Menneisyyden kanssa eläminen

Anonyymi-ap

Olen tehnyt pahoja mokia menneisyydessä joista minut varmasti muistetaan. Nykyään elän lähes erakkoelämää eikä tarvitse nähdä niitä ihmisiä jotka vihaavat minua. Miten selviän tämän ahdistuksen kanssa?

10

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ota koronarokote boosteri pyllyyn sillä lähtee masennus

      • Anonyymi

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        💋 ­­­N­­y­m­­f­­­o­m­­a­a­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#17954272w

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Äitis teki vahingon kun sut synnytti

    • Anonyymi

      Muistetaanko sinut varmasti?
      Monesti sitä vain ajattelee, että muut varmasti muistavat kaiken menneen, mitä on tullut sähellettyä.
      Toiset unohtavat aika pian ja aika paljon muihin liittyviä juttuja, usein se pahin " tuomari " on ihminen itse, koska itse asiat muistaa, kokemukset ja tekemiset jäävät joskus hyvinkin herkästi omaan mieleen. Muut eivät edes muistele kaikkea samoin kuin itse saattaa tehdä.

      Tosin et kertonut yhtään, mitä ne pahat mokat ovat olleet, ovatko ne olleet loppujen lopuksi ihan kamalan pahoja?
      Ja itsekin kyllä kirjoitit " joista minut varmasti muistetaan". Viittaa siihen, että et ole itsekään ihan varma, muistetaanko vai ei.
      Ahdistuksesta ehkä eroon pääseminen on se, että käy ne menneet asiat läpi, ja tavallaan hyväksyy ne kuuluviksi, tapahtuneiksi, omassa elämässä. Ne eivät katoa, niistä ei tule tekemättömiä, joten niiden kanssa on opeteltava elämään.

      Aika monilla taitaa olla menneisyydessään asioita, joista he eivät kovin ylpeitä ole, ehkä katuvatkin. Itselläni on myös näin.
      Eilinen ei välttämättä pilaa huomista, jos ei itse anna sen tapahtua.

      • Anonyymi

        Kiitos paljon tästä tekstistä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos paljon tästä tekstistä!

        Olen samaa mieltä, että edellinen teksti oli hyvä.
        Itse sitä on pahin tuomari, mutta toisaalta omasta menneisyydestä olen kuullut vielä työkaverin puhuvan paskempaa tarinaa, mitä todellisuus oli. Hänellä asiat kyllä oioin, mutta kyllä siis tietää että ihmiset puhuu vielä jälkeenkin päin.

        En ole päässyt ahdistuksesta eroon ja tuntuu, että joka kesä sukellan kuin syvään mustaan ns. menneiden vuosipäivinä ja ne tapahtumat määrittelee loppuelämää. Kun sitten vajoaa masennukseen, nousee ne kaikki virheet taas mieleen.

        Mitään rikollista en ole tehnyt, vaan päinvastoin mua kohtaan on toimittu rikollisesti. Syytän vaan itseäni siitä, että päästin kaiken tapahtumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, että edellinen teksti oli hyvä.
        Itse sitä on pahin tuomari, mutta toisaalta omasta menneisyydestä olen kuullut vielä työkaverin puhuvan paskempaa tarinaa, mitä todellisuus oli. Hänellä asiat kyllä oioin, mutta kyllä siis tietää että ihmiset puhuu vielä jälkeenkin päin.

        En ole päässyt ahdistuksesta eroon ja tuntuu, että joka kesä sukellan kuin syvään mustaan ns. menneiden vuosipäivinä ja ne tapahtumat määrittelee loppuelämää. Kun sitten vajoaa masennukseen, nousee ne kaikki virheet taas mieleen.

        Mitään rikollista en ole tehnyt, vaan päinvastoin mua kohtaan on toimittu rikollisesti. Syytän vaan itseäni siitä, että päästin kaiken tapahtumaan.

        Pakko sanoa, että se itsensä syyttely aiheuttaa juuri sitä masennusta ja ahdistusta, se on selvää.
        Ethän sinä ole syyllinen, jos joku on sinua kohtaan tehnyt väärin. Sen jos ymmärtää ja sisäistää itselleen, on jo hyvä alku parempaan tulevaisuuteen.

        Tavallaan kun miettii itseään, ja ajattelee, että kaikkea pahaa ja ikävää sitä on tullut koettuakin, mutta on hyvä on muistaa, ettei ole ainoa. On muitakin, jotka ovat kovia kokeneet, jotkut jopa vielä kovempia/pahempia kuin itse on, valitettavaa, mutta totta.
        Monesti kun miettii, että ei kukaan muu ole joutunut kokemaan mitään tällaista, niin toistaen, että on muitakin.

        Miksi juuri sinä, tai minä, olisimme syyllisiä jonkun toisen tekoon?
        Ei voi väittää, että on antanut jonkin pahan asian päästä tapahtumaan. Sellaisia ei kovin herkästi tiedä, tai edes huomaa, etukäteen toisesta ihmisestä, mitä mahtaa tulla tapahtumaan.
        Ja jos on vaikka ollut väkivaltainen ihmissuhde, eikä siitä ole ajoissa lähtenyt pois, niin ei silloinkaan tarvitse itseään syyttää.
        Uskon tietäväni, että mielessä käy useamminkin " hitto, kun olisin tajunnut ajoissa... "( olen itse sen kokenut ). Mutta parempi sitten, jos lopulta kuitenkin onnistuu irrottautumaan sellaisesta suhteesta.

        Ja eihän ne koskaan mielestä poistu, mutta jos hyvin käy, ne asiat saa jäämään taka-alalle siellä muistilokeroissa, ja toki saattavat ajoittain tulla mieleen aiheuttaen esim. masennusta. Mutta silloinhan voi ajatella, että onneksi enää ei ole sama tilanne, on päässyt jatkamaan elämää parempana kuin aiemmin huonoina aikoina.

        Meillä kaikilla on omat keinomme oppia sietämään elämän ikävämpiä puolia, toiset heikommin, toiset ehkä paremmin, mutta yleisesti ottaen jos valoisasti ajattelee, niin usein asiat kyllä kääntyvät parempaan suuntaan. Valitettavasti ei ihan aina.
        Jaksaminen ja toivo auttavat jonkin verran.
        Jos pystyy, niin on parempi keskittyä elämän positiivisiin asioihin, niihin, jotka ovat nyt hyvin, eikä niihin menneisiin, jolloin oli huonosti.
        Jokainen meistä elää menneisyytensä kanssa, ja jokaisella se on ollut omanlaisensa.


    • Anonyymi

      Ehkä tässä masennuksen aallokossa koin edellisen tekstisi jonkinlaisena vähättelynä omia kokemuksiani ja vaikeuksiani kohtaan.
      Ts. kun koko lapsuus oli niin sanottujen haitallisten kokemusten värittämää niin eihän ne tunteiden säätelytaidot ja resilienssi päässyt mitenkään kehittymään. Tuntuukin, että koko elämää on värittänyt toisten tekemisiin liittyvä häpeä ja myös ihan julkinen keskustelu. Taakan kasaantuessa en sitten pääse enää häpeästäni eroon.
      Jossain vaiheessa kuvittelin selvinneeni tästä kaikesta, mutta viimeiset kokemukset osoittavat etten pärjännyt. Joku sukulainen totesi, että kaikista vaikeuksista huolimatta olen aina selviytynyt. Mutta selviytymistä mitataan usein vain työssäkäynnin ja verojen maksun näkökulmasta, miettimättä miten ihminen oikeasti henkisesti voi. Terapeutin kanssa näistä keskustellessa tämä totesi, että enhän minä ole tosiaankaan kokemuksistani selvinnyt, kun kerran olen niiden seurauksena sitten sairastunut.

    • Anonyymi

      Yritä vaan ajatella ettet voi menneisyyttä muuttaa , mutta tulevaisuuden voit elää sellaisena kun tänään olet.
      Sitä on niinkuin vaan hyväksyttävä että on tehnyt asioita elämässä joita ei voi muutella.
      Joten jos olet hyvin ahdistunut niin aiihen on lääkkeet jos menet lääkäriin. Älä veivaa menneisyyttä ajatuksissasi , aillä se lisää vaan ahdistustasi.
      Jokaisella on isompia tai pienempiä mokia elämän aikana joita katuu, joten et ole ainut.kyllä se elämä siitä taas menee kunhan saat ahdistuksen hellittämään

    • Hei ja hyvä, että kirjoitit tänne ja saitkin jo hyviä neuvoja! On tärkeää keskustella mieltä painavista asioista. Terapia on hyvä paikka ja myös vertaistuesta voi saada voimaa.

      Laitan tähän tiedoksi joitain auttavia tahoja, joihin voi olla yhteydessä anonyymisti ja matalalla kynnyksellä. Ao. palveluista voi halutessaan saada tukea ja vinkkejä myös muuhun avun hakemiseen.

      - Tukinet.net - Tukipisteesti netissä https://tukinet.net/

      Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy mm. Mieli Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

      Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Esimerkiksi joka viikko maanantaista keskiviikkoon klo 15-19 ja torsaisin klo 15-21 on Solmussa-chat päivystys, jossa voi jutella kahden kesken päivystäjän kanssa. Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.

      - Valtakunnallinen kriisipuhelin

      Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.

      - Kriisikeskukset

      Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Osassa yksiköistä myös etävastaanotto on mahdollinen. Yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/

      Ystävällisin terveisin
      MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2087
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1600
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1226
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      488
      1145
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1135
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      876
    Aihe