Ensi vuonna tulee täyteen

Anonyymi-ap

30 vuotta Estonian uppoamisesta. Mitä muistoja aiheesta teillä, itse synnyin vasta myöhemmin sinä vuonna mutta olen tutustunut aiheeseen paljon sen salamyhkäisyyden johdosta.

66

422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Silloin oli lama. Olin silloin nuori aikuinen ja jotenkin masentavaa aikaa.

    • Anonyymi

      Muistan vaan, että olin menossa käsityötunnille juuri silloin, kun uutisia tuli. Ei muuta muistikuvaa.

    • Anonyymi

      Silloin ei ollut Suomi24 eikä näitä vedätyksiä...

      • Anonyymi

        No ei ollut ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei ollut ei.

        Silloin oli vähän toisenlaista meininkiä. Johan Af Grannin ufot ja puhuttiin saatananpalvonnasta. Joogalentäjien puolue. Outoa aikaa sekin.

        Musassa grunge oli vielä voimissaan ja brittipop alkamassa


    • Anonyymi

      Silloin seurustelin ja hän avasi radion myrskyn jälkeen, sanoi herranjestas. Sana jota hän ei käyttänyt muuten koskaan joten jäi mieleen. Kello oli 8.30. Samastuihan sitä väkisinkin tuollaiseen merimatkakauhuun, kun vielä illalla itsekin oltiin kävelyllä raa'assa tuulessa.

      • Anonyymi

        Myrsky oli ilmeisen kova


    • Anonyymi

      Olin yläasteella, en muista paljoa muuta kuin että tuntui oudolta, että tuollaista tapahtui "täällä päin maailmaa". Isot onnettomuudet tapasivat tapahtua aina kauempana lapsen mielestä.

      • Anonyymi

        Voin kuvitella


    • Anonyymi

      Saatoin hyvin olla lapsena sen laivan kyydissä kun se seilasi vielä toisella nimellä, en ole satavarma kuitenkaan siitä. Oli siis hyvä säkä omalla kohdalla peilaten siihen uppoamistragediaan.

      • Anonyymi

        Joo, on siinä ihmisillä ollut huono tuuri.


    • Anonyymi

      Joo miekii muistelen et isukin tuliais viinakset upposi laivan mukana.

    • Anonyymi

      Olin just aloittanu seiskaluokan ja meidän piti kuviksen tunnilla piirtää aiheesta

      • Anonyymi

        Tuota en usko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota en usko.

        Näin oli. Kuviksen opettaja pyysi piirtämään Estonian onnettomuudesta oman tulkinnan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin oli. Kuviksen opettaja pyysi piirtämään Estonian onnettomuudesta oman tulkinnan.

        Huhuh, todella outoa jos noin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huhuh, todella outoa jos noin.

        Kaipa se oli joku taktiikka purkaa fiilistä emt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaipa se oli joku taktiikka purkaa fiilistä emt.

        Kuulostaa fiksulta kuviksen keinoin purkaa päällimmäisiä heti, sanoja ei yleensä löydy kun jotain noin massiivista sattuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaipa se oli joku taktiikka purkaa fiilistä emt.

        No ehkä voisi toisella tapaa sen hoitaa, keskustelemalla jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ehkä voisi toisella tapaa sen hoitaa, keskustelemalla jne.

        Paljohan siitä siellä keskusteltiinki ja sitten piirrettiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa fiksulta kuviksen keinoin purkaa päällimmäisiä heti, sanoja ei yleensä löydy kun jotain noin massiivista sattuu

        Niin se on totta


    • Anonyymi

      Olin teini-ikäinen ja muistan tuo hetken kun katsoin uutisia ja olin jotenkin järkyttynyt kun se tuntui niin epäuskottavalta että miten ihmeessä voi vielä nykyäänkin tuollaista tapahtua..
      Ei huvittanut enää sen jälkeen pitkään aikaan lähteä laivalle.

      • Anonyymi

        Kaveri sanoi lähtevänsä Tallinnan risteilylle ja ottavansa mukaan snorkkelin ja räpylät.


      • Anonyymi

        Varmasti järkytti.


    • Anonyymi

      Oltiin ryyppäämässä hotelli Kimmelissä ja aamupalan jälkeen töllöstä tuli köytenään uutisia asiasta. Ei ollut minun vika.

    • Anonyymi

      Olin aloittanut lukion tuolloin. Oli masentavaa lama-aikaa. Olin Sally Albatrossin risteilyllä, kun se ajoi karille Porkkalan edustalla. Kyllä tuli miettineeksi Estonian uppoamista paljonkin. Sen jälkeen en uskaltanut aikoihin lähteä risteilyille.

      • Anonyymi

        Eikö se sally ollut kyseinen Estonia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se sally ollut kyseinen Estonia?

        Eikun se surullisenkuuluisa Sally Albatrossi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se sally ollut kyseinen Estonia?

        Se on joku Välimerellä seilaava laiva nykyään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se sally ollut kyseinen Estonia?

        Sekotat viking sallyy mikä oli estonian edeltävä nimi


    • Anonyymi

      Se on mielenkiintoinen, järkyttävä tragedia.

      • Anonyymi

        On se, todella surullinen. Samalla kiinnostava kaiken epämääräisyytensä keskellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se, todella surullinen. Samalla kiinnostava kaiken epämääräisyytensä keskellä.

        On kyllä kiinnostava aihe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se, todella surullinen. Samalla kiinnostava kaiken epämääräisyytensä keskellä.

        EI siinä ole mitään "epämääräistä".

        Kiinnostuneet ovat sekopäitä jotka löyvät "epämääräistä" ja "salamyhkäistä" yhä uusista paikoista koska heillä ei ole muuta elämää.


    • Anonyymi

      Aloittajan väitettä salamyhkäisyydestä en ymmärrä!
      Itse olin ehtinyt olla ennen tuota tapahtumaa muutaman vuoden laivalla töissä, en enää kylläkään itse tapahtuma- aikaan enkä autolautoilla ensinkään.
      Ihan ensimmäisenä näin uutisen pienehkön kaupan kassan ip- lehden tms. lööpistä puoliltapäivin kun olin ensin ollut yövuorosta palattuani torkkumassa enkä ollut uutisia mistään tuutista kuullut tai lukenut tuota ennen.

      • Anonyymi

        No etkö ole seurannut dokumentteja aiheesta? Virallinen uppoamissyy on kyseenalainen.


    • Anonyymi

      EI siinä ole MITÄÄN "salamyhkäistä".

      Keulaportti oli viallinen ja aluksessa oli muitakin puutteita.

      Laiva upposi huonolla säällä nopeasti , ihmisiä kuoli.

      Sen pituinen se.

      • Anonyymi

        Sen ois pitänyt jäädä kellumaan ylösalasin väitetyn syyn varjolla.


      • Anonyymi

        Luulis että tämä ois kaikille enemmän kuin selvää pässinlihaa. Vaan ullatys ei olekaan. Head ööd!


      • Anonyymi

        Höpö höpö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen ois pitänyt jäädä kellumaan ylösalasin väitetyn syyn varjolla.

        "Sen ois pitänyt jäädä kellumaan ylösalasin väitetyn syyn varjolla."

        Täyttä höpöä.


    • Anonyymi

      Muistan tiedustelutiedon/tietovuodon joka lähti liikkeelle ennen kuin asiasta uutisoitiin.
      Armeijasta ilmoitettiin merivalvonnasta sotilaallisesta iskusta.
      Sen jälkeen tuli uutisissa asiasta ja lopulta asia peiteltiin ja salattiin ja väsättiin keulaporttionnettomuus ja todisteet haluttiin haudata betonin alle.
      Asioista tietoisia kuoli ja armeijan henkilökunnan käskettiin vaieta asiasta mitä oikeasti tapahtui.

      Estonialla salakuljetettiin aseita ja käytettiin siviilimatkustajia ihmiskilpinä.
      melkein tuhat siviiliuhria, siinä olisi ollut selittelemistä lännellä tällaisista massamurhista ja riskeeraamisista ja ihmiskilpien käyttämisestä sotilasoperaatiossaan.

      Asia siis peiteltiin ja vääristettiin ja ihmisille uutisoitiin shaibaa.

      • Anonyymi

        Estonia upotettiin ja se kuultiin Suomessa ja saman tien tieto lähti liikkeelle.
        Sen takia onkin helppoa nähdä viranomaisten korruptio ja vääristely kun totuus tapahtumasta on tiedossa ja se tieto vuosi ennen kuin asiasta uutisoitiin.
        Keulaportin pettäminen on pelkkä peitetarina jolla epäonnistunut sotilasoperaatio salakuljettaa aseita yritettiin haudata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Estonia upotettiin ja se kuultiin Suomessa ja saman tien tieto lähti liikkeelle.
        Sen takia onkin helppoa nähdä viranomaisten korruptio ja vääristely kun totuus tapahtumasta on tiedossa ja se tieto vuosi ennen kuin asiasta uutisoitiin.
        Keulaportin pettäminen on pelkkä peitetarina jolla epäonnistunut sotilasoperaatio salakuljettaa aseita yritettiin haudata.

        En lähde väittämään mitä on tapahtunut, mutta viralliset lausunnot ja mm halu peittää alus betoniin ovat omituisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En lähde väittämään mitä on tapahtunut, mutta viralliset lausunnot ja mm halu peittää alus betoniin ovat omituisia.

        Joku saksalainen tutkimusryhmäkin kävi siellä hakemassa näytepalan ja raportoi löytyneistä jäljistä räjähdyksestä.
        Sinne hiljenivät jonnekin "virallisesti hyväksytyn" teorian alle.

        Peittelyoperaatio on todella laaja.
        Onhan tuhat siviiliuhria aikamoinen mainehaitta epäonnistuneesta sotilasoperaatiosta.
        Massamurha, riskithän tiedetään ja tietoisesti vaarannettiin siviilit ja käytettiin vielä ihmiskilpinä.

        Paikanpäälle ei saanut mennä, julistettiin "hautarauha" ja sitä valvottiin tarkasti, ettei kukaan pääsisi hakemaan todisteita.
        Ruotsi halusi valaa hylyn betoniin.
        Norja tarjoutui nostamaan hylyn ylös, ei kelvannut viranomaisille.

        Niin paljon peittelyä ym. tapauksen ympärillä, ne oudosti kuolleet jotka tiesivät asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku saksalainen tutkimusryhmäkin kävi siellä hakemassa näytepalan ja raportoi löytyneistä jäljistä räjähdyksestä.
        Sinne hiljenivät jonnekin "virallisesti hyväksytyn" teorian alle.

        Peittelyoperaatio on todella laaja.
        Onhan tuhat siviiliuhria aikamoinen mainehaitta epäonnistuneesta sotilasoperaatiosta.
        Massamurha, riskithän tiedetään ja tietoisesti vaarannettiin siviilit ja käytettiin vielä ihmiskilpinä.

        Paikanpäälle ei saanut mennä, julistettiin "hautarauha" ja sitä valvottiin tarkasti, ettei kukaan pääsisi hakemaan todisteita.
        Ruotsi halusi valaa hylyn betoniin.
        Norja tarjoutui nostamaan hylyn ylös, ei kelvannut viranomaisille.

        Niin paljon peittelyä ym. tapauksen ympärillä, ne oudosti kuolleet jotka tiesivät asiasta.

        Muistakaa että alukset ovat suunniteltu merikelpoisiksi, ei siellä portti aukea aallokossa.
        Samoin kuin kassakaappi on murtovarma, niin se ovi ei aukea kun siihen koputtaa.

        Taisi olla vielä 2 porttia keulaportti ja ramppi ja kummatkin vesitiiviitä, että jos vaikka keula kalahtaa karille tai toiseen alukseen niin on silti vielä vesitiivis, kuten kaksoispohja.

        Että silleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistakaa että alukset ovat suunniteltu merikelpoisiksi, ei siellä portti aukea aallokossa.
        Samoin kuin kassakaappi on murtovarma, niin se ovi ei aukea kun siihen koputtaa.

        Taisi olla vielä 2 porttia keulaportti ja ramppi ja kummatkin vesitiiviitä, että jos vaikka keula kalahtaa karille tai toiseen alukseen niin on silti vielä vesitiivis, kuten kaksoispohja.

        Että silleen.

        Nyt menossa olevat tutkimukset ovat simulaatiota ja selittelyä siihen sivussa olevaan repeämään joka tuli juuri jokin aika sitten ilmi.
        No, se ryhmä taisi saada sakkoa hautarauhan rikkomisesta ja sitä sivurepeämää nyt selitellään miten se on syntynyt.

        Fakta on, että Ms Estonia upotettiin ja sitä koitetaan peitellä.


      • Anonyymi

        Junttiaivojen hevonpaskaa.

        "Asia siis peiteltiin ja vääristettiin ja ihmisille uutisoitiin shaibaa."

        Kertonee sinun älykkyysosamäärästä kaiken.

        Äitis olis kannattanut jättää sut laitokselle, vai jättikin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku saksalainen tutkimusryhmäkin kävi siellä hakemassa näytepalan ja raportoi löytyneistä jäljistä räjähdyksestä.
        Sinne hiljenivät jonnekin "virallisesti hyväksytyn" teorian alle.

        Peittelyoperaatio on todella laaja.
        Onhan tuhat siviiliuhria aikamoinen mainehaitta epäonnistuneesta sotilasoperaatiosta.
        Massamurha, riskithän tiedetään ja tietoisesti vaarannettiin siviilit ja käytettiin vielä ihmiskilpinä.

        Paikanpäälle ei saanut mennä, julistettiin "hautarauha" ja sitä valvottiin tarkasti, ettei kukaan pääsisi hakemaan todisteita.
        Ruotsi halusi valaa hylyn betoniin.
        Norja tarjoutui nostamaan hylyn ylös, ei kelvannut viranomaisille.

        Niin paljon peittelyä ym. tapauksen ympärillä, ne oudosti kuolleet jotka tiesivät asiasta.

        Junttiaivojen keksintöjä.

        "Joku saksalainen tutkimusryhmäkin kävi siellä hakemassa näytepalan ja raportoi löytyneistä jäljistä räjähdyksestä.
        Sinne hiljenivät jonnekin "virallisesti hyväksytyn" teorian alle."

        Työnnä se näytepala perseesees.

        Vitun naurettava idiootteja riittää tässä maailmassa. Sinä olet yksi niistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Junttiaivojen hevonpaskaa.

        "Asia siis peiteltiin ja vääristettiin ja ihmisille uutisoitiin shaibaa."

        Kertonee sinun älykkyysosamäärästä kaiken.

        Äitis olis kannattanut jättää sut laitokselle, vai jättikin?

        Mä en nyt ihan ymmärrä, mistä sä hermostuit? Estonialla salakuljetettiin aseita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Junttiaivojen hevonpaskaa.

        "Asia siis peiteltiin ja vääristettiin ja ihmisille uutisoitiin shaibaa."

        Kertonee sinun älykkyysosamäärästä kaiken.

        Äitis olis kannattanut jättää sut laitokselle, vai jättikin?

        Jep, mensa luokkaa.
        Entä sinä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Junttiaivojen keksintöjä.

        "Joku saksalainen tutkimusryhmäkin kävi siellä hakemassa näytepalan ja raportoi löytyneistä jäljistä räjähdyksestä.
        Sinne hiljenivät jonnekin "virallisesti hyväksytyn" teorian alle."

        Työnnä se näytepala perseesees.

        Vitun naurettava idiootteja riittää tässä maailmassa. Sinä olet yksi niistä.

        Kommenttisi on kertoo sinusta kaiken.
        Olet sellainen hyödyllinen idiootti.
        Käyhän piikillä taas.


    • Anonyymi

      Täälläkin lienee jo estoniassa uponneita syntyneinä uuteen elämään..💩

    • Anonyymi

      Matkustin kyseisellä aluksella useasti kovassakin merenkäynnissä... Keula heitti
      merivettä yläkannelle. Jälkikäteen pyyhki kylmänväreet kropassa kun alus upposi.
      Alunperinhän alus oli Viking Sally Tukholma Turku/ Helsinki välillä ennen myyntiä Viroon operoi välillä Vaasa ja Uumaja. Hyvää yötä kaikille palstalaisille

      • Anonyymi

        Kiitos samoin🤗💩


      • Anonyymi

        Niinpä ja tämä Viking Sally oli sama alus ,jossa 80- tai 90-luvulla tapettiin nuori saksalainen mies. puukotettiin kannelle. Tyttöystävää puukotettiin myös, mutta jäi henkiin. Olen saattanut itsekin matkustaa sillä lapsena. Onneksi en muista jos olen. sivusta


    • Anonyymi

      Olin ala-asteella silloin. Muistan järkyttävät uutiskuvat kun ruumiita nostettiin merestä. Muistan naisen jolla oli vain alushousut päällä, traumat jäi. Koulussa opettaja halusi kunnioittaa uhreja ja luokan piti olla 5 min hiljaa. Tädin kaveri myöhästyi tuolta laivareissulta ja oli ensin kovin harmissaan. Eipä harmitellut enää kun tajusi henkensä pelastuneen myöhästymisen takia.

    • Anonyymi

      Olin kolmosella tai nelosella koulussa sillon. Pitää ihan laskee 1992 alotin ekalla, niin 1994 syksyllä olin 9 vuotias 3 luokkalainen.

      Muistan että saatiin kuunnella radioo tunnilla niiden uutisointien takia. Rehtori puhui keskusradiosta aamunavauksen aiheesta ja pidettiin hiljainen hetki turman uhreja muistaen.

      Sattumoisin sitten aikuisena olin avoliitossa miehen kanssa jonka sukulainen oli hänen kuulemien puheiden mukaan ollut yksi estonialta elossa selviytynyt.

      T: Karoliina

    • Anonyymi

      Muistan sen tutkijan pullonpohjalasit. Kari Lehtola siis.

    • Anonyymi

      Olin syntynyt. Muistan sen aamun hyvin.

    • Anonyymi

      Olin
      Lontoossa lomalla ja ravintolaan menossa syömään boyfriendini kaa.
      Ulkona lehtikioskilla oli lööppejä ja ostimme lehden.

      Tunteja myöhemmin lähdimme lentokoneella ja laskeuduimme koti-Helsinkiin ja ihan joka puolella uutiset toitottivat, mitä tapahtuu paraikaa.

      Aivan outo olo.

      Kotona kävin suihkussa ja kävimme tsekkaamaan sängystä käsin uutisia teeveestä suorana.

    • Anonyymi

      Olin Estonian uppoamisen aikaan ala-aste ikäinen ja muistan aamun erikoisuutislähetuksen, joka pyöri aamu tv:n tilalla. Aamupalan lomassa katsottiin perheen kanssa, kuinka uutislähetyksessä näytettiin kuvamateriaalia myrskyävästä harmaasta merestä. Samalla ajatus siitä millaista on ollut jäädä loukkoon uppoavaan laivaan ja kaikkien heidän kauhunsa, jotka jäivät meren armoille ja odottamaan ehditäänkö heidät löytää ajoissa, oli päällimmäisenä mielessä. Ehkä reaktiota vahvisti se, että uppoavaan laivaan jumiin jääminen on ollut jostakin syystä pelkoni niin kauan, kuin muistan. Etenkin suureen matkustajalaivaan, muttei pienempiin aluksiin tai avoveneisiin. Estonian uppoaminen lisäsi autolauttakammoa enkä edelleenkään mielellään nuku laivassa. Estonia uutisointi herättää voimakkaita mielikuvia yöstä, pimeydestä ja veden kylmyydestä vaikkei minulla ole henkilökohtaista kokemusta laivaonnettomuuksista.

    • Anonyymi

      Meni ohi, ei ollut tuolloin televisiota. Niin kuin menneet maailman sivu muiden onnettomuudet.

    • Anonyymi

      Hyvä, että muistutit. Voimia omaisille ja selviytyneille edelleen!

    • Anonyymi

      Koko Estonia tarina keksittyä pajunköyttä (bollyn.com). Suuronnettomuuskeskuksen johtaja ja pelastustöitä johtanut Pasi Staff molemmat 'kuolivat' vuoden sisällä toisistaan piakkoin onnettomuuden jälkeen. Joku putsasi todistajat...

      Pelkkää skeidaa on muukin uutisointi (voterig.com).

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1820
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe