22 opetustuntia viikossa

Anonyymi-ap

Ja olen ihan poikki. Olen tuore luonnontieteen opettaja ja joudun siksi tekemään materiaalin alusta alkaen itse sekä suunnittelemaan kokeellisen. Joulun jälkeen opetustunnit ovat 14 eli aika epätasaisesti on jakautunut.

Tiedän, että alaa tuntematon miettii miten noin vähän opetustunteja voi väsyttää, mutta työpäiväni ei pääty suunnittelun ja opetuksen jälkeen. Luulen, että suunnitteluun menee viikossa vajaa 20 tuntia, kun joudun opiskelemaan uutta liittyen kokeelliseen. Tämän lisäksi on kokoukset.

Olen yrittänyt optimoida ajankäyttöni, mutta silti koen että voisin tehdä työni paremmin. Oppilaiden kasvatukselliset ja kognitiiviset haasteet ovat oma lukunsa. Koen, että aika moni kollegani on myös väsynyt. Pidän kuitenkin työstäni, mutta minusta opettajien vastuuta voisi rajata hieman tuosta kasvatuspuolesta. Jatkuva Wilman täyttäminen on rasittavaa, mutta sitä on pakko pitää kirjaa kaikkien oppilaiden käytöksestä. Lisäksi tavallisella luokalla on paljon erityistukea tarvitsevia nuoria ja oppilaita, jotka osaavat suomea heikosti. Osa oppilaista yrittää tosissaan ja koetan pohtia juuri heille jotain apukeinoja oppia paremmin.

Vähän huolettaa, että kuinka monta vuotta jaksan alalla.

5

353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eli sinulla menee normaalin työviikon verran tunteja. Ei elämä mitä itkua taas kerran opettajilta

      • Anonyymi

        Etpä taida tietää mitään opettajan työstä. Läheltä olen vuosia seurannut aineenopettajan työtä: 21 h opetusta, yksi demo. Samoja matskuja voi käyttää yhdellä rinnakkaisluokalla. Silti tuntien valmisteluun menee viikossa noin 15- 30 h. Lisäksi erityislapset, joista käydään keskustelua mitä tukea tarvitsevat ja missä ryhmässä milloinkin. Opettajien keskinäinen yhteydenpito vie aikaa, lisäksi erilaisia kirjauksia, palavereita. Kokeiden korjaus, arviointikeskustelut. Luokassa tapahtuva työ on vain murto-osa kaikesta aikaa vievästä. Vessaankaan ei aina pääse, kun on välituntivalvontoja tai oppilaiden huolien kuuntelemista, ruokailun valvontaa yms.
        Aika rääkkivirka ja kaoottinen työpaikan ilmapiiri. Työllistymisen varmuus plussaa. Nyt jäänkin opiskelemaan toista maisteritutkintoa ja teen sijaisuuksia sitten kun nälkä tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etpä taida tietää mitään opettajan työstä. Läheltä olen vuosia seurannut aineenopettajan työtä: 21 h opetusta, yksi demo. Samoja matskuja voi käyttää yhdellä rinnakkaisluokalla. Silti tuntien valmisteluun menee viikossa noin 15- 30 h. Lisäksi erityislapset, joista käydään keskustelua mitä tukea tarvitsevat ja missä ryhmässä milloinkin. Opettajien keskinäinen yhteydenpito vie aikaa, lisäksi erilaisia kirjauksia, palavereita. Kokeiden korjaus, arviointikeskustelut. Luokassa tapahtuva työ on vain murto-osa kaikesta aikaa vievästä. Vessaankaan ei aina pääse, kun on välituntivalvontoja tai oppilaiden huolien kuuntelemista, ruokailun valvontaa yms.
        Aika rääkkivirka ja kaoottinen työpaikan ilmapiiri. Työllistymisen varmuus plussaa. Nyt jäänkin opiskelemaan toista maisteritutkintoa ja teen sijaisuuksia sitten kun nälkä tulee.

        Kyllä, näitä tietäjiä on pilvin pimein, tosin eivät tiedä kasvatustyöstä ja ohjaustyöstä yhtään mitään mutta luulevat tietävänsä.

        Minulle räkytti kerran eräs aikuisopiskelija, että hän voisi ihan hyvin opettaa ainetta, jota opetin, joten totesin, että siitä vain, otappa seuraava päivä haltuusi niin katsotaan. Sepäs olikin hauskaa kun tämä tietåväinen suurisuu aloitti opetuksensa joka kesti noin puoli tuntia ja sen jälkeen ei ollutkaan mitään. Kukaan ei kommentoinut eikä kukaan mitään oppinut vaikka hänellä kyllä Power Pointit oli täynnä tekstiä, jota hän sitten luki meille. Kyllä nauratti. Suurisuuta ei naurattanut.


    • Anonyymi

      Opettajan työssä se on hankalaa, että työ ei välttämättä lopu koskaan. Työtä voi jatkaa loputtomasti kotona. Tosin sama ilmiö nähtävissä nykyään monissa muissakin ammateissa.

      Myös opettajan työssä on vaikeaa se, että ei saata olla ikinä varma miten oma työ menee perille. Monissa muissa ammateissa tekemäsi työ on selkeämmin nähtävissä. Opettajan työssä sitä ei voi nähdä. Lisäksi opettajan työssä paljon enemmän kuin melkein missään muissa töissä "työmaa" vastustaa työn onnistumista.

      Työmaalla viittaan oppilaisiin. Keskimäärinhän oppilaat eivät halua olla koulussa. Nyt kun opettaja siis tehnyt ja suunnitellut tuntinsa, niin jos oppilaiden touhu on rauhatonta ja rajatonta, tuntuu helposti että kaikki työ valuu hukkaan.

      Helposti myös opettaja ehkä tulee ajatelleeksi, ettei tee työtehtäväänsä tarpeeksi hyvin. Että sen voisi tehdä paremmin. Mutta kyseessä on itse asiassa niin erikoislaatuinen työtehtävä, että sitä ei oikeastaan voi ainakaan täydellisesti tehdä.

      Pitäisi oppia ajattelemaan, että on tarpeeksi hyvä. Tai että on tarpeeksi hyvä vaikka viiden vuoden päästä. Opettajan työssä on todella helppo vetää itsensä aivan totaalisesti piippuun todella nopeasti. Juuri siksi, koska työ ei lopu koskaan jos sitä ei päätä lopettaa. Jos haluaa liian täydellistä jälkeä. Plus se on rasittavaa, koska asiakkaan puskee vastaan.

      Kannattaa yrittää päästä mahdollisimman helpolla. Olla suunnittelematta juuri mitään, tai suunnitella niin vähän tunteja kuin se on mahdollista. Suoraan vain oppikirjan materiaaleista juttuja tunneille. Tai liittyy sosiaalisen median oman oppiaineen ryhmiin, jossa voidaan jakaa tunti-ideoita.

      Kuulemma lopulta opettajan ei kuuluisi tehdä yhtään ainutta tuntimatskua itse. Koska työntekijän tehtävään ei kuulu "työkalujen" valmistus. Tämä todella on OAJ:n virallinen näkemys, ja siis kai TES:sinkin. Mutta kyllähän jotain matskua niille tunneille pakko tehdä. Jos ei muuta, niin ainakin stilisoida oppikirjojen matskuja.

      Aloittajalle sanoisin, jos on vielä kuulolla edes, että yritä kaikin tavoin säästää itseäsi. Pohdi mitä hyvällä suunnittelulla ja siihen oman vapaa-ajan liiallisella uhraamisella voi edes saavuttaa. Tee oppitunnit vaikka siten, että suostut suunnittelemaan yhtä tuntia korkeintaan 10 minuuttia. Täts it. Kyllä se siitä silläkin menee tarpeeksi hyvin. Tee myös siten, että kaikki mitä käytät nyt ekoina vuosina, niin laita se talteen ja arkistoi hyvin ja selkeästi. Sitten sulla kamaa mitä käytät tulevina vuosina.

      Se on kyllä totta, että kaikenlainen turha kirjaaminen ja muu oheistauhka on lisääntynyt kouluilla. Mutta sitä ei oikeasti ole pakko tehdä. Senkun jättää tekemättä. Siitä ei oikeastaan seuraa mitään. Kokeile vaikka. Älä tee tätä vastarintaasi julistamalla tekeväsi näin, jätä vain tekemättä, keskity tekemään 10 minsassa kaikki oppitunnit, säilö ne ensi vuodella ja kokeile miten tämä sitten menee.

      Uskon, että Sinulla on todella rankkaa uutena opena toimiessa. Ja koen tosiaan, että jotenkin Sinun pitää rajoittaa ja järkeistää toimintaasi. Muuten uuvut ja kosahdat.

      Tällaista ajatusta. Itse olen opettajana melko pitkäänkin toiminut henkilö, joka on vaihtanut alaa ja ihan tyytyväinen siitä. Koulu oli minulle aina liikaa ja lähivuosina yhä enenevissä määrin liikaa. Nuo ohjeet joita yllä jaoin, en itse niitä taitanut koskaan todella osata noudattaa, sori siitä :).

      Tässä Suomi24:n sisäinen linkkivinkki vuosien takaa aloitteleville opettajille: https://keskustelu.suomi24.fi/t/9629566/aloitteleva-opettaja

      • Anonyymi

        Kiitos hyvästä viestistä ja vinkistä. Jos opetustunteja on tosiaan se 22 tuntia luonnontieteissä, niin helposti kuluu melkein 50 tuntia viikossa. Eilen katsoin kellosta, että yhden kertausmonisteen tekemiseen meni loppujen lopuksi 3 tuntia. Suunnittelen sen aina todella tarkkaa eriyttävästi ja huomioiden sen, että kirjassa tosiaan on se tieto, jota testaan kokeessa. Nyt minulla onkin ollut uusi kirja käytössä ja paljon erilaisia muutoksia. Oppilaat helposti valittavat, jos kysyy jotakin mitä ei ole kirjassa opetettu.

        Olen ollut aiemmin tuotekehitystehtävissä ja töiden jälkeen jaksoin tehdä muutakin.

        Wilman käyttö on hankalaa. Jotkut opettajat merkitsevät jopa oppilaiden ylipitkät vessatauot. Itse en ole siihen ryhtynyt, koska mietin jopa tietoturvallisuusseikkoja. En ole kuitenkaan lääkäri ja nämä tekstit on periaatteessa koko henkilökunnan luettavissa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6286
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      30
      2130
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1641
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1347
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe