Venäläismieliset väittävät F-35:a huonoksi, koska se ei ole F-16:n tasoinen lähitaistelussa, eli konetykillä kaarrellen tapahtuvassa ammuskelussa. Mutta mietitääs nyt vastaavaa tilannetta jalkaväessä. Eihän suomalainen 8 sotilaan ryhmäkään teoriassa pärjäisi pelkillä puukoillaan Rooman legioonan 8 miehen ryhmälle, jolla oli kilvet ja gladiukset. Legioonalaiset listisivät porukan, lukuunottamatta sitä juoksuharrastajaa joka ehtisi pötkiä karkuun. Mutta tarkoittaako tämä, että suomalainen jalkaväki pitäisi rynkkyjen, konekiväärien ja yötähtäimien sijaan varustaa kuten Rooman legioonat, jotta pärjättäisiin paremmin lähitaistelussa? No ei todellakaan, vaan hommataan komppania- ja mieluiten joukkuetasolle dronet, jotta vihollinen huomattaisiin aiemmin ja voisi suunnitella taktiikkaa paremmin. Ja naamiointia sekä harhauttamista pitää tehostaa, jottei oma porukka näy vastapuolen droneilla.
Sama juttu hävittäjätoiminnassa. Paremmat tutkat, maasta toimivat tutkat, pidemmän matkan ilmasta-ilmaan -ohjukset ja häiveominaisuudet ovat ne mitä kaikki hakevat.
F-35 ja ns. koiratappelu
54
440
Vastaukset
- Anonyymi
Rynkyissä on pistimet
- Anonyymi
Ja kenttälapiotkin löytyy, mutta silti ei pärjättäisi kilvillä, rintapanssareilla, kypärillä ja miekoilla varustettuja roomalaisia vastaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kenttälapiotkin löytyy, mutta silti ei pärjättäisi kilvillä, rintapanssareilla, kypärillä ja miekoilla varustettuja roomalaisia vastaan.
Sepä tuo pronssimiekka on sangen pehmeetä matskua, Rockwell 57-59 hiiliteräkseen verrattuna. Eikä testudokaan legioonalaista auta, kun vaihdin liikahtaa yläasennosta. :-)
-44.Div. - Anonyymi
Roomalaisilla oli heittokeihitä ja pitempi keihäs
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Roomalaisilla oli heittokeihitä ja pitempi keihäs
Lässyn lässyn .......
- Anonyymi
Tutkat paranee ja häiveet häviää
- Anonyymi
Tässä on häivettä
https://www.mikrobitti.fi/uutiset/mb/eba47410-baae-4ef6-adf7-0bf048d88bda?ref=ampparit:8358 - Anonyymi
Kyllä .... mutta vain länsiteknologiassa.
- Anonyymi
Lentokonetutkissa tulee koko vastaan.
Venäläiset pitävät kaartotaistelua edelleen suuressa arvossa, koska heidän tutkansa ja taktiikkansa eivät pärjää lännen koneille, jotka listivät vihollisen edes näkemättä punatähtiä, saati joutuisivat tekemään tätä lähitappelussa.
- Anonyymi
Gripen osoittautui paremmaksi myös kuin f-35.
- Anonyymi
Kumma kun ei Suomi valinnut Gripeniä?
Olisko F35 sittenkin osoittautunut paremmaksi, ainakin Suomelle.
- Anonyymi
Onkos siellä Ukrainassa käyty kovasti koiratappeluja taivaalla ?
Miksi ei Venäjä käytä erinomaisia taisteluhävittäjiään.- Anonyymi
Nykyisin koneet ampuvat toisiaan ilmataisteluohjuksilla, eivät konetykeillä. Kun toiseksi viimeinen ohjus on laukaistu, häivytään paikalta. Toiset koneet suojaavat.
- Anonyymi
Rooman legioonalaiset myös marssivat nopeammin ja pärjäsivät köyhemmällä sapuskalla kuin suomalaiset sotilaat.
- Anonyymi
Höpö höpö ....
- Anonyymi
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/edcaccfd-8601-45e7-9420-c635e4743772?ref=ampparit:b7eb
✈️
Ilmavoimien Baana 23 -maantietukikohtaharjoitus järjestetään Tervossa Pohjois-Savossa 18.–22. syyskuuta 2023.
Erityisen kiinnostavaa on, että tänä vuonna harjoitukseen osallistuu myös liittolaismaiden lentokalustoa.
Yksi mahdollinen vierailijakandidaatti voisi olla Britannian Kuninkaalliset ilmavoimat, joka on jo aiemmin kertonut valmistautuvansa maantieoperaatioiden harjoitteluun:
RAF aikoo tuoda Typhoonit Suomeen kokeilemaan, miten hävittäjien operointi maantietukikohdista onnistuu – sitten hommaa testataan F-35:n kanssa
,
Ilmavoimat harjoittelee säännöllisesti tukeutumista muualle kuin kotitukikohtiin, jotta lentokalusto voidaan tarvittaessa hajauttaa nopeasti eri puolille Suomea. Toiminta maantietukikohdissa kuuluu kaikkien Ilmavoimien ohjaajien koulutukseen.
Baana on Ilmavoimien vuosittainen maantietukikohtaharjoitus🛩 - Anonyymi
2021 kysely useille länsimaiden lentäjille hävittäjän tärkeimmistä ominaisuuksista, kaartelu tai ketteryys ei mahtunut 20 tärkeimmän ominaisuuden joukkoon. Tärkein oli luotettava ja riittävän hyvä tutka ja ohjusmalli. Koneet tuhoaa toisiaan paljon ennen kuin lentäjä näkee vastustajaa. Tykit on maakohteita varten.
- Anonyymi
Korkealla lentäviä aselavetteja✈️
- Anonyymi
hävittäjät ovat kalliita ja helposti tuhottavia.
eilisen tekniikkaa,
ja rauhan aikana niillä on kiva lennellä veronmaksajien piikkiin.- Anonyymi
Niinhän se Venäjällä on. Siksi venäläiset eivät juuri hävittäjiä käytä Ukrainassa.
- Anonyymi
"hävittäjät ovat kalliita ja helposti tuhottavia.
eilisen tekniikkaa,
ja rauhan aikana niillä on kiva lennellä veronmaksajien piikkiin."
Jos sellaista isompaa ilmaoperaatiota ajatellaan nykyaikana niin kyllä Persianlahden sodassa ilmavoimat antoi laiskanletkeille arabeille uskomattoman vauhdin takaviistoon.
Kuulema jotkut juoksevat vieläkin jos kuulevat lentokoneen äänen. - Anonyymi
Sputnik TV, mainos
SU-57
Säästä laadussa, älä hinnassa - Anonyymi
https://www.verkkouutiset.fi/a/f35-havittaja-laskeutui-ensi-kertaa-maantielle-suomessa/
🛩
F35-hävittäjä laskeutui ensi kertaa maantielle Suomessa - Mutta pääsikö nousemaan ?✈️?- Anonyymi
https://yle.fi/a/74-20051264
🛩
Uusi F-35 on sen sijaan Lindströmin mukaan ”ilmavoimien kone”, joka lentää laskeutumisvaiheessa ”vähän kovempaa”. Se taas tarkoittaa sitä, että kone tarvitsee pidemmän kiitotien.
Everstiluutnantti ei usko, että kiitotien pituus olisi ainakaan Savossa mikään ongelma.
– Moni maantietukikohta on rakennettu aikaisempaa todella nopeaa MiG-21-kalustoa varten, eli ne ovat yleensä varsin pitkiä.
Nykyisin käytössä oleva Hornet-hävittäjä on alun perin laivaston käyttöön suunniteltu lentokone, joka sen vuoksi soveltuu hyvin myös lyhyemmälle kiitotielle.
- Anonyymi
F-35 ja vetenalaisten vehkeiden koiratappelu?
- Anonyymi
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/f-35-laskeutui-ensimmaista-kertaa-maantielle-suomessa-katso-milta-stop-hotref-and-go-naytti/8783906
🛩
– Tukeutuminen Tervon maantietukikohtaan osoittaa F-35:n soveltuvan Ilmavoimien hajautettuun taistelutapaan.✈️ - Anonyymi
GRIPEN OLISI OLLUT PAREMPI JA TALOUDELLISEMPI
https://tekniikanmaailma.fi/oliko-f-35-havittajien-ostaminen-sittenkaan-fiksua-viat-pitavat-havittajat-maassa-45-prosenttia-ajasta-raportti-kertoo/?shared=1331968-65b96257-500
🛩
Lentueen kyky suorittaa tehtäviään on selvityksen tulosten perusteella selvästi puolustusministeriö Pentagonin asettamia tavoitteita alhaisempi. Tavoitteena on 85–90 % valmiusaste.
Yksi keskeisistä ongelmista ovat alihankkijat, jotka osin vastaavat hävittäjien ylläpidosta. Järjestely rajoittaa arvion mukaan puolustusministeriön kykyä hallita varikolla tehtäviä päätöksiä.
Viivettä huoltotöihin syntyy myös muun muassa varaosien puutteesta, koulutusvajeesta ja korjaukset mahdollistavan teknisen tiedon puutteesta. Selvityksen mukaan jopa 73 % varaosista joudutaan lähettämään takaisin toimittajalle, koska varikoilla ei ole täyttä kykyä hoitaa huoltoja. - Anonyymi
EI JATKOON 👎
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/dd61d859-f070-464c-81c5-91018f20aa44?ref=ampparit:1560
F-35:n huolto-organisaatio toimii kahdessa tasossa: pienet tarkastukset, säädöt ja korjaukset tehdään koneyksilön kotitukikohdassa, kun taas suuremmat ja erityistaitoja vaativat työt, esimerkiksi rakenteelliset korjaukset, moottorihuollot ja komponenttien korjaukset, toteutetaan erillisissä huoltoyksiköissä.
Huoltoyksiköiden puutteellinen kapasiteetti on aiheuttanut ongelmia jo vuosikaupalla.
Lokakuussa 2017 se raportoi, että F-35:n yksittäisen komponentin korjaus vei keskimäärin 172 päivää. Helmikuussa 2023 korjausaika oli pudonnut 141 päivään, mikä on kuitenkin kaukana hävittäjäohjelman 60 päivän tavoitteesta.
Käytännössä ongelma näkyy esimerkiksi korjausta odottavien F-35:n osien määrän kasvamisena.
F-35:n ilmavoimaversio F-35A:n luotettavuus on vuoden 2020 alkupuolella ollut korkeimmillaan hieman yli 70 %. Tuolloin huippunsa on saavuttanut luotettavuus myös mitattuna sillä, miten kone on käytettävissä kaikkiin tehtäviinsä: luku oli lähes 55 prosenttia.
Nyt A-variantin vastaavat numerot ovat noin 55% ja noin 45 %- Anonyymi
Mikä ihme on "yksittäinen komponentti"?
Toisekseen tuo 70 % on ihan asiallinen luku uudehkolla konetyypillä. Esim. Intian vaatimus Rafalelle on tuota luokkaa. Venäläiskoneet Intiassa eivät ole pystyneet lähellekään 70%:a. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä ihme on "yksittäinen komponentti"?
Toisekseen tuo 70 % on ihan asiallinen luku uudehkolla konetyypillä. Esim. Intian vaatimus Rafalelle on tuota luokkaa. Venäläiskoneet Intiassa eivät ole pystyneet lähellekään 70%:a."Nyt A-variantin vastaavat numerot ovat noin 55% ja noin 45 %"
Putoaa ku lehmän häntä 👎
- Anonyymi
✈️ Horneteilla ei ole ollut teknisiä ongelmia
https://www.verkkouutiset.fi/a/hornet-lentaa-upealla-videolla-matalalentoa-kasivarren-lapissa/#d98a40ca - Anonyymi
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/6aa527e8-4636-4b06-b33a-c07df64af6c6?ref=ampparit:c6e2
✈️
onkin hyvin todennäköistä (”highly likely” eli yli 80 % todennäköisyys), että monien koneiden elinkaari lyhentyy merkittävästi nopeammin kuin Venäjän ilma- ja avaruusvoimat VKS on suunnitellut.
Tämä taas lisää huollon tarvetta, mikä puolestaan vaikeutuu pakotteiden aiheuttaman varaosapulan vuoksi.
VKS:llä on edelleen kyky lentää lukumäärällisesti paljon tehtäviä Ukrainassa, mutta koska sota on jatkunut paljon pidempään kuin Venäjän puolustusministeriö suunnitteli, on todennäköistä että koneiden rasittava käyttö vähentää VKS:n taktista iskukykyä pitkällä tähtäimellä.🛩 - Anonyymi
Sivistyneissä maissa on koiratappelut kiellettyjä.
- Anonyymi
KESKENERÄINEN HÄVITTÄJÄ
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/8d493756-04bc-41d7-8786-d2c0ccd6c37b?ref=ampparit:6b0f
✈️
F-35-monitoimihävittäjä on suorittanut joukon monimutkaisia, simuloituja taistelutestejä,
F-35-ohjelmassa siirryttiin nyt lopuillaan olevaan operatiivisen testauksen vaiheeseen vuonna 2018, ja täyden tuotannon oli määrä alkaa vuonna 2019. JSE-simulaattoriympäristön rakentaminen osoittautui kuitenkin sangen haastavaksi.
Seuraavaksi Pentagonin testauksesta vastaavaa viranomainen käy läpi simulaatioiden tulokset. Loppuraportti on luvassa vuoden loppuun mennessä, ja osaltaan sen tuloksista riippuu, siirtyykö F-35-ohjelma virallisesti täyden tuotannon vaiheeseen.
Kyse ei siis ole lentäjäkoulutuksessa käytettävistä simulaattoreista, vaan vaativia testaustarkoituksia varten rakennetuista ympäristöistä.🛩 - Anonyymi
SUOMEN ILMAVOIMAT HUOMIO
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/35ffb13c-29c8-4541-9ad5-a4abe5fb295c?ref=ampparit:3de8
Kazakstan myy yhteensä 117 kappaletta vanhoja, Neuvostoliiton aikaisia sotalentokoneita.
Kaupan on muun muassa MiG-31-, MiG-27- ja MiG-29-hävittäjiä sekä Su-24-rynnäkkökoneita. Myytävät koneet on valmistettu 1970-luvun puolivälistä 1980-luvun lopulle ulottuvana ajanjaksona.
Pitkään varastoituna olleitakin koneita on otettu käyttöön raskaiden kalustotappioiden seurauksena.
Arvioiden mukaan tällaisen kaluston modernisointi ei ole taloudellisesti kannattavaa. Koneita ei myöskään teknisen kuntonsa ja osien ainutlaatuisuuden vuoksi voi käyttää juurikaan varaosina.- Anonyymi
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/us/48c25569-2dfa-47d0-9efd-68e24dd8f796?ref=ampparit:70a7
Viime vuosina maa on hankkinut uusia, nykyaikaisia sotalentokoneita. Esimerkiksi kuluneen kahdeksan vuoden aikana se on ostanut Su-30SM-hävittäjiä Venäjältä: ensimmäiset neljä kappaletta toimitettiin 2015.
Vuoteen 2021 mennessä niitä oli toimitettu yhteensä 20. Yhteensä Kazakstanin oli aikomus hankkia niitä 36 kappaletta
- Anonyymi
Just passeleita Supervalta Neuvosto Venäjälle.
- Anonyymi
Samanlaisia ovat molemmat, patruunoiden loppuessa lentävät rinnakkain ja kuskit huiskivat toisiaan, minkä ehtivät kuin Markku, tyhjillä patruunavöillä koneen ikkunasta, parhaimmillaan jopa pelastuspakkauksien kananmunilla.
- Anonyymi
https://ts2.space/fi/uusi-lahestymistapa-moderniin-ilmasotaan-f-35-lightning-ii-vs-su-57-felon/#gsc.tab=0
✈️
Nämä viidennen sukupolven taistelukoneet on suunniteltu tuomaan ilmaherruus ja suorittamaan tarkkuusiskuja viimeisintä teknologiaa hyödyntäen.
F-35 Lightning II on monitoiminen näkymätön hävittäjä, joka on suunniteltu maahyökkäyksiin, tiedusteluun ja ilmapuolustukseen edistyneiden avioniikka-, sensori- ja asejärjestelmien avulla. Se tarjoaa lentäjälle 360 asteen tilannekuvan ja pystyy lyhyeen nousuun
Sukhoi-yhtiön tuottama Su-57 Felon on Venäjän vastaus tarpeeseen saada näkymätön ilmaherruushävittäjä. Se sisältää innovatiivisen aerodynamiikan, edistyneitä tutkavaimentavia materiaaleja ja laajan valikoiman monimutkaisia elektronisen sodankäynnin kykyjä. Su-57 on myös suunniteltu kantamaan erilaisia korkean tarkkuuden aseita ja se tunnetaan ylivertaisen liikkuvuutensa ansiosta.
Molemmat lentokoneet on varustettu sisäisillä asevaunuilla minimoidakseen tutkapinta-alan ja ylläpitääkseen näkymättömyyttä.
F-35:llä on yksi Pratt & Whitney F135 -moottori, kun taas Su-57:ssä on kaksi Saturn AL-41F1 -moottoria, jotka odotetaan korvattavan tulevissa malleissa tehokkaammilla Izdeliye 30 -moottoreilla.
K: Pystyvätkö F-35 ja Su-57 osallistumaan ilmataisteluun?
V: Vaikka molemmat lentokoneet on suunniteltu toimimaan taistelussa visuaalisen havaitsemisen ulkopuolella, ne pystyvät myös lähitaisteluun tarvittaessa🛩 - Anonyymi
"Se tarjoaa lentäjälle 360 asteen tilannekuvan ja pystyy lyhyeen nousuun"
Se muuten lähtee aivan käsittämättömän nopeasti ja on hetkessä korkealla.
Ja se tarkoittaa raakaa voimaa koska koska pesee nousunopeudessa nopeammat koneet.
Raptorin moottorista kehitetty versio kun on. - Anonyymi
https://ts2.space/fi/uutta-teknologiaa-ja-lisaantyneita-taistelumahdollisuuksia-tutustu-f-35n-moderniin-25-mm-asejarjestelmaan/#gsc.tab=0
GAU-22/A on sisäisesti sijoitettu neliputkinen Gatling-tyyppinen tykki, joka pystyy ampumaan 3 300 laukausta minuutissa. Korkean tulivoimansa ja räjähdysherkkien 25 mm ammustensa ansiosta tämä tykki pystyy tehokkaasti käsittelemään maakohteita, ajoneuvoja, sekä jopa viholliskoneita lyhyen kantaman taistelutilanteissa.
F-35 pystyy tarkasti käyttämään 25 mm tykkiään erilaisia uhkia vastaan käyttämällä erittäin kehittyneitä kohdistusjärjestelmiä. Tykin integrointi F-35:n edistyneisiin antureihin ja avioniikkaan mahdollistaa tarkat iskut vähäisellä sivuvahingolla.
Monikäyttöisyys: GAU-22/A ei ole rajoitettu vain maatavoitteisiin. Sen suunnittelu mahdollistaa sen käytön myös ilmassa käytävissä taisteluissa, tarjoten F-35:lle lähitaisteluaseteen, kun ohjukset eivät ole ensisijainen aseistusvaihtoehto.- Anonyymi
Et ole näköjään seurannut sotaa ukrainassa, ei kumpikaan riskeeraa kalliita hävittäjiään tuonkaltaiseen taktiikkaan, hakeutumalla niin lähelle linjoja, että voisivat tykillä ampua. Ne tuhottaisiin ohjuksilla helposti.
Taistelut lentokoneiden kesken on harvinaisia, lentokoneet toimivat pääosin aselavetteina, jotka ampuvat ohjukset, tai liitopommit matkaan hyvinkin kaukaa omalta puolelta ja kääntyvät heti takasin.
Ilmatorjunta on nykyään niin tehokasta, lentokoneella ei ole mitään mahdollisuuksia hyökätä toisen ilmatilaan.
Lentokoneen rooli on kaventunut tämän sodan opetusten perusteella murto-osaan siitä, mitä sen kuviteltiin olevan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et ole näköjään seurannut sotaa ukrainassa, ei kumpikaan riskeeraa kalliita hävittäjiään tuonkaltaiseen taktiikkaan, hakeutumalla niin lähelle linjoja, että voisivat tykillä ampua. Ne tuhottaisiin ohjuksilla helposti.
Taistelut lentokoneiden kesken on harvinaisia, lentokoneet toimivat pääosin aselavetteina, jotka ampuvat ohjukset, tai liitopommit matkaan hyvinkin kaukaa omalta puolelta ja kääntyvät heti takasin.
Ilmatorjunta on nykyään niin tehokasta, lentokoneella ei ole mitään mahdollisuuksia hyökätä toisen ilmatilaan.
Lentokoneen rooli on kaventunut tämän sodan opetusten perusteella murto-osaan siitä, mitä sen kuviteltiin olevan.Kieltämättä liian kallis kone, että sitä voisi käyttää maarynnäköissä. Siksi esim. Puola ei ostanut F-35:a lisää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kieltämättä liian kallis kone, että sitä voisi käyttää maarynnäköissä. Siksi esim. Puola ei ostanut F-35:a lisää.
Toisaalta F-35 on niin hidas kone, ettei se pääse suhoita karkuun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisaalta F-35 on niin hidas kone, ettei se pääse suhoita karkuun.
Suhoi on se, jonka ainoa pelastautumiskeino on karata paikalta.
- Anonyymi
ONNEKSI EI KAKSIPÄINEN KOTKA
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/lintu-teki-selvaa-110-miljoonan-f-35-havittajasta/ceb35533-ed6c-4849-bfaa-0f34953302a
kotka meni sisään koneen moottorin ilmanottoaukosta. Hieman epäselväksi jää, miten itse törmäys vaikutti asiaan. Lentäjä ei joutunut hyppäämään koneesta ja onnistui tuomaan koneen hätälaskuun, joskin laskutelineet ylhäällä. Mahalasku tietysti lisää vaurioiden määrää.
Ilmavoimien ja valmistajan yhteisen analyysin mukaan F-35A sai tapauksessa vaurioita noin 300 eri komponenttiin, mukaan lukien koneen runko, rakenteet, moottori sekä ohjaus- ja navigointijärjestelmät.
Koneen korjaus olisi maksanut arvioilta 140 miljardia wonia (n. 99 meur), kun taas hankintakustannus oli noin 110 miljardia (n. 77 meur),
Etelä-Korean ilmavoimille jää vielä 39 koneyksilöä, minkä lisäksi maan odotetaan tekevän lisätilauksen 25 koneesta. - Anonyymi
No jos jossain, niin koirantappelu tyyppisessä ilmnataistelussa, F-35 on juuri huonoimmillaan.
Syyt tähän löytyvät koneen suunnittelusta ja koneen huonosta teho/painosuhteesta.
Ensinäkin koneen suunnittelun lähtökohtana oli sen häiveominaisuudet, kaikkien muiden ominaisuuksien kustanuksella. Tämä "söi" konee aerodynamiikkaa, joka johti sen huonontuneisiin lento-ominaisuuksiin.
Toiseksi vaikka koneessa on eräs maailman tehokkaimmista moottoreista, niin koneeseen on tullut sen kehitysvaiheissa liikaa painoa. Tässä suhteessa sen teho/painosuhde on tuolla 3- sukupolven koneiden luokassa.
Kummatkin näistä tekijöistä ovat yhdessä johtaneet siihen, että kone on huonon aierodynamiikkansa ansiosta huonosti liikehtimiskykyinen ja huonon teho/painosuhteensa takia huonosti kiihtyvä, joka vaikuttaa merkittävästi koneen liikehtimiskykyyn.
Lisäksi kun muistamme koneen huonon nopeuden ( lentonop. 850 km/h, super cruising 1.05M ja huippunopeuden 1.6M), ja vähäisen määrän sisätiloihin mahtuvista ohjuksista 2+2, ja tykistä jonka huonosta osumatarkuudesta on viime aikoina ollut USAn raporteissa mainintaa ja vaatimusta sen parantamiseksi, niin vihon viimeistä mitä F-35:llä kannattaa tehdä, on joutua koirantappeluun superketteriä (kääntyvät suihkuputken päät) Venäläiskoneita vastaan. Se lähentelee jo 100% itsemurhaa.- Anonyymi
https://ts2.space/fi/perehtyminen-usaf-f-35-amerikan-johtavaan-5-sukupolven-havittajakoneseen/#gsc.tab=0
Suunniteltu maahyökkäyksiin, ilmavalvontaan ja ilmapuolustustehtäviin, tämä 5. sukupolven hävittäjäkonetyyppi on keskeisessä asemassa ylläpidettäessä ilman ylivaltaa eri konfliktialueilla ympäri maailmaa. Se edustaa merkittävää edistystä taistelukyvyissä verrattuna vanhempiin 4. sukupolven hävittäjiin, integroiden huipputeknologiaa toimiakseen erittäin kiistanalaisissa ympäristöissä.
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Se olet todella sinä
En voisi onnellisempi olla ❤️ Se olet oikeasti sinä joka mulle kirjoitellut ❤️ Mulla ollut ihan kamala ikävä sinua ❤️1592890Miehelle tämä
Voi olla tosi vaikea olla normaalisti kun sinua jos joutuu katsomaan. Olet niin komea.1441607Jodel ei toimi
Aina kun avaan jodelin se vaan crashaa välittömästi? Mitä voin tehä asialle?91272Miten Putin pystyy elämään hirvittävien tekojensa kanssa?
Osaako joku sanoa, että miten Putin pystyy elämään kamalien, yli ymmärryksen menevien pahojen tekojensa kanssa? Vielä i3191206- 1021177
- 561162
Naisten salibandyn Veera Kauppi on lesbo .
Ja Ylen toimittajat hehkuttaa yli-sanoin ! YLE on sateenkaari yhtiö joka toimii verorahoin . ! Minkä signaalin sali1421088Olen nyt virallisesti homo
Tulin juuri firman pikkujouluista. Tämä vanhempi nainen, joka on ahdistellut minua töissä, jatkoi ahdistelemistani pikku731028Martinan ulosanti haastatteluissa.
Eipä ole hääppösiä tämän daamin haastattelut vaikka saa puhua siitä mitä tärkeintä,hänestä itsestään! Aika turhia nämä h174996- 46916