Sähköpotkulaudalla suojatietä ylittävää pitää väistää

Anonyymi-ap

Sähköpotkulautailija rinnastetaan jalankulkijaan, jota autoilijoiden on väistettävä suojatiellä. Painakaa tuo nyt paksuihin kalloihinne.

55

1208

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joo,mutta vain jos lautailija taluttaa kulkinettaan suojatiellä.
      Muuussa tapaukessa autolijalla on yliajo-oikeus.

      • Anonyymi

        Ei tarvitse taluttaa, koska sähköpotkulaudalla ajava henkilö rinnastetaan jalankulkijaan.

        Eihän kävelijääkään tarvitse taluttaa kadun yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse taluttaa, koska sähköpotkulaudalla ajava henkilö rinnastetaan jalankulkijaan.

        Eihän kävelijääkään tarvitse taluttaa kadun yli.

        Iso osa sähköpotkulaudoista ovat kevyitä sähköajoneuvoja ja käyttäjä rinnastetaan polkupyöräilijään.


      • Anonyymi

        Yliajo-oikeutta ei ole kenelläkään koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse taluttaa, koska sähköpotkulaudalla ajava henkilö rinnastetaan jalankulkijaan.

        Eihän kävelijääkään tarvitse taluttaa kadun yli.

        Trollihan sinä oot mutta, kyllä lauta rinnastetaan polkupyörään, useimmiten.
        Lähes kaikki sähkölaudat on noita 25 km/h malleja

        https://www.liikenneturva.fi/kampanjat/sahkopotkulauta/

        "Sähköpotkulaudalla saa ylittää tien suojatietä pitkin ajaen, mutta sähköpotkulautailijan tulee väistää ajoradan liikennettä, ellei auto ole kääntymässä tai tule väistämisvelvollisuutta osoittavan liikennemerkin takaa tai pihasta."

        "*Mikä on sähköpotkulauta? Sähköisiä liikkumisvälineitä on nykyään monenlaisia ja niiden ominaisuuksista riippuu, rinnastetaanko käyttäjä jalankulkijaksi, pyöräilijäksi vai moottoriajoneuvon kuljettajaksi. Esimerkiksi vuokrakäytössä olevien sähköpotkulautojen rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h ja niillä ajetaan pyöräilysääntöjen mukaan. Mikäli laitteen rakenteellinen enimmäisnopeus on 15 km/h, rinnastetaan laitteen käyttäjä jalankulkijaan, ja laitteella kuljetaan jalankulun sääntöjen mukaan. Huomioi, että kyseessä on rakenteellinen enimmäisnopeus, eli tilapäiset nopeusrajoitukset laitteessa eivät muuta luokitusta toiseksi. Lue lisää sähköisistä liikkumisvälineistä.
        "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Iso osa sähköpotkulaudoista ovat kevyitä sähköajoneuvoja ja käyttäjä rinnastetaan polkupyöräilijään.

        Alle 15 km/h nopeudella ajavat ovat jalankulkijoita, yli sen menevät pyöräilijöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alle 15 km/h nopeudella ajavat ovat jalankulkijoita, yli sen menevät pyöräilijöitä.

        Ei pidä paikkansa tuokaan väite. Sähköpotkulaudan paikan kadulla määrittää laitteen maksiminopeus (rakenteellinen nopeus). Jos liikkumisvälineen sähköavustus ei katkea 15 km/h nopeudessa, ei sillä saa ajaa jalkakäytävällä, vaikka ajovauhti pysyisikin alle 15 km/h.

        Ei sähköautollakaan saa ajaa muualla, kuin autoliikenteelle tarkoitetulla väylillä, vaikka sillä ajaisi miten hiljaa tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse taluttaa, koska sähköpotkulaudalla ajava henkilö rinnastetaan jalankulkijaan.

        Eihän kävelijääkään tarvitse taluttaa kadun yli.

        Kyllä kävelijöitäkin tarvitsee taluttaa. Koitas miettiä nyt oikein kovasti, miksi. Vinkkinä: sinäkin vanhenet, ehkä loukkaannut pahasti ym


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yliajo-oikeutta ei ole kenelläkään koskaan.

        Ei, ei tietenkään. 99,999% (loput on tappotarkoitukselka tehtyjä, näitäkin on) on vahinko, tahaton teko. Kukaan ei aja tahallaan kenenkään päälle, mutta olisiko syytä miettiä omaakin käyttäytymistä liikenteessä?
        Onhan se hienoa näin syksyn tullen, kun jalankulkijat, fillaristit ja sähköpotkurikulkijat vetää mustaa palttoota ylleen, ei heijastimia, liian monella ei edes minkäänlaista tuikkua. Sataa, pimeää, vastaantulevien valot häikäisee sateella.. Et sinä ymmärrä, ennen kun olet itse ratin takana. Autoilla ajavista on tehty pahempia rikollisia kuin murhaajista. No tämäkin kuuluu varmaan vihreään siirtymään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, ei tietenkään. 99,999% (loput on tappotarkoitukselka tehtyjä, näitäkin on) on vahinko, tahaton teko. Kukaan ei aja tahallaan kenenkään päälle, mutta olisiko syytä miettiä omaakin käyttäytymistä liikenteessä?
        Onhan se hienoa näin syksyn tullen, kun jalankulkijat, fillaristit ja sähköpotkurikulkijat vetää mustaa palttoota ylleen, ei heijastimia, liian monella ei edes minkäänlaista tuikkua. Sataa, pimeää, vastaantulevien valot häikäisee sateella.. Et sinä ymmärrä, ennen kun olet itse ratin takana. Autoilla ajavista on tehty pahempia rikollisia kuin murhaajista. No tämäkin kuuluu varmaan vihreään siirtymään.

        Mistä tiedä mistä kulkuvälineistä minulla on kokemuksia tai ei? Tietoksi että tiedän tasan tarkkaan, miten asiat ovat, koska liikun kävellen, pyöräillen sekä autolla.


      • Anonyymi

        Aloittaja on täysin pihalla liikennesäännöistä. Ainoastaan lasten/nuorten skuutit, joiden rakenteellinen nopeus on maksimissaan 15 km/h, lasketaan jalankuluksi. Kaikki tuota nopeammin kulkevat lasketaan pyöräilijöiksi. Kaikki vuokraskuutit ovat niitä rakenteelliselta nopeudeltaan nopeammin kulkevia (25 km/h), eli pyöräilijän säännöillä niillä mennään. Suojatie on suojatie vain jalankulkijoille. Ei ole sitä pyöräilijöille, eikä pyöräilijöiksi rinnastettaville skuuttaajille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkansa tuokaan väite. Sähköpotkulaudan paikan kadulla määrittää laitteen maksiminopeus (rakenteellinen nopeus). Jos liikkumisvälineen sähköavustus ei katkea 15 km/h nopeudessa, ei sillä saa ajaa jalkakäytävällä, vaikka ajovauhti pysyisikin alle 15 km/h.

        Ei sähköautollakaan saa ajaa muualla, kuin autoliikenteelle tarkoitetulla väylillä, vaikka sillä ajaisi miten hiljaa tahansa.

        Rakenteellinen nopeus on liikkumisvälineen valmistajan tai maahantuojan laitteelle asettama enimmäisnopeus. Käyttäjän tekemät rajoitukset laitteen nopeuteen tai hiljempaa ajaminen eivät muuta laitteen luokitusta.

        Jalkakäytävällä ei saa ajaa sellaisella laitteella, jonka rakenteellinen nopeus ylittää 15 km/h, vaikka se nopeus olisi jälkikäteen rajoitettu miksi tahansa, tai että sillä ajetaan hiljaa. Liikkumisvälineen rakenteellinen nopeus on ja pysyy, vaikka sen nopeus jälkikäteen säädettäisiin tai rajoitettaisiin muuksi.


    • Anonyymi

      Väärin meni. Valtaosa sähköpotkulaudoista ovat ns. 'Kevyet sähköajoneuvot' luokkaan kuuluvia ajoneuvoja. Niiden käyttö rinnastetaan polkupyöräilyyn.

      Ainoastaan hitaammat (teho maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus enintään 15 km/h) laitteet kuuluvat 'Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet' luokkaan.

      https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

      • Anonyymi

        Lisäksi, niin rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus tieliikenteessä on 25 km/h.

        Jos laite viritetään kulkemaan kovempaa kuin 25 km/h, niin laitteelle tulee hankkia liikennevakuutus ja vaatii sen jälkeen vielä myös laitteen rekisteröimistä toiseen ajoneuvoluokkaan. Kaikkia laitteita ei voida rekisteröidä toiseen luokkaan ja silloin laite on tieliikennekelvoton, mutta on silti vakuutettava. Liikennevakuutus ja sen ottaminen ei tee liikkumisvälineestä tieliikennekelpoista.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ei se ymmärrä kirjoitettua tekstiä.


      • Anonyymi

        No siinähän tuo sanotaan, että alle 15 km/h nopeudella " rinnastetaan laitteen käyttäjä jalankulkijaan, ja laitteella kuljetaan jalankulun sääntöjen mukaan."

        Eli muistakaa luupäät väistää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ymmärrä kirjoitettua tekstiä.

        Sivulla on myös muutamia videoita, joita voi katsoa, jos luetun ymmärtämisen taito ei oikein luonnistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No siinähän tuo sanotaan, että alle 15 km/h nopeudella " rinnastetaan laitteen käyttäjä jalankulkijaan, ja laitteella kuljetaan jalankulun sääntöjen mukaan."

        Eli muistakaa luupäät väistää.

        Siellä sanotaan että: Mikäli laitteen rakenteellinen enimmäisnopeus on 15 km/h, rinnastetaan laitteen käyttäjä jalankulkijaan, ja laitteella kuljetaan jalankulun sääntöjen mukaan.

        Jos se sähköpotkulauta kulkee yhtään yli 15 km/h, niin sellainen laite ei koskaan rinnasteta jalankulkijaksi, vaikka sillä ajaisi miten hiljaa tahansa. Laitteen maksiminopeus on siis se määräävä tekijä, eikä se, miten hiljaa sillä ajetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä sanotaan että: Mikäli laitteen rakenteellinen enimmäisnopeus on 15 km/h, rinnastetaan laitteen käyttäjä jalankulkijaan, ja laitteella kuljetaan jalankulun sääntöjen mukaan.

        Jos se sähköpotkulauta kulkee yhtään yli 15 km/h, niin sellainen laite ei koskaan rinnasteta jalankulkijaksi, vaikka sillä ajaisi miten hiljaa tahansa. Laitteen maksiminopeus on siis se määräävä tekijä, eikä se, miten hiljaa sillä ajetaan.

        Kuten sanottu, niin sähköpotkulauta rinnastetaan jalankulkijaan. Sillä saa hurauttaa suojatien yli, ja luupääautoilija joutuu aina väistämään, aivan kuten jalankulkijaakin.

        Ja sähköpotkulaudalla kuljetaan samoja väyliä missä jalankulkijatkin. Ei ole mitään asiaa pyöräteille, kun kyseessä on alle 15 km/h nopeutta kulkeva sähköpotkulauta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten sanottu, niin sähköpotkulauta rinnastetaan jalankulkijaan. Sillä saa hurauttaa suojatien yli, ja luupääautoilija joutuu aina väistämään, aivan kuten jalankulkijaakin.

        Ja sähköpotkulaudalla kuljetaan samoja väyliä missä jalankulkijatkin. Ei ole mitään asiaa pyöräteille, kun kyseessä on alle 15 km/h nopeutta kulkeva sähköpotkulauta.

        Kuten voidaan todeta, niin sanot väärin. Riippuu täysin siitä, minkälainen se sähköpotkulauta on, eli sen maksiminopeus ja teho.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten voidaan todeta, niin sanot väärin. Riippuu täysin siitä, minkälainen se sähköpotkulauta on, eli sen maksiminopeus ja teho.

        Ihan oikein minä sanon. Sitä ei sinun luupäässäsi tapahtuva jossittelu muuta miksikään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan oikein minä sanon. Sitä ei sinun luupäässäsi tapahtuva jossittelu muuta miksikään.

        Voit rinnastaa sen sähköpotkulaudan ihan miksi itse haluat. Sen sijaan sähköpotkulaudan käyttäjä rinnastetaan joko pyöräilijäksi tai jalankulkijaksi, riippuen siitä, minkälaisella laudalla ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit rinnastaa sen sähköpotkulaudan ihan miksi itse haluat. Sen sijaan sähköpotkulaudan käyttäjä rinnastetaan joko pyöräilijäksi tai jalankulkijaksi, riippuen siitä, minkälaisella laudalla ajaa.

        Sinä voit rinnastaa mitä tahansa, mutta autoilijan on aina oletettava suojatietä lähestyvä sähköpotkulautailija jalankulkijaksi. Joutuuhan autoilija itsekin noudattamaan nopeusrajoituksia, vaikka auto kulkisikin teknisesti lujempaa mitä rajoitus on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä voit rinnastaa mitä tahansa, mutta autoilijan on aina oletettava suojatietä lähestyvä sähköpotkulautailija jalankulkijaksi. Joutuuhan autoilija itsekin noudattamaan nopeusrajoituksia, vaikka auto kulkisikin teknisesti lujempaa mitä rajoitus on.

        Se miten jotakin asioita oletetaan, on täysin eri asia kuin se, miten asiat lain mukaan oikeasti ovat. Joku toinen olettaa sitten, että isoin osa sähköpotkulaudoista ovat niitä lujaa kulkevia, joiden käyttö luetellaan pyöräilyksi ja toimii aina sen mukaisesti. Yksi olettaa yhtä ja toinen olettaa toista.


    • Anonyymi

      Ei muuten kannata väistää, jos ajava sähköpotkulautailija pyrkii suojatielle. Isomman oikeudella on parempi vaan painella menemään autolla ja jättää omaa hölmöyttään säikähtänyt sälli vetämään henkeä. Muuten nääs sähkölautailijat alkaa luulla, että ne voi ängetä tai poukkoilla suojatielle ihan miten sattuu huvittaan. Autossa et jää toiseksi jos joku hölmö lautamies erehtyy kokeileen.

      • Anonyymi

        Jos sähköpotkulauta on sellainen "pienempi" malli, jonka maksiminopeus on enintään 15 km/h ja maksimiteho 1 kW, niin sellaisen käyttäjä lasketaan jalankulkijaksi. Päällepäin ei tosin varmaan mistään näe, että tuleeko sieltä nyt jalankulkijaksi lueteltava sähköpotkulautailija, jolle pitää antaa esteetön kulku suojatien yli, vai tuleeko sieltä "isompi" skuutti, joka lasketaan pyöräilijäksi.


    • Anonyymi

      Niin eipä sähköpotkulautailijan mitenkään uhota kannata kun ylittää suojatietä kun heikommaksi jää kun auton töytäisemäksi joutuu.Kännissä kaatuilee niinkuin terveydenhoito ei olis nyt jo kuormittunut.

    • Anonyymi

      Valtaosa skuuteista ovat niitä nopeita, joiden käyttö lasketaan pyöräilyksi. Melko harvassa ovat ne mallit, jotka lasketaan jalankuluksi.

      • Anonyymi

        Ei nopeudella ole merkitystä, koska tavan tallaajat eivät erota kulkuneuvon juridiselta kannalta merkitsevää tyyppiä.

        Jalankulkija tai kulkuneuvolla kulkeva. Avonainen tai umpinainen kulkuneuvo. Isompi kuin minä, pienempi kuin sinä. Eipä oikeastaan muita havaintoja ehdi vilkkaassa liikenteessä tekemään.

        Pakko luottaa siis liikennesääntöihin. Ja itsesuojeluvaistoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nopeudella ole merkitystä, koska tavan tallaajat eivät erota kulkuneuvon juridiselta kannalta merkitsevää tyyppiä.

        Jalankulkija tai kulkuneuvolla kulkeva. Avonainen tai umpinainen kulkuneuvo. Isompi kuin minä, pienempi kuin sinä. Eipä oikeastaan muita havaintoja ehdi vilkkaassa liikenteessä tekemään.

        Pakko luottaa siis liikennesääntöihin. Ja itsesuojeluvaistoon.

        Kun sähköpotkulaudan rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h (ja teho max 1 kW), kuljetaan sähköpotkulaudoilla samoilla liikennesäännöillä ja väylillä kuin polkupyörällä.

        Mikäli laitteen rakenteellinen enimmäisnopeus on 15 km/h (ja teho max 1 kW), rinnastetaan laitteen käyttäjä jalankulkijaan ja laitteella kuljetaan jalankulun sääntöjen mukaan. Huomioi, että kyseessä on rakenteellinen enimmäisnopeus, eikä se, että laitteella ajettaisiin hiljempaa. Tilapäiset nopeusrajoitukset laitteessa eivät myöskään muuta luokitusta toiseksi.

        Kyllä nopeus vaikuttaa paljonkin asian suhteen, kuten näkyy.


    • Anonyymi

      Paina sinä joskus sen sähkövitkuttimen jarrua, jos tiedät edes, mikä se on. Paljonks sähkövitkuttimes kulkee? Muuten, satutko tietään, että pyörätuolissas istuessas ei enää kannata kiristellä hampaitaan "mä olin oikeassa". Tiedätkö, mikä on itsesuojeluvaisto?

      • Anonyymi

        Niimpä perhana vauhdilla ylittään suojatietä että autoilija joutuu tekeen paniikkijarrutuksen ja pahemmassa tapauksessa toinen auto ajaa perään.Mutta jos nyt suojatiellä jo on niin tuskimpa kukaan päälle ajaa autolla nooh hörhö.


    • Anonyymi

      Aloituksen otsikko on väärä. Ei pidä, jos ei lain mukaan ole tilanteessa väistämisvelvollisuutta. Haaste on siinä, että niitä sähköpotkulautoja on eri maksiminopeudella kulkevia malleja, eikä niitä taida erottaa mitenkään toisistaan. Autoilija voi siis olla väistämisvelvollinen tai sitten ei. Haasteellinen on tilanne, ellei jopa vaarallinen.

      • Anonyymi

        Vain sokealle autoilijalle haastellinen tilanne. Mikäli sähköpotkulautailija lähestyy suojatietä vähintään 15 km/h, ei autoilijan tarvitse edes kuvitella väistävänsä. Muussa tapauksessa on syytä väistää, jos ei halua itselleen hankaluuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain sokealle autoilijalle haastellinen tilanne. Mikäli sähköpotkulautailija lähestyy suojatietä vähintään 15 km/h, ei autoilijan tarvitse edes kuvitella väistävänsä. Muussa tapauksessa on syytä väistää, jos ei halua itselleen hankaluuksia.

        Ja sinäkö näet suoriltaan sen, tuleeko tilanteeseen ajava sähköpotkulauta 14 km/h vai 16 km/h. Salli minun nauraa.

        Kun sähköpotkulaudan rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h (ja teho max 1 kW), kuljetaan sähköpotkulaudoilla samoilla liikennesäännöillä ja väylillä kuin polkupyörällä. Vaikka sillä ajettaisiin hiljempaa kuin 15 km/h, niin se ei muuta kyseisen laitteen luokitusta. Sitä tulee joka tapauksessa ajaa pyöräilijän liikennesäännöillä, vaikka miten hiljaa sillä ajaisi.

        Mihinkään tilanteeseen ei muutenkaan saa suoriltaan ajaa laitteen maksiminopeutta, vaan aina pitää ajaa tilanteeseen sopivaa nopeutta.


    • Anonyymi

      Skuuttimies voi huudella sieltä auton akselien välistä, että mutku mutku mun lauta kulkee niin ja niin lujaa.

      Kulkishan se lauta joo, jos ei se olisi siellä auton alla.
      No, kaupasta voi aina ostaa uuden eSkuutin tilalle.

      • Anonyymi

        Skuutin huippunopeuskyky arvioidaan hetkeltä ennen törmäystä. Jos kävi pahasti, voi olla vaikea päätellä, miten kovaa sillä oikeasti pääsi.


      • Anonyymi

        Kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy.


    • Anonyymi

      Lapsi kuoli sähköpotkulautaonnettomuudessa Vantaalla – poliisi epäilee autoilijaa kuolemantuottamuksesta

      https://yle.fi/a/74-20093794

      Kumpikaan osapuoli ei noudattanut liikennesääntöjä tilanteessa. Sekä autoilija, että skuutilla liikkuneet mokasivat. Suojaamattomat ihmiset tosin kärsivät suuremmin ja yksi valitettavasti kuoli.

    • Anonyymi

      Ehdottomasti täytyy väistää !
      Tosin vastuu täytyy myös olla lautailijalla, ei voi ajaa yllättäen ja lujaa suojatielle

      • Anonyymi

        Ehdottomasti pitää noudattaa liikennesääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehdottomasti pitää noudattaa liikennesääntöjä.

        Lapset eivät vielä osaa tai ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapset eivät vielä osaa tai ymmärrä.

        Lapsia pitääkin liikennesääntöjen mukaan aina varoa liikenteessä erityisen paljon.


    • Anonyymi

      Ikävä tapaus.
      Kuitenkeen pilven reunalta ei pyöräilijä eikä muut huutele, olimpa oikeassa.

      - Ihme , ettei pyöräilijöitä kuole enempää tai saa vammoja nyrkistä?

      • Anonyymi

        Niin, autoilijoiden mielestä turvallisuus liikenteessä on heitä ympäröivä metallikori. Muu ei kiinnosta näitä asennevammaisia.


      • Anonyymi

        Miksi joku pyöräilijä saisi vammoja nyrkistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi joku pyöräilijä saisi vammoja nyrkistä?

        Kun ei noudattanut liikennesääntöjä.


    • Anonyymi

      Näkeekö autoilija sivulle? Ei. Edessä olevat voi havaita sivulla vielä, että on tulossa, ellei ole näköesteitä tai häikäisy. Lapsille Vantaa on liian kaupunkimainen paikka elää kerrostaloineen ja teineen. Betonia vaan. Muualla olisi ok-taloalueita jos ihmisillä on rahaa elää ja muita kuntiakin.

      • Anonyymi

        Autoilija pitää ajaa sellaisella tyylillä ja nopeudella, että kykenee noudattamaan hänelle asetettua väistämisvelvollisuuksia.


    • Anonyymi

      Aloitus on tyypillinen esimerkki siitä, että liikennesääntöjä ei tunneta saati että noudatettaisiin.

    • Anonyymi

      Ei pidä potkulautoja ikinä väistää missää,
      ei tod.

      • Anonyymi

        Olet väärässä. Kannattaa ottaa selvää tilanteista, joissa olet väistämisvelvollinen, eikä levittää vaarallisia valheita.


    • Anonyymi

      Kun kaksi jalankulkijaa ovat törmäyskurssilla keskenään, niin kumpi on väistämisvelvollinen?

      • Anonyymi

        Sitä ei missään määrätä. Se väistää joka väistää. Oletko kuullut jalankulkijoiden kolareista paljonkin?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      84
      4282
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3211
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      170
      2590
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1976
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1482
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1376
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1150
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      862
    Aihe