Tervehdyn kaikille.
Kirjoitan tämän tekstin usean vuoden kestäneen askeettisen elämän ja köyhäilyn karaistamana ja siihen tottuneena. Nämä vinkit toimivat etenkin niillä henkilöillä, joilla ei ole lapsia huollettavana ja joilla ei kulu paljoakaan rahaa lääkkeisiin, mutta miksei heilläkin. Tässä parhaat vinkit muille vähävaraisille, ilman turhaa syyllistämistä tai moralisointia!
1. Suosi halpoja ruokakauppoja: Keskitä ruokaostokset S-ryhmään (etenkin Prisma ja S-market, Sale on kallis) ja Lidliin, mikäli tämä on mahdollista. Hyödynnä tarjoukset ja punalaputetut tuotteet, mikäli mahdollista. Kaupan omat merkit ovat edullisia, joskin välillä tuotteet ovatkin heikkolaatuisempia. Jätä muovipussit ostamatta, käytä kestokassia tai yhtä muovipussia mahdollisimman pitkään.
2. Noudata edullista ruokavaliota: Hyvää ja halpaa ruokaa saa valmistettua helposti kaurahiutaleista, sika-naudasta, kanasta, makaronista, perunoista, pähkinöistä, siemenistä yms. Tuoreet kasvikset ja hedelmät ovat kalliita, pakastekasviksia saa halvalla ja ne sopivat aterioihin. Kesällä ja syksyllä voi poimia mustikoita, puolukoita ja sieniä vaikkapa pakastimeen. Jätä ostamatta leikkeleet, mehukeitot, paistopisteen tuotteet, lihatiskin herkut, maustetut jugurtit, limsat ja mehut ja ylipäätään muut mässyt. Joskus voi hemmotella itseään vaikkapa pikkupussilla sipsejä tai paistopisteeltä ostetulla korvapuustilla, mutta ei päivittäin mikäli haluaa säästää. Myös pizzat, kebabit, mäkkisafkat ja muut pikaruuat täytyy jättää juhlahetkiin. Taka away -kahvit vievät myös paljon rahaa, vaikka samat kahvit saisi juotua kotona huomattavasti edullisemmin.
3. Suoratoistopalvelut ja maksulliset harrastukset pois: Mielekästä ja ilmaista tekemistä löytyy vaikka kuinka paljon; vieraile lähikirjastossa lukemassa lehtiä, käy ilmaiskonserteissa ja näyttelyissä, mene kävelylenkille luontoon tai ilmaiselle ulkokuntosalille kesällä, lainaa elokuvia kirjastosta mikäli vielä dvd-laite löytyy, netistä löytyy paljon ilmaisia tv-sarjoja ja elokuvia. Maksulliset Netflixit ja Spotifyt, salikortit ja sellaiset ovat kallista rahanhukkaa.
4. Liikkuminen: Tämä pätee, mikäli auto ei ole aivan välttämätön. Käytä joukkoliikennettä (jos päivittäin, niin kuukausilippu tulee edullisimmaksi vaihtoehdoksi). Mikäli terveys sallii, niin apostolinkyyti ja polkupyöräily ovat ehdottoman kannatettavia ja hyviä vaihtoehtoja liikkumiseen.
Sähköpotkulautojen vuokrat ja taksimatkat ovat aivan hyödytöntä rahanhukkaa.
5. Päihteet: Mikäli poltat tupakkaa, niin halvimmaksi tulee lopettaa kokonaan. Mikäli et kuitenkaan halua tai pysty lopettamaan, niin suosittelen vähentämään polttamiesi savukkeiden määrää alle 10 savukkeeseen päivässä. Näin ollen voit ostaa yhden sätkätopan (11€) viikossa, ja ohuesti käärimällä valmistaa 50-70 savuketta. Tämäkin tulee halvemmaksi kuin ostaa 60 savuketta viikossa askitupakan muodossa (3 askia = 30€). Huumausaineiden hintoihin en ota kantaa, sillä en ole koskaan käyttänyt niitä enkä tiedä niiden hintatasosta mitään.
Alkoholin suhteen samat ohjeet, halvinta olla juomatta, mutta mikäli ei halua tai pysty niin edullisinta pulkkilageria marketista ja/tai kyykkyviiniä Alkosta. Jos baareihin uskaltautuu, niin kannattaa siellä hyödyntää happy hourit ja mahdolliset alennuskupongit yms. Voit myös lyöttäytyä sinusta kiinnostuneen ihmisen seuraan, joka saattaa olla valmis tarjoamaan sinulle juotavaa ehkäpä yhteisön yön toivossa. Se, että miten toimit tämän suhteen, on täysin sinun päätettävissäsi. Kiljun/pontikan valmistus myös mahdollista.
6. Vaatteet ja kodin käyttötavarat: Ehjiä vaatteita voi käyttää huoletta vaikka vuodesta toiseen, massan mukana kulkeminen ja muodit ovat turhaa hömpötystä. Mikäli jokin vaate alkaa hajoamaan, niin voit itse paikata tai pyytää jotakin toista ihmistä auttamaan paikkaamisessa. Jos tarvitsee uusia vaatteita, niin kirpputoreilta löytää edullisia ja hyväkuntoisia tekstiilejä. Kodin käyttötavaroiden suhteen kannattaa suosia lainaamista ja ilmaisia, pois annettavia tavaroita. Uutta sohvaa tai pöytää ei tarvitse ostaa uutena, kun sellaisen voi hyvinkin saada ilmaiseksi Facebookin roskalavalta tai hyvinkin edullisesti Tori.fi:stä. Porakoneita ja ruuvimeisseleitä ei tarvitse ostaa, kun sellaisia voi pyytää lainaksi ystävältä, vanhemmilta tai vaikkapa naapureilta.
7. Muut asiat: Poimi kaikki maasta löytämäsi kolikot (myös sentit) talteen. Myös pullojen ja tölkkien noukkiminen kannattaa, jos on motivaatiota ja uskallusta niin kannattaa viikonloppuisin mennä kaupungin yöhön keräilemään pulloja ja/tai dyykkaamaan roskiksista. Ilmaista ruokaa saat alueesi ruokajakeluista, kannattaa olla ajoissa paikalla mikäli haluaa osansa. Seurakunnat järjestävät ilmaisia tai vähintäänkin edullisia ruokailuja, joissa saa juttuseuraa mikäli näin haluaa. Kirkon diakoniatyö voi antaa maksusitoumuksia ruokakauppoihin akuutissa hätätilanteessa.
Hyviä säästövinkkejä vähävaraisille!
32
1433
Vastaukset
- Anonyymi
Ihan hyviä pointteja enimmäkseen, mutta TÄMÄ meni täysin pieleen: "Tuoreet kasvikset ja hedelmät ovat kalliita, pakastekasviksia saa halvalla ja ne sopivat aterioihin."
Kun ostaa tuoreet kasvikset satokauden mukaan, saa hyvää tuoretta tavaraa ympäri vuoden.- Anonyymi
Myönnän, en ole kovinkaan tietoinen tästä asiasta. Pahimman köyhyyden aikana katselin hevi-osaston hintoja, ja ne olivat korkealla. Päädyin ostamaan pakastekasviksia, ja sillä tiellä olen edelleen kun siihen olen tottunut :)
- Anonyymi
🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒
💋 Nymfomaani -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Kaikki turhan ostaminen ja palveluiden kuluttaminen kannattaa lopettaa täysin ... siinä oiva vastaus hallituksen toimille .
- Anonyymi
Turhat kiireet ja ehdottomuudet toki pois ensin.
https://www.hs.fi/paivanlehti/28082023/art-2000009772577.html
https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/other/miljonäärikansanedustajan-puheet-pienituloisista-ihmetyttävät-julmaa/ar-AA1fRwWv?ocid=hpmsn&cvid=430acc1b80a5463eb9ba010f54bc7306&ei=96#image=1
Arjen Von TukiHilarius - Anonyymi
Hallitus haluaa viedä tuhkatkin pesästä, mutta olisipa edes sitä tulisijaa! ;D
- Anonyymi
Aloitin aikaisemmin täällä köyhyys-palstalla ketjun "Vähällä pärjääminen".
Siellä on aika hyviä vinkkejä tullut muiltakin ja siellä on oman elämän pärjäämisestä vähällä rahankäytöllä.
Saa käydä tutustumassa ketjuun, jos haluaa. - Anonyymi
Unohdin mainita pari tärkeää asiaa aloituksessa.
Ensimmäisenä on rahapelit, jotka ovat täyain turhia rahanreikiä. Ne kannattaa lopettaa, mutta mikäli ei halua tai pysty niin kannattaa rajata pelaaminen mahdollisimman harvoin ja pienillä summilla tapahtuvaksi, mieluiten pelisaleihin. Apua peliongelmiin on saatavilla, pelaamis- ja tappiorajat voi asettaa itse.
Toiseksi, wc-paperista voi säästää mikäli alkaa puhdistamaan alapäänsä bidee-suihkulla ja kuivaa sitten vaikkapa puhtaaseen pyyhkeeseen, ainakin kotona. En ole itse käyttänyt tai ostanut wc-paperia kahteen vuoteen, kun tämä tuli tavaksi.
En kannusta ketään varastamiseen tai muuhunkaan rikollisuuteen, mutta joskus olen pöllinyt rullan tai kaksi wc-paperia julkisesta vessasta ennen kuin lopetin paperin käyttämisen.
Se vielä, että mikäli lähellä on pelkästään K-kauppoja, niin Citymarket ja Supermarket ovat hinnoiltaan huomattavasti pieniä K-Marketteja edullisemmat. Itse en vie rahojani K-kauppoihin, mutta ihmisten valinnat ovat erilaisia.- Anonyymi
Ei järki-ihmisten valinnat mitenkään tuosta poikkea.
Kun vältät K-merkkiä kaikin tavoin, niin selviät paljon halvemmalla.
- Anonyymi
Hiukset voi leikata itse kotona, joko yksin tai sitten kaverin avulla. Etenkin miehet, jotka voivat yksin kylppärin peilin ääressä ajaa vaikka kaljuksi.
Itse en ole käynyt kolmeen vuoteen parturissa, koska niihin kuluu paljon rahaa ja tukkani on sellaista laatua että se on kasvanut takaisin kilinperseen näköiseksi jo parin viikon kuluttua leikkauksesta. Yhteen hiustenleikkuukoneeseen investoimalla säästää pitkän pennin ajan kuluessa.- Anonyymi
Olen ajanut kaljuksi niin pitkään, kuin muistan. Töissä aikoinaan kobolttijalostamossa lyhet hiukset olivat ainoastaan etu ja kätevät.
Joskus 2000 luvun alussa ostinkin oman leikkurin. Olikohan 19,90 ja sillä ajaa parrankin.
Tuplahyöty ja toimii muuten hyvin vieläkin. Ruokaa en ole koskaan heittänyt menemään ja aina tehnyt valtavia annoksia kerralla. Siinäkin säästää, mutta toki vaatii pakastimen.
Tupakoinnin onnstuin näin 30 vuoden jälkeen tänä vuonna lopettamaan, vaikkakin välillä menee zonnik annospusseja muutamia/päivä.
Kotiviiniä olen aina tehnyt marjoista. Puolukka, mustikka, viinimarjat, karviainen jne. Onkimaan nyt eläkkeellä menisin, jos kekkaisin hyvän paikan mistä kaivaa matoja. Se on toki jo laiskuutta.
Mutta kohdallani ei ole varallisuus/varattomuus juuri koskaan aiheuttanut mitään elämänmuutoksia. Toki aikoinaan oli PAKKO lopettaa uhkapelit kokonaan. Se oli jo keulimassa yli ja kovaa.
>simiti<
- Anonyymi
Aloitin jokin aika sitten ketjun "Vähällä pärjääminen" tällä köyhyys-palstalla.
Saa käydä tutustumassa, kirjoitin sinne oman elämäni käytäntöjä askeettisen rahankäytön suhteen ja sinne tuli myös monelta muultakin todella hyviä neuvoja omasta elämästään.
Sen verran itseeni liittyen vielä, roskiksia en dyykkaa ihan periaatteestakaan. Mutta en nyt tuomitse heitä, jotka dyykkaavat. Sieltäkin voi löytää ihan hyvää käyttötavaraa, esim kalusteita ja joillakin voi olla niin huono rahatilanne, että ruuankin tai osan siitä voi joutua tonkimaan roskiksesta.
Kirppareita en käytä myöskään, halpakaupoista saa kuitenkin vaatteita todella edullisesti. Esim joskus ostin reilumman satsin t-paitoja, jotka ovat todella hyvin kestäneet päivittäistä käyttöä jo useamman vuoden, kesät käyttöpaitana ja talvet alupaitana. Niitä sai tarjouksesta 3kpl kympillä ja normihintakin on vain 4,95€/paita. Niin miksi ostaisin kirpparilta käytetyn paidan 2-4 eurolla, kun kaupasta saa jo samalla hinnalla uuden?
Mutta kerään myöskin kaikki panttitölkit ja -pullot, mitä näen. Niistäkin kertyy ajan mittaan kuitenkin ihan hyviä summia. Ja pidän kotona sellaista "pennipankkia", mihin laitan aina kaikki euroa pienempiarvoiset kolikot, tuo astia tulee aika nopeastikin täyteen ja siihen kertyy aina jotain 100-200 euron verran rahaa, riippuen tietty, onko siellä enemmän 50-senttisiä vai sitä pienempiä kolikoita.
Kerään myös aina kaikki kolikot, mitä nyt missä näenkin. Kadulla, peliautomaateilla jne.
Parhaimmat tapaukset olivat tällaisia, kun erään kerran löysin kympin setelin kaupan kassan kuittiroskiksesta ja veikkauspisteeltä kerran löysin 4 euora.
Röökin vaihdoin nikotiinipusseihin, niistäkin aion hankkiutua eroon jossain vaiheessa. Mutta on ihan hyvä vaihtoehto ainakin tässä vaiheessa vielä, ovat kuitenkin huomattavasti halvempi vaihtoehto kuin tupakka(jopa sätkiä halvempaa).
Purkissa on 18-22 nikotiinipussia ja ne maksaa vahvuudesta ja merkistä riippuen 3,49-5,90€/prk. Ja purkki kestää kevyestikin viikon käytössäni. Tupakkaa mulla paloi 10-30 savuketta päivässä, eli päivän tupakan hinnalla saa jo viikon nikotiinipussit melkeinpä. Ovat vielä teholtaan tupakan tasoisia ellei parempiakin.
Alkoholia en juurikaan käytä, saunakaljat joskus tai ruoajuomana olutta silloin tällöin ja on mulla aina rommipullo jemmassa kaapissa, lähinnä jos talvella haluaa joskus juoda lämpimän totin tm.
Noitakin ostan aina halvempia mitä on. Nyt löysin Alkosta aika laadukasta rommia ja 0,7l pullo maksoi reilu 21€, muut vastaavat maksaa 25-30€. Eräs latvialainen "rommi" maksaa noin 16€/0,7l. AIka karseata tavaraa, mutta sopii totiin yhtä hyvin kuin kalliskin rommi.
Olutta ostan myös halvemman mukaan, mutta joustan joskus. Nyrkkisääntö on että puolen litran tölkki ei maksaisi ainakaan paljoa yli 2€, max 2,50€/tlk. Ja yhtä kirsikkasiideriä sai eräästä sittarista plussakortilla 1,99€/0,5l tölkki. En ole siiderin ystävä muuten, mutta tuo oli hyvää ja edullista.
Ja nuo kauppojen halpamerkit ovat yleisesti ottaen todella edullisia ja ovat kuitenkin ainakin omasta mielestäni ihan laadukkaita, ainakin mainettaan huomattavasti parempia.
Esim xtra-juustot ovat hyviä, kotimaista merkin saunapalvikinkku jne. K-Menulla on myös hyviä tuotteita.
Ja noiden Lidlin ja Tokmannin lisäksi omalla seudullani ainakin on todella hyviä halpakauppoja muitakin. Kuten Minihinta ja Talouspörssi. Niistä saa just vaatteita, hygieniatuotteita ym todella edullisesti ja usein jotain herkkuja, kuten suklaatakin, todella halvalla satunnaiseen makeannälkään. Esim Royalin maitosuklaata sai hiljattain hintaan 1,49€/levy, muualla maksaa vähintään 2€/levy.
En myöskään käytä mitään suoratoistopalveluita tms hönttää. Ja kirjastopalvelut ym ovat mulla ahkerassa käytössä.
Auto mulla on pakollinen olla, mutta sekin on vanha ja automaailman tasolla edullinen pitää, vaikka auto on aina kallis pidettävä. Onneksi on varmatoiminen ja siistinä pysynyt. Olen ajanut sillä jo liki 2,5v ilman mitään ongelmia ja kyllä sillä varmaan vielä muutama vuosi on järkevää käyttöikää jäljellä.
Mutta ajan mahdollisimman vähän ylimääräisiä ajoja sillä, kauppareissutkin hoidan töistä tullessani, ettei tarvitse lähteä sillä erikseen kaupoille.
Siinä siitä on hyötyä, että voi kauppareissuilla ostaa isomman satsin tarvetavaraa kerralla.- Anonyymi
Asiallinen ja hyvä ketju, kävin lukemassa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asiallinen ja hyvä ketju, kävin lukemassa!
Juu, siitä tuli asiallinen ketju ja oli mukava huomata, että on paljon muitakin jotka yrittävät elää mahdollisimman niukalla mutta silti järkevällä rahankäytöllä tinkaamatta kuitenkaan varsinaisesti mistään.
Tai no siis tingata, mutta siten, että sama raha riittäisi mahdollisimman hyvin kaikkeen tarvittavaan ja niin, ettei sitä kuitenkaan tuhlaa älyttömiä määriä turhiin asioihin olematta saituri kuitenkaan. Ja että joka tilistä jää/jäisi silti vielä ylikin jotain jemmaan.
ALoitukseni laitoin vain sillä, kun oli aikaa vähän ajatella ja halusin jakaa omaa arkeani.
- Anonyymi
Tuossa ei ole mitään uutta!
Lisäys kohtaan 5. Alkoholi. Tilaan tisleet nettikaupoista 12 pullon laatikoittain.
Pyrin maksimoimaan hyötysuhteen.
80% Strohin rommia litran pulloissa. Kannabis Absinttia 70% ja "tavallista" absinttia 75% 0,7 litran pulloissa. Täydennyksenä litarn viskiä ja 0,7 litran brandyä.
Toimitus R-Kioskille 100m:n päähän.
Ok-asukit saavat kuulemma ulko-ovelleen.- Anonyymi
Köyhä valmistakoon oluen ja viinin itse.Juupa juu henkilöt hakee toimeentulotukea ja kuulemma on varaa tilata jotain viinoja nettikaupoista menkää prkl hoitoon.Ihme reteily jostain viinoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Köyhä valmistakoon oluen ja viinin itse.Juupa juu henkilöt hakee toimeentulotukea ja kuulemma on varaa tilata jotain viinoja nettikaupoista menkää prkl hoitoon.Ihme reteily jostain viinoista.
Jos laskee vaikutusta ja riittoa niin netin vahvojen tisleiden hinta/alkoholi absoluuttiseksi laskettuna on paljon halvempi kuin marketin halvimman keppanan.
Reteilyviinat riittävät pitkäksi ajaksi kun ei tuhoa terveyttään eikä arkipäiväänsä.
Litra 80% rommia = 0,8 litraa absoluuttista alkoholia. Laskehan montako oluttölkkiä on ostettava saman alkoholimäärän vuoksi ja paljonko se maksaa!
Ok:ssa asuessamme keitin ponua, valmistin kotiviiniä herukoista ja kuivatuista luumuista sekä valmistin uuteolutta.
Keittely ei onnistu, viinin valmistuskin on työlästä. Uuteolutta tein pari vuotta mutta sekin jäi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotkut reteilee viinaksilla.
Just että mitä on, mitä juo ja kuinka paljon kestää juoda jne jne.
Oma alkoholinkulutus on sen verran pientä nyt kuitenkin vuositasolla ja muutenkin, etten ole viitsinyt lähteä mihinkään nettitilaus-juttuiin tai tekemään itse omia juomia.
Toki jos käyn itse risteilyllä tm ulkomaan reissussa, mitä käyn kyllä harvoin, tuon tietty jotain juomaa mukanani tai sitten jos joku tuttuni käy, niin hän tuo mullekin tullessaan esim 1-2 salkkua olutta ja pullon viinaa. Ja niillä pärjään jo pirun kauan.
Aikanaan kylläkin, kun eräs virolainen työkaverini silloisesta työpaikasta, toi aina edullista Viron olutta tullessaan, ostin häneltä jemmaan olutta. En juurikaan juonut tuoloin, mutta oli mulla aina 3-5 salkkua olutta jemmassa kotona. Tarpeen varalle, kuten pruukasin sanoa.
Isoin ero tuossa oli oikeastaan se, että sain nelosolutta kolmosoluen hinnalla. Kollega laskutti 15€/salkku vrolaisesta nelosesta, kun Suomessa kolmossalkku maksoi noin 20€, joskus oli 15€ tyrkyssä.
- Anonyymi
Hyviä vinkkejä kaikki!
Tosi vähällä rahalla pärjää, kun ne vähät rahat käyttää järkevästi.
Vaatteet ja kengät kestää vuosia käytössä. Alusvaatteita ja sukkia joutuu ostamaan useammin.
Vakuutukset, sähkön, puhelimen ym. voi kilpailuttaa, jolloin säästö on melkoinen.
Lääkkeet kannattaa vaihtaa halvimpiin rinnakkaislääkkeisiin. Tietysti elämäntavoilla voi vaikuttaa, ettei lääkityksiä välttämättä tarvitse.
Ruokaa ostetaan tarjouksista ja isommissa erissä. Ruokaa tehdään kotona isommissa erissä ja pakastetaan, lämmitetään mikrolla annoksia.
Opetellaan tekemään itse ruokaa.
Kimppakyydit ja halpisbussin matkustamiseen.
Ulkomaanmatkat omatoimisesti ja lennot kilpailuttaen, samoin majoitukset, köyhäkin pääsee matkustamaan ulkomaille taskurahalla. Viisumit hoidetaan itse lähetystöjen kanssa, säästää paljon siinäkin.
Lasten kanssa huvipuisto- ja kylpyläretket yhdistysten kautta. Hyödynnetään ilmaiskonsertit ja muu kulttuuritarjonta.
Kirjastosta saa monenlaista palvelua, tutkijanhuonetta voi hyödyntää harrastuksiin ja työntekoon.
Kansalaisopistojen kautta voi hankkia koulutusta tai harrastaa edullisesti, keräämällä sopivan porukan kasaan voi ehdottaa itselle mieleistä kurssia.
Paljon on tarjolla palveluja ja tavaraa ilmaiseksi, kannattaa katsoa aina ensin ilmainen tarjonta ennen, kun suorittaa hankintoja.- Anonyymi
Kilpailutus on aika ehdotontakin nykyään saadakseen pidettyä noiden mainitsemiesi asioiden kulut mahdollisimman järkevinä.
Ja rinnakkaislääkkeissä on hyvät valikoimat nykyään, ihan yhtä hyvälaatuisia kuin merkkilääkkeetkin, mutta ovat selvästi edullisempia.
Elämäntavatkin vaikuttaa, mutta kyllähän fiksusti eläväkin tarvitsee ajoittain terveydenhoitopalveluja.
Alusvaatteitakin saa edullisesti, pitkiä kalsareita ostin joskus 5€/kpl-hintaan ja ovat kestäneet aikas hyvin jo pitkään. Niitä saa tosiaan kahdet tai kolmetkin jopa samalla rahalla, mitä esim Black Horsen vastaavat maksaa.
Sukkia ostin hiljattain 1€/pari hintaan, eivät nyt ole sidoste-sukan tasoisia tm, mutta ihan hyviä.
Kengissä en pihistele, halvat kengät harvemmin kestää kauaa ja tekevät selkäkipuja ym mulle ainakin, mutta niidenkin suhteen "pelaan" hieman, eli erien viimeisiä pareja/poistuvia malleja saa joistain liikkeistä hyvinkin edullisesti, joten niitä kannattaa hyödyntää.
Paras mulla on, kun ostin joskus 200€ arvoiset Adidas-lenkkarit 70 eurolla, kun malli vaihtui,
- Anonyymi
Kohteleeko tuo lidl plussa ihmisiä tasa-arvoisesti kun pitää lie olla älypuhelin liittymineen ennenkuin voi hyödyntää ?
- Anonyymi
Etuasiakkuudet kirjataan tietokantaan, jotta kanta-asiakkaan ostostiedot voidaan myydä eteenpäin. Mitään ei saa ilmaiseksi.
- Anonyymi
Se tekee digiraha tuloaan ja eliitti vauhdittaa sitä tempauksillaan.
Abc-lataus tehtävä mobiililla joten käteinen väistyköön. Huolestuttavaa.
- Anonyymi
Hyvin edullisesti saa ruokansa K-kaupastakin kun katsoo mitä ostaa ja tekee ruokansa itse. En käy ääs kaupoissa enkä liiterissä ja esim viimekuun kauppaostokset hiukan alle180€ jossa mukana mm cittarista ostetut kenkien pohjalliset (2pkt) ja pesu- ja hoitoaineita joihin meni n.30€.
Valmisruokia en osta muuta kuin maksalaatikkoa.
terv pieneläkeläinenK-kauppa on kallis. Voi sieltä jotain saada edukkaastikin mutta jos ei ole oma lehmä ojassa niin niin.. ehkä taitaa kauppias ITSE puhuu.???Suosin lidliä ja halveksimaasi äässsmarkettia.
- Anonyymi
Kun kalastaa omat kalat niin säästää rahaa. Ahven maksaa 35 euroa kilo fileenä kaupassa. Minä kalastan 5 kiloa filettä viikossa eli 20 kg kuukaudessa josta myyn 15 kg. Fillarilla kuljen pääasiassa kalaankin vaikka auto minulla on. Bensaa menee veneessä noin 30-40 eurolla kk. Syön kalaa niin ei tarvii ostaa muuta ruokaa niin paljon joten säästöä tulee.
- Anonyymi
Mutta Prisman pakastealtaasta saa aina varman saaliin eikä tarvitse hirveästi
panostaa tuotantovälineisiin. Kaupasta lainatut ostoskärrit riittää tuohon. Jep..itse hankittu eväs on aina kotiinpäin rahallisestikin. Ja suomessahan kalaa piisaa. Ei me eletä tsadissa.
- Anonyymi
Tuolla mitä sulla menee 40eur bensaan niin ostan takuu varmasti kaupasta sen määrän kalaa mitä tarvin.Muikkua,silipurkki,kalapuikkoja,tonnikala.Hups ei tarvi kalastaa.
- Anonyymi
Eno lähti veneestä heti alussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760