Ollaanko kiinassa fiksumpia?

William Shakespeare

Kiinalaiset tuntuvat olevan melko fiksua porukkaa. Heidän pääuskontonnoissaan kung fu-tselaisuudessa, buddhalaisuudessa ja taolaisuudessa ei ole jumalaa/jumalia.

18

1120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Freak2

      ...pitääkö jumalattomuutta fiksuna. Minä uskon Jumalaan, mutten siltikään tunne olevani yhtään sen tyhmempi kuin kiinalaisetkaan.

      • Diagoras

        olet kuitenkin! Hahahahahaa!


      • Freak2
        Diagoras kirjoitti:

        olet kuitenkin! Hahahahahaa!

        ..missä muka olen tyhmempi? Onko väärin uskoa, jos se tekee ihmisestä onnellisen? Onko sinulla oikeutta tuomita uskovaiset tyhmiksi? En minäkään väitä sinua tyhmäksi, vai etkai arvostele ihmisiä heidän uskonsa perusteella?


      • hmmm
        Freak2 kirjoitti:

        ..missä muka olen tyhmempi? Onko väärin uskoa, jos se tekee ihmisestä onnellisen? Onko sinulla oikeutta tuomita uskovaiset tyhmiksi? En minäkään väitä sinua tyhmäksi, vai etkai arvostele ihmisiä heidän uskonsa perusteella?

        koska eihän ole väärin sanoa lapselle, että joulupukki on olemassa, jos se tekee hänestä onnellisen.


    • Mamaki

      Kiinassa ateisti jahtaa ateistia... kommunisti buddhalaista, taolaista...

    • Jobi

      Yleistä: Kiinalaisessa kansanuskossa jumalat liittyvät yhteiskuntaan. Esimerkiksi kodeissa on keittiöjumalan kuva, joka uutena vuonna sivellään hunajalla, että se kertoisi taivaalliselle hallitsijalle hyviä asioita perheestä. Sitten kuva upotetaan viiniin, että keittiöjumalan pää menee sekaisin, eikä se pystyisi puhumaan pahaa perheestä Lopuksi kuva poltetaan, ja savun myötä keittiöjumala siirtyy taivaaseen. Kierros alkaa uudestaan seisemän päivän jälkeen.

      Kungfutselaisuus: Kungfutse ei koskaan sanonut, että jumalia ei olisi. Hän vain ei ollut kiinnostunut 'taivaallisista', koska maailman asioissakin riitti tekemistä. Hän loi yhteiskunta-eettisen järjestelmän, jonka pohjana olivat sovelias käytös JA vanhat uskonnolliset tavat.

      Buddhalaisuus: Buddhalaisuus tuli Kiinaan mahajana-muodossa. Aluksi sitä vastustettiin, koska jälleensyntymisoppi ei istunut hyvin yhteen esi-isien palvonnan kanssa. Mahajana-buddhalaisuudessa Buddhaa palvotaan jumalallisena hahmona. Buddhalaisuudessa ei kielletä jumalien olemassa oloa. Päinvastoin Buddhan elämäntarinassa kerrotaan esimerkiksi hänen kohtaamisestaan kuoleman jumala Maran kanssa. Mutta jumalat eivät ole tärkeitä ihmisen nirvanan saavuttamiselle. Voisi jopa sanoa, että ihminen on paremmassa asemassa kuin jumalat. Ne ovat eräänlaisessa 'kehitysloukussa'.

      Taolaisuus: Taolaisuus tunsi alunperin Maan ja Taivaan liiton, jangin ja jinin, jotka muodostivat kaikkeuden. Tätä hallitsee TAO, jonka voisi suomentaa sanoilla tie/taivas/jumala/luonnonlaki/luonto. Taolaisuudessa kuitenkin alettiin myös palvoa paikallisia jumaluuksia. Tärkein on ehkä jade-keisari. Jade-keisari on henkimaailman, tähtien ja tähtikuvioiden herra. Lisäksi on merenjumalia, kaupankäynnin jumala jne.

      • William Shakespeare

        Olen lukenut tao te jingin jossa ei sanallakaan mainita jumalaa - kirjoittamasi on vain tulkintaa ja kansan keskuudessa vääristynyttä uskonnollisuutta. Kung fu-tse ei sanallakaan mainitse jumalaa "keskusteluissaan". Itse olen hyvin asioihin perehtynyt zen-buddhalainen ja "uskonnossani" ei hyväksytä käsitettä jumala.


      • mikko2gf
        William Shakespeare kirjoitti:

        Olen lukenut tao te jingin jossa ei sanallakaan mainita jumalaa - kirjoittamasi on vain tulkintaa ja kansan keskuudessa vääristynyttä uskonnollisuutta. Kung fu-tse ei sanallakaan mainitse jumalaa "keskusteluissaan". Itse olen hyvin asioihin perehtynyt zen-buddhalainen ja "uskonnossani" ei hyväksytä käsitettä jumala.

        Kyllähän pahempaakin typeryyttä on olemassa kuin ateisteja. Jotkuthan palvovat itse saatanaa, joten en nyt ehkä menisi sanomaan että kiinalaiset olisivat niin tyhmiä kun eivät tajua ottaa Jeesusta vastaan, mutta onneksi sinnekkin maahan on lähtenyt paljon lähetyssaarnaajia viemään sanaa ja siellä tosiaan syttyi suuria herätyksiä. Lukekaapa kirjoja kiinan herätyksistä.


      • Jobi
        William Shakespeare kirjoitti:

        Olen lukenut tao te jingin jossa ei sanallakaan mainita jumalaa - kirjoittamasi on vain tulkintaa ja kansan keskuudessa vääristynyttä uskonnollisuutta. Kung fu-tse ei sanallakaan mainitse jumalaa "keskusteluissaan". Itse olen hyvin asioihin perehtynyt zen-buddhalainen ja "uskonnossani" ei hyväksytä käsitettä jumala.

        Okei


      • nyt
        mikko2gf kirjoitti:

        Kyllähän pahempaakin typeryyttä on olemassa kuin ateisteja. Jotkuthan palvovat itse saatanaa, joten en nyt ehkä menisi sanomaan että kiinalaiset olisivat niin tyhmiä kun eivät tajua ottaa Jeesusta vastaan, mutta onneksi sinnekkin maahan on lähtenyt paljon lähetyssaarnaajia viemään sanaa ja siellä tosiaan syttyi suuria herätyksiä. Lukekaapa kirjoja kiinan herätyksistä.

        edes typeryyden asteita jaotella Jeesuksen ulkopuolella. Tai eihän sitä oikeastaan typeryydeksi kannattaisi tulkita vaan sokeudeksi tai eksytyksen uhriksi joutumiseksi.


      • mikko2gf kirjoitti:

        Kyllähän pahempaakin typeryyttä on olemassa kuin ateisteja. Jotkuthan palvovat itse saatanaa, joten en nyt ehkä menisi sanomaan että kiinalaiset olisivat niin tyhmiä kun eivät tajua ottaa Jeesusta vastaan, mutta onneksi sinnekkin maahan on lähtenyt paljon lähetyssaarnaajia viemään sanaa ja siellä tosiaan syttyi suuria herätyksiä. Lukekaapa kirjoja kiinan herätyksistä.

        lähetyssaarnaajat ovat menneet sinne levittämään tyhmyyttään


      • Vedanta
        William Shakespeare kirjoitti:

        Olen lukenut tao te jingin jossa ei sanallakaan mainita jumalaa - kirjoittamasi on vain tulkintaa ja kansan keskuudessa vääristynyttä uskonnollisuutta. Kung fu-tse ei sanallakaan mainitse jumalaa "keskusteluissaan". Itse olen hyvin asioihin perehtynyt zen-buddhalainen ja "uskonnossani" ei hyväksytä käsitettä jumala.

        Minäkin olen hyvin lukenut zen-buddhalainen. Zen ei kiellä jumalien olemassaoloa; se ei uskontona ota siihen kantaa. Jokainen zen-buddhalainen saa uskoa tahtomiinsa jumaliin tai olla uskomatta yhteenkään. Zen ei määrittele jumalien todellisuutta.


      • neiti
        mikko2gf kirjoitti:

        Kyllähän pahempaakin typeryyttä on olemassa kuin ateisteja. Jotkuthan palvovat itse saatanaa, joten en nyt ehkä menisi sanomaan että kiinalaiset olisivat niin tyhmiä kun eivät tajua ottaa Jeesusta vastaan, mutta onneksi sinnekkin maahan on lähtenyt paljon lähetyssaarnaajia viemään sanaa ja siellä tosiaan syttyi suuria herätyksiä. Lukekaapa kirjoja kiinan herätyksistä.

        ... törkeät kristityt menevät tuhoamaan kiinalaista kulttuuria.


    • Long Nose

      että kiinalaiset ovat varsinaisia ruudin keksijöitä?

    • tod e

      fiksuja ovat; etsivät Jumalaa.
      ja ovat löytäneet kristittyjen Jumalan. kristittyjä lienee kiinassa tätä nykyä jo enemmän, kuin kommari-puolueen jäseniä.

      • Tottakai

        "kristittyjä lienee kiinassa tätä nykyä jo enemmän, kuin kommari-puolueen jäseniä."

        Ja molemmat on yhtä hanurista. Miksi toinen huuhaa pitä korvata uudella.


    • Kaikilla uskonnoilla ei ole kristityille tai islamilaisille tyypillistä jumalaa, mutta silti tavallaan jumala löytyy. Siis "ihmisen" kaltaista jumalaa. Uskonnoilta löytyy jumala, jumalia tai jumaluus.

    • Maukka

      Kiinassa tietääkseni ihmiset ovat keskimäärin fiksumpia kuin muualla...

      miten se tähän asiaan vaikuttaa??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      179
      4009
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      115
      2606
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2214
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2175
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      49
      1879
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1495
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      107
      1361
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1332
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1170
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1051
    Aihe