Havainto nettivenneen ilmoituksista

Anonyymi-ap

Ilmeisesti purjehtiminen on mennyt lopullisesti pois muodista. Tähän lopputulokseen voi päätyä kun katselee ilmoituksia. Jopa vene joka on oikeasti tehty aktiiviseen purjehdukseen saatetaan esitellä enemmän kesämökkinä kuin veneenä. Suurin osa kuvista on veneen sisältä. Rikistä ja heloituksesta ei saa oikein minkäänlaista käsitystä kuvien perusteella. Tunnelmakuvia sen sijaan löytyy mutta mistään ei voi päätellä esim. miten iso jalustetaan ja onko kyseessä osatakila vai mastonhuippu jne. Barduunoita ei uskalleta mainita koska kuka nyt sellaisen veneen ostaisi. Voihan sitä tietenkin hakea tietoa veneestä muualtakin mutta kaikki yksilöt eivät välttämättä ole samanlaisia. Teknisiin tietoihin pitää myös suhtautua varauksellisesti. Kaikenlaisia varusteita luetellaan ja saattaapa löytyä jopa dacron spinnukin. Voi tietysti olla niinkin että sisäkuvat ratkaisevat ostopäätöksen jos perheessä joudutaan äänestämään veneen valinnasta. Jos valinta tehdään sisäkuvien perusteella niin en yhtään ihmettele miksi ajetaan niin paljon koneella.

79

1207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lisätään vielä se että venevalmistajat ja myyjät ovat myöskin siirtyneet mielikuvamarkkinointiin eikä heidänkään sivuita aina selviä millainen vene on oikeasti.

    • Anonyymi

      Omilla mökkirannoillani äkkirikkaat mökkien uusomistajat ovat tontille uuden hulppean mökin rakennettuaan hommanneet vielä hulppean purjeveneen. Saa nähdä kuinka paljon niillä veneillä sitten oikeasti purjehditaan...

      • Anonyymi

        Kateus...kivaa,että on kateellisia ihmisiä!


    • Anonyymi

      Useinmiten myytävässä veneessä alkaa köysistö ym olla elinikänsä päässä, joten niitä ei haluta esitellä. Alkuinnostuksessahan uusitaan kaikkea, ja siitä alkaa happaneminen kohti myyntihetkeä. Myyntiä usein edeltää monta vuotta hyvin vähäisellä läytöllä ja ylläpidolla. Ei toki aina näin, mutta usein. Ja toki on niinkin, että monelle ne sisätilat ym on tärkeintä. Vene saattaa olla enemmän liikkuva kesämökki kuin harrasteväline, ja se on ihan ok. Ehkäpä parhaiten purjehduksellisesti ylläpidetyt eivät edes tule julkiseen myyntiin, vaan ostaja löytyy tutuista kisaporukoista hiljaisella myynnillä.

      • Anonyymi

        No mutta, osteleeko aloittaja veneitä tuosta vaan kuvien perusteella?
        Eli mikä on se ongelma vaikka kuvista ei aivan kaikki selviä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mutta, osteleeko aloittaja veneitä tuosta vaan kuvien perusteella?
        Eli mikä on se ongelma vaikka kuvista ei aivan kaikki selviä?

        Jos ei satu olemaan eläkkeellä tai työtön ja lapseton, niin vapaa-aika on tyypillisesti rajallinen. Silloin ei huvita käydä katsomassa veneitä, joista on nätit tunnelmakuvat, mutta paikanpäällä paljastuu koko purjehdusvarustus olevan uusimistarpeessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei satu olemaan eläkkeellä tai työtön ja lapseton, niin vapaa-aika on tyypillisesti rajallinen. Silloin ei huvita käydä katsomassa veneitä, joista on nätit tunnelmakuvat, mutta paikanpäällä paljastuu koko purjehdusvarustus olevan uusimistarpeessa.

        Heh. Ei sulla kyllä sitten ole riittävästi vapaa-aikaa purjehtimiseenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh. Ei sulla kyllä sitten ole riittävästi vapaa-aikaa purjehtimiseenkaan.

        Niin, ei ole jos käytän sen rajallisen ajan hukkareissuihin veneitä katsomaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ei ole jos käytän sen rajallisen ajan hukkareissuihin veneitä katsomaan.

        Muutaman veneen katsomiseen menee yhtä paljon aikaa kun ajattelit vuositasolla käyttää veneilyyn?

        Ei taida olla veneily sun juttusi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutaman veneen katsomiseen menee yhtä paljon aikaa kun ajattelit vuositasolla käyttää veneilyyn?

        Ei taida olla veneily sun juttusi.

        No nyt vedellään mutkia suoriksi... Veneily on juttuni ja vietän veneillen suuren osan vapaa-ajastani. Pointti oli se, että minua ei huvita matkustella pitkin Suomea turhan takia nähdäkseni ensi silmäyksellä, että vene on no-go loppuunajettujen purjeiden, köysien ym purjehdusvarustuksen osalta. Ymmärtänet, että isopurjeen, keulapurjeiden, spinnun ja köysien uusiminen maksaa veneen koosta riippuen 5 000 - 30 000 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt vedellään mutkia suoriksi... Veneily on juttuni ja vietän veneillen suuren osan vapaa-ajastani. Pointti oli se, että minua ei huvita matkustella pitkin Suomea turhan takia nähdäkseni ensi silmäyksellä, että vene on no-go loppuunajettujen purjeiden, köysien ym purjehdusvarustuksen osalta. Ymmärtänet, että isopurjeen, keulapurjeiden, spinnun ja köysien uusiminen maksaa veneen koosta riippuen 5 000 - 30 000 euroa.

        Onko sinulla tullut mielee ottaa yhteyttä myyjään ja kysyä asioista ja päivityksistä, lisäksi voit mainita mitä kuvia haluat tai jopa sopia videopuhelun ja myyjä esottelee sinulle asiat joita haluat nähdä.

        Älä hakkaa päätä seinään van käytä päätäsi älylliseen toimintaan...


    • Anonyymi

      Hyvä homma, jos on näin. Hintojen pitäisi silloin tulla rytinällä alas. Pienempiä, siis alle 30ft. on saanut jo jonkin aikaa halvalla. Isommissa en ole huomannut, että olisi muutosta tapahtunut.

    • Anonyymi

      Purjehdus ja moottoriveneily ovat suhdanneriippuvaisia juttuja.

      Nyt on tilanne se, että kun fyrkkaa ei ole edes siihen Santanderin auton osariin, ensimmäisenä yritetään hävittää se vene.

      Helvetin huono aika yrittää myydä, koska kellään venettä haluavalla ei rahaa ole - ja ne, joilla sattuu olemaan pelimerkit taskussa, eivät välttämättä halua tunkea niitä toisten hylkäämään käytettyyn veneeseen.

      Näin se on mennyt ennenkin - ei tässä mitään uutta ole. Vielä vähän aikaa hintapyynnit roikkuvat hyvien aikojen tasojen tuntumassa, kunnes hommalta putoaa pohja ja sitten alkaa ilmestyä realisointifirmoja kuin sieniä sateella. Sellaisista nykyiset kolme-neljäkymppiset eivät tiedä mitään.

      • Anonyymi

        Muistan, kun isä hankki purjeveneen Guy 27 vuonna 1985 hintaan 50tmk eli 8500e. Silloin se oli ihan normaali vene, alle 10v vanha. Nykyisin ne samat veneet on 45v vanhoja ja pyydetään vielä jotain 4000e. On selvää, että iso massa pieniä vanhoja purjeveneitä on tullut tiensä päähän. Ei löydy ketään, joka haluaisi vanhan raadon vaivoikseen kaikkine kuluineen. Ne kun kierrätettäisiin, tulisi venemarkkinat jonkun verran paremmiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan, kun isä hankki purjeveneen Guy 27 vuonna 1985 hintaan 50tmk eli 8500e. Silloin se oli ihan normaali vene, alle 10v vanha. Nykyisin ne samat veneet on 45v vanhoja ja pyydetään vielä jotain 4000e. On selvää, että iso massa pieniä vanhoja purjeveneitä on tullut tiensä päähän. Ei löydy ketään, joka haluaisi vanhan raadon vaivoikseen kaikkine kuluineen. Ne kun kierrätettäisiin, tulisi venemarkkinat jonkun verran paremmiksi.

        4000 euroa nykypäivänä ei ole juurikaan enempää kuin mitä 4000 markkaa oli vuonna 1985, eli sen veneen myyntihinta on nyt ikääntyneenä vain murto-osa siitä silloisesta 50 tuhannen markan hinnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4000 euroa nykypäivänä ei ole juurikaan enempää kuin mitä 4000 markkaa oli vuonna 1985, eli sen veneen myyntihinta on nyt ikääntyneenä vain murto-osa siitä silloisesta 50 tuhannen markan hinnasta.

        Samalla rahalla on eri aikoina erilaisia arvoja.

        https://www.stat.fi/tup/laskurit/rahanarvonmuunnin.html

        Tulos
        Vuoden 1985 rahamäärää 50 000,00 markkaa vastaava rahamäärä vuonna 2022 oli 18 543,35 euroa.

        Tulos
        Vuoden 2022 rahamäärää 4 000,00 euroa vastaava rahamäärä vuonna 1985 oli 10 785,54 markkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samalla rahalla on eri aikoina erilaisia arvoja.

        https://www.stat.fi/tup/laskurit/rahanarvonmuunnin.html

        Tulos
        Vuoden 1985 rahamäärää 50 000,00 markkaa vastaava rahamäärä vuonna 2022 oli 18 543,35 euroa.

        Tulos
        Vuoden 2022 rahamäärää 4 000,00 euroa vastaava rahamäärä vuonna 1985 oli 10 785,54 markkaa.

        Siitä 50 tmk vuonna -85 maksaneesta veneestä siis pyydetään nyt vain hieman yli 20% siitä mitä siitä silloin maksettiin. Arvo on pudonnut 80% tai enemmänkin.


    • Anonyymi

      Ei kelvottomien, arvottomien romujen hävittäminen markkinaa miksikään muuta.

      Tonnin tai ilmaiseksi tarjottavan raadon arvo on nolla.

      Se ei millään tavalla kiihdytä sellaisten veneiden myyntiä, joista myyjä pyytää 40-150 tonnia tai enemmän.

      Niitä kalliitakaan veneitä kun ei osta kukaan. Hinnalla, jolla joku ostaisi, vielä eivät myyjät ole valmiita myymään.
      Vinkkinä vain, että pressun alla viisi vuotta ei nosta veneen arvoa eikä edes pidä sitä entisellään.

      Ainoastaan raju hinnan pudottaminen voi houkutella jonkun kaupoille.
      Näitä diilejä ovat näennäisen halpaan hintaan tehneet muutamat venekauppiaat uskossa, että tarjoamalla rahoituksen halvalla sisäänostettuun veneeseen, se voidaan myydä eteenpäin 30-50 tonnia kalliimmalla.

      No, venevälittäjiä koskevat samat lainalaisuudet kuin kaikkia yrittäjiä.
      Kun fyrkat loppuvat, konkka on tosiasia.

      Ja konkkaa se yksityishenkilökin, kun riittävästi maksuja jää hoitamatta.
      Ne, joilla on rahaa, eivät tietenkään mene juuri nyt ostamaan mitään, koska muutaman kuukauden/vuoden päästä markkinoilla on taas uudet tuotteet ja uudet tavarat ja toisten hylkäämä b- ja c-luokan tavara ei ole minkään arvoista kenellekään ennen seuraavaa talouden kuumenemista. Siihen taas tyypillisesti menee kymmenisen vuotta aina edellisistä pohjista, jossa ei todella olla vielä lähelläkään.
      Vuoristoradan eka vaunu on vasta alamäen alussa.......

    • Anonyymi

      Mielenkiintoista noissa ilmoituksissa on se, että:

      a) Isoja yli 40-jalkaisia ei pahemmin ole myynnissä - alle 2% koko ilmoituskannasta
      b) Muutama iki-ilmoitusta / omistajalta toiselle kiertävää patakakkosta joukossa
      c) 2/3 on alle 10 metrisiä ja yli puolet alle 9-metrisiä.

      Oma johtopäätökseni on se, että halutaan isompia ja mukavampia veneitä. Mukavuudenhalu kasvaa, osa lopettaa ja siitä aloittaja on oikeassa, että alle 10m 70/80/90 luvun veneen myynti on tuskaa.

      • Anonyymi

        Käytettyjä isoja veneitä on vähän myynnissä siksi koska aikoinaan uusinakin niitä on myyty niin vähän, ja enimmäkseen silloin uutena myytiin juuri niitä pienempiä, ja siksi niitä myös on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytettyjä isoja veneitä on vähän myynnissä siksi koska aikoinaan uusinakin niitä on myyty niin vähän, ja enimmäkseen silloin uutena myytiin juuri niitä pienempiä, ja siksi niitä myös on.

        Samaan aikaan "kotirannassa" veneiden keskikoko kasvaa tasaisesti. Porukka vaihtaa isompiin, vanha jää myyntiin. Ehkä vähemmän aktiivipurjehtijoita, mutta isompia veneitä. Ei purjehdus harrastuksena mihinkään ole kuolemassa.


    • Anonyymi

      Vaikka meillä "hyvinpurjehtiva kilpailuun sopiva vene", niin todellisuudessa kesälomamatkalla ajettiin lähes puolet matkoista koneella (ei tuullut, tai tuuli vastaan kapealla väyllä, tai suosittuun satamaan päästävä ennen klo 14)

      Jos ajattelee veneessä vietettyä aikaa, niin ehkä klo 09-14 purjehdittiin (jos avattiin edes purjeita..) ja loput vuorokaudesta asuttiin veneessä, eli siis 80% ajasta!

      Kyllä tässä täytyy sanoa, että ne sisäkuvat ovat lopulta aika tärkeitä.. köysiä käyttää niin vähän että aika sama missä kunnossa ovat

      • Anonyymi

        Tätä olen ihmetellyt, että jengi viettää lomaa heräämällä aikaisin ja sitten kiirehtimällä aamupäivän aikana seuraavaan satamaan istumaan. Ei siinä tietysti mitään, jos sellaisesta oikeasti pitää. Meillä nukutaan niin pitkään kuin nukuttaa, nautitaan runsas ja rauhallinen aamiainen. Usein siinä kannella aamiaista mutustaessa tulee jo tutustuttua nukkumisen aikana vaihtuneisiin naapureihin. Jossain kohti sitten lähdetään seilaamaan. Määränpää ei yleensä lähtiessä ole vielä selvillä, keleistä ja fiiliksestä riippuu mihin päädytään. Koneella ei yleensä jaksa jurnuttaa, joten jos tuuli loppuu niin jäädään lähemmäs.

        Mutta joo, on se asumismukavuuskin tärkeää. Yhtä tärkeää on kuitenkin se, että purjehtiminen on mukavaa niin kevyessä kuin kovassakin kelissä. Sitä se ei ole, jos veneessä on puutteellinen ja huonokuntoinen purjehdusvarustus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä olen ihmetellyt, että jengi viettää lomaa heräämällä aikaisin ja sitten kiirehtimällä aamupäivän aikana seuraavaan satamaan istumaan. Ei siinä tietysti mitään, jos sellaisesta oikeasti pitää. Meillä nukutaan niin pitkään kuin nukuttaa, nautitaan runsas ja rauhallinen aamiainen. Usein siinä kannella aamiaista mutustaessa tulee jo tutustuttua nukkumisen aikana vaihtuneisiin naapureihin. Jossain kohti sitten lähdetään seilaamaan. Määränpää ei yleensä lähtiessä ole vielä selvillä, keleistä ja fiiliksestä riippuu mihin päädytään. Koneella ei yleensä jaksa jurnuttaa, joten jos tuuli loppuu niin jäädään lähemmäs.

        Mutta joo, on se asumismukavuuskin tärkeää. Yhtä tärkeää on kuitenkin se, että purjehtiminen on mukavaa niin kevyessä kuin kovassakin kelissä. Sitä se ei ole, jos veneessä on puutteellinen ja huonokuntoinen purjehdusvarustus.

        Ymmärrän hyvin. Jos olisin liikkeellä vain yksin, tai esim. purjehduskaverien kanssa, niin varmaan tekisin about samoin. Purjeilla aina ja vasta iltapäivästä katsoisi missä sitä yöpyisi. Joskin silti tykkään kesäisin herätä suht ajoissa ja nauttia aamuista, kun usein keli on hieno.

        Mutta perheen kanssa pakko ottaa naisväki huomioon, ja heillä ihan eri prioriteetit. Enkä tiedä onko tämä nyt varsinaisesti sukupuolikysymys, mutta meillä näin päin. Ankkuri ei vaihtoehto, koska laituriin päästävä - mielellään hyvät ravintolat ja muutakin tekemistä kävelymatkan päässä jne. Tykkäävät veneilystä ja merestä, mutta se on vain yksi osa matkaa. Muut elämykset yhtä tärkeitä. Eikä siinä; tykkään kyllä itsekin hyvistä ravintolaruuista ja palveluista, joten passaa mullekin.

        Mutta lopputulos on se, että vene on karrikoiden vähän kuin asuntovaunu.

        - edellinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän hyvin. Jos olisin liikkeellä vain yksin, tai esim. purjehduskaverien kanssa, niin varmaan tekisin about samoin. Purjeilla aina ja vasta iltapäivästä katsoisi missä sitä yöpyisi. Joskin silti tykkään kesäisin herätä suht ajoissa ja nauttia aamuista, kun usein keli on hieno.

        Mutta perheen kanssa pakko ottaa naisväki huomioon, ja heillä ihan eri prioriteetit. Enkä tiedä onko tämä nyt varsinaisesti sukupuolikysymys, mutta meillä näin päin. Ankkuri ei vaihtoehto, koska laituriin päästävä - mielellään hyvät ravintolat ja muutakin tekemistä kävelymatkan päässä jne. Tykkäävät veneilystä ja merestä, mutta se on vain yksi osa matkaa. Muut elämykset yhtä tärkeitä. Eikä siinä; tykkään kyllä itsekin hyvistä ravintolaruuista ja palveluista, joten passaa mullekin.

        Mutta lopputulos on se, että vene on karrikoiden vähän kuin asuntovaunu.

        - edellinen

        Olen samaa mieltä. Vene on vesillä liikkuva asuntovaunu -ovathan nykyveneet aivan asuntovaunun näköisiä. Kamalia kanttirunkoja, lättäpohjia eikä mitään tunnelmallisuutta.

        Oma veneeni on maksanut markka-aikana perusvarustuksella uutena lähes miljoonan. Laatu näkyy edelleen, tietysti veneen teknikkaa (elektroniikka, takila, purjeet, moottori) on päivitetty ja hoidettu matkan varrella).


    • Anonyymi

      Nythän on siis mitä paras aika aloittaa purjehdusharrastus. Muutamalla tonnilla löytyy etsivälle käyttökuntoinen vanha pursi jolla voi retkeillä sisävesillä tai saaristossa, yksin tai perheen kanssa. Kauemmas sitten kun kokemusta karttuu.
      Jos peukalo ei ole ihan keskellä kämmentä niin huolto ja ylläpitohommista kyllä selviää. maksettuun apuun kannattaa turvautua vasta kun se on välttämätöntä. Veneilyseuroista löytyy apua ja neuvoja. Kysymällä sieltä löytyy myös mahdollisuus tutustua erilaisiin veneisiin ja kokemuksiin niistä.
      Veneily ei ole ilmainen harrastus mutta se antaa hienoja elämyksiä ja kokemuksia meri- ja järviluonnosta. Kaikki eivät kaipaa veneeseensä samoja mukavuksia kuin kotona. Mieleenpainuvat elämykset syntyvät usein juuri kontrastista tavalliseen arkeemme.

      • Anonyymi

        Helsinki-Vantaalta pääsee muutamassa tunnissa elämysten äärelle paskaamatta käsiään, kastumatta jääkylmässä sateessa ja joutumatta kantamaan rahojaan venetarvikeliikkeen tiskille.

        Pitäkää veneenne - pääsin onnenpotkuna omastani eroon muutama viikko sitten :)


    • Anonyymi

      Vai muutaman tonnin vanhalla veneellä perheen kanssa saaristoon?

      Tuo kuulostaa lähinnä henkisen väkivallan ja fyysisen pahoinpitelyn yhdistelmältä.

      Mistä kumpuaa käsitys, että somettava vaimo ja lapset haluaisivat lähteä vuotavaan kaukaloon venyneillä purjeilla alkeellisiin olosuhteisiin palelemaan, jonottamaan satamiin, kuuntelemaan purjehtimaan innostuneen faijan huutoa ja kärsimään "täällä-on-tylsää" -efektistä viikonloppu toisensa perään?

      Kerta tai kaksi menee, kolmannella kerralla eivät enää lähde.
      Sitten saat muodostaa parisuhteen sen vanhan veneesi kanssa satamassa, hoivaa ja huolenpitoa lasikuituromulle jääkylmässä tuulessa myrskyn heitettyä pressut ties minne, toimimattomien sähköjen korjailua, moottorin toimintahäiriöiden selvittämistä, juuttuneita nostimia, purkaantuneita vantteja, loppuunkuluneita köysiä.
      Fendareista on puolet puhki ja loput niin paskassa, että veneen kylki paskaantuu heti kun koskettaa niihin, patjat ovat kulahtaneet ja haisevat kuin norjalaisen sillitroolarin vessa, vessa nyt ei joko toimi tai sitä ei edes ole, porta-potti se muuten on hieno kapistus kun väännät sinne HK:n sinisen kokoisen pythonin tai kaljaa kitattuasi ripulit.

      Tosin ei se Jabscocaan siitä 30 sentin paskakangesta selviä ilman että muussaat sen pökäleen sinne...kädellä tai vessaharjalla, joka sitten haisee niin että se on pakko heittää yli laidan :).

      Kansi ja mantookitolpat vuotavat, kaikki ikkunat ovat "murusina" uv-säteilyn takia.

      Koko ajan on kylmä, tuulee helvetisti vastaan tai sitten ei tuule ollenkaan. No ei siinä muuta paitsi että kun se kone ei meinaa millään käynnistyä ja käynnistyttyään käryää ja vuotaa öljyä ja hetken päästä kuumenee liikaa ja/tai piippaa kadonneesta öljynpaineesta.

      No, onneksi vene oli halpa, uusi kone maksaa vain vajaan kymppitonnin asennettuna.
      Veneen arvohan ei siitä juuri nouse, koska kyse on oikeastaan samasta asiasta kuin uuden moottorin asentamisessa paalauskuntoiseen läpimätään autoon....

      • Anonyymi

        10 v sitten kyselin tarjouksia koneen vaihtoon 70-luvun huvipurteeni. Paras oli 72 h työtä à 95 eur/h.

        Lisäksi kone (20 hp), vetolaite, potkuri (1500 eur), uusi moottoripeti (4000 eur). Aivan järjetöntä.


        Siis 20 keur tosta noin vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        10 v sitten kyselin tarjouksia koneen vaihtoon 70-luvun huvipurteeni. Paras oli 72 h työtä à 95 eur/h.

        Lisäksi kone (20 hp), vetolaite, potkuri (1500 eur), uusi moottoripeti (4000 eur). Aivan järjetöntä.


        Siis 20 keur tosta noin vaan.

        Se pitääkin vaihtaa itse. Verottaja kun vastustaa palvelujen käyttämistä, ilmeisesti valtiovalta haluaa ihmisten säilyvän omatoimisina ja kykyisinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        10 v sitten kyselin tarjouksia koneen vaihtoon 70-luvun huvipurteeni. Paras oli 72 h työtä à 95 eur/h.

        Lisäksi kone (20 hp), vetolaite, potkuri (1500 eur), uusi moottoripeti (4000 eur). Aivan järjetöntä.


        Siis 20 keur tosta noin vaan.

        Niin, kyllä se tahtoo olla niin, että vanhan veneen, talon, auton tms omistaminen sopii vain kädentaitoiselle tai rikkaalle. Työ maksaa niin perkeleesti, ettei tavallisella palkansaajalla ole varaa maksaa toisen työstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, kyllä se tahtoo olla niin, että vanhan veneen, talon, auton tms omistaminen sopii vain kädentaitoiselle tai rikkaalle. Työ maksaa niin perkeleesti, ettei tavallisella palkansaajalla ole varaa maksaa toisen työstä.

        Uskoisin verottajan kuitenkin saavan enemmän verorahaa jos ihmiset palvelisivat paljon toisiaan maksaen siitä vain vähän veroa ja kukin keskittyisi omaan alaansa eikä yrittäisi tehdä itse kaikkea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskoisin verottajan kuitenkin saavan enemmän verorahaa jos ihmiset palvelisivat paljon toisiaan maksaen siitä vain vähän veroa ja kukin keskittyisi omaan alaansa eikä yrittäisi tehdä itse kaikkea.

        Näinhän se on. Mutta miten saisi valtiojohdon ymmärtämään tämän? Mieluummin elättävät ihmisiä työttömyystuilla kuin kannustaisivat kansalaisia maksamaan työstä toisilleen.

        Kyllä se hölmöltä tuntuu, että korkeakoulut käyneen melko hyvätuloisen kannattaa tehdä itse kaikki veneen korjaamisesta seinän maalaamiseen, kun sen maalarinkin tuntihinta asiakkaalle on paljon enemmän kuin mitä omasta palkasta jää käteen. Enkä yhtään kritisoi maalarin palkkaa, vaan sitä kuinka paljon kaikkine veroineen ja sivukuluineen tulee hintaa asiakkaalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskoisin verottajan kuitenkin saavan enemmän verorahaa jos ihmiset palvelisivat paljon toisiaan maksaen siitä vain vähän veroa ja kukin keskittyisi omaan alaansa eikä yrittäisi tehdä itse kaikkea.

        Homma ei kuitenkaan toimi noin. Yleinen alv on 24% mutta sen lisäksi on paljon muita kuluja kuten palkka, eläke ja vakuutusmaksuja sekä muitakin veroja. Sitten on vielä materiaali ja tarvikekulut sekä työkalut, mahdollinen työtila jne. Ja markkinatalous hoitaa loput. Jos joku on valmis maksamaan jostakin tietyn hinnan niin ei sitä kannata halvemmalla myydä oli veroprosentit mitkä tahansa. Ja jostain niitä veroeurojakin on kerättävä. Kaikki vene ja laivaväylät kaikkine härpäkkeineen kustannetaan verovaroin. Samoin karttadata joka nykyään on vapaasti saatavilla. Saariston ja rannikon infra vaatii myös panostuksia. Esim. polttoaine ei ilmesty tyhjästä sataman jakeluasemalle eikä imutyhjennyksen aarteet katoa mystisesti jonnekkin mustaan aukkoon. Satamamaksut eivät kata kaikkia kuluja jota koko sirkuksen pyörittäminen vaatii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Homma ei kuitenkaan toimi noin. Yleinen alv on 24% mutta sen lisäksi on paljon muita kuluja kuten palkka, eläke ja vakuutusmaksuja sekä muitakin veroja. Sitten on vielä materiaali ja tarvikekulut sekä työkalut, mahdollinen työtila jne. Ja markkinatalous hoitaa loput. Jos joku on valmis maksamaan jostakin tietyn hinnan niin ei sitä kannata halvemmalla myydä oli veroprosentit mitkä tahansa. Ja jostain niitä veroeurojakin on kerättävä. Kaikki vene ja laivaväylät kaikkine härpäkkeineen kustannetaan verovaroin. Samoin karttadata joka nykyään on vapaasti saatavilla. Saariston ja rannikon infra vaatii myös panostuksia. Esim. polttoaine ei ilmesty tyhjästä sataman jakeluasemalle eikä imutyhjennyksen aarteet katoa mystisesti jonnekkin mustaan aukkoon. Satamamaksut eivät kata kaikkia kuluja jota koko sirkuksen pyörittäminen vaatii.

        Pointtihan oli juuri se, että niitä veroeuroja voisi kertyä enemmän, jos pienempien prosenttien johdosta verotettavaa olisi enemmän.

        Jos ostan vaikkapa veneen kyljen kiillotusta, jonka vaatima ammattitaito on hankittavissa max parissa päivässä, niin maksan siitä arviolta 75 euroa tunti. Arvonlisäveroa, tekijän ansiotuloveroa, sairas- ja eläkevakuutusmaksuja ym yhteiskunnan keräämää siitä lienee luokkaa 50 %.

        Koskapa tuo 75 euroa tunti on yli 2-kertainen omaan nettopalkkaani nähden, jätän sen ostamatta ja niin jättää suurin osa veneilijöistä. Vain harva tuon työn ostaa, joten yhteiskunta saa siis 50 % hyvin pienestä summasta.

        Jos yhteiskunta keräisikin vain vaikkapa 15 %, niin tunnin hinta olisi niin paljon pienempi, että paljon useampi tulisi tuota työtä ostaneeksi. 15 % isosta summasta on enemmän kuin 50 % mitättömän pienestä summasta. Lisäksi jää työttömyyskorvauksia ym maksamatta, kun on tarjolla työtä.

        Tämä vain esimerkkinä. Koskee hyvin laajasti erilaisia toimia - kodin siivousta ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pointtihan oli juuri se, että niitä veroeuroja voisi kertyä enemmän, jos pienempien prosenttien johdosta verotettavaa olisi enemmän.

        Jos ostan vaikkapa veneen kyljen kiillotusta, jonka vaatima ammattitaito on hankittavissa max parissa päivässä, niin maksan siitä arviolta 75 euroa tunti. Arvonlisäveroa, tekijän ansiotuloveroa, sairas- ja eläkevakuutusmaksuja ym yhteiskunnan keräämää siitä lienee luokkaa 50 %.

        Koskapa tuo 75 euroa tunti on yli 2-kertainen omaan nettopalkkaani nähden, jätän sen ostamatta ja niin jättää suurin osa veneilijöistä. Vain harva tuon työn ostaa, joten yhteiskunta saa siis 50 % hyvin pienestä summasta.

        Jos yhteiskunta keräisikin vain vaikkapa 15 %, niin tunnin hinta olisi niin paljon pienempi, että paljon useampi tulisi tuota työtä ostaneeksi. 15 % isosta summasta on enemmän kuin 50 % mitättömän pienestä summasta. Lisäksi jää työttömyyskorvauksia ym maksamatta, kun on tarjolla työtä.

        Tämä vain esimerkkinä. Koskee hyvin laajasti erilaisia toimia - kodin siivousta ym.

        Ymmärrän pointtisi mutta maailma ei toimi niin. Kuten jo sanoin niin veron tai muiden kulujen alentaminen ei automaattisesti tarkoita että jokin tuote tai palvelu olisi edullisempi. Edullisempi hinta ei myöskään välttämättä tarkoita että kysyntä lisääntyisi. Hinnan markkinoilla määrää kysyntä ja tarjonta. Veneen kylkien kiilloituksessa pitää huomioida myös se että kyseessä on kausiluonteinen työ. Jos haluaa ansaita sillä elantonsa niin hinnan pitää olla korkea jotta sillä voi rahoittaa koko vuoden elämisensä tai vaihtoehtoisesti pitää olla muita töitä kiillotuskauden ulkopuolella. Varakkailla on varaa ostaa erilaisia palveluita mutta perus palkansaaja kiillottaa kyljet itse jotta rahat riittävät esimerkiksi sataman palveluiden hyödyntämiseen. Omalta osalta voin sanoa että erinäinen puuhastelu veneen parissa on oleellinen osa harrastusta. Meidän seurassa pyörii yleensä pesijä veneiden noston aikaan. Kunnon painepesurilla pohja on puhdas nopeasti ja siitä mielellään maksaa. Ikinä en ole kuittia saanut ja enkä kyllä kysynytkään. Eipä nostoista tai laskuistakaan juuri ole kuitteja näkynyt. Ehkä yrittäjät ottavat voin ja leikkeleet leivän päälle näin. Aina kun haluaa että verotusta tai muita lakisääteisiä maksuja kevennetään niin pitäisi miettiä mistä korvaavat rahat tulisivat. Yhteiskunnalla on paljon kuluja ja jotenkin ne on katettava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pointtihan oli juuri se, että niitä veroeuroja voisi kertyä enemmän, jos pienempien prosenttien johdosta verotettavaa olisi enemmän.

        Jos ostan vaikkapa veneen kyljen kiillotusta, jonka vaatima ammattitaito on hankittavissa max parissa päivässä, niin maksan siitä arviolta 75 euroa tunti. Arvonlisäveroa, tekijän ansiotuloveroa, sairas- ja eläkevakuutusmaksuja ym yhteiskunnan keräämää siitä lienee luokkaa 50 %.

        Koskapa tuo 75 euroa tunti on yli 2-kertainen omaan nettopalkkaani nähden, jätän sen ostamatta ja niin jättää suurin osa veneilijöistä. Vain harva tuon työn ostaa, joten yhteiskunta saa siis 50 % hyvin pienestä summasta.

        Jos yhteiskunta keräisikin vain vaikkapa 15 %, niin tunnin hinta olisi niin paljon pienempi, että paljon useampi tulisi tuota työtä ostaneeksi. 15 % isosta summasta on enemmän kuin 50 % mitättömän pienestä summasta. Lisäksi jää työttömyyskorvauksia ym maksamatta, kun on tarjolla työtä.

        Tämä vain esimerkkinä. Koskee hyvin laajasti erilaisia toimia - kodin siivousta ym.

        Pitäisi olla halpatyövoimaa, jotta nuo työt olisi halpoja. Eli joidenkin kirgisialaisten tekeminä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän pointtisi mutta maailma ei toimi niin. Kuten jo sanoin niin veron tai muiden kulujen alentaminen ei automaattisesti tarkoita että jokin tuote tai palvelu olisi edullisempi. Edullisempi hinta ei myöskään välttämättä tarkoita että kysyntä lisääntyisi. Hinnan markkinoilla määrää kysyntä ja tarjonta. Veneen kylkien kiilloituksessa pitää huomioida myös se että kyseessä on kausiluonteinen työ. Jos haluaa ansaita sillä elantonsa niin hinnan pitää olla korkea jotta sillä voi rahoittaa koko vuoden elämisensä tai vaihtoehtoisesti pitää olla muita töitä kiillotuskauden ulkopuolella. Varakkailla on varaa ostaa erilaisia palveluita mutta perus palkansaaja kiillottaa kyljet itse jotta rahat riittävät esimerkiksi sataman palveluiden hyödyntämiseen. Omalta osalta voin sanoa että erinäinen puuhastelu veneen parissa on oleellinen osa harrastusta. Meidän seurassa pyörii yleensä pesijä veneiden noston aikaan. Kunnon painepesurilla pohja on puhdas nopeasti ja siitä mielellään maksaa. Ikinä en ole kuittia saanut ja enkä kyllä kysynytkään. Eipä nostoista tai laskuistakaan juuri ole kuitteja näkynyt. Ehkä yrittäjät ottavat voin ja leikkeleet leivän päälle näin. Aina kun haluaa että verotusta tai muita lakisääteisiä maksuja kevennetään niin pitäisi miettiä mistä korvaavat rahat tulisivat. Yhteiskunnalla on paljon kuluja ja jotenkin ne on katettava.

        Ei tietysti tapahdu automaattisesti, ja kaikki on spekulointia ennen kuin kokeillaan. Yrittäjät ainakin kovasti perustelevat hintojaan sillä, että tekijän palkkaan riittää vain pieni murto-osa sisääntulevasta rahasta.

        Mutta tosiaan nyt työtä ostaa karrikoidusti vain varakkaat, koska muilla ei käytännössä ole mahdollisuutta. Varakkaita Suomessa on hyvin vähän. Suurin ihmisryhmä on keskituloiset, joten palveluiden tuominen tämän ihmisryhmän saavutettavaksi voisi kyllä helpostikin moninkertaistaa kysynnän.

        Minä ainakin mielelläni ulkoistaisin paljonkin hommia, mikäli se onnistuisi edullisemmin. Toki veneen tekniset hommat teen mielelläni itse, jotta tunnen veneeni, mutta juuri nuo pesut, kiillotukset, vahaukset, maalaukset, hionnat, lakkaukset, tiikkikannen huollot ym jutut jättäisin mielelläni jonkun muun tehtäväksi ja tekisin vaikkapa omaa työtäni sen aikaa, jotta saan maksettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisi olla halpatyövoimaa, jotta nuo työt olisi halpoja. Eli joidenkin kirgisialaisten tekeminä.

        Halpojahan niiden ei tarvitsisi olla, vaan kohtuuhintaisia. Kyllä Suomessa on paljon porukkaa, jotka työskentelevät sellaisella nettopalkalla, että keskituloisilla olisi varaa heitä palkata, ellei yhteiskunta löisi päälle niin valtavia vero ym maksuja. Verotuloja tarvitaan, mutta ei niitä tule silloinkaan kun verottamalla hävitetään verotettavat tapahtumat. Parempi pitää matalapalkkaiset vaikka täysin verotta töissä kuin elättää työttöminä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Homma ei kuitenkaan toimi noin. Yleinen alv on 24% mutta sen lisäksi on paljon muita kuluja kuten palkka, eläke ja vakuutusmaksuja sekä muitakin veroja. Sitten on vielä materiaali ja tarvikekulut sekä työkalut, mahdollinen työtila jne. Ja markkinatalous hoitaa loput. Jos joku on valmis maksamaan jostakin tietyn hinnan niin ei sitä kannata halvemmalla myydä oli veroprosentit mitkä tahansa. Ja jostain niitä veroeurojakin on kerättävä. Kaikki vene ja laivaväylät kaikkine härpäkkeineen kustannetaan verovaroin. Samoin karttadata joka nykyään on vapaasti saatavilla. Saariston ja rannikon infra vaatii myös panostuksia. Esim. polttoaine ei ilmesty tyhjästä sataman jakeluasemalle eikä imutyhjennyksen aarteet katoa mystisesti jonnekkin mustaan aukkoon. Satamamaksut eivät kata kaikkia kuluja jota koko sirkuksen pyörittäminen vaatii.

        Hyviä pointteja. Muutaman satamayrittäjän kanssa jutskailin ja moni heistä on todellisia multitaskaajia. Esimerkiksi Seglingessä Satu ja Bärössä Markku hoitavat mm. satamaa, kuljetuksia, kauppaa, ravintolaa ja takseja. Miettikää kuinka lyhyt sesonki on. Kesäkuun alussa alkaa olla porukkaa liikkeellä ja juhannuksesta eteenpäin viisi-kuusi viikkoa isompia määriä. Siinä ajassa on pakko tehdä iso osa vuoden liikevaihdosta.

        Tsemppiä saariston yrittäjille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se pitääkin vaihtaa itse. Verottaja kun vastustaa palvelujen käyttämistä, ilmeisesti valtiovalta haluaa ihmisten säilyvän omatoimisina ja kykyisinä.

        Tokihan sen koneen vaihdoin itse. Eihän noin tolkuttomia hintoja kukaan täysjärkinen maksa. Taisin pyytää aikanaan 4 tarjousta, joista tämä oli kallein. Vaikea vaan kuvitella, että ammattimieheltä menisi kahta viikkoa koneen vaihdossa. Tarjous oli kuitenkin maahantuojan tekemä, joten kuluttajana kuvittelisin sen luotettavaksi.

        Erittelyssä, esim. sähköt (8 h):
        -plug and play liitimet kiinni paneelin johtosarjaan?
        -vanhat akkukaapelit kiinni koneeseen?

        Lisälaitteiden asennus (8 h):
        -vanhat vaihde- ja kaasukaapelit kiinni?
        -vanhat löpöletkut kiinni koneeseen?

        Eikä noissa hinnoissa ollut mukana veneen nostoa/laskua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tokihan sen koneen vaihdoin itse. Eihän noin tolkuttomia hintoja kukaan täysjärkinen maksa. Taisin pyytää aikanaan 4 tarjousta, joista tämä oli kallein. Vaikea vaan kuvitella, että ammattimieheltä menisi kahta viikkoa koneen vaihdossa. Tarjous oli kuitenkin maahantuojan tekemä, joten kuluttajana kuvittelisin sen luotettavaksi.

        Erittelyssä, esim. sähköt (8 h):
        -plug and play liitimet kiinni paneelin johtosarjaan?
        -vanhat akkukaapelit kiinni koneeseen?

        Lisälaitteiden asennus (8 h):
        -vanhat vaihde- ja kaasukaapelit kiinni?
        -vanhat löpöletkut kiinni koneeseen?

        Eikä noissa hinnoissa ollut mukana veneen nostoa/laskua.

        No... ei varmasti kahta viikkoa pitäisi mennä, mutta kuten me kaikki veneitämme räpläävät tiedämme, ovat asennukset veneessä usein aika paljon hankalampia kuin tehtaan lattialla. Esimerkiksi ne "plug and play" liittimet on toki helppo ja nopea tökätä kiinni molemmista päistään, mutta se niiden vetäminen paikoilleen voi vaatia melkoista purkamista, ryömimistä, aukkojen suurentamista, kiinnittämistä jne. Lisäksi jos vanhat akkukaapelisi, vaihde- ja kaasukaapelit ja löpöletkut eivät ole priimaa, niin mainettaan varjeleva ammattilainen tuskin suostuu niitä laittamaan. Uusien vetämisessä saa taas helposti tovin jos toisenkin vierähtämään.

        Jos uusi kone ei ole samanlainen kuin vanha, niin paikoilleen sovittamiseen voi hyvinkin kulua aikaa, jos rakentaa asialliset kiinnityspisteet eikä vain jotain ikävää lattarautahäkkyrää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietysti tapahdu automaattisesti, ja kaikki on spekulointia ennen kuin kokeillaan. Yrittäjät ainakin kovasti perustelevat hintojaan sillä, että tekijän palkkaan riittää vain pieni murto-osa sisääntulevasta rahasta.

        Mutta tosiaan nyt työtä ostaa karrikoidusti vain varakkaat, koska muilla ei käytännössä ole mahdollisuutta. Varakkaita Suomessa on hyvin vähän. Suurin ihmisryhmä on keskituloiset, joten palveluiden tuominen tämän ihmisryhmän saavutettavaksi voisi kyllä helpostikin moninkertaistaa kysynnän.

        Minä ainakin mielelläni ulkoistaisin paljonkin hommia, mikäli se onnistuisi edullisemmin. Toki veneen tekniset hommat teen mielelläni itse, jotta tunnen veneeni, mutta juuri nuo pesut, kiillotukset, vahaukset, maalaukset, hionnat, lakkaukset, tiikkikannen huollot ym jutut jättäisin mielelläni jonkun muun tehtäväksi ja tekisin vaikkapa omaa työtäni sen aikaa, jotta saan maksettua.

        Palvelujen käytön pieni- ja keskituloisilta estävää hyydyttävää verotusta kannatetaan siksi etteivät ne harvalukuiset palveluja käyttävät varakkaat saisi palvelujaan edullisesti, eli suuri enemmistö kärsiköön jotta se pieni vähemmistö ei saisi vähän entistä enemmän etuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietysti tapahdu automaattisesti, ja kaikki on spekulointia ennen kuin kokeillaan. Yrittäjät ainakin kovasti perustelevat hintojaan sillä, että tekijän palkkaan riittää vain pieni murto-osa sisääntulevasta rahasta.

        Mutta tosiaan nyt työtä ostaa karrikoidusti vain varakkaat, koska muilla ei käytännössä ole mahdollisuutta. Varakkaita Suomessa on hyvin vähän. Suurin ihmisryhmä on keskituloiset, joten palveluiden tuominen tämän ihmisryhmän saavutettavaksi voisi kyllä helpostikin moninkertaistaa kysynnän.

        Minä ainakin mielelläni ulkoistaisin paljonkin hommia, mikäli se onnistuisi edullisemmin. Toki veneen tekniset hommat teen mielelläni itse, jotta tunnen veneeni, mutta juuri nuo pesut, kiillotukset, vahaukset, maalaukset, hionnat, lakkaukset, tiikkikannen huollot ym jutut jättäisin mielelläni jonkun muun tehtäväksi ja tekisin vaikkapa omaa työtäni sen aikaa, jotta saan maksettua.

        ”...mutta juuri nuo pesut, kiillotukset, vahaukset, maalaukset, hionnat, lakkaukset, tiikkikannen huollot ym jutut jättäisin mielelläni jonkun muun tehtäväksi ”

        No tulihan se sieltä😂

        Kaikki paskaisimmat ja hikisimmät ja vittumaisimmat hommat haluaisit muiden tekevän sinulle ilman, että se saisi maksaa ”liikaa”.

        Minäkin heittäisin mielelläni muutaman roposen siitä, että joku vaikka pari-kolme päivää hinkkaa venettäni upeaan kuntoon. Kumma juttu, ettei sellaisia tekijöitä löydy!😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”...mutta juuri nuo pesut, kiillotukset, vahaukset, maalaukset, hionnat, lakkaukset, tiikkikannen huollot ym jutut jättäisin mielelläni jonkun muun tehtäväksi ”

        No tulihan se sieltä😂

        Kaikki paskaisimmat ja hikisimmät ja vittumaisimmat hommat haluaisit muiden tekevän sinulle ilman, että se saisi maksaa ”liikaa”.

        Minäkin heittäisin mielelläni muutaman roposen siitä, että joku vaikka pari-kolme päivää hinkkaa venettäni upeaan kuntoon. Kumma juttu, ettei sellaisia tekijöitä löydy!😂

        Paljon suurempi osa veneilijöistä tekisi juuri päinvastoin, eli teettäisi ne teknisesti vähän vaativammat hommat ulkopuolisella mutta puunaisi ja pesisi itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”...mutta juuri nuo pesut, kiillotukset, vahaukset, maalaukset, hionnat, lakkaukset, tiikkikannen huollot ym jutut jättäisin mielelläni jonkun muun tehtäväksi ”

        No tulihan se sieltä😂

        Kaikki paskaisimmat ja hikisimmät ja vittumaisimmat hommat haluaisit muiden tekevän sinulle ilman, että se saisi maksaa ”liikaa”.

        Minäkin heittäisin mielelläni muutaman roposen siitä, että joku vaikka pari-kolme päivää hinkkaa venettäni upeaan kuntoon. Kumma juttu, ettei sellaisia tekijöitä löydy!😂

        Kysymyshän ei ollut siitä, että tekijän pitäisi saada pienempi korvaus, vaan niitä kaikenmaailman veroja ja sivukuluja tulisi poistaa. Nythän tekijä ei saa puoliakaan siitä mitä asiakas maksaa.

        Ja kyllä se tietysti yleisesti ottaen tahtoo olla niin, että vittumaisimmat hommat ovat niitä, joita voi joku tehdä matalalla palkalla, koska ne onnistuvat ilman erityisosaamista. Eihän sellainen ihminen, jolla on arvokasta erityisosaamista, lähde tekemään pienellä korvauksella mitään, kun voi valita tehdä niitä arvokkaampia hommia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymyshän ei ollut siitä, että tekijän pitäisi saada pienempi korvaus, vaan niitä kaikenmaailman veroja ja sivukuluja tulisi poistaa. Nythän tekijä ei saa puoliakaan siitä mitä asiakas maksaa.

        Ja kyllä se tietysti yleisesti ottaen tahtoo olla niin, että vittumaisimmat hommat ovat niitä, joita voi joku tehdä matalalla palkalla, koska ne onnistuvat ilman erityisosaamista. Eihän sellainen ihminen, jolla on arvokasta erityisosaamista, lähde tekemään pienellä korvauksella mitään, kun voi valita tehdä niitä arvokkaampia hommia.

        Verotuksella siis pyritäänkin rajoittamaan ilman erityisosaamista mahdollisten töiden tekemisen? Asiakkaan työn tekijälle maksamasta summasta suurin osa menee valtiolle eikä työn suorittajalle, joten sen kaltaisia töitä ei tehdä kuin vain hyvin vähän, vain harvalukuisille varakkaille, eikä valtio siksi saakaan näin juuri mitään verotuloa.

        Valtiovallan luoman ongelman voisi kiertää töiden vaihtotaloudella. Maksettaisiin palveluksesta vastapalveluksella käyttämättä lainkaan rahaa, tai mitä jos annettaisiin toisillemme rahan sijasta kuponkeja työpalveluksista joilla voi sitten kätevästi lunastaa erilaisia työpalveluksia kansalaisilta.


      • Anonyymi

        Äläs nyt liioittele.

        Vanhoja ja edullisia purjeveneitä saa myös perhekäyttöön ja kaikki/koko perhe on myös tyytyväisiä. Sun juttujen perusteella olet tehnyt aikoinaan joko erittäin huonot kaupat, et osannut huoltaa venettäsi / pitää sitä kunnossa tai omistat juuri nyt rahapussukkaasi nähden liian kalliin veneen ja lastesi ruokarahat menee Santanderin osamaksuihin kalliine korkoineen.

        Käykää vaan pojat ja tytöt, miehet ja naiset hakemassa niitä edullisiakin purjeveneitä, joita on tarjolla, mutta älkää ostako sellaisia mitä tämä herra on joskus ostanut vaan tiedustelkaa asioita myyjältä ja tehkää ratkaisuja vasta sen jälkeen, tarkistakaa kunto/ottakaa ammattilainen mukaan, jos ette itse veneistä tiedä.

        Edullisestikin voi hyvin seilata ja koko perhe on tyytyväinen ja jää reissussa rahaa sinne ravintolaankin ;)


      • Anonyymi

        Jos vene on kuvailemasi mukainen edes joltain osin, siitä tarjotaan pientä palkkiota sille, joka pois vie. Kymppitonnilla saa jo aivan käyttökelpoisen veneen, parilla tonnilla toimivan retkiveneen.


    • Anonyymi

      Aihetta sivuten - Hesarissahan oli pari päivää sitten mielipidekirjoitus ja seuraavana päivänä artikkeli aiheesta "Kuinka 5 neliön vessan purku ja laatoitus maksaa 20 000 euroa".

      Repesin hillittömään nauruun - ihanko todella ihmiset maksavat viiden neliön kopin rempasta 20 tonnia? Siis taviksen puolen vuoden käteenjäävän liksan?

      Olen itse rakentanut 205-neliöisen kivitalon, remontoinut toisen, 1950-1960-luvuilla rakennetun puuröttelön alusta loppuun.
      Ison, 12-neliöisen kylppärin laatoittamiseen meni ammattimieheltä tunti. Saumaus vei puoli tuntia. Tämä siis kerrostalokohteita työkseen tekevältä laattamieheltä.
      Tilassa oli siis ikkuna, kaksi ovea, kaksi suihkua, kaksi lattiakaivoa ja vielä kolmas vesipiste saunan pesuun vesiletkua varten.

      Pienen, 5,5 -neliön veskin laatoittaminen (kosteuseristyksen päälle) meni häneltä 40 minuuttia.
      Saumaukset vajaassa parissakymmenenessä minuutissa.

      Alkuperäisessä Hesarin jutussa työhön ilmeisesti sisältyi myös vanhan laatoituksen purku, pohjan oikaisu ja uusi kosteussulku.

      Mutta pitkällä liipillä vetää kostean tilan tasoitetta tunnissa helposti 15 neliön huoneen seinien verran. Lattia useimmiten ei vanhojen laattojen purkamisen jälkeen tarvitse muuta kuin hiomakivellä koneella hieraisun.

      Kosteuseristys puolestaan vie viiden neliön veskissä vajaan tunnin nurkka- ja lattiakaivovahvikkeineen.

      Jos 5 neliön veskin rempasta siis pyydetään 20 tonnia ja vielä väitetään, ettei siitä jää tekijälle juuri mitään, (koska ammattilainen tarvitsee auton ja työkalut), on kusetus saavuttanut aivan uudet mittasuhteet.
      Se ammattilainenhan saa firman tuloksesta vähentää kolmessa vuodessa täysimääräisenä sekä sen auton hankintahinnan huolto- ja polttoainekuluineen, työkalut ja tarvikkeetkin.
      Kolmen vuoden päästä yrittäjä voi myydä tai vaihtaa auton veroitta uuteen, josta saa taas samat vähennykset. Lisäksi on työhuonevähennys, jos pitää varastoa himassa autotallissa.

      Kaikki tulonhankkimiskulut ovat verotuksessa vähentämiskelpoisia, ja nämä puliveivarit vielä väittävät, että elävät kädestä suuhun :).
      Kaiken huipuksi moni laskuttaa vielä kilometrit työmaalle ja takaisin - ja samaan aikaan verottajalta hakevat työmatkakuluvähennykset.

      Kaiken lisäksi työn jälki on yleensä kelvotonta niin rakennus- kuin veneasenuksissakin - sutta ja sekundaa tulee, aikataulut kusevat ja osa töistä on niin juosten kustuja, että ne pitäisi heti tehdä uudelleen.

      Lasku kolahtaa sähköpostiin kuitenkin aina ja poikkeuksetta erittäin nopeasti työn "valmistumisen" jälkeen.....

      Kun veneen moottorin vaihtaminen maksaa tosiaan sen 10-20 tonnia hiluineen ja purjeet toisen mokoman, ei ole tosiaan ihme, että koko veneily alkaa olla tässä maassa nähty.

      Vielä viimeiset mohikaanit uhmaavat säitä, mutta vanhempi, 50 vuotta sitten aloittanut sukupolvi alkaa vähitellen vaipua maan poveen eikä uusia masentuneita/ahdistuneita someajan kasvatteja paskaakaan kiinnosta sinilevässä kelluminen....

      • Anonyymi

        Naureskelin samaa. Hauska oli esimerkiksi juuri tuo argumentti auton tarpeesta. Ei sitten itkevälle yrittäjälle tullut mieleen, että kyllä suurin osa palkollisistakin auton tarvitsee töihin päästäkseen, mutta se maksetaan siitä palkasta eikä tule palkan lisänä.

        Ei sillä, saahan yrittäjä pyytää työstään sellaisen summan kuin haluaa, mutta jää ainakin minulta tuollaiset 20 tonnin kylppärirempat tilaamatta. Taitaa pikkuhiljaa olla alan yrittäjillä olla aika kohtuullistaa hintojaan, jos meinaavat jatkaa, kun inflaation ja korkeiden korkojen takia porukalla on vähemmän irtorahaa. Noilla hinnoilla saa pian pyöritellä peukaloita ja ihmetellä mistä niitä tuloja saisi..


      • Anonyymi

        Hesassa on Hesan hinnat, remonteissa yleensä tupla.


      • Anonyymi

        Ei oo muuten taviksen puolen vuoden käteen jäävä liksa 20.000 € vaan ennemminkin 10 kk:n käteen jäävä liksa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oo muuten taviksen puolen vuoden käteen jäävä liksa 20.000 € vaan ennemminkin 10 kk:n käteen jäävä liksa...

        Jep, kyllä taviksen ja vähän parempituloisenkin kannattaa ennemmin jäädä palkattomalle vapaalle kotiaan remppaamaan kuin ostaa työ muualta. Siis olettaen että osaa ja haluaa.

        Ei toki sitä koko hintaa säästä, vaan pelkän työn osuuden. Jos ei materiaaleiksi valitse ihan halvinta paskaa, niin kyllä kylppäri tulee itsetehtynäkin useamman tonnin maksamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, kyllä taviksen ja vähän parempituloisenkin kannattaa ennemmin jäädä palkattomalle vapaalle kotiaan remppaamaan kuin ostaa työ muualta. Siis olettaen että osaa ja haluaa.

        Ei toki sitä koko hintaa säästä, vaan pelkän työn osuuden. Jos ei materiaaleiksi valitse ihan halvinta paskaa, niin kyllä kylppäri tulee itsetehtynäkin useamman tonnin maksamaan.

        Ongelma on siinä, ettei kerrostalojen kylppäriremppaa saa tehdä itse. Hesassa on kartelli, mutta jos saisi tekijän muualta, tulisi puolet halvemmaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma on siinä, ettei kerrostalojen kylppäriremppaa saa tehdä itse. Hesassa on kartelli, mutta jos saisi tekijän muualta, tulisi puolet halvemmaksi.

        Käyt sen päivän mittaisen kosteuseristyskurssin ja saat pätevyyskortin, niin saat tehdä kerrostaloonkin kylppäriremontin.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Aikamoinen laattamies jos 12n2 kylppärin laatoittaa tunnissa ja saumaa sen puolessatunnissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma on siinä, ettei kerrostalojen kylppäriremppaa saa tehdä itse. Hesassa on kartelli, mutta jos saisi tekijän muualta, tulisi puolet halvemmaksi.

        Kyllä kerrostalon kylppärirempan saa tehdä itse ja tehdään paljon. Sähkötyöt pitää teettää sähkärillä, mutta mihinkään muuhun hommaan ei ole lakisääteisiä vaatimuksia muodollisesta pätevyydestä.


      • Anonyymi

        Miksi aihetta sivuat täällä? Parempiakin paikkoja olisi. Tässä ketjussa keskusteltiin purjeveneistä, eikä kiinteistöjen remonteista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikamoinen laattamies jos 12n2 kylppärin laatoittaa tunnissa ja saumaa sen puolessatunnissa.

        Yritäpä päästä joskus kerrostalotyömaalle katsomaan laatanheiton nopeutta.

        Laasti vedetään seinään kerralla koko seinän leveydeltä, sopivan jäykkänä noin metrin korkeudelle, sitten laatat ladotaan seinään ilman naruja ja laattaristejä.

        Laattaukko asettelee saumat suoraan ja ei kun seuraava metri ylöspäin koko seinän leveydeltä.
        12 neliön kylppärin laatoittamiseen ei tosiaan mene tuntia enempää.
        Saumaushan ei ole mikään homma muutenkaan. Isolla kumilastalla yhden seinän vetää helposti kymmenessä minuutissa.
        Saumojen pesu sienellä 20 minuutin päästä ja jossain vaiheessa käy kuivalla pyyhkimässä pinnat.

        Se, että amatöörillä ei ole viivalaseria ja että hän joutuu tusaamaan osaamattomuuttaan (liian löysä laasti) laattanarujen, -ristien kanssa ja että hananreikien ja leikattavien laattojen tekemiseen tuhrautuu päiväkausia, johtuu yksinkertaisesti osaamattomuudesta ja työkalujen puutteesta.
        Ei niitä hanan ja pistorasioiden koloja ja reikiä millään Bilteman käsiporalla ja nakerruspihdeillä ammattilaiset tee :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritäpä päästä joskus kerrostalotyömaalle katsomaan laatanheiton nopeutta.

        Laasti vedetään seinään kerralla koko seinän leveydeltä, sopivan jäykkänä noin metrin korkeudelle, sitten laatat ladotaan seinään ilman naruja ja laattaristejä.

        Laattaukko asettelee saumat suoraan ja ei kun seuraava metri ylöspäin koko seinän leveydeltä.
        12 neliön kylppärin laatoittamiseen ei tosiaan mene tuntia enempää.
        Saumaushan ei ole mikään homma muutenkaan. Isolla kumilastalla yhden seinän vetää helposti kymmenessä minuutissa.
        Saumojen pesu sienellä 20 minuutin päästä ja jossain vaiheessa käy kuivalla pyyhkimässä pinnat.

        Se, että amatöörillä ei ole viivalaseria ja että hän joutuu tusaamaan osaamattomuuttaan (liian löysä laasti) laattanarujen, -ristien kanssa ja että hananreikien ja leikattavien laattojen tekemiseen tuhrautuu päiväkausia, johtuu yksinkertaisesti osaamattomuudesta ja työkalujen puutteesta.
        Ei niitä hanan ja pistorasioiden koloja ja reikiä millään Bilteman käsiporalla ja nakerruspihdeillä ammattilaiset tee :)

        Aika monta hometaloa ja vesivahinkoa ammattimiehet ovat saaneet aikaan joten en kovin paljon keulisi nopeudella.


      • Anonyymi

        Paljon puhetta, kaikki pelkkää utopiaa.
        Jos olet moinen supermies niin mitäpä pyydät palkka jos tulet mulle töihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naureskelin samaa. Hauska oli esimerkiksi juuri tuo argumentti auton tarpeesta. Ei sitten itkevälle yrittäjälle tullut mieleen, että kyllä suurin osa palkollisistakin auton tarvitsee töihin päästäkseen, mutta se maksetaan siitä palkasta eikä tule palkan lisänä.

        Ei sillä, saahan yrittäjä pyytää työstään sellaisen summan kuin haluaa, mutta jää ainakin minulta tuollaiset 20 tonnin kylppärirempat tilaamatta. Taitaa pikkuhiljaa olla alan yrittäjillä olla aika kohtuullistaa hintojaan, jos meinaavat jatkaa, kun inflaation ja korkeiden korkojen takia porukalla on vähemmän irtorahaa. Noilla hinnoilla saa pian pyöritellä peukaloita ja ihmetellä mistä niitä tuloja saisi..

        Syytä vaan maksaa yrittäjillekin työtään sovitut maksut.
        Loppuu kommareita työt jos suomessa ei yritä kukaan kun kateelliset vie leivän suusta , myös sulta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kerrostalon kylppärirempan saa tehdä itse ja tehdään paljon. Sähkötyöt pitää teettää sähkärillä, mutta mihinkään muuhun hommaan ei ole lakisääteisiä vaatimuksia muodollisesta pätevyydestä.

        Taloyhtiö määrää nämä asiat, turha vedota pykäliin.
        Jos olet yhtiön osakas niin olet sitoutunut yhtiön sääntöihin.


    • Anonyymi

      Jännintähän tässä on hoksata ja huomata että sivun aloittaja jutteleen itsekseen sadoilla tai tuhansilla sivuilla....

    • Anonyymi

      Halvat hinnat keskiluokalle ovat hyvin epätasa-arvoisissa maissa, joissa duunari elää täysin kädestä suuhun.

      Ei syynä hintoihin ole verotus vaan tasa-arvoinen maa.

      • Anonyymi

        Kuinka muka syy hintoihin on tasa-arvoisuus mutta ei verotus?

        Jos kaikki pystyisivät ostamaan toisiltaan palveluja se olisi todellista tasa-arvoa ja parantaisi kaikkien elämänlaatua ja pyörittäisi myös osaltaan valtiontaloutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka muka syy hintoihin on tasa-arvoisuus mutta ei verotus?

        Jos kaikki pystyisivät ostamaan toisiltaan palveluja se olisi todellista tasa-arvoa ja parantaisi kaikkien elämänlaatua ja pyörittäisi myös osaltaan valtiontaloutta.

        Suomessa joutuu joka hommasta maksamaan työstä saman verran palkkaa, kuin mitä itse saa. Isojen tuloerojen maassa ei ole näin.


      • Anonyymi

        Miten tasa-arvo liittyy asiaan?

        Mikäli tuloero johtuu yksilön omista valinnoista eikä esim ihonväristä, sukupuolesta tms niin ei ole tasa-arvokysymys millään tavalla.


    • Anonyymi

      Taas on keksitty inistä veneen hinnoista eri kantilta, tällaisen huomion tein, vaikken nettiveneessä käynyt..

    • Anonyymi

      Purjehtiminen ei mene koskaan pois muodista

    • Anonyymi

      Velkaelvistely on vaihteeksi vähän huonossa huudossa

    • Anonyymi

      Sellainenkin havainto, että valta osa myynnissä olevista veneistä on ollut myynnissä vuosia. On ollut ajatuksena jollain aikavälillä vaihtaa venettä, joten olen muutaman vuoden seurannut tiivisti markkinaa. Aika pieni vaihtuvuus on noissa ilmoituksissa. Jos tulee joku erityisen hyvä vene erityisen edulliseen hintaan, niin se menee, mutta muuten seisovat.

    • Anonyymi

      Yli 9m purjeveneitä myynnissä 285 kpl, yli 9m moottoriveneitä myynnissä 1034kpl ja niistä kalleimmat 30 fake ilmoituksia, joissa prinsessoja ja merilinjoja koko EU alueelta kaupataan jokaisen maadiilerin "omina".

      Moottoriveneistä puolet on viime vuosituhannelta, purjeveneistä 2/3.

      Keskihintoja tuolta ei tietenkään näe, mutta kyllä enemmän näyttäisi että moottoriveneistä halutaan eroon. Kyllä - rekisteröintimäärissä on iso ero, mutta en nyt ottaisi tuon perusteella kantaa mikä on muodissa ja mikä selittyy olosuhteilla.

    • Anonyymi

      Trendi on se, että hyvin suuri osa haluaa eroon veneistä, kesämökeistä, velkaisista autoista ja liian kalliiksi käyneistä asunnoista.

      Ja monella menee samalla myös avioliitto ja parisuhde.

      Työpaikkansa menettäneitäkin joukossa on.

      Musiikki loppui ja tuoleja ei ole missään.

      • Anonyymi

        Kuka hullu ostaa veneitä, kesämökkejä ja autoja velaksi?
        Miten se vaikuttaa avioliittoon ja parisuhteeseen, kerro jos kokemusta.
        Kuule kun avioliitto loppuu , niin musiikki alkaa ja parisuhteet kukoistaa!


    • Anonyymi

      Havaintoja tältä kaudelta. Aurajoessa, Nauvossa ja Kustavissa näkyi moottoriveneitä. Sen sijaan joka paikassa muualla näkyi suurimmaksi osaksi purjeveneitä. Olikohan Kastelholmassakin kaksi moottorivenettä? Ja parikymmentä purjevenettä.

      • Anonyymi

        Minulla on moottorivenekin, ja kyllä dieselin hinnan noustua on kaikenlaiset hupiajelut jääneet pois ja keskittyneet purjeveneeseen. Seuraavaksi alkaa miettiä, miksi venettä kannattaa pitää laiturissa lahoamassa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7936
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2892
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2198
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1374
    Aihe