Hallitus lopettaa aikuiskoulutuksen

Anonyymi-ap

87

857

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aika kovaa teksitiä toi väliotsikko, jossa luki nuorista painopiste aikuisiin. Mihin tää yhteiskunta on menossa jos resurSeja siirretään nuorilta pois. Yhteiskunnan tehtävä on juuri jälkikasvun mahdollisuuksien turvaaminen. Tossa haastattelussakin oli jo lähes yhtä ikäloppu kun mä. Mihin me enää tukia tarvitaan muuhun kun loppusijotukseen. Mutta asiaan. Mä ite oon opiskellu iltasin ja se mun mielestä järkevänpää. Nyt aattelin lukee kasvatustieteitä, niin osaan olla parempi ohjaaja amiksen oppilaille. Ja lopuksi mikään ei oo niin ärsyttävä kun aikuisopiskelija. Joka ikisen asian joutuu perusteleen niin perusteellisesti, kuin uhmaikäselle lapselle. Koko ajan miks miks miks.

      • Anonyymi

        Ehkä, sulla tuo asenne, jos olet jo kouluttautunut ja elämäsi on muutenkin rahallisesti turvattu.
        Siinä iltapuuhteena sitt kasvatustieteitä... mutt homma tuskin ihan sillä lukemisella täysin avautuu.

        Toinen asia on; mistä luulet saatavan tuhansia hoitoalan ammattilaisia, jos yli kolmikymppisiä ei alalle enää kouluteta, tukirahoilla. 30 vuotias ei ole liian vanha koulutettavaksi, jos ajattelet ett vielä yli 65 vuotiaitakin hoitajia on töissä. Työllistyvät 35-40 vuodeksi ainakin ja hallitsevat suomenkielen täydellisesti! Typeryyden huippu on lopettaa terveydenhuoltoalan opiskelut, kun työvoimapula sillä puolella on huutava. Vai meinatko, ett vanhukset ja sairaat saavat tulla toimeen omillaan, ilman hoitoa!

        Taidan vaihtaa alaa ja alkaa hautausurakoitsijaksi, näillä näkymin firman pyörittäminen tulisi kannattavaksi. Suunnitelin aluksi hommaavani pari nostolavalla olevaa 8 hengen invataksia, joilla ois voinut tehdä myös tilataxi ajoja. Ovat muuten ylen hinnakkaita autoja, joten hieman epäilyttää niiden ostaminen ja firman perustaminenkin. Itse pystyisin palkkautumaan vaikka yliopistolliseen sairaalaan, jos en muuta keksi, juurikin sen hoitajapulan takia.

        Yksityiselle en saa mennä enkä uutta hoitoalanfirmaa perustaan, lukee sopimuksessa jolla myin yritykseni.
        trollikka


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä, sulla tuo asenne, jos olet jo kouluttautunut ja elämäsi on muutenkin rahallisesti turvattu.
        Siinä iltapuuhteena sitt kasvatustieteitä... mutt homma tuskin ihan sillä lukemisella täysin avautuu.

        Toinen asia on; mistä luulet saatavan tuhansia hoitoalan ammattilaisia, jos yli kolmikymppisiä ei alalle enää kouluteta, tukirahoilla. 30 vuotias ei ole liian vanha koulutettavaksi, jos ajattelet ett vielä yli 65 vuotiaitakin hoitajia on töissä. Työllistyvät 35-40 vuodeksi ainakin ja hallitsevat suomenkielen täydellisesti! Typeryyden huippu on lopettaa terveydenhuoltoalan opiskelut, kun työvoimapula sillä puolella on huutava. Vai meinatko, ett vanhukset ja sairaat saavat tulla toimeen omillaan, ilman hoitoa!

        Taidan vaihtaa alaa ja alkaa hautausurakoitsijaksi, näillä näkymin firman pyörittäminen tulisi kannattavaksi. Suunnitelin aluksi hommaavani pari nostolavalla olevaa 8 hengen invataksia, joilla ois voinut tehdä myös tilataxi ajoja. Ovat muuten ylen hinnakkaita autoja, joten hieman epäilyttää niiden ostaminen ja firman perustaminenkin. Itse pystyisin palkkautumaan vaikka yliopistolliseen sairaalaan, jos en muuta keksi, juurikin sen hoitajapulan takia.

        Yksityiselle en saa mennä enkä uutta hoitoalanfirmaa perustaan, lukee sopimuksessa jolla myin yritykseni.
        trollikka

        Mutta oikeesti, ei kaikki halua hoitoalalle. Työvoimapula kun koskee montaa muutakin alaa. Ja useimmat vientialat tuo niitä verorahoja, joita juuri hoitoala pyöriäkseen vastii. Vaikka mä ite oon lapseton. Niin olen silti sitä mieltä, että ne panostukset pitää silti laittaa lapsiin. Koska sellasella yhteiskunnalla, jolla ei ole jälkikasvua, niin ei ole tulevaisuutta. Nyt ihan oikeesti vaan näyttää siltä että vain hautausala kannattaa. Ainakin meillä päin on niin hienot autot ja oikeen halli niitä autoja varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä, sulla tuo asenne, jos olet jo kouluttautunut ja elämäsi on muutenkin rahallisesti turvattu.
        Siinä iltapuuhteena sitt kasvatustieteitä... mutt homma tuskin ihan sillä lukemisella täysin avautuu.

        Toinen asia on; mistä luulet saatavan tuhansia hoitoalan ammattilaisia, jos yli kolmikymppisiä ei alalle enää kouluteta, tukirahoilla. 30 vuotias ei ole liian vanha koulutettavaksi, jos ajattelet ett vielä yli 65 vuotiaitakin hoitajia on töissä. Työllistyvät 35-40 vuodeksi ainakin ja hallitsevat suomenkielen täydellisesti! Typeryyden huippu on lopettaa terveydenhuoltoalan opiskelut, kun työvoimapula sillä puolella on huutava. Vai meinatko, ett vanhukset ja sairaat saavat tulla toimeen omillaan, ilman hoitoa!

        Taidan vaihtaa alaa ja alkaa hautausurakoitsijaksi, näillä näkymin firman pyörittäminen tulisi kannattavaksi. Suunnitelin aluksi hommaavani pari nostolavalla olevaa 8 hengen invataksia, joilla ois voinut tehdä myös tilataxi ajoja. Ovat muuten ylen hinnakkaita autoja, joten hieman epäilyttää niiden ostaminen ja firman perustaminenkin. Itse pystyisin palkkautumaan vaikka yliopistolliseen sairaalaan, jos en muuta keksi, juurikin sen hoitajapulan takia.

        Yksityiselle en saa mennä enkä uutta hoitoalanfirmaa perustaan, lukee sopimuksessa jolla myin yritykseni.
        trollikka

        Hoitoala? Luuletko, että kaikista on hoitoalalle? Ehei, ei todellakaan, eikä halua edes. Huono palkka, raskas työ.
        En minäkään halua hitsaajaksi, niitä työpaikkoja oli pilvin pimein auki, kun itse olin työttömänä. En osaa hitsata, eikä se ole edes minun ala. Kerran kokeilin hitsaamista, olisin voinut tietenkin lähettää sen "cv:n" johonkin firmaan. Ei olis ollut pelkoa tulla valituksi.
        Jokainen ihminen haluaa työn, josta pitää, jonka tuntee mielekkääksi, sillä sitähän teet sitten vanhukseksi asti, lisäksi palkalla pitää tulla toimeen ja ostaakkin joskus jotain "ylimääräistä". Raha on luotu kiertämään, työllisyys korkealla, valtiolle verotuloja jne. Tämä yksinkertainen kaava ei ole mahtunut viimeiseen 10 vuoteen päättäjien kalloon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hoitoala? Luuletko, että kaikista on hoitoalalle? Ehei, ei todellakaan, eikä halua edes. Huono palkka, raskas työ.
        En minäkään halua hitsaajaksi, niitä työpaikkoja oli pilvin pimein auki, kun itse olin työttömänä. En osaa hitsata, eikä se ole edes minun ala. Kerran kokeilin hitsaamista, olisin voinut tietenkin lähettää sen "cv:n" johonkin firmaan. Ei olis ollut pelkoa tulla valituksi.
        Jokainen ihminen haluaa työn, josta pitää, jonka tuntee mielekkääksi, sillä sitähän teet sitten vanhukseksi asti, lisäksi palkalla pitää tulla toimeen ja ostaakkin joskus jotain "ylimääräistä". Raha on luotu kiertämään, työllisyys korkealla, valtiolle verotuloja jne. Tämä yksinkertainen kaava ei ole mahtunut viimeiseen 10 vuoteen päättäjien kalloon.

        Sitä mä oon monessa ketjussa sanonutkin, ettei hoitoalalla menesty kaikki. En itsekään pystyisi siihen työhön. Mutta koitapa kertoo se hallitukselle, kun se on onnistunu talloon syntyvyyden alas ja nyt haluaisi kaikki hoitoalalle. Niillä on sellanen laskentatapa, että puolet on hoidettavia ja puolet hoitajia. Varmaan tulee takasin nekin ajat kun lähihoitajakoulutukseen ohjataan kaikenmaailman mielenterveyskuntoutujat. Hitsaamisesta puheen ollen se on tosi mielenkiintoista ja mulla on oma puikkokonekin, eikä se mitään vaikeeta. Mutta ei välttämättä täyspäiväsesti mulle sovi, eikä mulla niitä luokkia ole.


    • Anonyymi

      En lukenut tuota mutta moniko työllistyy aikuiskoulutuksen kautta ja tarkoitetaanko nyt rekrykoulutuksen kautta vai jotain yleislinjaa työttömiä varten, joissa niissäkin pitäisi kouluttajien etsiä harjoittelu/työpaikkaa selkeästi motivoituneelle oppilaalle?

      • Anonyymi

        Hyvin hyvin harva. Kuorma-, rekka- ja linja-autojen kuljettajia -ehkä.


    • Tarkkaan ottaen hallituksen lakkautuslistalla on vilahtanut aikuiskoulutustuki, ei -koulutus, vaikka luultavimmin halukkaat uudelleen-/lisäkouluttautujat varmasti vähentyisivät merkittävästi, jos hanke toteutuu.
      Aikuiskoulutustuki tarjoaa taloudellista turvaa opintojen ajaksi.

    • Anonyymi

      Pitäähän ne rahat Ukrainaan jostain saada.

      • Ukrainan kustannukset ovat meille aika vähäiset, sillä se mitä sinne menee on varastoissa vanhenevaa tavaraa, jolla on tietenkin kirjanpitoarvo ja se näkyy siinä kustannussummassa.
        Vaihtoehtoina olisi säilyttää sitä tavaraa edelleen varastoissa ja sitten hävittää se viimeisen käyttöpäivän koittaessa.
        Todellinen kustannus on se, että varastoja täydennetään muutamaa vuotta aikeisemmin kuin ilman sotaa.


      • buddy-love kirjoitti:

        Ukrainan kustannukset ovat meille aika vähäiset, sillä se mitä sinne menee on varastoissa vanhenevaa tavaraa, jolla on tietenkin kirjanpitoarvo ja se näkyy siinä kustannussummassa.
        Vaihtoehtoina olisi säilyttää sitä tavaraa edelleen varastoissa ja sitten hävittää se viimeisen käyttöpäivän koittaessa.
        Todellinen kustannus on se, että varastoja täydennetään muutamaa vuotta aikeisemmin kuin ilman sotaa.

        Toi suomen valmiusvarastohan on ihan täyttä järjettömyyttä. Miten nyt korona aikaan huomattiin niin vanhentunutta tavaraa. Ja sitten yritettiin ostaa kalliilla epäkelpoja maskeja. Valmiusvaraston sijaan pitää pitää valmistusta suomessa ja varastoida mieluummin raaka aineita ja polttoaineita.


      • JeroP kirjoitti:

        Toi suomen valmiusvarastohan on ihan täyttä järjettömyyttä. Miten nyt korona aikaan huomattiin niin vanhentunutta tavaraa. Ja sitten yritettiin ostaa kalliilla epäkelpoja maskeja. Valmiusvaraston sijaan pitää pitää valmistusta suomessa ja varastoida mieluummin raaka aineita ja polttoaineita.

        Ei sinne maskeja mene, vaan paljon painavampaa tavaraa.


    • Anonyymi

      Noniin Venäjän trolli taas kylvämässä epäsopua.

      Ei tässä olla aikuiskoulutusta lopettamassa.

      Suomella vaan ei ole varaa nykyiseen elintasoon.

      "Tutkimusten mukaan aikuiskoulutustuen taloudelliset hyödyt eivät riitä kattamaan siitä aiheutuvia kustannuksia. Tutkimusten mukaan tukea käyttävät jo valmiiksi koulutetut ihmiset. Vuonna 2022 aikuiskoulutustuen saajista noin 50 prosentilla oli aiempi korkeakoulututkinto ja noin 19 prosentilla vähintään ylempi korkeakoulututkinto. Samaan aikaan noin puolet aikuiskoulutustuen yhteenlasketuista etuusmenoista kohdistui niille, joilla on jo korkeakoulututkinto. Työnsä menettäneet työnhakijat opiskelevat jatkossakin joko työttömyysturvalla tai opintotuella niin halutessaan." (HS)

      • Anonyymi

        "Suomella vaan ei ole varaa nykyiseen elintasoon."

        Miksi ei olisi, Suomi on rikas maa.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suomella vaan ei ole varaa nykyiseen elintasoon."

        Miksi ei olisi, Suomi on rikas maa.

        AV

        Muotoillaan kysymys toisella tavalla.
        Kymmenen edellistä hallitusta on pitänyt aktivoivaa kannustinta tärkeänä, onhan tuo aktivointitapa ollut Suomessa jo 40 vuotta.

        Mikä on muuttunut ettei ajatella samalla tavalla aktivoinnin olevan tärkeää työllistymisessä?
        Eikö työmarkkinoille työllisty enää edes kouluttautumalla?
        Ovatko 10 edellistä hallitusta ajatelleet väärin, ja tämä riitaisa on se joka ajattelisi oikein?

        AV


      • Anonyymi

        Niin minustakin on turhamaista vaihdella alaa mielensä mukaan kun sattuu huvittamaan ja maksattaa lysti valtiolla. Eihän tuollainen nyt käy.

        Ja varmasti riittää kaiken maailman huviopiskelijoitakin.

        Väliinputoajille jotka oikeasti tarvitsee alanvaihtoa, niin löytynee ratkaisuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin minustakin on turhamaista vaihdella alaa mielensä mukaan kun sattuu huvittamaan ja maksattaa lysti valtiolla. Eihän tuollainen nyt käy.

        Ja varmasti riittää kaiken maailman huviopiskelijoitakin.

        Väliinputoajille jotka oikeasti tarvitsee alanvaihtoa, niin löytynee ratkaisuja.

        Ja ne ratkaisut ovat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ne ratkaisut ovat?

        Kyselet fattasta sitten lähemmin, en minä ole mikään sosiaalityöntekijä. Eiköhän sieltä joku kuntottava homma löydy joka sopii jos oot katkaissut jalkasi raksalla etkä pysty enää kiipeämään rappusia tai olet tullut allergiseksi tekstiilipölylle tms..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyselet fattasta sitten lähemmin, en minä ole mikään sosiaalityöntekijä. Eiköhän sieltä joku kuntottava homma löydy joka sopii jos oot katkaissut jalkasi raksalla etkä pysty enää kiipeämään rappusia tai olet tullut allergiseksi tekstiilipölylle tms..

        et ole asiantuntija, eikä ollut oikeaa tietoa. Oli vaan päätösten myötäilyä, joka tuntuu hyvälle. Entä jos se ei toimi ja aiheuttaa pahempia ongelmia lyhytnäköisyydestä johtuen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        et ole asiantuntija, eikä ollut oikeaa tietoa. Oli vaan päätösten myötäilyä, joka tuntuu hyvälle. Entä jos se ei toimi ja aiheuttaa pahempia ongelmia lyhytnäköisyydestä johtuen

        En nyt ala sinun kanssa riitelemään Minulla on oikeus mielipiteisiini ja minun mielipide on, että jatkuva kaikenlainen sinne sun tänne kouluttautuminen syö ihan turhaan valtion rahoja. Riippunee varmaan koulutustoiveista, mitkä uudelleenkoulutukset ovat aikuisille mahdollisia, veikkaisin.

        Vaikea edes kuvitella mitään todellista syytä kuin mielenmuutos tai alikouluttautuminen jos haluaa vaihtaa muuhun kun fyysiseen työhön liittyvää ammattia.

        Siinä olen samaa mieltä, että ihan varmasti kokoomuslaiset päätökset ovat sosialistisesti lyhytnäköisiä ja markkinatalouden kannalta pitkäkatseisia.

        Eli ihmiset tehköön sitä työtä joihin ovat valtion kustannuksella kouluttautuneet. Eikä turhia alanvaihtoja.

        Nythän Suomessa on jo useita erittäin hintavia koulutusmahdollisuuksia yksityisten kouluttajien sektorilla. Tämmöinen on se uusi vaihtoehto.

        Markkinatalouteen kuuluu myös se, että ihmiset itse maksavat vähintään lastensa ylemmän asteen koulutuksen, mikä tietysti synnyttää hurjaa eriarvoisuutta. Mutta en usko Suomen Kokoomuksen toivovan tätä, koska Suomi on niin pieni maa; Suomen globaali kilpailukyky kärsisi, jos näin tehtäisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ne ratkaisut ovat?

        No hyvä, otetaan esimerkki. 30 v. nainen saanut lapsen 18 vuotiaana, ja toisen 20 vuotiaana. Ei ammattia ja käynyt ainoastaan peruskoulun. Nakkikioskilla joskus nuorena työskennellyt, lasten jälkeen kotona ja hoitanut naapurin kaksosia omien lasten ja perheensä lisäksi.
        Nyt molemmat lapset yli kymmenvuotiaita eivätkä jatkuvasti tarvitse huoltajan läsnäoloa.
        Naisella olisi mahdollisuus kouluttautua hoitoalalle, mutt taloudellinen tila sellainen ettei ilman aikuiskoulutustukea voi edes haaveilla ammattiin.

        Lasten isovanhemmat asuvat samassa korttelissa, joten muksut kyllä saisivat aikuisten apua tarvittaessa. Eläkkeellä olevat vanhukset eivät kykene rahallisesti tytärtään auttamaan ja mies lähti omille teilleen jo muutama vuosi sitten. Jos olen oikein ymmärtänyt hän saa elatusapua muutaman satasen kk:ssa.
        Jos hallitus tosiaan lopettaa aikuiskoulutustuen, ei kyseisellä naisella ole mahdollisuuksia opiskella hoitoalalle siihen menee n. 3 vuotta.

        Opintotuella kolmihenkinen perhe ei tule toimeen, kun ei oikein Subwaysta tienaamallakaan toimeen tule, ne rahakkaammat työvuorot ottaa joku toinen.
        Kiitollinen hän on niistä arkipäivän päivävuoroistakin.
        Ihan oikeesti ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut ei enää mitään opintotukea tarvitse! Ottakoot lainan pankista jos ei ole sukanvarteen tarvittavaa määrää säästäneet.
        Kyllä se raha olisi kohdistettava kouluttamattomiin ihmisiin, ennemmin.

        Ihan turha hallituksen on haaveilla saavansa jostain tuhansia hoitoalan ammattilaisia, jos opintoraha aikuiskoulutuksesta lopetetaan. Jos jokus uskaltaa vielä jutella filippiiniläisistä hoitajista, he ovat suomenkielentaidottomia. Kaiken lisäksi vaikka olisivat siellä opiskelleet sairaanhoitajiksi, lain mukaan kelpaavat täällä korkeintaan perushoitajiksi... ensin opittuaan kielemme. Se sairaanhoitajan tutkinto on suoritettava täällä uudestaan.
        Joten eipä kannata hallituksen päättää asioita liian hätäisesti.

        Suomessa on paljon käsiä, jotka pystyisivät auttamaan tässä kohdin; jollei heitä suljeta kylmästi aikuisopintotuen ulkopuolelle. Nakkikioskit ja kebabkojut hurraa!
        En mä vastusta sitä, etteikö rahoitusta pitäisi tarkastella; kyllä minäkin olen kuulut ett on ihmisiä jotka hakeutuvat kursseille, ja sen päätyttyä seuraavalle ja vaihtelevat alaa sen mukaan miten milloinkin tapatyöttömiä pystyvät olemaan. Siihen meillä ei ole varaa!!!

        Mä olen kouluttautunut, moneenkin työhön soveltuvaksi, mutten yhteiskunnan varoilla, se ett mulla on tutkintoja sieltä sun täältä ja pystyn vaihtamaan tarvittaessa alaa, on mun etuni jonka olen myös itse rahoittanut. Työn ohessa olen opiskellut yleensä, kaikilla vaan ei ole mahdollisuutta siihen. Mulla on ollut sinkkuna, ja tarpeen vaatiessa sisarusteni ja vanhempieni avulla. Kuorma-autokortista voi olla hyötyä joskus, moottoripyöräkortista ollut ainoastaan pitkä sairausloma, käytyäni metsähallituksen mailla, yllättäin.

        Sisävesilaivan kipparointiin oikeuttava todistus, no saan mä huvivenettä ajaa Suomenlahdellakin ja kalastaa samalla. Nyt vaan ei ole sitä paattiakaan, Faija myi Rautarouvan; niin kauan kun siitä sai vielä rautaromun arvon!
        AMK:ssa opiskelin toista vuotta, en koskaan saattanut tradenomin opintojani loppuun, mutt kirjanpidosta sain kyllä tarvittavat tiedot. Auttoivat mua huomattavasti firman kirjanpidon seuraamisessa... ja keväällisessä päätöksessä ripustaa hanskat naulaan!

        Sairaanhoito-oppilaitoksessa kävin koko helahoidon lävitse ja sain kiitettävän todistuksenkin opinnoista! Sekä harjoittelu ajoilta, eri paikoista, mulla on kopiot.
        Todistus mistä mulla on taatusti hyötyä, kun sen esitän.
        Viimeisten vuosien työtodistusta, en oikein itselleni ala väsäämään; taitaisi olla aika naivi juttu! =)))
        Vaikuttaa siltä, ettei uni oikein tule... vaihteeksi taas tällainen yö tulossa. Tietää sitä ett aamuyöstä vasta nukahdan ja huomisesta päivästä tulee todella raskas! Mimmi meni nukkumaan heti klo 20.00 ja nukkuu kuin torakka, hänestä löytyy huomenna virtaa!
        trollikka


      • Ei se uudelleen kouluttautuminen toiselle alalle ole yhtään sen kannattamattomampi juttu kuin ensimmäisen koulutuksen hankkiminenkaan kouluttautuminen ja ihmisten kouluttaminen aikuisenakin on aina kannattavaa.🙂.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin minustakin on turhamaista vaihdella alaa mielensä mukaan kun sattuu huvittamaan ja maksattaa lysti valtiolla. Eihän tuollainen nyt käy.

        Ja varmasti riittää kaiken maailman huviopiskelijoitakin.

        Väliinputoajille jotka oikeasti tarvitsee alanvaihtoa, niin löytynee ratkaisuja.

        Ei löydy ja se on itseasiassa isokin ongelma oikeasti.🙂.


      • Anonyymi

        Venäjän trolli sulla on kuplassasi. Koita vajakki jo uskoa, että täällä kirjoittelee ihan tavalliset Suomen kansalaiset.

        >simiti<


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt ala sinun kanssa riitelemään Minulla on oikeus mielipiteisiini ja minun mielipide on, että jatkuva kaikenlainen sinne sun tänne kouluttautuminen syö ihan turhaan valtion rahoja. Riippunee varmaan koulutustoiveista, mitkä uudelleenkoulutukset ovat aikuisille mahdollisia, veikkaisin.

        Vaikea edes kuvitella mitään todellista syytä kuin mielenmuutos tai alikouluttautuminen jos haluaa vaihtaa muuhun kun fyysiseen työhön liittyvää ammattia.

        Siinä olen samaa mieltä, että ihan varmasti kokoomuslaiset päätökset ovat sosialistisesti lyhytnäköisiä ja markkinatalouden kannalta pitkäkatseisia.

        Eli ihmiset tehköön sitä työtä joihin ovat valtion kustannuksella kouluttautuneet. Eikä turhia alanvaihtoja.

        Nythän Suomessa on jo useita erittäin hintavia koulutusmahdollisuuksia yksityisten kouluttajien sektorilla. Tämmöinen on se uusi vaihtoehto.

        Markkinatalouteen kuuluu myös se, että ihmiset itse maksavat vähintään lastensa ylemmän asteen koulutuksen, mikä tietysti synnyttää hurjaa eriarvoisuutta. Mutta en usko Suomen Kokoomuksen toivovan tätä, koska Suomi on niin pieni maa; Suomen globaali kilpailukyky kärsisi, jos näin tehtäisiin.

        Aikuisella, puhutaan pieni palkkaisista joilla ei ole mahdollista säästää, on tietty määrä laskuja. Ei auta yhtään työllistymistä jos laskut jää koulutuksen aikana heikoille teille. Monella voi olla vaikka se auto, no sitä autoa pitää hoitaa ja korjata että se on sitten kunnossa kun lähdetään töihin.
        Koulutuksesta, monet koululaitoksen jopa aikuisille toimivat oman oppimisen periaatteella. No mitäpä siitä tulee? Ei mitään. Kouluilla ei ole resursseja eikä usein halua olla oppilaitos jossa opitaan ammattitaito. Näin se ikävä kyllä on ollut jos ei nyt ole vajaan vuoden sisällä muuttunut. Pitäisi varmaan muuttaa kateutta ja montaa muuta asiaa ennenkuin voitaisiin miettiä sitä että saamme ammatti osaajia. Tähän tarvitaan haluja ensin ehkä sieltä poliittiselta puolelta


    • Anonyymi

      Se on hyvä, että joutuvat nämä useamman amk- tai korkeakoulututkinnon suorittaneet jatkossa kouluttautumaan omalla kustannuksella.

      Ensimmäisen tutkinnon valtion piikkiin ymmärrän, mutten näitä turhia ja ylimääräisiä tutkintoja suorittavia ymmärrä laisinkaan.

      Kilpailukykyään työmarkkinoilla voi kehittää vaikkapa keskittymällä siihen mitä tekee ja oppia siinä erinomaiseksi ellei parhaaksi. Se, että vaihtaa jatkuvasti alaa, eikä näistä missään ole edes auttavasti ammattitaitoinen, ei edistä osaamista eikä tuota mitään lisäarvoa yhteiskunnalle.

      • Anonyymi

        Hyvin kirjoitettu! Kokemuksellista osaamista ei voi opettaa.


      • Anonyymi

        Liirumlaarimia. Työelämässä vaaditaan opiskelua pysyäkseen pinnalla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liirumlaarimia. Työelämässä vaaditaan opiskelua pysyäkseen pinnalla

        Siihen koulutuksen sitten maksaa työnantaja tai työntekijä itse, mikäli tarvitaan jotain erikoisosaamista. Mikäli on jo yksi tutkinto, niin edelleenkään yhteiskunnan ei pidä kustantaa näitä lisää. Näin tämä on toiminut itselläkin tähän asti.

        Olen ollut työtätekevänä veronmaksajana jo yli 40 vuotta ja samaan aikaan olen opiskellut joko omalla tai työnantajan kustannuksella tarvittavat taidot, luvat ja osaamisen laajentamiset, joita töissäni olen tarvinnut.

        Kasva aikuiseksi ja ota vastuu elämästäsi ka työelämästäsi, älä odota, että yhteiskunta maksaa kaiken elämässäsi koko ikäsi.


      • Anonyymi

        ”Ensimmäisen tutkinnon valtion piikkiin ymmärrän, mutten näitä turhia ja ylimääräisiä tutkintoja suorittavia ymmärrä laisinkaan. ”

        Kuka sen sanoo mikä on turha tai ylimääräinen tutkinto?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liirumlaarimia. Työelämässä vaaditaan opiskelua pysyäkseen pinnalla

        Samaa mieltä. Moniosaaja on tuki ja turva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Ensimmäisen tutkinnon valtion piikkiin ymmärrän, mutten näitä turhia ja ylimääräisiä tutkintoja suorittavia ymmärrä laisinkaan. ”

        Kuka sen sanoo mikä on turha tai ylimääräinen tutkinto?

        Järki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihen koulutuksen sitten maksaa työnantaja tai työntekijä itse, mikäli tarvitaan jotain erikoisosaamista. Mikäli on jo yksi tutkinto, niin edelleenkään yhteiskunnan ei pidä kustantaa näitä lisää. Näin tämä on toiminut itselläkin tähän asti.

        Olen ollut työtätekevänä veronmaksajana jo yli 40 vuotta ja samaan aikaan olen opiskellut joko omalla tai työnantajan kustannuksella tarvittavat taidot, luvat ja osaamisen laajentamiset, joita töissäni olen tarvinnut.

        Kasva aikuiseksi ja ota vastuu elämästäsi ka työelämästäsi, älä odota, että yhteiskunta maksaa kaiken elämässäsi koko ikäsi.

        Ei tuo auta mitään siinä vaiheessa kun työpaikka lähtee alta pois. Esim. Kotkan Sunilan tehtaan alasajo. Töitä on kuulemma tarjottu Oulusta tai Ruotsista. Ei ole perheellisen helppo lähteä muualle niin vaan. On omat talot ja kaikki. Uudelleen kouluttautumisen kautta voi saada töitä omalta paikkakunnalta tai lähistöltä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo auta mitään siinä vaiheessa kun työpaikka lähtee alta pois. Esim. Kotkan Sunilan tehtaan alasajo. Töitä on kuulemma tarjottu Oulusta tai Ruotsista. Ei ole perheellisen helppo lähteä muualle niin vaan. On omat talot ja kaikki. Uudelleen kouluttautumisen kautta voi saada töitä omalta paikkakunnalta tai lähistöltä.

        Joo mutta sinkkuja on koko ajan enemmän. Mäkin lähtisin heti jos ruotsista töitä tarjotaan. Sieltähän vois löytyä vaikka puoliso ja sitä kautta perhe. No mulla vähän toi jo ohi, mutta silti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihen koulutuksen sitten maksaa työnantaja tai työntekijä itse, mikäli tarvitaan jotain erikoisosaamista. Mikäli on jo yksi tutkinto, niin edelleenkään yhteiskunnan ei pidä kustantaa näitä lisää. Näin tämä on toiminut itselläkin tähän asti.

        Olen ollut työtätekevänä veronmaksajana jo yli 40 vuotta ja samaan aikaan olen opiskellut joko omalla tai työnantajan kustannuksella tarvittavat taidot, luvat ja osaamisen laajentamiset, joita töissäni olen tarvinnut.

        Kasva aikuiseksi ja ota vastuu elämästäsi ka työelämästäsi, älä odota, että yhteiskunta maksaa kaiken elämässäsi koko ikäsi.

        On vaan niin että nykyään ammatit loppuvat ja uusia tulee tilalle. Jos et halua että ihmiset tekevät töitä niin ole valmis maksamaan enemmän veroja. Yksinkertainen asia


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Joo mutta sinkkuja on koko ajan enemmän. Mäkin lähtisin heti jos ruotsista töitä tarjotaan. Sieltähän vois löytyä vaikka puoliso ja sitä kautta perhe. No mulla vähän toi jo ohi, mutta silti.

        Ja ruotsalainenko on sitten helpompi nakki kuin suomalaiset? Eikö ne ole vähän fiinimpää ruottissa?


    • Itse kouluttaudun jatkuvasti ihan itse, mutta siitä ei tietenkään kerry suoritusmerkintöjä. Ehkä muutkin voisivat toimia samoin, mutta heille voisi olla jokin tenttimissysteemi.

      Sitten on myös Khan academy ja ulkomaisten yliopistojen netistä seurattavia luentoja ym.

      • Minunkin pitää vielä kouluttautua, tietotekniikan opintoni ovat hieman vanhentuneet, ne ovat 90-luvun lopulta ja 2000-luvun alusta peräisin.

        Teen nyt "Data Analysis with Python"-kurssin verkko-opintona (HY), ja sitten on olemassa yliopistojen järjestämiä FITech-kursseja ilmaiseksi https://fitech.io/fi/ , näille kursseille pitää usein hakea opinto-oikeus, jos haluaa suoritusmerkinnän. Ne ovat samoja kursseja, mitä tavalliset opiskelijat suorittavat, mutta nyt voi vain poimia parhaat kurssit itselleen. Kaikkea ei tietysti ole saatavilla, esim. fysiikan kursseja ei taida löytyä paljoakaan, paitsi jotain peruskursseja ehkä. Minä olen kiinnostunut lähinnä näistä syventävistä opinnoista.


      • Anonyymi
        m36-intj kirjoitti:

        Minunkin pitää vielä kouluttautua, tietotekniikan opintoni ovat hieman vanhentuneet, ne ovat 90-luvun lopulta ja 2000-luvun alusta peräisin.

        Teen nyt "Data Analysis with Python"-kurssin verkko-opintona (HY), ja sitten on olemassa yliopistojen järjestämiä FITech-kursseja ilmaiseksi https://fitech.io/fi/ , näille kursseille pitää usein hakea opinto-oikeus, jos haluaa suoritusmerkinnän. Ne ovat samoja kursseja, mitä tavalliset opiskelijat suorittavat, mutta nyt voi vain poimia parhaat kurssit itselleen. Kaikkea ei tietysti ole saatavilla, esim. fysiikan kursseja ei taida löytyä paljoakaan, paitsi jotain peruskursseja ehkä. Minä olen kiinnostunut lähinnä näistä syventävistä opinnoista.

        Ongelma tässä kapitalistien ylläpitämässä tietotekniikassa on se että kurssin nimi on "Data Analysis WITH PYTHON" kun sen nimestä pitäisi jättää pois isolla kirjoitettu osa.
        Mikään muu kuin suuryritysten kassa ei kehity tässä tietotekniikan hajaannuksessa, jossa on 50 eri kieltä eikä niistä mitään käytetä niin että saataisiin aikaan jotain pysyvää.


      • m36-intj kirjoitti:

        Minunkin pitää vielä kouluttautua, tietotekniikan opintoni ovat hieman vanhentuneet, ne ovat 90-luvun lopulta ja 2000-luvun alusta peräisin.

        Teen nyt "Data Analysis with Python"-kurssin verkko-opintona (HY), ja sitten on olemassa yliopistojen järjestämiä FITech-kursseja ilmaiseksi https://fitech.io/fi/ , näille kursseille pitää usein hakea opinto-oikeus, jos haluaa suoritusmerkinnän. Ne ovat samoja kursseja, mitä tavalliset opiskelijat suorittavat, mutta nyt voi vain poimia parhaat kurssit itselleen. Kaikkea ei tietysti ole saatavilla, esim. fysiikan kursseja ei taida löytyä paljoakaan, paitsi jotain peruskursseja ehkä. Minä olen kiinnostunut lähinnä näistä syventävistä opinnoista.

        Olen miettinyt Pythonia, mutta en ole tehnyt asialle mitään.
        Arduinon ohjelmointi olisi lyhyellä tähtäimellä hyödyllisempää ja sille on Matlab-tuki.
        Olen jonkin verran käyttänyt Matlabia, mutta graafiset ohjelmointikielet ovat minulle tutumpia (käytän tarvittaessa erästä jonka National Instruments osti ja lopetti välittömästi sen kehittämisen, mutta se vanha versio on itselleni riittävän toimiva).

        Excelilläkin voi tehdä kaikenlaista, vaikka se onkin todella hidas, jos dataa on paljon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma tässä kapitalistien ylläpitämässä tietotekniikassa on se että kurssin nimi on "Data Analysis WITH PYTHON" kun sen nimestä pitäisi jättää pois isolla kirjoitettu osa.
        Mikään muu kuin suuryritysten kassa ei kehity tässä tietotekniikan hajaannuksessa, jossa on 50 eri kieltä eikä niistä mitään käytetä niin että saataisiin aikaan jotain pysyvää.

        Olemme menossa nopeasti siihen, että ohjelmointi muuttuu halutun ohjelman sanalliseksi kuvailuksi tekoälylle ja se tekee sen varsinaisen koodin. Toimii jo nyt jopa CNC-ohjelmissa.

        Voi olla, että jossain vaiheessa tulee myös niin hyvä uusi ohjelmointikieli, että kaikki siirtyvät perinteisessä ohjelmoinnissa siihen.


      • buddy-love kirjoitti:

        Olen miettinyt Pythonia, mutta en ole tehnyt asialle mitään.
        Arduinon ohjelmointi olisi lyhyellä tähtäimellä hyödyllisempää ja sille on Matlab-tuki.
        Olen jonkin verran käyttänyt Matlabia, mutta graafiset ohjelmointikielet ovat minulle tutumpia (käytän tarvittaessa erästä jonka National Instruments osti ja lopetti välittömästi sen kehittämisen, mutta se vanha versio on itselleni riittävän toimiva).

        Excelilläkin voi tehdä kaikenlaista, vaikka se onkin todella hidas, jos dataa on paljon.

        Python ja R ovat pitkälti korvanneet Matlabin datatieteessä (data science), muutenkin Python on nykyään aika suosittu ohjelmointikieli. Kyllähän se jotenkin toimii, sillä saa aikaan aika monimutkaisia operaatioita vähällä koodilla. Jos vertaa vaikka Javaan, jossa on enemmän boilerplate koodia.


    • Anonyymi

      Monelle nuorelle syrjäytyneelle voi tulla tilanne missä käteen jäävästä 400 eurosta tulisi ostaa linja-autokortti kouluun menemisen mahdollistamiseksi.
      Kortti voi maksaa 60 euroa.
      Tuo koulutuksen lisärahan tarkoitus oli kustantaa kulkeminen ja ruokailu, 15 euroa päivässä ei ole paljon valtiolle, mutta sille syrjäytyneelle nuorelle se voi olla kynnyskysymys.

      • Anonyymi

        Mut eikö lähtökohtaisesti syrjäytyneet nuoret ole kouluttamattomia alle 30 v? Ja ne voi hakea ihan normaaliinkin koulutukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mut eikö lähtökohtaisesti syrjäytyneet nuoret ole kouluttamattomia alle 30 v? Ja ne voi hakea ihan normaaliinkin koulutukseen.

        Samat kustannukset koulutuksesta riippumatta?


    • Anonyymi

      Tätä on kokoomus. Ja persut. Nauttikaa. Itsepähän äänestitte💩

      • Anonyymi

        Ennen vaaleja ainakin minä muistuttelin omissa kirjoituksissa, että palkansaaja ei ole mikään kokoomuslainen ellei saa palkkaa omasta firmastaan.

        Vaaleissa hmiset muodostivat poliittisen kantansa ja äänestivät täysin vastoin omia etujaan.

        Ja mihin tämä perustui? Kateuteen. Jos joku saa kelasta vaikka euron kuussa, niin sehän jo on syy äänestää Kokoomusta tai persuja!

        Siististi politiikassa tehtiin selväksi ketkä mukamas ovat syypäitä Suomen velkoihin ja tätä käytettiin keppihevosena Suomen talousrakenteiden muutostöille kohti yhä kovempaa markkinataloutta mikä tietysti oli täysin harkittua, sen nyt tajusisi kuka tahansa jos vaan hieman vaivautuisi ajattelemaan imilla aivoillaan.

        Onneksi itse äänestin Vasemmistoliittoa, niin häviämisestä huolimatta en joudu tuntemaan itseäni hyväksikäytetyksi ja linssiinviilatuksi idiootiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen vaaleja ainakin minä muistuttelin omissa kirjoituksissa, että palkansaaja ei ole mikään kokoomuslainen ellei saa palkkaa omasta firmastaan.

        Vaaleissa hmiset muodostivat poliittisen kantansa ja äänestivät täysin vastoin omia etujaan.

        Ja mihin tämä perustui? Kateuteen. Jos joku saa kelasta vaikka euron kuussa, niin sehän jo on syy äänestää Kokoomusta tai persuja!

        Siististi politiikassa tehtiin selväksi ketkä mukamas ovat syypäitä Suomen velkoihin ja tätä käytettiin keppihevosena Suomen talousrakenteiden muutostöille kohti yhä kovempaa markkinataloutta mikä tietysti oli täysin harkittua, sen nyt tajusisi kuka tahansa jos vaan hieman vaivautuisi ajattelemaan imilla aivoillaan.

        Onneksi itse äänestin Vasemmistoliittoa, niin häviämisestä huolimatta en joudu tuntemaan itseäni hyväksikäytetyksi ja linssiinviilatuksi idiootiksi.

        Niinpä,kateuteen jos joku saa kelasta euron kuussa,kun kiskuri palkalla muita vedättää,kuten kansanedustajat. Ai sitä kateuden määrää💩💩💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä,kateuteen jos joku saa kelasta euron kuussa,kun kiskuri palkalla muita vedättää,kuten kansanedustajat. Ai sitä kateuden määrää💩💩💩

        Vähän luulet, että äänestäjät äänestää eniten ihmisiä joihin voivat samaistua, koska siten äänestämisestä saa palkaksi kuvitelman, että suorastaan itse on kiinni vallankahvassa ja palkkapussissa. Toki itselleen suo sen korkean palkankin.

        Nurinkurista ja politiikkaan valitaan ihmisiä jotka eivät mitään töitä osaa tehdä sielä rakentavasti ja Kokoomus on kuni iso paha susi lampolan noutopöydässä, sillä heidän riveistä ei talousälyä puutu ja hommat hoituu vikkelään.


    • Anonyymi

      Persut ovat tehneet töitä 14 vuotiaasta lähtien ilman koulutusta ja sitä maailmankuvaa heidän politiikkansakin edustaa.

      • Anonyymi

        Ryöstäneet mummoja?🙄💩


    • Anonyymi

      dsfdsfdsfs

    • Anonyymi

      Epäilemättä kaikenlaisiin kotouttamiskoulutuksiin kuitenkin riittää rahaa.

      -harmiseikirj.-

    • Milloin hallitus ei olisi leikannut vähän sieltä sun täältä. Ja varsinkin nykyinen aikoo tehdä sitä monella saralla.

    • Anonyymi

      Kokoomus tuhonnut koko maan!

      • Anonyymi

        Kokoomus on aiheuttanut aina laman. Sitten vielä luulevat olevansa jotain talousneroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokoomus on aiheuttanut aina laman. Sitten vielä luulevat olevansa jotain talousneroja.

        Lama on kokoomuslainen noutopöytä. Halvalla saa syödä niin paljon kun jaksaa!


    • Anonyymi

      Pieni muistutus!
      "Alijäämäkuningattarien hallitus kesäkuu 06, 2023, klo20:23."

      "Marinin vasemmistohallitusta voisi kutsua myös alijäämäkuningattarien hallitukseksi, koska se on tuonut toistuvasti eduskuntaan alijäämäisiä budjetteja. Marin hallituksen talousarvioesitys tälle vuodelle on peräti 8,1 miljardia euroa alijäämäinen, eli menoja on enemmän kuin tuloja."

      "Alijäämä katetaan ottamalla lisää velkaa. Seuraus onkin, että talousarvion mukainen valtionvelka nousee tämän vuoden lopussa jo noin 146 miljardiin euroon."

      PerusSuomalaisten linja talouspolitiikassa ei ole kovin kirkas, mutta se lupaa leikata turhat pois. Puolue on valmis supistamaan Suomen taloutta mieluummin kuin tuomaan työvoimaa ulkomailta! Ilmastopolitiikassa Suomen on puolueen mielestä lakattava keulimasta muun maailman edelle.

      Puolueen kokoava teema on maahanmuuton vastustaminen, vaikka juuri nyt Suomeen ei tule Ukrainan sotaa pakenevia lukuun ottamatta, turvaa hakevia. Nationalistinen ja konservatiivinen linja kelpasi monelle, joka on pettynyt niin sanottuihin vanhoihin puolueisiin.

      Jostain on pakko luopua, kai järkevä ihminen ymmärtää ettei tämä kulutusjuhla näin voi jatkua. Töitä suomalaisille, kuten myös ansiot, joilla pystyy elämään ilman kaikkia mahdollisia tukiaisia. Eikä yhtään ylimääräistä elintasopakolaista, Kelan eläteiksi! Huolehditaan ensin omanmaan kansalaisista. Vapaamatkustajia alkaa olla niin paljon ett tämä paatti uppoaa; ylipainosta!
      trollikka
      Hyvää yötä, koitan käydä nukkumaan... alkoi silmiä kutiamaan siihen malliin!
      trollikka

      • Anonyymi

        Nykyisilläkin matalapalkka-ansioilla pystyy hyvin elämään. Kyse on vain halutusta elintasosta.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisilläkin matalapalkka-ansioilla pystyy hyvin elämään. Kyse on vain halutusta elintasosta.

        xLiner

        Jos tämä haluamasi matalapalkasta saataviin ansiotuloihin perustuva elintaso olisi kaikille riittävä, peruskoulutustasoakaan ei kyettäisi pitämään yhteiskunnan toimesta näistä saatavilla verotuloilla.

        Vihervasemmistolainen utopia ei ole toiminut missään, eikä tule toimimaan.

        Siksi on maailmassa hyvinvointivaltioita ja pahoinvointivaltioita. Jos halutaan, että yhteiskunta toimii, vaatii se erilaisia tulotasoja, joista työtätekeviä verotetaan. Mitä enemmän taas on yksityisiä yrityksiä vientialoilla ja vähemmän julkisen sektorin painolastia, sen paremmin yhteiskunta toimii ja sitä vauraampi se on, josta sitä hyvinvointia voi jakaa kansalaisilleen. Toisilla mailla on toki luonnonvaroja, joihin näiden vauraus perustuu, mutta yleisesti ottaen varaus perustuu työntekoon, ei laiskotteluun tai muiden siivellä elämiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tämä haluamasi matalapalkasta saataviin ansiotuloihin perustuva elintaso olisi kaikille riittävä, peruskoulutustasoakaan ei kyettäisi pitämään yhteiskunnan toimesta näistä saatavilla verotuloilla.

        Vihervasemmistolainen utopia ei ole toiminut missään, eikä tule toimimaan.

        Siksi on maailmassa hyvinvointivaltioita ja pahoinvointivaltioita. Jos halutaan, että yhteiskunta toimii, vaatii se erilaisia tulotasoja, joista työtätekeviä verotetaan. Mitä enemmän taas on yksityisiä yrityksiä vientialoilla ja vähemmän julkisen sektorin painolastia, sen paremmin yhteiskunta toimii ja sitä vauraampi se on, josta sitä hyvinvointia voi jakaa kansalaisilleen. Toisilla mailla on toki luonnonvaroja, joihin näiden vauraus perustuu, mutta yleisesti ottaen varaus perustuu työntekoon, ei laiskotteluun tai muiden siivellä elämiseen.

        "Jos tämä haluamasi matalapalkasta saataviin ansiotuloihin perustuva elintaso olisi kaikille riittävä, peruskoulutustasoakaan ei kyettäisi pitämään yhteiskunnan toimesta näistä saatavilla verotuloilla."

        No itseasiassa, sitten rahan arvo olisi eri. Ja ongelmat samoja kuin nyt. Ja mitä v*ttua tuo "kaikki" -draamailu on, jotain kivikautista kommunismia? Sellaisesta kuultuaan sitten 70-luvun... 🙄

        Kun sitä rahaa ei ole, sillä vähällä on tultava toimeen. Tai ansaittava lisää.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisilläkin matalapalkka-ansioilla pystyy hyvin elämään. Kyse on vain halutusta elintasosta.

        xLiner

        Riippuu siitä mitä työtä saa ja miten paljon. Nykyiset työpaikat kun jaetaan yleensä vuokrafirmojen toimesta. Menet tuonne; 6 tuntia päivässä ja 4 arkipäivänä viikossa. Tuntipalkka n. 9€/h päivätyö, niin vuorolisiäkään ei tule. Tekee 54€ työpäivä x 4= 216€
        Viikossa ansaitset 216€ vähennät verot sekä matkakulut ei paljon käteen jää.

        Todellisuudessa arvioiden n. 600€ puhtaana käteen ja suunnilleen saman verran lasten isä avustaa kuukausittain x-perhettään. Saahan siihen onneksi lapsilisän ja ruokakassin jaosta, jos kerkeää sellaisen noutamaan! Riippuu myös vähän siitä, mitä ilmaista ruokaa on jaossa. Kolmihenkiselle perheelle todella kinkkinen paikka tulla toimeen. Onneksi ei ole pankkivelkaa kaiken muun surkeuden lisäksi, vaan kaupungin vanha vuokra-asunto ja kohtuullinen vuokrataso.

        Kokeiles hakea työpaikka kouluttamattomana, niin näet mitä se on! Työ on pätkitettyä, ilman minkäänlaisia henkilökohtaisia etuuksia, edes kupillista kahvia päivässä ei työehtojen mukaan irtoa; vaikka pannussa oleva seisonut kahvi lopuksi kaadetaan viemäriin! Jos menet juomaan sitä; maksat myös, tai olet pihistänyt työnantajaltasi kahvit.
        Kuulin tämän eräältä henkilöltä, joka ihmetteli kun meillä töissä henkilökunnalla aina oli termoskannussa kahvia otetavissa... ilmaiseksi -> syystä ett se piristi mieltä ja virkisti.

        Yhä edelleen olen vahvasti sitä mieltä; ettei kouluttamattomilta ihmisiltä pidä ottaa aikuisopintotukea pois!... Se miten monta kertaa ammattia voi yhteiskunnan varoilla vaihtaa, voitaisiin myös määritellä. Ottaen huomioon esim. kaikki vaihtuneet olosuhteet, kuten työntekijän oman terveyden ja soveltuvaisuuden kyseiseen tehtävään.
        trollikka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu siitä mitä työtä saa ja miten paljon. Nykyiset työpaikat kun jaetaan yleensä vuokrafirmojen toimesta. Menet tuonne; 6 tuntia päivässä ja 4 arkipäivänä viikossa. Tuntipalkka n. 9€/h päivätyö, niin vuorolisiäkään ei tule. Tekee 54€ työpäivä x 4= 216€
        Viikossa ansaitset 216€ vähennät verot sekä matkakulut ei paljon käteen jää.

        Todellisuudessa arvioiden n. 600€ puhtaana käteen ja suunnilleen saman verran lasten isä avustaa kuukausittain x-perhettään. Saahan siihen onneksi lapsilisän ja ruokakassin jaosta, jos kerkeää sellaisen noutamaan! Riippuu myös vähän siitä, mitä ilmaista ruokaa on jaossa. Kolmihenkiselle perheelle todella kinkkinen paikka tulla toimeen. Onneksi ei ole pankkivelkaa kaiken muun surkeuden lisäksi, vaan kaupungin vanha vuokra-asunto ja kohtuullinen vuokrataso.

        Kokeiles hakea työpaikka kouluttamattomana, niin näet mitä se on! Työ on pätkitettyä, ilman minkäänlaisia henkilökohtaisia etuuksia, edes kupillista kahvia päivässä ei työehtojen mukaan irtoa; vaikka pannussa oleva seisonut kahvi lopuksi kaadetaan viemäriin! Jos menet juomaan sitä; maksat myös, tai olet pihistänyt työnantajaltasi kahvit.
        Kuulin tämän eräältä henkilöltä, joka ihmetteli kun meillä töissä henkilökunnalla aina oli termoskannussa kahvia otetavissa... ilmaiseksi -> syystä ett se piristi mieltä ja virkisti.

        Yhä edelleen olen vahvasti sitä mieltä; ettei kouluttamattomilta ihmisiltä pidä ottaa aikuisopintotukea pois!... Se miten monta kertaa ammattia voi yhteiskunnan varoilla vaihtaa, voitaisiin myös määritellä. Ottaen huomioon esim. kaikki vaihtuneet olosuhteet, kuten työntekijän oman terveyden ja soveltuvaisuuden kyseiseen tehtävään.
        trollikka

        Olen tehnyt myös matalapalkkahommia, joihin ei vaadittu koulutusta. Tein kahta eri työtä silloin, n. 10€ tuntipalkalla ja allekin, tulin toimeen. Parhaimmillaan olen tehnyt kolmea eri duunia samaan aikaan. Oli kyllä rankkaa, tunnustan, mutta tuli tehtyä ja selvisin siitäkin ajasta.

        Mä oikeesti tiedän mistä mä kirjoitan. Mulle ei mene mitkään säälinkeruu- ja uhrautumisulinat läpi mitä täällä palstalla välillä yritetään.

        Ja mä uskon että sä olet ihan samanlainen jästipää siinä suhteessa kuin minäkin. Menet läpi harmaiden kivien siinä kun muut vaan voivottelee.

        Selkärankaa pitäis ihmisillä olla.

        Aika harvasta työpaikasta saa kahvia ilmaiseksi.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu siitä mitä työtä saa ja miten paljon. Nykyiset työpaikat kun jaetaan yleensä vuokrafirmojen toimesta. Menet tuonne; 6 tuntia päivässä ja 4 arkipäivänä viikossa. Tuntipalkka n. 9€/h päivätyö, niin vuorolisiäkään ei tule. Tekee 54€ työpäivä x 4= 216€
        Viikossa ansaitset 216€ vähennät verot sekä matkakulut ei paljon käteen jää.

        Todellisuudessa arvioiden n. 600€ puhtaana käteen ja suunnilleen saman verran lasten isä avustaa kuukausittain x-perhettään. Saahan siihen onneksi lapsilisän ja ruokakassin jaosta, jos kerkeää sellaisen noutamaan! Riippuu myös vähän siitä, mitä ilmaista ruokaa on jaossa. Kolmihenkiselle perheelle todella kinkkinen paikka tulla toimeen. Onneksi ei ole pankkivelkaa kaiken muun surkeuden lisäksi, vaan kaupungin vanha vuokra-asunto ja kohtuullinen vuokrataso.

        Kokeiles hakea työpaikka kouluttamattomana, niin näet mitä se on! Työ on pätkitettyä, ilman minkäänlaisia henkilökohtaisia etuuksia, edes kupillista kahvia päivässä ei työehtojen mukaan irtoa; vaikka pannussa oleva seisonut kahvi lopuksi kaadetaan viemäriin! Jos menet juomaan sitä; maksat myös, tai olet pihistänyt työnantajaltasi kahvit.
        Kuulin tämän eräältä henkilöltä, joka ihmetteli kun meillä töissä henkilökunnalla aina oli termoskannussa kahvia otetavissa... ilmaiseksi -> syystä ett se piristi mieltä ja virkisti.

        Yhä edelleen olen vahvasti sitä mieltä; ettei kouluttamattomilta ihmisiltä pidä ottaa aikuisopintotukea pois!... Se miten monta kertaa ammattia voi yhteiskunnan varoilla vaihtaa, voitaisiin myös määritellä. Ottaen huomioon esim. kaikki vaihtuneet olosuhteet, kuten työntekijän oman terveyden ja soveltuvaisuuden kyseiseen tehtävään.
        trollikka

        Eikä mulla ole mitään aikuiskoulutustukea vastaan. Olen minäkin siitä hyötynyt.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tehnyt myös matalapalkkahommia, joihin ei vaadittu koulutusta. Tein kahta eri työtä silloin, n. 10€ tuntipalkalla ja allekin, tulin toimeen. Parhaimmillaan olen tehnyt kolmea eri duunia samaan aikaan. Oli kyllä rankkaa, tunnustan, mutta tuli tehtyä ja selvisin siitäkin ajasta.

        Mä oikeesti tiedän mistä mä kirjoitan. Mulle ei mene mitkään säälinkeruu- ja uhrautumisulinat läpi mitä täällä palstalla välillä yritetään.

        Ja mä uskon että sä olet ihan samanlainen jästipää siinä suhteessa kuin minäkin. Menet läpi harmaiden kivien siinä kun muut vaan voivottelee.

        Selkärankaa pitäis ihmisillä olla.

        Aika harvasta työpaikasta saa kahvia ilmaiseksi.

        xLiner

        Mä tein sekalaisia töitä silloin kun nämä yksityiset työnvälittäjät tulivat yleisesti markkinoille. Myös ihan omatoimisesti löysin muutaman tilapäisentyön itselleni. Niin ett viikon aikana saatoin tehdä 4-5 paikassakin muutaman tunnin kerrallaan. Juosten taitoin välimatkat, joten ainakin kuntoilin työnlomassa ja juureksia tuli syötyä todella paljon, koska ne olivat halpoja (paitsi mukulaselleri), joten kyllä mä olin kasvisruokavaliolla 90%:sti, taloudellisista syistä!

        Uimahallista yhden mummelin kotiavustajiksi; siivosin, pyykkäsin ja kylvetin mummelin. Seuraavana päivänä sinne mennessäni noudin kauppaostokset ja vein ne hänelle, tein ruuat pariksi päiväksi. Välillä olin kuntosalilla muutaman tunnin ns. kunto-ohjaajan sijaisena, (mulla on liikunnanohjaajan koulutus) joten mulla on taatusti kanttia kertoa miten kuluttavaa se on; hankkia murunen sieltä ja toinen tuolta. Otin töitä kahden eri välitysfirman tarjoamia, eli olin heidän listoillaan. Siinä kohtaa tuli sanomista; kun mulla oli jo töitä ja olisi pitänyt tehdä toinenkin työ samaan aikaan. Mun kertoessani ettei käy; nousi sellainen paskamyrky!

        Mua uhkailtiin suoraan sanottuna, koska olin allekirjoittanut silloin sellaisen 0-sopimuksen, mulla oli velvollisuus myös tehdä silloin työtä, kun mulle sellaista tarjottiin.
        Ei kuulemma mitään vastaansanomisia, sen paperin allekirjoituksen jälkeen! Sanoivat vielä ilmoittavansa työvoimatoimistoon minusta sekä ottavansa ammattiliittoon yhteyttä; jotten saa korvauksia! Aika hiljaista tuli, kun vastasin ett tuskin tuntevat mua työvoimatoimistossa; ammattiliitto kun ei ole mulle koskaan latiakaan maksanut, niin eipä ole tarvinnut työvoimapoliittisia lausuntojakaan heidän tehdä!

        Tosin myönnän käyneeni myös heidän seinältään parin työpaikan osoitteet ja puh. numeron nappaassa, mutt en mä kenellekään itseäni edes ole käynyt esittämässä.
        "Niistä seurauksista sen verran, ett haastappa oikeuteen ja katsotaan mitä laki siihen sopimukseen sanoo; olenko mä pakotettu ottamaan työtä vastaan, kun mä olen parasta aikaa töissä! Ja siitä mainitsemastasi "sosiaalihuollosta" -> mun sosiaalihuoltoni on mun sukuni, mä haen armopalat sieltä, jos olen nälkäinen! Äläkä soittele enää, sen sopimuksen voit repiä ja työntää vaikka...!" Mä taisin vähän kiihtyä ja tuli kerrottua suoraan suomeksi mitä mieltä mä heidän sopimuksistaan ja palkkatasosta olin!

        Sen toisenkin firman kanssa mä lopetin sen sopimuksen, vedoten siihen ett olin fyysisesti loukkaantunut onnettomuudessa ja sairauslomalla, lupasin vielä ottaa yhteyttä jos töihin kykenen. Ei ole tullut otettua sitä yhteyttä; työntekijä kun ei saa edes kolmasosaa siitä mitä se välitysfirma siitä välittämisestä itselleen nappaa.
        Ihan helvatin hyvin tiedän, koska mun firmani otti sieltä tuuraajan, yhden ainoan kerran!

        Tuli näet halvemmaksi teettää työ vakituisilla 100% ylityökorvauksilla, kuin pitää vuokrafirman työntekijää. Kaiken lisäksi vakituista työntekijää ei tarvitse neuvoa työhön liittyvissä asioissa, osaa muutenkin talontavat ja tuntee ihmiset. Ammattilainen kun on vieraassa paikassa, on vähän eksyksissä ja kyselee tai kyseenalaistaa hoidetavien tarpeita! Vakio henkilökunta osastolla, on optimitavoite, kaikki tuntevat toinen toisensa, niin heikkoudet kuin vahvuudetkin.

        Ja oikeesti, hoitavista käsistä on puutetta, Marinin hallitus vielä nosti rimaa, ja "kusessa" oltaisiin, jos laki tosiaan sellaisena olisi pysynyt. No, nykyhallitus pakitti hieman, mikä auttaa jonkin verran noudattamaan lakia, mutt niitä auttavia käsiä tarvitaan huomattavasti enemmän, jotta kaikilla on turvallista elää. Eikä kaikkien tarvitse edes olla koulutettuja hoitajia, ainoastaan lääkityksen ja hoitojen kannalta pitää olla koulutettu sairaanhoitoalan koulutus! Onnistuu petaukset, siivoukset, vaatetus, ruokailu ja moni muukin asia, ihan avuliaan toisen aikuisen ihmisen avustuksella! Nähty on!
        trollikka


    • Jos aikuiskoulutustukea perustellaan työvoimapulalla, niin miten pitäisikö sitten edes valvoa, että uusi koulutus sitten siirtää työvoimaresurssin ylijäämäalalta työvoimapulasta kärsivälle? Esimerkin henkilö oli jotain sihteerityyppistä koulutusta hankkimista ja niistä nyt ei varmasti ole pulaa nykyisinkään.

      Miksi rahoituksen pitää tulla valtiolta tukena eikä esim. lainana? Aikuiskoulutuksen ensisijainen hyötyjä kuitenkin on se koulutettava itse eikä veronmaksajat.

      Kaikki yritykset tasapainottaa valtion taloutta tietysti johtavat siihen että joku vinkuu, koska menoja voi pienentää vain jostain muualta.

      • Anonyymi

        scrg on jo vanha patu kuten moni täällä on, elänyt nuoruutensa aikana jolloin kaikki oli helpompaa, jopa työhön sijoittuminen.

        Vuonna 2010 lainaa opintoihinsa otti 75 577 opiskelijaa, lainasumma 450 416 622 euroa.
        Vuonna 2020 lainaa opintoihinsa otti jo kaksinkertainen määrä 149 837 opiskelijaa, lainasumma 1 877 535 326 euroa.

        Huomataan siis jo se miten scrg:n opiskellessa lainaa ei tarvinnut paljon ottaa?
        Nyt meillä on jo historian velkaisimmat opiskelijat 2 miljardin euron lainarasituksella. Nuorena on muutakin mitä tulisi hankkia, ei pelkästään maksaa massiivisia opintolainoja. Ei siis ihme etteivät nuoret halua lisääntyä, onko se poliitikkojen syytä?

        AV


      • Anonyymi

        "Aikuiskoulutuksen ensisijainen hyötyjä kuitenkin on se koulutettava itse eikä veronmaksajat."
        Väärin, työvoimapulan aikana on aina koulutussektori miettinyt koulutuksia ja niiden sisältöä palvellakseen alueella toimivia yrityksiä. Yritykset ovat saaneet esikoulutettuja henkilöitä jotka auttavat yritystä menestymään. Menestymisestä kertyy verotuottoa josta koko Suomi hyötyy.

        AV


      • Anonyymi

        Lisäksi logiikkasi on siinä epäselvä, annat vastakkaisia suosituksia valtiolle ja opiskelijoille?
        Valtion ei tule velkaantua, mutta opiskelijoiden tulee velkaantua menestyäkseen?
        Usein tulisi löytää toinen toistaan tukevia ajatuksia, jos velkaantuminen olisi hyvästä niin eikö silloin juuri valtion tulisi ottaa velkaa kehittyäkseen menestyväksi valtioksi, ei kansalaisten?

        AV


      • scrg
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi logiikkasi on siinä epäselvä, annat vastakkaisia suosituksia valtiolle ja opiskelijoille?
        Valtion ei tule velkaantua, mutta opiskelijoiden tulee velkaantua menestyäkseen?
        Usein tulisi löytää toinen toistaan tukevia ajatuksia, jos velkaantuminen olisi hyvästä niin eikö silloin juuri valtion tulisi ottaa velkaa kehittyäkseen menestyväksi valtioksi, ei kansalaisten?

        AV

        Yksityishenkilö voi velkaantua isoja investointeja kuten pitkää koulutusta tai asuntoa varten, koska on muun ajan taloudellisesti ylijäämäinen ja pystyy velkansa hoitamaan.

        Ihan samalla tavoin valtio voi velkaantua, jos velka käytetään sellaiseen investointiin joka varmasti maksaa itsensä hyötyinä takaisin. Nyt kuitenkin poliittinen ideologia on vienyt siihen, että kaikenlainen ilmaisen rahan kaataminen kansalaisille nähdään "tulevaisuusinvestointina". Valtion taloudenhoito ei ole tasapainossa. Ei ole tulossa sellaisia loistavia aikoja joina nykyiset velat muuttuisivat saataviksi. Jossain vaiheessa rahahanat joka tapauksessa menevät kiinni. Mutta sehän on sitten jonkun muun murhe.


      • Anonyymi kirjoitti:

        scrg on jo vanha patu kuten moni täällä on, elänyt nuoruutensa aikana jolloin kaikki oli helpompaa, jopa työhön sijoittuminen.

        Vuonna 2010 lainaa opintoihinsa otti 75 577 opiskelijaa, lainasumma 450 416 622 euroa.
        Vuonna 2020 lainaa opintoihinsa otti jo kaksinkertainen määrä 149 837 opiskelijaa, lainasumma 1 877 535 326 euroa.

        Huomataan siis jo se miten scrg:n opiskellessa lainaa ei tarvinnut paljon ottaa?
        Nyt meillä on jo historian velkaisimmat opiskelijat 2 miljardin euron lainarasituksella. Nuorena on muutakin mitä tulisi hankkia, ei pelkästään maksaa massiivisia opintolainoja. Ei siis ihme etteivät nuoret halua lisääntyä, onko se poliitikkojen syytä?

        AV

        Scrg on opiskellut asuen soluasunnossa ja nauttien (ei-aikuis)opintotukea. Joskus sai kesätöitäkin. Ei tarvinnut ottaa yhtään lainaa, kun ei mitään puuttunut.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Scrg on opiskellut asuen soluasunnossa ja nauttien (ei-aikuis)opintotukea. Joskus sai kesätöitäkin. Ei tarvinnut ottaa yhtään lainaa, kun ei mitään puuttunut.

        Soluasuminen nousee taas kunniaan arvaamattomaan.
        Ilmeisesti et tarvinnut vuokraa maksaa? Koulun puolesta majoitus?

        Mjoo, yksiöiden hinnat kyllä tippuvat, niistä saadaan sitten halpoja asuntoja nuorille kun omaa elämäänsä aloittelevat.

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Soluasuminen nousee taas kunniaan arvaamattomaan.
        Ilmeisesti et tarvinnut vuokraa maksaa? Koulun puolesta majoitus?

        Mjoo, yksiöiden hinnat kyllä tippuvat, niistä saadaan sitten halpoja asuntoja nuorille kun omaa elämäänsä aloittelevat.

        AV

        Piti solusta vuokraa maksaa, mutta vuokra tuntui kohtuulliselta. Opiskelija sai opintotukea, jossa oli asumislisä. Opiskelijakortilla sai matkustaa julkisissa vähän edullisemmin ja ruokaakin sai opiskelijakortilla ruokalasta niin halvalla että ruuanlaittoon käytetty aika taloudellisessakin mielessä oli järkevää käyttää opiskeluun. Ei soluasuminen kuitenkaan mitään luksusta ollut, joten oli kannuste hankkia enemmän tuloja ja päästä pelkästään omassa käytössä olevaan yksiöön.

        Kesäaikaankin solu oli sen verran edullinen, että en luopunut siitä vaikka töiden vuoksi asuin joskus enimmäkseen muualla eli vanhempien nurkissa.

        Käsittääkseni asuntomarkkinoilla isommat asunnot kuitenkin käyvät nyt paremmin kaupaksi kuin pienet. Joten en tiedä, mistä opiskelijat soluasuntoja itselleen järjestäisivät jos haluaisivat vaikka tuskin haluaisivat. Säätiöt ym. ovat soluista enimmäkseen luopuneet juuri siitä syystä että niille ei ole ollut kysyntää, koska elintaso ja "rikkaus" on ajanut niiden ohi.


    • Edelleen voi silti kouluttautua työttömyysturvalla.

      Työtön alanvaihtaja, toki tarvii hyvät perustelut.

      • Mulla oli nuorena teininä onneksi mahkut asua vanhemmillani ja kulkea autolla se 100 km päivittäin kodin ja koulun väliä. Asuin jokusen kuukauden pienessä 21 neliön kopissa kesähotellissa lähellä kouluani, mikä majoitti opiskelijoita vuokraa vastaan, mutta melu talossa oli päätä huumaavaa iltaisin. Muutin takas maalle.


      • Anonyymi

        Viimeksi kun hain alanvaihtoa, sain kuulla työvoimatoimiston mielipiteen, että en enään jaksaisi motivoitua koulun penkillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Viimeksi kun hain alanvaihtoa, sain kuulla työvoimatoimiston mielipiteen, että en enään jaksaisi motivoitua koulun penkillä.

        Höh, nehän ei sitä voi puolestasi mennä sanomaan. Ihme tyyppejä työkkärissäkin töissä.


    • Anonyymi

      Kokoomus on narskujen, rahan ahneiden ,itserakkaiden ja huomion kipeiden puolue. Köyhät kyykkyyn.,yhteiskunnan riesakkeet. Etoo jo patteri urpon omahyväinen itsekäs naama👎💩

      • Anonyymi

        Joko hallitus hajoaa, tai urpon sydän leikkaa kiinni, ennen kuin seuraavat lumet on sulaneet.

        Nykyinen tuhoomus hallitus perskärpäsillä höystettynä ei nauti kansan luottamusta ja joutaa EK mafian ohjeiden kera tunkiolle.

        >simiti>


    • Anonyymi

      Ilman aikuiskoulutuksen tukemista en minäkään olisi koskaan päässyt töihin.

      Vuoden kestäneen kurssin jälkeen pääsin välittömästi töihin.

      Kyllä perskikkareet saa paljon tuhoa aikaan "säästäessään".

      >simiti<

    • Anonyymi

      Aloittajalla on tosiaan väärä otsikko, hallitus lopettaisi aikuiskoulutusken kun kysessä on aikuiskoulutustuki. Kaksi eri asiaa.
      Onkohan jollakin tietoa, paljonko sitten maksaisi jos kävisi esim. tradenomiksi vaikka on jo sairaanhoitaja. Ja vaihtaisi alaa. Mitä lukukausimaksu olisi ammattikorkeakoulussa. Olisi tärkeä nähdä laskelmia.

      • Anonyymi

        Asumistukea leikataan ja samalla otetaan aikuiskoulutustuki pois.
        Yhteisvaikutus koulutukseen on koulutusta lamauttava.
        Säästääkö hallitus nyt muilta mitä kaikkein pienimmästä tuloluokasta?


    • Anonyymi

      Tällä palstalla toi luetun ymmärtäminen ei ole kovin vahvaa. Aloittaja ainakin kielii siitä.

      • Anonyymi

        Toinen vaihtoehto on kai se että aloittaja tietää mihin se johtaa?
        Sama hallitus tulee parkumaan työvoimapulaa, sitä etteivät löydä koulutettua resursseja yritysten tarpeisiin ja haluavat siten lisätä maahanmuuttoa? Ulkoistetaan taas se oma vastuu vaikka Myanmariin tai muihin sivistyneisiin valtioihin?

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toinen vaihtoehto on kai se että aloittaja tietää mihin se johtaa?
        Sama hallitus tulee parkumaan työvoimapulaa, sitä etteivät löydä koulutettua resursseja yritysten tarpeisiin ja haluavat siten lisätä maahanmuuttoa? Ulkoistetaan taas se oma vastuu vaikka Myanmariin tai muihin sivistyneisiin valtioihin?

        AV

        ...mutta se kai on nyt tarkoituskin, pitää tehdä ongelma, jotta voi perustella seuraavaa siirtoa?

        AV


      • Anonyymi

        Voisitko kommentoida jotain seuraavaan.
        Suomessa kerrotaan olevan työvoimapulan? Koulutuksista karsitaan, kannustimia heikennetään ja samalla...

        "Työ- ja elinkeinotoimistoissa ja kuntakokeiluissa oli kesäkuun lopussa yhteensä 264 700 työtöntä työnhakijaa. Se on 4 900 enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Edelliskuusta työttömien työnhakijoiden määrä kasvoi 25 800:lla. Työttömien työnhakijoiden osuus työvoimasta oli 10,0 prosenttia, eli 0,1 prosenttiyksikköä korkeampi kuin vuosi sitten"

        Ei meillä ole mikään työvoimapula, ongelma voi olla se ettei jollekin aloille ole koulutettuja resursseja. Mutta, eikös työvoimahallinnon tehtävä olisi kouluttaa työttömiä yritysten tarpeisiin? Miksi annetaan olla 10 % vapaalla kun voisi kouluttaa oikeisiin tarvekohteisiin?

        Jos joku sanoo ettei suomalaisista ole, hän voisi mennä muualle asumaan jos omaan kansaansa ei luottaisi? Vai onko kysymys vain "ihmiskauppamaisesta" toiminnasta jossa ei nähdä kokonaisuutta joka maata hyödyttäisi? On helpompi vaikeroida ja syyttää ihmisiä työttömyydestä?

        AV


      • Anonyymi

        Jo tuo tieto missä työtä hakevien määrä kasvoi Toukokuusta Kesäkuuhun 10 % kai kertoo sen ettei työmarkkinat vedä? Tulisiko ihmisten jäädä kotiin pyörittelemään peukaloitaan, tulisiko ottaa opintolaina ja mennä opiskelemaan kohti työmarkkinoita jotka eivät vedä?

        Kai hallituksella on jokin rooli edistää ulkomaankauppaa ja suhteita, ei pelkällä palvelutuotannon ulkoistamisella yksityisille saada muuta aikaan kuin kalliimmat palvelut.

        Työvoimahallinnonkin tehtävänä olisi luoda sääntöjä jotka käyvät myös KELA virkailijoille. Muuten voi tulla tilanne missä Työvoimahallinto ulkoistaa oman työnsä työssä olevalle kun KELA ottaa yhteyttä vaatien työntekijältä voimaa, joka mahdollistaisi työnantajan antamaan enemmän työtunteja? Ikävä kyllä työntekijä ei ohjaa yritystä, sen tekee Suomen poliitikot ja työvoimahallinto sääntöineen?

        Suomessa on ollut suuntana antaa vähän työtunteja ja KELA maksaa asumistukea. Nyt asumistukea ollaan karsimassa, saa nähdä miten käy työtuntien, voivatko yrityksen antaa enemmän työtunteja jotta työntekijä vielä elämässään pärjäisi. Mitä luulet?

        AV


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      158
      2569
    2. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      135
      1966
    3. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      106
      1815
    4. Mikä on hän on ammatiltaan?

      Vai tiedätkö mitä kaivattusi tekee työkseen?
      Ikävä
      73
      1480
    5. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      78
      1414
    6. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      24
      1392
    7. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      227
      1100
    8. Miksi homous puhuttaa konservatiiveja vuodesta toiseen?

      Kysymykseen on vastattukin Kansanlähetyksen osalta: "Miksi sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat konserv
      Luterilaisuus
      222
      906
    9. Uskotko että kohdataan vielä?

      Kysymys otsikossa, aloitukseen ei muuta lisättävää.
      Ikävä
      60
      906
    10. Oletko tutustunut muihin

      Samalla tavalla kuin häneen?
      Ikävä
      73
      900
    Aihe