Aivan sama mistä vehnäjauhosta pizzapohjan

Anonyymi-ap

14

324

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

No just tämä. Hiljattain luinkin tästä, että vastaavat aika lailla puolikarkeita vehnäjauhoja ja saman todennut käytännössä. Että turha maksaa ns. kunnon 00-jauhoista.
      Nyt ostin Myllyn Paras pizzajauhoja, jossa on myös durum-vehnää,, jonka pitäisi helpottaa taikinan levitystä. Pakastepohjat ei oikein kohoa ja paistuu helpolla korpuksi.

Pizza olis muuten simppeli tehdä mutta se vetäytyminen! Ei aina mutta kuitenkin ja samoin kohoamisen kanssa, vaikka käytän kylmäkohotusta ja kuivahiivaa. En syö paljon pizzaa, mutta en niitäkään viitsi nykyhinnoilla ostaa, kun sellasen amerikkalaistyyppisen paistaa myös kotona ja tykkään vähän runsaammista täytteistä - hinta jää alle puoleen. Sitten mä tykkään täytteiden enemmästä paahdosta enkä itse käytä niin rasvaisia juustoja.

lajijasuris

• "Pizza olis muuten simppeli tehdä mutta se vetäytyminen!"

Ilmeisesti tarkoitat sitä, että pizza kohoaa ja vetäytyy pullamaiseksi uunissa? Tämä on todiste siitä, että avaaja ja sinä olette väärässä. Jauhoilla on merkitystä.

"Vastoin yleistä luuloa, 00-merkintä ei erityisesti viittaa jauhojen hienoon jauhatukseen. Esimerkiksi Italiassa tuhkapitoisuudesta käytetään merkintöjä tipo 00, 0, 1, 2 ja Farina Integrale. Suomessa vastaava luokitus on suunnilleen kakkujauho/erikoisvehnäjauho, puolikarkea, hiivaleipäjauho (suunnilleen) ja täysjyvä/graham."

Itse pidän tuon tuhkapitoisuuden ja karkeuden ilmoittavaa maagista "nolla nollaa" ja "pizzajauhoja" tärkeämpänä jauhojen vahvuutta eli W-lukua. "Jauhojen vahvuudella tarkoitetaan leivotun taikinan sitkon kestävyyttä. Sitko muodostuu vehnän gluteniini- ja gliadiini -proteiineista ja proteiinien suhde jauhoissa vaikuttaa taikinan elastisuuteen ja venyvyyteen. Heikot jauhot eivät pysty sitomaan kovin paljoa vettä tai kaasuja, eikä niillä saa tehtyä ilmavia venyviä taikinoita. Vahvoista jauhoista tehdyt taikinat voivat sitoa enemmän fermentoituessa syntyvää kaasua pieniksi taskuiksi, joka kohottaa taikinaa. Paistaessa nämä taskut laajeneat ja tuottavat komeita kuplia."

Vahvoilla jauhoilla ja pohjan valmistustaidoilla saa ohuen pizzan, jonka reunat ovat ilmavan kuohkeat ja joka ei vetäydy. Vahvoilla jauhoilla taikina on leivottaessa kuin purkkaa. Sen saa venyteltyä niin ohueksi, että valo kuultaa hieman läpi kun ikkunaa vasten katsoo. Sinulla ongelmana on välinpitämättömyyden lisäksi se, ettet osaa leipoa pohjaa riittävän ohueksi. Osasyynä on varmasti se, ettet käytä oikenlaisia jauhoja koska et ole välittänyt selvittää, mikä merkitys niillä on taikinaan ja valmiiseen leivonnaiseen.

Sitaateissa olevat kohdat ovat tiivistelmiä Pizzanpaistajien jauhoartikkelista.

https://pizzanpaistajat.fi/jauhot-suuhun/

• Anonyymi
        Grillaava_rouva kirjoitti:

"Pizza olis muuten simppeli tehdä mutta se vetäytyminen!"

Ilmeisesti tarkoitat sitä, että pizza kohoaa ja vetäytyy pullamaiseksi uunissa? Tämä on todiste siitä, että avaaja ja sinä olette väärässä. Jauhoilla on merkitystä.

"Vastoin yleistä luuloa, 00-merkintä ei erityisesti viittaa jauhojen hienoon jauhatukseen. Esimerkiksi Italiassa tuhkapitoisuudesta käytetään merkintöjä tipo 00, 0, 1, 2 ja Farina Integrale. Suomessa vastaava luokitus on suunnilleen kakkujauho/erikoisvehnäjauho, puolikarkea, hiivaleipäjauho (suunnilleen) ja täysjyvä/graham."

Itse pidän tuon tuhkapitoisuuden ja karkeuden ilmoittavaa maagista "nolla nollaa" ja "pizzajauhoja" tärkeämpänä jauhojen vahvuutta eli W-lukua. "Jauhojen vahvuudella tarkoitetaan leivotun taikinan sitkon kestävyyttä. Sitko muodostuu vehnän gluteniini- ja gliadiini -proteiineista ja proteiinien suhde jauhoissa vaikuttaa taikinan elastisuuteen ja venyvyyteen. Heikot jauhot eivät pysty sitomaan kovin paljoa vettä tai kaasuja, eikä niillä saa tehtyä ilmavia venyviä taikinoita. Vahvoista jauhoista tehdyt taikinat voivat sitoa enemmän fermentoituessa syntyvää kaasua pieniksi taskuiksi, joka kohottaa taikinaa. Paistaessa nämä taskut laajeneat ja tuottavat komeita kuplia."

Vahvoilla jauhoilla ja pohjan valmistustaidoilla saa ohuen pizzan, jonka reunat ovat ilmavan kuohkeat ja joka ei vetäydy. Vahvoilla jauhoilla taikina on leivottaessa kuin purkkaa. Sen saa venyteltyä niin ohueksi, että valo kuultaa hieman läpi kun ikkunaa vasten katsoo. Sinulla ongelmana on välinpitämättömyyden lisäksi se, ettet osaa leipoa pohjaa riittävän ohueksi. Osasyynä on varmasti se, ettet käytä oikenlaisia jauhoja koska et ole välittänyt selvittää, mikä merkitys niillä on taikinaan ja valmiiseen leivonnaiseen.

Sitaateissa olevat kohdat ovat tiivistelmiä Pizzanpaistajien jauhoartikkelista.

https://pizzanpaistajat.fi/jauhot-suuhun/

Kiitos tästä. Ei missään nimessä mitään pullamaista kohoamista mutta vähän kuitenkin. Reunat on yleensä aina onnistunu, mutta pohja on vaihdellut. W-luku eli sitko tosiaan tärkeämpi pizzan teossa ja olis kiva tietää, mutta eiköhän karkeusaste anna vähän osviittaa siitäkin. Täytyypä ostaa sitten vahvoja 00-jauhoja ja kokeilla.

lajijasuris

• Anonyymi kirjoitti:

Kiitos tästä. Ei missään nimessä mitään pullamaista kohoamista mutta vähän kuitenkin. Reunat on yleensä aina onnistunu, mutta pohja on vaihdellut. W-luku eli sitko tosiaan tärkeämpi pizzan teossa ja olis kiva tietää, mutta eiköhän karkeusaste anna vähän osviittaa siitäkin. Täytyypä ostaa sitten vahvoja 00-jauhoja ja kokeilla.

lajijasuris

Minä olen käyttänyt Pirkan erittäin vahvoja jauhoja. Kestävät hyvin 1-3 vrk kohotuksen. Vuorokauden kohotuksella on yleensä lämpimässä ja pitemmässä kohotuksessa jääkaappi.

Monissa jauhoissa on ylihintaa ja varsinkin avauksessa mainittu Hungry Chefin jauhot ja tarvikkeet tuntuu olevan ylihintaisia.

• Anonyymi

Minä olen käyttänyt Pirkan erittäin vahvoja jauhoja. Kestävät hyvin 1-3 vrk kohotuksen. Vuorokauden kohotuksella on yleensä lämpimässä ja pitemmässä kohotuksessa jääkaappi.

Monissa jauhoissa on ylihintaa ja varsinkin avauksessa mainittu Hungry Chefin jauhot ja tarvikkeet tuntuu olevan ylihintaisia.

Jaa ai Pirkka-sarjassa on jauhoja, joidenka vahvuus (W-arvo) on kerottu. Ei tuu K:ssa paljon käytyä, kun vieressä on isompi ja halvempi S. Mä ostin hiljattain HC Prof. jauhoja Prismasta, jossa W 321 (Onpas tarkkaan kerrottu, mut sama se) Niiden tuosten HC-jauhojen vahvuus oli huono. En ole kokeillut. Sen sijaan kokeilin pitkästä aikaa Myllyn Paras pizzajauhoja, ja nyt tuli niilläkin aika hyvä (kuivahiiva Sunnuntai, aiemmin huonommissa Rainbow). Olis vähän vielä saanut taputella ohemmaksi. Mun käsillä saa unohtaa ne hienoimmat tekniikat, joissa pizzaa pyöritellään ilmassa

lajijasuris

• Anonyymi kirjoitti:

Jaa ai Pirkka-sarjassa on jauhoja, joidenka vahvuus (W-arvo) on kerottu. Ei tuu K:ssa paljon käytyä, kun vieressä on isompi ja halvempi S. Mä ostin hiljattain HC Prof. jauhoja Prismasta, jossa W 321 (Onpas tarkkaan kerrottu, mut sama se) Niiden tuosten HC-jauhojen vahvuus oli huono. En ole kokeillut. Sen sijaan kokeilin pitkästä aikaa Myllyn Paras pizzajauhoja, ja nyt tuli niilläkin aika hyvä (kuivahiiva Sunnuntai, aiemmin huonommissa Rainbow). Olis vähän vielä saanut taputella ohemmaksi. Mun käsillä saa unohtaa ne hienoimmat tekniikat, joissa pizzaa pyöritellään ilmassa

lajijasuris

"Olis vähän vielä saanut taputella ohemmaksi. Mun käsillä saa unohtaa ne hienoimmat tekniikat, joissa pizzaa pyöritellään ilmassa"

En yritä haastaa riitaa, mutta taputtelemalla tai kaulimella ei tule kunnon pizzaa. Kun jauhot ovat oikeanlaisia niin taikinan voi venyttää ohueksi pizzapohjaksi kuten ison purkkamällin, joka on pehmitetty valmiiksi venyväksi.

• Anonyymi

"Olis vähän vielä saanut taputella ohemmaksi. Mun käsillä saa unohtaa ne hienoimmat tekniikat, joissa pizzaa pyöritellään ilmassa"

En yritä haastaa riitaa, mutta taputtelemalla tai kaulimella ei tule kunnon pizzaa. Kun jauhot ovat oikeanlaisia niin taikinan voi venyttää ohueksi pizzapohjaksi kuten ison purkkamällin, joka on pehmitetty valmiiksi venyväksi.

On taputeltu, kaulittu ja venytelty tuhansia pizzoja ja se on ihan sama miten sen teet, mutta tuo pizzan ilmaan heittely ei ole muuta kuin showta jos on avokeittiö pizzeriassa, oikeasti siinä lentää ilmaan jauhoa niin paljon että sitä on joka paikka täynnä sieraimia myöten. Kotona on sitten ihan sama miten teette pizzanne.
        Ei siis millään pahalla.

• Anonyymi kirjoitti:

On taputeltu, kaulittu ja venytelty tuhansia pizzoja ja se on ihan sama miten sen teet, mutta tuo pizzan ilmaan heittely ei ole muuta kuin showta jos on avokeittiö pizzeriassa, oikeasti siinä lentää ilmaan jauhoa niin paljon että sitä on joka paikka täynnä sieraimia myöten. Kotona on sitten ihan sama miten teette pizzanne.
        Ei siis millään pahalla.

En käytä jauhoja pizzapohjan muotoiluun. Jos niitä joutuisi käyttämään niin taikinassa olisi jotain vikaa ja tullaan taas tämän ketjun aiheeseen - jauhoilla on merkitystä. Käytän vasta aivan lopussa jauhoja, jotta pizza liukuu helposti lapiosta uuniin. Jauhoina käytän karkeita käsittelyjauhoja ja mahdollisimman vähän. Tavallisella hienolla vehnäjauholla ei tule muuta kuin pahan makuisia palaneelta jauholta maistuvaa pizzaa.

• Anonyymi

En käytä jauhoja pizzapohjan muotoiluun. Jos niitä joutuisi käyttämään niin taikinassa olisi jotain vikaa ja tullaan taas tämän ketjun aiheeseen - jauhoilla on merkitystä. Käytän vasta aivan lopussa jauhoja, jotta pizza liukuu helposti lapiosta uuniin. Jauhoina käytän karkeita käsittelyjauhoja ja mahdollisimman vähän. Tavallisella hienolla vehnäjauholla ei tule muuta kuin pahan makuisia palaneelta jauholta maistuvaa pizzaa.

Taidat käyttää matalaa hydraatiota jos noin teet?

• Anonyymi kirjoitti:

Taidat käyttää matalaa hydraatiota jos noin teet?

New York tyyliseen pizzaan 57%, napolilaistyyliseen 65%.

• Anonyymi

Kannattaa käyttää tuorehiivaa ja 00 jauhoja ja tehdä pixza taikina edellisenä päivänä jääkaappiin odottamaan pizzan paistoa.

• Anonyymi

Juu, parhaat pizzat olen syönyt kotitekoisina tavallisista jauhoista.

• Anonyymi

Ei sitten ainakaan ole paljoa kunnon pitsoista kokemuksia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei sitten ainakaan ole paljoa kunnon pitsoista kokemuksia.

Tuskin sinulla, mutta on sen tekemiä pizzoja kyllä aika moni syönyt muutamassa suomalaisessa yrityksessä. Pizzerioiden pizzat ei minusta läheskään yhtä hyviä, käyttävätpä mitä jauhoja tahansa, mutta makuasiahan se on.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. Mitä ajattelit ensimmäisenä kaivatustasi

kun näit hänet?
      Ikävä
      148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe