Hengellinen laki

Anonyymi-ap

Mitä tarkoittaa käytännössä, että laki on hengellinen?

27

277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voiko se tarkoittaa että se on profetaalinen.
      Joskus tulevaisuudessa saavat juutalaiset Hengen sydämeensä joka poistaa kivisydämen ja antaa lihasydämen niin että he noudattavat lakia niin kuin se on.

      Henki saa heidät elämään lain todeksi joskus tulevaisuudessa. Laki annettiin kauan sitten , mutta todeksi se tulee vasta kun erityinen Hengen vuodatus sydämeen tapahtuu juutalaisilla.

      Itse asiassa koko raamattu on profetaalinen ja esim. Paavalin kirjeiden toteen käyminen on tulevaisuuden asiaa.

      Onko hengellisyys jotain profetaalista ? Sitä en tarkoin tiedä. Arvailen vaan kun kerran kyselette......

    • Anonyymi

      Heh, dingedong. Apostolin toveritkin kehuivat häntä hulluksi, mutta on pakanoilla jotain tutkittavaa ainakin. Melko kliffaa.

      • Anonyymi

        Tarkoitit kai dilledong?


    • Anonyymi

      Ei mitään. Toisten henkisyys ei sinulle kuulu. Lait taas kohdistuvat kaikkien käyttäytymiseen ja tekoihin.

      • Anonyymi

        "Laki on hengellinen" ei siis tarkoita mitään, mutta miten toisten henkisyys liittyy tähän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Laki on hengellinen" ei siis tarkoita mitään, mutta miten toisten henkisyys liittyy tähän?

        Tarkoitit siis mihin lailla pyritään? Vai tarkoititko että on olemassa "henkisiä" lakeja ja muita lakeja? On olemassa luonnonlakejakin. Ovatko ne henkisiä?

        Mitä siis tarkoitat henkisyydellä? Onko se sinussa, tosissa vai missä? Täytyyhän kysyjän tietää mitä kysyy?

        Joku voisi tarkoittaa lainhengellä (suom.) vain sitä että lain tarkoitus toteutuu vain kun sitä oikein tulkitaan. Joku voi tulkita lakia kirjaimellisesti, mutta voidaan kuitenkin nähdä ettei lain tarkoitus toteudu, esimerkiksi ei turvallisuus lisäänny vaan jopa päinvastoin. Laki on silloin huono.

        Koska kysymys oli hengellisellä palstalla, voidaan olettaa henkisyyden tarkoittavan toisten henkisyyttä. Kysyjän omasta henkisyydestä ei voi olla kyse. Raamatun lait käsitetään useinmiten velvoittavina eli toisten henkisyydestä on kyse. Tai omasta. Mieluummin vain omasta. Ei toisten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitit siis mihin lailla pyritään? Vai tarkoititko että on olemassa "henkisiä" lakeja ja muita lakeja? On olemassa luonnonlakejakin. Ovatko ne henkisiä?

        Mitä siis tarkoitat henkisyydellä? Onko se sinussa, tosissa vai missä? Täytyyhän kysyjän tietää mitä kysyy?

        Joku voisi tarkoittaa lainhengellä (suom.) vain sitä että lain tarkoitus toteutuu vain kun sitä oikein tulkitaan. Joku voi tulkita lakia kirjaimellisesti, mutta voidaan kuitenkin nähdä ettei lain tarkoitus toteudu, esimerkiksi ei turvallisuus lisäänny vaan jopa päinvastoin. Laki on silloin huono.

        Koska kysymys oli hengellisellä palstalla, voidaan olettaa henkisyyden tarkoittavan toisten henkisyyttä. Kysyjän omasta henkisyydestä ei voi olla kyse. Raamatun lait käsitetään useinmiten velvoittavina eli toisten henkisyydestä on kyse. Tai omasta. Mieluummin vain omasta. Ei toisten.

        "Tarkoitit siis mihin lailla pyritään? Vai tarkoititko että on olemassa "henkisiä" lakeja ja muita lakeja?...Täytyyhän kysyjän tietää mitä kysyy?"

        En tarkoittanut mitään. Halusin vaan tietää, mitä se teidän mielestänne tarkoittaa, koska teidän se pitäisi tietää.

        Room. 7:14 Me tiedämme, että laki on hengellinen.


    • Anonyymi

      Se tarkoittaa, että lain noudattaminen on Pyhästä Hengestä. Lain hylkääminen on aina lihasta ja syntiä.

      “Ja me olemme kaiken tämän todistajat, niin myös Pyhä Henki, jonka Jumala on antanut niille, jotka häntä tottelevat." (Apt 5:32, Pyhä Raamattu)

      “Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.” (Room 7:12, Pyhä Raamattu)

      “Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. Sellaista vastaan ei ole laki.” (Gal 5:22-23, Pyhä Raamattu)

      • Anonyymi

        Jos ateisti noudattaa lakia, niin se on siis Pyhästä Hengestä ja jos uskovainen rikkoo lakia, niin se on lihasta ja syntiä esim koko elämänsä aviopuolisoilleen uskollinen ateistinen aviopari ja ilman pätevää syytä eronneet ja uudelleen avioituneet uskovaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ateisti noudattaa lakia, niin se on siis Pyhästä Hengestä ja jos uskovainen rikkoo lakia, niin se on lihasta ja syntiä esim koko elämänsä aviopuolisoilleen uskollinen ateistinen aviopari ja ilman pätevää syytä eronneet ja uudelleen avioituneet uskovaiset.

        Epäusko ei ole lain noudattamista, koska laissa on käsky uskoa Kristusta. Monet juutalaiset noudattavat muuten lakia, mutta eivät usko, joten he ovat lihallisia laittomuuden tekijöitä.

        Jos Jeesukseen "uskova" kristitty ei noudata lakia, hän ei ole Kristuksessa vaan lihallisessa laittomuudessa.

        “Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.” (Matt 7:21-23, Pyhä Raamattu)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epäusko ei ole lain noudattamista, koska laissa on käsky uskoa Kristusta. Monet juutalaiset noudattavat muuten lakia, mutta eivät usko, joten he ovat lihallisia laittomuuden tekijöitä.

        Jos Jeesukseen "uskova" kristitty ei noudata lakia, hän ei ole Kristuksessa vaan lihallisessa laittomuudessa.

        “Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.” (Matt 7:21-23, Pyhä Raamattu)

        "laissa on käsky uskoa Kristusta"

        Missä siellä laissa sellainen käsky on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "laissa on käsky uskoa Kristusta"

        Missä siellä laissa sellainen käsky on?

        "Missä siellä laissa sellainen käsky on?"

        Monissakin paikoissa. Jos et tätä osaa, niin et osaa kristinuskon perusasioitakaan. Pietari opetti yhden kohdan perusteella asiasta, jossa käsketään uskomaan Messiasta kadotustuomion uhalla.

        Ap.t 3:19 Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
        20 että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen.
        21 Taivaan piti omistaman hänet niihin aikoihin asti, jolloin kaikki jälleen kohdallensa asetetaan, mistä Jumala on ikiajoista saakka puhunut pyhäin profeettainsa suun kautta.
        22 Sillä Mooses on sanonut: 'Profeetan, minun kaltaiseni, Herra Jumala on teille herättävä veljienne joukosta; häntä kuulkaa kaikessa, mitä hän teille puhuu.
        23 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka ei sitä profeettaa kuule, hävitetään kansasta.'
        24 Ja kaikki profeetat Samuelista alkaen ja kaikki järjestään, jotka puhuneet ovat, ovat myös ennustaneet näitä päiviä.
        25 Te olette profeettain ja sen liiton lapsia, jonka Jumala teki meidän isiemme kanssa sanoen Aabrahamille: 'Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki maan sukukunnat'.
        26 Teille ensiksi Jumala on herättänyt Poikansa ja lähettänyt hänet siunaamaan teitä, kun käännytte itsekukin pois pahuudestanne."

        5 Moos 18:15 "Herra, teidän Jumalanne, antaa veljienne joukosta nousta profeetan, joka on minun kaltaiseni. Häntä teidän tulee kuunnella.
        16 Tätähän te pyysitte Herralta, Jumalaltanne, kun Horebin juurelle kokoontuneina sanoitte: 'Me emme enää kestä kuulla Herran, Jumalamme, ääntä emmekä nähdä tuota suurta tulta, sillä pelkäämme, että kuolemme.'
        17 Herra sanoi silloin minulle: 'Se, mitä he sanoivat, on oikein.
        18 Siksi minä annan heidän omien jälkeläistensä joukosta nousta profeetan, joka on sinun kaltaisesi; minä panen sanani hänen suuhunsa, ja profeetta puhuu kaiken, minkä minä hänen puhuttavakseen annan.
        19 Jos joku ei kuuntele niitä sanoja, jotka hän minun nimissäni puhuu, minä itse vaadin tilille sen miehen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Missä siellä laissa sellainen käsky on?"

        Monissakin paikoissa. Jos et tätä osaa, niin et osaa kristinuskon perusasioitakaan. Pietari opetti yhden kohdan perusteella asiasta, jossa käsketään uskomaan Messiasta kadotustuomion uhalla.

        Ap.t 3:19 Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
        20 että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen.
        21 Taivaan piti omistaman hänet niihin aikoihin asti, jolloin kaikki jälleen kohdallensa asetetaan, mistä Jumala on ikiajoista saakka puhunut pyhäin profeettainsa suun kautta.
        22 Sillä Mooses on sanonut: 'Profeetan, minun kaltaiseni, Herra Jumala on teille herättävä veljienne joukosta; häntä kuulkaa kaikessa, mitä hän teille puhuu.
        23 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka ei sitä profeettaa kuule, hävitetään kansasta.'
        24 Ja kaikki profeetat Samuelista alkaen ja kaikki järjestään, jotka puhuneet ovat, ovat myös ennustaneet näitä päiviä.
        25 Te olette profeettain ja sen liiton lapsia, jonka Jumala teki meidän isiemme kanssa sanoen Aabrahamille: 'Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki maan sukukunnat'.
        26 Teille ensiksi Jumala on herättänyt Poikansa ja lähettänyt hänet siunaamaan teitä, kun käännytte itsekukin pois pahuudestanne."

        5 Moos 18:15 "Herra, teidän Jumalanne, antaa veljienne joukosta nousta profeetan, joka on minun kaltaiseni. Häntä teidän tulee kuunnella.
        16 Tätähän te pyysitte Herralta, Jumalaltanne, kun Horebin juurelle kokoontuneina sanoitte: 'Me emme enää kestä kuulla Herran, Jumalamme, ääntä emmekä nähdä tuota suurta tulta, sillä pelkäämme, että kuolemme.'
        17 Herra sanoi silloin minulle: 'Se, mitä he sanoivat, on oikein.
        18 Siksi minä annan heidän omien jälkeläistensä joukosta nousta profeetan, joka on sinun kaltaisesi; minä panen sanani hänen suuhunsa, ja profeetta puhuu kaiken, minkä minä hänen puhuttavakseen annan.
        19 Jos joku ei kuuntele niitä sanoja, jotka hän minun nimissäni puhuu, minä itse vaadin tilille sen miehen.

        Tarkoittaako tämä sitä, että jos et usko Jeesuksen parantavaan savi/räkä sokeuden poistajaan, joudut helvettiin?
        Jeesushan hieroi tahtaan sokean silmiin ja tämä rupesi näkemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoittaako tämä sitä, että jos et usko Jeesuksen parantavaan savi/räkä sokeuden poistajaan, joudut helvettiin?
        Jeesushan hieroi tahtaan sokean silmiin ja tämä rupesi näkemään.

        Tahtaan?

        Tarkoitat kai tahnan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tahtaan?

        Tarkoitat kai tahnan?

        Et vastannut kysymykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epäusko ei ole lain noudattamista, koska laissa on käsky uskoa Kristusta. Monet juutalaiset noudattavat muuten lakia, mutta eivät usko, joten he ovat lihallisia laittomuuden tekijöitä.

        Jos Jeesukseen "uskova" kristitty ei noudata lakia, hän ei ole Kristuksessa vaan lihallisessa laittomuudessa.

        “Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.” (Matt 7:21-23, Pyhä Raamattu)

        Jos uskovainen eroaa ilman pätevää syytä ja jättää aviopuolisonsa, jota on luvannut rakastaa kuolemaansa asti sekä menee uusiin naimisiin, niin rikkooko hän lakia?


    • Anonyymi

      Hengellinen laki on aina sopusoinnussa Jumalan tahdon kanssa.
      Hänen tahtonsa löytyy Raamatusta.

      Monet maalliset lait sotivat Jumalan tahtoa (hengellistä lakia) vastaan. Esimerkkinä vaikka nämä kaikenlaiset ihmisten sorvaamat sukupuolisekoilulait, jotka ovat puhtaasti maallisia lakeja, eivät hengellisiä.

      • Anonyymi

        No ei se hengellinen lakikaan sukupuolisuuteen puutu. Ei Raamatun kirjoittamisen aikaan tunnettu käsitettä sukupuolinen suuntautuminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei se hengellinen lakikaan sukupuolisuuteen puutu. Ei Raamatun kirjoittamisen aikaan tunnettu käsitettä sukupuolinen suuntautuminen.

        Olet täysin väärässä. Sateenkaari-ideologia oli olemassa jo muinaisessa maailmassa ja Raamattu tuomitsee sen Jumalan lain vastaisena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet täysin väärässä. Sateenkaari-ideologia oli olemassa jo muinaisessa maailmassa ja Raamattu tuomitsee sen Jumalan lain vastaisena.

        Onko heterous ideologia?


    • Anonyymi

      Jumalan tahto kuvautui aikanaan Mooseksen lakina.

      Laki on hengellinen tarkoittaa sitä, että Mooseksen lakia ei tarvita kahlitsemaan eikä sen noudattamisella saa pelastusta. Sen sijaan Jumalan omat seuraavat Jumalan tahtoa kaikessa, eikä heidän tarvitse seurata lain toteutumista, sillä laki toteutuu heissä, koska he jo hengessään noudattavat Jumalan tahtoa. Laista on tullut heille hengellinen.

      • Anonyymi

        >>>Laki on hengellinen tarkoittaa sitä, että Mooseksen lakia ei tarvita kahlitsemaan eikä sen noudattamisella saa pelastusta. <<<

        Tämä ei pidä paikkansa.

        Lain noudattaminen ei kahlitse eikä orjuuta ketään. Jos joku ei lakia noudata, hänestä tulee synnin orja ja hän joutuu synnin kahleisiin. Jos joku noudattaa Mooseksen lakia uskossa Jeesukseen Kristukseen, hän vapautuu synnin orjuudesta ja kahleista.

        Joh 8:34 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.

        Room 6:16 Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon.

        >>>Sen sijaan Jumalan omat seuraavat Jumalan tahtoa kaikessa, eikä heidän tarvitse seurata lain toteutumista, sillä laki toteutuu heissä, koska he jo hengessään noudattavat Jumalan tahtoa.<<<

        Sinä puhut täysin ristiriitaisesti. Jumalan tahto on kirjoitettu Mooseksen lakia. Jos joku ei lakia noudata, hän ei tee taivaallisen Isän tahtoa eikä pelastu.

        Room 2:18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.

        2 Tim 3:16 Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään.
        17 Näin Jumalan ihmisestä tulee täydellinen ja kaikkeen hyvään kykenevä.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Kukaan ei voi saavuttaa vanhurskautta ja pelastusta, jos hän ei tee parannusta laittomuudesta ja täytä lakia uskossa Jeesukseen Kristukseen. Paavali vaati lain täyttämistä jokaiselta, mitä ilman ei saa vanhurskautta, kunhan myös täyttää lain käskyn ukoa Kristusta.

        Room 2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
        ---
        27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.


    • Se tarkoittaa käytännössä sitä, että emme omissa voimissamne kykene elämään Jumalan tahdon mukaista elämää. Laki on hengellinen, sillä uskossa Jeesukseen Pyhä Henki ikäänkuin kirjoittaa lain sydämeemme, jolloin olemme vanhurskaita (syyttömiä, Jumalalle mieuisia). Hengen hedelmät tulevat sitten ilman omia ponnisteluja.

      • Anonyymi

        Millaisia ponnisteluja sinulla oli esim 2. tai 3. käskyn suhteen ennen kuin Pyhä Henki kirjoitti lain sydämeesi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Millaisia ponnisteluja sinulla oli esim 2. tai 3. käskyn suhteen ennen kuin Pyhä Henki kirjoitti lain sydämeesi?

        Ei ole tarvinnut ponnistella. Tämä ei taida mennä aivan raamatullisesti, mutta en ole tietääkseni rikkonut kymmenen käskyn listasta ennen enkä jälkeen kuin yhtä käskyä ja se on lepopäiväkäsky. Rakkauden kaksoiskäsky on paljon vaikeampi enkä noudata sitä kunnolla vieläkään, mutta Kristuksen uhri riittää sovittamaan vajaavaisuuteni ja elän Jumalan armossa.


    • Anonyymi

      Sitä, että hengellinen ihminen Pyhän Hengen johtamana sitä noudattaa, kun Pyhä Henki sen ihmisen sydämeen kirjoittaa.

      • Anonyymi

        Millaisia vaikeuksia sinulla oli esim "älä varasta" käskyn noudattamisen suhteen ennen kuin Pyhä Henki kirjoitti sen sydämeesi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      331
      3106
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      110
      2298
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      87
      1685
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      197
      1631
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      69
      1417
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      56
      1293
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1059
    10. Vapunviettoon

      Ohjeita palstanaisille: piIIua ei jaella.
      Sinkut
      158
      949
    Aihe