Ihminen suojatiellä

Anonyymi-ap

Iisalmessa(-kin) on vaarallista antaa suojatiellä astuvalle tietä varsinkin pääkadulla.
On autoilijoita jotka vaan hurauttaa suojatien eteen pysähtyneen auton ohi pysähtymättä.
Turvallisempaa on itse pysäyttää aito kauemmas suojatiestä että jalankulkijalle avautuu laajempi näkyvyys viereiselle kaistalle mutta tieliikennelaki tulee jo siinä vastaan jos pysähtyy kauemmas suojatiestä kuin 5m!
Jos pusähtyneestä autosta on yli 5m matkaa suojatiellä niin sen auton kohdalla ei tieliikennelaki mukaan tarvitse pysähtyä eli siinäkin tulee vaaran paikka.
Eli turvallisinta on pysähtyä 4,99m suojatiestä!

36

851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Turvallisuuden ja sujuvuuden kannalta, Pohjolankadun kevyenliikenteen ylityskohdat pitäisi olla pelkästään liikennevalollisissa risteyksissä, koska niitä on pohjolankadulla koko sen matkalla riittävän lyhyillä väleillä. Jos johonkin muuhun kohtaan kuin valolliseen risteykseen halutaan Pohjolankadulla ylityskohta, niin sen voisi totetuttaa vaikka kävelysillalla. Jos tuon muutoksen tekisi, niin pohjolankadun nopeusrajoituksen voisi nostaa takaisin 50.
      Kaikilla muilla katuosuuksilla kevyenliikenteen ylitykset on toimivat jo nykyiselläänkin, mutta tuo Pohjolankatu on se ongelmapaikka.

      • Anonyymi

        Älä kuvittele että kaupungeissa nopeuksia nostetaan. Euroopasta lähtenyt suuntaus on että nopeusrajoitukset lasketaan kaupungeissa ja taajamissa 30km/h.
        Ihan siksi että saadaan kaupungeissa melu ja pakokaasupäästöt sekä katupöly vähenemään.
        Suomessakin tätä on jo toteutettu ja pikkuhiljaa homma etenee etelästä kohti pohjoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä kuvittele että kaupungeissa nopeuksia nostetaan. Euroopasta lähtenyt suuntaus on että nopeusrajoitukset lasketaan kaupungeissa ja taajamissa 30km/h.
        Ihan siksi että saadaan kaupungeissa melu ja pakokaasupäästöt sekä katupöly vähenemään.
        Suomessakin tätä on jo toteutettu ja pikkuhiljaa homma etenee etelästä kohti pohjoista.

        Ajan kaupungissa autoa työkseni ja olen sitä mieltä, että Pohjolankatu motoroitugiljotiini. Olen viettänyt yhdenkerran todella pitkiä kauhunsenkuntaja kun sääntöjä noudattaen pysäytin auton suojatien eteen päästääksen vanhuksen kadunyli. Samalla kun vanhuslähti köpottelemään autoni editse huomasin vasentakaistaa lähstyvän kaaharin. Mietin jopa töynästä itsen vanhusta jotta ei kävelisi kaaharin eteen. Hidas taivallus pelasti tällä kertaa ihmishengen. Paltoon helmat vain heilahti kunkarvanoppa toyota pyyhkäisi ohitse. En enää anna tietä yhdellekkään ihmiselle Pohjolankadulla.


    • Anonyymi

      Parempi kaikille ettei pysäytellä autoja rinnakkaiskaistaisilla teillä tämän takia.

      • Anonyymi

        Joo mutta jos poliisi näkee että jalankulkija on astumassa suojatielle ja ajat ohi pysähtymättä niin sakot tulee, jos jalankulkija on jo suojatiellä ja ajat ohi niin poliisi voi siitä tempusta ottaa kortin pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta jos poliisi näkee että jalankulkija on astumassa suojatielle ja ajat ohi pysähtymättä niin sakot tulee, jos jalankulkija on jo suojatiellä ja ajat ohi niin poliisi voi siitä tempusta ottaa kortin pois.

        Ihsn oikein


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta jos poliisi näkee että jalankulkija on astumassa suojatielle ja ajat ohi pysähtymättä niin sakot tulee, jos jalankulkija on jo suojatiellä ja ajat ohi niin poliisi voi siitä tempusta ottaa kortin pois.

        Niin, paitsi jos poliisikin ajaa pysöhtymättä ohi. Tätäkin on tapahtunut.


    • Anonyymi

      Kyllä se toimii, kun alkaa hyvissä ajoin hidastamaan vauhtia ennen suojatietä, ja jättää siihen muutaman metrin välin. Eikä kaupungissa muutenkaan tule kaahata valojen välejä, vaan ajella rauhallisesti paikasta toiseen. Kaikki riippuu rauhallisuudesta liikenteessä, jos malttaa olemaan kiirehtimättä, niin muukin liikenne rauhoittuu siinä samalla. Enkä lähde kaaharien kanssa väittelemään mistään liikenteen tukkoistamisesta, sillä maantienopeudet ovat toinen asia, siellä noudatetaan nopeusrajoituksia. Kaupungissa toimitaan muiden mukaan, eikä tuijoteta nopeusmittaria.

    • Anonyymi

      Jos on lähtenyt kävellen liikenteeseen niin sillon ei ole mikään kiire eli joutaa ihan hyvin odottamaan että autot menee ensin... Minulle on opetettu lapsena et varo autoja, katso kumpaankin suuntaan ennen kun ylität tien! Ps: minua lähinnä vituttaa jos joku pysähtyy minun takia ja jää siihen möllöttämään, luuleeko se saatana saavansa mitalin?!

      • Anonyymi

        Joo mutta se oli silloin kun ei ollut vielä suojatietä..pöljä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta se oli silloin kun ei ollut vielä suojatietä..pöljä

        Vitun idiootti, kyllä niitä oli jo 80-luvulla! Ei sillon juostu suinpäin liikenteen sekaan...


    • Anonyymi

      Punaisia päin ajamista polkupyörillä näkee päivittäin Iisalmen keskustassa.

      • Anonyymi

        Riistakadun ja Satamakadun risteyksessä nuoret "miehen alut" punaisia päin ajeli tänäänkin pyörällä 🤐.


    • Anonyymi

      Tänäänkin sittarin edessä joku tollo houkuttelemalla houkutteli kaksi about ala aste ikäistä lasta suojatielle! Sitten kun lapset tähän totutetaan että autoilijat pysähtyy ja joku kerta juoksevat/pyöräilevät suojatielle mutta autoilija ei pysähdykään jostain syystä niin sitten tarvitaan pieniä arkkuja...

      • Anonyymi

        Joo mutta mietipäs kenen on syy kun poliisi tutkii. Siinä ei auta selitykset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta mietipäs kenen on syy kun poliisi tutkii. Siinä ei auta selitykset.

        Ja ihan vitun sama, sekö sen lapsen henkiin herättää tai ite mussutat jalat murskana pyörä tuolissa et kyllä minä olin oikeassa!?


    • Anonyymi

      On totutettu jo. Aikuiset ihmisetkin työntyy alle sivuille katsomatta. Henki siinä lähtee ilman ylinopeuksiakin.

      • Anonyymi

        Ei lähde henki kun minä olen ratin takana. Olenkin keskivertoa parempi kuski.
        Kaupungissa ajaessa tarkkailen kaikkein eniten suojatietä ja jalankulkijoita. Kun ajonopeuden sovittaa sellaiseksi että ehtii kaikki mahdolliset vaaratilanteet havainnoida ja ennakoida niin ei mitään ongelmaa.
        Joidenkin pitäisi mennä autokoulun uudelleen jos suojatietä ylittävät jalankulkijat on ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei lähde henki kun minä olen ratin takana. Olenkin keskivertoa parempi kuski.
        Kaupungissa ajaessa tarkkailen kaikkein eniten suojatietä ja jalankulkijoita. Kun ajonopeuden sovittaa sellaiseksi että ehtii kaikki mahdolliset vaaratilanteet havainnoida ja ennakoida niin ei mitään ongelmaa.
        Joidenkin pitäisi mennä autokoulun uudelleen jos suojatietä ylittävät jalankulkijat on ongelma.

        Sinä olet joku vitun köröttelevä tien tukko ja ruuhkan aiheuttaja jolta pitäs kortti ottaa pois niin voisit liikkua vielä hitaammin! 🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet joku vitun köröttelevä tien tukko ja ruuhkan aiheuttaja jolta pitäs kortti ottaa pois niin voisit liikkua vielä hitaammin! 🤣🤣🤣

        Jos osaa ajaa autolla niin osaa myös minut ohittaa. Ajan tarkalleen nopeusrajoitusten mukaan.


    • Anonyymi

      Evoluutio karsii...

      • Anonyymi

        Täytyneekin varoa ettei sitten tule karsinogeeniä


    • Anonyymi

      Hyvin usein käy niin että joku kun kouhottaa ylinopeutta niin sitten odottaa seuraavissa punaisista valoissa🤣

    • Anonyymi

      Iisalmessa liikennetapaturmat huolestuttavalla tasolla. Kuinka puusilmiä autoilijat on.
      Käykääpä esimerkiksi Senegalissa, siellä ei kaupungeissa liikennesääntöjä ja silti siellä kaikki sopuisasti pujottelee, siellä on sekaisin henkilöautot, kuorma-autot, moottoripyörät, polkupyörät, jalankulkijat, tuk tukit ja vuohet.
      Liikenne vaikuttaa kaaoksesta mutta kolareita ei juurikaan synny.
      Suomalainen liikennekulttuuri on että "minä minä" ekana, kiihdytellään aivan turhaan ja kuvitellaan että kouhottamalla voittaa paljonkin aikaa.

      • Anonyymi

        Se johtuu juuri siitä, koska täällä luullaan että kaikilla on vapaa tie edessään. Ei osata varautua, vaikka pitäisi. Jos kaikki liikenne erotetaan toisistaan täysin vapaaksi, niin sitten niissä risteyskohdissa törmäillään toisiin. Jossakin on täys liikennekaaos, mutta siellä pitää ottaa aina huomioon muutkin.

        Jo pelkkä auton pysäköiminen tienvarteen aiheuttaa monelle ongelman, koska joutuu hidastamaan vauhtiaan sen kohdalla. Ollaan täysin hukassa, jos tievarteen on pysäköity jokin isompi työkone, koska pitäisi olla muka aina täysin vapaa tie liikkua.


    • Anonyymi

      Entäs tämä koivukujan näyttely. Näyttelyä katsovat ihmiset oikovat pohjolankadun yli savonkadun ja pohjolankadun risteys. Siitä vaan lompsitaan autojen eteen oikaisten. Käyttäkääpä jalankulkijat sitä suojatietä.

    • Anonyymi

      Lippalakkijuntit kuvittelee olevansa parhaita kuljettajia mutta ovat tosiasiassa niitä huonoimpia kuljettajia. Moni nuori tyttö joka saanut juuri kortin on kirkkaasti parempi kuljettaja kuin nämä lippalakkijuntit.

      • Anonyymi

        Onko lippalakkijuntit alikehittyneeltä maalta kotoisin?


    • Anonyymi

      Radiossa virkavallalta hyvää faktaa suojatiesäännöistä tänään. Suojatielle ei rynnätä eikä astuta sivuille katsomatta. Pyöräilijät ja sähkölautailijat eivät ole jalankulkijoita elleivät työnnä liikkumavälinettä. Muuttaa asianlaatua jos ajat suojatiellä auton alle. Autoilijoilla säännöt paremmin hanskassa.

      • Anonyymi

        Tuo että pitää katsoa sivuille kun on astumassa suojatielle on siksi että jos tulee auto niin lähellä ettei kuljettaja enää kykene pysäyttämään autoaan ennen suojatietä. Eli ei pidä auton alle rynnätä.
        Mutta jos jalankulkija lähestyy suojatietä tai on astumassa suojatielle niin on kohteliasta kun antaa jalankulkijan mennä ensin.
        Varsinkin jos sataa vettä niin kyllä pysähdyn ja niinhän tieliikennelaki ohjeistaakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo että pitää katsoa sivuille kun on astumassa suojatielle on siksi että jos tulee auto niin lähellä ettei kuljettaja enää kykene pysäyttämään autoaan ennen suojatietä. Eli ei pidä auton alle rynnätä.
        Mutta jos jalankulkija lähestyy suojatietä tai on astumassa suojatielle niin on kohteliasta kun antaa jalankulkijan mennä ensin.
        Varsinkin jos sataa vettä niin kyllä pysähdyn ja niinhän tieliikennelaki ohjeistaakin.

        Sokeasti omaan mahtavuuteensa luottavat ilvelevät ilmeisesti liikenteessäkin. Kuis kangaskuja onko jo ajettava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sokeasti omaan mahtavuuteensa luottavat ilvelevät ilmeisesti liikenteessäkin. Kuis kangaskuja onko jo ajettava.

        Entä lapsikilpien kautta pakonomainen trollitoiminta ja asioihin oikeinpäin puutuntahaluttomuutenne ja siitä seurauksena aikaisempaakin tehokkaammat henkivakuutukset mutta jopa virnuiluakin pitkin juolkisiapaikkoja. Intialaistenpa laskeutuja succesfull, venäläisten tuskin osuikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo että pitää katsoa sivuille kun on astumassa suojatielle on siksi että jos tulee auto niin lähellä ettei kuljettaja enää kykene pysäyttämään autoaan ennen suojatietä. Eli ei pidä auton alle rynnätä.
        Mutta jos jalankulkija lähestyy suojatietä tai on astumassa suojatielle niin on kohteliasta kun antaa jalankulkijan mennä ensin.
        Varsinkin jos sataa vettä niin kyllä pysähdyn ja niinhän tieliikennelaki ohjeistaakin.

        Ei ole pelkästään kohteliasta, vaan se on jokaisen autoilijan velvoite. Tieliikennelaissa lukee näin: "Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku."

        Jalankulkijoiden suojatieylitystä ei saa mitenkään estää tai häiritä, vaan pitää antaa esteetön kulku.


    • Anonyymi

      Vaikka pysähtyykin vähän kauemmaksi suojatiestä, niin viereisellä kaistalla ajaville jää edelleen vähintään hidastamisvelvoite. Nykyisessä tieliikennelaissa kun lukee aiheesta seuraavaa:

      "Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."

      Kun jättäydytä vähän kauemmaksi suojatiestä, niin autosi rajoittaa kuitenkin näkyvyyttä suojatielle, eli se toista kaistaa ajava ei näe koko suojatietä, koska ei näe autosi läpi.

      Koko kyseinen tieliikennelain pykälä on luettavissa täältä:
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P27

      • Anonyymi

        Hyviä neuvoja autoilijalle, myös lähestyttäessä risteystä vaikka siinä ei olisi
        suojatietä, on ajoneuvon nopeutta hiljennettävä lain mukaan.
        Jalankulkijan ei kannattaisi asettua aivan jalkakäytävän reunaan, mennäkseen
        kadun yli, koska kaikki autoilijat eivät kuitenkaan anna ylitysoikeutta, vaikka se
        kuuluisi kulkijalle. Poikkeuksena on em. tilanteessa tukikepin ja rollaattorin
        käyttäjät, koska he liikkuvat hitaammin vammansa vuoksi.
        Kaikki autoilijat eivät valitettavasti ota huomioon muita liikkujia, vaikka on
        olemassa lakipykäliä joka lähtöön.
        "Ennakoi tuleva tilanne", sanoi Enska Itkonen!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1285
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      821
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      661
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      355
      650
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe