäädä kätköön, joka on tukevasti rakennettu korkealle vuorelle." (Tuomas 32)
Siinä olet oikeassa, että kirkkoisät arvostivat ja kristikunta vaalii myös juutalaisia kirjoituksia. Mutta ne eivät ole pyhiä kirjoituksia israelilaisille. Eikä sinun minua tarvitse uskoa vaan voit kysyä Tooran vaalijoilta (shamerim) itseltään. Tsekkaa nyt alkuun vaikka Mooseksen antama kymmenes käsky, jonka juutalaiset poistivat ja Origeneskin halusi unohtaa. Sen takia eri kirkkokunnat ja lahkot kiistelee siitä, miten käskyt oikein pitäisi numeroida, kun niitä on jäljellä vain yhdeksän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Aloittajan kannattaa sisäistää käsite, Israel- että mitä se ensinnäkin tarkoittaa!
Olisiko se sanana kansa- joka alkujaan Abrahamissa ... Kun Abraham...
sano Israelilaisille, tarkoittaa Abrahamin kautta Jumalan neuvoja..."
Kyllä aloitusviestin kirjoittaja on oikeassa. Hän on lukenut Jumalan sanan ja tietää hyvin, ettei Mooses antanut Lakia kiinalaisille.
Mutta välillä muitakin kuin Jaakobin jälkeläisiä on liittoutunut israelilaisten kanssa ja liittynyt osaksi israelilaista kansakuntaa.
Juuri tällaista pelastusta Jeesus tarjosi juutalaisille kiertäessään Juudeassa ja varsinkin Galileassa, sillä juutalaisten keskuudessa eli paljon israelilaisten jälkeläisiä. Varsinkin sodat ja vainot olivat aiheuttaneet siirtolaisuutta ja maanpakolaisuutta.
On mahdollista tulla israelilaiseksi, mutta se edellyttää, että osoittaa sen teoillaan omaksumalla Israelin Jumalan lasten tien, totuuden ja elämän. Jumalan pyhä henki, joka välittyy muilta Tooran (tien, totuuden ja elämäntavan) kulkijoilta, saa vallan yksilössä. Toora määrittelee israelilaisuuden.
Turha huutaa niin kuin fariseus. Jumalan sanan mukaan Jaakob oli ensimmäinen, jolle Jumala antoi kutsumanimen Israel. Ei Abraham ollut israelilainen. Eivät Esau tai ismaelilaiset olleet lähtökohtaisesti israelilaisia. Jumala antoi nimen Israel niihin aikoihin, kun Rahel eli Raakel synnytti Jaakobille Joosefin. Rahelilla (hepr. uuhi, naaraslammas) oli kaksi lasta: Joosef ja Benjamin. Lean vanhemmat pojat yrittivät hankkiutua eroon Joosefista, mutta lopulta Joosef pelasti koko perheensä. Jaakob kiitti Joosefia pitkästä iästään ja näki, miten Jumala käytti nyt Joosefia toteuttaakseen lupauksensa, joka olikin suunnitelma Jumalan pyhän kansan muodostamiseksi.
Minä olen Israelin isä,
ja Efraim on esikoiseni
(Jer 31:9 - näin siis juutalaistenkin perinteessä)
"jatketaan. Tässä näemme yhdeksän tosiasiaa juutalaiskansasta... Ensinnäkin he ovat israelilaisia, joille Jumala antoi nämä lupaukset. Toiseksi he ovat Jumalan adoptoimia lapsia. Kolmanneksi, heillä on Herran kirkkaus"
Niin kuin tyypillinen kristitty, sekoitat juutalaiset israelilaisiin. Juutalaiset erottuivat ja erosivat Israelin kansakunnasta. Se käy ilmi jopa juutalaisten omista kirjoituksista, kuten Samuelin kirjoista.
Adoptoi... Jaakob adoptoi Efraimin ja Manassen. Sillä Jaakob antoi perintönsä esikoisosuuden Efraimille. Jaakob nimesi Joosefin pääheimoksi. Samassa yhteydessä Jaakob muistutti Juudaa siitä, kun tämä oli luopunut sauvastaan saadakseen seksiä poikiensa leskeltä maksua vastaan.
HUOM! Virsi 1 on eksyttävä: "Hoosianna, Daavidin poika... joka tulee Herran nimeen!" Johanneksen evankeliumi tekee tarkan eron israelilaisten ja juutalaisten välille.
Sitten ilmeisesti aloittaja nosti ansiokkaasti huomiomme kohteeksi seuraavat jakeet:
"10:5 Nämä kaksitoista Jeesus lähetti ja käski heitä sanoen: "Älköön tienne viekö pakanain luokse, älkääkä menkö mihinkään samarialaisten kaupunkiin,
10:6 vaan menkää ennemmin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö."
Tarsolaisen fariseuksen kirjeet eivät auta ymmärtämään tilannetta. Niin kuin Jeesus, myös hänen apostolinsa tekisivät pelastustyötä juutalaisten keskuudessa, sillä juutalaisten keskuudessa oli kadonneita lampaita eli israelilaisten jälkeläisiä, jotka nyt elivät olosuhteissa, joissa he eivät voineet täyttää Jumalan ja pyhän kansan liiton ehtoja. Farisealaisuus oli vakavin ongelma Juudean alueella. Pakanoita on maailma pullollaan, joten pakanoiden keskuudesta lampaita tuskin löytyisi. Samarialaiset taasen olivat israelilaisia Joosefin poikia ja heidän liittolaisiaan, siis lampaita, jotka eivät olleet kadonneet, vaan elivät jo portin toisella puolella Jumalan lapsina.
Mutta Johanneksen evankeliumissa mainitaan ohi mennen kreikkalaisia, jotka olivat kiinnostuneita elämästä Jumalan lapsina pyhän kansakunnan jäseninä. Evankeliumi ei vaadi, että on perimältään Jaakobin jälkeläinen.
Tyypillinen kristitty ei ole lukenut israelilaisten Joosuan kirjaa. Hän on nähnyt vain juutalaisten Joosuan kirjan, joka loppuu lyhyeen ja josta on pyyhitty pois näkyvistä se porukka, joka ei lähtenyt kapinoivan Eelin perässä kilpailevaan pyhäkköön Siloon ja sieltä väärennettyine pyhäkkötelttoineen väärään Beteliin jne. Mutta niin kuin Jeesus sanoo vanhimmassa 'evankeliumissa': "Ei sellainen kaupunki voi sortua tai jäädä kätköön, joka on tukevasti rakennettu korkealle vuorelle." (Tuomas 32)
Siinä olet oikeassa, että kirkkoisät arvostivat ja kristikunta vaalii myös juutalaisia kirjoituksia. Mutta ne eivät ole pyhiä kirjoituksia israelilaisille. Eikä sinun minua tarvitse uskoa vaan voit kysyä Tooran vaalijoilta (shamerim) itseltään. Tsekkaa nyt alkuun vaikka Mooseksen antama kymmenes käsky, jonka juutalaiset poistivat ja Origeneskin halusi unohtaa. Sen takia eri kirkkokunnat ja lahkot kiistelee siitä, miten käskyt oikein pitäisi numeroida, kun niitä on jäljellä vain yhdeksän.Jo ennen Jeesuksen päiviä Aleksandrian kirjaston perustanut Ptolemaios kiinnostui israelilaisten ja juutalaisten välisestä kiistasta, kummilla oli totuudenmukaisempi Toora. Hän kutsui samarialaisten ja juutalaisten nokkamiehet luokseen ja järjesti väittelyn, jossa kuuli kummankin osapuolen argumentaation. Samarialaiset saivat Ptolemaioksen vakuuttuneeksi, joten alkuperäinen Septuaginta, joka tuolloin kirjoitettiin, perustui heidän Tooraansa. Myös Rooman kirkon varhaiset Vanhat testamentit, joita myös hiukan harhaanjohtavasti sanotaan Septuagintaksi, ovat lähempänä samarialaisten pentateukkia kuin juutalaisten masoreettista tekstiä. Lisää viitemateriaalia löytyi Qumranista.
- Anonyymi
Kymmenen käskyä koskee kaikkia ihmisiä kaikkialla.
- Anonyymi
Saarn. 12:13-14 "Tässä on lopputulos kaikesta, mitä nyt on kuultu: pelkää Jumalaa ja pidä hänen käskynsä. Tämä koskee jokaista ihmistä. Jumala vaatii tuomiolle kaikista salatuistakin teoista, niin hyvistä kuin pahoista."
Matt 5:17-19 "»Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi."
Room. 3:31 "Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo."
Ilm. 14:12 "Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen.»"
Aloittaja ei ymmärrä yksinkertaista Raamatun kieltä. Ei Jumala puhu israelilaisille siksi, että laki koskisi vain heitä, vaan siksi, että heidän tuli olla hänen tälle maailmalle vastakkaisen elämänfilosofian edustajia kaikkien muiden keskellä, jotta kaikki muutkin oppisivat tuntemaan Jumalan tahdon. Aloittaja siis vääristelee Raamattua.- Anonyymi
"Aloittaja siis vääristelee Raamattua"
Mielipide se on tuokin. Sinun auktoriteettisi ei kuitenkaan riitä muuhun kuin mielipiteeseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Aloittaja siis vääristelee Raamattua"
Mielipide se on tuokin. Sinun auktoriteettisi ei kuitenkaan riitä muuhun kuin mielipiteeseen.Eivät nuo Raamatun tekstit ole mielipide. Ne ovat faktoja.
- Anonyymi
olisit nyt antanut huijaus viestisi tueksi jonkun käskyn Mooseksen laista, että käsittäis kumpaa lakia tarkoitat=? JUMALAN LAKIHAN OLI ARKISSA 5 Mooses 10:5, 2 MOOS 40: 20
Kerrohan nyt vuorostasi missä Mooseksen lakia säilytettiin? JA MITÄ MUITA NIMIÄ SILLÄ LAILLA OLI=?
SINÄ saat kehua minua oman suusi kautta, minä en voi sitä tehdä. pappisen Pena - Anonyymi
Aloittajan pitäisi lukea tämä teksti paremmin:
Sananl. 12:13-14 "Tässä on lopputulos kaikesta, mitä nyt on kuultu: pelkää Jumalaa ja pidä hänen käskynsä. Tämä koskee jokaista ihmistä. Jumala vaatii tuomiolle kaikista salatuistakin teoista, niin hyvistä kuin pahoista."
Tuon mukaan käskyt koskevat jokaista ihmistä, ei vain juutalaisia. - Anonyymi
Aloittaja ei sitten ole lukenut, mitä Jumala oikeasti sanoi. Monen monta kertaa tähdennetään sitä, että käskyt koskevat myös muukalaisia (=toisiin kansoihin kuuluvia).
- Anonyymi
Ellen G White on selkeästi saanut ilmoituksen siitä miten asiat ovat. Pysytään hänen seuraajinaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121421
Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin881287Palsta kysely..
Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott1341028- 68964
- 39887
- 71863
- 97857
- 75836
Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa
Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.53807Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun
Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että39764