Julkisuus ja viestintä VA-toiminnassa

Anonyymi-ap

Tiedotustoiminnalla ja vuorovaikutuksellisella viestintäkulttuurilla on olennainen merkitys Vapaa-ajattelijain tavoitteiden toteuttamisessa ja edistämisessä. Asioiden julkisuuteen nostamisessa lisätään monien eri kanavien hyödyntämistä.
Liittohallitus laatii tavoitteet ja strategia -asiakirjan lisäksi myös viestintästrategian. Samoin liiton ja yhdistysten vuosisuunnitelmissa nostetaan viestintään teemoja ja kampanjoita vuodenkierron ajankohtaisia aiheita hyvissä ajoin ennakoiden.
Julkaisemme Vapaa Ajattelija -lehteä, joka tuo esiin liiton tavoitteita ja aktivoi jäseniä ja muita uskonnottomia ilmaisemaan ajatuksiaan. Juttuja levitetään myös verkossa, mikä tukee osallistumasta nettikeskusteluihin eri asioissa. Lehden lukijakuntaa pyritään laajentamaan näytenumeroilla ja juttulinkkien jakamisella.
Liiton asiakohtaisilla esitteillä painotuotteina ja netissä eri kohderyhmille on tärkeä merkitys.
Liitto tukee yhdistysten lehtiä ja muuta alueellista julkaisutoimintaa. Julkaisemme ja kehitämme liiton ja yhdistysten nettisivuja, jotka ovat sekä informaation että mielipiteenvaihdon kanavia. Facebook, Instagram, X ja muut vastaavat foorumit tarjoavat mahdollisuuksia vilkkaaseen vuorovaikutukselliseen keskusteluun ja markkinointiin. Videokuvan ja äänen käyttöä viestinnässä lisätään.
Perusoikeuksista, sekulaarista tapakulttuurista ja vapaa-ajattelusta tarvitaan myös maahanmuuttajille kohdistettuja esitteitä ja informaatiota, kuten uskonnonvapaus.fi -sivuston pääsisältöjä, muillakin kuin suomen kielellä.
Liiton mediatiedotus tukee yhteiskuntavaikuttamista ja sekulaarin kulttuurin kehitystä. Mediapalvelua kehitetään ja monipuolistetaan. Tarvitaan monia asioiden esittäjiä, esimerkiksi erilaisia haastateltavia eri tyyppisiin medioihin eri asioista, joita ajamme eteenpäin. Yhdistysten kannattaa vierailla Ylen aluetoimituksessa ja ainakin suurimman lehden toimituksessa.
Viestinnän digitalisoituminen ja sosiaalinen media ovat avanneet meille aivan uusia mahdollisuuksia ja erityisesti vuorovaikutukselliseen ja keskustelevaan viestintään. Samalla sosiaaliseen mediaan liittyy monia ongelmia ja haasteita, kuten esimerkiksi Facebookin ja Googlen ”kuplauttava” vaikutus. Verkossa on myös muuta kuin aitoa keskustelua, ja myös vapaa-ajattelijoihin, ateisteihin ja uskonnottomiin kohdistuu netissä valheisiin ja puolitotuuksiin perustuvaa jatkuvaa kampanjointia. Valheisiin ja puolitotuuksiin voidaan vastata, mutta tärkeintä on esitellä selkeästi vapaa-ajattelijoiden todellisia tavoitteita ja toimintaa.

25

428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos ja kun isoa tiedotuskoneistoa ei ole, asioiden julkisuuteen tulo on käytännössä pitkälti yksittäisten vapaa-ajattelijain aktiivisuuden varassa. Tiedotteet medialle päätyvät usein toimituksen roskakoriin.

      • Anonyymi

        Niin, yksittäisten taikka pienien ryhmien.


    • Anonyymi

      Esa Ylikosken mediaan liittyy monia ongelmia ja haasteita, kuten esimerkiksi Facebookin ja Googlen ”kuplauttava” vaikutus kommunismin levittämisessä

      Verkossa hänellä on paljon kopiotua äärivasemmistolaista julistusta eli muuta kuin aitoa keskustelua ja myös valheisiin ja puolitotuuksiin perustuvaa jatkuvaa kampanjointia

      Esimerkkinä Suomi24 Vapari-palsta eli tämä, jossa Yliloski päivittäin nostelee ikivanhoja keskusteluketjuja voidakseen estää, minkä, no keskustelun

      Monistettuihin äärivasemmistolaisiin valheisiin ja puolitotuuksiin voidaan vastata, mutta tärkeää on, ettei kuluta liikaa aikaansa pikkuruisen äärivasemmistolaisen Vapaa-ajattelijoiden liiton VAL vastustamiseen

      VALn luterilaisten ja Räsäsen jne. potkiminen on sitten vielä eri asia kuin Ylikosken Kremlin tukioperaatiot
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18003102/etujen-ja-oikeuksien-puolustaminen-va-toiminnassa#comment-122978494

    • Taitaa olla minun kynästäni tuo "Valheisiin ja puolitotuuksiin voidaan vastata, mutta tärkeintä on esitellä selkeästi vapaa-ajattelijoiden todellisia tavoitteita ja toimintaa."

      Ehkä sekin on liian positiivinen muotoilu. Aitoon keskusteluun kuuluvat aidot väärinymmärrykset, jotka voi korjata kertomalla oikean tiedon. Tämä palsta on kuitenkin tyyppiesimerkki siitä, miten ei halutakaan oikeaa keskustelua. Silloin valheen korjaus ei oikeastaan toimi eikä sitä kannata yrittääkään.

      Tosin voi olla, ettei aina ole kyse tahallisesta valheesta vaan ehkä jonkun päähän nyt ei vain mahdu se, että emme halua kieltää uskontoja, emme ole puoluepoliittisesti sitoutuneita jne.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Aitoon keskusteluun kuuluu myös, että hyväksytään erilaiset näkemykset eikä yhteistä näkemystä saavuteta vaan tarkastellaan asioita erilaisista näkökulmista. Aito keskustelu ei ole käännyttämistä (uskontoon tai uskonnottomuuteen). Keskustelu ei ole taistelu jossa toinen on voittaja ja toinen häviäjä tai keskustelu kumppani leimataan vastustajaksi, valehtelijaksi tai antivapariksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aitoon keskusteluun kuuluu myös, että hyväksytään erilaiset näkemykset eikä yhteistä näkemystä saavuteta vaan tarkastellaan asioita erilaisista näkökulmista. Aito keskustelu ei ole käännyttämistä (uskontoon tai uskonnottomuuteen). Keskustelu ei ole taistelu jossa toinen on voittaja ja toinen häviäjä tai keskustelu kumppani leimataan vastustajaksi, valehtelijaksi tai antivapariksi.

        Olen pitkälti samaa mieltä. Kuitenkin tuosta viimeisestä, 'antivapari'-sanasta:

        Olen yrittänyt kysyä miksi va-liiton olemassaolo sinänsä, tavoitteista riippumatta, on niin valitettava asia. En ole saanut vastausta. Tarkoitan tuolla sanalla nimenomaan sitä, että ainakin näennäisesti vastustus kohdistuu va-liittoon, ja tavoitteistamme ei haluta edes keskustella.

        (Yhtä viestiä ylempänä oleva on tyyppiesimerkki toisenlaisesta kommentoijasta, joka uskoakseni aidosti ei pysty ymmärtämään, että va-liitto on poliittisesti sitoutumaton. Se on hänelle kuin dogmi, aivan kuin Raamatun erehtymättömyys toisille.)


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Olen pitkälti samaa mieltä. Kuitenkin tuosta viimeisestä, 'antivapari'-sanasta:

        Olen yrittänyt kysyä miksi va-liiton olemassaolo sinänsä, tavoitteista riippumatta, on niin valitettava asia. En ole saanut vastausta. Tarkoitan tuolla sanalla nimenomaan sitä, että ainakin näennäisesti vastustus kohdistuu va-liittoon, ja tavoitteistamme ei haluta edes keskustella.

        (Yhtä viestiä ylempänä oleva on tyyppiesimerkki toisenlaisesta kommentoijasta, joka uskoakseni aidosti ei pysty ymmärtämään, että va-liitto on poliittisesti sitoutumaton. Se on hänelle kuin dogmi, aivan kuin Raamatun erehtymättömyys toisille.)

        Otan myös kantaa antivapari sanaan. Minua on kutsuttu antivapariksi ja ihmettelen minkä vuoksi. Vapaa-ajattelijat saavat rauhassa olla osa yhteiskuntaa ja kertoa uskonnottomuuden ihanuudesta. Usein se tapahtuu kuitenkin matalamielisesti pilkkaamalla teistejä, "terävällä kynällä".
        MIksi vapaa-ajattelijat tahtovat profiloitua uskonnottomina eivätkä antiteisteinä, sillä sitähän vapaa-ajattelijuus on. Teististen uskontojen aktiivista vastustamista.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Olen pitkälti samaa mieltä. Kuitenkin tuosta viimeisestä, 'antivapari'-sanasta:

        Olen yrittänyt kysyä miksi va-liiton olemassaolo sinänsä, tavoitteista riippumatta, on niin valitettava asia. En ole saanut vastausta. Tarkoitan tuolla sanalla nimenomaan sitä, että ainakin näennäisesti vastustus kohdistuu va-liittoon, ja tavoitteistamme ei haluta edes keskustella.

        (Yhtä viestiä ylempänä oleva on tyyppiesimerkki toisenlaisesta kommentoijasta, joka uskoakseni aidosti ei pysty ymmärtämään, että va-liitto on poliittisesti sitoutumaton. Se on hänelle kuin dogmi, aivan kuin Raamatun erehtymättömyys toisille.)

        Henkilö joka kannattaa vapaa-ajattelijoiden tavoitteita mutta vastustaa vapaa-ajattelijain liittoa, lienee entinen vapaa-ajattelija. Mikä lienee aiheuttanut siirtymisen vapaa-ajattelijasta antivapariksi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Henkilö joka kannattaa vapaa-ajattelijoiden tavoitteita mutta vastustaa vapaa-ajattelijain liittoa, lienee entinen vapaa-ajattelija. Mikä lienee aiheuttanut siirtymisen vapaa-ajattelijasta antivapariksi?

        En tiedä kuka on kuvaamani antivapari. Niissä kirjoituksissa joihin viittaan ei nimittäin koskaan ole sanottu, että liiton tavoitteet olisivat kannatettavia. Itse asiassa ei ole otettu kantaa yhteenkään niistä.

        Voisi olettaa, että joku kannattaisi vaikkapa jumalanpilkkalain kumoamista, mutta ei halua kirkkoa irti valtiosta. Kuitenkaan sellaisia kommentteja ei näy oikein lainkaan. Vai muistaako joku viestiä malliin "No tässä olen kyllä samaa mieltä kuin vaparit, vaikka noin muuten en tavoitteitanne kannata."?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        En tiedä kuka on kuvaamani antivapari. Niissä kirjoituksissa joihin viittaan ei nimittäin koskaan ole sanottu, että liiton tavoitteet olisivat kannatettavia. Itse asiassa ei ole otettu kantaa yhteenkään niistä.

        Voisi olettaa, että joku kannattaisi vaikkapa jumalanpilkkalain kumoamista, mutta ei halua kirkkoa irti valtiosta. Kuitenkaan sellaisia kommentteja ei näy oikein lainkaan. Vai muistaako joku viestiä malliin "No tässä olen kyllä samaa mieltä kuin vaparit, vaikka noin muuten en tavoitteitanne kannata."?

        Tuosta olemme yhtämieltä, et tiedä kuka on antivapari. En minäkään tiedä. Mutta nimitystä antivapari käytetään laajemmin kun halutaan leimata viholliseksi.
        Vahva epäilykseni on edelleen, että kyseessä on ex-vapari.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta olemme yhtämieltä, et tiedä kuka on antivapari. En minäkään tiedä. Mutta nimitystä antivapari käytetään laajemmin kun halutaan leimata viholliseksi.
        Vahva epäilykseni on edelleen, että kyseessä on ex-vapari.

        Tuo on kyllä jotenkin mahdollista. Tosin silloin olettaisin näkeväni viestejä, joissa viitattaisiin johonkin mitä va-liitto oikeasti on tehnyt, ja jota ei löydä suoraan netistä. Nyt saamani vaikutelman mukaan joku lukee vaikka ateistit.fi-sivua ja kopioi sieltä puolitotuuksia.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Tuo on kyllä jotenkin mahdollista. Tosin silloin olettaisin näkeväni viestejä, joissa viitattaisiin johonkin mitä va-liitto oikeasti on tehnyt, ja jota ei löydä suoraan netistä. Nyt saamani vaikutelman mukaan joku lukee vaikka ateistit.fi-sivua ja kopioi sieltä puolitotuuksia.

        Antivapariksi leimataan aika pikaisesti, jos joku onsitkeästi eri mieltä. Tämä vaikka vaparit olisivat itse väärässä. Tämä on keskustelun rajoittamista. Ihmiset eivät ole kaikesta samaa mieltä, eikä tarvitse olla.


    • Anonyymi

      Kovin moninkertaisesti ei pitäisi saastuttaa edes itseään. Sieltä on mahdoton päästä pois.

      • Anonyymi

        Ai että itsesaastutusta? Miten?


    • Anonyymi

      Msalo "Voisi olettaa, että joku kannattaisi vaikkapa jumalanpilkkalain kumoamista, mutta ei halua kirkkoa irti valtiosta. Kuitenkaan sellaisia kommentteja ei näy oikein lainkaan"

      Valiiton tavoite tahrautuu, kun sen johdossa on wokettajia

      Tämä Msalon omatekoinen solmu, osin peittelyä, johtunee myös siitä, että Valiitto-porukka ei keskustele näennäisyksimielisyydessä Räsäsen ja luterilaisten potkimisessa

      Pilkasta rankaiseminen ja sananvapauden vastustaminen on woketusta ja Ylikoski ja puoluejohto LiAndersson ovat antifa-pohjaisia wokettajia, koko porukka. Valiitto on vajonnut äärivasemmiston puuhailuksi, woke woke

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18007519/jarjestotoiminta-va-toiminnassa#comment-123044907

    • Anonyymi

      VA-liitto tarvitsee viestintästrategian.

    • Anonyymi

      Oletko tutustunut Vaparien instagramsivuihin?

    • Anonyymi

      Hyvähän on kirjailla asioita ylös.

    • Anonyymi

      Lehteen toivotaan kirjoituksia.

    • Anonyymi

      Haastavaa pärjätä vapaaehtoistoiminnalla.

    • Anonyymi

      Haluatko tulla liiton ai yhdistyksen viestintähommiin?

    • Anonyymi

      Vapaaehtoistoimijoita tälle alalle tarvitaan.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tämä taitaa olla jotain toi.intasuunnitelmatekstiä tai strategiaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En minä kyllä enää odota sinua

      Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      40
      2042
    2. Taas pedofiliatuomio Haapaveelle

      Vastenmielisiä ja vakavia rikostapauksia pikkupaikkakunnan alueellekin näyttää riittävän. Tämän alan rikoksien tuomiot
      Haapavesi
      41
      1817
    3. Jos joku luulee että kaikki käy

      Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      61
      1525
    4. Joka kolmas työtön on työkyvytön

      Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais
      Maailman menoa
      183
      1456
    5. Sakin hivutus - ilmiö

      Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      69
      1251
    6. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

      Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      1231
    7. Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!

      Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti
      Haapavesi
      19
      993
    8. Mitä tapahtuu?

      Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?
      Outokumpu
      18
      965
    9. Me ei voida olla yhdessä

      Järki päähän ja realiteetit huomioon ottaen.
      Ikävä
      63
      944
    10. Kuhmon K-kaupan vanhenevat hapannaamat kassoilla

      Pitemmän aikaa olen ihmetellyt kaverin kanssa miksi Kuhmon K-kaupassa on aina tympeimmät kassattöntekijät? Kesällä tulee
      Kuhmo
      14
      875
    Aihe