Mikä on EU:n kaksikielisyysraja?

Anonyymi-ap

Kieliaktivi väittää, että EU:ssa on jonkinlainen laki tms., jonka mukaan maan kaksikielisyydelle on määritelty raja, 20%.

Voisiko tästä saada jonkin dokumentin näytille? Kuulostaa nimittäin hieman erikoiselta. En ole koskaan kuullut tällaisesta.

26

292

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Joo, tätä olen ihmetellyt minäkin...

• Anonyymi

20 %, onhan se tullu usein esille tämä raja.

• Anonyymi

Onko tämäkin näitä itse keksittyjä juttuja?

• Anonyymi

Suomessa on kuulemma myös "rasistisia rakenteita", jotka sortavat suomenkielistä väestöä. Tämäkin taitaa kuulua sarjaan "itse keksityt jutut".

• Anonyymi

Aina kun tällä pyytää perustelemaan jotakin väitettä, niin keskustelu loppuu kuin seinään. Mitään faktatietoja esim. uutisten tai tutkimusten muodossa ei saada koskaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aina kun tällä pyytää perustelemaan jotakin väitettä, niin keskustelu loppuu kuin seinään. Mitään faktatietoja esim. uutisten tai tutkimusten muodossa ei saada koskaan.

Vastausta ei koskaan saada.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vastausta ei koskaan saada.

Mikäköhän järki on esittää noita lukuja ja sitten vaieta kuoliaaksi, kun joku kysyy niistä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikäköhän järki on esittää noita lukuja ja sitten vaieta kuoliaaksi, kun joku kysyy niistä?

Taas on nostettu sama viestiketju etusivulle...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ketjut loppuvat siihen paikkaan. Valhe paljastuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ketjut loppuvat siihen paikkaan. Valhe paljastuu.

Mitään linkkiä uutiseen tai viralliseen tahoon ei löydy.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taas on nostettu sama viestiketju etusivulle...

Det är syftet,upplyftandet.

• Anonyymi

Euroopan neuvosto on asettanut tämän 20 %:n rajan. Jos vähemmistökielisiä on enemmän kuin 20 %, tulee heille järjestää palveluja omalla kielellään.

• Anonyymi

Olen jossain yhteydessä törmännyt 20%:n lukemaan muttei täsmentänyt. Olisko sama myös Pohjois-Amerikassa?

Olisko Suomessa 10%? Silti olen törmännyt ruotsin tarpeeseen Tampereella, jossa ei ole pakkoruotsia, eikä välttämättä tarvitse osata ruotsia. Ehkä valtion lafkoissa sitten kuitenkin, kun sellainenkin pykälä on.

Suomessa pakkomäärittyy palvelutarpeeseen, johon ratkaisuksi kuvitellaan pakkoruotsi, vaikka sillä on myös kulttuuriset ja pohjoismaiset syynsä, mutta tarve voidaan kattaa aluellisesti ja vain tarvittavissa määrin, jonka toimivuus on todistetu kanadassa ranskan kielen suhteen. Ja sitten on toki jenkkilän espanja myös, jossa espanaj suurimmassa osassa on vain suotavaa joissan ammateissa, mutta yleistä pakkoa ei ole, paitsi palvelualoilla se voi kuulua korkeakoulun opetussuunnitelmaan. ja eteläisessä USA:ssa voi olla jotain pakkoakin ja suurempaa painetta osaamiseen, ja perusteiltaan se olisi pakollista 20%:n kohdalla, kuten se jotakuinkin nähtäneen Kanadassa ja tulisi nähdä Suomessa.

20%:n saavuttaminen ei kuitenkaan tarkoita yleistä pakkoa koko maassa paitsi, että Suomen kokoinen paikka vastaa osavaltiota, että on prosentteja ja sitten on määriä, josta itse kannatan prosentteja, ja se pakko on vain palveluiden järjestämisessä valtion/kunnan palveluissa, ja muualla sitten on parasta osata maan kieltä, ellei se ole 50-50, ja muualla mailmassa on paljon tieto asiasta, esim. jos Intian osassa menee 50-50, niin kieli voi olla enkku, vaikkei se ole kummankaan kieli, ja se passaisi mulle Suomessakin oikein hyvin, sitten 50%:n kohdalla, ja muulta osin enkuksi voi hoitaa asioita nykyisessä globaalissa maailmassa.

Ruottalaista enkun jälkeen saksaa opiskelee 30% oppilaista ja enkun pakko taitaa loppua peruskouluun, kun taas Saksassa vain neljä vuotta (ruottin tyyliin) pakollista ja Ranskassa että Puolassa enkku on vapari, kuten virallisesti Suomessa keskimäärin - en sitten tiedä miten korkkarin enkut hoidetaan, vaikka tosin voi opiskella vaikka saksan kielisiä oppikirjoja, jos suomeksi ei saatavilla.

Sateenkarta tarvitaan nyt Eu-kielien suhteen. Ruottista ei ole ollut mitään hyötyä kun sen ei tarvitse olla kuin alakohtaisesti osin pakollinen ja erityisesti ruottalaisilla alueilla. Mutta sitä ei kuin tiedetä, ja pakkoruotsiin vaikuttaa (vasemmiston) politiikassa muutkin seikat kuin tarve.

• Anonyymi

Mikä se on ahvenanmaalla suomenkielisten kannalta ja mikä mannersuomessa ruotsinkielisten kannalta ??

• Anonyymi

Finskspråkiga har rätt till myndighetstjänster på finska också på Åland.

• Anonyymi

Onko joku uusi laki ?

• Anonyymi

Itse keksitty?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse keksitty?

Ei vastausta.

• Anonyymi

Suomenruotsalainen ÅA:n tutkija on tutkimuksessaan määritellyt toimivan kaksikielisyyden rajaksi 30%.

Tätä alempi prosentti tarkoittaa vähemmistökieltä eli kaksikielisyys ei voi lähtökohtaisesti toimia, vaan pitää harjoittaa vähemmistökielipolitiikkaa.

Suomen "kaksikielisyys" on siis täysin mahdoton ajatus, ideologinen utopia.
      Toki voi toimia rajatulla alueella, missä 30% ylittyy.

• Anonyymi

Miten se sitten voi toimia muissa maissa ?

• Anonyymi

"Miten se (kaksielisyys) sitten voi toimia muissa maissa ?"

Alueellisilla ratkaisuilla.
      Suomessa kaksikielisyys voi toimia esim Pohjanmaa-Österbotsissa, mutta ei koko Varsinais-Suomessa eikä Helsingissä.

Kaksikielisyys koko Suomea koskevana on samanlainen propagandistinen ilmaisu kuin pakkoruotsi.

Olisi rehellisempää pohtia, miten ruotsinkielisten vähemmistöasema pitää järjestää - kohtuutta noudattaen.

Mutta ideologinen "kaksikielisyys" estää kaiken, myös asiallisen, pohdinnan.

Huom.
      New Brunswick (ransk. Nouveau-Brunswick) on Kanadan ainoa virallisesti kaksikielinen provinssi (englanti ja ranska). Ranskankielisiä on alueella n. 35%. Tämä lienee aika luonteva alaraja kaksikielisyydelle.

Yli kolmekymmentä prosenttia ruotsinkielisiä sisältäviä kuntia Suomen mantereella:
      Hanko, Inkoo, Kemiönsaari, Raasepori, Siuntio,
      Loviisa, Porvoo, Sipoo, Lapinjärvi,
      Luoto, Maalahti, Korsholm, Mustasaari, Närpiö, Pietarsaari, Pedersöre, Uusikaarlepyy, Vöyri

Maakunnista Österbotten

• Anonyymi
    • Anonyymi

Onko muissa maissa ihmisiä jotka jankuttaa maan kansalliskieliä vastaan ?

• Anonyymi

En ole kuullut, saati nähnyt.

• Anonyymi

Ja jotka yrittää pakottaa kaikille englannin aloittavaksi kieleksi?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      87
      3107
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2762
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      109
      2374
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      40
      1754
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      242
      1593
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1547
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      41
      1525
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1310
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1276
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe