Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue lakkauttaa peineten kuntien terveysasemat

Anonyymi-ap

Alajärven kaupungin ilta ja yöpäivystyvastaanotto lakkautetaan ja sairaiden pitää matkustaa joko Kauhavalle tai Seinäjoelle ilta tai yöpäivystystapauksissa.
https://yle.fi/a/74-20051153

43

690

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      pienten

    • Pitäisikö ne pienet kunnat saman tien lopettaa ja liittää naapureihinsa?

      • Anonyymi

        Parempi olisi Alajärvi siirtää Säkylään, saisi lisää virkamiehiä.


      • Anonyymi

        Kuntien määräksi riittäisi entinen läänijako. Tai vaikkapa nykyinen hyvinvointialueiden jako.
        Kuntien yhdistäminen ei tuo riittäviä säästöjä, jos siinä tulee henkilöstön työllistämisvelvoite.


      • Anonyymi

        Kunnat voidaan toki yhdistää mutta peruspalvelut kuten lääkärinvastaanotto ja sairaanhoitajan vastaanotto oltava pienessäkin kunnassa jotta ihmisten ei tarvitse ajaa satojen kilometrien päähän apua tarvitessaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parempi olisi Alajärvi siirtää Säkylään, saisi lisää virkamiehiä.

        Säkylä on Varsinais-Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnat voidaan toki yhdistää mutta peruspalvelut kuten lääkärinvastaanotto ja sairaanhoitajan vastaanotto oltava pienessäkin kunnassa jotta ihmisten ei tarvitse ajaa satojen kilometrien päähän apua tarvitessaan.

        Helpompi on viedä asukas palvelujen äärelle. Ei ole järkevää asettaa lääkäri ja hoitaja vajaakäytölle muutaman kuntalaisen vuoksi.


      • Anonyymi

        Miten se toisi perusterveydenhoidon lähemmäksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helpompi on viedä asukas palvelujen äärelle. Ei ole järkevää asettaa lääkäri ja hoitaja vajaakäytölle muutaman kuntalaisen vuoksi.

        Pienissäkin kunnissa on useampi tutah asukasta joten turhaan elvistelet porvaritrolli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuntien määräksi riittäisi entinen läänijako. Tai vaikkapa nykyinen hyvinvointialueiden jako.
        Kuntien yhdistäminen ei tuo riittäviä säästöjä, jos siinä tulee henkilöstön työllistämisvelvoite.

        Tuollainen hölmöys ajattelussa näköjään vaivaa moni ihmisiä. Tuon ajattelun taustalla on naiivi abstraktioiden tarkastelu ja piittaamattomuus konkreettisista yksityiskohdista. Ts. tuollainen ajattelu johtuu osaamisen puutteesta.

        Tässä hieman kuvausta julkisen sektorin todellisuudesta:

        Kuntien yhdistämien ei tuo mitään säästöjä, koska kunnilla on tietyt lakisääteiset tehtävät hoidettavana.

        Yksi ihminen voi hoitaa vain tietyn määrän tehtäviä/tapauksia päivässä. Kuntien liitos ei olennaisesti vähennä vaadittujen työsuoritteiden määrää. Isompi kunta tarvitsee enemmän henkilöstöä kuin pienempi kunta.

        Kuntaliitos tuo siis pienen teoreettisen säästön työsuoritteiden määrässä.

        Isot organisaatiot on usein tehottomampia kuin mitä pienemmät organisaatiot voivat olla. Toimintojen ”harmonisointi”, mitä käytännössä organisaatioiden yhteenliittymisestä aina seuraa, tarkoittaa, ettei toimintoja voi optimoida maksimaalisen tehokkaasti.

        Hyviä käytänteitä noudattaneiden käytänteet huonontuu ja huonoja käytänteitä noudattaneiden parantuu. Ts. kaikkein tehokkaimmin työt tehneitä yksiköitä estetään tekemästä työsuoritteita yhtä tehokkaasti kuin ennen. Teoriassa huonosti toimineiden työsuoritteiden tekemisen pitäisi vastaavasti parantua. Kokemus kuitenkin on osoittanut, että tehokkaiden yksiköiden tehokkuuden lasku on suurempi kuin tehottomien yksiköiden tehokkuuden nousu.

        Kuntaliitos tuo siis toimintatapojen osalta usein pienen tehokkuuden laskun työsuoritteiden hoitamisessa.

        Lopputulos on, ettei kuntaliitos tuo mitään säästöjä. Pieni säästö työsuoritteiden määrässä hupenee työtehon laskemisen myötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten se toisi perusterveydenhoidon lähemmäksi?

        Ei se toisikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen hölmöys ajattelussa näköjään vaivaa moni ihmisiä. Tuon ajattelun taustalla on naiivi abstraktioiden tarkastelu ja piittaamattomuus konkreettisista yksityiskohdista. Ts. tuollainen ajattelu johtuu osaamisen puutteesta.

        Tässä hieman kuvausta julkisen sektorin todellisuudesta:

        Kuntien yhdistämien ei tuo mitään säästöjä, koska kunnilla on tietyt lakisääteiset tehtävät hoidettavana.

        Yksi ihminen voi hoitaa vain tietyn määrän tehtäviä/tapauksia päivässä. Kuntien liitos ei olennaisesti vähennä vaadittujen työsuoritteiden määrää. Isompi kunta tarvitsee enemmän henkilöstöä kuin pienempi kunta.

        Kuntaliitos tuo siis pienen teoreettisen säästön työsuoritteiden määrässä.

        Isot organisaatiot on usein tehottomampia kuin mitä pienemmät organisaatiot voivat olla. Toimintojen ”harmonisointi”, mitä käytännössä organisaatioiden yhteenliittymisestä aina seuraa, tarkoittaa, ettei toimintoja voi optimoida maksimaalisen tehokkaasti.

        Hyviä käytänteitä noudattaneiden käytänteet huonontuu ja huonoja käytänteitä noudattaneiden parantuu. Ts. kaikkein tehokkaimmin työt tehneitä yksiköitä estetään tekemästä työsuoritteita yhtä tehokkaasti kuin ennen. Teoriassa huonosti toimineiden työsuoritteiden tekemisen pitäisi vastaavasti parantua. Kokemus kuitenkin on osoittanut, että tehokkaiden yksiköiden tehokkuuden lasku on suurempi kuin tehottomien yksiköiden tehokkuuden nousu.

        Kuntaliitos tuo siis toimintatapojen osalta usein pienen tehokkuuden laskun työsuoritteiden hoitamisessa.

        Lopputulos on, ettei kuntaliitos tuo mitään säästöjä. Pieni säästö työsuoritteiden määrässä hupenee työtehon laskemisen myötä.

        Asiaa kirjoitat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen hölmöys ajattelussa näköjään vaivaa moni ihmisiä. Tuon ajattelun taustalla on naiivi abstraktioiden tarkastelu ja piittaamattomuus konkreettisista yksityiskohdista. Ts. tuollainen ajattelu johtuu osaamisen puutteesta.

        Tässä hieman kuvausta julkisen sektorin todellisuudesta:

        Kuntien yhdistämien ei tuo mitään säästöjä, koska kunnilla on tietyt lakisääteiset tehtävät hoidettavana.

        Yksi ihminen voi hoitaa vain tietyn määrän tehtäviä/tapauksia päivässä. Kuntien liitos ei olennaisesti vähennä vaadittujen työsuoritteiden määrää. Isompi kunta tarvitsee enemmän henkilöstöä kuin pienempi kunta.

        Kuntaliitos tuo siis pienen teoreettisen säästön työsuoritteiden määrässä.

        Isot organisaatiot on usein tehottomampia kuin mitä pienemmät organisaatiot voivat olla. Toimintojen ”harmonisointi”, mitä käytännössä organisaatioiden yhteenliittymisestä aina seuraa, tarkoittaa, ettei toimintoja voi optimoida maksimaalisen tehokkaasti.

        Hyviä käytänteitä noudattaneiden käytänteet huonontuu ja huonoja käytänteitä noudattaneiden parantuu. Ts. kaikkein tehokkaimmin työt tehneitä yksiköitä estetään tekemästä työsuoritteita yhtä tehokkaasti kuin ennen. Teoriassa huonosti toimineiden työsuoritteiden tekemisen pitäisi vastaavasti parantua. Kokemus kuitenkin on osoittanut, että tehokkaiden yksiköiden tehokkuuden lasku on suurempi kuin tehottomien yksiköiden tehokkuuden nousu.

        Kuntaliitos tuo siis toimintatapojen osalta usein pienen tehokkuuden laskun työsuoritteiden hoitamisessa.

        Lopputulos on, ettei kuntaliitos tuo mitään säästöjä. Pieni säästö työsuoritteiden määrässä hupenee työtehon laskemisen myötä.

        Kuntaliitoksia tehokkaampi tapa tehostaa julkisen sektorin toimintaa, olisi mahdollisuus saada enemmän palkkaa, jos on tehokas työssään.

        Julkisella sektorilla palkkaus ei kannusta tehokkuuteen. Ja tuo, on se perusongelma! Eikä tuo perusongelma katoa mihinkään kuntaliitoksilla tai organisaatioiden kokoa kasvattamalla.

        Julkisella sektorilla, jos tekee työnsä tehokkaasti, saa kyllä lisää töitä muttei lisää palkkaa. Siksi, jos hoitaa työnsä tehokkaasti julkisella sektorilla, kannattaa pysyä asiasta vaiti ja käyttää säästynyt aika esim. siihen, että viettää pidempiä lounastunteja tai vaikka lukee kirjoja työaikana.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuntien määräksi riittäisi entinen läänijako. Tai vaikkapa nykyinen hyvinvointialueiden jako.
        Kuntien yhdistäminen ei tuo riittäviä säästöjä, jos siinä tulee henkilöstön työllistämisvelvoite.

        Kuntien virkamiesten irtisanomiskielto kuntaliitosten yhteydessä oli Keskustan miina, jolla haluttiin varmistaa, että säästöjä ei synny ja näin kuntaliitoksia ja keskustalaisten kunnanjohtajien ja -sihteerien palkkiovirkoja puolustaa.

        Kuntajakohan on alkujaan 1860-luvun seurakuntajako ja kun nyt digitalisaation myötä keskeistä ei enää ole miten kauan hevosvetoisella reellä kestää päästä kirkolle, kuntajako voitaisiin miettiä radikaalisti uudestaaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuntien määräksi riittäisi entinen läänijako. Tai vaikkapa nykyinen hyvinvointialueiden jako.
        Kuntien yhdistäminen ei tuo riittäviä säästöjä, jos siinä tulee henkilöstön työllistämisvelvoite.

        Kuinka monta
        Päättäjää
        Valtuustossa?
        10?
        100?
        1000?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen hölmöys ajattelussa näköjään vaivaa moni ihmisiä. Tuon ajattelun taustalla on naiivi abstraktioiden tarkastelu ja piittaamattomuus konkreettisista yksityiskohdista. Ts. tuollainen ajattelu johtuu osaamisen puutteesta.

        Tässä hieman kuvausta julkisen sektorin todellisuudesta:

        Kuntien yhdistämien ei tuo mitään säästöjä, koska kunnilla on tietyt lakisääteiset tehtävät hoidettavana.

        Yksi ihminen voi hoitaa vain tietyn määrän tehtäviä/tapauksia päivässä. Kuntien liitos ei olennaisesti vähennä vaadittujen työsuoritteiden määrää. Isompi kunta tarvitsee enemmän henkilöstöä kuin pienempi kunta.

        Kuntaliitos tuo siis pienen teoreettisen säästön työsuoritteiden määrässä.

        Isot organisaatiot on usein tehottomampia kuin mitä pienemmät organisaatiot voivat olla. Toimintojen ”harmonisointi”, mitä käytännössä organisaatioiden yhteenliittymisestä aina seuraa, tarkoittaa, ettei toimintoja voi optimoida maksimaalisen tehokkaasti.

        Hyviä käytänteitä noudattaneiden käytänteet huonontuu ja huonoja käytänteitä noudattaneiden parantuu. Ts. kaikkein tehokkaimmin työt tehneitä yksiköitä estetään tekemästä työsuoritteita yhtä tehokkaasti kuin ennen. Teoriassa huonosti toimineiden työsuoritteiden tekemisen pitäisi vastaavasti parantua. Kokemus kuitenkin on osoittanut, että tehokkaiden yksiköiden tehokkuuden lasku on suurempi kuin tehottomien yksiköiden tehokkuuden nousu.

        Kuntaliitos tuo siis toimintatapojen osalta usein pienen tehokkuuden laskun työsuoritteiden hoitamisessa.

        Lopputulos on, ettei kuntaliitos tuo mitään säästöjä. Pieni säästö työsuoritteiden määrässä hupenee työtehon laskemisen myötä.

        Suomen kuntien mediaanikoko vuonna 2022 oli 5879 asukasta. Jos otetaan ääriesimerkki niin Helsinkiin mahtuisi yli 110 tuollaista kuntaa. Olisiko helsingin alueen hallinnointi ja palveluiden järjestäminen tehokkaampaa, jos täällä olisi 110 kunnanjohtajaa, 110 valtuustoa, 110 kunnanhallitusta, 110 kunnantaloa ja koska joka kunnassa pitää olla "omat palvelut", niin myös 110 terveyskeskusta, 110 uimahallia, 110 lukiota jne. Aurauspalvelut, siivouspalvelut jne kilpailutettaisiin 110 kertaa jne.

        Sote-ratkaisu oli välttämätön, koska suuri osa kunnista oli kykenemättömiä hoitamaan sosiaali ja terveyspalveluita. Eduskunta on säätänyt esimerkiksi vanhustenhoitoon minihoitajamääriä, koska paikallinen päätöksenteko on johtanut sietämättömän huonoon vanhusten hoitoon, epäonnistuneisiin ulkoistuksiin jne. Juuri palveluiden ulkoistukset ovat hyvä esimerkki alueesta, jossa alle 6000 asukkaan kunnasta tuskin löytyy osaamista.

        Ja miten nämä "tehokkaat pikkukunnat" järjestävät palvelut joita he eivät pysty yksin järjestämään? Rakennetaan erilaisia kuntayhtymähimmeleitä, jotka maksimoivat kuntapäättäjien kokouspalkkiot, kun samat asiat käsitellään esimerkiksi kolmessa kunnanhallituksessa ja sitten vielä kuntayhtymän hallituksessa. Sitten kuntayhtymä laskuttaa palveluista jäseniään ja joku lähettää laskut ja kunnassa joku tarkastaa, ja jos on virheitä reklamoi jne. Hallintoon palaa kamalasti työtä.

        Kunnalla, jonka hallinnon pääasialliseksi työksi muodostuu osallistuminen erilaisiin kuntayhtymähimmeleihin (niitähän voi olla yhdellä kunnalla useita eri alueille) ei tee mitään. Ja kunnanvaltuustojen sijasta päätöksenteko karkaa kuntalaisen näkyvistä jonnekkin kuntayhtymän hallintoelimiin.


      • Kilgore.Trout kirjoitti:

        Suomen kuntien mediaanikoko vuonna 2022 oli 5879 asukasta. Jos otetaan ääriesimerkki niin Helsinkiin mahtuisi yli 110 tuollaista kuntaa. Olisiko helsingin alueen hallinnointi ja palveluiden järjestäminen tehokkaampaa, jos täällä olisi 110 kunnanjohtajaa, 110 valtuustoa, 110 kunnanhallitusta, 110 kunnantaloa ja koska joka kunnassa pitää olla "omat palvelut", niin myös 110 terveyskeskusta, 110 uimahallia, 110 lukiota jne. Aurauspalvelut, siivouspalvelut jne kilpailutettaisiin 110 kertaa jne.

        Sote-ratkaisu oli välttämätön, koska suuri osa kunnista oli kykenemättömiä hoitamaan sosiaali ja terveyspalveluita. Eduskunta on säätänyt esimerkiksi vanhustenhoitoon minihoitajamääriä, koska paikallinen päätöksenteko on johtanut sietämättömän huonoon vanhusten hoitoon, epäonnistuneisiin ulkoistuksiin jne. Juuri palveluiden ulkoistukset ovat hyvä esimerkki alueesta, jossa alle 6000 asukkaan kunnasta tuskin löytyy osaamista.

        Ja miten nämä "tehokkaat pikkukunnat" järjestävät palvelut joita he eivät pysty yksin järjestämään? Rakennetaan erilaisia kuntayhtymähimmeleitä, jotka maksimoivat kuntapäättäjien kokouspalkkiot, kun samat asiat käsitellään esimerkiksi kolmessa kunnanhallituksessa ja sitten vielä kuntayhtymän hallituksessa. Sitten kuntayhtymä laskuttaa palveluista jäseniään ja joku lähettää laskut ja kunnassa joku tarkastaa, ja jos on virheitä reklamoi jne. Hallintoon palaa kamalasti työtä.

        Kunnalla, jonka hallinnon pääasialliseksi työksi muodostuu osallistuminen erilaisiin kuntayhtymähimmeleihin (niitähän voi olla yhdellä kunnalla useita eri alueille) ei tee mitään. Ja kunnanvaltuustojen sijasta päätöksenteko karkaa kuntalaisen näkyvistä jonnekkin kuntayhtymän hallintoelimiin.

        110 kunnanjohtajaa Helsingissä , nyt meinasin revetä..:)


    • Anonyymi

      Aivan järkevää. Ei muuallakaan ole kaikissa kunnissa päivystystä tai edes terveyskeskusta.

      • Anonyymi

        Huutelee tyyppi joka ei itse asu pienessä kunnassa.


      • Anonyymi

        Missä noin on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä noin on?

        Itä-Suomessa on paljon kuntia, joissa ei ole terveyskeskusta päivystyksestä puhumattakaan. Terveyskeskuksen lisäksi tarvitaan myös mm. lavboratorio. Vuodeosasto on myös tarpeen.
        Kaikkeen ei ole mahdollisuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä noin on?

        Mitäpä terkkarilla tekee, kun ei saada lääkäriä kuin satunnaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itä-Suomessa on paljon kuntia, joissa ei ole terveyskeskusta päivystyksestä puhumattakaan. Terveyskeskuksen lisäksi tarvitaan myös mm. lavboratorio. Vuodeosasto on myös tarpeen.
        Kaikkeen ei ole mahdollisuuksia.

        Luettele ne kunnat.


    • Anonyymi

      Noissa pitäjissä ei asu kuin kepulaisia. Heistäkin jo suuri osa kuollut luonnollisen kuoleman.

      • Anonyymi

        Kepulaiset rehupuntit saavat syränslaageja. Helikoptereilla ja ambulansseilla vievät sitten pikaisesti ohitusleikkauksiin jos evät vielä jotenkin heiluu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kepulaiset rehupuntit saavat syränslaageja. Helikoptereilla ja ambulansseilla vievät sitten pikaisesti ohitusleikkauksiin jos evät vielä jotenkin heiluu.

        Pienissä kunnissa ei ole enää ambulanssejakaan koska ne lakkautettiin jo lähes 10 vuotta sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienissä kunnissa ei ole enää ambulanssejakaan koska ne lakkautettiin jo lähes 10 vuotta sitten.

        Mutta ambulanssi palvelut ovat tarjolla, vaikka omassa kylässä niitä ei olisikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ambulanssi palvelut ovat tarjolla, vaikka omassa kylässä niitä ei olisikaan.

        Ei ole jos ne on lopetettu kunnasta ja ambulanssilta menee tunnin verran aikaa tulla kuntaan josta ambulanssi on lakkautettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kepulaiset rehupuntit saavat syränslaageja. Helikoptereilla ja ambulansseilla vievät sitten pikaisesti ohitusleikkauksiin jos evät vielä jotenkin heiluu.

        Hesan paskahousujen takia Suomi täyttyy mamuilla ja rikollisjengeillä.

        Olisi parasta sulkea koko yhteiskunnan kuona Hesaan ja pääkaupunkiseudulle Hesan paskahousujen sekaan.

        Kyseiseen ongelmajätelaitokseen voisi tuoda muualta maailmaltakin paskasakin. Aito Suomi voisi hankkia lisätuloja asuttamalla koko maailman paskasakin Hesan paskahousujen joukkoon.


      • Anonyymi

        Ja kunnon lestadiolainen luottaa Jumalaan. Terveyskeskukseen turvautuminen on merkki heikosta uskosta.


    • Anonyymi

      Etelä-Pohjanmaalla välimatkat kunnasta toiseen ovat pitkiä joten sairaat ehtivät kuolla jo matkalla joko Kauhavalle tai Seinäjoelle joille näämä akuuttihoito nyt aiotaan keskittää.

      • Anonyymi

        Etelä -Pohjanmaalla tuntuu olevan niin sairasta väkeä, että olisi hyvä ennakoida ja kerätä koko porukka yhteen paikkaan jonkin sairaalan kupeeseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etelä -Pohjanmaalla tuntuu olevan niin sairasta väkeä, että olisi hyvä ennakoida ja kerätä koko porukka yhteen paikkaan jonkin sairaalan kupeeseen.

        Ilmajoella ja Kurikalla voisi olla yhteinen terveyskeskus, mutta täällä on rakennettu erillisiä.


      • Anonyymi

        Alajärvi - Kauhava väli on tietä pitkin 57 kilometriä. Luulisin että sen matkan ambulanssi huristaa vähintään yhtä nopeasti kuin ruuhka-aikana Kontulasta Meilahden sairaalaan.

        Mutta kehitysaluemaalaisille kaikki pitää olla heti, nyt ja joku muu maksaa.


    • Anonyymi

      Kuinka moni kuolee tämän vuoksi?

      • Anonyymi

        Varmasti kuolemantapaukset lisääntyvät koska sairaanhoidonsaanti vaikeutuu entisestään.


      • Anonyymi

        Yhtään mamua ei kuole, joten mitään ongelmaa ei väestönvaihtajien mielestä ole.


    • Anonyymi

      Suomalaisten paikalliskulttuurien kansanmurha jatkuu!

      Kokoomus ja viherpunikit haluavat tuhota perinteisen suomalaiskulttuurien kirjon.

      Kokoomus ja viherpunikit on malliesimerkki nykyajan neo-marxilaisuudesta.

      • Anonyymi

        Suomessa on nyt porvarihallitus jossa ovat porvaripuolueet kokoomus, PS, KD eli Kristilliset ja Rkp.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on nyt porvarihallitus jossa ovat porvaripuolueet kokoomus, PS, KD eli Kristilliset ja Rkp.

        Paikalliskulttuurien kansanmurha on jatkunut jo useita vuosikymmeniä.


      • Ei terveyskeskuksissa ole mitään "paikalliskulttuuria", vaan kaikissa hoidetaan ihmisiä ihan samojen hoitosuositusten mukaisesti samaan lääketieteelliseen tietoon perustuen.


    • Anonyymi

      Kepun sote toimii!!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      78
      2832
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2712
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2332
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      35
      1648
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1563
    6. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1485
    8. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1290
    9. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1246
    10. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe