Olemattomuutta ei voi todistaa eikä todisteiden olemattomuus ole tae olemattomuudesta, mutta onko jotain argumentteja, joiden perusteella voi olla positiivinen ateisti eli väittää, ettei yhtään jumalaa ole olemassa?
Tyypillisiä argumentteja ovat:
-jumalista ei ole yhtään todistetta
-jumalia ei tarvita minkään ilmiön selittämiseen
-jumalmyytit sisältävät eksplisiittisiä väitteitä, jotka ovat ristiriidassa todellisuuden kanssa, siis täyttä satua ja valhetta
-uskomattomuus eli jumalista ei ole mahdollista saada tietoa havaintojen ja rationaalisen päättelyn tai jumalaistin (Sensus Divinitatis)avulla vaan jumalusko pitää aina opettaa
-edellisten yhteisvaikutus
-joku muu argumentti?
Minulle riittää 100% kovaan ateismiin neljän ensimmäisen yhteissumma. Jumalat ovat yhtä todennäköisiä kuin sängynalusmörököllit.
Mikä on vahvin argumentti positiivisen ateismin puolesta?
8
235
Vastaukset
- Anonyymi
Jos Jumala olisi, hän olisi. Se riittää minulle.
- Anonyymi
Koskenee myös sängynalusmörököllejä, eiks niin?
Anonyymi kirjoitti:
Koskenee myös sängynalusmörököllejä, eiks niin?
Itse asiassa sängynalusmörökölli on todennäköisempi. Mörökölli ei väitä mitään älyttömyyksiä, jotka kumoavat sen olemassaolon. Mörökölli ei esimerkiksi väitä luoneensa litteää maata kuten Jahven palvojat väittävän Jahven tehneen. Sängynalusmörökölli on aika universaali ilmiö ja se tunnetaan pikkulasten keskuudessa ympäri maailman eri kulttuureissa, vaikka kukaan ei saarnaakaan sängynalusmörököllin olemassaolon puolesta.
- Anonyymi
Kuolemaan päättyy elämä , mutta se vaatii henkilökohtaisen kokemuksen ja sitä ei monella ole , muuten edellä mainittu .
- Anonyymi
Kaikkiin jumaliin uskominen on tunne se riittää minulle toistaiseksi.
Varma Tieto
Toisenpolven ateisti - Anonyymi
Maailma on syntynyt olemattomasta itsekseen ilman mitään syytä ja sitä edeltävää. Tämä riittää ateistisen uskon perustaksi. Varma tieto tämä.
- Anonyymi
ja jumalasi syntyi jostain...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ja jumalasi syntyi jostain...
Jumalia syntyy ihmisen ajatellessa jättävät muistijäljen aivoihin.
Aivopesu lapsena myös synnyttää Jumalia.
Varma Tieto
Toisenpolven ateisti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 455851
- 485346
- 483718
- 143675
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise963346- 313126
- 592884
- 572740
- 532400
- 381854