Joku stoppi pitäsi laittaa siihen, että vain älylaitteilla pärjää kohta enää

Anonyymi-ap

On edelleen monia, joilla ei ole nettiä, sähköpostia, tablettia, kannettavaa ja älypuhelinta.

Matkahuolto lopetti vanhanaikaiset paperiliput ja siirsi ne kokonaan jonkun nykylaitteen taakse.

Missä on tällaisten toimien järki ja rajat...?! Busseja käyttää moni keski-ikäinen ja iäkäs, jolla ei ole tämmöisiä nykylaitteita.

VR:kin siirtää lippujaan yhä enempi nykylaitteiden sovelluksiin. Junaan saa vielä paperilippuja R-kioskeilta, mutta R-kioskejakin ollaan nyt vähentämässä.

Jonkun viskaalin pitäisi puuttua esimerkiksi lippuasioihin ja älylaiteasioihin niin,
että paperilippujakin edelleen saisi ja yhteiskunnassa yleensäkin selviäisi ilman
älykännyäkin.

78

620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pientä opettelua vain, ei muuta. samalla aivonystyrät herää unestaan. Hyvä!

    • Anonyymi

      Kognitiiviset kyvyt eivät kaikilla riitä siihen, että kahdeksissakymmenissä
      alkaisi opetella älylaitteita. Näpykännyn käyttökin alkaa vaikeutua.
      Joka kolmannella yli 80 vuotiaalla on esimerkiksi alkanut tai jo diagnosoitu
      muistisairaus.

    • Anonyymi

      Ei ole oikeudenmukaista, että osasta kansaa tehdään kakkosluokan
      kansalaisia. Jos älykänny on kohta kaiken edellytys,
      valtion kuuluisi sitten kustantaa se ihmisille ja opettaa käyttö.
      Noin miljoona suomalaista miettii riittääkö raha ruokaan.

      • Anonyymi

        Älä huolestu kyllä asiat järjestyy. Eikö maksukortilla voi maksaa junassa? Tämä aika ei kestä ikuisesti jotain tulee ja tekee asiat paremmiksi.
        En ole vuosiin matkustanut enää junalla isompaan lähi kaupunkiin. Enkä bussilla.
        Verkkokaupasta ostan vaatteita ja kodin tarvikkeita joita ei myydä koti kunnassa.
        R kiskoilla kävin ja näin jonon lipun ostoon. Kun kunto oli parempi matkustin usein junalla ostoksille. Isompi kaupunki on muuttunut niin ettei enää kiinnosta siellä mikään eikä ole ostos tarvetta. Vierailuja en tee mihinkään. Oma koti paras.
        Käytän nettiä tabletilla ja puhelimella. Kannettava on vanhentunut W7 jonka Vhrome selain ei päivity joten ei kelpaa enää esim verkkopankkiin. Tabletyi kätevin käytössä. En lue lehtiä vaan seuraan muuta ja sitä on videoita You Tubesta.
        Ulkomaan oikeita ay todellisia lähteitä mitä maailmalla tapahtuu. Ei siis kotimaan höpö vale mediaa.


      • Anonyymi

        Onhan nämä asiat olleet jo kauan ajankohtaisia miksi ei olla otettu osaa yhteiskunnan kehitykseen .
        Yli 10 vuotta sitten alettiin toden teolla muuttamaan asioita digitaaliseksi , sitäkin ennen jo moni asia . Mutta niin moni sanoi silloin että ” en ala opettelemaan”
        Minullakin ystävä joka olisi älynsä puolesta ihan hyvin pärjännyt vaan ei muka häntä ohjailla , nyt on liian myöhäistä , makselee rahalla ostoksensa niissä harvoissa paikoissa missä se vielä käy. Pankki tunnusta pelkää kovasti . Joten aikaa on ollut , ja kaikki ovat olleet kauan tietoisia että maailma muuttuu .
        Esim huusi lippu ei kai se mitenkään vaikea ole saada älykännyyn .
        Opetelkaa älkääkä peläkkö turhaan


      • Anonyymi

        Kyllä kai sen kännykän saa kukin itse ostaa , kerran se kirpaisee ja ne vanhat asiat eivät tule enää takaisin . Joten opettelemaan vaan ja kännyjä on monen hintaista . Ja sillä ne asiat hoituu.
        Koko maailma on muuttunut digitaaliseksi joten oppii sen kun ei pelkää koko ajan ettei muka opi


    • Anonyymi

      Esimerkiksi palvelutalolla, jossa käyn tilaisuuksissa, lounaalla
      tai kahvilla ihmisiä tapaamassa en ole kellään nähnyt älykännyä.

      • Anonyymi

        Ei ne tarvitse.


      • Anonyymi

        Kyllä jokaisella sellainen kuitenkin on huoneessaan, eivät he muuten pystyisi maksamaan palvelutalon maksuja. Useimmat palvelutalojen asukkaat ovat ihan täysivaltaisia yhteiskunnan jäseniä.
        Jos halutaan, että ikääntynyt hoitaa itse omat asiansa, joihin kuuluu mm. maksujen maksaminen eräpäivinä, niin hänellä pitää olla siihen mahdollisuus. Ilman älykännyä hänen on mahdotonta niitä hoitaa.
        Sanotaan, että voihan hän käydä pankin tiskillä. Kuinka paljon pankkikonttoreita enää on jäljellä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä jokaisella sellainen kuitenkin on huoneessaan, eivät he muuten pystyisi maksamaan palvelutalon maksuja. Useimmat palvelutalojen asukkaat ovat ihan täysivaltaisia yhteiskunnan jäseniä.
        Jos halutaan, että ikääntynyt hoitaa itse omat asiansa, joihin kuuluu mm. maksujen maksaminen eräpäivinä, niin hänellä pitää olla siihen mahdollisuus. Ilman älykännyä hänen on mahdotonta niitä hoitaa.
        Sanotaan, että voihan hän käydä pankin tiskillä. Kuinka paljon pankkikonttoreita enää on jäljellä,

        Ihmiset, joita tapaan palvelutalossa ovat osaksi ulkopuolisia.
        Palvelutalon ruokalassa ja kahvilassa voi käydä kotona asuva eläkeläinenkin
        ruokailemassa.
        Tietenkin laskut on hoidettava, mutta älykännyjä ei ole.
        Päästäkseen palvelutaloon on oltava niin huonossa kunnossa, ettei kotona
        yksin pärjää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä jokaisella sellainen kuitenkin on huoneessaan, eivät he muuten pystyisi maksamaan palvelutalon maksuja. Useimmat palvelutalojen asukkaat ovat ihan täysivaltaisia yhteiskunnan jäseniä.
        Jos halutaan, että ikääntynyt hoitaa itse omat asiansa, joihin kuuluu mm. maksujen maksaminen eräpäivinä, niin hänellä pitää olla siihen mahdollisuus. Ilman älykännyä hänen on mahdotonta niitä hoitaa.
        Sanotaan, että voihan hän käydä pankin tiskillä. Kuinka paljon pankkikonttoreita enää on jäljellä,

        Mitä ihmettä palvelutalossa tekee hyväkuntoinen älykännykän käyttäjä?
        En ole nähnyt yhtään niin hyväkuntoista siellä.
        Miksi hän ei ole kotona?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä jokaisella sellainen kuitenkin on huoneessaan, eivät he muuten pystyisi maksamaan palvelutalon maksuja. Useimmat palvelutalojen asukkaat ovat ihan täysivaltaisia yhteiskunnan jäseniä.
        Jos halutaan, että ikääntynyt hoitaa itse omat asiansa, joihin kuuluu mm. maksujen maksaminen eräpäivinä, niin hänellä pitää olla siihen mahdollisuus. Ilman älykännyä hänen on mahdotonta niitä hoitaa.
        Sanotaan, että voihan hän käydä pankin tiskillä. Kuinka paljon pankkikonttoreita enää on jäljellä,

        Ihan niin ja jos on konttoreita jäljellä niin ottavat maksun jokaisesta laskusta minkä siellä maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmettä palvelutalossa tekee hyväkuntoinen älykännykän käyttäjä?
        En ole nähnyt yhtään niin hyväkuntoista siellä.
        Miksi hän ei ole kotona?

