Narsistin tunnistamisen tärpit

Anonyymi-ap

Tässä minun tärpit kokemuksen kautta, toivottavasti auttaa jotakuta välttämään narsistia. Eli ne red flagit.

Narstisti parisuhteessa
- Liian nopea eteneminen. Narsisti ei anna sinulle aikaa miettiä haluatko suhdetta hänen kanssaan vaan hän haluaa sitoumuksen jopa muutamassa viikossa. Näin et ehdi tutustua häneen kunnolla ja hänellä on jo jonkainen ote/kahle sinuun. Hän saattaa sanoa esimerkiksi, että jos et suostu virallistamaan suhdetta heti niin hän alkaa katsella muualle. Hän ei siis anna vaihtoehdoksi rauhassa tutustumista.
- Kiinnitä huomiota siihen miten narsistin vanhemmat käyttäytyvät. Tuleeko sellainen olo kuin sinua pidettäisiin aikuisena vai lapsena. Narsistin vanhemmat pitävät häntä lapsena. Narstin vanhempi saattaa esimerksi haluta tulla teidän mukaanne joka paikkaan, antaa piilovihjauksia siitä miten "et ehkä ole kelpaava tai et tee vaikutusta". Tämä on kaasusumutusta, minkä tarkoitus on vaikuttaa itsetuntoosi ja osoittaa, että heillä on valta. " Olet kuin meidän oma lapsi" voi myös tulla narsistin vanhempien suusta. Tämä tarkoittaa, että he pitävät sinua lapsena, eivätkä edes kunnioita sitä asiaa että olet jonkun toisen lapsi.
- Rahan käyttö. Narsisti voi aluksi käyttää sinua hienoissa ravintoloissa syömässä (tämä on teatteria), esittää huolenpitävää ja puuttua rahankäyttöösi hyvinkin varhain. Narsisti varjoilee vallankäyttönsä taitavasti huolenpitoon. Hän alkaa yhtäkkiä tietää sinua paremmin mihin sinun rahat tulisi käyttää ja kieltää sinua esimerkiksi laittamasta rahaa rakkaaseen harrastukseesi.
- Kaiken kontrolloiminen. Kontrollointi voi liittyä ulkonäköösi eli sinun tulisi olla tietynpainoin, tietynlaiset hiukset, vaatteet jne, jatkuva tekemisesi vahtiminen ja tarkkailu, että teet varmasti narsistin tavalla ihan kaiken. Narsiti osoittaa epäluottamusta sinua kohtaan ja rankaisee heti kun et tottele.
- Narsitsi saattaa olla hyvätuloinen ja päälleppäin ihan normaali, ei suinkaan tatuoitu linnakundimainen.
- Puhuu muitsemalla eli silliasalaattikieltä.
- Hänen täytyy olla huomion keskipiste koko ajan.
- Projisointi, narsisti syyttää uhria omista vioistaan.
- Narsisti sallii itselleen autonomian mutta ei uhrilleen. Esimerkiksi narsisti saattaa sijoitella rahaa salaa osakkeisiin tai johonkin muuhun. Samalla hän kontrolloi tarkasti uhrinsa rahan käyttöä, kieltää opiskelun, uralla tai elämässä etenmisen. Samalla hän kuitenkin itse toteuttaa omia unelmiaan. Tukahduttaen uhrinsa unelmat.
- Narsisti imee kaiken energian uhristaan, Uhri väsyy ja uhrin voimavarat kuluvat vähitellen loppuun. Narsiti on kuin loinen.
- Narsistin lapsi purkaa kaiken pahan olonsa ja kiukkunsa terveeseen vanhempaan. Lapsi puolustaa narsistia ja on tälle lojaali valitettavasti.
- Narstin uhri on alati todistelevassa asemassa jossa häntä arvostellaan, kritisoidaan ja häntä epäillään kun taas narsistia yritetään kannustaa ja kehua.
- Viranomaisista ei ole apua. Varsinkin jos vääryys kohdistuu naiseen, saattavat jopa nauttia siitä vallankäytön muodosta minkä voi kohdistaa narsistin uhriin.
- Uhrin syyllistäminen on tyyppillistä.
- Narsisti ei koskaan muista mitään sanomiaan asioita. Uhri vain kuvittelee asoita. Uhri on mustavalkoisesti ajatteleva eikä siedä kritiikkiä. Todellisuus on kuitenkin täysin toinen. Narsu on koko ajan ollut ylikriittinen, arvosteleva, negatiivinen, kontrolloiva jne. Kontrolloivuus on suhteessa kaikkein ahdistavinta, sillä naristi päättää kaikesta...ihan kaikesta.

Narsisti vanhempana:
- Pitää lasta matalasti koulutettuna ja köyhänä, jotta syntyy riippuvuus suhde narsistiin. Narsistilla on rahaa ja koulutusta jolla hän hallinnoi ja kontrolloi.
- Saattaa groomata lasta menemään naimisiin hyvin huorella iällä ja tekemään lapsia hyvin varhain, itsekkäistä syistä koska haluaa esimerkiksi isovanhemmaksi.
- Ei välitä lapsen seksuaalikasvatuksesta, laiminlyö senkin ja saattaa jopa groomata lasta hyväksikäytölle.
- Narsisti ei rakasta lastaan ja hän antaa ymmärtää, että se rakastava normaali vanhempi on tarinan konna ja pahis. Narsisti vihaan lasta ja tervettä vanhempaa. Hän haluaa vain omistaa.
- Jos lapsi haluaa tehdä itsenäisen päätöksen, narsisti väittää että lapsi on itsekäs. Etenkin jos lapsi haluaa elää omannäköistään elämää.
- Joskus molemmat vanhemmat ovat narsisteja, tällöin vanhemmat saattavat pysyä yhdessä ja lapsi saa valitettavasti tupla-annoksen traumatisoitumista.
- Terve vanhempi kykenee eroamaan narsistista, koska käsittää tämän toimintavat vääriksi. Riskinä eroamisessa on se, että narsisti alkaa kohdistaa kaltoinkohtelun lapseen tai sitten vieraannuttaa lapsen terveestä vanhemmasta. Laittaa lapsen valehtelemaan puolestaan jne jne.
- Narsisti provosoi taitavasti tervettä vanhempaa, jotta tämä reagoisi epätyypillisellä tavalla. Narsisti pystyy nauhoittamaan reaktion kylmänviileästi todeten "katsokaa nyt tuota hullua".
- Perheessä kaikki muut voivat käydä terapiassa, mutta ei narsisti. Tämä on valitettava hankala epäkohta, koska heitä ei tosiaan saada hoitoon.

12

732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tähän oli listattu ihan paikkansapitäviä asioita. Otetaan tuosta vaikka tuo kontrollointi; narsistisella ihmisellä jota en edes koskaan ehtinyt tavata, kun palaset loksahti kohdalleen jo aiemmin, oli suunnitelmia jopa stailata minut. Juuri hius ja vaatetustyylistä puhui. Hän sanoi, että on stailannut jokaisen miesystävänsä joka hänellä on aiemmin ollut, ja vielä kämppiksensäkin (miespuolinen) :D

      Tuo kontrolloinnin tarve tosiaan on iso red flag. Miksi pitää muokata kumppaniaan joksikin sellaiseksi jota hän ei ole? Jos joku ei pidä minusta sellaisena kun olen, niin sitten en halua olla tekemisissäkään hänen kanssa.

      • Anonyymi

        No niinpä, olen itsekin alan ammattiin valmistunut Kosmetologi ja sielläkin jo opetetiin, että voi antaa tyyli vinkkejä, mutta jos asiakas tykkää kikan punaisesta niin siihen ei saa puuttua vaan täytyy kunnioitaa jokaisen omaa makua ja persoonallisuutta. Meidän kaikkien erilaisuus on kuitenkin sitä rikkautta. Noita on tullut tosiaan vastaan, jotka puhuvat ilkeästi toisesta hyvin pinnallisesti "eipä siitä saanut miestä/naista vaikka kuinka puki koreisiin vaatteisiin"...kertoo niin paljon siitä ettei ollutkaan tarkoitus rakastaa toista ihmisenä vaan pitää jonakin nukkena ja esittely esineenä. Minun narsistini kontrolloi niin paljon, että en saanut syödä perunaa kun hän ei tykännyt niin en minäkään saanut sitten :D...ja tuossa vain pieni ote siitä miten pitkälle se kontrolli meni. Jännä miten narsisti oli itse hyvin tarkka omasta tyylistään, että saa olla homssuinen ja tukka leikkaamatta ja miten haluaa, mutta minun olisi pitänyt olla koko ajan oikean painoinen, näköinen ym ym. Narsisteille taitaa olla tyypillistä todeta "ettei sinua kukaan halua", "eikä ketään kiinosta sinä", "Kukaan ei tykkää sinusta tai halua sun kanssa olla" ym ym. Kuitenkin sulla ottajia olisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niinpä, olen itsekin alan ammattiin valmistunut Kosmetologi ja sielläkin jo opetetiin, että voi antaa tyyli vinkkejä, mutta jos asiakas tykkää kikan punaisesta niin siihen ei saa puuttua vaan täytyy kunnioitaa jokaisen omaa makua ja persoonallisuutta. Meidän kaikkien erilaisuus on kuitenkin sitä rikkautta. Noita on tullut tosiaan vastaan, jotka puhuvat ilkeästi toisesta hyvin pinnallisesti "eipä siitä saanut miestä/naista vaikka kuinka puki koreisiin vaatteisiin"...kertoo niin paljon siitä ettei ollutkaan tarkoitus rakastaa toista ihmisenä vaan pitää jonakin nukkena ja esittely esineenä. Minun narsistini kontrolloi niin paljon, että en saanut syödä perunaa kun hän ei tykännyt niin en minäkään saanut sitten :D...ja tuossa vain pieni ote siitä miten pitkälle se kontrolli meni. Jännä miten narsisti oli itse hyvin tarkka omasta tyylistään, että saa olla homssuinen ja tukka leikkaamatta ja miten haluaa, mutta minun olisi pitänyt olla koko ajan oikean painoinen, näköinen ym ym. Narsisteille taitaa olla tyypillistä todeta "ettei sinua kukaan halua", "eikä ketään kiinosta sinä", "Kukaan ei tykkää sinusta tai halua sun kanssa olla" ym ym. Kuitenkin sulla ottajia olisi.

        Nuo narsistien haukkumiset kuvastaa sitä, mitä he tuntevat oikeasti itsestään. Ilmiötä kutsutaan projektioksi.

        Ja jos narsisti alkaa yhtäkkiä haukkumaan pettäjäksi, saattaa hyvinkin olla itse juuri pettänyt.


    • Anonyymi

      Parisuhteesta ei ole kokemusta, mutta sukulaisissa, kollegoissa, harrastuspiireissä näitä narsisteja tai semi-nersisteja on tullut vastaan. Niistä muutama kommentti:

      Kerrassaan ihana, ystävällinen ja aktiivinen ihminen. Vähän liiankin hyvää ollakseen totta. Osa osaa näytellä uskottavammin, osa taas vetää enemmän överiksi. Mitä enemmän opit tuntemaan ja saat "kontekstia" tälle ihanuudelle, sitä ristiriitaisemmalta henkilö vaikuttaa.

      Eräs rakentaa, erityisesti somessa, kuvaa itsestään esimiehenä joka rakastaa alaisiaan, luo huikeaa tiimihenkeä ja kehittää itseään jatkuvasti ollakseen parempi esimies. Ja siellä somessa hän saa ihailua, osin alaisiltaankin, niiltä hovin jäseniltä. Oikeasti hän on mitä k-päisin esimies jolle olet joko uskollinen ja nöyrä hovin jäsen tai sitten joudut juoruilun ja kaikenlaisen henkisen väkivallan kohteeksi. Hänen tiimissään vaihtuvuus on suurta ja hänen todellinen luonteensa alkaa olla varsin laajasti tiedossa. Mutta kaikki ei tiedä, eikä osa halua tietää, joten ainakin somessa ihailua vielä riittää.

      Eräs on lähtenyt politiikkaan ja luo kuvaa itsestään ihmisenä joka on rehellinen ja sanoo asiat suoraan. Hän antaa ymmärtää yksin taistelevansa vääryyttä ja itsekkyyttä vastaan. Jos taaskaan ei ymmärrä kontekstia, tarina uppoaa hyvinkin. Kun ymmärtää kontekstin, tajuaa, että hän oikeasti on vain populisti joka käyttää likaisia keinoja. Totuudella ei ole hänelle mitään väliä, tarina on aina sepitettävissä omaksi parhaaksi. Hänelle ei ole ongelma vihjailla ja luoda mielikuvia mustamaalatakseen muita. Hän ei viitsi ottaa asioista selvää ja hölisee kuulopuheita, salaliittoteorioita myöden. Hän ei korjaa jakamaansa väärää tietoa ja uhriutuu jos häntä haastetaan. Tässäkin some on alusta jossa niitä mielikuvia erityisesti rakennetaan, mutta se ei oikein enää riitä. Politiikassa töppäilyt leviävät myös median kautta, eikä sitä pysty muokkaamaan mieleisekseen.

      Eräs on täydellinen äiti. Hän on uhrannut lupaavan uransa huolehtiakseen lapsistaan kotona, kuten hyvät äidit tekee. Taas kerran, hän on somessa sankari kaikkien niiden äitien silmissä jotka tuntevat huonoa omaatuntoa kun joutuvat laittamaan lapsensa hoitoon ja menemään töihin. Tätä huonoa omaatuntoa sankariäiti ruokkiin mielellään. Ja se konteksti... Oikeasti mitään uraa ei ole ollut eikä sellaista olisi tullutkaan, kotiäitiys on vain keino päteä kun ei ole muutakaan. Ja tuo äitiyskin on vain kulissi, isovanhemmat, isä yms. ne lapset pääosin hoitaa. Lähipiiri kyllä tietää lasten nälän ja likaiset vaatteet, mustat silmänaluset ja kalpean ihon kun päivät kuluvat videoita katsellen. Mutta hei, välillä laitetaan kukkamekkoa päälle ja otetaan kivoja kuvia someen niin pysyy illuusio yllä.

      Siis, jos joku vaikuttaa liian hyvältä ja täydelliseltä, kannattaa katsoa hetki ennen kuin liikaa innostuu. Osaako tuo ihminen myöntää virheitään ja heikkouksiaan oikeasti, ei vain uhriutumisen hengessä? Myöntääkö hän koskaan olevansa väärässä, syyttämättä siitä jotakuta muuta? Viestiikö hän yhtä mutta toimii toisin? Suurenteleeko hän asioita? Onko hänellä tarve mitätöidä muita tai juoruilla? Ottaako hän oikeasti vastuuta vai hamuaako vain valtaa?

    • Anonyymi

      Hyviä lauseita ja moni paikkansa pitäviä. Mä en ole kovin hyvä kirjoittamaan mutta tunnistan helposti muiden teksteistä juttuja mitkä loksahtaa.
      Minun tapaamani narsisti tai ehkä psykopaatti oli alussa yli-makea sellainen mihin naiset monesti lankeaa, näin minäkin.
      Hän käytti ihan nyt tajuttuani ällöttävän ylimakeaa ilmaisua catti keskustelussa ja kohteli ihan yli korostetusti muutenkin. Osteli vaatteita lähetteli sydämiä ym ym… hänellä tuli nopeasti ihme tapoja hän halusi kokoajan että hänen mukaansa mennään viestittely tapaamiset soittelut ym. Hän kontrolloi minua että piti olla aina tavoitettavissa. Sitten alkoi itse ns häviämään tämä toistui ihan säännöllisesti. Kun asiasta sanoin hän suuttui ja sanoi että mitä jos hän olis ollut onnettomuudessa jne . Näppärästi vaihtoi minut siihen paskapään rooliin. Ei ikinä pyytänyt mitään anteeksi ja hävisi useammin kokoajan ja selitykset oli ihan soopaa.
      Yksi oli että jos itse edes halusin kipeenä olla yksin ei tämä hälle sopinut hän painosta kaikessa tahtonsa läpi.

      Samaan sikaan tämän kaiken kanssa näin somessa kuinka lateli monille naisille samaa sontaa kun minulle ylimakeaa tekstiä. Kerran tuli käsi auki luokseni, oli kuulemma lyönyt kaappiin kun pomo oli nuhdellut. Minulle oli antanut rauhallisen miehen kuvaa itsestään mutta selvisi myöhemmin että on ollut tälläistä aiemminkin. Päätin jättää hänet ja kerroin ystävällisesti että en jaksa enää ja toivoin hänelle hyvää elämää. Muutaman kk sain olla rauhassa hän monen kk jälkeen otti yhteyttä ja Alkion väittää ettemme olleet edes eronneet koskaan.
      Sanoin että en muuta mieltäni ja mulla on uusi elämä. Nyt tullut viestiä ja painostusta kaikin keinoin että tuntuu kun hän ei uskoisi minua!
      Hän vielä hokee ettei HÄN ole ketään muuta löytänyt. Sina oli ja nytkin hän. Ei ole edes kysynyt miten minä. Ja oikeasti tämä hänen yhteydenotto tyylinsä on jotenkin tosi kieroutunutta. Hän ikäänkuin yrittää olla mun kanssa suhteessa vaikka jyrkästi saonut ei!!!! Ei usko yrittää painostaa. Uhkaillut ei ole mutta kieltää ns kokonaan mitä olen sanonut ihan kun hän olisi yksipuolisesti kanssani .

    • Anonyymi

      Lista narsistin käytösmalleista:
      Mahtailevuus
      Huomiohakuisuus
      Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
      Väkivaltainen
      Empatian puute
      Lapsellisuus
      Suuruuskuvitelmat
      Manipuloivuus
      Epärehellisyys
      Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
      Impulsiivisuus
      Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
      Hovin kokoaminen
      Mustamaalaaminen
      Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
      Mitätöinti
      Stalkkeroiminen
      Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
      Valehteleminen
      Mustasukkaisuus
      Harha-ajatukset
      .
      Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.

      • Anonyymi

        Itse asiassa , vaikka nuo piirteet narsistiin osuu, ei se tunnistaminen aina niin helppoa ole. Narsisti saattaa vaikuttaa "normaalilta" hyvinkin pitkään, erityisesti jos et joudu jatkuvasti tekemisiin. Tiettyyn pisteeseen narsisti osaa näytellä ja peitellä piirteitään. Jos ei tiedä sellaisesta asiasta kuin narsismi, tai tieto ei ole oikeaa, ei välttämättä osaa yhdistää kokemaansa narsismiin.

        Itse olin joskus lukenut narsismista kun sellainen sukuun tuli, tosin en heti muistanut asiaa. Alkuun narsisti oli todella mukava ihminen, kiinnostunut samoista asioista ja monella tapaa "samanmielinen". Vasta ajan oloon alkoi tulla näitä outoja asioita, jotka laittoivat miettimään tilannetta tarkemmin. Myös omalla elämänkokemuksella on vaikutusta narsistin tunnistamiseen, on referenssiä mihin peilata narsistin käytöstä. Yritin pitkään löytää jotakin logiikkaa narsistin aina vaan oudommassa käytöksessä, mutta ei onnistunut. Sitten muistin narsismin.

        Omalla kohdalla kokemukseen peilaaminen auttoi hahmottamaan tilannetta. Sattumalta mm. ystäväni läheinen oli vähän aikaisemmin sairastunut ja sitten sama tapahtui narsistille. Ystäväni oli huolissaan läheisen jaksamisesta ja sopeutumisesta sairauteen eikä nostanut esiin omaa jaksamistaan. Narsisti taas uhriutui (hänellä on niin raskasta) ja oli toisaalta sankari (hän käy keskusteluja lääkäreiden kanssa, muut ei ymmärrä). Narsistille sairas läheinen oli lähinnä näytelmään kuuluvaa rekvisiittaa. Ero ystäväni ja narsistin välillä oli huomattava.

        Narsisti mielellään asettelee sankarin viittaa harteilleen. Narsistin ja minun käsitys sankaruudesta ei vain aina osu yhteen. Minusta se, että viet pahoinvoivan lapsesi pitkien matkojen taakse yksityislääkäriin sen sijaan että hakisit apua läheisestä terveyskeskuksesta, ei ole sankaruutta. Onneksi lapsi ei ollut lopulta vakavammin sairas, pitkä automatka olisi pahimmillaan ollut kohtalokas. Tai ehkä narsisti tiesikin ettei lapsi ole sairas. Selvisi, että lääkärikäynnin takia narsisti pääsi luistamaan ikävästä vastuusta. Vastuusta luistamisessa tämä narsisti on kyllä taitava, varsinkin kun osaa kääntää lusmuilunsa aina jotenkin uhraukseksi. Narsisti opportunisti.

        Uusin tapa olla sankari on puolustaa isoon ääneen milloin mitäkin tai vaatia kuntaa tekemään asioita. Adressia ja aloitetta pukkaa. Niille, joka eivät tiedä taustalla olevaan lainsäädäntöä tai monia muita vaikuttavia seikkoja, narsisti näyttäytyy tosiaan sankarina . Ne, jotka tietävät asiat paremmin, pitävät narsistia lähinnä rasittavana öykkärinä. Narsisti on vaatimassa asioita joita ei lainsäädäntö edes mahdollista tai joiden hinta on todellisuudessa moninkertainen verrattuna narsistin lukemiin. Nettien keskustelupalstat ovat isossa roolissa narsistin tietolähteenä.

        Näin kirjoitettuna narsisti tuntuu helposti tunnistettavalta, mutta edelleen on paljon niitä jotka eivät tiedä taustoja eivätkä ota edes selvää. On paljon niitä, joille vakuuttavan kuuloinen ulosanti riittää. Moni ei haluakaan nähdä narsistiin liittyviä ongelmia, kokevat hänet jotenkin valovoimaisena, sellaisena jonka hohteesta voisi itseenkin tarttua jotain. Narsisti osaa sanoa asiat siltä kantilta kuin moni ne haluaa kuulla, vaikka sitten jutuissa ei olisi päätä eikä häntää. Narsisti on pesunkestävä populisti.


    • Anonyymi

      Englannissa vai Usassa tehty asia ohjelma,tutkimukset, kyseisetä pirtestä / persoonasta. Missä läkärinkin vaikeaa on tietää mioin henkilö ominainen aloituksen tekijän persoona.Ohjema Tuli aikoinaan TV . Läkärit kysyy potilaalta lopulta onko sinulla Haju Aistia ? Kyseinen aisti puuttu narsistilta.

    • Anonyymi

      No minusta silti pitää jättää diagnoosit ammattilaisten tulkittavaksi.

      • Anonyymi

        Ihmettelen tuota asennetta. Ensinnäkin, narsisti ajattelee olevansa normaali, joten hän ei ole menossa ammattilaisen luokse diagnosoitavaksi. Narsistien mielestä maailmassa tuskin on yhtään narsistia.

        Ja mitä väliä sillä edes on, onko joku narsisti vai onko sillä jokin muu persoonallisuushäiriö? Toksinen ihminen joka tapauksessa. Kyllä minä ainakin välttelen sellaista ihmistä jossa on paljon narsistisia piirteitä, on hänellä sitten siihen lääkärin diagnoosi tai ei.

        Narsisti varmaan puhuu juuri noin, että pitää jättää diagnoosit tekemättä. Eihän he halua että heidän vioistaan puhutaan.


    • Anonyymi

      Itse miettisin mielummin seuraava:
      - puuttuuko tämä henkilö jatkuvasti tekemisiini? Tuntuuko hän seuraavan jotenkin turhan tarkasti, miten teen asioita? Löytyykö aina parempi tapa tehdä asia, oli kyse sitten talon ostamisesta, parturin valitsemisesta tai ruuan tilaamisesta? Alussa tämä voi varmasti vaikuttaa avuliaalta neuvomiselta,mutta ajankuluessa kritiikkiä tulee jo ovensulkemisesta, vessanpöntön käyttämisestä, jne?
      -Puhuuko tämä monologeja eikä huomaa, ettet ole kiinnostunut tai edes kommentoi asiaa?
      - Tuleeko hänestä joka asian asiantuntija- vaikutelma?
      - Tuleeko fiilis, että tarpeitasi ei huomioitu, sinit ohitettiin, hölmistynyt olo?
      - Tuntuuko siltä, että hän näkee tapahtuma täysin eri tavalla kuin sinä? Muistaa tapahtumat eri tavalla, väittää ettei ole tapahtunut, väittää että teki asian vain sinun vuoksesi tai koska sinä olet surkea hoitamaan asioitasi? Hänhän yritti auttaa/hoivata/ymmärtää sinua?
      - Tuntuuko henkilö muuttuneen yhtäkkiä?
      - Tuntuuko sinusta, että hänen käytöksensä ylittää normaalit rajat?
      - Koetko itsesi masentuneeksi, ahdistuneeksi, huolestuneeksi? Onko itsetuntosi huono?

      • Anonyymi

        Tässä kyllä hyviä huomioita. Myös seuraavat asiat voi olla narsistin toimintaa:
        - mitätöinti
        - asiat jotka sinussa ennen oli hyviä muuttuu yhtäkkiä huonoiksi ja lopulta sinussa ei ole oikein mitään hyvää
        - ei pyydä anteeksi tai pahoittele mitään, koska omasta mielestään narsisti ei tee itse mitään koskaan väärin
        - kärsimätön sinun suhteen, mutta itse panttaa asioita, eikä ole avoin. Sinun pitäisi kuitenkin olla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8366
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe