Ollaanko kiinassa fiksumpia?

William Shakespeare

Kiinalaiset tuntuvat olevan melko fiksua porukkaa. Heidän pääuskontonnoissaan kung fu-tselaisuudessa, buddhalaisuudessa ja taolaisuudessa ei ole jumalaa/jumalia.

18

1184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Freak2

      ...pitääkö jumalattomuutta fiksuna. Minä uskon Jumalaan, mutten siltikään tunne olevani yhtään sen tyhmempi kuin kiinalaisetkaan.

      • Diagoras

        olet kuitenkin! Hahahahahaa!


      • Freak2
        Diagoras kirjoitti:

        olet kuitenkin! Hahahahahaa!

        ..missä muka olen tyhmempi? Onko väärin uskoa, jos se tekee ihmisestä onnellisen? Onko sinulla oikeutta tuomita uskovaiset tyhmiksi? En minäkään väitä sinua tyhmäksi, vai etkai arvostele ihmisiä heidän uskonsa perusteella?


      • hmmm
        Freak2 kirjoitti:

        ..missä muka olen tyhmempi? Onko väärin uskoa, jos se tekee ihmisestä onnellisen? Onko sinulla oikeutta tuomita uskovaiset tyhmiksi? En minäkään väitä sinua tyhmäksi, vai etkai arvostele ihmisiä heidän uskonsa perusteella?

        koska eihän ole väärin sanoa lapselle, että joulupukki on olemassa, jos se tekee hänestä onnellisen.


    • Mamaki

      Kiinassa ateisti jahtaa ateistia... kommunisti buddhalaista, taolaista...

    • Jobi

      Yleistä: Kiinalaisessa kansanuskossa jumalat liittyvät yhteiskuntaan. Esimerkiksi kodeissa on keittiöjumalan kuva, joka uutena vuonna sivellään hunajalla, että se kertoisi taivaalliselle hallitsijalle hyviä asioita perheestä. Sitten kuva upotetaan viiniin, että keittiöjumalan pää menee sekaisin, eikä se pystyisi puhumaan pahaa perheestä Lopuksi kuva poltetaan, ja savun myötä keittiöjumala siirtyy taivaaseen. Kierros alkaa uudestaan seisemän päivän jälkeen.

      Kungfutselaisuus: Kungfutse ei koskaan sanonut, että jumalia ei olisi. Hän vain ei ollut kiinnostunut 'taivaallisista', koska maailman asioissakin riitti tekemistä. Hän loi yhteiskunta-eettisen järjestelmän, jonka pohjana olivat sovelias käytös JA vanhat uskonnolliset tavat.

      Buddhalaisuus: Buddhalaisuus tuli Kiinaan mahajana-muodossa. Aluksi sitä vastustettiin, koska jälleensyntymisoppi ei istunut hyvin yhteen esi-isien palvonnan kanssa. Mahajana-buddhalaisuudessa Buddhaa palvotaan jumalallisena hahmona. Buddhalaisuudessa ei kielletä jumalien olemassa oloa. Päinvastoin Buddhan elämäntarinassa kerrotaan esimerkiksi hänen kohtaamisestaan kuoleman jumala Maran kanssa. Mutta jumalat eivät ole tärkeitä ihmisen nirvanan saavuttamiselle. Voisi jopa sanoa, että ihminen on paremmassa asemassa kuin jumalat. Ne ovat eräänlaisessa 'kehitysloukussa'.

      Taolaisuus: Taolaisuus tunsi alunperin Maan ja Taivaan liiton, jangin ja jinin, jotka muodostivat kaikkeuden. Tätä hallitsee TAO, jonka voisi suomentaa sanoilla tie/taivas/jumala/luonnonlaki/luonto. Taolaisuudessa kuitenkin alettiin myös palvoa paikallisia jumaluuksia. Tärkein on ehkä jade-keisari. Jade-keisari on henkimaailman, tähtien ja tähtikuvioiden herra. Lisäksi on merenjumalia, kaupankäynnin jumala jne.

      • William Shakespeare

        Olen lukenut tao te jingin jossa ei sanallakaan mainita jumalaa - kirjoittamasi on vain tulkintaa ja kansan keskuudessa vääristynyttä uskonnollisuutta. Kung fu-tse ei sanallakaan mainitse jumalaa "keskusteluissaan". Itse olen hyvin asioihin perehtynyt zen-buddhalainen ja "uskonnossani" ei hyväksytä käsitettä jumala.


      • mikko2gf
        William Shakespeare kirjoitti:

        Olen lukenut tao te jingin jossa ei sanallakaan mainita jumalaa - kirjoittamasi on vain tulkintaa ja kansan keskuudessa vääristynyttä uskonnollisuutta. Kung fu-tse ei sanallakaan mainitse jumalaa "keskusteluissaan". Itse olen hyvin asioihin perehtynyt zen-buddhalainen ja "uskonnossani" ei hyväksytä käsitettä jumala.

        Kyllähän pahempaakin typeryyttä on olemassa kuin ateisteja. Jotkuthan palvovat itse saatanaa, joten en nyt ehkä menisi sanomaan että kiinalaiset olisivat niin tyhmiä kun eivät tajua ottaa Jeesusta vastaan, mutta onneksi sinnekkin maahan on lähtenyt paljon lähetyssaarnaajia viemään sanaa ja siellä tosiaan syttyi suuria herätyksiä. Lukekaapa kirjoja kiinan herätyksistä.


      • Jobi
        William Shakespeare kirjoitti:

        Olen lukenut tao te jingin jossa ei sanallakaan mainita jumalaa - kirjoittamasi on vain tulkintaa ja kansan keskuudessa vääristynyttä uskonnollisuutta. Kung fu-tse ei sanallakaan mainitse jumalaa "keskusteluissaan". Itse olen hyvin asioihin perehtynyt zen-buddhalainen ja "uskonnossani" ei hyväksytä käsitettä jumala.

        Okei


      • nyt
        mikko2gf kirjoitti:

        Kyllähän pahempaakin typeryyttä on olemassa kuin ateisteja. Jotkuthan palvovat itse saatanaa, joten en nyt ehkä menisi sanomaan että kiinalaiset olisivat niin tyhmiä kun eivät tajua ottaa Jeesusta vastaan, mutta onneksi sinnekkin maahan on lähtenyt paljon lähetyssaarnaajia viemään sanaa ja siellä tosiaan syttyi suuria herätyksiä. Lukekaapa kirjoja kiinan herätyksistä.

        edes typeryyden asteita jaotella Jeesuksen ulkopuolella. Tai eihän sitä oikeastaan typeryydeksi kannattaisi tulkita vaan sokeudeksi tai eksytyksen uhriksi joutumiseksi.


      • mikko2gf kirjoitti:

        Kyllähän pahempaakin typeryyttä on olemassa kuin ateisteja. Jotkuthan palvovat itse saatanaa, joten en nyt ehkä menisi sanomaan että kiinalaiset olisivat niin tyhmiä kun eivät tajua ottaa Jeesusta vastaan, mutta onneksi sinnekkin maahan on lähtenyt paljon lähetyssaarnaajia viemään sanaa ja siellä tosiaan syttyi suuria herätyksiä. Lukekaapa kirjoja kiinan herätyksistä.

        lähetyssaarnaajat ovat menneet sinne levittämään tyhmyyttään


      • Vedanta
        William Shakespeare kirjoitti:

        Olen lukenut tao te jingin jossa ei sanallakaan mainita jumalaa - kirjoittamasi on vain tulkintaa ja kansan keskuudessa vääristynyttä uskonnollisuutta. Kung fu-tse ei sanallakaan mainitse jumalaa "keskusteluissaan". Itse olen hyvin asioihin perehtynyt zen-buddhalainen ja "uskonnossani" ei hyväksytä käsitettä jumala.

        Minäkin olen hyvin lukenut zen-buddhalainen. Zen ei kiellä jumalien olemassaoloa; se ei uskontona ota siihen kantaa. Jokainen zen-buddhalainen saa uskoa tahtomiinsa jumaliin tai olla uskomatta yhteenkään. Zen ei määrittele jumalien todellisuutta.


      • neiti
        mikko2gf kirjoitti:

        Kyllähän pahempaakin typeryyttä on olemassa kuin ateisteja. Jotkuthan palvovat itse saatanaa, joten en nyt ehkä menisi sanomaan että kiinalaiset olisivat niin tyhmiä kun eivät tajua ottaa Jeesusta vastaan, mutta onneksi sinnekkin maahan on lähtenyt paljon lähetyssaarnaajia viemään sanaa ja siellä tosiaan syttyi suuria herätyksiä. Lukekaapa kirjoja kiinan herätyksistä.

        ... törkeät kristityt menevät tuhoamaan kiinalaista kulttuuria.


    • Long Nose

      että kiinalaiset ovat varsinaisia ruudin keksijöitä?

    • tod e

      fiksuja ovat; etsivät Jumalaa.
      ja ovat löytäneet kristittyjen Jumalan. kristittyjä lienee kiinassa tätä nykyä jo enemmän, kuin kommari-puolueen jäseniä.

      • Tottakai

        "kristittyjä lienee kiinassa tätä nykyä jo enemmän, kuin kommari-puolueen jäseniä."

        Ja molemmat on yhtä hanurista. Miksi toinen huuhaa pitä korvata uudella.


    • Kaikilla uskonnoilla ei ole kristityille tai islamilaisille tyypillistä jumalaa, mutta silti tavallaan jumala löytyy. Siis "ihmisen" kaltaista jumalaa. Uskonnoilta löytyy jumala, jumalia tai jumaluus.

    • Maukka

      Kiinassa tietääkseni ihmiset ovat keskimäärin fiksumpia kuin muualla...

      miten se tähän asiaan vaikuttaa??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      120
      1301
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1163
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      48
      1133
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe