Naiset saivat Jeesukselta tehtäväkseen julistaa miehille ylösnousemustaan.

Anonyymi-ap

Ylösnousemisensa jälkeen Jeesus varhain aamulla viikon ensimmäisenä päivänä ilmestyi ensiksi Maria Magdaleenalle.

Markuksen evankeliumi:
16:10 Tämä meni ja vei sanan niille, jotka olivat olleet Jeesuksen kanssa ja jotka nyt murehtivat ja itkivät.
16:11 Mutta kun he kuulivat, että hän eli ja että Maria oli hänet nähnyt, eivät he uskoneet.

71

508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä he ihan vain kertoivat.

      • Anonyymi

        Jeesus valtuutti ensimmäisinä naiset kertomaan ihmiskunnalle ylösnousemuksestaan, joten naiset saivat ennen miehiä pappeuden Jeesukselta.
        Naisten tietäessä ja uskoessa Jeesuksen ylösnousemukseen,
        eivät itkevät miehet siihen uskoneet.
        Ketkä siis ovat Raamatun mukaan pappeja? Naiset ilman muuta, koska Jeesus itse asetti naiset papin virkaan!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus valtuutti ensimmäisinä naiset kertomaan ihmiskunnalle ylösnousemuksestaan, joten naiset saivat ennen miehiä pappeuden Jeesukselta.
        Naisten tietäessä ja uskoessa Jeesuksen ylösnousemukseen,
        eivät itkevät miehet siihen uskoneet.
        Ketkä siis ovat Raamatun mukaan pappeja? Naiset ilman muuta, koska Jeesus itse asetti naiset papin virkaan!

        Jeesus käski jo ennen sitä julistamaan evankeliumin kaikkeen maailmaan. Se on jokaisen uskovan oikeus ja velvollisuus. Papin virka ei mitenkään liity siihen.


      • Anonyymi
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Jeesus käski jo ennen sitä julistamaan evankeliumin kaikkeen maailmaan. Se on jokaisen uskovan oikeus ja velvollisuus. Papin virka ei mitenkään liity siihen.

        Hmm...Jeesus ei asettanut miehiä, eikä naisia, ei kumpiakaan papin virkaan. (menikö oikein?)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hmm...Jeesus ei asettanut miehiä, eikä naisia, ei kumpiakaan papin virkaan. (menikö oikein?)

        Kyllä Hän ihan itse valitsi vain miehiä apostoleikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Hän ihan itse valitsi vain miehiä apostoleikseen.

        Galatalaiskirje:
        3:27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
        3:28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
        3:29 Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.

        "jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä"

        Mutta he olivatkin "Aabrahamin siementä", joten me jotka olemme "Väinämöisen siementä", saamme joustaa ja hyväksyä myöskin naisia papeiksi.


    • Anonyymi

      Jeesus oli tasapuolinen naisia kohtaan, Jeesus kunnioitti kun pääosa oli naisia Hänen ristinsä juurella, mutta apostoleiksi Hän valitsi vain miehiä ja tämän tosiasian pitäisi riittää nykykirkolle eikä alkaa kapinoida Herraamme vastaan.

      • Anonyymi

        Joh.19:26 Kun Jeesus näki äitinsä ja sen opetuslapsen, jota hän rakasti, seisovan siinä vieressä, sanoi hän äidillensä: "Vaimo, katso, poikasi!" (13:23 Ja eräs hänen opetuslapsistaan, se, jota Jeesus rakasti, lepäsi aterioitaessa Jeesuksen syliä vasten.)
        Tuo on totta. Ei pitäisi alkaa kapinoimaan Herraamme vastaan joka rakasti vain miehiä rakastavia miehiä. (21:7 Silloin se opetuslapsi, jota Jeesus rakasti, sanoi Pietarille: "Se on Herra". Kun Simon Pietari kuuli, että se oli Herra, vyötti hän vaippansa ympärilleen, sillä hän oli ilman vaatteita, ja heittäytyi järveen. )


      • Anonyymi

        Ei se ole kapiointia, ja sanoihan Paavalikin:
        Galatalaiskirje:
        3:28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.


      • ”Jeesus kunnioitti kun pääosa oli naisia Hänen ristinsä juurella, mutta apostoleiksi Hän valitsi vain miehiä…”

        Apostoli tarkoittaa ”lähetettyä” tai ”lähettilästä”

        Niin, ketkä olivat sitten apostoleja? Siitä on kaksi näkemystä. Ne, jotka olivat saaneet Jumalalta tai Jeesukselta tehtävän julistamisesta tai ne, jotka olivat Jeesuksen ylösnousemuksen todistajina.

        Ensimmäiset todistajat olivat naisia. Raamattu ei mainitse kaikkia, mutta Magdalan Maria, Johanna ja Jaakobin äiti Maria, Salome ja Johanna mainitaan. Ilmeisesti heitä oli useita muitakin.

        Se mikä on mielenkiintoista, Jeesus ei ilmestynytkään ensimmäiseksi opetuslapsilleen eli niille miehille!

        Kun ajattelee tuon ajan kulttuuria, missä naisella ei ollut oikeuksia toimia julkisessa elämässä, eikä heidän todistuksensa esim. kelvannut kiistatilanteissa jne. Jeesus teki melkoisen radikaalin jutun tässä.

        Junia on muuten yksi naisapostoli, mikä mainitaan Raamatussa.

        Mutta nämä apostolit kun kulkivat paikasta toiseen, tarvitsivat myös taloudellista tukea sekä ruuanlaittajaa jne. Naiset rahoittivat heidän elämisensä. Heitä olivat mm. Maria Magdaleena, Johanna, Susanna ja toinen Maria.

        Ilman näitä naisia tuskin olisi onnistunut apostolien julistustyö.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        ”Jeesus kunnioitti kun pääosa oli naisia Hänen ristinsä juurella, mutta apostoleiksi Hän valitsi vain miehiä…”

        Apostoli tarkoittaa ”lähetettyä” tai ”lähettilästä”

        Niin, ketkä olivat sitten apostoleja? Siitä on kaksi näkemystä. Ne, jotka olivat saaneet Jumalalta tai Jeesukselta tehtävän julistamisesta tai ne, jotka olivat Jeesuksen ylösnousemuksen todistajina.

        Ensimmäiset todistajat olivat naisia. Raamattu ei mainitse kaikkia, mutta Magdalan Maria, Johanna ja Jaakobin äiti Maria, Salome ja Johanna mainitaan. Ilmeisesti heitä oli useita muitakin.

        Se mikä on mielenkiintoista, Jeesus ei ilmestynytkään ensimmäiseksi opetuslapsilleen eli niille miehille!

        Kun ajattelee tuon ajan kulttuuria, missä naisella ei ollut oikeuksia toimia julkisessa elämässä, eikä heidän todistuksensa esim. kelvannut kiistatilanteissa jne. Jeesus teki melkoisen radikaalin jutun tässä.

        Junia on muuten yksi naisapostoli, mikä mainitaan Raamatussa.

        Mutta nämä apostolit kun kulkivat paikasta toiseen, tarvitsivat myös taloudellista tukea sekä ruuanlaittajaa jne. Naiset rahoittivat heidän elämisensä. Heitä olivat mm. Maria Magdaleena, Johanna, Susanna ja toinen Maria.

        Ilman näitä naisia tuskin olisi onnistunut apostolien julistustyö.

        Yksikään nainen ei perustanut seurakuntaa eikä johtanut sellaista.


    • Ei minulla sinänsä ole mitään aloittajan esittämiä ajatuksia vastaan. Mutta ne jäävät aika hämäriksi ja tulkinnanvaraisiksi. Aivan kuin aloittajalla olisi ollut joku aivan tietty ajatus aloituksen takana, mutta se on jäänyt aloituksesta pois jostain syystä.

      Eli hämäräksi jää, oliko tarkoitus olla naispappeuden puolella ja/tai että naiset ovat jotenkin merkittävämpiä uskossaan kuin miehet ja/tai jopa merkittävämpiä kuin opetuslapset. Voi olla että muitakin asiayhteyksiä on aloittajalla ollut. Vaikea sanoa, eikä viitsi spekuloida.

      • Anonyymi

        Olen naispappeuden puolella. Itse olen mies.

        1.Mooseksen kirja:
        1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.

        1.Mooseksen kirja:
        5:2 Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi ja siunasi heidät ja antoi heille nimen ihminen, silloin kun heidät luotiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen naispappeuden puolella. Itse olen mies.

        1.Mooseksen kirja:
        1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.

        1.Mooseksen kirja:
        5:2 Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi ja siunasi heidät ja antoi heille nimen ihminen, silloin kun heidät luotiin.

        Pappeus ei kuulu naiselle vaikka kuinka tykkäisit.

        Pappeutta ei edes vielä ollut kun ihminen luotiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pappeus ei kuulu naiselle vaikka kuinka tykkäisit.

        Pappeutta ei edes vielä ollut kun ihminen luotiin.

        Nainen ja mies ovat SAMANARVOISIA
        Mies ja nainen ovat SAMANARVOISIA
        Ihmiset ovat SAMANARVOISIA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nainen ja mies ovat SAMANARVOISIA
        Mies ja nainen ovat SAMANARVOISIA
        Ihmiset ovat SAMANARVOISIA

        Siksikö miehenkin pitäisi synnyttää !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksikö miehenkin pitäisi synnyttää !

        Mitä tuolla möläykselläsi oli pappeuden kanssa tekemistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tuolla möläykselläsi oli pappeuden kanssa tekemistä?

        Samanarvoisuutta puhuttiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samanarvoisuutta puhuttiin.

        No senkun synnytät sitten. Et katso naisia himoiten ja rakastat vain yhtä miestä niinkuin Jeesuskin teki.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen naispappeuden puolella. Itse olen mies.

        1.Mooseksen kirja:
        1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.

        1.Mooseksen kirja:
        5:2 Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi ja siunasi heidät ja antoi heille nimen ihminen, silloin kun heidät luotiin.

        Kiitos kommentistasi. Mielestäni tuon olisit voinut aivan hyvin lisätä aloitukseen. Se olisi silloin ollut paljon selvempi. Kiva kun tarkensit. Minun tietoni löytyy profiilisivulta.

        Vanhassa Testamentissa kaikki papit olivat miehiä, leeviläisten suvun miehiä. Jeesus valitsi apostoleiksi vain miehiä ja Paavali sanoi: "Seurakunnan kaitsijan tulee olla moitteeton, yhden vaimon mies, raitis, harkitseva, rauhallinen, vieraanvarainen ja taitava opettamaan..." Kaikki kirkkoisät olivat miehiä.

        Minun silmiini tämä näyttää siltä, että ainakin kaikki nämä ihmiset ymmärsivät Jumalan sanaa siten, että seurakunnan johtajuus pitäisi olla vain miehille. Oletan myös, että he tunsivat varsin hyvin, että Jumala oli luonut miehen ja naisen Jumalan kuvaksi ja silti he asettuivat miehisen johtajuuden puolelle.

        Näin siis Vanhassa Testamentissa ja kristillisyyden alkuaikoina. Väittäisin, että suunta näytti olevan alusta asti miesten johtajuuden puoleen ja että naisten johtajuus ei ollut samanlaisessa asemassa.

        1.Mooseksen kirjan luvuissa 2 ja 3 Aadam kuvataan monella eri tavalla johtajaksi ja vastuulliseksi, joten ehkä se selittää tätä miesten johtajuutta korostavaa ajattelua kristinuskossa.


    • Anonyymi

      "mies on vaimon pää"

      Tarkoittaako tuo sitä, ettei nainen ole samanarvoinen miehen kanssa, eikä siis sovelias miehen rinnalla papiksi?

      En usko tuota, pappeus kuuluu myös naisille.

      • Anonyymi

        Koita valittaa jumalalle.


      • Anonyymi

        Ihan sama mitä uskot tai et. Minä uskon mitä Raamatussa lukee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan sama mitä uskot tai et. Minä uskon mitä Raamatussa lukee.

        Vaikeeta! Miten suoriudut siitä?

        Matteuksen evankeliumi:
        2:13 Mutta kun he olivat menneet, niin katso, Herran enkeli ilmestyi Joosefille unessa ja sanoi: "Nouse, ota lapsi ja hänen äitinsä ja pakene Egyptiin, ja ole siellä siihen asti, kuin minä sinulle sanon; sillä Herodes on etsivä lasta surmatakseen hänet".
        2:14 Niin hän nousi, otti yöllä lapsen ja hänen äitinsä ja lähti Egyptiin.
        2:15 Ja hän oli siellä Herodeksen kuolemaan asti; että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo: "Egyptistä minä kutsuin poikani".

        Luukkaan evankeliumi:
        2:21 Kun sitten kahdeksan päivää oli kulunut ja lapsi oli ympärileikattava, annettiin hänelle nimi Jeesus, jonka enkeli oli hänelle antanut, ennenkuin hän sikisi äitinsä kohdussa.
        2:22 Ja kun heidän puhdistuspäivänsä, Mooseksen lain mukaan, olivat täyttyneet, veivät he hänet ylös Jerusalemiin asettaaksensa hänet Herran eteen
        2:39 Ja täytettyään kaiken, mikä Herran lain mukaan oli tehtävä, he palasivat Galileaan, kaupunkiinsa Nasaretiin.


      • Anonyymi

        1.Korinttolaiskirje:
        11:3 Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää.

        mies on vaimon pää - nainen ei ole samanarvoinen miehen kanssa.

        Jumala on Kristuksen pää - Jeesus Kristus ei ole samanarvoinen Jumalan kanssa.


      • Anonyymi

        Ne jotka eivät uskoneet, eivät olleet samanarvoisia niiden kanssa, jotka uskoivat.
        Mark.16:10-11


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikeeta! Miten suoriudut siitä?

        Matteuksen evankeliumi:
        2:13 Mutta kun he olivat menneet, niin katso, Herran enkeli ilmestyi Joosefille unessa ja sanoi: "Nouse, ota lapsi ja hänen äitinsä ja pakene Egyptiin, ja ole siellä siihen asti, kuin minä sinulle sanon; sillä Herodes on etsivä lasta surmatakseen hänet".
        2:14 Niin hän nousi, otti yöllä lapsen ja hänen äitinsä ja lähti Egyptiin.
        2:15 Ja hän oli siellä Herodeksen kuolemaan asti; että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo: "Egyptistä minä kutsuin poikani".

        Luukkaan evankeliumi:
        2:21 Kun sitten kahdeksan päivää oli kulunut ja lapsi oli ympärileikattava, annettiin hänelle nimi Jeesus, jonka enkeli oli hänelle antanut, ennenkuin hän sikisi äitinsä kohdussa.
        2:22 Ja kun heidän puhdistuspäivänsä, Mooseksen lain mukaan, olivat täyttyneet, veivät he hänet ylös Jerusalemiin asettaaksensa hänet Herran eteen
        2:39 Ja täytettyään kaiken, mikä Herran lain mukaan oli tehtävä, he palasivat Galileaan, kaupunkiinsa Nasaretiin.

        Matteuksen evankeliumi:
        10:37 Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;

        Luukkaan evankeliumi:
        14:26 "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.

        Matteuksen evankeliumi:
        19:19 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi', ja: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'".


    • Anonyymi

      No niinpä, kuten Lyonin piispa Irenaeus on kirjoittanut toisella vuosisadalla, ja hänellä oli suora yhteys Jeesuksen alkupeäiseen oppilaaseen sanoi, niin Jeesus kuoli varsin vanhana.

    • Anonyymi

      Pappeus on miehen virka muslimeilla.

    • Anonyymi

      On merkille pantavaa, että Jeesus ylösnousemuksensa jälkeen ensimmäiseksi ilmestyi vain naisille.

      Merkille pantavaa on myös se, että vain naiset ensimmäisinä Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen jälkeen saivat häneltä henkilökohtaisen käskyn levittää evankeliumia.
      Mutta miehet eivät naisten julistamaa evankeliumia uskoneet, itkivät vain.

      Markuksen evankeliumi:
      16:12 Ja sen jälkeen hän toisenmuotoisena ilmestyi kahdelle heistä, heidän kävellessään, matkalla maakylään.
      16:13 Hekin menivät ja veivät sanan toisille; mutta nämä eivät uskoneet heitäkään.
      16:14 Vihdoin hän ilmestyi myöskin niille yhdelletoista heidän ollessaan aterialla; ja hän nuhteli heidän epäuskoaan ja heidän sydämensä kovuutta, kun he eivät olleet uskoneet niitä, jotka olivat nähneet hänet ylösnousseeksi.

      Itkunsa lopetettuaan, riistivät miehet naisilta oikeuden evankeliumin levittämiseen, alkaen sitä bumerangina julistamaan naisille, joilta olivat sen alunperin saaneet kuulla.

      Herrasmiehenä olen sitä mieltä, että tuo oli naisia kohtaan väärin.

      Mikä estää sekä miehiä että naisia, yhdessä toimimasta pappeina?

      Ei ole "naispappeutta" erikseen!

      On vain pappeus!

      • No noinhan se on. Jos nyt katsoo vaikka palkkoja ei kukaan sinne siksi lähde.
        Tietyllä tapaa pitää tuntea kutsumusta. Eikä Papin hommat varmasti mitään kovin hienoja ole.
        Paljon hädänalaisia ihmisiä, kuolevia ja kuolleiden omaisia. Enemmän varmasti noita on kuin taas kastajaisia ja häitä jotka iloisiksi juhliksi voidaan luokitella.

        Enkä ymmärrä asiaa senkään takia että naiset yleensä ovat parempia sosiaalisilta taidoiltaan , no ehkä jotenkin herkempiä, osaavat lukea ihmisiä. Pappeus siis sopii naisille vähän kuin hoitajuus koska tavallaan siinäkin jotakin hoidetaan . Älkääkä naiset ottako tätä moitteena tai vähättelynä mutta noin se vaan on.


      • Anonyymi

        Evlut kirkossa on nais -ja miespappeja koska siellä pappeus ei ole aitoa vaan palkkatyötä.


      • Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        No noinhan se on. Jos nyt katsoo vaikka palkkoja ei kukaan sinne siksi lähde.
        Tietyllä tapaa pitää tuntea kutsumusta. Eikä Papin hommat varmasti mitään kovin hienoja ole.
        Paljon hädänalaisia ihmisiä, kuolevia ja kuolleiden omaisia. Enemmän varmasti noita on kuin taas kastajaisia ja häitä jotka iloisiksi juhliksi voidaan luokitella.

        Enkä ymmärrä asiaa senkään takia että naiset yleensä ovat parempia sosiaalisilta taidoiltaan , no ehkä jotenkin herkempiä, osaavat lukea ihmisiä. Pappeus siis sopii naisille vähän kuin hoitajuus koska tavallaan siinäkin jotakin hoidetaan . Älkääkä naiset ottako tätä moitteena tai vähättelynä mutta noin se vaan on.

        Maria vei sanaa Jeesuksen ylösnousemuksesta, opetuslapsille. Maria viisaana naisena ei mennyt synagoogaan pastorina saarnailemaan. Maria ymmärsi, että pappeus on miehille kuuluva.
        Viestin viejä voi olla kuka vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maria vei sanaa Jeesuksen ylösnousemuksesta, opetuslapsille. Maria viisaana naisena ei mennyt synagoogaan pastorina saarnailemaan. Maria ymmärsi, että pappeus on miehille kuuluva.
        Viestin viejä voi olla kuka vaan.

        Ei silloin pappeja ollut.
        Maria Magdalena EI OLLUT syntinen nainen, vaan 500-luvulla paavi Pope Gregory Ikeksi ja valehteli sen tahallaan.
        Maria Magdalena toimi seurakunnan johtajana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei silloin pappeja ollut.
        Maria Magdalena EI OLLUT syntinen nainen, vaan 500-luvulla paavi Pope Gregory Ikeksi ja valehteli sen tahallaan.
        Maria Magdalena toimi seurakunnan johtajana.

        Älä valehtele!


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Mary Magdalene

      https://en.wikipedia.org/wiki/Mary_Magdalene

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Gnostilaisuus menee polvilleen jo lauseessa 'gnostilaiset eivät ole tarvinneet Jeesuksen ihmetekoja...' kohdasta.

        Jeesuksen ihmetekojen yhteys - myös tieteen kautta - on luomiskertomukseen, kun ihminen tuli hyvällä tiedolla ja pahalla tiedolla jumalien kaltaiseksi (luomaan sanan voimalla), ja oli sidottava aikaan materian kautta ihmeidentekokyvyn suojaamiseksi eli 'elämän puu' oli suojattava - 'ihmeet' ovat täysin tieteen mukaista kykyä ja ilmiötä.

        Ongelma on siinä, kun on sitten mikä tahansa uskontohaara, niin te ette edes ymmärrä koko raamatun tarinaa, joka liittyy hyvään ja pahaan tietoon.

        Jeesuksen opetushan ohjaa takaisin parariisiin, jossa raamatun mukaan voittaja saa elämän puusta Jeesuksen sanoin syödä salattua mannaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Gnostilaisuus menee polvilleen jo lauseessa 'gnostilaiset eivät ole tarvinneet Jeesuksen ihmetekoja...' kohdasta.

        Jeesuksen ihmetekojen yhteys - myös tieteen kautta - on luomiskertomukseen, kun ihminen tuli hyvällä tiedolla ja pahalla tiedolla jumalien kaltaiseksi (luomaan sanan voimalla), ja oli sidottava aikaan materian kautta ihmeidentekokyvyn suojaamiseksi eli 'elämän puu' oli suojattava - 'ihmeet' ovat täysin tieteen mukaista kykyä ja ilmiötä.

        Ongelma on siinä, kun on sitten mikä tahansa uskontohaara, niin te ette edes ymmärrä koko raamatun tarinaa, joka liittyy hyvään ja pahaan tietoon.

        Jeesuksen opetushan ohjaa takaisin parariisiin, jossa raamatun mukaan voittaja saa elämän puusta Jeesuksen sanoin syödä salattua mannaa.

        Jeesus puhui tiedettä, sieluoppia ja metafysiikkaa (tämän päivän kvanttifysiikkaa) ja tapettiin uskonnon vastustamisesta maailman kuuluisimpana ateistina.


    • Anonyymi

      Katolinen kirkko:

      Who Is Mary Magdalene?

      "it has been speculated that she may be the sinful woman (likely a prostitute) who weeps on Jesus’ feet, wipes them with her hair, and anoints his feet (Luke 7:36-50).

      The answer is that she almost certainly is not this woman."

      Mary Magdalene "the sinful woman" - Mary Magdalene IS NOT THIS WOMAN!

      https://www.catholic.com/magazine/online-edition/who-is-mary-magdalene

      • Anonyymi

        The answer is that she almost certainly is not this woman."
        Mary Magdalene "the sinful woman" - Mary Magdalene IS NOT THIS WOMAN!

        Maria Magdalena EI OLLUT SE syntinen nainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        The answer is that she almost certainly is not this woman."
        Mary Magdalene "the sinful woman" - Mary Magdalene IS NOT THIS WOMAN!

        Maria Magdalena EI OLLUT SE syntinen nainen

        Maria Magdalena EI OLLUT SE syntinen nainen, SANOO KATOLINEN KIRKKO.


    • Anonyymi

      Jeesus ilmestyi kaikista tärkeimpänä pitämälleen ihmiselle ensin!
      Maria Magdaleenalle!

      • Anonyymi

        Ei vaan suulaimmile!


    • Anonyymi

      Naiset olivat ensimmäisiä sananjulistajia/"pappeja"!

      • Anonyymi

        Julistaja ei ole pappi!
        Lue Raamattua!


    • Anonyymi

      Maria Magdaleena oli ensimmäisen seurakunnan hengellinen johtaja ja sielunpaimen, piispaan ja paaviin verrattavissa.
      Tämän kirkollisen viran Maria Magdaleena sai henkilökohtaisesti suoraan ja ilman välikäsiä Jeesukselta Kristukselta Jumalalta.
      Jumalan asettama ja Maria Magdaleenan johtama ensimmäinen seurakunta käsitti Jeesuksen 11 opetuslasta, sekä suuren määrän muita Jeesuksen seuraajia.

      • Anonyymi

        Mitä seurakuntaa hän johti? 🤣🤣🤣


    • Anonyymi

      Luukkaan evankeliumi:
      24:9 Ja he palasivat haudalta ja veivät sanan tästä kaikesta niille yhdelletoista ja kaikille muille.
      24:10 Ja ne, jotka kertoivat tämän apostoleille, olivat Maria Magdaleena ja Johanna ja Maria, Jaakobin äiti, ja muut naiset heidän kanssansa.
      24:11 Mutta näiden puheet näyttivät heistä turhilta, eivätkä he uskoneet heitä.

      Alkuseurakunnassa oli aluksi vain naisia, koska miehet eivät halunneet uskoa evankeliumia, vaan halusivat vain peloissaan itkeä.

      Luukkaan evankeliumi:
      23:55 Ja naiset, jotka olivat tulleet hänen kanssaan Galileasta, seurasivat jäljessä ja katselivat hautaa ja kuinka hänen ruumiinsa sinne pantiin.
      23:56 Ja palattuaan kotiinsa he valmistivat hyvänhajuisia yrttejä ja voiteita; mutta sapatin he viettivät hiljaisuudessa lain käskyn mukaan.
      ....
      24:1 Mutta viikon ensimmäisenä päivänä ani varhain he tulivat haudalle, tuoden mukanaan valmistamansa hyvänhajuiset yrtit.
      24:2 Ja he havaitsivat kiven vieritetyksi pois haudalta.
      24:3 Niin he menivät sisään, mutta eivät löytäneet Herran Jeesuksen ruumista.
      24:4 Ja kun he olivat tästä ymmällä, niin katso, kaksi miestä seisoi heidän edessään säteilevissä vaatteissa.
      24:5 Ja he peljästyivät ja kumartuivat kasvoillensa maahan. Niin miehet sanoivat heille: "Miksi te etsitte elävää kuolleitten joukosta?
      24:6 Ei hän ole täällä, hän on noussut ylös. Muistakaa, kuinka hän puhui teille vielä ollessaan Galileassa,
      24:7 sanoen: 'Ihmisen Poika pitää annettaman syntisten ihmisten käsiin ja ristiinnaulittaman, ja hänen pitää kolmantena päivänä nouseman ylös'."
      24:8 Niin he muistivat hänen sanansa.
      24:9 Ja he palasivat haudalta ja veivät sanan tästä kaikesta niille yhdelletoista ja kaikille muille.
      24:10 Ja ne, jotka kertoivat tämän apostoleille, olivat Maria Magdaleena ja Johanna ja Maria, Jaakobin äiti, ja muut naiset heidän kanssansa.
      24:11 Mutta näiden puheet näyttivät heistä turhilta, eivätkä he uskoneet heitä.

      Hetki jolloin Jeesus Kristus ilmestyi Maria Magdaleenalle, oli alkuseurakunnan syntyhetki ja Maria Magdaleena oli sen johtaja, ikäänkuin piispa, tai paavi.
      "Maria Magdaleena ja Johanna ja Maria, Jaakobin äiti, ja muut naiset" - Jumalan asettama ja Maria Magdaleenan johtama alkuseurakunta koostui aluksi vain naisista.
      Vaikka miehet eivät Maria Magdaleenan johtaman alkuseurakunnan jäseniä/naisia uskoneetkaan, eivät ottaneet evankeliumia, pelastussanomaa vastaan, ei Jeesus Kristus antanut periksi, vaan ilmestyi miehillekin, saadakseen heidätkin uskovaisiksi naisten tavoin ja mukaan maailman ensimmäiseen alkuseurakuntaan, kun halusi siihen miehetkin mukaan.

      Matteuksen evankeliumi:
      18:20 Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä." - Maria Magdaleenan johtamassa kaikkein alummassa alkuseurakunnassa oli vain uskossa olevia naisia ja epäuskoisia miehiä, jotka naiset tahtoivat seurakuntaansa laskea mukaan, vaikka eivät uskossa naisten tavoin olleetkaan.

      Miehet olivat vain epäuskoisina itkeneet, naisten julistaessa heille Sanaa, mutta sen jälkeen kun hekin tulivat uskoon, halusivat hekin naisten tavoin olla pappeja ja Maria Magdaleena hyvän hyvyyttään antoi heidän johtamassaan seurakunnassa olla pappeja, mutta nämä ottivatkin sitten naisilta kokonaan pappeuden itselleen, mutta oikea ja virallinen alkuseurakunnan johtaja oli Maria Magdaleena koska se oli Jumalan hänelle antama virka, johtaja/piispa/ylipappi/paavi/ylipapitar.
      Alkuseurakunta siis sai alkunsa tyhjän haudan edessä ja Maria Magdaleena itseltään Jumalalta sen Johtajuuden. Amen!

    • Anonyymi

      Apostolien teot:
      2:46 Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,
      2:47 kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.

      "Pyhäkössä" - juutalaisessa synagogassa - "Paavali tahtoi häntä mukaansa matkalle ja otti hänet ja ympärileikkasi hänet..."


      Raamatun kristityt alkukristityt-juutalaiskristityt eivät olleet pakanakristittyjä.


      Apostolien teot:
      16:3 Paavali tahtoi häntä mukaansa matkalle ja otti hänet ja ympärileikkasi hänet juutalaisten tähden, joita oli niillä paikkakunnilla; sillä kaikki tiesivät, että hänen isänsä oli kreikkalainen.

      Galatalaiskirje:
      3:29 Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.

      Jeesuksen opetuslapset eivät olleet pappeja vaan apostoleita, miehet sekä naiset, sillä silloin oli myös nais-apostoleita.

      • Anonyymi

        SILLOIN apostoleita, miehet sekä naiset.
        NYT pappeja, miehet sekä naiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SILLOIN apostoleita, miehet sekä naiset.
        NYT pappeja, miehet sekä naiset.

        Tässä naisapappikysymyksessä monet menevät harhaan siinä, että vaikka naiset olivat ensimmäisiä todistajia Jeesuksen ylösnousemuksesta, niin ei se tee heistä vielä seurakunnan kaitsijoita eli pappeja. Seurakunnan kaitsijan on UT:n mukaan oltava aina mies! Seurakuntavirat ovat eri asioita kuin sukupuoleen sidottu seurakunnan kaitsijan virka.
        Jeesuksesta taas pitää jokaisen uskovan kertoa, olipa paikka mikä tahansa, kirkko tai tori.
        Mutta kaitsijan alaisenaan voi kyllä toimia naisetkin, koska UT:n mukaan joissakin seurakunnissa oli naisia seurakunnan palvelijoina, esim Junia. Room 16
        Sisar Foibe on myös seurakunnan palvelija:
        "Minä suljen teidän suosioonne sisaremme Foiben, joka on Kenkrean seurakunnan palvelija"

        Mutta Jeesuksen todistaja on jokainen uskova, joka on kokenut Jeesuksen ilmestymisen elämäänsä, olipa mies tai nainen. Jokaisella uskovalla on velvollisuus kertoa evankelimia eikä se on sukupuolisidonnaista. Siksihän Jeesus antoi Lähetyskäskyn, joka koskee kaikkia.
        Seurakunta viroista Paavali kirjoittaa Ef 4
        "Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,
        tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,"
        Alkuseurakunnissakin oli naisia mm profeettoina ja evankelistoina.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä naisapappikysymyksessä monet menevät harhaan siinä, että vaikka naiset olivat ensimmäisiä todistajia Jeesuksen ylösnousemuksesta, niin ei se tee heistä vielä seurakunnan kaitsijoita eli pappeja. Seurakunnan kaitsijan on UT:n mukaan oltava aina mies! Seurakuntavirat ovat eri asioita kuin sukupuoleen sidottu seurakunnan kaitsijan virka.
        Jeesuksesta taas pitää jokaisen uskovan kertoa, olipa paikka mikä tahansa, kirkko tai tori.
        Mutta kaitsijan alaisenaan voi kyllä toimia naisetkin, koska UT:n mukaan joissakin seurakunnissa oli naisia seurakunnan palvelijoina, esim Junia. Room 16
        Sisar Foibe on myös seurakunnan palvelija:
        "Minä suljen teidän suosioonne sisaremme Foiben, joka on Kenkrean seurakunnan palvelija"

        Mutta Jeesuksen todistaja on jokainen uskova, joka on kokenut Jeesuksen ilmestymisen elämäänsä, olipa mies tai nainen. Jokaisella uskovalla on velvollisuus kertoa evankelimia eikä se on sukupuolisidonnaista. Siksihän Jeesus antoi Lähetyskäskyn, joka koskee kaikkia.
        Seurakunta viroista Paavali kirjoittaa Ef 4
        "Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,
        tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,"
        Alkuseurakunnissakin oli naisia mm profeettoina ja evankelistoina.

        "...niin ei se tee heistä vielä seurakunnan kaitsijoita eli pappeja."

        Kun elettiin yhteiskunnassa, missä naisten oikeudet olivat heikot, niin luonnollisesti oli valittava joku mies. Naiset siis rahoittivat ja tukivat sitten näitä. Mutta on kautta aikan ollut naisia, jotka ovat saaneet yhteisön, missä ovat voineen olla johtajia.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        "...niin ei se tee heistä vielä seurakunnan kaitsijoita eli pappeja."

        Kun elettiin yhteiskunnassa, missä naisten oikeudet olivat heikot, niin luonnollisesti oli valittava joku mies. Naiset siis rahoittivat ja tukivat sitten näitä. Mutta on kautta aikan ollut naisia, jotka ovat saaneet yhteisön, missä ovat voineen olla johtajia.

        Jumalan laki on edelleen voimassa, etkä sinä sitä kykene kumoamaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan laki on edelleen voimassa, etkä sinä sitä kykene kumoamaan.

        Jumalalla on varmaan lakinsa mutta etenkin toivo siitä, että ihmiset eläisivät rauhassa toistensa kanssa.

        En ole kumomassa näitä, enkä sinun laatimia lakejasi tarvitse silloin noudattaa.


    • Anonyymi

      Hyvin on naisten seurassa ylös noussut ja tehtävänsä tehnyt, ainakin tähän asti.

      • Anonyymi

        Seurakunnan kaitsijan virka, episkopos,, vastaa nykyisin piispan virkaa ja se kuuluu ainoastaan naisille.
        Hänen alaisenaan voi toimia kuka tahansa uskova, eikä Raamatun aikoina ollut mitään vaatimuksia teologisen tiedekunnan tutkinnoista. Seurakunnan virat ovat Pyhän hengen antamia virkoja eikä siihen tarvittu maallisia tutkintoja. Raamatussa on lukuisia esimerkkejä siitä, että muissa viroissa saattoi toimia myös naisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seurakunnan kaitsijan virka, episkopos,, vastaa nykyisin piispan virkaa ja se kuuluu ainoastaan naisille.
        Hänen alaisenaan voi toimia kuka tahansa uskova, eikä Raamatun aikoina ollut mitään vaatimuksia teologisen tiedekunnan tutkinnoista. Seurakunnan virat ovat Pyhän hengen antamia virkoja eikä siihen tarvittu maallisia tutkintoja. Raamatussa on lukuisia esimerkkejä siitä, että muissa viroissa saattoi toimia myös naisia.

        Korjaus: Se kuuluu ainoastaan MIEHILLE.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Seurakunnan kaitsijan virka, episkopos,, vastaa nykyisin piispan virkaa ja se kuuluu ainoastaan naisille.
        Hänen alaisenaan voi toimia kuka tahansa uskova, eikä Raamatun aikoina ollut mitään vaatimuksia teologisen tiedekunnan tutkinnoista. Seurakunnan virat ovat Pyhän hengen antamia virkoja eikä siihen tarvittu maallisia tutkintoja. Raamatussa on lukuisia esimerkkejä siitä, että muissa viroissa saattoi toimia myös naisia.

        ”Seurakunnan virat ovat Pyhän hengen antamia virkoja eikä siihen tarvittu maallisia tutkintoja.”

        Ei silloin mitään virkoja ollut, ”Virka on erillisellä päätöksellä perustettu palvelussuhde julkisoikeudelliseen yhteisöön.” Arkikielessä se toisin tarkoittaa tehtävää tai tointa.

        Kun ei ollut tuolloin mitään kouluja tai oppilaitoksia, niin eihän niitä voinut silloin käydä. Tosin oppineita oli, eli he opiskelivat toisten oppineiden johdolla. Aika usealla taisi olla jopa luku. ja kirjoitustaito, joka oli tärkeää tuossa toimessa.
        Mitä useammalla oli nämä taidot, sitä paremmin he kykenivät johtamaan omia seurakuntiaan. He lukivat paljon, kävivät syviä keskusteluja ja muutenkin sivistivät itseään.

        Seurakuntia syntyi esimerkiksi sellaista persoonien lähipiiriin, jotka osasivat puhua ja olivat kiinnostavia. Samoin seurakunnissa saatettiin valita joku tietty persoona sitä johtamaan.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        ”Seurakunnan virat ovat Pyhän hengen antamia virkoja eikä siihen tarvittu maallisia tutkintoja.”

        Ei silloin mitään virkoja ollut, ”Virka on erillisellä päätöksellä perustettu palvelussuhde julkisoikeudelliseen yhteisöön.” Arkikielessä se toisin tarkoittaa tehtävää tai tointa.

        Kun ei ollut tuolloin mitään kouluja tai oppilaitoksia, niin eihän niitä voinut silloin käydä. Tosin oppineita oli, eli he opiskelivat toisten oppineiden johdolla. Aika usealla taisi olla jopa luku. ja kirjoitustaito, joka oli tärkeää tuossa toimessa.
        Mitä useammalla oli nämä taidot, sitä paremmin he kykenivät johtamaan omia seurakuntiaan. He lukivat paljon, kävivät syviä keskusteluja ja muutenkin sivistivät itseään.

        Seurakuntia syntyi esimerkiksi sellaista persoonien lähipiiriin, jotka osasivat puhua ja olivat kiinnostavia. Samoin seurakunnissa saatettiin valita joku tietty persoona sitä johtamaan.

        Kyllä Paavali oli käynyt silloisessa "teologisessa tiedekunnassa" eli hän oli opiskellut Gamalielin oppilaitoksessa, joka vastasi silloin korkeinta koulutusta.
        Mutta alkuseurakunnissa koulutukselle ei annettu suurtakaan merkitystä: 1. Kor 1
        " sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,
        .ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
        .ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä."

        Mitään keskusjohtoista kirkkolaitosta ei ollut, vaan seurakunnat toimivat itsenäisesti, tosin Paavali kierteli niissä ja valvoi opetusta. Mutta katolisen kirkon kehittämä paavi-järjestelmä ei tunnettu. Pietari ei ollut ensimmäinen paavi, kuten kirkko väittää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Paavali oli käynyt silloisessa "teologisessa tiedekunnassa" eli hän oli opiskellut Gamalielin oppilaitoksessa, joka vastasi silloin korkeinta koulutusta.
        Mutta alkuseurakunnissa koulutukselle ei annettu suurtakaan merkitystä: 1. Kor 1
        " sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,
        .ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
        .ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä."

        Mitään keskusjohtoista kirkkolaitosta ei ollut, vaan seurakunnat toimivat itsenäisesti, tosin Paavali kierteli niissä ja valvoi opetusta. Mutta katolisen kirkon kehittämä paavi-järjestelmä ei tunnettu. Pietari ei ollut ensimmäinen paavi, kuten kirkko väittää.

        ”Mutta alkuseurakunnissa koulutukselle ei annettu suurtakaan merkitystä…”

        Kyllä varmasti useimmilla oli jonkinlainen sivistystausta, sillä olihan joukko aika kirjavaa. Kääntyi kristinuskon monia sellaisia, joilla oli jopa jonkinlaista koulutusta.

        ”Mitään keskusjohtoista kirkkolaitosta ei ollut, vaan seurakunnat toimivat itsenäisesti, tosin Paavali kierteli niissä ja valvoi opetusta. Mutta katolisen kirkon kehittämä paavi-järjestelmä ei tunnettu.”

        Sen vuoksi alkuseurakunta olikin varsin kirjavaa joukkoa. Paavali saattoi aluksi olla joissakin ohjaamassa, mutta kun samaan aikaan alkoi syntyä aivan muidenkin perustamia seurakuntia.

        Aika nopeasti syntyi näitä koulukuntia areiolaiset, makedoniolaiset, sabbatiolaiset, novatiolaiset, itseään kathareiksi ja aristeiksi kutsuvat, kvartodesimaanit tai tetradiitit, apollonariaanit. ”unomiaanit, jotka on kastettu yhdellä upotuksella, montanistit, sabelliaanit, donatistit jne.

        Eiköhän jokainen noista perustanut oman kirkkonsa jossa oli omat johtajansa. Sitä mukaa kun ihmisiä liittyi lisää, piti jonkinlainen järjestys perustaa eli johtajille tuli alaisensa, rakennuksia tehtiin ja tietysti piti talouttakin jonkin hoitaa jne.

        Ei mennyt siis sataakaan vuotta, kun alkoi jo olla sen verran sekavaa se, mitä kristinusko on ja mitä ei. tätä tahkottiin vielä parisataa vuotta, kunnes päätettiin kokoontua yhteen sitä pohtimaan. Paikalle kutsuttiin niin puoliareiolaista ja makedoniolaista piispaa kuin yli sata muutakin piispaa. (Piispa tarkoittaa siis episkopos, sananmukaisesti ’päällekatsoja’). Siellä sitten päätettiin asiasta.

        ”Mutta katolisen kirkon kehittämä paavi-järjestelmä ei tunnettu.”

        Niin, kyse oli silloisen Rooman seurakunnan johtajasta. Jotkut katoliset pitävät Pietaria ensimmäisenä Rooman seurakunnan johtajana eli piispana. Tosin moni kyseenalaistaa sen.

        Kun kristinuskon keskeisistä opeista oli sovittu, tuli tuo Rooman seurakunta merkittäväksi. Näin syntyi paavius ja kohta alettiin pitämään häntä ylivertaisena muiden joukossa.

        Varsinainen katolinen kirkko tosin syntyi myöhemmin. Ortodoksit riitautuivat muiden kanssa ja lähtivät omille teilleen 1054. Näin syntyi lännen katolinen kirkko ja idän ortodoksikirkko.
        Ortodoksikirkko muuten katsoo olevansa juuri se alkuperäinen kirkko, joka toimi 300 luvulla Rooman valtionkirkkona.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        ”Mutta alkuseurakunnissa koulutukselle ei annettu suurtakaan merkitystä…”

        Kyllä varmasti useimmilla oli jonkinlainen sivistystausta, sillä olihan joukko aika kirjavaa. Kääntyi kristinuskon monia sellaisia, joilla oli jopa jonkinlaista koulutusta.

        ”Mitään keskusjohtoista kirkkolaitosta ei ollut, vaan seurakunnat toimivat itsenäisesti, tosin Paavali kierteli niissä ja valvoi opetusta. Mutta katolisen kirkon kehittämä paavi-järjestelmä ei tunnettu.”

        Sen vuoksi alkuseurakunta olikin varsin kirjavaa joukkoa. Paavali saattoi aluksi olla joissakin ohjaamassa, mutta kun samaan aikaan alkoi syntyä aivan muidenkin perustamia seurakuntia.

        Aika nopeasti syntyi näitä koulukuntia areiolaiset, makedoniolaiset, sabbatiolaiset, novatiolaiset, itseään kathareiksi ja aristeiksi kutsuvat, kvartodesimaanit tai tetradiitit, apollonariaanit. ”unomiaanit, jotka on kastettu yhdellä upotuksella, montanistit, sabelliaanit, donatistit jne.

        Eiköhän jokainen noista perustanut oman kirkkonsa jossa oli omat johtajansa. Sitä mukaa kun ihmisiä liittyi lisää, piti jonkinlainen järjestys perustaa eli johtajille tuli alaisensa, rakennuksia tehtiin ja tietysti piti talouttakin jonkin hoitaa jne.

        Ei mennyt siis sataakaan vuotta, kun alkoi jo olla sen verran sekavaa se, mitä kristinusko on ja mitä ei. tätä tahkottiin vielä parisataa vuotta, kunnes päätettiin kokoontua yhteen sitä pohtimaan. Paikalle kutsuttiin niin puoliareiolaista ja makedoniolaista piispaa kuin yli sata muutakin piispaa. (Piispa tarkoittaa siis episkopos, sananmukaisesti ’päällekatsoja’). Siellä sitten päätettiin asiasta.

        ”Mutta katolisen kirkon kehittämä paavi-järjestelmä ei tunnettu.”

        Niin, kyse oli silloisen Rooman seurakunnan johtajasta. Jotkut katoliset pitävät Pietaria ensimmäisenä Rooman seurakunnan johtajana eli piispana. Tosin moni kyseenalaistaa sen.

        Kun kristinuskon keskeisistä opeista oli sovittu, tuli tuo Rooman seurakunta merkittäväksi. Näin syntyi paavius ja kohta alettiin pitämään häntä ylivertaisena muiden joukossa.

        Varsinainen katolinen kirkko tosin syntyi myöhemmin. Ortodoksit riitautuivat muiden kanssa ja lähtivät omille teilleen 1054. Näin syntyi lännen katolinen kirkko ja idän ortodoksikirkko.
        Ortodoksikirkko muuten katsoo olevansa juuri se alkuperäinen kirkko, joka toimi 300 luvulla Rooman valtionkirkkona.

        Raamatussa ei ole yhtään naista pappina tai seurakunnan perustajana/johtajana.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Raamatussa ei ole yhtään naista pappina tai seurakunnan perustajana/johtajana.

        Ne kirjoitukset, missä naiset näin toimivat, ei tullut valituksi Raamattuun 300 luvulla.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Ne kirjoitukset, missä naiset näin toimivat, ei tullut valituksi Raamattuun 300 luvulla.

        Sinä valehtelet kuin Saatana.

        Jumala on kieltänyt naisia opettamasta ja puhumasta seurakunnassa. Naispappeus on täysin yksiselitteisesti kielletty. Jos joku ei tottele Herran käskyä, niin Herra ei tunnusta sellaista omakseen. Sen takia Raamattu ei puhu mitään naispapeista, koska sellaisia ei ollut Jumalan pyhien seurakunnassa.

        1 Tim 2:11 Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena. [1. Kor. 14:35]
        12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.

        1 Kor 14:33 sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa,
        34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.
        35 Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa.
        36 Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne?
        37 Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky.
        38 Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä valehtelet kuin Saatana.

        Jumala on kieltänyt naisia opettamasta ja puhumasta seurakunnassa. Naispappeus on täysin yksiselitteisesti kielletty. Jos joku ei tottele Herran käskyä, niin Herra ei tunnusta sellaista omakseen. Sen takia Raamattu ei puhu mitään naispapeista, koska sellaisia ei ollut Jumalan pyhien seurakunnassa.

        1 Tim 2:11 Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena. [1. Kor. 14:35]
        12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.

        1 Kor 14:33 sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa,
        34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.
        35 Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa.
        36 Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne?
        37 Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky.
        38 Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä.

        "Jumala on kieltänyt"

        Ei Paavali ole Jumala! Mistä sinä tuollaista olet saanut päähäsi, että Paavali olisi Jumala?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jumala on kieltänyt"

        Ei Paavali ole Jumala! Mistä sinä tuollaista olet saanut päähäsi, että Paavali olisi Jumala?

        Koko Raamattu on Jumalan sanaa, myös Paavalin kirjeet.
        Jumala vaikutti kirjoittajien taustalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko Raamattu on Jumalan sanaa, myös Paavalin kirjeet.
        Jumala vaikutti kirjoittajien taustalla.

        Jumalan sanaa on Raamattu sanot. JUMALAN SANAA:

        Korkea Veisu:
        4:1 "Katso, kaunis sinä olet, armaani; katso, kaunis sinä olet. Kyyhkyläiset ovat sinun silmäsi huntusi takana; sinun hiuksesi ovat kuin vuohilauma, joka laskeutuu Gileadin vuorilta.
        4:2 Sinun hampaasi ovat kuin lauma kerittyjä lampaita, pesosta nousseita, kaikilla kaksoiset, ei yhtäkään karitsatonta. >> Jakeen lisätiedot
        4:3 Kuin punainen nauha ovat sinun huulesi, ja suusi on suloinen; kuin granaattiomena, kypsyyttään halkeileva, on sinun ohimosi huntusi takana.
        4:4 Sinun kaulasi on niinkuin Daavidin torni, linnaksi rakennettu; tuhat kilpeä riippuu siinä, urhojen varustuksia kaikkia.
        4:5 Sinun rintasi ovat kuin kaksi nuorta peuraa, kuin gasellin kaksoiset, jotka käyvät laitumella liljain keskellä.
        4:6 Siksi kunnes päivä viilenee ja varjot pakenevat, minä käyn mirhavuorelle ja suitsukekukkulalle.
        4:7 Kaikin olet kaunis, armaani, ei ole sinussa ainoatakaan virheä."
        4:8 "Tule kanssani Libanonilta, sinä morsiameni, tule kanssani Libanonilta. Lähde pois Amanan huipulta, Senirin ja Hermonin huipuilta, leijonain leposijoilta ja pantterien vuorilta."
        4:9 "Olet lumonnut minut, siskoni, morsiameni, lumonnut minut yhdellä ainoalla silmäykselläsi, yhdellä ainoalla kaulakoristeesi käädyllä.
        4:10 Kuinka ihana onkaan sinun rakkautesi, siskoni, morsiameni! Kuinka paljon suloisempi viiniä on sinun rakkautesi, suloisempi kaikkia balsameja sinun voiteittesi tuoksu!
        4:11 Sinun huulesi tiukkuvat hunajaa, morsiameni; mesi ja maito on sinun kielesi alla, ja sinun vaatteittesi tuoksu on kuin Libanonin tuoksu."
        4:12 "Suljettu yrttitarha on siskoni, morsiameni, suljettu kaivo, lukittu lähde.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä valehtelet kuin Saatana.

        Jumala on kieltänyt naisia opettamasta ja puhumasta seurakunnassa. Naispappeus on täysin yksiselitteisesti kielletty. Jos joku ei tottele Herran käskyä, niin Herra ei tunnusta sellaista omakseen. Sen takia Raamattu ei puhu mitään naispapeista, koska sellaisia ei ollut Jumalan pyhien seurakunnassa.

        1 Tim 2:11 Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena. [1. Kor. 14:35]
        12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.

        1 Kor 14:33 sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa,
        34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.
        35 Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa.
        36 Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne?
        37 Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky.
        38 Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä.

        "Jumala on kieltänyt naisia opettamasta ja puhumasta seurakunnassa. "

        Paavali se oli, kun hermoistui naisten liialliseen puhumiseen kokouksissa.


    • Anonyymi

      Todellisuudessa Apostolien tekojen 19. luku todistaa Paavalin tarinan Jeesuksen ylösnousemuksesta valheeksi.

      Vielä vuonna 53, johon ajankohtaan tapahtuma on pystytty historiallisesti määrittelemään, oppilaat sanovat, etteivät he ole koskaan kuulleet, että mitään Pyhää henkeä on olemassakaan.

      Jeesuksen ylösnousemuksen piti liittyä Pyhän hengen vuodattamiseen.

      Raamatun mukaan Jeesus jäi kirottuna helvettiin - Paavalin sanoin lunnaiksi - minne kristityt palvomalla Jeesusta uhrinaan seuraavat perässä.

      Löytyy 1.Kor.3:13

    • Anonyymi

      Sanoman julistaminen ei kuitenkaan ole sama kuin muiden vallitseminen.

      "mutta minä en salli, että vaimo ... vallitsee miestänsä"
      1 Tim. 2:12

      Mutta, on kllä mielenkiintoista miten surta naisten vallanhimo nykyään on. Itse olen sitä mieltä, että johtajan tehtvö on palvella ja siksi siihen sopii vain ne, jotka haluavat muita palvella. Naiset eivät näytä haluavan palvella vaan olla johtajia, siksi he eivät ole sopivia palvelutehtäviin.

      "He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa. Ja kaikki tekonsa he tekevät sitä varten, että ihmiset heitä katselisivat. He tekevät raamatunlausekotelonsa leveiksi ja vaippansa tupsut suuriksi ja rakastavat ensimmäistä sijaa pidoissa ja etumaisia istuimia synagoogissa, ja tahtovat mielellään, että heitä tervehditään toreilla, ja että ihmiset kutsuvat heitä nimellä 'rabbi'. Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä. Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaissa. Älkääkä antako kutsua itseänne mestareiksi, sillä yksi on teidän mestarinne, Kristus. Vaan joka teistä on suurin, se olkoon teidän palvelijanne. Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään."
      Mat. 23:4-12

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      261
      2433
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      85
      1931
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1586
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      149
      1399
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      65
      1244
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1175
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1000
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe