Zenerikö muka?

Anonyymi-ap

On museoikäinen mopo. Sen magneetosta lähtee kierroksilla kuormittamattomana 32 v. 12 V 15 W H3 -poltin olii sopiva, mutta sellaista ei ole olemassa. 15 W 6 V H3 vain vähän henkuu, ampeerit ei riitä. Alkuperäisenä on ollut 6 V 1 A hehkulankapoltin E10 -kierteellä. Jännitteen vakaajana väitetysti zener BYX56 600RA, jota ei laitteesta löytynyt.
Minun vähäisellä ymmärrykselläni tuo ei ole zener vaan jotain muuta. Ehkä kaksisuuntainen zener??? Kytketty maan ja virtajohdon väliin eli nähtävästi estää virtajohdon jännitteen nousemasta yli 6 V johtamalla liiat virrat oikosulkuna maihin.
Onko näin ja toimiiko tuo laite kuvittelemallani tavalla? Tietoja tuosta "zeneristä" en löytänyt.
Jos tuollaista komponenttia vielä saa, niin hintaluokka ja toimittaja Suomesta olisi kovasti plussaa.
Enkä ole mikään elektroniikan osaaja, joten ei liian vaikeita vastauksia, kiitos.

27

387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oikolukukin näköjään pätkii, kun jäi monta kirjoitusvirhettä huomaamatta...

      • Anonyymi

        Siinäpä ystävällinen vastaus avunpyytäjälle.


    • Anonyymi

      Ei varmaankaan kuulu olla mitään elektroniikkaa välissä suoraan magneetolta polttimoille ja no sytytyksessä voi olla kondensaattori, siis jos on museoikäinen eli 50-luvulta.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Siis tasasuuntausdiodi? Päästää mopon magneetolta tulevan vaihtovirran toisen puolikkaan oikosulkuun? Miten tämä voisi toimia, kun sen pitäisi estää jännitteen nousu yli 6 voltiksi, mutta pienemmillä kierroksilla kehitetyn pienemmän vaihtojännitteen molemmat aallonhuiput pitäisi päästää valolle. Huonosti selitetty, mutta se fiksumpi lukija kyllä arvaa, mitä tarkoitin,
        Ja se alun kirjoitusvirhekommentti oli minun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis tasasuuntausdiodi? Päästää mopon magneetolta tulevan vaihtovirran toisen puolikkaan oikosulkuun? Miten tämä voisi toimia, kun sen pitäisi estää jännitteen nousu yli 6 voltiksi, mutta pienemmillä kierroksilla kehitetyn pienemmän vaihtojännitteen molemmat aallonhuiput pitäisi päästää valolle. Huonosti selitetty, mutta se fiksumpi lukija kyllä arvaa, mitä tarkoitin,
        Ja se alun kirjoitusvirhekommentti oli minun.

        Olisiko syytä perehtyä lähteisiin ja niiden luotettavuuteen? Tuolla diodilla voi olla vaikea keksiä regulointia. Miten olisi jokin muu ratkaisu rajoittaa jännitettä? Ilmeisesti noin 6W pitäisi olla kykyä hukata lämmöksi, jos ilman valojakin ajellaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko syytä perehtyä lähteisiin ja niiden luotettavuuteen? Tuolla diodilla voi olla vaikea keksiä regulointia. Miten olisi jokin muu ratkaisu rajoittaa jännitettä? Ilmeisesti noin 6W pitäisi olla kykyä hukata lämmöksi, jos ilman valojakin ajellaan.

        Tiedätkö edes mikä on avalancediodi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö edes mikä on avalancediodi?

        Miten tuo käyttäytyy vaihtovirralla? Riittääkö joka toisen puolijakson leikkaaminen?

        https://en.wikipedia.org/wiki/Avalanche_diode

        Voltage reference
        The voltage after breakdown varies only slightly with changing current. This makes the avalanche diode useful as a type of voltage reference. Voltage reference diodes rated more than about 6–8 volts are generally avalanche diodes.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tuo käyttäytyy vaihtovirralla? Riittääkö joka toisen puolijakson leikkaaminen?

        https://en.wikipedia.org/wiki/Avalanche_diode

        Voltage reference
        The voltage after breakdown varies only slightly with changing current. This makes the avalanche diode useful as a type of voltage reference. Voltage reference diodes rated more than about 6–8 volts are generally avalanche diodes.

        Toiseen suuntaan on varmaan normaali 0,7V kynnysjännite kuten tavallisillakin diodeilla.
        Toisaalalta tuollaisen mopon magneeton vaihtovirta ei ole mitään symmetristä siniaaltoa, voi jopa muodostua lähes pelkistä positiivisista pulsseista, jolloin ei ole väliä vaikka diodi leikkaa negatiivisen puolijakson pois.
        Jokatapauksessa diodilla stabiloitu jännite on sykkivää tasajännitettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toiseen suuntaan on varmaan normaali 0,7V kynnysjännite kuten tavallisillakin diodeilla.
        Toisaalalta tuollaisen mopon magneeton vaihtovirta ei ole mitään symmetristä siniaaltoa, voi jopa muodostua lähes pelkistä positiivisista pulsseista, jolloin ei ole väliä vaikka diodi leikkaa negatiivisen puolijakson pois.
        Jokatapauksessa diodilla stabiloitu jännite on sykkivää tasajännitettä.

        Lieneekö missään skooppikuvaa mopo valopuolan jännitteestä?


    • Anonyymi

      Hehkulamppujen katoaminen näyttää olevan päivän trendi. Valoja joutuu "rakentamaan" uusiksi kun alkuperäistä enää saa. Magneton rinnalle tuskin kannattaa laittaa mitään kiinteästi. Ledi ratkaisussa joutuu johdotusta uusimaan kun runko (maata) ei voi käyttää suoraan toisena johtimena. Tosin rakennettiin jo seitkytluvulla moottoripyöriä joissa oli kaksijohtojärjestelmä runsaitten kumivaimentimien vuoksi.

    • Anonyymi

      Kun nyt elepalstalla ollaan: magneeton perään kokoaaltotasasuuntaus (maa keskellä), iso suodatuskonkka ja sitten jännitettä säätämässä hakkuri ulostulomuuntajalla ja hakkurin ulostulon toisio maata vasten.

      Jos hehkulamppu niin hakkurin voi antaa tuottaa sille vaihtosähköä.

      • Anonyymi

        Ei onnistu! Miten otat valmiista käämistä maan keskeltä, kun se käämin toinen pää on niitattu magneeton rautasydämeen? Siiten tuo haaveilemasi loppu elektroniikka vielä - konkkaa ei ainakaan valoja varten tarvita, eihän hehkulamppu sellaista toimiakseen tarvitse. Loppu elektroniikka jääköön nippelivillen aivopieruksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei onnistu! Miten otat valmiista käämistä maan keskeltä, kun se käämin toinen pää on niitattu magneeton rautasydämeen? Siiten tuo haaveilemasi loppu elektroniikka vielä - konkkaa ei ainakaan valoja varten tarvita, eihän hehkulamppu sellaista toimiakseen tarvitse. Loppu elektroniikka jääköön nippelivillen aivopieruksi.

        Hakkurin voi rakentaa niin että ulostulo on täysin eristetty sisääntulosta eli välissä on pieni hakkuritaajuudella toimiva ferriittisydäminen muuntaja ja sen perässä tasasuuntaus. Tällöin maadoituksen paikka ei enää ole ongelma eli kelpaa myös toisesta navastaan maadoitetun AC generaattorin kokoaaltotasasuuntaajan perään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei onnistu! Miten otat valmiista käämistä maan keskeltä, kun se käämin toinen pää on niitattu magneeton rautasydämeen? Siiten tuo haaveilemasi loppu elektroniikka vielä - konkkaa ei ainakaan valoja varten tarvita, eihän hehkulamppu sellaista toimiakseen tarvitse. Loppu elektroniikka jääköön nippelivillen aivopieruksi.

        Elepalstalla saat elektroniikkaan perustuvia ratkaisuita. Oletko käynyt masinistit.com foorumista katsomassa/kyselemässä kun siellä näitä asioita harrastetaan hieman toisesta näkökulmasta.


    • Anonyymi

      Löysin sitten kuitenkin netistä tuon komponentin ominaiskäyrän. Vajavaisen elektroniikan osaamiseni mukaan näyttää siltä, että alkuperäiskytkentä leikkaa toisen puoliaallon siihen 6 volttiin ja leikkaa toisesta puoliaallosta 0,7 V pois. Eli tuntuu melko järjettömältä ja lopputulos on mitä sattuu johtuen magneeton ominaisuuksista ja senhetkisestä sähkönkulutuksesta. Tuurilla voi toimiakin, mutta huonosti.
      Mielestäni tässä pitäisi käyttää kahta zeneriä kytkettynä sarjaan ja toisiaan "vastaan", jolloin käyttöön jäisi se noin 6,7 V ja mahdollinen liika jännite kulutettaisiin pois lampun kanssa sarjaan kytketyllä vastuksella. Kuormittamaton jännite olisi sitten se noin 6,7 V ja valot päällä 6 V.
      Ei tämäkään tunnu järkevältä, koska suuri osa suuremmalla pyörimisnopeudella tuotetusta suuremmasta tehosta oikosuljetaan zenereitten kautta ja muutetaan turhaksi lämmöksi. Järkevämpää ehkä olisi estää lampulle menevää jännitettä nousemasta yli 6 V sarjassa olevalla transistorisäätäjällä, mutta menee yli minun osaamiseni. Ja kun se toinen vaihtovirtanapa kuitenkin on "maissa" samoin kuin toinen hehkulampun napakin. Kaksijohtojärjestelmän rakentaminen on käytännössä mahdotonta ja ainakin aivan liian monimutkaista.
      Nykymopoissa lienee omat jännitteensäätäjänsä, mutta niiden soveltuvuus tähän käyttöön lienee olematon. Tuskin niitten kytkennästä mitään tietoja löytyy, liittimiäkin niissä lienee jopa neljä, ehkä enemmänkin. Eli ovat vain merkki- ja mallikohtaiseen sähköjärjestelmään sopiviksi tehtyjä.
      Muutetaan alkuperäistä kysymystä: Toimiiko esittämäni kahden zenerin vastakkainkytkentä halutulla tavalla ja onko siitä muuta haittaa kuin zenereille nähtävästi tarvittava suuri ja kaikesta muusta sähköisesti eristetty jäähdytyslevy? Toinen asia on, saako näin suuritehoisia zenereitä mistään.

      • Anonyymi

        Kyllä mopojen valoja on aina saanut pienillä muutoksilla paranneltua. Ne tehdään halvalla ja madollisimman vähillä komponenteilla. Alkuperäiset valot toimivat usein pienilläkin kierroksilla kunnolla.

        Pienet säätimet usein muuttavat hukkaenergian lämmöksi ja kuumenevat paljon. Itselläni juuri sen takia hajosi säädin ja laitoin tilalle isomman kelkan säätimen, joka on myös PWM tekniikkaa. Nyt mopo nostaa kierroksia, kun valot sammuttaa ja säädinkin kuumenee vain moottorin säteilylämmöstä. Modauksestakin tuli sen näköinen, mitä kehtaa esitellä:

        https://aijaa.com/RjG609

        Sinun käyttöön varmaan soveltuisi mikä tahansa mopon, tyyliin PV:n säädin, jossa on kolme johtoa, yksi johto magneetolle, toinen valoille ja kolmas runkoon.

        Jos laitat kaksi zeneriä vastakkain, niin magneetto menee kokonaan oikosulkuun. Toiseen suuntaan zeneri on normaali diodi, joten molemmat puolijaksot poistuvat käytöstä. Zenerin jatkoksi siis pitäisi laittaa normaali diodi ja sen raita vastakkaiseen suuntaan kuin zenerissä.

        Jos pelkäät, että zenerin tehonkesto ei riitä, niin laitat esim 2kpl 3V 3W zeneriä sarjaan, silloin niistä muodostuu sähköteknisesti yksi 6V 6W zeneri. Jäädytyslevyä tuskin tarvitsee, jos tehonkestoa ei ylitetä ja zeneriä ei paketoida eristeen sisään.

        "zenerin" voi myös rakentaa normaaleista diodeista. 10kpl diodeita sarjassa laskee jännitteen noin 6V tuntumaan ja hienosäätö lisäämällä/poistamalla yksitellen. Perus diodeita ainakin saa 3A ja 6A joka paikasta ja varmasti kestää.


      • Anonyymi

        Vanhan mopon sähköjärjestelmän ei ollut tarkoitus olla elegantti vaan yksinkertainen mutta riittävän toimiva. Hintana toki se että valon polttimoita hajoaa tasaiseen tahtiin ylijännitteen vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhan mopon sähköjärjestelmän ei ollut tarkoitus olla elegantti vaan yksinkertainen mutta riittävän toimiva. Hintana toki se että valon polttimoita hajoaa tasaiseen tahtiin ylijännitteen vuoksi.

        Jos ei ole välttämätöntä säilyttää alkuperäisenä, niin muutaman polttimon hinnalla saa jo valmiin ratkaisun:
        https://moposport.fi/jannitteensaadin-suzuki-pv-1-johtoinen-6v/?gad=1&gclid=EAIaIQobChMI9dyduaH8gAMVHjwGAB1ubgTJEAQYASABEgLvN_D_BwE

        Runkoon kiinni ja keltainen magneeton johtoon.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mopojen valoja on aina saanut pienillä muutoksilla paranneltua. Ne tehdään halvalla ja madollisimman vähillä komponenteilla. Alkuperäiset valot toimivat usein pienilläkin kierroksilla kunnolla.

        Pienet säätimet usein muuttavat hukkaenergian lämmöksi ja kuumenevat paljon. Itselläni juuri sen takia hajosi säädin ja laitoin tilalle isomman kelkan säätimen, joka on myös PWM tekniikkaa. Nyt mopo nostaa kierroksia, kun valot sammuttaa ja säädinkin kuumenee vain moottorin säteilylämmöstä. Modauksestakin tuli sen näköinen, mitä kehtaa esitellä:

        https://aijaa.com/RjG609

        Sinun käyttöön varmaan soveltuisi mikä tahansa mopon, tyyliin PV:n säädin, jossa on kolme johtoa, yksi johto magneetolle, toinen valoille ja kolmas runkoon.

        Jos laitat kaksi zeneriä vastakkain, niin magneetto menee kokonaan oikosulkuun. Toiseen suuntaan zeneri on normaali diodi, joten molemmat puolijaksot poistuvat käytöstä. Zenerin jatkoksi siis pitäisi laittaa normaali diodi ja sen raita vastakkaiseen suuntaan kuin zenerissä.

        Jos pelkäät, että zenerin tehonkesto ei riitä, niin laitat esim 2kpl 3V 3W zeneriä sarjaan, silloin niistä muodostuu sähköteknisesti yksi 6V 6W zeneri. Jäädytyslevyä tuskin tarvitsee, jos tehonkestoa ei ylitetä ja zeneriä ei paketoida eristeen sisään.

        "zenerin" voi myös rakentaa normaaleista diodeista. 10kpl diodeita sarjassa laskee jännitteen noin 6V tuntumaan ja hienosäätö lisäämällä/poistamalla yksitellen. Perus diodeita ainakin saa 3A ja 6A joka paikasta ja varmasti kestää.

        "Jos laitat kaksi zeneriä vastakkain, niin magneetto menee kokonaan oikosulkuun."
        Nyt kyllä tuli sinulle ajatusvirhe. Jos laitan kaksi zeneriä rinnakkain, mutta toisinpäin, niin silloin käy just kuten kirjoitit.
        Kun panen ne sarjaan eli peräkkäin, mutta keskenään vastakkaisiin suuntiin, niin... Sitä tarkoitin.
        Ajattelepa uusiksi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos laitat kaksi zeneriä vastakkain, niin magneetto menee kokonaan oikosulkuun."
        Nyt kyllä tuli sinulle ajatusvirhe. Jos laitan kaksi zeneriä rinnakkain, mutta toisinpäin, niin silloin käy just kuten kirjoitit.
        Kun panen ne sarjaan eli peräkkäin, mutta keskenään vastakkaisiin suuntiin, niin... Sitä tarkoitin.
        Ajattelepa uusiksi!

        Näköjään kirjoititkin "sarjaan". Silloin toinen hukkaa vain sen 0,6V luokkaa, joka siis lisätään käyttöjännitteeseen. Myös magneeton hukattava kokonaisteho jakautuu kahdelle zenerille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä mopojen valoja on aina saanut pienillä muutoksilla paranneltua. Ne tehdään halvalla ja madollisimman vähillä komponenteilla. Alkuperäiset valot toimivat usein pienilläkin kierroksilla kunnolla.

        Pienet säätimet usein muuttavat hukkaenergian lämmöksi ja kuumenevat paljon. Itselläni juuri sen takia hajosi säädin ja laitoin tilalle isomman kelkan säätimen, joka on myös PWM tekniikkaa. Nyt mopo nostaa kierroksia, kun valot sammuttaa ja säädinkin kuumenee vain moottorin säteilylämmöstä. Modauksestakin tuli sen näköinen, mitä kehtaa esitellä:

        https://aijaa.com/RjG609

        Sinun käyttöön varmaan soveltuisi mikä tahansa mopon, tyyliin PV:n säädin, jossa on kolme johtoa, yksi johto magneetolle, toinen valoille ja kolmas runkoon.

        Jos laitat kaksi zeneriä vastakkain, niin magneetto menee kokonaan oikosulkuun. Toiseen suuntaan zeneri on normaali diodi, joten molemmat puolijaksot poistuvat käytöstä. Zenerin jatkoksi siis pitäisi laittaa normaali diodi ja sen raita vastakkaiseen suuntaan kuin zenerissä.

        Jos pelkäät, että zenerin tehonkesto ei riitä, niin laitat esim 2kpl 3V 3W zeneriä sarjaan, silloin niistä muodostuu sähköteknisesti yksi 6V 6W zeneri. Jäädytyslevyä tuskin tarvitsee, jos tehonkestoa ei ylitetä ja zeneriä ei paketoida eristeen sisään.

        "zenerin" voi myös rakentaa normaaleista diodeista. 10kpl diodeita sarjassa laskee jännitteen noin 6V tuntumaan ja hienosäätö lisäämällä/poistamalla yksitellen. Perus diodeita ainakin saa 3A ja 6A joka paikasta ja varmasti kestää.

        > Jos laitat kaksi zeneriä vastakkain, niin magneetto menee kokonaan oikosulkuun. Toiseen suuntaan zeneri on normaali diodi, joten molemmat puolijaksot poistuvat käytöstä.
        >
        Et vaikuta olevan se penaalin terävin kynä...


    • Anonyymi

      Tuossa yhdessä aikaisemmassa kommentissani minulla tuli ajatusvirhe.
      Kuvatussa alkuperäiskytkennässä zener rajoittaa toisen puoliaallon 6 volttiin ja toisen 0,7 volttiin. Eli ei mitään mieltä eikä järkeä! Ranskalainen suunnittelija on nähtävästi saanut sen ahaa-elämyksensä suoraan viinipullosta.
      Minulla on kaksi Mobyletten raatoa. Kummassakaan ei ollut tuota zeneriä enkä tiedä, missä paikassa se fyysisesti olisi ollut.
      Seuraavaksi käyn paikallisessa mopotarvikeliikeessä kysymässä sitä Suzukin säädintä ja/tai elektroniikkakaupassa isotehoisia 6 V zenereitä.
      Kiitoksia kaikille kommenteista!

      • Anonyymi

        Eikös se valon teho ollut 15W ja takavalo lisäksi, että minimissään 20W valopuola pystyy antamaan. Se että millä virralla, täysillä kierroksilla, jännitteen saa tippumaan 6V:n, ei varmaan selviä kuin kokeilemalla. Kuitenkin se virta kerrottuna zenerin jännitteellä on zenerin teho.
        Magneeton vaihtojännitteen symmetrisyyttä voi tutkia laittamalla tavallisen diodin sarjaan valojen kanssa, symmetrisellä vaihtojännitteella valot palavat yhtä kirkkaasti, oli diodi laitettu kumpaan suuntaan tahansa. Jos jännite on vain yksipuoleista pulssia, ei kahta zeneriä tarvita.


    • Anonyymi

      Muuntajassa halkaisijaltaan 0,65 käämilankaa voi kuormittaa yhdellä amperilla. Yksmillisellä saa jo reilun 2 amperia.
      Pätee varmaan myös generaattoreihinkin. Maksimi jännite riippuu sitten siitä kuinka paljon kelalle mahtuu käämikierroksia.
      https://www.youtube.com/watch?v=T0iLZs2CS20
      Tein omaan mopooni jo 60-luvulla juuri tuollaisen uudelleenkäämityksen sytytyskelan tilalle, kun alkuperäinen oli palanut täysin mustaksi hiileksi kelan sisältä. Ulospäin näytti aivan ehjältä. Siitä sitten johdotus moottoripyörän puolalle. Hyvin toimi.
      Kun tollasen käämin napoihin liittää siltatasasuuntaajan, saa tykkivää tasavirtaa. Kohtuu suuren elektrolyyttikondensaattorin lisäys tasoittaa sitä vähemmän tykkiväksi.
      Lamppu siihen kuormaksi ja jännitteen mittaus mopon keskikierroksilla, kertoo sitten millaista jännitettä on saatavilla. Mikäli jännitettä riittää 15 volttiin asti, voisi siihen asentaa jo jonkin 12 voltin regulaattorinkin.

    • Anonyymi

      Joissakin Tuntureissa on erikoisesti peräti kolme valopuolaa, Jokainen puola on mitoitettu lamppunsa tehon mukaisesti sopivaksi. Ajovalopuolan päällä on pieni takavalon puola, ja sytytyspuolan päällä on jarruvalon puola. Näin ei ajovalon sammuttua tule takavaloille ylijännitettä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2575
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1645
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      83
      1512
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      113
      1398
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe