Miksi ohjaan uudet uskovat lukemaan Roomalaiskirjeen.

Anonyymi-ap

Raamattu on kirja jossa on sanomia ja opetuksia eri ihmisryhmille eri aikakausille. Siksi on ensiarvoisen tärkeää löytää se mikä on suoraan osoitettu meille. Keitä me olemme? Mitkä Raamatun kirjat on osoitettu meille? Mikä Jumalan sana on voimassa tässä ajassa, mikä pelastaa nyt, ei arkin rakentaminen ainakaan?

Jeesus julisti vain Israelin alueella ja sanoi tulleensa Israelin huoneen kadonneita lampaita etsimään. Vaikka siis evankeliumit ovat meille kaikille uskoville rakkaita, niissä Jeesus ei etsi meitä eikä puhu suoraan meille. Hän puhuu Israelille.

Roomalaiskirjeessä Paavali ilmaisee olevansa "pakanain apostoli". Hänellä on sanoma Jeesukselta meille pakanakansoille niin hyvin kuin juutalaisille, yhteinen sanoma, ensimmäistä kertaa sitten Abrahamin jälkeen. Olemme sen jälkeen ensimmäistä kertaa siinä tilanteessa että Israel ja muut kansat ovat tasa-arvoisia. Tämä tulee vielä muuttuman kun Israel kääntyy, mutta se ei tapahdu ennenkuin Herra sen toteuttaa. Pietarin ja muiden apostolien julistus ei ollut tasa-arvoista. He edustivat Kristusta Israelin kautta pakanoille. Paavali taas edusti vain Kristusta, ja valistuneet lukijat näkevätkin että Pietarin julistus väistyi Paavalin sanoman tieltä, Israelia kohtasi paatumus, eikä luvattu valtakunta tullutkaan, vielä. Sensijaan alkoi tämä nykyinen aika, jossa ei ole tehdä erotusta juutalaisen ja pakanan välillä, vaan kaikki uskovat ovat yhtä Kristuksessa. Siksi juutalaiset eivät opeta meitä, vaan päinvastoin, me pyrimme opettamaan juutalaisille Jeesuksesta. Tuhat vuotisessa valtakunnassa, Israel opettaa jäljelle jääneille kansoille Herran tietä. Meidän paikka taas on taivaassa.

Emme me halua toisille tarkoitettuja rakkauskirjeitäkään omia, vaan haluamme löytää sen joka on osoitettu suoraan meille, jos siis haluamme löytää sen kirjeen jolla on meille eniten merkitystä. Ja se kirje on: Jeesus on kuollut meidän puolestamme, haudattu ja noussut kuolleista, Hän on Herra Jumala, ja uskon kautta häneen me tulemme vanhurskaiksi.

Kaikki kirjoitukset antavat meille ymmärrystä, mutta etsitään ensin se pelastava sanoma, ja täydennetään sitä vasta sitten.

4

160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Paavali joutui Korintissa hurmoshenkien valtaan ja puhui hurmoskielillä sekavia (glossolaliaa).

Paavali kirjoitti Korintissa kirjeet Roomaan, missä tunnustaa vain Roomalaisille valehtelevansa tarvittaessa, eikä pidä sitä edes syntinä.
      Kirjeen vei eräs nainen mennessäään Roomaan.

Paavali oli rahalla ostanut hirmuvallan Rooman kansalaisuuden, joten sympatiat oli heidän puolellaan.

1. Kor. 14:19

Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.

Room. 3:7

Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä?

• Anonyymi

Jeesuksen puheita meidän pitää lukea ensimmäiseksi, jotta uskomme menee oikeille raiteille ja pysyy siellä.

Jeesus: "Seuraa sinä minua."

Joh. 8:12

Jeesus puhui taas kansalle ja sanoi: "Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa MINUA, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo."

On vain yksi välimies ihmisen ja Jumalan välissä: Ihminen Jeesus Kristus.

• Anonyymi

Loitsijat ja eksyttäjät käyttävät Paavalin puheita hyväkseen.

Ap. t. 19:13

Myöskin muutamat kuljeksivat juutalaiset loitsijat rupesivat lausumaan Herran Jeesuksen nimeä niiden ylitse, joissa oli pahoja henkiä, sanoen: "Minä vannotan teitä sen Jeesuksen kautta, jota Paavali julistaa".

• Anonyymi

Kaikki Jeesuksen valitsemat 11 oikeata apostolia ovat pakanoiden apostoleita.

Jeesus käski heitä kastamaan kaikki maailman kansat ja ihmiset ja sitten opettamaan heille käskyt.

Kastekäksy, Matt.28:16-20

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      307
      6952
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2079
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1307
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1166
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1086
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      982
    Aihe