        Palvelutalossa maksat vuokrasi asunnostasi ja jos tarvitset esim siivous apua niin saat sitä, kuka tahansa vähän vanhempi voi sinne muuttaa ja apu on verrattavissa siihen mitä lähihoitajat tekevät muissakin omissa kodeissaan Siis aitä voi asua palvelutalossa ilman mitään isompia juttuja terveyden kansaa
        Sitten on hoitokoteja siellä on ne jotka tarvitsevat hoitoa päivittäin , näillä on ero niitä ei tartte sotkea toisiinsa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne tarvitse.

        Minulla on kaksi tuttava jotka asuvat palvelutalossa 84 v ja 80 v kummallakin kännyt ja niillä hoitelevat asioitaan. Oppineet vasta noin neljä vuotta sitten , ja kummallakaan ei aikaisempaa tietoa digitaalisesta asioiden hoitamisesta .äniin että jokainen oppii kunhan vaan ihan rauhassa opettelee joku kykenevä vieressä jolla on osaaminen jo ollut lapsuudessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset, joita tapaan palvelutalossa ovat osaksi ulkopuolisia.
        Palvelutalon ruokalassa ja kahvilassa voi käydä kotona asuva eläkeläinenkin
        ruokailemassa.
        Tietenkin laskut on hoidettava, mutta älykännyjä ei ole.
        Päästäkseen palvelutaloon on oltava niin huonossa kunnossa, ettei kotona
        yksin pärjää.

        Ei ole ihan niinkään , palvelutalossa on ihan samoin kun aikaisemmassa kodissa jossa kotiavustaja käy tekemässä raskaat työt esim siivoukset. Moni joka on palvelutalossa pesee itse pyykkinsäkkin talon pesulassa ja käyvät kaupassa ihan itse joko pyörätuolissa kanssa tai rullaattorin kanssa , joten ei silloin olla niin kamalan huonossa kunnossa . Siis se on tavallinen vuokra asunto jossa on apu lähellä jos tarvitsee. Minun ystäväni tarvitsee ainoastaan siivouksen joka toinen viikko äse siitä palvelutalossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole ihan niinkään , palvelutalossa on ihan samoin kun aikaisemmassa kodissa jossa kotiavustaja käy tekemässä raskaat työt esim siivoukset. Moni joka on palvelutalossa pesee itse pyykkinsäkkin talon pesulassa ja käyvät kaupassa ihan itse joko pyörätuolissa kanssa tai rullaattorin kanssa , joten ei silloin olla niin kamalan huonossa kunnossa . Siis se on tavallinen vuokra asunto jossa on apu lähellä jos tarvitsee. Minun ystäväni tarvitsee ainoastaan siivouksen joka toinen viikko äse siitä palvelutalossa

        Esim Helsingissä on palvelutaloja, joihin eläkeläinen voi muuttaa vuokra-asuntoon. Mikäli ei jaksa hoitaa omaa ruokailuaan, voi käydä talon ruokalassa. Hän voi myös saada maksua vastaan siivoukset ja muut palvelut, joita katsovat tarvitsevansa. Taloissa on myös hoivapuoli, jossa asuvat ne henkilöt, jotka eivät enää selviä ilman jokapäiväistä apua.

        Asuintalot ovat yksityisiä ja hinnakkaita, ja sen vuoksi pienellä eläkkeellä sinnitteleviä helsinkiläisiä on omissa kodeissaan kotihoidon varassa paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä jokaisella sellainen kuitenkin on huoneessaan, eivät he muuten pystyisi maksamaan palvelutalon maksuja. Useimmat palvelutalojen asukkaat ovat ihan täysivaltaisia yhteiskunnan jäseniä.
        Jos halutaan, että ikääntynyt hoitaa itse omat asiansa, joihin kuuluu mm. maksujen maksaminen eräpäivinä, niin hänellä pitää olla siihen mahdollisuus. Ilman älykännyä hänen on mahdotonta niitä hoitaa.
        Sanotaan, että voihan hän käydä pankin tiskillä. Kuinka paljon pankkikonttoreita enää on jäljellä,

        Höh. Ne maksuthan menee suoraan asukkaan tililtä. Sen verran joku miniä tai lapsenlapsi on auttanut pankkiasioissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne tarvitse.

        Palvelutalossa asuu kaiken ikäisiä eikä kaikki edes tarvitse paljålveluja , joten kyllä ne oppii kunhan lopettavat vastaan hankaamisen ja luulevat ettei muka opi . Hieman apua joltain luotettavalta henkilöltä niin oppii sen .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmettä palvelutalossa tekee hyväkuntoinen älykännykän käyttäjä?
        En ole nähnyt yhtään niin hyväkuntoista siellä.
        Miksi hän ei ole kotona?

        Voivat olla hyväkuntoisimpia kun muuttavat sinne mutta kaikki vanhenevat koko ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on kaksi tuttava jotka asuvat palvelutalossa 84 v ja 80 v kummallakin kännyt ja niillä hoitelevat asioitaan. Oppineet vasta noin neljä vuotta sitten , ja kummallakaan ei aikaisempaa tietoa digitaalisesta asioiden hoitamisesta .äniin että jokainen oppii kunhan vaan ihan rauhassa opettelee joku kykenevä vieressä jolla on osaaminen jo ollut lapsuudessa

        Meidän kaupungissa ovat palvelutalon asukkaa pirteitä vanhuksia , käyvät itse kaupassa ja kursseilla siis ovat aktiivia koko ajan joku menee rollaattorin kanssa jos on tasapaino ongelmia. Itse päättää jos tarvitsee apua
        Sitten siellä vanhenevat ja apua tarvitsevat enemmän .


    • Anonyymi

      Vettäkään ei ole hanojen sulkeuduttua. Onko jollakin jano?

    • Anonyymi

      Ei ihmisten tarvitse itse nykyaikana enää ajatella.Meillä on valitut edustajat vaaleilla jotka Kaupunkeissa/Kunnissa/Eduskunassa/EU;ssa päätävät,"Perus"Suomalaisten
      ihmiste tekemisistä.Nämä kun ovat näitä Suomalaisten edunvalvojia."Kolhoosimaisesssa yhdyskunnassa" Suomessa eläminen on tehty
      helpoksi myös tänne tuleville.Kaikki vain Valtion-kirjastoon "Älypuhelinta"
      taplaamaan.Nämä Älypuhelimet huolletaan ,Korkeakoululaisten tutkintokokeissa,
      väärien vastauksien kautta.Viimeistään Valmistuneitten "Työmarkkinoilla"työnantajien kustanuksella.

      • Anonyymi

        Sinulla jo lienee vaikeuksia kännykän käytössä?


    • Anonyymi

      Tässä maassa on jos jonkinmoista tasa-arvo valtuutettua ja valvojaa palkattu kynänpyörittelyyn mutta sanallakaan eivät asiaa kommentoi saati tee jotain asioiden eteen . Kyllä asioitaan pitää pystyä hoitamaan ilman mitään nykyvärkkiäkin , eihän nuo edes toimi aina ja hajoilevat tuontuosta .

      • Anonyymi

        Miten niin hajoilevat. Ei ainakaan minun kännykkäni ole hajonnut kun ostaa laatu tavaraa niin ne kestää. Ja monessa kännykässä on myös neuvonta numer että saa soittaa jos ei osaa jotain . Siis apua on saatavilla , ja se entinen tyyli ei tule enää käytäntöön joten paras ostaa vaan kännykkä ja opetella eikä hangata vastaan kehitystä . Kaikkien maiden systeemit ovat digitaalisia


    • Anonyymi

      Kyllä Suomi kulkee kehityksessä ihan muiden maiden tasolla Siis maailma muuttuuko ajan ja ihmiset sen myötä .
      Monella on pelko uuteen niin kova ettei luota itseensä että oppisi nykyasiat.
      Jos osaa käyttää nettiä kirjoittelemalla Suomi24 palstoille niin oppii myös käyttämään kännyä joka on ihan vaan tietsikka sekin .

      • Anonyymi

        Tulppana on usein se ajattelu, johon me lapsena opimme: Mikä kelpasi isälle, kelpaa myös pojillekin.
        Isillemme ei kelpaisi enää oikein mikään tässä nykyelämässä, autotkin kulkevat sähköllä, ja monien meikäläisten isät elivät öljylampun valossa ja sähkölamput paloivat vain pankin konttoorissa ja kirkon kristallikruunuissa. :)) - Olisi papparaisilla opettelemista.
        Mutta olen sen pannut merkille, että kaikenlaiset uutuudet yhä herättävät monissa epäluuloa ja turhautuisen tunnetta.
        Huomaahan sen itsestäkin, kun joutuu tutustumaan vaikkapa uuteen kännykkään. Ne ei ole yhtään sellaisia kuin ne vanhat lankapuhelimet. Vuosikymmenet on lankapuhelimella pärjätty, nyt ei sekään enää kelpaa.
        Oli se ennen ihan toista!
        Mkr.


      • Anonyymi

        Aloitustahan koski asioiden hoitoa, ei nettikeskusteluja.

        Itse toki osaan käyttää niin tietsikkaa, kuin kännykkääkin, mutta silti alkaa suututtaa, kun joutuu jatkuvasti avaamaan uusia appeja. Väännä siinä sit taas uusia salasanoja. Sitä, kun neuvotaan, että samoja ei saisi käyttää.

        Piti mennä lapsenlapsen kanssa kauppakeskukseen (6km). Hänellä ei olut bussikorttia, minulla ei HSL:n tuota appia kännyssä, eikä lähimainkaan paikkaa, josta olisi saanut hänelle ostettua kertalipun. Taksilla oli sitten mentävä. Kauppakeskuksessa oli sitten paikka, jotta saimme paluumatkalle ostettua hänelle lipun. (oma bussikorttini on henk.koht. jotta sillä ei voinut toista maksaa)


      • Anonyymi

        Sehän siinä onkin kun puhutaan että puhelimella muka maksellaan . Siis puhelin osa on vaan yksi asia siinä kännyssä, sillä kännykkä on tietsikka ihan samalla lailla kun muutkin tietsikat
        Ja jos osaa kirjoitella Suomi24 sivuilla niin osaa sen tehdä kännylläkin siinä on ihan samat asiat kun omassa tietsikassakin . Siis känny on tietsikka pienoiskoossa . Mutta moni iäkkäämpi kuulee että se on puhelin ja sanovat etteivät millään puhelimella ala makselen mitään.


    • Anonyymi

      Kysymys on tasa-arvosta yhteiskunnassa. Kansalaisille olisi taattava, että perusvempaimilla pärjää. Taso kuuluu olla heikoimpien mukaan niin tasa-arvo palvelujen suhteen säilyy.
      Sehän ei estäisi muita käyttämästä kehittyneempiä vempaimia.

      • Anonyymi

        Kansalaisella pitäisi olla se vanha kunnon tapa hoitaa puhelimitse asiansa eri viranomaisten kanssa.
        On vaikea ymmärtää, miksi tämä palvelu on poistettu ja pakotettu ihmiset kännyköiden ja internetin käyttäjiksi, vaikka he eivät tarvitsisi näitä välineitä mihinkään muuhun.
        Vedotaan työvoimapulaan, korkeisiin pakkakustannuksiin ja tilanpuutteeseen. Mikään ei ole asiakkaan vika. Kun asiat on siihen malliin järjestetty, niin edellytyksen on luotava niin että kömpelömpi, köyhempi, hidasoppisempi, huononäköisempikin selviytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansalaisella pitäisi olla se vanha kunnon tapa hoitaa puhelimitse asiansa eri viranomaisten kanssa.
        On vaikea ymmärtää, miksi tämä palvelu on poistettu ja pakotettu ihmiset kännyköiden ja internetin käyttäjiksi, vaikka he eivät tarvitsisi näitä välineitä mihinkään muuhun.
        Vedotaan työvoimapulaan, korkeisiin pakkakustannuksiin ja tilanpuutteeseen. Mikään ei ole asiakkaan vika. Kun asiat on siihen malliin järjestetty, niin edellytyksen on luotava niin että kömpelömpi, köyhempi, hidasoppisempi, huononäköisempikin selviytyy.

        🌺 Yhteiskunnan tulee huomioida kaikki ihmiset. Ei tästä mitään tule,
        että nuorempien ja nokkelampien mukaan kaikki menee
        ja niitten mukaan, joilla on rahaa ja aistit ja äly tallella.


    • Anonyymi

      Pankkiasioita pitää hoitaa tietokoneella melko itsenäisesti.Pankissakin myönsivät, että ihmisille tulee ongelmia. Kuitenkin kirjastoissa ei voida aina auttaa. On se pankkisalaisuus. Pitää olla itse jämeränä, niin lopulta saa apua. Kyllä tämä on liiallisuuksiin mennyt.

      • Anonyymi

        🌺 Kirjastossa ihmeteltiin kerran miksi heidän tehtäväkseen on kuin huomaamatta
        tullut auttaa ihmisiä digi- ym. ongelmissa. Esim. tietokone- ja älykännyn
        käyttöongelmissa ja tulostamisessa jne.

        Kelle se kuuluisi ? Eikö se kuuluisi paremminkin laitteen myyjälle ?

        Se ei varsinaisesti kuulu kirjastolaitokselle eikä heillä ole siihen erikseen
        henkilökuntaa, jolla on aina tarvittaessa aikaa.


    • Anonyymi

      Ei se netti ole sen vaikeampaa koska on appi jokaiseen toimitukseen kun siitä painaa niin on siellä minne haluaa mennä ja tekstissä lukee miten on tehtävä .
      Luulen että ihmiset pelkäävät ihan turhaan näitä asioita.
      Itsekkin olin aikoinani hyvin vastaan , ja sanoin että en halua edes opetella . Mutta oli opeteltava ja sen minkä tarvitse olen oppinut, vaikka paljon on vieläkin asioita mitä en hallitse digitaalisessa maailmassa, ja Nokiakin tuli tehtyä ja vieläkin sattuu että töppäilee.
      Joten pitäisi ainakin yrittää ehkä ennekö sanoo ettei opi
      Monella on lapsenlapsia jotka näyttävät tarvittaessa miten on tehtävä .
      Kehitystä ei voi jarruttaa koska koko maailmassa tehdään samoin

      • Anonyymi

        Ei monikaan ole vastaan, mutta ei kykene oppimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei monikaan ole vastaan, mutta ei kykene oppimaan.

        Ruotsissa oli nainen Dangny joka oli 98 vuotias ja opetteli tietsikan käytön, piti kursseja muille vanhemmille joten kyllä vanhakin oppii kun halua on. Sitten jos todella alkaa muisti pätkiä niin silloin ei varmaan opikaan , joten apua on saatava silloin muualta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsissa oli nainen Dangny joka oli 98 vuotias ja opetteli tietsikan käytön, piti kursseja muille vanhemmille joten kyllä vanhakin oppii kun halua on. Sitten jos todella alkaa muisti pätkiä niin silloin ei varmaan opikaan , joten apua on saatava silloin muualta

        Pahinta on, että sanotaan, että vanhakin oppii, jos halua on. Syytös on kohtuuton.
        Dagny oli varmasti eriomainen ihminen, valpas ja nopeaälyinen vielä tuossa iässä, mutta on paljon nuorempiakin, joiden oppimiskyky on laantunut, näkökyky ja kuulo heikentyneet, väsymys vallannut. He eivät ole syypäitä siihen, että pankkitoimet eivät suju internetissä.

        On ihmisiä, jotka ovat käyneet kiertokoulun, tehneet ruumiillista työtä koko ikänsä, olleet esimerkillisiä kansalaisia siitä huolimatta, että koulutus on jäänyt alkeisiin.
        On kerta kaikkiaan törkeää sanoa, että he eivät halua oppia ja opetella yli 80-vuotiaina tietokoneen käyttöä. Kansaneläkkeellä ei tietokonetta tai kännyä osteta. Pitäisikö heidän mennä kirjastoon opettelemaan koneen käyttöä ja pelätä, että rikkovat laitteen ja joutuvat maksumiehiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahinta on, että sanotaan, että vanhakin oppii, jos halua on. Syytös on kohtuuton.
        Dagny oli varmasti eriomainen ihminen, valpas ja nopeaälyinen vielä tuossa iässä, mutta on paljon nuorempiakin, joiden oppimiskyky on laantunut, näkökyky ja kuulo heikentyneet, väsymys vallannut. He eivät ole syypäitä siihen, että pankkitoimet eivät suju internetissä.

        On ihmisiä, jotka ovat käyneet kiertokoulun, tehneet ruumiillista työtä koko ikänsä, olleet esimerkillisiä kansalaisia siitä huolimatta, että koulutus on jäänyt alkeisiin.
        On kerta kaikkiaan törkeää sanoa, että he eivät halua oppia ja opetella yli 80-vuotiaina tietokoneen käyttöä. Kansaneläkkeellä ei tietokonetta tai kännyä osteta. Pitäisikö heidän mennä kirjastoon opettelemaan koneen käyttöä ja pelätä, että rikkovat laitteen ja joutuvat maksumiehiksi.

        Tottakai on ihmisiä joilla jonkinasteinen vamma estää mutta on niitäkin jotka kykenisivät vaan eivät halua . Minulla on yksi sellainen tuttava, ihan normaali älyinen eikä minkäänlaisia muisti häiriöitä mutta epäilee koko ajan että jos menee tietsikalle niin siellä häntä petetään . Niin että ei kukaan vaadikaan että sairaiden tai vammaisten jotenkin pitäisi oppia , mutta ne jotka obåvat terveitä pysyvät kyllä oppimaan , kun on jokin osaava vierellä opettamassa .
        Ei sitä tietsikkaa oikein helpolla rokotuksia saa että se on turha pelko ,
        Joten ei tartte hermostua mitenkään, kyllä jokainen sen käsittää ettei ihminen jolla on joku sairaus tai vamma ole kykenevä käyttämään tietsikkaa. Mutta terve ihminen joka on iäkäs oppii ihan varmana se on nähty niin monet kerrat tuttava piirissä . Ja ettei ole varaa ostaa kännyä, sitä hieman ihmettelen kaikillahan on eläke , ja kun panee pienen summan sivuun joka kuukausi niin saa kokoon kännyn hinnan kaikki kännyt eivät ole niin kalliitakaan nykyään .
        Pitää ennemmin kannustaa ihmisiä se kun sanoa että on vanha, sillä vanhuus sinänsä ei ole sairaus . Ja vanhatkin aivot valmistavat joka päivä uusia soluja , viimeisten tutkimusten mukaan .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai on ihmisiä joilla jonkinasteinen vamma estää mutta on niitäkin jotka kykenisivät vaan eivät halua . Minulla on yksi sellainen tuttava, ihan normaali älyinen eikä minkäänlaisia muisti häiriöitä mutta epäilee koko ajan että jos menee tietsikalle niin siellä häntä petetään . Niin että ei kukaan vaadikaan että sairaiden tai vammaisten jotenkin pitäisi oppia , mutta ne jotka obåvat terveitä pysyvät kyllä oppimaan , kun on jokin osaava vierellä opettamassa .
        Ei sitä tietsikkaa oikein helpolla rokotuksia saa että se on turha pelko ,
        Joten ei tartte hermostua mitenkään, kyllä jokainen sen käsittää ettei ihminen jolla on joku sairaus tai vamma ole kykenevä käyttämään tietsikkaa. Mutta terve ihminen joka on iäkäs oppii ihan varmana se on nähty niin monet kerrat tuttava piirissä . Ja ettei ole varaa ostaa kännyä, sitä hieman ihmettelen kaikillahan on eläke , ja kun panee pienen summan sivuun joka kuukausi niin saa kokoon kännyn hinnan kaikki kännyt eivät ole niin kalliitakaan nykyään .
        Pitää ennemmin kannustaa ihmisiä se kun sanoa että on vanha, sillä vanhuus sinänsä ei ole sairaus . Ja vanhatkin aivot valmistavat joka päivä uusia soluja , viimeisten tutkimusten mukaan .

        Valitettavasti se kännykän ostoon tarvittavan rahan lisäksi tulee vielä liittymämaksut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahinta on, että sanotaan, että vanhakin oppii, jos halua on. Syytös on kohtuuton.
        Dagny oli varmasti eriomainen ihminen, valpas ja nopeaälyinen vielä tuossa iässä, mutta on paljon nuorempiakin, joiden oppimiskyky on laantunut, näkökyky ja kuulo heikentyneet, väsymys vallannut. He eivät ole syypäitä siihen, että pankkitoimet eivät suju internetissä.

        On ihmisiä, jotka ovat käyneet kiertokoulun, tehneet ruumiillista työtä koko ikänsä, olleet esimerkillisiä kansalaisia siitä huolimatta, että koulutus on jäänyt alkeisiin.
        On kerta kaikkiaan törkeää sanoa, että he eivät halua oppia ja opetella yli 80-vuotiaina tietokoneen käyttöä. Kansaneläkkeellä ei tietokonetta tai kännyä osteta. Pitäisikö heidän mennä kirjastoon opettelemaan koneen käyttöä ja pelätä, että rikkovat laitteen ja joutuvat maksumiehiksi.

        Ei ole pitkä siitä kun luin kun yksi mies lopetti lottoamasta kun lotto muutti kupongeista omalle nimelle pelattavaksi.
        Tämä mies ei voinut ymmärtää että se muutos oli asiakkaan parhaaksi, vaan ja sanoi ettei anna henkilötunnuksiaan kellekkään .
        Siis pelkäsi kovasti siksi kun ei ymmärtänyt ja siksi lopetti pelaamasta. Vaikka siinä nyt ei mitään vahinkoa sinänsä tullut hänelle koska ei voittoja ollut tullut siihenkään asti.

        Sama asia pankki tunnuksen kanssa, moni luulee että vastaanottaja näkee heidän pankkitunnuksensa jos sen nappailen kännyynsä . Siis pankkitunnus on ainoastaan oma nimikirjoitus ei muuta . Niinkauan kun on vääriä käsityksiä asioista ei tietenkään hommata tietsikkaa .
        Moni ei myöskään tiedä että kännykän on sinänsä tietsikka vaikka sillä nyt voikin soitella . Niin että paljon on asioita mitkä estävät ihmisiä käyttämästä digitaalisia asioita . Joten heille pitäisi olla joku asiamies joka hoitaa laskujen maksamisen , koska kohta ei enää edes tule laskutkaan paperisena ainoastaan digitaalisena .
        Joissakin paikoissa on kuulemma hommattu jokin virkamies auttamaan laskujen maksamisessa . Kohta ei edes mikään kauppalan ota vastaan rahaa koska maksusysteemi on digitaalinen , mutta monellahan onkortti mitä voi käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti se kännykän ostoon tarvittavan rahan lisäksi tulee vielä liittymämaksut.

        Näin on. Näpykännyn saa 50 eurolla ja halvin liittymä on alle kympin.
        Miksi niille, jotka oppivat vielä helposti uusia asioita on niin vaikeaa
        hyväksyä sitä, että toiset eivät vain opi. Uudet asiat eivät painu muistiin enää
        kuin korkeintaan hetkeksi.

        Älykännyäkin pitää ilmeisesti usein päivittää ja hankkia uusi ajanmukaisempi.
        On ihmisiä, jotka eivät osaa nostaa rahaa pankkiautomaatista.
        He olettivat ehkä, että ei tarvitse oppia heidän elämänsä aikana.
        He olivat tottuneet käymään pankissa.
        Kun pankkikonttoriverkosto supistettiin yht'äkkiä olemattomiin,
        sitten meni vaikeaksi, kun oli jo tullut ikää eikä uskaltanut
        pankkiautomaattiin koskea ollenkaan.
        Tutulleni kävi niin. Hän pelkäsi, että jos yhdenkin kerran painaa väärin
        menettää rahansa.
        Tämä henkilö oli syntynyt 1924. Käynyt muutaman vuoden kansakoulua
        ennen sotaa.
        Muistisairaus oli alkanut kehittyä hitaasti 70 vuotta täytettyään. Sehän voi
        kehittyä kymmenenkin vuotta, ennenkuin tulee selkeät oireet.
        Joka kolmannella 80v täyttäneellä on muistisairaus alullaan tai jo diagnoosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Näpykännyn saa 50 eurolla ja halvin liittymä on alle kympin.
        Miksi niille, jotka oppivat vielä helposti uusia asioita on niin vaikeaa
        hyväksyä sitä, että toiset eivät vain opi. Uudet asiat eivät painu muistiin enää
        kuin korkeintaan hetkeksi.

        Älykännyäkin pitää ilmeisesti usein päivittää ja hankkia uusi ajanmukaisempi.
        On ihmisiä, jotka eivät osaa nostaa rahaa pankkiautomaatista.
        He olettivat ehkä, että ei tarvitse oppia heidän elämänsä aikana.
        He olivat tottuneet käymään pankissa.
        Kun pankkikonttoriverkosto supistettiin yht'äkkiä olemattomiin,
        sitten meni vaikeaksi, kun oli jo tullut ikää eikä uskaltanut
        pankkiautomaattiin koskea ollenkaan.
        Tutulleni kävi niin. Hän pelkäsi, että jos yhdenkin kerran painaa väärin
        menettää rahansa.
        Tämä henkilö oli syntynyt 1924. Käynyt muutaman vuoden kansakoulua
        ennen sotaa.
        Muistisairaus oli alkanut kehittyä hitaasti 70 vuotta täytettyään. Sehän voi
        kehittyä kymmenenkin vuotta, ennenkuin tulee selkeät oireet.
        Joka kolmannella 80v täyttäneellä on muistisairaus alullaan tai jo diagnoosi.

        Kyllä minuakin tympii tässä ketjussa nuo muutamat ylimieliset kommentit tästä oppimisesta.

        Pitäisi ymmärtää, että tänään tarvitaan tietsikkaa/älykännyä paljon muuhunkin, kuin vain laskujen maksuun eli ei olla samassa tilanteessa, kuin 20-vuotta sitten.

        Tuolla ylempänä kerroin, kun jouduin turvautumaan lapsenlapseni kanssa taksiin Meillä, kun ei raha kelpaa julkiseen liikenteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahinta on, että sanotaan, että vanhakin oppii, jos halua on. Syytös on kohtuuton.
        Dagny oli varmasti eriomainen ihminen, valpas ja nopeaälyinen vielä tuossa iässä, mutta on paljon nuorempiakin, joiden oppimiskyky on laantunut, näkökyky ja kuulo heikentyneet, väsymys vallannut. He eivät ole syypäitä siihen, että pankkitoimet eivät suju internetissä.

        On ihmisiä, jotka ovat käyneet kiertokoulun, tehneet ruumiillista työtä koko ikänsä, olleet esimerkillisiä kansalaisia siitä huolimatta, että koulutus on jäänyt alkeisiin.
        On kerta kaikkiaan törkeää sanoa, että he eivät halua oppia ja opetella yli 80-vuotiaina tietokoneen käyttöä. Kansaneläkkeellä ei tietokonetta tai kännyä osteta. Pitäisikö heidän mennä kirjastoon opettelemaan koneen käyttöä ja pelätä, että rikkovat laitteen ja joutuvat maksumiehiksi.

        🌺 Olen samaa mieltä kanssasi anonyymi 18:56

        eikä muuten kirjastollekaan kuulu älylaitteiden käytön neuvonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai on ihmisiä joilla jonkinasteinen vamma estää mutta on niitäkin jotka kykenisivät vaan eivät halua . Minulla on yksi sellainen tuttava, ihan normaali älyinen eikä minkäänlaisia muisti häiriöitä mutta epäilee koko ajan että jos menee tietsikalle niin siellä häntä petetään . Niin että ei kukaan vaadikaan että sairaiden tai vammaisten jotenkin pitäisi oppia , mutta ne jotka obåvat terveitä pysyvät kyllä oppimaan , kun on jokin osaava vierellä opettamassa .
        Ei sitä tietsikkaa oikein helpolla rokotuksia saa että se on turha pelko ,
        Joten ei tartte hermostua mitenkään, kyllä jokainen sen käsittää ettei ihminen jolla on joku sairaus tai vamma ole kykenevä käyttämään tietsikkaa. Mutta terve ihminen joka on iäkäs oppii ihan varmana se on nähty niin monet kerrat tuttava piirissä . Ja ettei ole varaa ostaa kännyä, sitä hieman ihmettelen kaikillahan on eläke , ja kun panee pienen summan sivuun joka kuukausi niin saa kokoon kännyn hinnan kaikki kännyt eivät ole niin kalliitakaan nykyään .
        Pitää ennemmin kannustaa ihmisiä se kun sanoa että on vanha, sillä vanhuus sinänsä ei ole sairaus . Ja vanhatkin aivot valmistavat joka päivä uusia soluja , viimeisten tutkimusten mukaan .

        ""Tottakai on ihmisiä joilla jonkinasteinen vamma estää mutta on niitäkin jotka kykenisivät vaan eivät halua ""

        VAMMA ???
        Monilla ihmisen kongnitiiviset kyvyt heikkenevät vanhemmiten.
        Oletko koskaan kuullut ?!
        Kaikilla heikkenee, kun tarpeeksi kauan elää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai on ihmisiä joilla jonkinasteinen vamma estää mutta on niitäkin jotka kykenisivät vaan eivät halua . Minulla on yksi sellainen tuttava, ihan normaali älyinen eikä minkäänlaisia muisti häiriöitä mutta epäilee koko ajan että jos menee tietsikalle niin siellä häntä petetään . Niin että ei kukaan vaadikaan että sairaiden tai vammaisten jotenkin pitäisi oppia , mutta ne jotka obåvat terveitä pysyvät kyllä oppimaan , kun on jokin osaava vierellä opettamassa .
        Ei sitä tietsikkaa oikein helpolla rokotuksia saa että se on turha pelko ,
        Joten ei tartte hermostua mitenkään, kyllä jokainen sen käsittää ettei ihminen jolla on joku sairaus tai vamma ole kykenevä käyttämään tietsikkaa. Mutta terve ihminen joka on iäkäs oppii ihan varmana se on nähty niin monet kerrat tuttava piirissä . Ja ettei ole varaa ostaa kännyä, sitä hieman ihmettelen kaikillahan on eläke , ja kun panee pienen summan sivuun joka kuukausi niin saa kokoon kännyn hinnan kaikki kännyt eivät ole niin kalliitakaan nykyään .
        Pitää ennemmin kannustaa ihmisiä se kun sanoa että on vanha, sillä vanhuus sinänsä ei ole sairaus . Ja vanhatkin aivot valmistavat joka päivä uusia soluja , viimeisten tutkimusten mukaan .

        ""Ja ettei ole varaa ostaa kännyä, sitä hieman ihmettelen kaikillahan on eläke , ja kun panee pienen summan sivuun joka kuukausi niin saa kokoon kännyn hinnan kaikki kännyt eivät ole niin kalliitakaan nykyään""

        Ihmettele sinä vaan. Et ilmeisesti seuraa aikaasi ja asioita.
        Suomessa on noin miljoona ihmistä, joilla on toimeentulovaikeuksia,
        ainakin puolella raha ei riitä välttämättömäänkään koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ""Tottakai on ihmisiä joilla jonkinasteinen vamma estää mutta on niitäkin jotka kykenisivät vaan eivät halua ""

        VAMMA ???
        Monilla ihmisen kongnitiiviset kyvyt heikkenevät vanhemmiten.
        Oletko koskaan kuullut ?!
        Kaikilla heikkenee, kun tarpeeksi kauan elää.

        . Olen työni puolesta ollut yhteydessä niin moneen iäkkääseen että ole kyllä tietoinen että että kongnitiiviset kyvyt heikkenee , joten kyselet pisteliäästi olenko koskaan kuullut, juu olen kuullut ja keskustellut monien kymmenien vanhusten kanssa näistä asioista monituiset kerrat . Joten olen hyvin tietoinen ihmisen vanhenemisesta .
        Mutta totuus on kyllä se että moni pelkää turhaan netin käyttöä , kun jaksaa opettajiaan vaan rauhallisesti niin oppivat , ja ovat mielissään että osaavat. Ämoni vanhempi mies luulee että pankkitunnus näkyy niille joille asiat lähetetään ja sanovat etteivät ala näytelmään tunnuksiaan kellekkään. Siis ennakkoluuloja nekin, mutta kun selittää ettei se näy kenellekkään ja kertoo miten se toimii niin muutama on oppinut netin käytön. Itse olen sitä mieltä että sitä voi kannustaa toista ihmistä ja olla vieressä opettamassa , sillä ne jotka ovat oppineet .
        Vaikuttaa siltä että jos sanoo asiaa mistä on kokemusta niin katsotaan että on ylimielinen jotenkin,
        Ei kai tässä iässä mitään ylimielisyyttä ole ainoastaan puhuin asiasta joka oli aiheena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        . Olen työni puolesta ollut yhteydessä niin moneen iäkkääseen että ole kyllä tietoinen että että kongnitiiviset kyvyt heikkenee , joten kyselet pisteliäästi olenko koskaan kuullut, juu olen kuullut ja keskustellut monien kymmenien vanhusten kanssa näistä asioista monituiset kerrat . Joten olen hyvin tietoinen ihmisen vanhenemisesta .
        Mutta totuus on kyllä se että moni pelkää turhaan netin käyttöä , kun jaksaa opettajiaan vaan rauhallisesti niin oppivat , ja ovat mielissään että osaavat. Ämoni vanhempi mies luulee että pankkitunnus näkyy niille joille asiat lähetetään ja sanovat etteivät ala näytelmään tunnuksiaan kellekkään. Siis ennakkoluuloja nekin, mutta kun selittää ettei se näy kenellekkään ja kertoo miten se toimii niin muutama on oppinut netin käytön. Itse olen sitä mieltä että sitä voi kannustaa toista ihmistä ja olla vieressä opettamassa , sillä ne jotka ovat oppineet .
        Vaikuttaa siltä että jos sanoo asiaa mistä on kokemusta niin katsotaan että on ylimielinen jotenkin,
        Ei kai tässä iässä mitään ylimielisyyttä ole ainoastaan puhuin asiasta joka oli aiheena.

        Et sinä ole ylimielinen. Luulet vain kaikkien vanhusten olevan samanlaisia
        ja mitätöit muitten mielipiteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        . Olen työni puolesta ollut yhteydessä niin moneen iäkkääseen että ole kyllä tietoinen että että kongnitiiviset kyvyt heikkenee , joten kyselet pisteliäästi olenko koskaan kuullut, juu olen kuullut ja keskustellut monien kymmenien vanhusten kanssa näistä asioista monituiset kerrat . Joten olen hyvin tietoinen ihmisen vanhenemisesta .
        Mutta totuus on kyllä se että moni pelkää turhaan netin käyttöä , kun jaksaa opettajiaan vaan rauhallisesti niin oppivat , ja ovat mielissään että osaavat. Ämoni vanhempi mies luulee että pankkitunnus näkyy niille joille asiat lähetetään ja sanovat etteivät ala näytelmään tunnuksiaan kellekkään. Siis ennakkoluuloja nekin, mutta kun selittää ettei se näy kenellekkään ja kertoo miten se toimii niin muutama on oppinut netin käytön. Itse olen sitä mieltä että sitä voi kannustaa toista ihmistä ja olla vieressä opettamassa , sillä ne jotka ovat oppineet .
        Vaikuttaa siltä että jos sanoo asiaa mistä on kokemusta niin katsotaan että on ylimielinen jotenkin,
        Ei kai tässä iässä mitään ylimielisyyttä ole ainoastaan puhuin asiasta joka oli aiheena.

        Ovatkohan kognitiiviset kykysi heikentyneet, kun et ymmärrä, että muillakin voi
        olla kokemuksia vanhuksista eivätkä ne kaikki ole samanlaisia kuin sinulla ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        . Olen työni puolesta ollut yhteydessä niin moneen iäkkääseen että ole kyllä tietoinen että että kongnitiiviset kyvyt heikkenee , joten kyselet pisteliäästi olenko koskaan kuullut, juu olen kuullut ja keskustellut monien kymmenien vanhusten kanssa näistä asioista monituiset kerrat . Joten olen hyvin tietoinen ihmisen vanhenemisesta .
        Mutta totuus on kyllä se että moni pelkää turhaan netin käyttöä , kun jaksaa opettajiaan vaan rauhallisesti niin oppivat , ja ovat mielissään että osaavat. Ämoni vanhempi mies luulee että pankkitunnus näkyy niille joille asiat lähetetään ja sanovat etteivät ala näytelmään tunnuksiaan kellekkään. Siis ennakkoluuloja nekin, mutta kun selittää ettei se näy kenellekkään ja kertoo miten se toimii niin muutama on oppinut netin käytön. Itse olen sitä mieltä että sitä voi kannustaa toista ihmistä ja olla vieressä opettamassa , sillä ne jotka ovat oppineet .
        Vaikuttaa siltä että jos sanoo asiaa mistä on kokemusta niin katsotaan että on ylimielinen jotenkin,
        Ei kai tässä iässä mitään ylimielisyyttä ole ainoastaan puhuin asiasta joka oli aiheena.

        Pelko on monille ylivoimainen este. Kone on kallis. Taitamaton pelkää aiheuttavansa vahinkoa. Pankkiasioissa voi tehdä virheitä, joissa menetetään rahaa. Moni tottumaton saa koneen juntturaan ja mikään ei toimikaan. Naputellaan sama virheellinen koodi aina uudestaan. Jokaisella ikäihmisellä on muistissa joku moka, jonka vuoksi piti saada apua.
        Ei tunnu hyvältä, jos jokaisen laskun maksaminen aiheuttaa pelkoa ja ahdistusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä ole ylimielinen. Luulet vain kaikkien vanhusten olevan samanlaisia
        ja mitätöit muitten mielipiteet.

        En mitätöi vaan haluan kannustaa , sillä ne vanhukset jotka kirjoittelevat netissä voivat ihan hyvin tehdä sen myös kännyssä sillä känny on myöskin tietokone ja sillä tehdään ihan samat asiat kun pöydällä olevalla tietsikalla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovatkohan kognitiiviset kykysi heikentyneet, kun et ymmärrä, että muillakin voi
        olla kokemuksia vanhuksista eivätkä ne kaikki ole samanlaisia kuin sinulla ?

        No sehän kertoo ihan vaan millaisia ihmiset ovat.
        Joten sinä haastat riitaa jotenkin sillä minä haluan ainoastaan kannustaa nettiä pelkääviä
        Joten jätä juttusi kongnitiivisistä kyvyistäni sinne minne ne kuuluvat, en ole täällä siksi että sinunlaisesi jotka tulkkaavat väärin mitä kirjoitan olisivat mikään erityinen kohde keskustelulle .
        Tiedän että niin moni vanhus on oppinut köyttämään digitaalisia asioita , kun ovat saaneet siihen hieman opastusta.
        Mutta sitten jos on muisti sairaus kysymyksesssä niin asia on toinen.
        Joten anna olla arvostelusi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En mitätöi vaan haluan kannustaa , sillä ne vanhukset jotka kirjoittelevat netissä voivat ihan hyvin tehdä sen myös kännyssä sillä känny on myöskin tietokone ja sillä tehdään ihan samat asiat kun pöydällä olevalla tietsikalla

        Voivat toki, mutta mietihän sitä eroa älykännyn hipaisunäppikseen ja tietsikan näppikseen.

        Sinun sormesi voivat olla vetreät hipaisuunkin, kaikkien ei.

        Hallitsetko sinä sen nopean peukuilla kirjoittelun älykännylläsi?


    • Anonyymi

      Elämä supistuu ja käyttötavat joudumme muuttamaan , pakosta .

    • Anonyymi

      Oikeassa olet ja itse samaa mieltä
      Jollei raha kelpaa, pitää päästä ilman rahaa elikkä ilmaiseksi!

    • Anonyymi

      Mulla Nokia 3720 :)

      Per-kel

    • Anonyymi

      Palveluja on velvollisuus tuottaa kaikille niillekin, joilla ei ole älykännyä.
      Se tuli esiin pankkipalvelujen uudistuksen yhteydessä.
      Nettipankkiin on päästävä kirjautumaan ilman älykännyä ja pääsee.

      Toinen asia on sitten netin puuttuminen ja pankkikonttoreiden väheneminen.
      Niiden asiointimatkat pitenivät, joilla ei ole internettiä.
      Vaikkei ole nettiä oletan, että laskut saa kuitenkin maksuun
      tekemällä pankissa suoraveloitussopimuksen ?
      Automaatilta voi nostaa rahaa, mutta siihenkään ei kykene jokainen.

    • Kyllä minunkin nahan alla tuota arkuutta vähän on, lienee luonteenpiirre, kun olen tarkkana kaikessa asioiden hoidossa.
      Kyllä ne väliin kinkkisiäkin on.
      Tässä poika teki minulle rekisteröinti-ilmoitusta, (vieressä olin seuraamassa).
      Sitten tuli kohta, mihin laitettiin päivämäärä. kuukaisi, vuosi jolloin omistus alkoi.
      Ei sitten millään huolinut päivämäärää, eikä päästy eteenpäin.
      Poika soitti Trafille ja kysyi, miksi päivämäärä ei kelpaa.
      Eivät osanneet neuvoa.
      Kirjoituskotelon päässä oli pieni ruutu.
      Tuumasin, mikähän tuo ruutu on. Poika napautti siitä.
      Sieltä tuli päivämäärävalinta. No sitten päästiin eteenpäin.
      Mistään ei käynyt ilmi, että se pitää otta tuon pienen ruudun kautta, eikä itse kirjoitettu kelpaa.
      No ihan itse sitten tein myytävästä autosta ostajalle varmenteen. (Öhöm, no poika oli ´´takavaikuttajana´´ siinä.)
      Itselläni on noita auttajia kyllä, kahdessa sukupolvessa.

      • Anonyymi

        Kyllä meillä kaikilla on vielä paljon asioita mitä ei osasta , ja kun opettelee ensin ne tärkeimmät niin sitten vähitellen muutakin
        Esim kun maksaa laskut kännyllä scannaamalla ne niin se käy todella nopeasti .
        Mutta sitten on minullakin aina välillä asioita että saa soitella lastenlapsille jotka tulee auttamaan .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä meillä kaikilla on vielä paljon asioita mitä ei osasta , ja kun opettelee ensin ne tärkeimmät niin sitten vähitellen muutakin
        Esim kun maksaa laskut kännyllä scannaamalla ne niin se käy todella nopeasti .
        Mutta sitten on minullakin aina välillä asioita että saa soitella lastenlapsille jotka tulee auttamaan .

        Vielä helpompaa on laittaa laskut E-laskuksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vielä helpompaa on laittaa laskut E-laskuksi.

        3 laskua olen laittanut e-laskuksi. Ne jotka rupesivat paperilaskusta ryöväämään eniten.
        Siinäkin oli semmonen kummallisuus, kun aloin sitä tekeen, että ensimmäisstä kohdasta ei päässyt mihinkään, vasta toisesta kun näpäytin alkoi pelittää.
        Yleensä kai sitä aloitetaan ekakohdasta.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        3 laskua olen laittanut e-laskuksi. Ne jotka rupesivat paperilaskusta ryöväämään eniten.
        Siinäkin oli semmonen kummallisuus, kun aloin sitä tekeen, että ensimmäisstä kohdasta ei päässyt mihinkään, vasta toisesta kun näpäytin alkoi pelittää.
        Yleensä kai sitä aloitetaan ekakohdasta.

        Mulla ei aikoinaan ollut mitään ongelmaa ja olen laittanut myös E-laskut automaattisesti
        hyväksytyiksi.
        Pankeilla on tietty erilaiset ohjelmat ja voihan tuossa sinun tapauksessasi olla niin, että oli "hetken häiriö". :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä meillä kaikilla on vielä paljon asioita mitä ei osasta , ja kun opettelee ensin ne tärkeimmät niin sitten vähitellen muutakin
        Esim kun maksaa laskut kännyllä scannaamalla ne niin se käy todella nopeasti .
        Mutta sitten on minullakin aina välillä asioita että saa soitella lastenlapsille jotka tulee auttamaan .

        Oletkohan nyt jo ajasta jäljessä?

        Tänään on Mobile Bay.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletkohan nyt jo ajasta jäljessä?

        Tänään on Mobile Bay.

        Katsos kun kaikissa maissa ei ole tätä mobilem bay käytännössä , niin että ihan vaan ajankohtaisilla maksellaan .


    • Anonyymi

      Oi, saammeko me oikein ulkomailta neuvoa älylaitteiden käyttöön.😂

      • Anonyymi

        Onko tarpeellista ilkeillä ?


    • Anonyymi

      Puolitoista vuosisataa sitten kyseltiin,miksi jokaise

    • Anonyymi

      n pitää oppia lukemaan.

    • Anonyymi

      Niin kauan kuin asia luterilaisdemokraatille sopii.

    • Anonyymi

      Hyvä aloitus!
      Vaikka osittain pärjäänkin vielä, on totta paljon on heitä, että ei pysy
      "tämän ajan tasalla." Muutosta pitäisi tulla. Eihän pankkeihinkaan pääse
      usein pitää varata aika. Eikä voi maksaa rahalla mitään. Kyllä kaipaisin
      vanhaa aikaa ...osittain.

      • Anonyymi

        Rahalla voi toki vielä maksaa ja sitä pitää olla aina lompakossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rahalla voi toki vielä maksaa ja sitä pitää olla aina lompakossa.

        Eikä voi

        Mene tuntemattomassa kaupungissa bussiin ja kokeile

        Aloita Stadista

        Pysäkille jäät ko likkoinesi


    • Anonyymi

      Vähän myöhässä tämä kommentti ja ei liity junalippuihin, mutta minä olen jo pidemmän aikaa halunnut matkustaa Lakeuden junassa. Helsingistä Ouluun. Sitten Oulusta Kajaaniin ja bussilla kotiin. Tai toisinpäin. Meidänkin paikkakunnalta on lopetettu R kioski ihan vasta muutama viikko sitten. Täytyy ostaa junalippu netistä.

    • Anonyymi

      kannattaa viimeistään nyt ottaa tekoälyllä tekeminen haltuun jos ei halua pudota kelkasta...

    • Anonyymi

      Näinhän se on joka maassa nykyisin . Kun ostaa kännykän millä voi hoidella kaikki asiat ja kun on oppinut sen niin helposti kaikki asiat hoituu.

      Kohta ei enää ole edes paperihahaa käytössä , niin. Että meidän vanhojen on yritettävä pysyä mukana näissä uusissa asioissa . Ei se niin vaikeaa ole kun moni luulee ja sanoo ettei tule oppimaankaan koskaan .
      Kun ostaa kännykän ja joku opettaa niin äkkiä sen oppii kun ei pelkää liikaa sitä ettei muka opi.äkätevästi asiat hoituu kännykällä .
      Eräs 96 vuotias opetteli ja käytti sitä kymmenen vuotta , silloin oppii nuorempikin asiat.
      Ei Suomi ole ainutta maa , vaan joka maassa on nämä jutut käytössä nyt , niin että paras kun hankii vejåkeet ja opettelee jonkun luotettavan ihmisen kanssa

    • Anonyymi

      Miten luulet että siihen mitää stoppia båvoi tulla kaikki maat hoitelee asiansa digitaalisesti , suomalaiset mukaan luettuina. Miksi ei ole kiinnostanut jo kymmenen vuotta sitten opetella koska ailloin jo sanottiin että kaikki asiat muuttuvat digitaalisiksi
      Siis se on tiedetty niin kauan että luulisi kaikkien ymmärtävän ettei se vanha aika enää palaa ei muuta kun vaan menet ostamaan kännykän ja käsket jonkun opettaa sinua.

      • Anonyymi

        Ei suinkaan kaikki maat hoitele asioita digitaalisesti.
        EU:ssakin on maita, joissa digitaalisuus ei sillä tasolla
        kuon Suomessa.

        Suomessa menee liian lujaa. Niitten ihmisten elämää ei saa vaikeuttaa,
        joilla ei ole mahdollisuus hoitaa digitaalisesti asioita.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8236
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe