Miksi näin?

Anonyymi-ap

Miksi kaikki uskovaiset/uskonlahkot pitävät omaa palvomaansa jumalaa ainoana oikeana? Miksi uskovainen ei hyväksy muiden uskovaisten jumalaa/jumalia? Sekö on sitä suvaitsevaisuutta.
Miksi uskovaisella on taipumus väittää omaa jumalaansa kaikkien jumalaksi? Miksi uskovainen ei pidä omaa jumalaansa omanaan ja anna muiden uskoa tai olla uskomatta muihin jumaliin?
Ongelmathan tulevat siitä, että uskovaisilla on tapana väittää, että heidän jumalansa mukaan tulisi kaikkien elää.
Uskovaiset: pitäkää jumalanne omananne, se ei ole kaikkien jumala, tuomitkaa jumalanne lakien ja uskonkirjojenne mukaan vain oman uskonlahkonne uskovat, älkää muita. Antakaa muidenkin olla vapaita ja uskoa miten haluavat, älkää tunkeko jumalanne ohjeita ja käskyjä kaikille, yhteiskunta ja muut ihmiset eivät tarvitse jumalanne oppeja. Suomessa riittää Suomen lait.

78

452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Loppusi maailman sodat, jos omaa uskontoa tai aatetta ei väkisin syötettäisi muille. Valtion ja uskonnon avioliitosta ei koskaan synny hyvää, valtion sekularismi on ainut oikea.

      • Anonyymi

        Loppusi maailman sodat, jos omaa uskontoa tai aatetta ei väkisin syötettäisi muille. Valtion ja uskonnon avioliitosta ei koskaan synny hyvää, valtion sekularismi on ainut oikea.

        ei kuuleppas nyt hassu setä, ahneushan ne sodat sytyttää!


      • Anonyymi

        se on suttura kuules se ahneus mikä ne sodat tekee


      • Anonyymi

        se ahneus mikä ne sodat tekee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loppusi maailman sodat, jos omaa uskontoa tai aatetta ei väkisin syötettäisi muille. Valtion ja uskonnon avioliitosta ei koskaan synny hyvää, valtion sekularismi on ainut oikea.

        ei kuuleppas nyt hassu setä, ahneushan ne sodat sytyttää!

        "ahneushan ne sodat sytyttää"

        Ahneus, joka on seurausta uskontojen aiheuttamasta vallan tavoittelusta, ja lisäksi muiden tuomitseminen uskiksen omien keksittyjen jumalien mukaan aiheuttaa vastakkainasettelua.

        Ahneutta on myös niillä, jotka ei jumaliin usko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loppusi maailman sodat, jos omaa uskontoa tai aatetta ei väkisin syötettäisi muille. Valtion ja uskonnon avioliitosta ei koskaan synny hyvää, valtion sekularismi on ainut oikea.

        ei kuuleppas nyt hassu setä, ahneushan ne sodat sytyttää!

        "ei kuuleppas nyt hassu setä, ahneushan ne sodat sytyttää!"

        kuulepas "kaikkitietävä" täti, sodan syitä on muitakin kuin ahneus.


      • "Loppusi maailman sodat"

        Sotiminen loppuisi, jos te pahat ihmiset tekisitte parannuksen ja kääntyisitte pois teidän vääriltä teiltänne.


    • Anonyymi

      tuomitkaa jumalanne lakien ja uskonkirjojenne mukaan vain oman uskonlahkonne uskovat, älkää muita.

      eihän uskovaiset tuomitse, vaan kyllä se on Jumala joka lopulta kaikki tuomitsee, juoksevat ne sitten ihan minne huvittaa

      • Anonyymi

        Uskovaisen oma keksimä jumala tuomitsee eli uskovainen itse tuomitsee.


      • Anonyymi

        "eihän uskovaiset tuomitse, vaan kyllä se on Jumala joka lopulta kaikki tuomitsee, juoksevat ne sitten ihan minne huvittaa"

        Tämä on juuri sitä, että uskovainen kuvittelee oman jumalansa olevan kaikkien jumala. Näytät kuvittelevan, että palvomasi jumala tuomitsee kaikkia? Pidä vaan jumalasi omanasi ja anna jumalasi tuomita vain sinut, ja eihän se jumalasi edes pysty tuomitsemaan, koska sitä ei ole (muuta kuin omissa kuvitelmissasi).


    • Anonyymi

      Olisihan se hienoa, jos olisi se jumalaukkeli (ei nainen!) joka ratkaisisi kaikki maailman ja ihmisten ongelmat. Lohduttava ajatus epätoivoiselle ja pelokkaalle ihmiselle, että jumala tulee ja pelastaa joltain!? niin joltain onko se sitten helvetti vai mikä, eipä sittenkään taida olla mitään miltä pitäisi pelastaa...pakko ei ole kuin kuolla ja mutta sekin vain kerran.

      Eipä ole tämä jumalaukkeli näyttäytynyt ikinä maailman historiassa. Kukaan ihminen maanpäällä ei ole jumalia pystynyt näkemään. kokemaan, haistamaan, kuulemaan, tuntemaan, on vain toiveikasta kuvitelmaa ja tarinaa.

      Elämä pitää vain elää niin hyvin kuin osaa, toisia ja luontoa arvostaen, eikä keskittyä jumalien, saatanien jne kuvittelemiseen ja pitää jättää muut ihmiset rauhaan omien kuvittelu jumalien opeilta.

    • Anonyymi

      > Miksi kaikki uskovaiset/uskonlahkot pitävät omaa palvomaansa jumalaa ainoana oikeana?

      Voi olla, että muita jumalia on, en vain pitäisi heitä omana Jumalanani, koska eivät ole sen arvoisia. Raamatun Jumala on osoittanut ylivertaista rakkautta ja viisautta.

      • Anonyymi

        Ylivertaista rakkautta:
        Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisin leirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen.

        Tuota herran tekoa raamatun mukaan on vaikea pukea rakkaudeksi, muitakin todisteita tästä "ylivertaisesta rakkaudesta ja viisaudesta" löytyy ko. opuksesta lukuisia. Vaatii täydellistä itselleen valehtelua, jos saa nämä yököttävät ja todella raakalaismaiset teot näyttämään rakkaudelta.
        Eikö olisi aika itsekunkin myöntää itselleen, että Raamattu yms. ovat pelkästään ihmisten keksimiä tarinoita, eikä mitään rakkauden tarinoita. Jumala on ihmisten keksintöä.


      • Anonyymi

        Onko ylivertaista rakkautta se, että ne jotka ei tähän raamatun herraan usko, hylätään ja tuomitaan kuolemaan helvetissä?
        Ylivertainen rakkaus on jotain täysin jotain muuta, suvaitsevaisuutta, toisten kunnioittamista yms. kaikkea muuta hyvää kuin tuo herran ylivertainen rakkaus.


      • Anonyymi

        Paljon kertoo jo se, että raamatun kirjoittajissa ei ole yhtään naista. Miehet ovat keksineet tarinat satoja/tuhansia vuosia oletetun jeesuksen olemassa olon jälkeen, ja kopioineet muita sankaritarinoita.
        Raamattukin on miesten vallan tavoittelun tuote ja naisten alistamisen väline.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko ylivertaista rakkautta se, että ne jotka ei tähän raamatun herraan usko, hylätään ja tuomitaan kuolemaan helvetissä?
        Ylivertainen rakkaus on jotain täysin jotain muuta, suvaitsevaisuutta, toisten kunnioittamista yms. kaikkea muuta hyvää kuin tuo herran ylivertainen rakkaus.

        "tuomitaan kuolemaan helvetissä"?

        Helvetintuli ei ole Raamatusta. Jumala ei kiduta ketään.


    • Anonyymi

      On vain yksi tie taivaaseen ja se käy Jeesuksen Kristuksen kauttaö Hänen tulee asua ihmisen sydämmessä ja vain silloin ihminen voi päästä taivaaseen, koska Jeesuksen kautta hänen syntinsä on sovitettu. Tässä lisää. https://www.youtube.com/watch?v=9CAgG0PYCP0

      • Anonyymi

        "On vain yksi tie taivaaseen..."

        Mutta kun, ei ole kuin ääretön avaruus, jossa ei ole taivasta eikä jumalaa. On vain ihmisten kuvitelmaa taivaasta.


      • Anonyymi

        Jeesus ei ole mikään tuomitsemaan minua. Minä tuomitsen jeesuksen


    • Anonyymi

      lahkot ei hyväksy muita , kuin itsensä ja "omansa".

      • Anonyymi

        se on käsittämätöntä kuinka nämä lahkot olevat olevinaan rakkauden jumalansa valittuja, kuitenkin kohtelevat muita ihmisiä alempi arvoisina ja huonompina. Jokin tässä "rakkaudessa" on pielessä ja pahasti.


    • "Miksi uskovainen ei hyväksy muiden uskovaisten jumalaa/jumalia? Sekö on sitä suvaitsevaisuutta."

      Miksi sinä et hyväksy sitä, että minä en hyväksy muiden uskovaisten jumalaa/jumalia? Sekö on sitä suvaitsevaisuutta.

    • "Miksi uskovainen ei hyväksy muiden uskovaisten jumalaa/jumalia? Sekö on sitä suvaitsevaisuutta."

      Miksi sinä et hyväksy sitä, että 2 + 2 = 7? Sekö on sitä suvaitsevaisuutta.

    • Anonyymi

      "Miksi kaikki uskovaiset/uskonlahkot pitävät omaa palvomaansa jumalaa ainoana oikeana?"

      YLEENSÄHÄN JOKAINEN JOKA HARJOITTAA JOTAIN USKONTOA TEKEE SITÄ SIKSI KOSKA LUULEE SEN OLEVAN TIE SAADA JOTAKIN JOLTAIN KORKEAMMILTA VOIMILTA.

      TÄMÄ SÄÄNTÕ SIIS PÄTEE KAIKKIIN USKONTOIHIN. EI VAIN LAHKOIHIN TAI SEN SELLAISIIN.

      • Anonyymi

        Idän uskonnon ja arabrahamin uskonnon välillä on suuri ero. idän mukaan on monia teitä, ei vain yhtä, ja muutkin tiet johtavat lopulta päämäärään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Idän uskonnon ja arabrahamin uskonnon välillä on suuri ero. idän mukaan on monia teitä, ei vain yhtä, ja muutkin tiet johtavat lopulta päämäärään.

        Abrahamilaisilla uskonnoilla ei ole Paramparaa.
        Parampara – tiedon perimysketju opettajalta oppilaalle. Parampara-järjestelmässä tieto siirtyy muuttumattomana sukupolvelta toiselle. Parampara-linjan kautta voidaan välittää monenlaista tietoa niin henmisellä alueella kuin taiteessa jne.

        Parampara tunnetaan myös nimellä guru-shishya parampara tai guru-parampara, henkisten opettajien ketju tai opetuslapseusperimys, jonka kautta henkinen tieto siirtyy eteenpäin. Pyhien kirjoitusten mukaan tämän järjestelmän on perustanut Jumala itse, ja sen kautta tieto säilyy alkuperäisessä muodossaan. Parampara vahvistaa saadun tiedon totuuden tai auktoriteetin. Se auttaa välttämään keksintöjä ja todellisten arvojen korvaamista toissijaisilla arvoilla. Jokaisen henkistä tietoa jakavan gurun on myös itse kuuluttava paramparaan.

        Miten voi olla varm a siitä, että tiedot eivät vääristy pitkällä aikavälillä?


        Kyllä tieto voi vääristyä, mutta.
        MUTTA:

        Brahma-Madhva-Gaudiya Sampradaya (Brahmā-Madhva-Gauḍīya-sampradāya)

        Tämä vedalainen tieto polveutuu Brahmasta. Vedalaisen käsityksen mukaan nämä sampradayat alkoivat maailmankaikkeuden luomisesta ja kestävät nykyhetkeen asti tiedon siirtymisen johdonmukaisuuden vuoksi kaikki aiemmat gurut ovat läsnä nykyisen henkisen mestarin opetuksissa. Vedainen prosessi varmistaa, että siirto pysyy puhtaana varmistamalla lähettäjän pätevyyden.

        Ajan myötä kaikki, mikä ei tule Paramparan kautta, vääristyy. Näin voi tapahtua myös Paramparasta saadun tiedolle. Uskonnoista haarautuu monia sivuhaaroja, jotka poikkeavat suuresti alkuperäisestä sanomasta. Alkuperäisestä sanomasta ei siis ole paljon mitään jäljellä. MUTTA kun (paramparan kautta tapahtuva) tieto alkaa ajan myötä muuttua, Jumala Itse laskeutuu planeetallemme tai lähettää avataransa - niin silloin Veda-tieto on jälleen eheytynyt.
        . Se pysyy siis alkuperäisenä. Näin se on ollut ja tulee olemaan myös jatkossa. Aina.

        Kun alkuperäinen [henkinen] virtaus on vääristynyt, vähentynyt [mayan, illusorisen väliaineen, vaikutuksesta], tarvitaan Jumalallistamista, jotta ilmiö voidaan herättää henkiin alkuperäisessä loistossaan. Ja tätä tarkoitusta varten tulee joko Jumala itse tai asianomaiset ihmiset. [Henkisen tiedon virran] keskeytymätön luonne. Emme voi odottaa, että tämä virtaus pysyy aina muuttumattomana, ilman häiriöitä tai vääristymiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Abrahamilaisilla uskonnoilla ei ole Paramparaa.
        Parampara – tiedon perimysketju opettajalta oppilaalle. Parampara-järjestelmässä tieto siirtyy muuttumattomana sukupolvelta toiselle. Parampara-linjan kautta voidaan välittää monenlaista tietoa niin henmisellä alueella kuin taiteessa jne.

        Parampara tunnetaan myös nimellä guru-shishya parampara tai guru-parampara, henkisten opettajien ketju tai opetuslapseusperimys, jonka kautta henkinen tieto siirtyy eteenpäin. Pyhien kirjoitusten mukaan tämän järjestelmän on perustanut Jumala itse, ja sen kautta tieto säilyy alkuperäisessä muodossaan. Parampara vahvistaa saadun tiedon totuuden tai auktoriteetin. Se auttaa välttämään keksintöjä ja todellisten arvojen korvaamista toissijaisilla arvoilla. Jokaisen henkistä tietoa jakavan gurun on myös itse kuuluttava paramparaan.

        Miten voi olla varm a siitä, että tiedot eivät vääristy pitkällä aikavälillä?


        Kyllä tieto voi vääristyä, mutta.
        MUTTA:

        Brahma-Madhva-Gaudiya Sampradaya (Brahmā-Madhva-Gauḍīya-sampradāya)

        Tämä vedalainen tieto polveutuu Brahmasta. Vedalaisen käsityksen mukaan nämä sampradayat alkoivat maailmankaikkeuden luomisesta ja kestävät nykyhetkeen asti tiedon siirtymisen johdonmukaisuuden vuoksi kaikki aiemmat gurut ovat läsnä nykyisen henkisen mestarin opetuksissa. Vedainen prosessi varmistaa, että siirto pysyy puhtaana varmistamalla lähettäjän pätevyyden.

        Ajan myötä kaikki, mikä ei tule Paramparan kautta, vääristyy. Näin voi tapahtua myös Paramparasta saadun tiedolle. Uskonnoista haarautuu monia sivuhaaroja, jotka poikkeavat suuresti alkuperäisestä sanomasta. Alkuperäisestä sanomasta ei siis ole paljon mitään jäljellä. MUTTA kun (paramparan kautta tapahtuva) tieto alkaa ajan myötä muuttua, Jumala Itse laskeutuu planeetallemme tai lähettää avataransa - niin silloin Veda-tieto on jälleen eheytynyt.
        . Se pysyy siis alkuperäisenä. Näin se on ollut ja tulee olemaan myös jatkossa. Aina.

        Kun alkuperäinen [henkinen] virtaus on vääristynyt, vähentynyt [mayan, illusorisen väliaineen, vaikutuksesta], tarvitaan Jumalallistamista, jotta ilmiö voidaan herättää henkiin alkuperäisessä loistossaan. Ja tätä tarkoitusta varten tulee joko Jumala itse tai asianomaiset ihmiset. [Henkisen tiedon virran] keskeytymätön luonne. Emme voi odottaa, että tämä virtaus pysyy aina muuttumattomana, ilman häiriöitä tai vääristymiä.

        Miksi maailmassa on niin paljon erilaisia uskontoja?

        Srimad Bhagavatamissa Uddhava kysyy saman kysymyksen: "Miksi maailmassa on niin paljon opetuksia, jotka väittävät olevansa uskonto?". Viekö kukin niistä yksinään minut päämäärääni, vai onko niillä jokin porrastus?" Krishna vastasi hänelle: "Luomisen kynnyksellä panin uskonnon totuudet Luoja Brahman sydämeen, ja häneltä ne siirtyivät hänen opetuslapsilleen. Mutta kun nämä opetuslapset välittivät näitä totuuksia muille, he muuttivat niitä hieman omien kykyjensä mukaan. Kun annoin tämän tiedon Brahmalle, se oli yksi. Brahma kertoi sen opetuslapsilleen, ja kun he ottivat sen sydämeensä, se meni sisään, mutta hieman muunneltuna. Kun he puolestaan välittivät tätä tietoa oppilailleen, se muuttui vielä enemmän. Se menetettiin aineellisen maailman vääristävän luonteen vuoksi. Tieto vääristyi ensinnäkin silloin, kun se vastaanotettiin, ja toiseksi silloin, kun sitä välitettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi maailmassa on niin paljon erilaisia uskontoja?

        Srimad Bhagavatamissa Uddhava kysyy saman kysymyksen: "Miksi maailmassa on niin paljon opetuksia, jotka väittävät olevansa uskonto?". Viekö kukin niistä yksinään minut päämäärääni, vai onko niillä jokin porrastus?" Krishna vastasi hänelle: "Luomisen kynnyksellä panin uskonnon totuudet Luoja Brahman sydämeen, ja häneltä ne siirtyivät hänen opetuslapsilleen. Mutta kun nämä opetuslapset välittivät näitä totuuksia muille, he muuttivat niitä hieman omien kykyjensä mukaan. Kun annoin tämän tiedon Brahmalle, se oli yksi. Brahma kertoi sen opetuslapsilleen, ja kun he ottivat sen sydämeensä, se meni sisään, mutta hieman muunneltuna. Kun he puolestaan välittivät tätä tietoa oppilailleen, se muuttui vielä enemmän. Se menetettiin aineellisen maailman vääristävän luonteen vuoksi. Tieto vääristyi ensinnäkin silloin, kun se vastaanotettiin, ja toiseksi silloin, kun sitä välitettiin.

        Alkuperäinen tieto on siis vähitellen vääristynyt, ja nyt näemme, että uskonnon maailma on kuin viidakko. Jotkut painottavat askeesia, jotkut hyväntekeväisyyttä - jotkut sitä ja jotkut tätä. Uskonnon puuhun on kasvanut niin monia oksia! Ja näiden muunneltujen laskevien oppien vastapainoksi ihmismielestä on noussut esiin vastakkaisia, nousevia oppeja, kuten ateismi. Siksi löydämme tällaisen viidakon.

        Kun uskonto on täysin rappeutunut, Jumala tulee uudelleen tai lähettää edustajansa ja neuvoo häntä: "Mene ja korjaa kaikki."

        Uskonnolliset erot ovat väistämättömiä, ja se, joka onnistuu ymmärtämään todellisen sisäisen totuuden, pelastuu. Toiset seuraavat väärää polkua, ja kestää kauan ennen kuin he vapautuvat. Se, joka on kerran saavuttanut todellisen yhteyden oikeaan guruun, ei ole kadonnut. Srimad-Bhagavatamin yhdessätoista laulussa Krishna on vastannut Uddhavan kysymykseen, ja tässä kaikki on täysin selvää. Tässä ei ole mitään terveen järjen vastaista tai dogmaattista. Jos olemme vilpittömiä, emme epäonnistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkuperäinen tieto on siis vähitellen vääristynyt, ja nyt näemme, että uskonnon maailma on kuin viidakko. Jotkut painottavat askeesia, jotkut hyväntekeväisyyttä - jotkut sitä ja jotkut tätä. Uskonnon puuhun on kasvanut niin monia oksia! Ja näiden muunneltujen laskevien oppien vastapainoksi ihmismielestä on noussut esiin vastakkaisia, nousevia oppeja, kuten ateismi. Siksi löydämme tällaisen viidakon.

        Kun uskonto on täysin rappeutunut, Jumala tulee uudelleen tai lähettää edustajansa ja neuvoo häntä: "Mene ja korjaa kaikki."

        Uskonnolliset erot ovat väistämättömiä, ja se, joka onnistuu ymmärtämään todellisen sisäisen totuuden, pelastuu. Toiset seuraavat väärää polkua, ja kestää kauan ennen kuin he vapautuvat. Se, joka on kerran saavuttanut todellisen yhteyden oikeaan guruun, ei ole kadonnut. Srimad-Bhagavatamin yhdessätoista laulussa Krishna on vastannut Uddhavan kysymykseen, ja tässä kaikki on täysin selvää. Tässä ei ole mitään terveen järjen vastaista tai dogmaattista. Jos olemme vilpittömiä, emme epäonnistu.

        Jokaista maailmankaikkeutta hallitsevat Korkeimman Jumalan edustajat, jotka työskentelevät Hänen johdollaan ja valvovat aineellisten energioiden ilmenemismuotoja ja toimintaa. Jumala ei osallistu suoraan aineellisten universumien luomiseen ja ylläpitoon, mutta Hänen edustajansa, joita kutsutaan puolijumaliksi, ovat vastuussa niistä. Yksi tällainen edustaja on Brahma.

        Samaan olentoon saatetaan viitata eri tavoin eri perinteissä. Veda-perinteessä Brahma hoitaa ne luomistehtävät, jotka me yleensä liitämme Korkeimpaan Jumalaan.


        Brahma myös valvoo tiettyjä taivaallisia maailmoja ja asuu korkeimmassa taivaallisessa maailmassa. Jokaisessa maailmankaikkeudessa on eri Brahma. Kun ihmiset puhuvat Luoja-Jumalasta, he itse asiassa puhuvat Brahmasta (joka esiintyy eri kulttuureissa eri nimillä). Hän ei ole Jumala, hän toimii vain Jumalan puolesta.

        Kristityt palvovat häntä ilmeisesti Jumalana, vaikka hän on puolijumala, kuolevainen kuten ihmisetkin. Mutta hän on maailmankaikkeutemme luoja. Jokaisella maailmankaikkeudella on oma Brahmansa. Brahma ei ole on nimi, vaan ammattinimike.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaista maailmankaikkeutta hallitsevat Korkeimman Jumalan edustajat, jotka työskentelevät Hänen johdollaan ja valvovat aineellisten energioiden ilmenemismuotoja ja toimintaa. Jumala ei osallistu suoraan aineellisten universumien luomiseen ja ylläpitoon, mutta Hänen edustajansa, joita kutsutaan puolijumaliksi, ovat vastuussa niistä. Yksi tällainen edustaja on Brahma.

        Samaan olentoon saatetaan viitata eri tavoin eri perinteissä. Veda-perinteessä Brahma hoitaa ne luomistehtävät, jotka me yleensä liitämme Korkeimpaan Jumalaan.


        Brahma myös valvoo tiettyjä taivaallisia maailmoja ja asuu korkeimmassa taivaallisessa maailmassa. Jokaisessa maailmankaikkeudessa on eri Brahma. Kun ihmiset puhuvat Luoja-Jumalasta, he itse asiassa puhuvat Brahmasta (joka esiintyy eri kulttuureissa eri nimillä). Hän ei ole Jumala, hän toimii vain Jumalan puolesta.

        Kristityt palvovat häntä ilmeisesti Jumalana, vaikka hän on puolijumala, kuolevainen kuten ihmisetkin. Mutta hän on maailmankaikkeutemme luoja. Jokaisella maailmankaikkeudella on oma Brahmansa. Brahma ei ole on nimi, vaan ammattinimike.

        Sitä paitsi Jumala ei ole vanha mies, jolla on parta. Jumalalla on sekä mies että naispuolinen aspekti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä paitsi Jumala ei ole vanha mies, jolla on parta. Jumalalla on sekä mies että naispuolinen aspekti.

        pohjimmiltaan länsimaissa vallitsevat uskonnot ovat patriarkaalisia siinä, miten ne kuvaavat Jumalaa ja mitä ne korostavat. Jumala ei siis näyttäydy [niissä] niinkään miehenä vaan vanhana valkoisena miehenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pohjimmiltaan länsimaissa vallitsevat uskonnot ovat patriarkaalisia siinä, miten ne kuvaavat Jumalaa ja mitä ne korostavat. Jumala ei siis näyttäydy [niissä] niinkään miehenä vaan vanhana valkoisena miehenä.

        Maskuliininen ja feminiininen alku

        Kysymys: ... Miksi rajoitatte Hänet tällaiseen hypostaasiin?

        Srila Goswami Maharaj: Itse asiassa tosiasia on se, että jos hyväksymme, että Jumala on kaiken alkuperäinen Lähde, ja näemme maailmassa mies- ja naispuolisia piirteitä, niin Jumalallisella täytyy olla sekä mies- että naispuolisia piirteitä. Minne ikinä heitämmekin katseemme, näemme maskuliinisen ja feminiinisen. Näemme, että maskuliinisella luonteella on tiettyjä ominaisuuksia, ja feminiinisellä luonteella on myös tiettyjä ominaisuuksia. Siksi Jumalan kuvaaminen yksinomaan maskuliiniseksi olisi virheellistä. Jumalan kuvaaminen yksinomaan feminiiniseksi olisi myös väärin. On virheellistä päätellä, että Jumalalla ei ole sekä maskuliinisia että feminiinisiä ominaisuuksia. Hänen on sisällytettävä itseensä kaikki nämä: abstrakti neutraali persoonallisuus sekä maskuliiniset ja feminiiniset ominaisuudet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maskuliininen ja feminiininen alku

        Kysymys: ... Miksi rajoitatte Hänet tällaiseen hypostaasiin?

        Srila Goswami Maharaj: Itse asiassa tosiasia on se, että jos hyväksymme, että Jumala on kaiken alkuperäinen Lähde, ja näemme maailmassa mies- ja naispuolisia piirteitä, niin Jumalallisella täytyy olla sekä mies- että naispuolisia piirteitä. Minne ikinä heitämmekin katseemme, näemme maskuliinisen ja feminiinisen. Näemme, että maskuliinisella luonteella on tiettyjä ominaisuuksia, ja feminiinisellä luonteella on myös tiettyjä ominaisuuksia. Siksi Jumalan kuvaaminen yksinomaan maskuliiniseksi olisi virheellistä. Jumalan kuvaaminen yksinomaan feminiiniseksi olisi myös väärin. On virheellistä päätellä, että Jumalalla ei ole sekä maskuliinisia että feminiinisiä ominaisuuksia. Hänen on sisällytettävä itseensä kaikki nämä: abstrakti neutraali persoonallisuus sekä maskuliiniset ja feminiiniset ominaisuudet.

        Krishna-käsityksessä Jumalallisesta sanomme: "Hare Krishna!". "Hare" tarkoittaa jumalallista feminiinistä alkua ja "Krishna" jumalallista maskuliinista alkua.

        Shakti ja Shaktiman, Energia ja Energian Omistaja. Mahtava ja Voimallinen. Srila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakurin kielellä sitä kutsutaan hallitsevaksi Puoliskoksi ja alisteiseksi Puoliskoksi.

        Sukupuolineutraalit uskonnolliset käsitteet siis kieltävät Jumalan Persoonan eikä niissä tunnusteta mahdollisuutta suhteeseen [Hänen kanssaan], ja siksi ne sympatisoivat epäsuorasti jumalattomuutta. Ne kieltävät mahdollisuuden siihen, mitä sanskritin kielessä kutsutaan 'rasaksi', rakkauden vaihdoksi. Rakkauden vaihto on olemisen liikkeellepaneva periaate, joka ilmenee selvimmin ihmisyhteiskunnassa, joka jopa raamatullisen kuvauksen mukaan on luotu jumalallisen kuvaksi. Sanomme: "Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi". Entä nainen? Myös nainen on luotu Jumalan kuvaksi. Tämä viittaa siihen periaatteeseen ja ajatukseen, että on olemassa miespuolinen jumalallinen alku ja naispuolinen jumalallinen alku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Krishna-käsityksessä Jumalallisesta sanomme: "Hare Krishna!". "Hare" tarkoittaa jumalallista feminiinistä alkua ja "Krishna" jumalallista maskuliinista alkua.

        Shakti ja Shaktiman, Energia ja Energian Omistaja. Mahtava ja Voimallinen. Srila Bhaktisiddhanta Saraswati Thakurin kielellä sitä kutsutaan hallitsevaksi Puoliskoksi ja alisteiseksi Puoliskoksi.

        Sukupuolineutraalit uskonnolliset käsitteet siis kieltävät Jumalan Persoonan eikä niissä tunnusteta mahdollisuutta suhteeseen [Hänen kanssaan], ja siksi ne sympatisoivat epäsuorasti jumalattomuutta. Ne kieltävät mahdollisuuden siihen, mitä sanskritin kielessä kutsutaan 'rasaksi', rakkauden vaihdoksi. Rakkauden vaihto on olemisen liikkeellepaneva periaate, joka ilmenee selvimmin ihmisyhteiskunnassa, joka jopa raamatullisen kuvauksen mukaan on luotu jumalallisen kuvaksi. Sanomme: "Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi". Entä nainen? Myös nainen on luotu Jumalan kuvaksi. Tämä viittaa siihen periaatteeseen ja ajatukseen, että on olemassa miespuolinen jumalallinen alku ja naispuolinen jumalallinen alku.

        Mutta pohjimmiltaan länsimaissa vallitsevat uskonnot ovat patriarkaalisia siinä, miten ne kuvaavat Jumalaa ja mitä ne korostavat. Jumala ei siis näyttäydy [niissä] niinkään miehenä vaan vanhana valkoisena miehenä.

        Siksi sanoimme aluksi: "Ette voi aistikokemuksen perusteella muodostaa käsitystä siitä, mitä jumalallinen on." Ja ajattelemme: "Jumala on vanhin elävä olento, joten Hänen täytyy olla vanha mies, jolla on parta." muinaisista kirjoituksista ei löydy mitään vahvistusta tälle ajatukselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta pohjimmiltaan länsimaissa vallitsevat uskonnot ovat patriarkaalisia siinä, miten ne kuvaavat Jumalaa ja mitä ne korostavat. Jumala ei siis näyttäydy [niissä] niinkään miehenä vaan vanhana valkoisena miehenä.

        Siksi sanoimme aluksi: "Ette voi aistikokemuksen perusteella muodostaa käsitystä siitä, mitä jumalallinen on." Ja ajattelemme: "Jumala on vanhin elävä olento, joten Hänen täytyy olla vanha mies, jolla on parta." muinaisista kirjoituksista ei löydy mitään vahvistusta tälle ajatukselle.

        Krishna ja Radha.
        Kauneus ja rakkaus

        Herra Krishna on kaikkien henkisten ja aineellisten maailmojen alkuperäinen Lähde. Hänestä lähtee liikkeelle lukuisia avatareita, joista jokaisella on erilainen suunnitelma ... ja tehtävästään henkimaailmassa sekä tietty tehtävä Hänen laskeutuessaan aineelliseen maailmaan.

        Tämän vahvistavat Pyhien Kirjoitusten ja tietäjien johtopäätökset sekä Krishna Itse Bhagavad-gitassa.

        Shri Krishna on rakkauden, kauneuden ja harmonian ruumiillistuma, ja yhdessä lukemattomien energioidensa ja kumppaneidensa kanssa Hän on aineellisen ja henkisen maailman Lähde. Hänen toinen naispuolinen puoliskonsa kantaa nimeä Radharani. Vaikka Hän on siis Yksi, Hän on jaettu kahteen Alkuun: miespuoliseen ja naispuoliseen,
        yiniin ja yangiin, plussaan ja miinukseen. Tämä periaate läpäisee kaiken henkisen ja aineellisen olemassaolon vastakohtien kokonaisuutena, joka muodostaa harmonisen kokonaisuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Krishna ja Radha.
        Kauneus ja rakkaus

        Herra Krishna on kaikkien henkisten ja aineellisten maailmojen alkuperäinen Lähde. Hänestä lähtee liikkeelle lukuisia avatareita, joista jokaisella on erilainen suunnitelma ... ja tehtävästään henkimaailmassa sekä tietty tehtävä Hänen laskeutuessaan aineelliseen maailmaan.

        Tämän vahvistavat Pyhien Kirjoitusten ja tietäjien johtopäätökset sekä Krishna Itse Bhagavad-gitassa.

        Shri Krishna on rakkauden, kauneuden ja harmonian ruumiillistuma, ja yhdessä lukemattomien energioidensa ja kumppaneidensa kanssa Hän on aineellisen ja henkisen maailman Lähde. Hänen toinen naispuolinen puoliskonsa kantaa nimeä Radharani. Vaikka Hän on siis Yksi, Hän on jaettu kahteen Alkuun: miespuoliseen ja naispuoliseen,
        yiniin ja yangiin, plussaan ja miinukseen. Tämä periaate läpäisee kaiken henkisen ja aineellisen olemassaolon vastakohtien kokonaisuutena, joka muodostaa harmonisen kokonaisuuden.

        Jumala ja jumalat

        Eurooppalaisessa ajattelussa on kaksi maailmankatsomuksen mallia. Monoteismi - oppi yhdestä Jumalasta, ja polyteismi - pakanallinen palvonta, jossa kunnioitetaan useita jumalia, jotka personoivat luonnon voimia. Kuitenkin vedalainen maailmankatsomus yhdistää nämä kaksi lähestymistapaa harmoniseksi kokonaisuudeksi.

        Vedat selittävät, että on olemassa Korkein Herra, Jumala jumalien joukossa, Kaiken syyn syy. Mutta samalla ne puhuvat monien persoonallisuuksien olemassaolosta, jotka hallitsevat erilaisia prosesseja maan päällä - jumalia (deva). Materiaalisen maailman jumalat eivät toimi itsenäisesti, he ovat Korkeimman palvelijoita. Heitä voi verrata lukuisiin virkamiehiin, jotka ovat presidentin alaisia. Jumalat ovat kuolevaisia, mutta Korkein on ajan ulottumattomissa.

        Kaikki ylemmän maailman asukkaat eivät vastaa maan prosesseista. Aika näissä maailmoissa kulkee eri nopeudella, ja niiden asukkaiden ruumiit koostuvat eri tyyppisestä aineesta. Siksi jumalia voi suoraan havaita vain valaistuneet liikkujat ja suuret joogit nykyajassamme."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala ja jumalat

        Eurooppalaisessa ajattelussa on kaksi maailmankatsomuksen mallia. Monoteismi - oppi yhdestä Jumalasta, ja polyteismi - pakanallinen palvonta, jossa kunnioitetaan useita jumalia, jotka personoivat luonnon voimia. Kuitenkin vedalainen maailmankatsomus yhdistää nämä kaksi lähestymistapaa harmoniseksi kokonaisuudeksi.

        Vedat selittävät, että on olemassa Korkein Herra, Jumala jumalien joukossa, Kaiken syyn syy. Mutta samalla ne puhuvat monien persoonallisuuksien olemassaolosta, jotka hallitsevat erilaisia prosesseja maan päällä - jumalia (deva). Materiaalisen maailman jumalat eivät toimi itsenäisesti, he ovat Korkeimman palvelijoita. Heitä voi verrata lukuisiin virkamiehiin, jotka ovat presidentin alaisia. Jumalat ovat kuolevaisia, mutta Korkein on ajan ulottumattomissa.

        Kaikki ylemmän maailman asukkaat eivät vastaa maan prosesseista. Aika näissä maailmoissa kulkee eri nopeudella, ja niiden asukkaiden ruumiit koostuvat eri tyyppisestä aineesta. Siksi jumalia voi suoraan havaita vain valaistuneet liikkujat ja suuret joogit nykyajassamme."

        Luonnostaan sielu taipuu kunnioittamaan sitä, mikä ylittää sen. Tämän kunnioituksen alkuvaihe on tietoisuus Luomakunnan nerokkuudesta. DNA:n rakenteessa on koodattu koko organismin rakenne, jokainen kemiallinen elementti on sijoitettu tarkasti sille varattuun soluun Mendelejevin taulukossa, kolme väriä yhdistyen muodostavat koko maailman väriskaalan... Nerokkuuden tiedostaminen ei usein vaadi tieteellistä osaamista - riittää, kun katsoo yötaivasta.

        Edistyneemmät ajattelijat, pohtiessaan Luomakunnan nerokkuutta, ymmärtävät Luojan nerokkuuden ja tulevat ajatukseen Hänen kunnioittamisestaan. Mutta millainen on Luoja? Onko Hän maailmankaikkeuden arkkitehti vai maailmankaikkeuden tuomari? Millaiset ovat suhteemme Häneen?

        Tässä päätyvät kykymme ymmärtää Absoluuttista pohdintojen kautta, ja apu tulee ilmestyksen totuudesta. Herra kertoo itsestään pyhissä kirjoituksissa, paljastaa itsensä profeetoille ja pyhille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luonnostaan sielu taipuu kunnioittamaan sitä, mikä ylittää sen. Tämän kunnioituksen alkuvaihe on tietoisuus Luomakunnan nerokkuudesta. DNA:n rakenteessa on koodattu koko organismin rakenne, jokainen kemiallinen elementti on sijoitettu tarkasti sille varattuun soluun Mendelejevin taulukossa, kolme väriä yhdistyen muodostavat koko maailman väriskaalan... Nerokkuuden tiedostaminen ei usein vaadi tieteellistä osaamista - riittää, kun katsoo yötaivasta.

        Edistyneemmät ajattelijat, pohtiessaan Luomakunnan nerokkuutta, ymmärtävät Luojan nerokkuuden ja tulevat ajatukseen Hänen kunnioittamisestaan. Mutta millainen on Luoja? Onko Hän maailmankaikkeuden arkkitehti vai maailmankaikkeuden tuomari? Millaiset ovat suhteemme Häneen?

        Tässä päätyvät kykymme ymmärtää Absoluuttista pohdintojen kautta, ja apu tulee ilmestyksen totuudesta. Herra kertoo itsestään pyhissä kirjoituksissa, paljastaa itsensä profeetoille ja pyhille.

        Pelko on kaikkein primitiivisin tunne, ei vain ihmisiin liittyen, vaan myös Jumalaan. Hän ei hallitse ruoskalla, miekalla tai perustuslailla. Omassa maailmassaan Hän hallitsee kauneutta, harmoniaa ja itseuhrautuvaisuutta. Kaikkien uskontojen pyhimykset todistavat: "Jumala on rakkaus".

        Totuus ei synny kiistasta, vaan paljastuu vilpittömille etsijöille. Aina on niitä, jotka löytävät ristiriidat ja epätäydellisyydet Pyhissä Kirjoituksissa - ja pyhimyksiä, jotka seuraavat Kirjoituksia ja ovat saaneet kokemuksen kosketuksesta Ylimaallisen Totuuden kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelko on kaikkein primitiivisin tunne, ei vain ihmisiin liittyen, vaan myös Jumalaan. Hän ei hallitse ruoskalla, miekalla tai perustuslailla. Omassa maailmassaan Hän hallitsee kauneutta, harmoniaa ja itseuhrautuvaisuutta. Kaikkien uskontojen pyhimykset todistavat: "Jumala on rakkaus".

        Totuus ei synny kiistasta, vaan paljastuu vilpittömille etsijöille. Aina on niitä, jotka löytävät ristiriidat ja epätäydellisyydet Pyhissä Kirjoituksissa - ja pyhimyksiä, jotka seuraavat Kirjoituksia ja ovat saaneet kokemuksen kosketuksesta Ylimaallisen Totuuden kanssa.

        Ihmeet, profeetat, pyhimykset ja toteutuneet ennustukset ovat osa kaikkia maailman uskontoja, vaikka emme aina ole tietoisia niistä. Tietyn uskonnon ikä ei myöskään ole olennainen tunnusmerkki, sillä puhumme Todellisuudesta, joka ylittää ajan ja tilan.

        Siksi hengellisen käsityksen arvioinnin pääkriteerien tulisi olla ylpeyden puute yksinomaisuudesta ja jopa ikä, vaan pikemminkin maailmankatsomuksen syvyys ja harmonia.

        Valitettavasti usein eri uskontojen seuraajat ajattelevat näin: "On olemassa yksi ainoa totuudenmukainen uskonto, Jumalasta - muut ovat Paholaiselta". Tällainen asenne johtaa lopulta jatkuviin konflikteihin ja fundamentalismiin.

        Vedat sovittavat ristiriitaisuudet harmoniaan selittäen: kaikki maailman uskonnot puhuvat Jumalasta. Suurimman osan uskontojen seuraajia voidaan kutsua "teisteiksi", kreikkalaisesta "theos" - "Jumala".

        Kuitenkin Jumalan Persoona paljastuu eri perinteissä eri lailla. Paradoksaalisesti suurimpien uskontojen Pyhien Kirjoitusten keskiössä ei usein ole itse Herra, vaan Hänen Poikansa - Jeesus, tai Hänen Profeettansa - Muhammed.

        Mutta mitä itse Ylin Lähettäjät sanovat? "Lähettäjäni on suurempi kuin minä", "Minulla olisi paljon sanottavaa teille, mutta ette voisi nyt ymmärtää."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmeet, profeetat, pyhimykset ja toteutuneet ennustukset ovat osa kaikkia maailman uskontoja, vaikka emme aina ole tietoisia niistä. Tietyn uskonnon ikä ei myöskään ole olennainen tunnusmerkki, sillä puhumme Todellisuudesta, joka ylittää ajan ja tilan.

        Siksi hengellisen käsityksen arvioinnin pääkriteerien tulisi olla ylpeyden puute yksinomaisuudesta ja jopa ikä, vaan pikemminkin maailmankatsomuksen syvyys ja harmonia.

        Valitettavasti usein eri uskontojen seuraajat ajattelevat näin: "On olemassa yksi ainoa totuudenmukainen uskonto, Jumalasta - muut ovat Paholaiselta". Tällainen asenne johtaa lopulta jatkuviin konflikteihin ja fundamentalismiin.

        Vedat sovittavat ristiriitaisuudet harmoniaan selittäen: kaikki maailman uskonnot puhuvat Jumalasta. Suurimman osan uskontojen seuraajia voidaan kutsua "teisteiksi", kreikkalaisesta "theos" - "Jumala".

        Kuitenkin Jumalan Persoona paljastuu eri perinteissä eri lailla. Paradoksaalisesti suurimpien uskontojen Pyhien Kirjoitusten keskiössä ei usein ole itse Herra, vaan Hänen Poikansa - Jeesus, tai Hänen Profeettansa - Muhammed.

        Mutta mitä itse Ylin Lähettäjät sanovat? "Lähettäjäni on suurempi kuin minä", "Minulla olisi paljon sanottavaa teille, mutta ette voisi nyt ymmärtää."

        Kuitenkin Vedat asettavat Jumalan Persoonan keskiöön: Hänen maailmansa, Hänen ympäristönsä, Hänen tulemisensa tälle planeetalle, Hänen ilmestyksensä itsestään.

        Tämä on "kopernikaaninen vallankumous uskonnollisessa tietoisuudessa". Ennen Kopernikusta ihmiset uskoivat, että maa on maailmankaikkeuden keskipiste, mutta Kopernikus selitti, että aurinko on keskipisteessä, ja kaikki planeetat kiertävät sitä.

        Samaan tapaan Herra on jokaisen uskonnollisen opetuksen keskipisteessä. Ja siinä määrin, kuin jokin oppi paljastaa Hänen Persoonansa, sielun suhteen Häneen potentiaali - sitä voidaan pitää jossain määrin täydellisenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuitenkin Vedat asettavat Jumalan Persoonan keskiöön: Hänen maailmansa, Hänen ympäristönsä, Hänen tulemisensa tälle planeetalle, Hänen ilmestyksensä itsestään.

        Tämä on "kopernikaaninen vallankumous uskonnollisessa tietoisuudessa". Ennen Kopernikusta ihmiset uskoivat, että maa on maailmankaikkeuden keskipiste, mutta Kopernikus selitti, että aurinko on keskipisteessä, ja kaikki planeetat kiertävät sitä.

        Samaan tapaan Herra on jokaisen uskonnollisen opetuksen keskipisteessä. Ja siinä määrin, kuin jokin oppi paljastaa Hänen Persoonansa, sielun suhteen Häneen potentiaali - sitä voidaan pitää jossain määrin täydellisenä.

        Srila Bhakti Sudhir Goswami Maharaj
        Kopernikaaninen vallankumous uskonnollisissa näkemyksissä



        Maailmassa on monia uskonnollisia käsityksiä. Ne kiertävät kiertoratojaan keskeisen Totuuden ympärillä ja kilpailevat toistensa kanssa ylivallasta. Kristityt uskovat, että pelastus tulee vain Jeesuksen Kristuksen kautta, muslimit Muhammedin kautta, hindut Sri Gurun armon kautta. Kukin uskonto tarjoaa pyhiin kirjoituksiinsa ja pyhimysten ilmestyksiin perustuvan käsityksensä Jumalasta ja jumalallisesta maailmasta. Srila Sridhar Maharajilla oli tapana sanoa: "Ihminen liittyy tiettyyn uskontoon sisäisen pyrkimyksensä ja totuuden janonsa mukaan."

        Jumalalla on lukemattomia avatareita, jotka laskeutuvat tähän maailmaan paikan, ajan ja olosuhteiden sekä yksilön henkisen tarpeen ja kyvyn mukaan havaita Totuus. Koska niiden yksilöllisten luonteiden moninaisuus, joille jumalallinen ilmestys paljastuu, taittuu ja muuntuu Totuus. Näin uskonnollisten traditioiden alkuasetelma syntyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Srila Bhakti Sudhir Goswami Maharaj
        Kopernikaaninen vallankumous uskonnollisissa näkemyksissä



        Maailmassa on monia uskonnollisia käsityksiä. Ne kiertävät kiertoratojaan keskeisen Totuuden ympärillä ja kilpailevat toistensa kanssa ylivallasta. Kristityt uskovat, että pelastus tulee vain Jeesuksen Kristuksen kautta, muslimit Muhammedin kautta, hindut Sri Gurun armon kautta. Kukin uskonto tarjoaa pyhiin kirjoituksiinsa ja pyhimysten ilmestyksiin perustuvan käsityksensä Jumalasta ja jumalallisesta maailmasta. Srila Sridhar Maharajilla oli tapana sanoa: "Ihminen liittyy tiettyyn uskontoon sisäisen pyrkimyksensä ja totuuden janonsa mukaan."

        Jumalalla on lukemattomia avatareita, jotka laskeutuvat tähän maailmaan paikan, ajan ja olosuhteiden sekä yksilön henkisen tarpeen ja kyvyn mukaan havaita Totuus. Koska niiden yksilöllisten luonteiden moninaisuus, joille jumalallinen ilmestys paljastuu, taittuu ja muuntuu Totuus. Näin uskonnollisten traditioiden alkuasetelma syntyy.

        Jumala yleensä esitetään kaikenkattavan ja rajattoman suuruuden ilmentymänä. Syvemmälle katsovalle avautuu Jumalallisen kaikkialle tunkeutuva läsnäolo. Nämä ovat Absoluutin ilmentymisen äärimmäiset näkökulmat. Totuus kuitenkin löytyy paljon syvemmältä ja paljastaa lähempää toisenlaisen luonteen - henkilökohtaisen ja kaikkia vetävän - Herra Krishna. Jumalaa nähdään enemmän vastustamattomasti vetovoimaisena kuin suurimpana ja kaikkitietävänä. Käsitys Jumalasta Krišnana osoittaa voimakasta rakkauden pyrkimystä kohti äärettömän Absoluutin ydintä - Kaunista Todellisuutta.

        Jos hyväksymme uskonnollisen pluralismin idean, niin loogisesti nousee kysymys - kuinka lähellä totuutta tietyt uskonnolliset käsitteet ovat? Teologian dissidentti John Hick kirjoittaa kirjeessään Vatikaaniin: "Teosentrismi, joka hyväksyy moninaiset uskonnolliset näkemykset, avaa tien korkeampiin sfääreihin kuin Kristuksen maailma. Näin ollen saavutamme uuden paradigman, joka kieltää Kristuksen olevan uskonnollisen universumin keskuksen ja sen sijaan vahvistaa Jumalan. Tämä näkemysjärjestelmä on yhtä vallankumouksellinen kuin aikoinaan Kopernikuksen teoria siitä, että maailmankaikkeuden keskellä ei ole maata, vaan aurinko. Kaikkien oppien keskuksena, mukaan lukien kristinusko, on Absoluuttinen Totuus - Jumala, korkein transsendentti todellisuus."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala yleensä esitetään kaikenkattavan ja rajattoman suuruuden ilmentymänä. Syvemmälle katsovalle avautuu Jumalallisen kaikkialle tunkeutuva läsnäolo. Nämä ovat Absoluutin ilmentymisen äärimmäiset näkökulmat. Totuus kuitenkin löytyy paljon syvemmältä ja paljastaa lähempää toisenlaisen luonteen - henkilökohtaisen ja kaikkia vetävän - Herra Krishna. Jumalaa nähdään enemmän vastustamattomasti vetovoimaisena kuin suurimpana ja kaikkitietävänä. Käsitys Jumalasta Krišnana osoittaa voimakasta rakkauden pyrkimystä kohti äärettömän Absoluutin ydintä - Kaunista Todellisuutta.

        Jos hyväksymme uskonnollisen pluralismin idean, niin loogisesti nousee kysymys - kuinka lähellä totuutta tietyt uskonnolliset käsitteet ovat? Teologian dissidentti John Hick kirjoittaa kirjeessään Vatikaaniin: "Teosentrismi, joka hyväksyy moninaiset uskonnolliset näkemykset, avaa tien korkeampiin sfääreihin kuin Kristuksen maailma. Näin ollen saavutamme uuden paradigman, joka kieltää Kristuksen olevan uskonnollisen universumin keskuksen ja sen sijaan vahvistaa Jumalan. Tämä näkemysjärjestelmä on yhtä vallankumouksellinen kuin aikoinaan Kopernikuksen teoria siitä, että maailmankaikkeuden keskellä ei ole maata, vaan aurinko. Kaikkien oppien keskuksena, mukaan lukien kristinusko, on Absoluuttinen Totuus - Jumala, korkein transsendentti todellisuus."

        Kaikki planeetat kiertävät Aurinkoa eri etäisyyksillä, ja ne, jotka ovat lähempänä tätä taivaankappaletta, ovat rakenteeltaan ja ilmakehän koostumukseltaan samankaltaisia sen kanssa. Kaikki uskonnot kiertävät Absoluuttista Totuutta, mutta miten määritellä niiden käsitteiden syvyyttä?

        Rahamaailmassa tunnustamme eri valuuttojen olemassaolon: dollari, punta, rupla jne. Ne kaikki ovat maksuvälineitä, ja niillä kaikilla on tietty arvo. Mutta ne eivät ole keskenään tasavertaisia. Niiden suhteellinen arvo määritetään jonkin standardin perusteella. Vaikka kuinka ylpeästi joku kehuisi oman maansa rahamerkkien voimaa, niiden todellinen arvo määräytyy vain suhteessa absoluuttiseen standardiin, riippumatta paikallisista mieltymyksistä tai ennakkoluuloista.

        Mutta millainen pitäisi olla standardi teismin maailmassa? Gaudiya Vaishnavismi väittää, että hengellisen pääoman "valuutan" standardi on bhakti, eli henkilökohtainen suhde Jumalaan. Bhakti, tai läheisyys suhteessa Jumalaan, on mittari, jonka avulla voimme tunnistaa minkä tahansa hengellisen käsitteen suhteellisen arvon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki planeetat kiertävät Aurinkoa eri etäisyyksillä, ja ne, jotka ovat lähempänä tätä taivaankappaletta, ovat rakenteeltaan ja ilmakehän koostumukseltaan samankaltaisia sen kanssa. Kaikki uskonnot kiertävät Absoluuttista Totuutta, mutta miten määritellä niiden käsitteiden syvyyttä?

        Rahamaailmassa tunnustamme eri valuuttojen olemassaolon: dollari, punta, rupla jne. Ne kaikki ovat maksuvälineitä, ja niillä kaikilla on tietty arvo. Mutta ne eivät ole keskenään tasavertaisia. Niiden suhteellinen arvo määritetään jonkin standardin perusteella. Vaikka kuinka ylpeästi joku kehuisi oman maansa rahamerkkien voimaa, niiden todellinen arvo määräytyy vain suhteessa absoluuttiseen standardiin, riippumatta paikallisista mieltymyksistä tai ennakkoluuloista.

        Mutta millainen pitäisi olla standardi teismin maailmassa? Gaudiya Vaishnavismi väittää, että hengellisen pääoman "valuutan" standardi on bhakti, eli henkilökohtainen suhde Jumalaan. Bhakti, tai läheisyys suhteessa Jumalaan, on mittari, jonka avulla voimme tunnistaa minkä tahansa hengellisen käsitteen suhteellisen arvon.

        ...Kun henkilö kehittyy henkisesti, ohittaen vaiheen, jossa hän tuntee kunnioittavaa vavistusta Jumalan suuruuden edessä, hänen sydämessään herää spontaani, ehdottomaton kiintymys Häneen. Tätä kutsutaan bhakti-rasaksi. Rasa-käsite on esitetty Shri Rupa Goswamin teoksessa "Bhakti-rasamrita-sindhu", missä hän systemaattisesti avaa henkisen evoluution tieteen.

        Hindulaisuus yleisesti ja erityisesti Gaudiya Vaishnavismi tunnustavat kaikkien uskonnollisten uskomusten kiistattoman oikeuden olemassaoloon. Tämä mahdollistaa niiden pysymisen ja säilyttämisen eheydessä moniarvoisuuden ja mielipiteenvapauden hälinässä. ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...Kun henkilö kehittyy henkisesti, ohittaen vaiheen, jossa hän tuntee kunnioittavaa vavistusta Jumalan suuruuden edessä, hänen sydämessään herää spontaani, ehdottomaton kiintymys Häneen. Tätä kutsutaan bhakti-rasaksi. Rasa-käsite on esitetty Shri Rupa Goswamin teoksessa "Bhakti-rasamrita-sindhu", missä hän systemaattisesti avaa henkisen evoluution tieteen.

        Hindulaisuus yleisesti ja erityisesti Gaudiya Vaishnavismi tunnustavat kaikkien uskonnollisten uskomusten kiistattoman oikeuden olemassaoloon. Tämä mahdollistaa niiden pysymisen ja säilyttämisen eheydessä moniarvoisuuden ja mielipiteenvapauden hälinässä. ...

        Monissa perinteissä myös puuttuu selkeä käsitys "synnistä". Siksi usein ihmiset yhdistävät käsitteet "synti" ja "epäeettisyys". He sanovat: "En ole syntinen. Koko elämäni aikana en ole varastanut enkä tappanut ketään." Kuitenkin todellisuudessa synti on elämää ilman Jumalaa, elämää ilman yhteyttä Kaiken rakkauden ja kauneuden Lähteeseen. On myös virheellistä ajatella, että kärsimme isiemme syntien vuoksi. Jokainen saa itse tekojensa seuraukset, jotka on tehty tässä tai edellisissä elämissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monissa perinteissä myös puuttuu selkeä käsitys "synnistä". Siksi usein ihmiset yhdistävät käsitteet "synti" ja "epäeettisyys". He sanovat: "En ole syntinen. Koko elämäni aikana en ole varastanut enkä tappanut ketään." Kuitenkin todellisuudessa synti on elämää ilman Jumalaa, elämää ilman yhteyttä Kaiken rakkauden ja kauneuden Lähteeseen. On myös virheellistä ajatella, että kärsimme isiemme syntien vuoksi. Jokainen saa itse tekojensa seuraukset, jotka on tehty tässä tai edellisissä elämissä.

        On myös virheellistä ajatella, että kärsimme isiemme syntien vuoksi. Jokainen saa itse tekojensa seuraukset, jotka on tehty tässä tai edellisissä elämissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On myös virheellistä ajatella, että kärsimme isiemme syntien vuoksi. Jokainen saa itse tekojensa seuraukset, jotka on tehty tässä tai edellisissä elämissä.

        On selvää, että yhteisen kokemuksen olemassaolo eri perinteissä todistaa tietyistä yhtäläisyyksistä Polussa, siitä, että kaikki maailman uskonnot etsivät yhtä Subjektia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On selvää, että yhteisen kokemuksen olemassaolo eri perinteissä todistaa tietyistä yhtäläisyyksistä Polussa, siitä, että kaikki maailman uskonnot etsivät yhtä Subjektia.

        Kolmas Newtonin laki sanoo: "jokainen toiminta aiheuttaa yhtä suuren vastatoiminnan voimassa". Tätä lakia sovelletaan paitsi aineen alueella myös ensisijaisesti tietoisuudessa, ja aine on sen johdannainen. Aluksi talo syntyy arkkitehdin tietoisuudessa, ja sitten rakentajat rakentavat sen suunnitelman mukaisesti. Siksi energian säilymisen laki pätee myös sielun - tietoisuuden, hengen osan suhteen. Tätä syy-seuraus -suhdetta kutsutaan sanskritiksi "karmaksi" - "tekojen palkitsemisen periaatteeksi". Onnellisuus ja kurjuus tulevat meille eivätkä palkintoina tai rangaistuksina, vaan toimiemme tuloksena.

        Vedat selittävät, että sielu on kuolematon ja elää materiaalisessa maailmassa monia elämiä. Mutta sen "vaatteet", fyysinen keho, ovat tilapäisiä. Sielu vaeltaa ympäri maailmankaikkeutta syntyen erilaisiin kehoihin. Tätä prosessia kutsutaan reinkarnaatioksi tai toisin sanoen jälleensyntymiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmas Newtonin laki sanoo: "jokainen toiminta aiheuttaa yhtä suuren vastatoiminnan voimassa". Tätä lakia sovelletaan paitsi aineen alueella myös ensisijaisesti tietoisuudessa, ja aine on sen johdannainen. Aluksi talo syntyy arkkitehdin tietoisuudessa, ja sitten rakentajat rakentavat sen suunnitelman mukaisesti. Siksi energian säilymisen laki pätee myös sielun - tietoisuuden, hengen osan suhteen. Tätä syy-seuraus -suhdetta kutsutaan sanskritiksi "karmaksi" - "tekojen palkitsemisen periaatteeksi". Onnellisuus ja kurjuus tulevat meille eivätkä palkintoina tai rangaistuksina, vaan toimiemme tuloksena.

        Vedat selittävät, että sielu on kuolematon ja elää materiaalisessa maailmassa monia elämiä. Mutta sen "vaatteet", fyysinen keho, ovat tilapäisiä. Sielu vaeltaa ympäri maailmankaikkeutta syntyen erilaisiin kehoihin. Tätä prosessia kutsutaan reinkarnaatioksi tai toisin sanoen jälleensyntymiseksi.

        Materiaalinen maailma on oikeudenmukaisuuden maailma, mutta tämän oikeudenmukaisuuden periaatteen voi ymmärtää, kun tiedämme, että jokainen meistä elää ei yhtä, vaan useita elämiä. Se, joka oli sortaja tässä elämässä, tulee seuraavassa elämässä sortetuksi. Kiduttaja tulee uhriksi, varas ryöstetyksi. Tämä pätee myös hyviin tekoihin. Se, joka huolehti toisista edellisissä elämissään, ympäröidään lämmöllä ja huolenpidolla tässä elämässä. Se, joka auttoi muita edellisissä elämissään, saa tukea tässä elämässä. Tätä syy-seuraussuhteen kiertokulkua kutsutaan sanskriitiksi, Veda-ajan kieleksi, "samsaran pyöräksi".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Materiaalinen maailma on oikeudenmukaisuuden maailma, mutta tämän oikeudenmukaisuuden periaatteen voi ymmärtää, kun tiedämme, että jokainen meistä elää ei yhtä, vaan useita elämiä. Se, joka oli sortaja tässä elämässä, tulee seuraavassa elämässä sortetuksi. Kiduttaja tulee uhriksi, varas ryöstetyksi. Tämä pätee myös hyviin tekoihin. Se, joka huolehti toisista edellisissä elämissään, ympäröidään lämmöllä ja huolenpidolla tässä elämässä. Se, joka auttoi muita edellisissä elämissään, saa tukea tässä elämässä. Tätä syy-seuraussuhteen kiertokulkua kutsutaan sanskriitiksi, Veda-ajan kieleksi, "samsaran pyöräksi".

        Kohtalon ja karmasta aiheutuvan ennalta määräämisen ongelmat ovat huolestuttaneet ihmistä muinaisista ajoista lähtien. Tätä ajatusta heijastavat jopa sanonnat ja sananlaskut: "kohtalosta ei voi paeta". Antiikin maailmassa kohtaloa pidettiin jopa Zeuksen tahdon yläpuolella - Olympoksen jumalien päällikön. Nykyäänkin monet uskovat, että tapahtuu se, mikä "on kirjoitettu kohtalossa". Vedalaiset tekstit vastaavat elämää suuresti koskettaviin kysymyksiin: "Mikä on kohtalo?" ja "Voiko oman kohtalon suhteen tehdä jotain?".

        Vedalaisen maailmankatsomuksen mukaan ikuinen sielu - "Minämme" perusta - elää monia elämiä. Menneisyyden ja tämän elämän tekomme muodostavat nykyisen elämän juonen. Jokaisessa elämässä tapahtuu samanaikaisesti kaksi prosessia: ensinnäkin koemme menneisyyden tekojemme seuraukset (työskentelemme karmaamme kohti), ja toiseksi: muodostamme (hankimme) uutta karmaa tekemällä hyveellisiä tai syntisiä tekoja. Voisi sanoa, että "karmaa työstämme, mutta kohtaloamme luomme". Toisin sanoen meidän on saatava menneisyyden tekojemme seuraukset, mutta olemme vapaat valitsemaan, mitä teemme ja miten toimimme nykyhetkessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kohtalon ja karmasta aiheutuvan ennalta määräämisen ongelmat ovat huolestuttaneet ihmistä muinaisista ajoista lähtien. Tätä ajatusta heijastavat jopa sanonnat ja sananlaskut: "kohtalosta ei voi paeta". Antiikin maailmassa kohtaloa pidettiin jopa Zeuksen tahdon yläpuolella - Olympoksen jumalien päällikön. Nykyäänkin monet uskovat, että tapahtuu se, mikä "on kirjoitettu kohtalossa". Vedalaiset tekstit vastaavat elämää suuresti koskettaviin kysymyksiin: "Mikä on kohtalo?" ja "Voiko oman kohtalon suhteen tehdä jotain?".

        Vedalaisen maailmankatsomuksen mukaan ikuinen sielu - "Minämme" perusta - elää monia elämiä. Menneisyyden ja tämän elämän tekomme muodostavat nykyisen elämän juonen. Jokaisessa elämässä tapahtuu samanaikaisesti kaksi prosessia: ensinnäkin koemme menneisyyden tekojemme seuraukset (työskentelemme karmaamme kohti), ja toiseksi: muodostamme (hankimme) uutta karmaa tekemällä hyveellisiä tai syntisiä tekoja. Voisi sanoa, että "karmaa työstämme, mutta kohtaloamme luomme". Toisin sanoen meidän on saatava menneisyyden tekojemme seuraukset, mutta olemme vapaat valitsemaan, mitä teemme ja miten toimimme nykyhetkessä.

        Ja silti tämä tilanne ei tyydytä syvästi ajattelevia ihmisiä. Antiikin ajoista lähtien viisaat ovat pohtineet kysymystä: "Onko mahdollista vapautua menneiden syntisten tekojen taakasta?" Kirjoitukset vastaavat: "Kyllä, mutta tämä voi tapahtua vain Korkeimman tahdosta." Oikeusjärjestelmässä on käsite armahduksesta - vankien vapauttamisesta lain nojalla, mutta valtionpään tahdosta. Samalla tavalla Herra sanoo: "Niitä, jotka palvelevat minua, minä vapautan kaikista synneistä." Mutta on muistettava, että ihminen vapautuu karmasta siinä määrin kuin hänellä on vilpitön halu omistaa itsensä Jumalalle. Siksi vain pyhimykset ovat täysin vapaita karmasta. Kuitenkin, vaikka erittäin epätäydelliset yksilöt vain yrittävät palvella Jumalaa ja Hänen vilpittömiä palvelijoita (sadhua, vaishnavia), Herra muuttaa heidän kohtaloaan.


      • Anonyymi

        Avatar (Jumalan laskeutuminen maan päälle)

        Muinaisen itämaisen käsitteen "avatar" tunnemme tänään Internetin ansiosta. Jokainen meistä voi luoda "avatarin", kokeakseen itsensä jollakin tietyllä tavalla. Mitä avatar tarkoittaa Vedojen mukaan? Sananmukaisesti sanskritiksi "avatar" tarkoittaa "Hän, joka laskeutuu".

        Vedat selittävät, että maan päälle voi laskeutua paitsi Jumalan Poika tai Profeetta myös itse Kaikkivaltias. Hän tulee tähän maailmaan aikakausittain, näyttäen itsensä merkittävien persoonallisuuksien hahmoissa...

        Joku saattaa väittää: "Kuinka Rajaton voi ilmetä rajoitetulle?" Mutta Rajaton ei olisi Rajaton, jos se ei voisi tehdä niin, jos Jumala ei voisi ilmentää Itseään ihmiselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avatar (Jumalan laskeutuminen maan päälle)

        Muinaisen itämaisen käsitteen "avatar" tunnemme tänään Internetin ansiosta. Jokainen meistä voi luoda "avatarin", kokeakseen itsensä jollakin tietyllä tavalla. Mitä avatar tarkoittaa Vedojen mukaan? Sananmukaisesti sanskritiksi "avatar" tarkoittaa "Hän, joka laskeutuu".

        Vedat selittävät, että maan päälle voi laskeutua paitsi Jumalan Poika tai Profeetta myös itse Kaikkivaltias. Hän tulee tähän maailmaan aikakausittain, näyttäen itsensä merkittävien persoonallisuuksien hahmoissa...

        Joku saattaa väittää: "Kuinka Rajaton voi ilmetä rajoitetulle?" Mutta Rajaton ei olisi Rajaton, jos se ei voisi tehdä niin, jos Jumala ei voisi ilmentää Itseään ihmiselle.

        Vaikka Herra laskeutuu tiettyyn avaruuden osaan, se henkinen tieto, jonka Hän tuo, on tarkoitettu kaikille ihmisille. Voimme antaa seuraavan esimerkin: Newton keksi painovoiman lain Englannissa, mutta tämä laki vaikuttaa koko planeetalla.

        Herra ja Hänen lähettiläänsä laskeutuvat säännöllisesti eri maihin ja eri aikakausina muistuttaakseen ihmisille heidän todellisesta isänmaastaan. Ja tämä tieto leviää myöhemmin kaikkialle maailmaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka Herra laskeutuu tiettyyn avaruuden osaan, se henkinen tieto, jonka Hän tuo, on tarkoitettu kaikille ihmisille. Voimme antaa seuraavan esimerkin: Newton keksi painovoiman lain Englannissa, mutta tämä laki vaikuttaa koko planeetalla.

        Herra ja Hänen lähettiläänsä laskeutuvat säännöllisesti eri maihin ja eri aikakausina muistuttaakseen ihmisille heidän todellisesta isänmaastaan. Ja tämä tieto leviää myöhemmin kaikkialle maailmaan.

        Jokaisella elämänalueella ihminen tarvitsee opettajaa. Paljon voidaan oppia kirjoista, mutta hienouksia voi omaksua vain mestarin ohjauksessa. Englantilainen fyysikko ja filosofi Michael Polanyi esitti idean "hiljaisesta tiedosta". Hän selitti, että kommunikoidessaan toisen persoonan kanssa ihminen saa ei vain sitä tietoa, jonka hän voi huomata ja kuvata, vaan myös sen, joka välittyy huomaamatta, tuntemattomana mutta pelaa avainroolia ymmärtämisessä. Siksi kirjatieto ei ole riittävä. Jos lääketieteen opiskelija kertoisi meille oppineensa tekemään leikkauksia kirjoista, tuskin suostuisimme olemaan hänen ensimmäinen potilaansa. Jokaisella meistä on monia opettajia: koulun opettajat, vanhemmat, idolit. Samoin hengellisen tiedon omaksumiseksi tarvitaan opettajaa.

        Joku voi sanoa: "Jumala on jokaisessa atomissa, eikä tarvita opettajia Hänen ymmärtämiseksi". Kuitenkin, vaikka Herra on läsnä kaikkialla, Hän ei avaudu kaikille. Vain suuret sielut, mahaatmat, todella tuntevat Hänet, ja tällaisia ihmisiä maailmassa on vain harvoja. Siksi vedalaisessa kulttuurissa yksi pätevä Guru (opettaja) antaa ohjeita monille oppilaille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisella elämänalueella ihminen tarvitsee opettajaa. Paljon voidaan oppia kirjoista, mutta hienouksia voi omaksua vain mestarin ohjauksessa. Englantilainen fyysikko ja filosofi Michael Polanyi esitti idean "hiljaisesta tiedosta". Hän selitti, että kommunikoidessaan toisen persoonan kanssa ihminen saa ei vain sitä tietoa, jonka hän voi huomata ja kuvata, vaan myös sen, joka välittyy huomaamatta, tuntemattomana mutta pelaa avainroolia ymmärtämisessä. Siksi kirjatieto ei ole riittävä. Jos lääketieteen opiskelija kertoisi meille oppineensa tekemään leikkauksia kirjoista, tuskin suostuisimme olemaan hänen ensimmäinen potilaansa. Jokaisella meistä on monia opettajia: koulun opettajat, vanhemmat, idolit. Samoin hengellisen tiedon omaksumiseksi tarvitaan opettajaa.

        Joku voi sanoa: "Jumala on jokaisessa atomissa, eikä tarvita opettajia Hänen ymmärtämiseksi". Kuitenkin, vaikka Herra on läsnä kaikkialla, Hän ei avaudu kaikille. Vain suuret sielut, mahaatmat, todella tuntevat Hänet, ja tällaisia ihmisiä maailmassa on vain harvoja. Siksi vedalaisessa kulttuurissa yksi pätevä Guru (opettaja) antaa ohjeita monille oppilaille.

        Todellinen Guru paljastaa aina henkisen tiedon epäitsekkäästi ja elää elämäänsä esimerkkinä palvelemisesta Jumalalle. Hän on välittäjä Rajattoman (Herran) ja rajatun (ihmisen) välillä. Huonot välittäjät Jumalan ja ihmisen välillä eivät ole tarpeen. He piilottavat Jumalan ihmiseltä itsekkäillä motiiveillaan ja harhakäsityksillään. Mutta todelliset pyhimykset ovat täysin puhtaita motiiveissaan. Heitä voidaan verrata teleskooppilinssien järjestelmään, joka tuo Jumalan lähelle ihmistä, tekee tiedon Hänestä selkeäksi ja saavutettavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellinen Guru paljastaa aina henkisen tiedon epäitsekkäästi ja elää elämäänsä esimerkkinä palvelemisesta Jumalalle. Hän on välittäjä Rajattoman (Herran) ja rajatun (ihmisen) välillä. Huonot välittäjät Jumalan ja ihmisen välillä eivät ole tarpeen. He piilottavat Jumalan ihmiseltä itsekkäillä motiiveillaan ja harhakäsityksillään. Mutta todelliset pyhimykset ovat täysin puhtaita motiiveissaan. Heitä voidaan verrata teleskooppilinssien järjestelmään, joka tuo Jumalan lähelle ihmistä, tekee tiedon Hänestä selkeäksi ja saavutettavaksi.

        Abrahamilaisten uskontojen mukaan ihminen haluaa päästä "Paratiisiin" eli Taivaaseen. Mutta Taivas on edelleen aineellisessa maailmassa, ja ihmisen on palattava maan päälle ja alettava kerättävä jälleen "taivas-pisteitä". Kristityt uskovat, että Paratiisi on ikuinen, mutta sitä se ei ole.

        Mutta itämaisessa filosofiassa (usein, ei aina), halutaan päästä pois aineellisesta maailmasta kokonaan. Raamatussa puhutaan Jumalan Valtakunnasta ja Taivasten valtakunnasta. Mutta itämaiset tekstit selittävät, että ne ovat täysin eri asioita. Buddhalaiset haluavat mennä Nirvanaan, joka on aineellisen ja henkisen maailman välimaastossa, mutta hekin joutuvat palaamaan (joskus, kovin pitkän ajan kuluttua). Nirvanassa ei ole vaihtelua, se on tylsää, vaikka onkin kovin rauhallistaa.

        Hyvä kristitty voi olla Jeesuksen kanssa pitkään kuoleman jälkeen, mutta sitten hän palaa takaisin maan päälle ja kaikki alkaa alusta. Ihminen on siellä, ketä hän palvoi eläessään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Abrahamilaisten uskontojen mukaan ihminen haluaa päästä "Paratiisiin" eli Taivaaseen. Mutta Taivas on edelleen aineellisessa maailmassa, ja ihmisen on palattava maan päälle ja alettava kerättävä jälleen "taivas-pisteitä". Kristityt uskovat, että Paratiisi on ikuinen, mutta sitä se ei ole.

        Mutta itämaisessa filosofiassa (usein, ei aina), halutaan päästä pois aineellisesta maailmasta kokonaan. Raamatussa puhutaan Jumalan Valtakunnasta ja Taivasten valtakunnasta. Mutta itämaiset tekstit selittävät, että ne ovat täysin eri asioita. Buddhalaiset haluavat mennä Nirvanaan, joka on aineellisen ja henkisen maailman välimaastossa, mutta hekin joutuvat palaamaan (joskus, kovin pitkän ajan kuluttua). Nirvanassa ei ole vaihtelua, se on tylsää, vaikka onkin kovin rauhallistaa.

        Hyvä kristitty voi olla Jeesuksen kanssa pitkään kuoleman jälkeen, mutta sitten hän palaa takaisin maan päälle ja kaikki alkaa alusta. Ihminen on siellä, ketä hän palvoi eläessään.

        Jokaisessa Pyhässä Kirjoituksessa on valtava energialataus, joka pakottaa ihmisen muuttamaan elämäänsä. Ilman tätä energiaa kukaan ei kykenisi voittamaan karman hitautta ja irtautumaan aineen kahleista. Pyhien kirjoitusten sanat sisältävät totuuden, joka on niin kiireellinen ja vaativa, että ihmisen on lähes mahdotonta vastustaa tuon totuuden voimaa. Siksi Srila Prabhupada halusi niin innokkaasti, että jaamme hänen kirjojaan. Hän tiesi, että ihmiset eivät pystyisi vastustamaan tämän totuuden suuruutta ja yksinkertaisuutta, jos he tavalla tai toisella joutuisivat sen kanssa tekemisiin.


        Hän tiesi, että ihmiset eivät pystyisi vastustamaan tämän totuuden suuruutta ja yksinkertaisuutta, jos he tavalla tai toisella joutuisivat sen kanssa tekemisiin. Tätä kutsutaan vaniksi, sanasta vak, "puhe, ääni". Jo itse Pyhien kirjoitusten käskyjen ääni sisältää valtavan voiman. Ja tämä ääni on ikuinen. Purva-Mimamsan mukaan mikä tahansa ääni, jopa aineellinen ääni, on ikuinen. Ääni on aalto. Mikä voi tuhota aallon? Mitä sitten puhuttaisiin henkisestä äänestä, joka sisältää itsessään ikuisuuden muodon ? Tämä ikuisuuden kaunis muoto on vangittu Koraanin säkeisiin, evankeliumin sanoihin ja Vedojen hymneihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisessa Pyhässä Kirjoituksessa on valtava energialataus, joka pakottaa ihmisen muuttamaan elämäänsä. Ilman tätä energiaa kukaan ei kykenisi voittamaan karman hitautta ja irtautumaan aineen kahleista. Pyhien kirjoitusten sanat sisältävät totuuden, joka on niin kiireellinen ja vaativa, että ihmisen on lähes mahdotonta vastustaa tuon totuuden voimaa. Siksi Srila Prabhupada halusi niin innokkaasti, että jaamme hänen kirjojaan. Hän tiesi, että ihmiset eivät pystyisi vastustamaan tämän totuuden suuruutta ja yksinkertaisuutta, jos he tavalla tai toisella joutuisivat sen kanssa tekemisiin.


        Hän tiesi, että ihmiset eivät pystyisi vastustamaan tämän totuuden suuruutta ja yksinkertaisuutta, jos he tavalla tai toisella joutuisivat sen kanssa tekemisiin. Tätä kutsutaan vaniksi, sanasta vak, "puhe, ääni". Jo itse Pyhien kirjoitusten käskyjen ääni sisältää valtavan voiman. Ja tämä ääni on ikuinen. Purva-Mimamsan mukaan mikä tahansa ääni, jopa aineellinen ääni, on ikuinen. Ääni on aalto. Mikä voi tuhota aallon? Mitä sitten puhuttaisiin henkisestä äänestä, joka sisältää itsessään ikuisuuden muodon ? Tämä ikuisuuden kaunis muoto on vangittu Koraanin säkeisiin, evankeliumin sanoihin ja Vedojen hymneihin.

        Aineellisen maailman kehityshistoriaa voi kuvata vain se, joka on sen ulkopuolella ja tarkkailee sitä ulkopuolelta. TOTUUS PALJASTUU eläville olennoille SIINÄ MÄÄRIN, KUIN NE VOIVAT HAVAITA SEN PAIKAN, AJAN JA OLOSUHTEIDEN MUKAAN. Se ILMENEE ERIASTEISESTI Raamatussa, Koraanissa, Vedoissa ja muissa kirjoituksissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aineellisen maailman kehityshistoriaa voi kuvata vain se, joka on sen ulkopuolella ja tarkkailee sitä ulkopuolelta. TOTUUS PALJASTUU eläville olennoille SIINÄ MÄÄRIN, KUIN NE VOIVAT HAVAITA SEN PAIKAN, AJAN JA OLOSUHTEIDEN MUKAAN. Se ILMENEE ERIASTEISESTI Raamatussa, Koraanissa, Vedoissa ja muissa kirjoituksissa.

        Eri ihmisillä on erilainen ajattelutapa, joten vaikuttaa siltä, että tietty ihmisryhmä voi omaksua sen. Vaikka jumalallisesti ilmoitettu Totuus ON SAMA KAIKILLE, SE SAA MUODON, joka sopii parhaiten niille, joille se on tarkoitettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eri ihmisillä on erilainen ajattelutapa, joten vaikuttaa siltä, että tietty ihmisryhmä voi omaksua sen. Vaikka jumalallisesti ilmoitettu Totuus ON SAMA KAIKILLE, SE SAA MUODON, joka sopii parhaiten niille, joille se on tarkoitettu.

        Yksi ilmoitettu Totuus esitetään ERI VERSIOINA, jotka toisinaan vaikuttavat ristiriitaisilta. ... Täydellinen Totuus esitetään joskus tietämättömien ihmisten hyväksi tavallisen uskonnon muodossa, joka SALLII KOMPROMISSIN maallisten pyrkimysten kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi ilmoitettu Totuus esitetään ERI VERSIOINA, jotka toisinaan vaikuttavat ristiriitaisilta. ... Täydellinen Totuus esitetään joskus tietämättömien ihmisten hyväksi tavallisen uskonnon muodossa, joka SALLII KOMPROMISSIN maallisten pyrkimysten kanssa.

        Paramahamsa Thakur kuvasi kerran Korkeimman Totuuden oikeaa kutsumista seuraavasti: "Älkää yrittäkö löytää Korkeimman Totuuden luonnetta mielikuvituksenne voimalla. Älkää yrittäkö ymmärtää tätä Totuutta tämän kuolevaisen maailman kokemusten kautta. Älkää keksikö omaa Totuuttanne tyydyttääksenne vääriä taipumuksianne. Älkää kiirehtikö hyväksymään mitään totuudeksi vain siksi, että se on samaa mieltä mieltymystenne kanssa. Älkää hyväksykö totuudeksi sitä, minkä kaltaistenne ihmisten enemmistö on luonut tai tukenut, älkääkä hyväksykö ei-totuudeksi sitä, minkä suuri enemmistö hylkää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paramahamsa Thakur kuvasi kerran Korkeimman Totuuden oikeaa kutsumista seuraavasti: "Älkää yrittäkö löytää Korkeimman Totuuden luonnetta mielikuvituksenne voimalla. Älkää yrittäkö ymmärtää tätä Totuutta tämän kuolevaisen maailman kokemusten kautta. Älkää keksikö omaa Totuuttanne tyydyttääksenne vääriä taipumuksianne. Älkää kiirehtikö hyväksymään mitään totuudeksi vain siksi, että se on samaa mieltä mieltymystenne kanssa. Älkää hyväksykö totuudeksi sitä, minkä kaltaistenne ihmisten enemmistö on luonut tai tukenut, älkääkä hyväksykö ei-totuudeksi sitä, minkä suuri enemmistö hylkää.

        Vedalaisen maailmankatsomuksen ainutlaatuisuus - ja erikoisuus - on siinä, että siinä puhutaan totuuteen johtavien polkujen moninaisuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedalaisen maailmankatsomuksen ainutlaatuisuus - ja erikoisuus - on siinä, että siinä puhutaan totuuteen johtavien polkujen moninaisuudesta.

        On mystiikan ja tiedon polkuja, Absoluutille omistautumista ja maailmasta luopumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On mystiikan ja tiedon polkuja, Absoluutille omistautumista ja maailmasta luopumista.

        Vedalainen tieto on niin monipuolista, että se voi täyttää monenlaisia tarpeita. Mutta siemen itää maaperässä. On tärkeää luoda ympäristö, vastakohta materialismille ja alhaisille arvoille. Asettakaa ihanteiden kulttuuri keskiöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedalainen tieto on niin monipuolista, että se voi täyttää monenlaisia tarpeita. Mutta siemen itää maaperässä. On tärkeää luoda ympäristö, vastakohta materialismille ja alhaisille arvoille. Asettakaa ihanteiden kulttuuri keskiöön.

        Nykyään on olemassa monia filosofioita, maailmankatsomuksia ja henkisiä koulukuntia. Valitettavasti havaitsemme usein niiden välisiä kiistoja, keskinäistä kritiikkiä, jopa eri koulukuntien seuraajien keskuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään on olemassa monia filosofioita, maailmankatsomuksia ja henkisiä koulukuntia. Valitettavasti havaitsemme usein niiden välisiä kiistoja, keskinäistä kritiikkiä, jopa eri koulukuntien seuraajien keskuudessa.

        Harmonisuus: suhde muihin uskontoihin

        Olemme siis sanoneet muutaman sanan vedalaisen maailmankuvan syvyydestä. Mitä tarkoitamme sen harmonisuudella?

        Vedoissa ei esimerkiksi koskaan sanota, että on olemassa yksi ainoa oikea henkinen perinne ja että muut ovat "paholaisen".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmonisuus: suhde muihin uskontoihin

        Olemme siis sanoneet muutaman sanan vedalaisen maailmankuvan syvyydestä. Mitä tarkoitamme sen harmonisuudella?

        Vedoissa ei esimerkiksi koskaan sanota, että on olemassa yksi ainoa oikea henkinen perinne ja että muut ovat "paholaisen".

        Vedat selittävät, että monet perinteet puhuvat Absoluutista, mutta paljastavat Hänet eri muodoissa ja eri asteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedat selittävät, että monet perinteet puhuvat Absoluutista, mutta paljastavat Hänet eri muodoissa ja eri asteissa.

        monia puolia - mutta kaikki henkiset polut suuntautuvat korkeimmassa merkityksessä Häneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        monia puolia - mutta kaikki henkiset polut suuntautuvat korkeimmassa merkityksessä Häneen.

        Vedat paljastavat samanaikaisesti Absoluutin (Brahman, Bhagavan,Paramatma) Persoonallisen ja persoonattoman, kaiken läpäisevän ja kaiken kattavan puolen.

        Aiemmissa elämissä kuljetun polun mukaan ihminen voi seurata yhtä tai toista maailmankuvaa, yhtä tai toista perinnettä, uskontoa tai koulukuntaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedat paljastavat samanaikaisesti Absoluutin (Brahman, Bhagavan,Paramatma) Persoonallisen ja persoonattoman, kaiken läpäisevän ja kaiken kattavan puolen.

        Aiemmissa elämissä kuljetun polun mukaan ihminen voi seurata yhtä tai toista maailmankuvaa, yhtä tai toista perinnettä, uskontoa tai koulukuntaa.

        Eri henkisten koulukuntien tarkoituksen yhtenäisyyden oivaltaminen on harmonisen maailmankuvan perusta. On kuitenkin myös muistettava, että moninaisuudessa vallitsee ykseys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eri henkisten koulukuntien tarkoituksen yhtenäisyyden oivaltaminen on harmonisen maailmankuvan perusta. On kuitenkin myös muistettava, että moninaisuudessa vallitsee ykseys.

        Joskus ajatellaan virheellisesti, että koska Jumala on Yksi, Hänellä on vain yksi ilmestyminen. Tämä ei kuitenkaan pidä lainkaan paikkaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus ajatellaan virheellisesti, että koska Jumala on Yksi, Hänellä on vain yksi ilmestyminen. Tämä ei kuitenkaan pidä lainkaan paikkaansa.

        Jumala on ääretön, ja Hänen henkisiä ilmenemisiään on lukemattomia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala on ääretön, ja Hänen henkisiä ilmenemisiään on lukemattomia.

        Jokainen Hänen jumalallisista ilmestymisistään on yksilöllinen Persoona.Heillä kaikilla on oma luonteensa ja erityispiirteensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen Hänen jumalallisista ilmestymisistään on yksilöllinen Persoona.Heillä kaikilla on oma luonteensa ja erityispiirteensä.

        Śrī Īśopaniṣad

        Tieto, joka tuo meidät lähemmäksi Jumaluuden Ylintä Persoonallisuutta, Kṛṣṇaa.


        Kutsurukous:

        oṁ pūrṇam adaḥ pūrṇam idaṁ
        pūrṇāt pūrṇam udacyate
        pūrṇasya pūrṇam ādāya
        pūrṇam evāvaśiṣyate

        Jumaluuden Ylin Persoonallisuus on täydellinen ja koska Hän on absoluuttinen ja täydellinen, niin kaikki Hänestä emanoituvat ilmentymät, kuten tämä ilmiömaailma, on varustettu kaikella tarpeellisella, koska se on itsessään täydellinen kokonaisuus. Kaikki, mikä lähtee Täydellisestä Kokonaisuudesta on Itsessään Täydellistä. Täydellisenä Kokonaisuutena Hän on täydellisessä tasapainossa, vaikka Hänestä lähtee niin monia täydellisiä osasia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Śrī Īśopaniṣad

        Tieto, joka tuo meidät lähemmäksi Jumaluuden Ylintä Persoonallisuutta, Kṛṣṇaa.


        Kutsurukous:

        oṁ pūrṇam adaḥ pūrṇam idaṁ
        pūrṇāt pūrṇam udacyate
        pūrṇasya pūrṇam ādāya
        pūrṇam evāvaśiṣyate

        Jumaluuden Ylin Persoonallisuus on täydellinen ja koska Hän on absoluuttinen ja täydellinen, niin kaikki Hänestä emanoituvat ilmentymät, kuten tämä ilmiömaailma, on varustettu kaikella tarpeellisella, koska se on itsessään täydellinen kokonaisuus. Kaikki, mikä lähtee Täydellisestä Kokonaisuudesta on Itsessään Täydellistä. Täydellisenä Kokonaisuutena Hän on täydellisessä tasapainossa, vaikka Hänestä lähtee niin monia täydellisiä osasia.

        Vedat ovat kuin puu, jossa on monia oksia. Niiden äänillä on yhteinen juuri, yksi lähde. Se, jolla on ymmärrystä, pääsee varmasti juurelle, liikkuipa hän mitä haaraa pitkin tahansa. "Mene tuohon suuntaan. Sen, mitä etsit, löydät puun juurelta. Kukin oksa on totuuden erillinen puoli, mutta se itse ruumiillistuu kokonaisuutena juuressa. Mene sinne, niin kuulet äänen, joka voi sammuttaa janosi. Ei ole mitään järkeä matkustaa oksalta toiselle. Kun kuulette Kokonaisuuden äänen, kuulette sen yksittäisten osien äänen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedat ovat kuin puu, jossa on monia oksia. Niiden äänillä on yhteinen juuri, yksi lähde. Se, jolla on ymmärrystä, pääsee varmasti juurelle, liikkuipa hän mitä haaraa pitkin tahansa. "Mene tuohon suuntaan. Sen, mitä etsit, löydät puun juurelta. Kukin oksa on totuuden erillinen puoli, mutta se itse ruumiillistuu kokonaisuutena juuressa. Mene sinne, niin kuulet äänen, joka voi sammuttaa janosi. Ei ole mitään järkeä matkustaa oksalta toiselle. Kun kuulette Kokonaisuuden äänen, kuulette sen yksittäisten osien äänen.

        Vedat on pranan ALKUPERÄINEN värähtely kosmoksessa, jota kutsutaan Akasha Shastraksi

        Eetteri värähtelee Vedojen värähtelystä. OM jne. Ja kun ihminen, jolla on puhdas sydän, pystyy vastaanottamaan nämä värähtelyt uskontokunnasta riippumatta, silloin sitä kutsutaan Vedaksi. Henkilö, jolla on puhdas tietoisuus, puhas sydän, voi vastaanottaa nämä värähtelyt kielestä riippumatta.

        Puhtaassa muodossaan Vedat ovat aina olemassa akasha-shastran muodossa, joka on kaiken läpäisevää puhdasta tietoa kaikesta siitä, mitä henkisessä tai aineellisessa maailmassa on koskaan ollut olemassa. Niitä, jotka ovat saavuttaneet ominaisuudet, jotka antavat pääsyn tähän kaiken läpäisevään tietoon, kutsutaan valaistuneiksi. Kun nämä tietäjät kirjoittavat heille paljastuneen tiedon tekstien muotoon, he edustavat Vedan ilmenemismuotoa muiden ulottuvilla olevassa muodossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vedat on pranan ALKUPERÄINEN värähtely kosmoksessa, jota kutsutaan Akasha Shastraksi

        Eetteri värähtelee Vedojen värähtelystä. OM jne. Ja kun ihminen, jolla on puhdas sydän, pystyy vastaanottamaan nämä värähtelyt uskontokunnasta riippumatta, silloin sitä kutsutaan Vedaksi. Henkilö, jolla on puhdas tietoisuus, puhas sydän, voi vastaanottaa nämä värähtelyt kielestä riippumatta.

        Puhtaassa muodossaan Vedat ovat aina olemassa akasha-shastran muodossa, joka on kaiken läpäisevää puhdasta tietoa kaikesta siitä, mitä henkisessä tai aineellisessa maailmassa on koskaan ollut olemassa. Niitä, jotka ovat saavuttaneet ominaisuudet, jotka antavat pääsyn tähän kaiken läpäisevään tietoon, kutsutaan valaistuneiksi. Kun nämä tietäjät kirjoittavat heille paljastuneen tiedon tekstien muotoon, he edustavat Vedan ilmenemismuotoa muiden ulottuvilla olevassa muodossa.

        Kun joku julistaa, että absoluuttinen totuus on vain uskonnon omaisuutta, syntyy uskonnollista fanatismia ja suvaitsemattomuutta. Näin syntyy uskonnollisia konflikteja, keskinäistä arvostelua ja erilaisia fobioita.

        Tällaisia näkemyksiä ja epäilyjä ennakoiden muinainen Veda-kirjallisuus julisti monta vuosituhatta sitten, että on olemassa vain yksi Absoluuttinen Totuus - Jumala - ja vain yksi uskonto - ehdottomaan rakkauteen perustuva ikuinen uskonto. Vedan mukaan tämä ikuinen uskonto, jota sanskritiksi ... kutsutaan, on olemassa maailmassa ja ilmenee maailmankaikkeudessa eri aikakausina ihmiskunnan ajan ja kehitystason mukaan. Vedojen näkökulmasta kaikki tässä maailmassa vallitsevat uskonnolliset käytännöt ovat tämän ikuisen uskonnon ilmentymiä, jotka on annettu ihmisille siinä määrin kuin he kykenevät havainnoimaan sen: "On olemassa vain yksi todellisuus, mutta tietäjät kutsuvat sitä eri nimillä" (Rigveda, 1.164.46).


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7765
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1965
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1633
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1016
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      909
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe