F-35 ja ns. koiratappelu

Anonyymi-ap

Venäläismieliset väittävät F-35:a huonoksi, koska se ei ole F-16:n tasoinen lähitaistelussa, eli konetykillä kaarrellen tapahtuvassa ammuskelussa. Mutta mietitääs nyt vastaavaa tilannetta jalkaväessä. Eihän suomalainen 8 sotilaan ryhmäkään teoriassa pärjäisi pelkillä puukoillaan Rooman legioonan 8 miehen ryhmälle, jolla oli kilvet ja gladiukset. Legioonalaiset listisivät porukan, lukuunottamatta sitä juoksuharrastajaa joka ehtisi pötkiä karkuun. Mutta tarkoittaako tämä, että suomalainen jalkaväki pitäisi rynkkyjen, konekiväärien ja yötähtäimien sijaan varustaa kuten Rooman legioonat, jotta pärjättäisiin paremmin lähitaistelussa? No ei todellakaan, vaan hommataan komppania- ja mieluiten joukkuetasolle dronet, jotta vihollinen huomattaisiin aiemmin ja voisi suunnitella taktiikkaa paremmin. Ja naamiointia sekä harhauttamista pitää tehostaa, jottei oma porukka näy vastapuolen droneilla.

Sama juttu hävittäjätoiminnassa. Paremmat tutkat, maasta toimivat tutkat, pidemmän matkan ilmasta-ilmaan -ohjukset ja häiveominaisuudet ovat ne mitä kaikki hakevat.

54

440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Rynkyissä on pistimet

      • Anonyymi

        Ja kenttälapiotkin löytyy, mutta silti ei pärjättäisi kilvillä, rintapanssareilla, kypärillä ja miekoilla varustettuja roomalaisia vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kenttälapiotkin löytyy, mutta silti ei pärjättäisi kilvillä, rintapanssareilla, kypärillä ja miekoilla varustettuja roomalaisia vastaan.

        Sepä tuo pronssimiekka on sangen pehmeetä matskua, Rockwell 57-59 hiiliteräkseen verrattuna. Eikä testudokaan legioonalaista auta, kun vaihdin liikahtaa yläasennosta. :-)

        -44.Div.


      • Anonyymi

        Roomalaisilla oli heittokeihitä ja pitempi keihäs


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Roomalaisilla oli heittokeihitä ja pitempi keihäs

        Lässyn lässyn .......


    • Anonyymi

      Tutkat paranee ja häiveet häviää

      • Anonyymi

        Kyllä .... mutta vain länsiteknologiassa.


      • Anonyymi

        Lentokonetutkissa tulee koko vastaan.


    • Venäläiset pitävät kaartotaistelua edelleen suuressa arvossa, koska heidän tutkansa ja taktiikkansa eivät pärjää lännen koneille, jotka listivät vihollisen edes näkemättä punatähtiä, saati joutuisivat tekemään tätä lähitappelussa.

    • Anonyymi

      Gripen osoittautui paremmaksi myös kuin f-35.

      • Anonyymi

        Kumma kun ei Suomi valinnut Gripeniä?
        Olisko F35 sittenkin osoittautunut paremmaksi, ainakin Suomelle.


    • Anonyymi

      Onkos siellä Ukrainassa käyty kovasti koiratappeluja taivaalla ?
      Miksi ei Venäjä käytä erinomaisia taisteluhävittäjiään.

      • Anonyymi

        Nykyisin koneet ampuvat toisiaan ilmataisteluohjuksilla, eivät konetykeillä. Kun toiseksi viimeinen ohjus on laukaistu, häivytään paikalta. Toiset koneet suojaavat.


    • Anonyymi

      Rooman legioonalaiset myös marssivat nopeammin ja pärjäsivät köyhemmällä sapuskalla kuin suomalaiset sotilaat.

      • Anonyymi

        Höpö höpö ....


    • Anonyymi

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/edcaccfd-8601-45e7-9420-c635e4743772?ref=ampparit:b7eb
      ✈️
      Ilmavoimien Baana 23 -maantietukikohtaharjoitus järjestetään Tervossa Pohjois-Savossa 18.–22. syyskuuta 2023.

      Erityisen kiinnostavaa on, että tänä vuonna harjoitukseen osallistuu myös liittolaismaiden lentokalustoa.

      Yksi mahdollinen vierailijakandidaatti voisi olla Britannian Kuninkaalliset ilmavoimat, joka on jo aiemmin kertonut valmistautuvansa maantieoperaatioiden harjoitteluun:

      RAF aikoo tuoda Typhoonit Suomeen kokeilemaan, miten hävittäjien operointi maantietukikohdista onnistuu – sitten hommaa testataan F-35:n kanssa
      ,
      Ilmavoimat harjoittelee säännöllisesti tukeutumista muualle kuin kotitukikohtiin, jotta lentokalusto voidaan tarvittaessa hajauttaa nopeasti eri puolille Suomea. Toiminta maantietukikohdissa kuuluu kaikkien Ilmavoimien ohjaajien koulutukseen.

      Baana on Ilmavoimien vuosittainen maantietukikohtaharjoitus🛩

    • Anonyymi

      2021 kysely useille länsimaiden lentäjille hävittäjän tärkeimmistä ominaisuuksista, kaartelu tai ketteryys ei mahtunut 20 tärkeimmän ominaisuuden joukkoon. Tärkein oli luotettava ja riittävän hyvä tutka ja ohjusmalli. Koneet tuhoaa toisiaan paljon ennen kuin lentäjä näkee vastustajaa. Tykit on maakohteita varten.

    • Anonyymi

      Korkealla lentäviä aselavetteja✈️

    • Anonyymi

      hävittäjät ovat kalliita ja helposti tuhottavia.
      eilisen tekniikkaa,
      ja rauhan aikana niillä on kiva lennellä veronmaksajien piikkiin.

      • Anonyymi

        Niinhän se Venäjällä on. Siksi venäläiset eivät juuri hävittäjiä käytä Ukrainassa.


    • Anonyymi

      "hävittäjät ovat kalliita ja helposti tuhottavia.
      eilisen tekniikkaa,
      ja rauhan aikana niillä on kiva lennellä veronmaksajien piikkiin."

      Jos sellaista isompaa ilmaoperaatiota ajatellaan nykyaikana niin kyllä Persianlahden sodassa ilmavoimat antoi laiskanletkeille arabeille uskomattoman vauhdin takaviistoon.
      Kuulema jotkut juoksevat vieläkin jos kuulevat lentokoneen äänen.

    • Anonyymi

      Sputnik TV, mainos

      SU-57
      Säästä laadussa, älä hinnassa

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        https://yle.fi/a/74-20051264

        🛩
        Uusi F-35 on sen sijaan Lindströmin mukaan ”ilmavoimien kone”, joka lentää laskeutumisvaiheessa ”vähän kovempaa”. Se taas tarkoittaa sitä, että kone tarvitsee pidemmän kiitotien.

        Everstiluutnantti ei usko, että kiitotien pituus olisi ainakaan Savossa mikään ongelma.

        – Moni maantietukikohta on rakennettu aikaisempaa todella nopeaa MiG-21-kalustoa varten, eli ne ovat yleensä varsin pitkiä.

        Nykyisin käytössä oleva Hornet-hävittäjä on alun perin laivaston käyttöön suunniteltu lentokone, joka sen vuoksi soveltuu hyvin myös lyhyemmälle kiitotielle.


    • Anonyymi

      Norjan koneet operoimassa maantieltä.

      https://pbs.twimg.com/media/F6kCATJW4AAg-Nl?format=jpg&name=360x360

      https://pbs.twimg.com/media/F6kCATJXYA8y659?format=jpg&name=360x360

      https://pbs.twimg.com/media/F6kCATIXYAkA1Ik?format=jpg&name=large

    • Anonyymi

      F-35 ja vetenalaisten vehkeiden koiratappelu?

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      GRIPEN OLISI OLLUT PAREMPI JA TALOUDELLISEMPI

      https://tekniikanmaailma.fi/oliko-f-35-havittajien-ostaminen-sittenkaan-fiksua-viat-pitavat-havittajat-maassa-45-prosenttia-ajasta-raportti-kertoo/?shared=1331968-65b96257-500
      🛩
      Lentueen kyky suorittaa tehtäviään on selvityksen tulosten perusteella selvästi puolustusministeriö Pentagonin asettamia tavoitteita alhaisempi. Tavoitteena on 85–90 % valmiusaste.

      Yksi keskeisistä ongelmista ovat alihankkijat, jotka osin vastaavat hävittäjien ylläpidosta. Järjestely rajoittaa arvion mukaan puolustusministeriön kykyä hallita varikolla tehtäviä päätöksiä.

      Viivettä huoltotöihin syntyy myös muun muassa varaosien puutteesta, koulutusvajeesta ja korjaukset mahdollistavan teknisen tiedon puutteesta. Selvityksen mukaan jopa 73 % varaosista joudutaan lähettämään takaisin toimittajalle, koska varikoilla ei ole täyttä kykyä hoitaa huoltoja.

    • Anonyymi

      EI JATKOON 👎

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/dd61d859-f070-464c-81c5-91018f20aa44?ref=ampparit:1560

      F-35:n huolto-organisaatio toimii kahdessa tasossa: pienet tarkastukset, säädöt ja korjaukset tehdään koneyksilön kotitukikohdassa, kun taas suuremmat ja erityistaitoja vaativat työt, esimerkiksi rakenteelliset korjaukset, moottorihuollot ja komponenttien korjaukset, toteutetaan erillisissä huoltoyksiköissä.

      Huoltoyksiköiden puutteellinen kapasiteetti on aiheuttanut ongelmia jo vuosikaupalla.

      Lokakuussa 2017 se raportoi, että F-35:n yksittäisen komponentin korjaus vei keskimäärin 172 päivää. Helmikuussa 2023 korjausaika oli pudonnut 141 päivään, mikä on kuitenkin kaukana hävittäjäohjelman 60 päivän tavoitteesta.

      Käytännössä ongelma näkyy esimerkiksi korjausta odottavien F-35:n osien määrän kasvamisena.

      F-35:n ilmavoimaversio F-35A:n luotettavuus on vuoden 2020 alkupuolella ollut korkeimmillaan hieman yli 70 %. Tuolloin huippunsa on saavuttanut luotettavuus myös mitattuna sillä, miten kone on käytettävissä kaikkiin tehtäviinsä: luku oli lähes 55 prosenttia.

      Nyt A-variantin vastaavat numerot ovat noin 55% ja noin 45 %

      • Anonyymi

        Mikä ihme on "yksittäinen komponentti"?

        Toisekseen tuo 70 % on ihan asiallinen luku uudehkolla konetyypillä. Esim. Intian vaatimus Rafalelle on tuota luokkaa. Venäläiskoneet Intiassa eivät ole pystyneet lähellekään 70%:a.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ihme on "yksittäinen komponentti"?

        Toisekseen tuo 70 % on ihan asiallinen luku uudehkolla konetyypillä. Esim. Intian vaatimus Rafalelle on tuota luokkaa. Venäläiskoneet Intiassa eivät ole pystyneet lähellekään 70%:a.

        "Nyt A-variantin vastaavat numerot ovat noin 55% ja noin 45 %"

        Putoaa ku lehmän häntä 👎


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/6aa527e8-4636-4b06-b33a-c07df64af6c6?ref=ampparit:c6e2
      ✈️
      onkin hyvin todennäköistä (”highly likely” eli yli 80 % todennäköisyys), että monien koneiden elinkaari lyhentyy merkittävästi nopeammin kuin Venäjän ilma- ja avaruusvoimat VKS on suunnitellut.

      Tämä taas lisää huollon tarvetta, mikä puolestaan vaikeutuu pakotteiden aiheuttaman varaosapulan vuoksi.

      VKS:llä on edelleen kyky lentää lukumäärällisesti paljon tehtäviä Ukrainassa, mutta koska sota on jatkunut paljon pidempään kuin Venäjän puolustusministeriö suunnitteli, on todennäköistä että koneiden rasittava käyttö vähentää VKS:n taktista iskukykyä pitkällä tähtäimellä.🛩

    • Anonyymi

      Sivistyneissä maissa on koiratappelut kiellettyjä.

    • Anonyymi

      KESKENERÄINEN HÄVITTÄJÄ

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/8d493756-04bc-41d7-8786-d2c0ccd6c37b?ref=ampparit:6b0f
      ✈️
      F-35-monitoimihävittäjä on suorittanut joukon monimutkaisia, simuloituja taistelutestejä,

      F-35-ohjelmassa siirryttiin nyt lopuillaan olevaan operatiivisen testauksen vaiheeseen vuonna 2018, ja täyden tuotannon oli määrä alkaa vuonna 2019. JSE-simulaattoriympäristön rakentaminen osoittautui kuitenkin sangen haastavaksi.

      Seuraavaksi Pentagonin testauksesta vastaavaa viranomainen käy läpi simulaatioiden tulokset. Loppuraportti on luvassa vuoden loppuun mennessä, ja osaltaan sen tuloksista riippuu, siirtyykö F-35-ohjelma virallisesti täyden tuotannon vaiheeseen.

      Kyse ei siis ole lentäjäkoulutuksessa käytettävistä simulaattoreista, vaan vaativia testaustarkoituksia varten rakennetuista ympäristöistä.🛩

    • Anonyymi

      SUOMEN ILMAVOIMAT HUOMIO

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/35ffb13c-29c8-4541-9ad5-a4abe5fb295c?ref=ampparit:3de8

      Kazakstan myy yhteensä 117 kappaletta vanhoja, Neuvostoliiton aikaisia sotalentokoneita.

      Kaupan on muun muassa MiG-31-, MiG-27- ja MiG-29-hävittäjiä sekä Su-24-rynnäkkökoneita. Myytävät koneet on valmistettu 1970-luvun puolivälistä 1980-luvun lopulle ulottuvana ajanjaksona.

      Pitkään varastoituna olleitakin koneita on otettu käyttöön raskaiden kalustotappioiden seurauksena.

      Arvioiden mukaan tällaisen kaluston modernisointi ei ole taloudellisesti kannattavaa. Koneita ei myöskään teknisen kuntonsa ja osien ainutlaatuisuuden vuoksi voi käyttää juurikaan varaosina.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Just passeleita Supervalta Neuvosto Venäjälle.

    • Anonyymi

      Samanlaisia ovat molemmat, patruunoiden loppuessa lentävät rinnakkain ja kuskit huiskivat toisiaan, minkä ehtivät kuin Markku, tyhjillä patruunavöillä koneen ikkunasta, parhaimmillaan jopa pelastuspakkauksien kananmunilla.

    • Anonyymi

      https://ts2.space/fi/uusi-lahestymistapa-moderniin-ilmasotaan-f-35-lightning-ii-vs-su-57-felon/#gsc.tab=0
      ✈️
      Nämä viidennen sukupolven taistelukoneet on suunniteltu tuomaan ilmaherruus ja suorittamaan tarkkuusiskuja viimeisintä teknologiaa hyödyntäen.

      F-35 Lightning II on monitoiminen näkymätön hävittäjä, joka on suunniteltu maahyökkäyksiin, tiedusteluun ja ilmapuolustukseen edistyneiden avioniikka-, sensori- ja asejärjestelmien avulla. Se tarjoaa lentäjälle 360 asteen tilannekuvan ja pystyy lyhyeen nousuun

      Sukhoi-yhtiön tuottama Su-57 Felon on Venäjän vastaus tarpeeseen saada näkymätön ilmaherruushävittäjä. Se sisältää innovatiivisen aerodynamiikan, edistyneitä tutkavaimentavia materiaaleja ja laajan valikoiman monimutkaisia elektronisen sodankäynnin kykyjä. Su-57 on myös suunniteltu kantamaan erilaisia korkean tarkkuuden aseita ja se tunnetaan ylivertaisen liikkuvuutensa ansiosta.

      Molemmat lentokoneet on varustettu sisäisillä asevaunuilla minimoidakseen tutkapinta-alan ja ylläpitääkseen näkymättömyyttä.

      F-35:llä on yksi Pratt & Whitney F135 -moottori, kun taas Su-57:ssä on kaksi Saturn AL-41F1 -moottoria, jotka odotetaan korvattavan tulevissa malleissa tehokkaammilla Izdeliye 30 -moottoreilla.

      K: Pystyvätkö F-35 ja Su-57 osallistumaan ilmataisteluun?
      V: Vaikka molemmat lentokoneet on suunniteltu toimimaan taistelussa visuaalisen havaitsemisen ulkopuolella, ne pystyvät myös lähitaisteluun tarvittaessa🛩

    • Anonyymi

      "Se tarjoaa lentäjälle 360 asteen tilannekuvan ja pystyy lyhyeen nousuun"

      Se muuten lähtee aivan käsittämättömän nopeasti ja on hetkessä korkealla.
      Ja se tarkoittaa raakaa voimaa koska koska pesee nousunopeudessa nopeammat koneet.

      Raptorin moottorista kehitetty versio kun on.

    • Anonyymi

      https://ts2.space/fi/uutta-teknologiaa-ja-lisaantyneita-taistelumahdollisuuksia-tutustu-f-35n-moderniin-25-mm-asejarjestelmaan/#gsc.tab=0

      GAU-22/A on sisäisesti sijoitettu neliputkinen Gatling-tyyppinen tykki, joka pystyy ampumaan 3 300 laukausta minuutissa. Korkean tulivoimansa ja räjähdysherkkien 25 mm ammustensa ansiosta tämä tykki pystyy tehokkaasti käsittelemään maakohteita, ajoneuvoja, sekä jopa viholliskoneita lyhyen kantaman taistelutilanteissa.

      F-35 pystyy tarkasti käyttämään 25 mm tykkiään erilaisia uhkia vastaan käyttämällä erittäin kehittyneitä kohdistusjärjestelmiä. Tykin integrointi F-35:n edistyneisiin antureihin ja avioniikkaan mahdollistaa tarkat iskut vähäisellä sivuvahingolla.

      Monikäyttöisyys: GAU-22/A ei ole rajoitettu vain maatavoitteisiin. Sen suunnittelu mahdollistaa sen käytön myös ilmassa käytävissä taisteluissa, tarjoten F-35:lle lähitaisteluaseteen, kun ohjukset eivät ole ensisijainen aseistusvaihtoehto.

      • Anonyymi

        Et ole näköjään seurannut sotaa ukrainassa, ei kumpikaan riskeeraa kalliita hävittäjiään tuonkaltaiseen taktiikkaan, hakeutumalla niin lähelle linjoja, että voisivat tykillä ampua. Ne tuhottaisiin ohjuksilla helposti.

        Taistelut lentokoneiden kesken on harvinaisia, lentokoneet toimivat pääosin aselavetteina, jotka ampuvat ohjukset, tai liitopommit matkaan hyvinkin kaukaa omalta puolelta ja kääntyvät heti takasin.
        Ilmatorjunta on nykyään niin tehokasta, lentokoneella ei ole mitään mahdollisuuksia hyökätä toisen ilmatilaan.
        Lentokoneen rooli on kaventunut tämän sodan opetusten perusteella murto-osaan siitä, mitä sen kuviteltiin olevan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole näköjään seurannut sotaa ukrainassa, ei kumpikaan riskeeraa kalliita hävittäjiään tuonkaltaiseen taktiikkaan, hakeutumalla niin lähelle linjoja, että voisivat tykillä ampua. Ne tuhottaisiin ohjuksilla helposti.

        Taistelut lentokoneiden kesken on harvinaisia, lentokoneet toimivat pääosin aselavetteina, jotka ampuvat ohjukset, tai liitopommit matkaan hyvinkin kaukaa omalta puolelta ja kääntyvät heti takasin.
        Ilmatorjunta on nykyään niin tehokasta, lentokoneella ei ole mitään mahdollisuuksia hyökätä toisen ilmatilaan.
        Lentokoneen rooli on kaventunut tämän sodan opetusten perusteella murto-osaan siitä, mitä sen kuviteltiin olevan.

        Kieltämättä liian kallis kone, että sitä voisi käyttää maarynnäköissä. Siksi esim. Puola ei ostanut F-35:a lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kieltämättä liian kallis kone, että sitä voisi käyttää maarynnäköissä. Siksi esim. Puola ei ostanut F-35:a lisää.

        Toisaalta F-35 on niin hidas kone, ettei se pääse suhoita karkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisaalta F-35 on niin hidas kone, ettei se pääse suhoita karkuun.

        Suhoi on se, jonka ainoa pelastautumiskeino on karata paikalta.


    • Anonyymi

      ONNEKSI EI KAKSIPÄINEN KOTKA

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/lintu-teki-selvaa-110-miljoonan-f-35-havittajasta/ceb35533-ed6c-4849-bfaa-0f34953302a

      kotka meni sisään koneen moottorin ilmanottoaukosta. Hieman epäselväksi jää, miten itse törmäys vaikutti asiaan. Lentäjä ei joutunut hyppäämään koneesta ja onnistui tuomaan koneen hätälaskuun, joskin laskutelineet ylhäällä. Mahalasku tietysti lisää vaurioiden määrää.

      Ilmavoimien ja valmistajan yhteisen analyysin mukaan F-35A sai tapauksessa vaurioita noin 300 eri komponenttiin, mukaan lukien koneen runko, rakenteet, moottori sekä ohjaus- ja navigointijärjestelmät.

      Koneen korjaus olisi maksanut arvioilta 140 miljardia wonia (n. 99 meur), kun taas hankintakustannus oli noin 110 miljardia (n. 77 meur),

      Etelä-Korean ilmavoimille jää vielä 39 koneyksilöä, minkä lisäksi maan odotetaan tekevän lisätilauksen 25 koneesta.

    • Anonyymi

      No jos jossain, niin koirantappelu tyyppisessä ilmnataistelussa, F-35 on juuri huonoimmillaan.
      Syyt tähän löytyvät koneen suunnittelusta ja koneen huonosta teho/painosuhteesta.
      Ensinäkin koneen suunnittelun lähtökohtana oli sen häiveominaisuudet, kaikkien muiden ominaisuuksien kustanuksella. Tämä "söi" konee aerodynamiikkaa, joka johti sen huonontuneisiin lento-ominaisuuksiin.
      Toiseksi vaikka koneessa on eräs maailman tehokkaimmista moottoreista, niin koneeseen on tullut sen kehitysvaiheissa liikaa painoa. Tässä suhteessa sen teho/painosuhde on tuolla 3- sukupolven koneiden luokassa.
      Kummatkin näistä tekijöistä ovat yhdessä johtaneet siihen, että kone on huonon aierodynamiikkansa ansiosta huonosti liikehtimiskykyinen ja huonon teho/painosuhteensa takia huonosti kiihtyvä, joka vaikuttaa merkittävästi koneen liikehtimiskykyyn.
      Lisäksi kun muistamme koneen huonon nopeuden ( lentonop. 850 km/h, super cruising 1.05M ja huippunopeuden 1.6M), ja vähäisen määrän sisätiloihin mahtuvista ohjuksista 2+2, ja tykistä jonka huonosta osumatarkuudesta on viime aikoina ollut USAn raporteissa mainintaa ja vaatimusta sen parantamiseksi, niin vihon viimeistä mitä F-35:llä kannattaa tehdä, on joutua koirantappeluun superketteriä (kääntyvät suihkuputken päät) Venäläiskoneita vastaan. Se lähentelee jo 100% itsemurhaa.

      • Anonyymi

        https://ts2.space/fi/perehtyminen-usaf-f-35-amerikan-johtavaan-5-sukupolven-havittajakoneseen/#gsc.tab=0

        Suunniteltu maahyökkäyksiin, ilmavalvontaan ja ilmapuolustustehtäviin, tämä 5. sukupolven hävittäjäkonetyyppi on keskeisessä asemassa ylläpidettäessä ilman ylivaltaa eri konfliktialueilla ympäri maailmaa. Se edustaa merkittävää edistystä taistelukyvyissä verrattuna vanhempiin 4. sukupolven hävittäjiin, integroiden huipputeknologiaa toimiakseen erittäin kiistanalaisissa ympäristöissä.


    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se olet todella sinä

      En voisi onnellisempi olla ❤️ Se olet oikeasti sinä joka mulle kirjoitellut ❤️ Mulla ollut ihan kamala ikävä sinua ❤️
      Ikävä
      159
      2890
    2. Miehelle tämä

      Voi olla tosi vaikea olla normaalisti kun sinua jos joutuu katsomaan. Olet niin komea.
      Ikävä
      144
      1607
    3. Jodel ei toimi

      Aina kun avaan jodelin se vaan crashaa välittömästi? Mitä voin tehä asialle?
      Viihde ja kulttuuri
      9
      1272
    4. Miten Putin pystyy elämään hirvittävien tekojensa kanssa?

      Osaako joku sanoa, että miten Putin pystyy elämään kamalien, yli ymmärryksen menevien pahojen tekojensa kanssa? Vielä i
      Maailman menoa
      319
      1206
    5. Pim pom ovikello soi :)

      mitä tekisit jos kaivattusi ilmestyisi ovesi taakse :)
      Ikävä
      102
      1177
    6. Mitä ikävöimäsi sanoi sinulle viimeisen

      Kerran kun juttelitte?
      Ikävä
      56
      1162
    7. Naisten salibandyn Veera Kauppi on lesbo .

      Ja Ylen toimittajat hehkuttaa yli-sanoin ! YLE on sateenkaari yhtiö joka toimii verorahoin . ! Minkä signaalin sali
      Maailman menoa
      142
      1088
    8. Olen nyt virallisesti homo

      Tulin juuri firman pikkujouluista. Tämä vanhempi nainen, joka on ahdistellut minua töissä, jatkoi ahdistelemistani pikku
      Sinkut
      73
      1028
    9. Martinan ulosanti haastatteluissa.

      Eipä ole hääppösiä tämän daamin haastattelut vaikka saa puhua siitä mitä tärkeintä,hänestä itsestään! Aika turhia nämä h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      996
    10. Asiat olisivat voineet olla toisin

      jos olisit näyttänyt että välität hänestä. Vain hänestä.
      Ikävä
      46
      916
    Aihe