Turha on adventistin minulle köyhyyttään valittaa, jos on varaa maksaa kymmenyksiä, joita ei kerätty eikä palautettu edes alkuseurakunnissa ja kristillisyyden ensimmäisinä vuosisatoina. Katolinen kirkko otti kymmenykset virallisesti käyttöön 567.
Turha on adventistin minulle niukkuuttaan valittaa, jos on varaa maksaa kymmenyksiä
15
358
Vastaukset
- Anonyymi
Sillä kymmenyssatasella saisi hyvin ruokaa kaupasta, jos olisi prioriteetit kunnossa.
- Anonyymi
Papisto sitä enemmän tarvii kuin nälkäinen.
- Anonyymi
Höpöhöpö, aloittaja.
- Anonyymi
HÖPÖHÖPÖ!
- Anonyymi
Aloittajan valheet eivät hetkauta.
- Anonyymi
Vastaat sinäkin valheistasi viimeisellä tuomiolla. Totuuden valheeksi esittäminen on valhetta.
- Anonyymi
Oletko sukua jollekin adventtikirkosta palkkaa saaneelle tai saavalle? Ainakaan hetkautteleva kommentointisi ei argumentoinniltaan ole kovin tasokasta.
- Anonyymi
Asiallinen kirjoitus.
https://rll.fi/2012/09/pitaako-kristityn-antaa-kymmenykset/
kymmenykset?
6.9.2012
Antaminen, Kysy Raamatusta
Kysymys: Miten on kymmenysten laita? Toiset papit ja muut Raamattua tuntevat henkilöt sanovat, ettei se kuulu nykyaikaan ja että iloista antajaa Jumala rakastaa, vaikka laittaisi vähemmänkin kolehtiin tai lähetystyöhön tai auttaa muuten köyhiä. Mutta onko siinä taas sekin puoli, että Raamatusta otetaan, mikä minusta tuntuu hyvältä. Ja selitellään se hyväksi tietyillä argumenteilla.
Vastaus
Jotkut kristityt korostavat voimakkaasti, että jokaisen pitäisi antaa kymmenykset, siis kymmenen prosenttia tuloistaan, Jumalan valtakunnan työlle. Toiset taas pitävät tätä vääränä vaatimuksena ja korostavat antamisen vapaaehtoisuutta. Niissä kristillisissä piireissä, joissa koko talous perustuu vapaaehtoiseen kannatukseen, antamista korostetaan ja siitä käytetään sanaa ’uhraaminen’.
Se raamatunkohta johon useimmin kymmenyksiä puolustettaessa vedotaan, on Malakian kirjan kolmannessa luvussa. Kyseinen kohta kuuluu näin: ”Riistääkö ihminen Jumalalta? Te kuitenkin riistätte minulta. Mutta te sanotte: ´Voiko ihminen riistää jotakin Jumalalta?´ Sitä te kuitenkin yritätte. ´Mitä me sinulta riistämme?´ te kysytte. Kymmenyksiä ja uhrilahjoja! Kirous on teidän osananne, koska te kaikki, koko kansa, petätte minua. Tuokaa täydet kymmenykset aarrekammioon, jotta temppelissäni olisi ruokaa. Koetelkaa minua tällä tavalla, sanoo Herra Sebaot. Silloin saatte nähdä, että minä avaan taivaan ikkunat ja vuodatan teille sateen runsaan siunauksen.” (Mal. 3:8–10).
Kymmenyksistä puhutaan Raamatussa nelisenkymmentä kertaa. Ne ovat osa temppelille annettavia lahjoja. Ensimmäisen kerran sana esiintyy kertomuksessa, jossa Abraham antoi kymmenykset Melkisedekille (1. Moos. 14:20). Myöhemmin Jaakob kohtaa Jumalan Betelissä yöllisessä näyssä ja siitä kiitollisena lupaa Jumalalle kymmenykset (1. Moos. 28:22). On huomionarvoista, että nämä ovat tapahtuneet ennen Mooseksen lain säätämistä. Sittemmin laissa säädettiin, että jokaisen tuli antaa vuosittain kymmenykset pellon tuottamasta sadosta (5. Moos. 14:22). Tämä temppelille annettava lahja tuli käytännössä leeviläisten hyväksi, jotka toimittivat palvelusta temppelissä ja joille ei ollut annettu lainkaan omaa perintömaata (4. Moos. 18:20–21). Kymmenyksistä osa voitiin antaa myös orvoille ja leskille (5. Moos. 26:12).
Sanan ’uhraaminen’ käyttö tässä yhteydessä on linjassa Raamatun opetuksen kanssa. Vanhassa testamentissa uhreilla oli kaksi merkitystä. Niiden välityksellä päästiin yhteyteen Jumalan kanssa (3. Moos. 17:11) ja niillä pidettiin yllä temppelin toimintaa, siis leeviläisten elantoa. Uudessa testamentissa tunnetaan nämä molemmat merkitykset, sillä Heprealaiskirje, joka korostaa voimakkaasti Kristuksen uhria kertakaikkisena sovitustyönä (esim. Hepr. 9:12; 10:10; 13:12), kirjoittaa myös: ”Olkaamme sen tähden hänen välityksellään alati uhraamassa Jumalalle kiitosuhria, niiden huulten hedelmää, jotka tunnustavat hänen nimeään. Älkää myöskään unohtako tehdä hyvää ja antaa omastanne, sillä sellaiset uhrit ovat Jumalalle mieleen.” (Hepr. 13:15–16).
Vanhan liiton temppelin tukeminen vastaa uudessa liitossa Jumalan seurakunnan tukemista. Meidän uhrimme ja kymmenyksemme tulee siis antaa kristillisen seurakunnan työn tukemiseen. Luterilaiset voivat vedota kirkollisverojen maksamiseen ja koettaa selvitä sillä antamisvelvollisuudestaan. Se onkin osa kristillistä antamisjärjestelmää, mutta varsin pieni osa. On oikein korostaa muutakin antamista, joka voi suuntautua sellaiseen vapaaehtoiseen kannatukseen perustuvaan työhön, jonka antaja kokee itselleen läheiseksi, tai köyhien ja puutteenalaisten avustamiseen.
Voidaanko Raamatun perusteella määritellä, paljonko pitäisi antaa? Lähtökohta antamiselle on, että ”Herran on maa ja kaikki mitä siinä on.” (Ps. 24:1). Annamme siis vain Jumalan omasta. Muina tärkeinä periaatteina voidaan mainita vastavuoroisuuden periaate (Jes. 58:10; 2. Kor. 8:13–14) ja vapaaehtoisuuden periaate (2. Moos. 35:5, 29; 2. Kor. 8:4 ja 9:7). Ne joilla on, antavat niille, joilla ei ole. Jokainen antaa sen mukaan, kuin hänellä on mahdollisuuksia, eikä sen mukaan kuin niitä ei ole (Sananl. 3:27; 2. Kor. 8:11). Antamisessa myös antaja saa siunauksen (Snl. 11:25; 2. Kor. 9:6–12).
jatkuu.- Anonyymi
jatkuu tässä.
Uudessa testamentissa kymmenyksistä ei varsinaisesti opeteta, mutta Jeesus mainitsee ne kerran sivumennen näin: ”Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te maksatte kymmenykset jopa mintusta, tillistä ja kuminasta, mutta laiminlyötte sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeudenmukaisuuden, laupeuden ja uskollisuuden. Näitä teidän pitäisi noudattaa, noita muitakaan unohtamatta.” (Matt. 23:23.) Jeesus ei siis torju kymmenysten antamista, vaan korostaa asioiden tärkeysjärjestystä. Tärkeintä on ”oikeudenmukaisuus, laupeus ja uskollisuus”, siis oikea usko ja lähimmäisen rakastaminen. Tämä tietenkin heijastuu käytännön elämän ratkaisuihin. Siksi kymmenyksiäkään ”ei tule unohtaa”.
Päätämme siis, että kristityn on hyvä oppia uhraamaan omastaan ja kymmenesosa tuloista on sopiva määrä. Enemmänkin saa antaa. Mutta jos taloudellinen tilanne on tiukka, voi joskus antaa myös vähemmän. Olennaista on, että voi antaa vapain ja iloisin mielin. Saa antaminen hiukan kirpaistakin, mutta sellaista lakia siitä ei pidä tehdä, että antamatta jättämisestä pitäisi kovasti syyllistyä. Jumala lupaa antajalle siunauksen, mutta emme me rahalla osta Jumalalta mitään. Palkkion toivossa ei kannata antaa.
kirjoittaja oli Eero Junkkaala.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
jatkuu tässä.
Uudessa testamentissa kymmenyksistä ei varsinaisesti opeteta, mutta Jeesus mainitsee ne kerran sivumennen näin: ”Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te maksatte kymmenykset jopa mintusta, tillistä ja kuminasta, mutta laiminlyötte sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeudenmukaisuuden, laupeuden ja uskollisuuden. Näitä teidän pitäisi noudattaa, noita muitakaan unohtamatta.” (Matt. 23:23.) Jeesus ei siis torju kymmenysten antamista, vaan korostaa asioiden tärkeysjärjestystä. Tärkeintä on ”oikeudenmukaisuus, laupeus ja uskollisuus”, siis oikea usko ja lähimmäisen rakastaminen. Tämä tietenkin heijastuu käytännön elämän ratkaisuihin. Siksi kymmenyksiäkään ”ei tule unohtaa”.
Päätämme siis, että kristityn on hyvä oppia uhraamaan omastaan ja kymmenesosa tuloista on sopiva määrä. Enemmänkin saa antaa. Mutta jos taloudellinen tilanne on tiukka, voi joskus antaa myös vähemmän. Olennaista on, että voi antaa vapain ja iloisin mielin. Saa antaminen hiukan kirpaistakin, mutta sellaista lakia siitä ei pidä tehdä, että antamatta jättämisestä pitäisi kovasti syyllistyä. Jumala lupaa antajalle siunauksen, mutta emme me rahalla osta Jumalalta mitään. Palkkion toivossa ei kannata antaa.
kirjoittaja oli Eero Junkkaala....tämä oli hyvä opetus.
Eli saa antaa enemmänkin.. että hän, joka on siinä hetkessä tilanteestaan johtuen vähemmällä liikkeellä, niin näin tasapainoitetaan sitä seurakunnan sisällä olevaa rakkautta pitää hengellinen koti - toimintoineen kunnossa.
Ja tämä Melkisedek- kuvaa Kristusta. Näin, voidaan sisäistää rakkaudenlahjan kohteen olemassaolo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tämä oli hyvä opetus.
Eli saa antaa enemmänkin.. että hän, joka on siinä hetkessä tilanteestaan johtuen vähemmällä liikkeellä, niin näin tasapainoitetaan sitä seurakunnan sisällä olevaa rakkautta pitää hengellinen koti - toimintoineen kunnossa.
Ja tämä Melkisedek- kuvaa Kristusta. Näin, voidaan sisäistää rakkaudenlahjan kohteen olemassaolo.On hyvä huomioida, että Raamatussa Jotkut haluavat omasta tahdostaan Annella kymmenyksiä. Kyse on poikkeuksesta. Voit milloin tahansa maksaa sotasaaliistasi kymmenykset, mutta älä anna koko saaliista, koska ei hänkään antanut. Tai voit luvata antaa kymmenyksen, jos vaadit samalla Jumalalta erityispalvelusta, joka hänen on sinusta tehtävä sinulle. Mutta lahjominen tuskin hetkauttaa Jumalaa.
Jumala saati, että kymmenyksetkerätään kansalta KARJANA ja MAAN TUOTTONA eli kasviksina ja viljana, ei ikinä rahana. Hän määräsi, että kymmenykset käytetään eläimiä uhraavan ja uhraustoiminnassa mukana olevan nimenomaisen pappissuvun, leeviläisten, PALKAKSI.
Kun temppelitoiminta hyvästä syystä päättyi, päättyi uhraaminen ja päättyi palkanmaksu uhraamiseen osallituneille. Koko temppelitoimintahan oli olemassa vain varjona todellisesta Jeesuksen uhrista.
Kymmenykset eivät raamatussa liity mitenkään seurakunnan toimintaan eikä evankeliointiin. Raamattu sanoo, että aivan kuten yhden bammatin harjoittajat (eläinten uhraamiseen osallistuvat) saavat elantonsa omalta alalta, on evankelijoitsijoiden saatava palkkansa omalta alaltaan eli evankelioinnista. Seurakunta taas keräsi uhrilahjoja jäseniltään ja jäsenet lahjoittelivat omaisuuttaan seurakunnan käyttöön, joskus koko omaisuutensakin. Sinäkin voit tehdä niin. Voit myös keksiä jonkun oman kymmenyksen ja antaa sen jollekin papille suoraan ruokana, jos haluat toimia, kuten esim Abraham tai Jaakob. Tai voit antaa uhrilahjoja. Tai syöttää vähävaraisia. Mutta mitkään näistä ei ole Jumalan meille säätämiä maksuja. Jumala ei vaadi meiltä kymmenyksiä, kirkko voi vaatia.
Raamattu antaa myös ohjeen muuttaa kymmenykset rahaksi, jos olet liian kaukana eläimiä uhraavasta temppelistäsi, kuljettaaksesi eläimiä mukanasi. Silloin sinun tulee Jumqlan mukaan ostaa rahoilla, jotka eivät enää siinä vaiheessa ole kymmenyksiä, ruokaa, viiniä, väkijuomaa ja mitä elintarvikkeita vain haluat, ja syödä niitä Jumalan edessä, sekä tarjota siitä lähimmäisillesikin.
Milloin viimeksi kirkkosi käski sinun käyttää kymmenykset omaksi ja lähimmäisesi hyväksi? Ei milloinkaan? No tämä kertoo vain siitä, miten epäraamatullista tulkintaa omaan korvasyyhyynsä kirkkosi harrastaa.
- Anonyymi
Jos aloittaja kohdistaa valitukset - tämän kirkkokunnan sisäpiiriin, seuraapa palstaa.
Kyse on massavalittajasta, joka on tuvan ulkopuolella - roikkuu kirkon ovenkahvoissa, ei mene tupaan ja itkee virsiään ovella.
tavallaan ei ole edes se - käännynnäinen--- - Anonyymi
Tulee muistaa, että Jeesus puhui juutalaisille puhuessaan kymmenyksistä. Kymmenysoppi todella sitoi juutalaisia. Kristinusko alkoi määritelmällisesti vasta Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen.
Pappi Melkisedekin kymmenykset liittyivät pelkästään sotaretken tuottoon. Sekin oli täysin vapaaehtoinen. Jos joku adventisti voittaa sodan, niin halutessaan voi antaa siitä kymmenykset adventtikirkolle.- Anonyymi
Juutalaiset ja juutalaiset. Mitä sinä juutalaisita vingut kristittynä?
Ilman juutalaisia - ei olisi kristittyjäkään. Etkö ole ollenkaan asiaasi pohtinut, kunhan vain puhut puhumisesi tarpeesta. Oletko antisemitisti? Oletko yleisuskonnon hattama, silloin ymmärrän, että kun kirkossasi laitat pienen kirkollisveron omaavana napin kolhetiin ja naapuri laittaa muutaman kilisevän 50 centtisen, se saa sinut orgasmiin. Siemenesi on sitä, että mitää ei ylimääräistä kirkkoon ja se on sinunnäköisesi kirkko.
Herran huonetta rakentavat marttyyriyteen asti uskovat. Siis juutalaisista ja pakanoista, jotka ovat kääntyneet uskoon. Heille Herran huone on tarkoituksellinen, koska siellä saa etsivä ja uskossa oleva olla yhdessä ja rakentua Sanan ääressä.
Ja jos ei kiinnosta laitaa, mitä valitat. Valintahan on sinun. Rakkaudettomuudessa on aivan sama, että laitatko centin, tai euron. niiden jyvitetty arvottomuus on Herran silmissä tosi.
Ja jos joku laittaa- omiaanhan laittaa,. Mitä siitä valitat? Ainako sinä tuota samaa vinkumista vuodesta toiseet itket. Hame päälle sinunlaisillesi - itkijä ->naisille.
'777'
Raamatun kirjoittajat ja alkukristityt, messiaaniset, olivat juutalaisia.
Ensimmäinen seurakunta oli juutalainen Jerusalemissa.
Ensimmäiset lähetyssaarnaajat Israelista olivat juutalaisia.
Seurakunnan johtajien ensimmäinen neuvosto eli Paavali, Barnabas, Pietari, Jaakob ja muut sekä apostolit olivat juutalaisia.
Room. 9:3―5:ssä luetellaan asioita toisella tavalla. Paavali sanoo:
"Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois [Messiaasta] veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta, ovat israelilaisia: heidän on lapseus ja kirkkaus ja liitot ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset; heidän ovat isät, ja heistä on [Messias] lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!"
Tässä näemme yhdeksän tosiasiaa juutalaiskansasta.
Ensinnäkin he ovat israelilaisia, joille Jumala antoi nämä lupaukset.
Toiseksi he ovat Jumalan adoptoimia lapsia.
Kolmanneksi, heillä on Herran kirkkaus, ja neljänneksi, liitot, Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin liitot.
Viidenneksi heille on annettu toora, kirjoitettu laki, Mooseksen opetus.
Kuudenneksi he olivat tosi jumalanpalveluksen toimittajia.
Seitsemänneksi heille annettiin Jumalan lupaukset, ja he ovat antaneet ne puolestaan teille kaikille.
Kahdeksanneksi heidän ovat isät Aabraham, Iisak ja Jaakob.
Heidät on haudattu Hebroniin, Israeliin.
Yhdeksänneksi heistä on Messias, Jeshua, inhimilliseltä puoleltaan.
"Jeshua" merkitsee hepreaksi: "pelastus".
Heistä on Jeshua, Messias, lihan puolesta.
Ilman juutalaisia meistä uskovista kukaan ei olisi tässä tänään.
Room. 11:ssä Jumala toi ilmi juutalaisen hengellisen pelastuksen.
Juutalainen apostoli Paavali, hepreaksi Shaul, varoitti kansojen kristittyjä, ettei näiden pidä ylpeillä asemallaan.
Hän sanoi, että Jumala tahtoo kansojen kristittyjen herättävän juutalaisissa kateutta seurakunnan ja Jumalan suhdetta kohtaan.
Ikävä kyllä kristillinen antisemitismi, korvausteologia ja kristikunta historiassa on ajanut juutalaiset täysin päinvastaiseen suuntaan.
Paavali sanoo Room. 11:18:ssa: "...älä ylpeile oksien rinnalla; - mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata [juutalaista] juurta, vaan juuri kannattaa sinua." J. 20―21:
"Älä ole ylpeä, vaan pelkää. Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan."
Ja jos Toora on jotenkin kirosana - muista, että Apostolinen seurakunta luki sitä Tooraa Jumalan sanana. Raamattu tuli paaaaaljon myöhemmin Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juutalaiset ja juutalaiset. Mitä sinä juutalaisita vingut kristittynä?
Ilman juutalaisia - ei olisi kristittyjäkään. Etkö ole ollenkaan asiaasi pohtinut, kunhan vain puhut puhumisesi tarpeesta. Oletko antisemitisti? Oletko yleisuskonnon hattama, silloin ymmärrän, että kun kirkossasi laitat pienen kirkollisveron omaavana napin kolhetiin ja naapuri laittaa muutaman kilisevän 50 centtisen, se saa sinut orgasmiin. Siemenesi on sitä, että mitää ei ylimääräistä kirkkoon ja se on sinunnäköisesi kirkko.
Herran huonetta rakentavat marttyyriyteen asti uskovat. Siis juutalaisista ja pakanoista, jotka ovat kääntyneet uskoon. Heille Herran huone on tarkoituksellinen, koska siellä saa etsivä ja uskossa oleva olla yhdessä ja rakentua Sanan ääressä.
Ja jos ei kiinnosta laitaa, mitä valitat. Valintahan on sinun. Rakkaudettomuudessa on aivan sama, että laitatko centin, tai euron. niiden jyvitetty arvottomuus on Herran silmissä tosi.
Ja jos joku laittaa- omiaanhan laittaa,. Mitä siitä valitat? Ainako sinä tuota samaa vinkumista vuodesta toiseet itket. Hame päälle sinunlaisillesi - itkijä ->naisille.
'777'
Raamatun kirjoittajat ja alkukristityt, messiaaniset, olivat juutalaisia.
Ensimmäinen seurakunta oli juutalainen Jerusalemissa.
Ensimmäiset lähetyssaarnaajat Israelista olivat juutalaisia.
Seurakunnan johtajien ensimmäinen neuvosto eli Paavali, Barnabas, Pietari, Jaakob ja muut sekä apostolit olivat juutalaisia.
Room. 9:3―5:ssä luetellaan asioita toisella tavalla. Paavali sanoo:
"Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois [Messiaasta] veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta, ovat israelilaisia: heidän on lapseus ja kirkkaus ja liitot ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset; heidän ovat isät, ja heistä on [Messias] lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!"
Tässä näemme yhdeksän tosiasiaa juutalaiskansasta.
Ensinnäkin he ovat israelilaisia, joille Jumala antoi nämä lupaukset.
Toiseksi he ovat Jumalan adoptoimia lapsia.
Kolmanneksi, heillä on Herran kirkkaus, ja neljänneksi, liitot, Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin liitot.
Viidenneksi heille on annettu toora, kirjoitettu laki, Mooseksen opetus.
Kuudenneksi he olivat tosi jumalanpalveluksen toimittajia.
Seitsemänneksi heille annettiin Jumalan lupaukset, ja he ovat antaneet ne puolestaan teille kaikille.
Kahdeksanneksi heidän ovat isät Aabraham, Iisak ja Jaakob.
Heidät on haudattu Hebroniin, Israeliin.
Yhdeksänneksi heistä on Messias, Jeshua, inhimilliseltä puoleltaan.
"Jeshua" merkitsee hepreaksi: "pelastus".
Heistä on Jeshua, Messias, lihan puolesta.
Ilman juutalaisia meistä uskovista kukaan ei olisi tässä tänään.
Room. 11:ssä Jumala toi ilmi juutalaisen hengellisen pelastuksen.
Juutalainen apostoli Paavali, hepreaksi Shaul, varoitti kansojen kristittyjä, ettei näiden pidä ylpeillä asemallaan.
Hän sanoi, että Jumala tahtoo kansojen kristittyjen herättävän juutalaisissa kateutta seurakunnan ja Jumalan suhdetta kohtaan.
Ikävä kyllä kristillinen antisemitismi, korvausteologia ja kristikunta historiassa on ajanut juutalaiset täysin päinvastaiseen suuntaan.
Paavali sanoo Room. 11:18:ssa: "...älä ylpeile oksien rinnalla; - mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata [juutalaista] juurta, vaan juuri kannattaa sinua." J. 20―21:
"Älä ole ylpeä, vaan pelkää. Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan."
Ja jos Toora on jotenkin kirosana - muista, että Apostolinen seurakunta luki sitä Tooraa Jumalan sanana. Raamattu tuli paaaaaljon myöhemmin Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen.Uusi testamentti sisältää 27 kirjaa. Sen evankeliumeissa (koineekreikaksi euangelion, suomeksi ’ilosanoma’ tai ’hyvä sanoma’) keskitytään Jeesuksen opetuksiin, elämään, kuolemaan ja ylösnousemukseen. Evankeliumien lisäksi Uusi testamentti sisältää ensimmäisen kristillisen historiateoksen, kolmetoista apostoli Paavalin kirjoittamaa kirjettä, kahdeksan niin sanottua yleistä kirjettä sekä yhden apokalypsin eli ilmestyksen.
Uuden testamentin kirjat kirjoitettiin vuosina 50–150 koineekreikaksi.[1] Ensimmäisinä kaanonin aseman saavuttivat Paavalin kirjeet ja neljä evankeliumia. Lopullisesti kaanon oli valmis neljänteen tai viidenteen vuosisataan mennessä. Uuden testamentin nykyisen kaanonin luetteli ensimmäisenä Athanasios Aleksandrialainen vuonna 367!!!!
https://fi.wikipedia.org/wiki/Uusi_testamentti
Siitä lisää.
Suomenkielinen Uusi testamentti ilmestyi Mikael Agricolan kääntämänä vuonna 1548.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3076952Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652079- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151307- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71166RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541086Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982