Turinatiimiläisiltä kielletty ketju

Anonyymi-ap

Kokeillaanpa miten kauan turinalaiset malttaa olla kommentoimasta näinkin kiellettyyn hedelmää. Ei varmaan mene kauaa, ja sitten kohta niitä on jo koko parvi turistelemassa tässä :D

-harmiseikirj-

77

745

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin sivusta. Peli on jo menetetty. Olet nimittäin turinatiimin jäsen.

• Anonyymi

Hähää, ehdit ensin 🤣

xLiner

• Anonyymi

Ja siks toiseksi, toi "sivusta" ei nyt menny läpi. Sä olit eka, sulla meni 4,5 minsaa. Myöhästyin minuutin 😌

xLiner

• Anonyymi

En ole minkäänlaisten hyvävelikerhojen jäsen, en myöskään turinatiimin.

-harmiseikirj-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole minkäänlaisten hyvävelikerhojen jäsen, en myöskään turinatiimin.

-harmiseikirj-

🤣🤣🤣🤣🤣

• Anonyymi

🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

❤️ ­­N­­­y­m­­f­­­o­­m­­a­a­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17994005K

🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞

• Anonyymi

P*rhana. Sekuntia vaille 5 min. Sehän on suht hyvin :). Mun hulluuteni tulisi täällä esille jos olisin rekattu koska välillä olisin oikein kunnon trolli ja välillä taas se nurkassa kyyhöttävä, elämänhalunsa menettänyt synkkä jätkä. Kai se trollailu on mielialan nostattaja ja sopiva vastapaino uhrin elämälleni 🤔. Kevennys loppuun - Törmäsin nettimainokseen jossa pillerissä luki stallion. Nostattaa miehen lihallista vartta 2 minuutissa jopa 6 sentillä 😱! Adblock ei näemme blokkaa kaikkea mahdollista kamaa oletusarvoasetuksilla.

• Se varmaan kannattaisi ihan ekaksi määritellä tarkasti keitä ne turinatiimiläiset juuri sinun mielestäsi ovat ja sitten käydä avoin keskustelu muidenkin kanssa asiasta, jolloin selviäisi tarkalleen ja demokraattisesti se keitä ne TT:läiset nykyisin ovat sekä se millä eri tavoilla TT:ksi päätyy. Paitsi jos oletetaan helppouden vuoksi, että noin suunnilleen kaikki rekatut ovat TT:siä.

• Anonyymi

Noin suunnilleen kaikki jotka tulee johonkin ketjuun jolla on aihe ja Teema olemassa turistelemaan sitten omiaan ja häiriköimään asiallisessa ketjussa niin että keskustelu ajautuu sivuraiteelle.

-harmiseikirj-

• Anonyymi kirjoitti:

Noin suunnilleen kaikki jotka tulee johonkin ketjuun jolla on aihe ja Teema olemassa turistelemaan sitten omiaan ja häiriköimään asiallisessa ketjussa niin että keskustelu ajautuu sivuraiteelle.

-harmiseikirj-

Eli karkeasti ottaen vähintään 80% palstalla vierailevista olioista. No aika vähiin jää sitten ne joilla on osallistumisoikeus, varmaan olisi helpompaa hankkia oma keskustelupalsta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

-harmiseikirj-

Tästä sivusta kysäsen, että voisko sen määritellä niin, että kaikki joilla on jokin tarve kysellä toistensa kuulumisia ja päivän touhuja toisiltaan? Koko se porukka, jolla on jonkinlainen tarve jakaa niitä kuulumisiaan keskenään jne.

• Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

Eli karkeasti ottaen vähintään 80% palstalla vierailevista olioista. No aika vähiin jää sitten ne joilla on osallistumisoikeus, varmaan olisi helpompaa hankkia oma keskustelupalsta.

Ehken joo. Ei se minua oikeasti hirveästi häiritse mutta kieltämättä joskus kun avasin ihan asiallisia ketjuja koronasta ja niihin tuli sitten kuutiokaupalla juttuja dissen halkohommista ja Janin pihan rakennuksist se vähän ärsytti.

-harmiseikirj-

• Anonyymi kirjoitti:

Ehken joo. Ei se minua oikeasti hirveästi häiritse mutta kieltämättä joskus kun avasin ihan asiallisia ketjuja koronasta ja niihin tuli sitten kuutiokaupalla juttuja dissen halkohommista ja Janin pihan rakennuksist se vähän ärsytti.

-harmiseikirj-

Kyllä mäkin tunnistan sen ärsytyksen jos ettii jotain tiettyä ja välissä on kahdeksan kilometriä jotain aivan muuta, mutta kun palstan mekaniikka on mitä on, niin olen hyväksynyt että sen kanssa on elettävä. Tai mentävä pois.

Nyttemmin olen tehnyt niin, että jos haluan seurata jotain tiettyä juttua, niin teen siitä nimenomaisesta aloituksesta/kommentista itselleni kirjanmerkin, jolloin voin palata tasan siihen mihin haluankin skrollailematta puolta vuotta muita juttuja. Hiton helppoa, jos vain viitsii.

• Anonyymi kirjoitti:

-harmiseikirj-

Pyydän anteeksi, lakki kourassa. Nöyrimmin. 😟

• Anonyymi kirjoitti:

-harmiseikirj-

Itse määrittelin äsken vaikka Dissen ja Randen turinatiimin etujoukkoksi. Mutta ei he mun mielestä häiriköi, ei ainakaan niin kuin vaikka joku trolli tai joku jolla koko ajan pyörii samasata aiheesta levy päällä. Ja monestihan esim. Disseä on just sanottu täällä turinatiimiläiseksi.

• Anonyymi

No eipä se kauaa kestä. Mä mietin kun Citrinella tosiaan tuolla ehdotteli, että pitäis jotenkin alotuksessa rajata, että kauankohan muka kestäisi. 😁

• Anonyymi

Hauska kyllä, että esimerkiksi Dissen ja Haaveilijan privaattiketjussa ei tällä hetkellä ole yhtään anonyymin kommenttia, on toki liki kaikkien rekattujen, mutta tässäkin heti ensimmäisenä on rekatun kommentti. On tosin ilmeisesti hiukan hakusessa kuka tarkalleen ottaen on turinalainen.

• Anonyymi

Mä kiinnitin huomioni ihan samaan, kun vilkasin sitä ketjua. Jännä nähdä kauanko säilyy noin.

• Anonyymi

Siitä näemme hyvin sen että anot ei halua häiritä turinalaisten keskinäistä turistelua, antavat jutella rauhassa mutta annas olla jos jossain sattuu juttusille muutama ano, hyvin alkaneen asiakeskustelun ryntää huomiohakuiset turinalaiset kääntämään omiksi turinoikseen :D

-harmiseikirj-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siitä näemme hyvin sen että anot ei halua häiritä turinalaisten keskinäistä turistelua, antavat jutella rauhassa mutta annas olla jos jossain sattuu juttusille muutama ano, hyvin alkaneen asiakeskustelun ryntää huomiohakuiset turinalaiset kääntämään omiksi turinoikseen :D

-harmiseikirj-

Kuinkahan monta kertaa olen vuosien aikana kertonut tästä. Tämä on nyt se kerta kun en ole aloittanut palstalla tätä aihetta enkä keskustellut siitä.

Mutta näin se menee. Totuutta ei voi kertoa. Sen voi näyttää. Sen voi myös kieltääkin, mitä turinatiimiläiset on aina tehnyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuinkahan monta kertaa olen vuosien aikana kertonut tästä. Tämä on nyt se kerta kun en ole aloittanut palstalla tätä aihetta enkä keskustellut siitä.

Mutta näin se menee. Totuutta ei voi kertoa. Sen voi näyttää. Sen voi myös kieltääkin, mitä turinatiimiläiset on aina tehnyt.

Se on jännä, kun niin moni rekattu väittää anonyymien kiusaavan heitä ja hyökivän kimppuun ja jos sun mitä. Mun kokemukseni on myös melko päinvastainen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on jännä, kun niin moni rekattu väittää anonyymien kiusaavan heitä ja hyökivän kimppuun ja jos sun mitä. Mun kokemukseni on myös melko päinvastainen.

Rekattu nimimerkki ja signeeraukset on kuin jengiliivit.

• Anonyymi kirjoitti:

Minun kimppuuni hyökätään aivan liian harvoin ja koen siksi osattomuutta ja syrjintää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rekattu nimimerkki ja signeeraukset on kuin jengiliivit.

Osa ehkä vähän, mutta ei kai nyt ihan kaikki?

No mutta kyllähan tuolla taas yksi yrittää kovasti aloittaa kiusaamista. Katsotaan saako muita mukaansa rinkiin hihkumaan. Sinällään hauskaa, että siellä turinatiimin keskustelussahan ei edelleenkään ole kukaan anonyymi käynyt härkkimässä, mutta turisija taas tosiaan yrittää tuolla kiusailla.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Minun kimppuuni hyökätään aivan liian harvoin ja koen siksi osattomuutta ja syrjintää.

Ehkä sun pitää pitää esitää toivetta sinne toisten rekattujen suuntaa. Mä olen tänään saanun oikein joukolta heistä yritystä. Kyllä ne varmaan suakin voi, jos pyydät.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Osa ehkä vähän, mutta ei kai nyt ihan kaikki?

No mutta kyllähan tuolla taas yksi yrittää kovasti aloittaa kiusaamista. Katsotaan saako muita mukaansa rinkiin hihkumaan. Sinällään hauskaa, että siellä turinatiimin keskustelussahan ei edelleenkään ole kukaan anonyymi käynyt härkkimässä, mutta turisija taas tosiaan yrittää tuolla kiusailla.

Silloin kun ei kuulu mihinkään joukkoon, ei ole tarvetta puolustaa ketään. Kun johonkin joukkoon kuuluu, tulee myös velvollisuus puolustaa omaa joukkoa. Silloin alkaa hyökkäys on paras puolustus taktiikka. Näin yksinkertaista tämä on. Kaikkialla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Silloin kun ei kuulu mihinkään joukkoon, ei ole tarvetta puolustaa ketään. Kun johonkin joukkoon kuuluu, tulee myös velvollisuus puolustaa omaa joukkoa. Silloin alkaa hyökkäys on paras puolustus taktiikka. Näin yksinkertaista tämä on. Kaikkialla.

Kuitenkaan oikein kukaan sielläkään ei taida myöntää mihinkään joukkoon kuuluvansa. Aika outoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuitenkaan oikein kukaan sielläkään ei taida myöntää mihinkään joukkoon kuuluvansa. Aika outoa.

Totuuden kieltäminen kuuluu asiaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Ehkä sun pitää pitää esitää toivetta sinne toisten rekattujen suuntaa. Mä olen tänään saanun oikein joukolta heistä yritystä. Kyllä ne varmaan suakin voi, jos pyydät.

Eivät kiusallaan ota minua kohteeksi, vaikka kuinka pyydän ja se on havaittu jo monia vuosia sitten. Mitähän tässä oikein tekisi, että arvelisivat erityisen heikoksi kohteeksi ja innostuisivat.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Eivät kiusallaan ota minua kohteeksi, vaikka kuinka pyydän ja se on havaittu jo monia vuosia sitten. Mitähän tässä oikein tekisi, että arvelisivat erityisen heikoksi kohteeksi ja innostuisivat.

Kokeile olla anonyymi ja tunnistamaton 🙂

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Ehkä jos on kuin allergikon ruoka-annos, mm. maidoton, munaton ja mauton, niin ei herätä muissa kovin tulisia tunteita.

• Anonyymi kirjoitti:

Ehkä jos on kuin allergikon ruoka-annos, mm. maidoton, munaton ja mauton, niin ei herätä muissa kovin tulisia tunteita.

Kyllä tuosta pitäisi saada jotain aikaan, sillä Matti Vanhastakin haukutaan oikein ansiokkaasti.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Kyllä tuosta pitäisi saada jotain aikaan, sillä Matti Vanhastakin haukutaan oikein ansiokkaasti.

Enkö vähän saanut?

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Olen kyllä huomannut sun pyyntösi. Vaan kun sun kirjoituksissasi ei oikein ole mitään sellaista mihin vois tikulla tökkiä.

Lupaan ja vannon, että olen paikalla härkkimässä heti kun vaan keksin jotain mihin puuttua. 😌

xLiner

• buddy-love kirjoitti:

Kärsin samasta ongelmasta, kyllä nyt olisi aika nostaa kissa pöydälle tästäkin aiheesta!

• E-Lukka kirjoitti:

Kärsin samasta ongelmasta, kyllä nyt olisi aika nostaa kissa pöydälle tästäkin aiheesta!

Perustetaan kiusausosattomien yhdistys ja vaaditaan tasapuolista kohtelua ja positiivista syrjintää.

• Anonyymi kirjoitti:

Olen kyllä huomannut sun pyyntösi. Vaan kun sun kirjoituksissasi ei oikein ole mitään sellaista mihin vois tikulla tökkiä.

Lupaan ja vannon, että olen paikalla härkkimässä heti kun vaan keksin jotain mihin puuttua. 😌

xLiner

Loistavaa ja yritänkin nyt jatkossa tuottaa tuohon kelpaavaa materiaalia.

• buddy-love kirjoitti:

Perustetaan kiusausosattomien yhdistys ja vaaditaan tasapuolista kohtelua ja positiivista syrjintää.

Ehdottomasti, kyllä yliajetuksi joutuminenkin kuuluu jokaisen kolaripaikalle olleen oikeuksiin jos niin kokee tahtovansa, kelistä riippumatta :)

• Taas sataa.
      Hessa ensi viikolla ja siellä on varmaan kuollut kasveja ikkunalaudalla, sillä vaikka laitoin niille kestokastelun, niin varmaan osa on jo kuluttanut sen loppuun.
      Yli kahteen kuukauteen en siis ole käynyt, sillä on ollut muuta puuhaa.

• Anonyymi

Murhaaja! Murhaaja!

Kasveja ei pidä ottaa jos ei niistä kykene huolta pitämään.

-harmiseikirj-

• Anonyymi kirjoitti:

Murhaaja! Murhaaja!

Kasveja ei pidä ottaa jos ei niistä kykene huolta pitämään.

-harmiseikirj-

Kasvienvapautusrintama on tosiaan käynyt jo koputtelemassa ikkunoihin ja köyttänyt jäseniään rappuralliin, mutta pysyn tiukkana ja ilmoitan, että ne ovat masentuneita kasveja ja allekirjoittaneet eutanasiapaperit jo aikoja sitten.

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Kasvienvapautusrintama on tosiaan käynyt jo koputtelemassa ikkunoihin ja köyttänyt jäseniään rappuralliin, mutta pysyn tiukkana ja ilmoitan, että ne ovat masentuneita kasveja ja allekirjoittaneet eutanasiapaperit jo aikoja sitten.

Kidutus on pahinta. Itse ymmärsin tämän ja hävitin armeliaasti vuosia huonosti hoitamani pari kasvia, yksi vielä jäi mutta raukka tekee hidasta kuolemaa, en tiedä mitä teen väärin mutta ei hyvältä näytä :(

-harmiseikirj-

• Anonyymi kirjoitti:

Kidutus on pahinta. Itse ymmärsin tämän ja hävitin armeliaasti vuosia huonosti hoitamani pari kasvia, yksi vielä jäi mutta raukka tekee hidasta kuolemaa, en tiedä mitä teen väärin mutta ei hyvältä näytä :(

-harmiseikirj-

Kastelet liikaa tai liian vähän?
        Liian ahdas ruukku?
        Jos se on orkidea, niin saako se liikaa valoa ( ei suoraan auringonpaisteeseen)?

• Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

Kastelet liikaa tai liian vähän?
        Liian ahdas ruukku?
        Jos se on orkidea, niin saako se liikaa valoa ( ei suoraan auringonpaisteeseen)?

Varmaan liikaa mutta kun ei tiedä niin varalta laittaa sitten reilusti vettä. Jotain monivuotisia ne oli on. Kerran yksi exä raahasi jonkun ison vehkan tai mikälie kun ei sopinut sen omaan asuntoon muka lahjana. Meni muutama kuukausi se väitti että minä tapoin sen kukan ja epäili että tahallaan, mitäs itse toi sellaiselle joka ei vaan osaa.

-harmiseikirj-

• Kuitenkin jokin liitoksesi pettänyt ja kastelujärjestelmä kastellut tasaisesti rakenteita että kunnon homekasvusto siellä hyvässä vauhdissa.

• Anonyymi kirjoitti:

-harmiseikirj-

Ottaisit Amerikasta mallia. Selväsanaisesti ilmoitat kasville, että sille on langetettu kuolemantuomio, mutta et kerro milloin tuomio pannaan täytäntöön. Sitten normaalisti kastelet ja lannoitat sitä, mutta aika ajoin viet vaikkapa surisevan tehosekoittimen viereen tai käytät muutaman sekunnin pakasteessa tai tuot lampaan määkimään ja louskuttamaan leukojaan sen viereen, mutta viet pois ja sitten ilmoitat, että eipäs vielä tänään.

• scrg kirjoitti:

Kuitenkin jokin liitoksesi pettänyt ja kastelujärjestelmä kastellut tasaisesti rakenteita että kunnon homekasvusto siellä hyvässä vauhdissa.

Se on kapillaarinen systeemi ja kullakin kasvilla on kolmen litran vesisäiliö, eli vesi menee itsekseen ylämäkeen.
        Kaksi kasvia käyttää paljon vettä, joten ne ovat todennäköisesti kuivilla.

• Anonyymi kirjoitti:

Varmaan liikaa mutta kun ei tiedä niin varalta laittaa sitten reilusti vettä. Jotain monivuotisia ne oli on. Kerran yksi exä raahasi jonkun ison vehkan tai mikälie kun ei sopinut sen omaan asuntoon muka lahjana. Meni muutama kuukausi se väitti että minä tapoin sen kukan ja epäili että tahallaan, mitäs itse toi sellaiselle joka ei vaan osaa.

-harmiseikirj-

Vehkoja kannattaa suihkutella, sillä ne ovat kosteiden olojen kasveja.

• Anonyymi kirjoitti:

-harmiseikirj-

Onko sulla exä:kin?
        En olisi ikinä uskonut että sinäkin voit erehtyä naisissa. Ainakin yhtä huono olen kasvien kasvattaja kuin sinäkin, ehkäpä johtuu, etten ole perehtynyt miten juuri sen kasvin kastelu kuuluisi olla. Nyt kun otin pullojukan naapurilta kun muutti kysyin kasteluohjeet se on pysynyt ihme hengissä. Vaikka lapsekin repinyt juurineen purkista. Sitä ei saa kastella edes suoraan.

Mitä tuohon turinatiimeyteen en ole koskaan kuulunut osaksi sitä vaikka jokin yli 10 vuosi sitten minutkin hoki kuuluvan.

• buddy-love kirjoitti:

Meillekin löytyi roskiskiksesta toinen kasvi joka oli vehko. Se oli saanut kukat joku pisti allergian takia luovuttu lapun. Mies on meillä rakastaa kukkia ihme että kesti näinkin kauan kun halusi kukkia meille tai että tiesin tykkäävän kukista. jouluna kukkia on aina olla niitäkin ostettu ihan joulutunnelman luomiseksi mutta ei muuten.

• buddy-love kirjoitti:

Vehkoon tutustuin vasta nimeen silloin kun mies lähetti kuvan ja etsin tiedot kasvista ja opin heti uuden kasvin nimen myrkyllisyyden myös kuin tuosta kosteusta tuli opittua sekä kukkien poistaminen olisi estänyt sen allergisuuden.

• buddy-love kirjoitti:

Se on kapillaarinen systeemi ja kullakin kasvilla on kolmen litran vesisäiliö, eli vesi menee itsekseen ylämäkeen.
        Kaksi kasvia käyttää paljon vettä, joten ne ovat todennäköisesti kuivilla.

Ärsyttävää epäholtittomuutta. Voi kuvitella paikan ulko-oven kahvaa kääntämällä jokin mekanismi kytkee kahvin keittymään korjaan uuttumaan.

Kun kapillaarisesti vesi nousee kohti taivaita, niin mistä tarvittava energia saadaan? En siis ainakaan äkkiseltään keksi.

• scrg kirjoitti:

Ärsyttävää epäholtittomuutta. Voi kuvitella paikan ulko-oven kahvaa kääntämällä jokin mekanismi kytkee kahvin keittymään korjaan uuttumaan.

Kun kapillaarisesti vesi nousee kohti taivaita, niin mistä tarvittava energia saadaan? En siis ainakaan äkkiseltään keksi.

Tässä kapillaarisuus selitettynä:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kapillaari-ilmiö

Tuossa huovassa vesi nousee noin 20 cm veden pintaa ylemmäs.
        https://www.nelsongarden.de/en-de/plant-propagation/sowing-accessories/p5807/

Ostin noita ison nipun poistohinnalla, sillä ihmiset eivät tajunneet miten noita käytetään ja jäivät siksi myymättä. Tosin en käytä niitä ohjeen mukaisesti, vaan leikkaan niistä muutaman sentin nauhoja ja pujotan ne ruukun pohjasta läpi ja ruukku tulee vesiastian kannen päälle, jossa kapillaarihuopa roikkuu vedessä kannen reiän läpi.

Jos Hesan majoituksessani olisi kiinteä netti, niin minulla olisi sinne videoyhteys ja lisäksi ruukuissa kosteusmittaus ja siten pysyisin selvillä onko siellä vedestä pulaa (ja voisin samalla tarkkailla mitä naapurit tekevät pihalla).

• valtakunta kirjoitti:

Vehkoon tutustuin vasta nimeen silloin kun mies lähetti kuvan ja etsin tiedot kasvista ja opin heti uuden kasvin nimen myrkyllisyyden myös kuin tuosta kosteusta tuli opittua sekä kukkien poistaminen olisi estänyt sen allergisuuden.

Netissä on lähes kaikista kasveista hyviä ohjeita ja niistä on ollut apua varsinkin sitruunoideni kohdalla.

• buddy-love kirjoitti:

Tässä kapillaarisuus selitettynä:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kapillaari-ilmiö

Tuossa huovassa vesi nousee noin 20 cm veden pintaa ylemmäs.
        https://www.nelsongarden.de/en-de/plant-propagation/sowing-accessories/p5807/

Ostin noita ison nipun poistohinnalla, sillä ihmiset eivät tajunneet miten noita käytetään ja jäivät siksi myymättä. Tosin en käytä niitä ohjeen mukaisesti, vaan leikkaan niistä muutaman sentin nauhoja ja pujotan ne ruukun pohjasta läpi ja ruukku tulee vesiastian kannen päälle, jossa kapillaarihuopa roikkuu vedessä kannen reiän läpi.

Jos Hesan majoituksessani olisi kiinteä netti, niin minulla olisi sinne videoyhteys ja lisäksi ruukuissa kosteusmittaus ja siten pysyisin selvillä onko siellä vedestä pulaa (ja voisin samalla tarkkailla mitä naapurit tekevät pihalla).

Ymmärrän kapillaari-ilmiön noin käytännössä. Mutta ei tuossakaan selitetty sitä, mistä energia siirtyy. Koska siis vettä siirtyy kohti korkeampaa "potentiaalienergiaa" eli tuota vai ajatella vähän kuin käänteisenä vesivoimalana. Nythän vettä yleensä pumpataan pumpuilla korkeammalle ja sieltä valutetaan taas alas generaattorin läpi. Mutta olisihan se kätevää olla miljardi tsiljardia pikku kapillaariputkea "pumppaamassa" vettä ylös "ilmaiseksi".

Arvaan ja päättelen, että energian täytyy tulla nesteen ja sen toisen materiaalin lämpötilasta. Joka sitten taas kuin itsestään tasaantuu ympäristön kanssa.

• scrg kirjoitti:

Ymmärrän kapillaari-ilmiön noin käytännössä. Mutta ei tuossakaan selitetty sitä, mistä energia siirtyy. Koska siis vettä siirtyy kohti korkeampaa "potentiaalienergiaa" eli tuota vai ajatella vähän kuin käänteisenä vesivoimalana. Nythän vettä yleensä pumpataan pumpuilla korkeammalle ja sieltä valutetaan taas alas generaattorin läpi. Mutta olisihan se kätevää olla miljardi tsiljardia pikku kapillaariputkea "pumppaamassa" vettä ylös "ilmaiseksi".

Arvaan ja päättelen, että energian täytyy tulla nesteen ja sen toisen materiaalin lämpötilasta. Joka sitten taas kuin itsestään tasaantuu ympäristön kanssa.

En kylläkään ymmärrä mitä kysytään 😂 mutta otan silti sujuvasti osaa keskusteluun ja kysyn puolestani, onko sillä tekemistä asian kanssa, että kasvi on (toistaiseksi) elävä?
        - Siis juurikarvat, juuripaine, osmoosi osallistuvat veden nostamiseen.

• Xena-183 kirjoitti:

En kylläkään ymmärrä mitä kysytään 😂 mutta otan silti sujuvasti osaa keskusteluun ja kysyn puolestani, onko sillä tekemistä asian kanssa, että kasvi on (toistaiseksi) elävä?
        - Siis juurikarvat, juuripaine, osmoosi osallistuvat veden nostamiseen.

Ei se kasvi tuohon huopaan vaikuta ja vesi nousee kapillaarisesti myös esim. rakennuksissa ilman että asiaan vaikuttaisi mikään elävä.

Käsittääkseni kasvit myös joskus käyttävät kapillaari-ilmiötä veden nostamiseen.

• scrg kirjoitti:

Ei se kasvi tuohon huopaan vaikuta ja vesi nousee kapillaarisesti myös esim. rakennuksissa ilman että asiaan vaikuttaisi mikään elävä.

Käsittääkseni kasvit myös joskus käyttävät kapillaari-ilmiötä veden nostamiseen.

Juu, se olikin vain ajatus, ilman varsinaista kompetenssia aiheeseen 😄

• scrg kirjoitti:

Se tulee niiden molekyylien hingusta olla mahdollisimman lähellä toisiaan ja vesimolekyylit pitävät enemmän niistä kapillaarihuovan molekyyleistä ja ovat enemmäm kaveria niiden kanssa kuin keskenään, joten tuosta syystä vesi nousee siinä korkealle.
        Se miksei tuosta saa ikiliikkujaa johtuu siitä, että koska ne vesimolekyylit ovat niin innossaan niistä huopamolekyyleistä, niin ne eivät halua päästää niistä irti ja siksi se vesi ei ala virrata pois siellä huovan yläpäässä.
        Kasvi jaksaa kuitenkin irrottaa vesimolekyylejä huovan mistä kohdasta tahansa, sillä se pumppaa niitä itseensä suolapitoisuuden erolla. Kasvisoluissa on siis enemmän suolaa kuin kasteluvedessä, joten vesi pyrkii virtaamaan kohti sitä suolaisempaa liuosta ja solun sisälle.

• scrg kirjoitti:

Kapillaarisuus toimii myös kasvin sisällä, mutta ei varsinaisesti vaikuta tuossa kapillaarihuovassa, paitsi siten että jos kasteluvesi on lannoitettu, niin se saattaa muuttaa sitä mihin suuntaan se liikkuu huovassa (jos siellä yläreunassa on ilmavirtausta ja huopa kuivuu, niin suolapitoisuus nousee ja se osaltaan kiskoo vettä ylös päin).

Kasveissa on myös se mielenkiintoinen puoli, että niiden huokosissa vesimolekyylit ovat niin pisenessä reiässä, että yli kymmenen metrin imukorkeus on mahdollinen (kaivossa ei voi vettä imeä pumpulla kuin siihen pisteeseen, jossa se alkaa kiehua tyhjiössä ja se on tavallisesti noin 10 metriä). Ohuessa huokosessa vesimolekyylit tavallaan ketjuuntuvat naruksi ja silloin tuo pumppujen rajoitus voidaan ylittää. Se kasvi siis paitsi pumppaa vettä juurilla, niin myös imee sitä lehtien haihdunnan avulla ylös.

• buddy-love kirjoitti:

Se tulee niiden molekyylien hingusta olla mahdollisimman lähellä toisiaan ja vesimolekyylit pitävät enemmän niistä kapillaarihuovan molekyyleistä ja ovat enemmäm kaveria niiden kanssa kuin keskenään, joten tuosta syystä vesi nousee siinä korkealle.
        Se miksei tuosta saa ikiliikkujaa johtuu siitä, että koska ne vesimolekyylit ovat niin innossaan niistä huopamolekyyleistä, niin ne eivät halua päästää niistä irti ja siksi se vesi ei ala virrata pois siellä huovan yläpäässä.
        Kasvi jaksaa kuitenkin irrottaa vesimolekyylejä huovan mistä kohdasta tahansa, sillä se pumppaa niitä itseensä suolapitoisuuden erolla. Kasvisoluissa on siis enemmän suolaa kuin kasteluvedessä, joten vesi pyrkii virtaamaan kohti sitä suolaisempaa liuosta ja solun sisälle.

Ok. Eli putken yläpäässä tarvitaan energiaa/työtä veden irrottamiseksi pinnasta. Mutta se energia joka nostaa vettä siihen asti kun putkea riittää täytyy olla valmiiksi joko vedessä tai putkessa tai molemmissa.

Rakennuksissahan vesi "putken" yläpäässä voi haihtua ja ylläpitää tuota ketjua.

• scrg kirjoitti:

Ok. Eli putken yläpäässä tarvitaan energiaa/työtä veden irrottamiseksi pinnasta. Mutta se energia joka nostaa vettä siihen asti kun putkea riittää täytyy olla valmiiksi joko vedessä tai putkessa tai molemmissa.

Rakennuksissahan vesi "putken" yläpäässä voi haihtua ja ylläpitää tuota ketjua.

Se on se sama energia, joka nostaa vesilasissa veden pinnan siinä lasin reunassa hiukan muuta vettä korkeammalle. Valon avulla peilaamalla sen näkee kaikkein tarkimmin ja mitä pienempi reikä, niin sitä korkeammalle se vesi nousee (paitsi jos mennään ihan nanotasolle, jolloin vesimolekyyli ei enää mahdu kunnolla reikään).

• buddy-love kirjoitti:

Se on se sama energia, joka nostaa vesilasissa veden pinnan siinä lasin reunassa hiukan muuta vettä korkeammalle. Valon avulla peilaamalla sen näkee kaikkein tarkimmin ja mitä pienempi reikä, niin sitä korkeammalle se vesi nousee (paitsi jos mennään ihan nanotasolle, jolloin vesimolekyyli ei enää mahdu kunnolla reikään).

Eli se energia on jonkinlaisena kemiallisena "potentiaalienergiaa" vedessä ja putkimateriaalissa.

Ajatellaanpa vettä taivaalla. Se nesteytyy ja syöksyy painovoiman ansiosta kohti maata. Yksittäisellä vesimolekyylillä olisi vapaus syöksyä maahan yksin tai muodostamalla sinivalaan kokoinen joukko muiden vesimolekyylien kanssa. Näin ei kuitenkaan käytännössä tapahdu, vaan derivoimalla vesimolekyylien ryhmäytysvietin päädymme siihen, että vesi tykkää muodostaa pisaran kokoisen joukon kavereita, joiden kanssa tippua yhdessä. Vähintään kahden tekijän optimaalisena kompromissina se pisara syntyy: jostain löytyy myös se energia joka saa vesimolekyylit rakastamaan toisiaan ja siirtymään toistensa viereen. Mutta sitten ihanan putken sisäpinnan kohdatessaan rakastavat sitä vielä vähän enemmän kuin vettä.

• scrg kirjoitti:

Eli se energia on jonkinlaisena kemiallisena "potentiaalienergiaa" vedessä ja putkimateriaalissa.

Ajatellaanpa vettä taivaalla. Se nesteytyy ja syöksyy painovoiman ansiosta kohti maata. Yksittäisellä vesimolekyylillä olisi vapaus syöksyä maahan yksin tai muodostamalla sinivalaan kokoinen joukko muiden vesimolekyylien kanssa. Näin ei kuitenkaan käytännössä tapahdu, vaan derivoimalla vesimolekyylien ryhmäytysvietin päädymme siihen, että vesi tykkää muodostaa pisaran kokoisen joukon kavereita, joiden kanssa tippua yhdessä. Vähintään kahden tekijän optimaalisena kompromissina se pisara syntyy: jostain löytyy myös se energia joka saa vesimolekyylit rakastamaan toisiaan ja siirtymään toistensa viereen. Mutta sitten ihanan putken sisäpinnan kohdatessaan rakastavat sitä vielä vähän enemmän kuin vettä.

Tuohon suuntaan se ilmiö juuri on ja toimii hiukan samoin kuin magneettisuus, jossa kaksi magneettia vetävät toisensa yhteen, mutta se putki on vielä vahvempi magneetti ja kiskoo niitä erilleen.

Vesipisaroiden kokoon muistelen vaikuttavan ilmanvastuksen ja jonkin maksimikoon ylityttyä pisara jakautuu pienempiin osiin (suurempi pisara putoaa nopeammin, joten ilman virtaus vaikuttaa siihen enemmän).
        Ja noin se näyttää olevankin:
        https://gpm.nasa.gov/education/articles/shape-of-a-raindrop

• Olenko turinatiimiläisiä? Kyllähän mää olen jutellut tällä vaikka ja kenen kanssa, niiden niin sanotun turinatiimin etujoukoissakin olevien kuten vaikka Dissen ja Randen. Mutta lasketaanko mut tiimiläiseks?

• Anonyymi

Et ehkä ihan kovinta ydintä mutta jos turinalaiset suunnittelisi terroritekoa ja vietäisiin Supon vieraaksi kyllä sinäkin muutaman päivän putkassa viettäisit kuulusteltavana :D

-harmiseikirj-

• Anonyymi kirjoitti:

Et ehkä ihan kovinta ydintä mutta jos turinalaiset suunnittelisi terroritekoa ja vietäisiin Supon vieraaksi kyllä sinäkin muutaman päivän putkassa viettäisit kuulusteltavana :D

-harmiseikirj-

Onhan sitä tullut osallistuttua täällä keskusteluihin ( myös joillain muillakin palstoilla kuin täällä Sinkuissa).

• Turinatiimin täysjäseneksi tuotat vähän liikaa sisältöä. Pitää keskittyä joko lätisemään täysin joutavanpäiväisiä asioita vähän kaikkiin ketjuihin tai sitten kuten allekirjoittanut, paitsi jupista joutavanpäiväisiä niin mennä mahdollisimman kauas ketjun alkuperäisestä aiheesta. Sen voi tehdä aasinsillan kautta tai muuten vaan.

• Miten määritellään kuuluminen turinatiimiin?

• Anonyymi

Kaikki kuuluvat turinatiimiin. Paitsi yksi anonyymi.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Kaikki kuuluvat turinatiimiin. Paitsi yksi anonyymi.

xLiner

Ahaa, no sitten olen tietämättömyyttäni toiminut vastoin aloituksen ohjeistusta.

• Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

Ahaa, no sitten olen tietämättömyyttäni toiminut vastoin aloituksen ohjeistusta.

Sama täällä. En ymmärrä yhtään mikä on turinatiimi ja keitä siihen kuuluu. Ja olenkohan peräti tuo yksi anonyymi. Nimimerkki ei jää mieleen eikä kiinnosta yhtään. Luen jutun ja vastaan siihen täysin riippumatta siitä kuka sen on kirjoittanut. En ymmärrä mikä on merkitys että tietää kirjoittajan. Mutta jatkan samaan malliin. olkoon tiimissä he jotka niin tahtovat, en edes halua tietää tiimin kokoonpanoa.

• Anonyymi kirjoitti:

Sama täällä. En ymmärrä yhtään mikä on turinatiimi ja keitä siihen kuuluu. Ja olenkohan peräti tuo yksi anonyymi. Nimimerkki ei jää mieleen eikä kiinnosta yhtään. Luen jutun ja vastaan siihen täysin riippumatta siitä kuka sen on kirjoittanut. En ymmärrä mikä on merkitys että tietää kirjoittajan. Mutta jatkan samaan malliin. olkoon tiimissä he jotka niin tahtovat, en edes halua tietää tiimin kokoonpanoa.

Minulle on ihan sama kenen kanssa juttelen, vaikka sen myönnän, että on ihan hauska jutella myös jonkun tietyn persoonan kanssa. Pidän monista henkilöinä sen kuvan perusteella, jonka olen heistä saanut ja esim Randelle on helppo heittää läppää, kun tiedän, että hän ymmärtää huonoa huumoriani. Usein keskustelu on myös selkeämpää, kun pystyy seuraamaan kuka on vastannut mihinkin. Joskus saattaa viisi anonyymiä vastata yhteen kommenttiin ja keskustelu saattaa jäädä irralliseksi, kun ei pysty aina sanomaan, mikä kommentti on kenenkin kirjoittama. Mutta ei kai sen niin väliä, keskustelua se on irrallinenkin keskustelu 😊

• Mistä me keskustellaan?
      Minulla ei ole mitään klubikorttia, joten saan vapaasti osallistua tähän(kin) ketjuun. Yleisesti suhtaudun hyvin huonosti kieltoihin ja käskyttämiseen. Ne eivät ole minua varten.
      Keskustelen mielelläni kaikkien halukkaiden kanssa, jotka osaavat kommunikoida kohteliaasti ja pysyvät asialinjalla. ☺️🌺

• En ole varma kuulunko turinatiimiläisiin, joten kommentoin nyt varmuuden vuoksi, onhan 50/50 mahdollisuus että mulla on lupa kommentoida tähän ketjuun.

• Anonyymi

Varoituksen sana: turinatiimi tuhosi Miehen Logiikan.

• Anonyymi

Ei tuhonnut, vaan se yksi riesa tuhosi sen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      145
      3076
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      108
      2493
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      50
      2492
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      239
      2161
    5. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      246
      1771
    6. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      462
      1730
    7. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      101
      1719
    8. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      9
      1614
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      1567
    10. R.I.P. Kristian Antila

Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi
      Maailman menoa
      22
      1384
    Aihe