Käpytikan ruokavaliosta

Anonyymi-ap

Pitäisiköhän käpytikan nimi muuttaa paremmin kuvaavaksii sen ruokavalion mukaan mitä se todella syö? Kävyt taitavat olla sen ruokavaliossa viimeisenä sen mukaan mitä kaikkea olen sen havainnut poskeensa pistävän. Olen kyllä nähnyt metsässä "tikanpajojakin" mutta siltikin sen nimi voisi olla paremmin kuvaava sillä se on todella opportunisti.
Ehdottaisin esim "petotikkaa" sen mukaan miten se popsii muita linnunpoikasia tai "rasvamakkaratikka" koska se käy muille linnuille tarkoitetulla rasvamakkaralla roikkumassa ja syö sen ennätysajassa. Uusimman havaintoni mukaan sen nimi pitäisi olla "hedelmätikka" sillä havaitsin sen käyvän puutarhassamme popsimassa luumuja puusta. Ja vielä niin että se pudotti ensin luumun ja laskeutui maahan syömään sitä.
"Toukkatikkakin " olisi parempi nimi sille koska metsässä havaitsen käpytikan useimmiten sen koputtamassa männyn kuivuneita ja puolilahoja oksia. Joku asian-tuntija voisi kertoa mitä se ei syö! No ihmissyöjäksi siitä ei kyllä ole vaikka se ihmisiä vihaakin. Useimmiten metsäreissuilla nimen omaan käpytikka on se joka huutelee kulkijalle hävyttömyyksiä. Muut linnut ovat hiljaa ja piilottelevaisia. "Idioottitikkakin" voisi olla sen nimenä. Moni on varmaan nähnyt sen keväällä rummuttamassa sähkötolpan metallisia tukirautoja. Ääntä kyllä riittää mutta kyllä sen pää on kovilla kun vertää tuota hommaa kelon rungon takomiseen. Uusimpina rumpuina se on ottanut käyttöönsä katuvalaisinten alumiinisen suojakuoren, josta lähteekin todella kantava ääni. Siis "melutikka" = Dendrocopos aes
"Melutikan" pesä on helppo löytää. Moista meteliä minkään muun linnun poikaset pidä metsässä.

Metsämasa

3

236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kokolailla hyvä tiivistys tikan tekemistä ja elintavoista. Itse tarjoilen ao. elukalle haulisuihkun jos se tunkee pihapiiriin pääskysiä ja muita pikkulintuja pesimäaikaan häiritsemään.

    • Anonyymi

      Se tikka hakkaa kyllä itse sähkötolppaakin. Huolimatta siitä, että tolppa on uudehko ja kyllästysaineella käsitelty, että eihän siellä mitään toukkia ole ja elä.
      Lisäksi se elukka hakkaa linnunpönttöjä palasiksi. Jos ei ole pellitetty kulkuaukko, niin hakkaa aukon isoksi (syödäkseen poikaset). Ja jos on pellitetty kulkuaukko, niin hakkaa sivun auki.
      Olen joutunut monesta pöntöstä paikkaamaan kyljenkin pellillä. Kyllä se sillainkin kelpaa pikkulinnulle vielä seuraavina vuosina, mutta harmittaa tuo silti.
      Lisäksi se on hakannut kahteen rakennukseen päätykolmioon kulkuaukon.
      Että hattua nostan tuolle henkilölle, joka omistaa mainitun hauliaseen ja hoitelee ongelman sillä. Itsellä ei kyseistä haulisuihkulaitetta ole, vaan olen vain koittanut hätistää kauemmaksi. Ei se kyllä tehoa. Palaa aina uudelleen. Ja todella, niinkuin siinä ei olisi jo tarpeeksi, niin pitääkö sen elukan vielä olla koko ajan äänessä. Ääni on vielä desipeleiltään aivan hirvittäviä korkeita kiljahduksia jatkuvalla syötöllä.

    • Anonyymi

      Käpytikka tosiaan jakaa mielipiteitä, sekä puolesta että vastaan.
      Itse suhtaudun lintulajiin melko kriittisesti ja varsin aiheestakin.
      Vaikka käpytikan sanotaan kovertavan kovastikin pesäkoloja muitten lintulajien käyttöön, yhtälö toimii huonosti syystä, että ao. itse valitettavasti mahtuu tekemiinsä koloihin ja armotta tuhoaa valtaosan niissä olevista muitten lajien pesistä.
      Teoriassa hyötyviä lajeja olisivat tiaiset, kirjosieppo, kottarainen, leppälintu ja tervapääsky sekä varpuspöllö. Käytännössä tikka-alueilla onnistuvat luultavammin vain kottarainen ja varpuspöllö ja nisäkkäistä liito-orava, missä sitä esiintyy.
      Lisäksi tämä tikkalaji tuhoaa suurimman osan, käytännössä lähes kaikki lahopölkkyihin kolonsa kovertavien metsätiaisten(hömö-töyhtö-kuusi) pesistä, mikä osaltaan romahduttaa ko. lajien kantoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe