Olen paha ihminen

Anonyymi-ap

Olen eristäytynyt monista sukulaisista ja miehen sukulaisista. Minulla on sosiaalisten tilanteiden pelko ja skitsofrenia. Tunnen hirveää syyllisyyttä siitä miten olen elänyt elämäni. Katkaisin avohoidonkin ja voin puhua vain yhdelle ystävälle ja päiväkirjalle.

8

249

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei tarvitse katua. Jos olet ollut sairas, niin se on aiheuttanut sen miten olet elänyt. Ei se ole sinun vikasi.

      Ei kannata eristäytyä. Rohkeasti puhumaan ihmisille ja hakemaan apua. Ihmisten seura on usein hyväksi.

      Mulla myös skitsofrenia ja aiemmin koin syyllisyyttä siitä, että en tajunnut olevani harhojen vallassa ja soimasin itseäni siitä, että niin kauan elin harhaisesti.

      Mutta ei sitä ihminen voi itse päättää, että olisi selväjärkinen.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksestasi. Arvostan sitä todella. Syyllisyys Tulee siitä miten olen elänyt ja en pysty kohtaamaan enää ihmisiä, kun häpeän itseäni. Sitten hävettää lisää kun ei pysty.


      • Anonyymi

        😋😍😋😍😋😍😋😍😋

        🍑 ­N­­­y­m­­­f­­o­­m­­a­a­­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#17972954l

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Ymmärrän. Itselläni on vaikea alkoholiongelma ja lisäksi diagnoosina skitsofrenia, jota tosin pidän hiukka liioitteluna, koska mielestäni olen kärsinyt vain lievistä päihdepsykooseista ja epäluuloisuudesta, joka perustuu ihan kokemuksiin: olen tullut toistuvasti petetyksi ja kaltoinkohdelluksi ihmisten taholta, joihin olen luottanut ja jotka ovat olleet jonkinlaisessa valta-asemassa elämääni nähden. Enkö siis olisi hullu jos yhä luottaisin ihmisten vilpittömyyteen ja hyvyyteen? Tuo skitsofreniadiagnoosi toteuttaa itseään kohdallani, koska tätä tautia sairastavien kohtelu Suomessa on, mitä on, minulla on yhä vähemmän syytä luottaa keneenkään. Olisiko minulle kannattanut antaa vaikka persoonallisuushäiriödiagnoosi: epäluuloinen ja skitsoaffektiivinen mieluumin? Kriteeristöt sopii paremmin.

      Tunnen myös eristäytymisen tarvetta sekä häpeää ja syyllisyyttä. Tosin minun kohdallani se alkoholisoituminen aiheuttaa noita enemmän, koska sitä pidetään enemmän ihmisen omana valintana. Mistä voi olla montaa mieltä onko se sitä, mutta en voi kiistää, etteikö olisi... myös sitä.

      Kuitenkin. Elämä epäonnistumisia toisensa perään...

      No, luotetaan, että tulee parempia päiviä ja kyllä sitä kannattaa hakeutua ihmisten pariin. Kynnys saattaa olla korkea, mutta kun sen ylittää, huomaa sen olleen sen arvoista. Itselläni oli vasta vaihe, että vetäydyin yhdistystoiminnasta, missä olin ollut aijemmin aktiivisesti mukana. Kun kerran menin sinne mukaan sitten taas uudestaan, ei mitään pahaa tapahtunut ja oli mukava vain nähdä tuttuja siellä.

      Ei muutkaan ihmiset ole niin täydellisiä, kaikilla on omituiset piirteensä ja särönsä ja se juuri tekee elämästä mielenkiintoista. Olisi tylsää jos me kaikki oltais samanlaisia.

      • Anonyymi

        Tuttua tekstiä, eräänlainen kierre ihmisen elämässä.
        Alkoholismi, epäonnistuminen, häpeä, jne.
        Epäonnistumiset elämässä saattavat saada ihmisen juomaan, toisaalta alkoholin runsas juominen saa aikaiseksi epäonnistumisia.
        Ja nuo molemmat ovat sellaisia, jotka voivat saada häpeän tunteita aikaiseksi.
        Kun oikein paljon hävettää, se tuntuu pahalta ja taas alkoholi maistuu...
        Nimenomaan kierre, jonka pystyy katkaisemaan, jos niin haluaa ja kovasti yrittää.

        Kun elämässä joskus on vaikeaa, ja elää sekä käyttäytyy vähän heikosti, esim. juomalla liikaa alkoholia, niin saattaa pitää itseään pahana ja huonona ihmisenä, vaikka muut eivät niin ajattelekaan. Se ajatus on vain omassa päässä, sen takia kun ei halua hyväksyä itseään ja muka epäonnistunutta elämäänsä.
        Ongelmat ovat yleensä ratkottavissa, täytyy vain löytää keinot siihen.

        Joskus olen miettinyt, omallakin kohdallani, kuinka jännä juttu, kun ihminen tajuaa sen oman ongelmansa, mutta ei kuitenkaan tajua tehdä sille mitään, ainakaan ajoissa. Vaikka mahdollistahan se on myöhemminkin.
        Mutta kierre ei katkea koskaan, jos sitä ei katkaise, vaan jatkaa kiertoaan.
        Aina tulee myös niitä parempia päiviä, ja kun alkaa mennä vähän paremmin niin ne päivät vain lisääntyvät.


    • Hei ja hyvä, että kirjoitit tänne ja saitkin jo hyviä neuvoja! On tärkeää keskustella mieltä painavista asioista. Onko sinun mahdollista jatkaa avohoidossa katkoksesta huolimatta?

      Laitan tähän tiedoksi joitain auttavia tahoja, joihin voi olla yhteydessä anonyymisti ja matalalla kynnyksellä. Ao. palveluista voi halutessaan saada tukea ja vinkkejä myös muuhun avun hakemiseen.

      - Tukinet.net - Tukipisteesti netissä https://tukinet.net/

      Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy mm. Mieli Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

      Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Esimerkiksi joka viikko maanantaista keskiviikkoon klo 15-19 ja torsaisin klo 15-21 on Solmussa-chat päivystys, jossa voi jutella kahden kesken päivystäjän kanssa. Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.

      - Valtakunnallinen kriisipuhelin

      Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.

      - Kriisikeskukset

      Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Osassa yksiköistä myös etävastaanotto on mahdollinen. Yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/

      Ystävällisin terveisin
      MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata

    • Anonyymi

      Itsellä myös skitsofrenia diagnoosi ja olen jo eristäytynyt muusta maailmasta vanhempia lukuunottamatta. Vähän huolestuttaa kun ei ole mitään elämää enkä pysty kohtaamaan ihmisiä vaikka haluaisin. Olen 30v vasta/jo.

    • Anonyymi

      Älä turhaan syyllistä itseäis. Sinne pilven pää- sfääreihin kelpaa just sellasina kuin sinne lennähdetään.

      En osannut arvailla, mitä kremppoja ikääntyminen voi tuodakaan tullessaan.

      Pelkäsin aikaisemmin ennenaikojaan sinne joutumista. Nyt olisin jo valmis muuttamaan.

      Teetän testamentin, notta kuka vanhat moponi ja haulipyssyni perii mun jälkehein.

      En koe itteäin pahana ihmisenä, vaikka monet tyypit sylkevätkin mun perääni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      56
      2960
    2. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      66
      1477
    3. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      53
      1163
    4. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      63
      1063
    5. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      115
      957
    6. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      74
      950
    7. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      89
      872
    8. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      31
      751
    9. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      59
      748
    10. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      40
      732
    Aihe