kertokaa kokemuksia kyseisestä automallista.
itellä harkinnassa työautoksi kyseinen merkki vm 98 - 00. joko 1,8 bensa tai sit 1,9 diesel.
kokemuksia berlingosta
19
13928
Vastaukset
- TT-Citikka
Meillä on 2003 uutena hankittu Citroen Berlingo 2.0 HDi. Ollaan oltu tyytyväisiä.
Autossa on ollut seuraavat viat:
-vilkku oikealle ei meinannut pysyä >>> vilkkuviiksi vaihdettu takuuna (auttoi).
-Clarionin valmistama cd-soitin kieltäytyi lämpimänä soittamasta levyjä >>> vaihdettu takuuna uuteen.
-airbag-valo syttyi kesken ajon (jostain syystä kahta poikkeusta lukuunottamatta vain minun ajaessani - olisikohan syynä koko: 191 cm/120 kg) >>> etupenkin alla oleva liitin juotettu kiinni, ei auttanut >>> kuljettajan penkin sivuturvatyyny vaihdettu, ainakin tällä hetkellä tuntuu auttaneen (ajettu vajaa kuukausi korjauksen jälkeen).
Autossa on erittäin hyvät tilat, se on hyvä ajaa ja se on kohtuullisen hiljainenkin kaltaisekseen (tosin vanha malli ei ole aivan yhtä hiljainen, meidän kun on faceliftin kokenutta mallia). Me ollaan todella tyytyväisiä ja ostettaisiin samanlainen seuraavaksikin (tosin aiotaan ajaa tällä pitkään).- harkinnassa
Tarkeneeko tommosessa talven pakkasilla ilman webastoa?
- TT-Citikka
harkinnassa kirjoitti:
Tarkeneeko tommosessa talven pakkasilla ilman webastoa?
Vaikkei sitä voi kovin lämpimäksikään väittää. Ei olla kuitenkaan Webastoa kaivattu. Ikkunatkin pysyvät riittävästi auki -30 asteen pakkasellakin, takaikkunat tosin tahtovat olla silloin jäässä.
- on letkeä ja huoleton
Mulla toinen tällä koneella menossa enkä parempaa tiedä. 6 litran pinnassa kulutus ja ton ikäiset halpoja ostettavia. Bensakoneella en ole ajanut, mutta kulutus puheista kuúlleena yli 8 litraa, joten kiisseliä suosittelen. Hankintahinnassakaan ei liene isoa eroa enää. Pakuna jos voit ottaa, niin siinä sitä on halpaa kyytiä.
- AzA2
Mulla ollut tasan vuoden ja kilometrejä kertynyt 50 000 km. Korjaamolla ei ole tarvinut käyttää, jos ei lasketa kolarikorjausta, jonka emäntä aiheutti.
Mukavaa ajoa, mutta hiukan laiska, jos ohi haluaa.- isommilla renkailla
Laitoin samaiseen -99 15" vanteet, parani vain ajo, ja välitykset, nyt puolivaihdetta lisää, renkaat 195/65/15, löysin vanteet (Xantia)ET15 5,5" leveät, takana vähän ahdasta pösö 406 vanteilla (ET18 lev.6"), mittari näytti 4,5km/h väärinpäin, viisarista kääntämällä sai kohdalleen
Välitys muuttui alkuperäisestä 9%, jos renkaan uusimista 14" vanteelle, niin kannattaa laittaa 185/70, ihmeesti vain vakauttaa isompi rengas, tällä koolla muuttuu 5%, nopeusmittari näyttää silloin oikein
- Betteri
ostin poulitoista vuotta sitten -99 1,4 bensakonella, kun tarvitsin tilavan auton eikä kiinnostanut velkarahalla ostaa. Käytetty ranskalainen tuntui järkevältä vaikka maine vähän pelottikin ja tämän hassunnäköisen koppiauton sai niin halavalla... nyt ajettu itse 30 tkm, lasissa 114 tkm.
Ainoa vika oli särkynyt takajarrukenkä joka pisti kävelemään. (on muuten tyyppivika). Muuten ei mitään vikaa, kaikki sähkölaitteetkin toimivat täysin. Ei syö öljyä yhtään enkä bensaakaan saa kulutettua yli 8 l / 100km.
Auto on nerokas: edullinen, mielettömän tilava ja mukava. Jos on lapsia niin kannattaa ostaa liukuovellinen malli. Meidän pihassa ei muuten enää lättänäautoa näy!- B-man
Meillä on ollut pian 2 vuotta -99 Berlingo 1.4i. Ollaan oltu oikein tyytyväisiä, tilat ovat aivan mahtavat ja käytännölliset. Mikään ohjus laite ei ole, muttei toisaalta ole tullut sakkojakaan. Kulutus meillä on ollut 7-9.5 l satasella, tarkkaan ei tiedä kun litteää tankkia ei aina saa täyteen. Jarrupalat ja levyt on vaihdatettu (206 EUR). Alkuperäinen hifi laitteisto (kaiuttimet) on kyllä vaatimaton.
T B-man
- Citronisti
Kesällä 03 hankittu vm 99 1.8 koneella.
Aettu ostettaessa n. 70000 nyt 125000
Kahden vuoden verran kokemusta
Kokemukset on olleet pääsääntöisesti hyviä.
Tilava. Markkinoilta tuskin löytyy kilpailijaa tuossa hintaluokassa. Viisi aikuista mahtuu mukavasti kyytiin. Meillä on lisäpenkeillä varustettu yksilö ja pari kertaa on ajeltu 7:n aikuisen kuormalla. Ja hyvin mahduttu.
Näkyvyys. (Paitsi etupilarit vievät näkyvyttä joissain tilnteissa, niinkuin tila-autoissa yleensä.)
Isot peilit.
Korkeat penkit. Korkean istuma asennon ansiosta ei vaadi jalkatilaa pituus suunnassa.
Ajo ominaisuudet. Kaikki toimii miellyttävän pehmeästi, mutta silti jämäkästi.
Vakaa ajettava maantiellä. (kova sivutuuli tuntuu, mutta ei haittaavasti.)
Hyvä ajaa huonollakin tiellä.
Korkea maavara.
Sitkeä ja riittävän ripeä moottori. (1.8) Mikään rakettihan tuo ei ole, mutta Berlingon ostaja tuskin kuvitteleekaan ostavansa urheiluautoa. Vedetty 1000kg:n vaunuakin.
Moottoritilassa huoltokohteet hyvin esillä, toisin kuin monissa muissa nyky autoissa. Selvää säästöä huoltokuluissa.
Miinuksia on hiukan vakeampi keksiä:
Keula on ehkä joissain talvi tilanteissa kevyt liikeelle lähdettäessä. Muutenkin talvella kannattaa liikkua hyvillä renkaila. Auto on ransakalaiseen tapaan hieman yliohjaava. Tämä ei sinänsä ole haitta, koska käyttäytyminen on erittäin johdon mukaista. On vain tottumus tai maku asia, kun useimmat etuvetoiset on tehty aliohjautuviksi.
Pientä sivutuuliherkkyyttä havaittavissa kovalla tuulella, mutta ei haitaksi asti.
Jotkut haukkuvat smurffibussiksi (En osaa sanoa, onko plussaa vai miinusta.)
Nämä on erittäin pieniä miinuksia, varsinkin plussien rinnalla.
Kulutus osia on mennyt jonkin verran.
70 000 kampiakselin stefa vuosi. Vaihdettiin myyjän piikkiin. Ei kuluja.
(n.90 000km) tukivarren päät ja toinen alapallonivel n. 20e kappale
(n. 100 000km)takajarrukenkä murtui vaihdon yhteydessä tehtiin ns. iso huolto hihnojen vaihto yms.
(n.120 000km)vasen etupyörän laakeri. Samalla vaihdettiin jarrulevyt. Olisivat kestäneet palojen iän, mutta kannatti vaihtaa, kun muutenkin oli paikat auki. Samalla tietysti myös palat vaihtoon, mutta vanhat jätettin vielä seuraavaa vaihtoa varten.
Eli lähinnä kulutus tavaraa on mennyt korjauskustannukset yhteensä 500-600e:n luokkaa.
Asioita jotka kannattaa huomioida ostotilanteessa:
- Huohotin putken muutokset. Koska huohotin on asennettu koneen etupuolelle voi ajoviima jäädyttää huohottimen, ellei sähkövastuksia ole asennettu. (Samaa ongelmaa on esintynyt muillakin merkeillä VW, Audi Toyota ym.) Meillä ei ainakaan ollut viime talvena mitään ongelmia. Maantie ajoa 25 asteen pakkasessa.
- Kannattaa etsiä malli, jossa liukuovet molemmin puolin. Tämä on tietysti makuasia ja riippuu auton käytöstä, onko sillä merkitystä.
-Jarrulevyjen kuluminen
-Jarrukengän murtuminen/hihnan irtoaminen näyttäisi olevan mallin tyyppivikoja. Kannattaa melkein käytettyä ostaessa vaihdattaa kengät, ellei ole merkintää, että on tehty. Ei ole mikään kallis juttu, mutta kannattaa tarkistaa, sillä pahimmassa tapauksessa voi matkanteko katketa, kun pyörä jumittuu.
VAROITUS!!!
Berlingo voi aiheuttaa riippuvuutta. Voi käydä, kuin minulle. Moni muu auto tuntuu kivireeltä alla. Tuntuu ahdistavalta, kun tuulilasin yläreuna hipoo otsaa. On vaivlloista nousta ylös penkistä, jonka istuin osa on melkein maan tasalla. Ja pahinta on, että Berlingo alkaa näyttää nätiltä. Jo vuoden jatkuva tai toisituva käyttö voi aiheuttaa kuvatun laisia oireita.- Hdi
Jeps,
Hyvä kirjoitus tuo edellinen.
Itsellä Berlingo HDi vm. 2000. Olen nyt ajellut autolla 3,5 vuotta ja mittariin tullut kyseisenä aikana 80 000km.
Auton hankinta hieman arvelutti. Tavallisuudesta poikkeava muoto herättää epäilyksiä miksi kyseisen laisia autoja ei ole myyty aikaisemmin ja enemmän. Aikoinaan tuli kilometrejä enemmän, joten tuli hankittua HDi.
Nykyään monelle muullekkin merkille on tullut vastaavia autoja myyntiin. Berlingo on myynytkin Euroopassaa ja Suomessa hyvin. Osto ei ole kaduttanut, vaan olen ollut autoon erittäin tyytyväinen.
Lapsiperheelle (kuten itse) auto on erittäin näppärä. Rattaa menevät kokonaisina ja taittelematta takaluukusta sisään. Matkoille tavaraa mahtuu huomattavan paljon mukaan. Olemme ottaneet esim. syöttötuolin usein mukaan, mitä normaalissa autossa ei voisi edes kuvitella.
Itse on hieman liikennettä ylenpänä, joten näkyvyys on hyvä. Lapset vielä pikkaisen korkeammalla, josta näkevät hyvin ulos.
Takakontti on todella iso ja helppohoitoinen.
Liukuovat ovat näppärät. Itselläni ovi on pelkästään oikealla puolella. Tämä on toistaiseksi ollut positiivinen asia, koska vekarat ovat vielä pieniä, enkä halua niiden hyppelevän kadulle.
Auto on kuitekin erittäin paljon status asia, vaikka ihmiset muuta väittävät. Monelle (itsellekkin) kynnys ostaa kyseinen auto oli varsin suuri.
Kuluja on ollut normaalien nesteiden ja suodattimien lisäksi.
- Kallistuksen vakaajan pystytangot (koiranluut)uusin (olisiko ollut 30e/kpl)
- Jarrupalat uusin (hintaa en muista, ehkä 30e)
- Turbo vuosi oljyjä ja muttereita kiristettiin (100e)
Ja lyhyesti kommentteja
Iso ja helppohoitoinen tavaratila
Avarat takatilat
Avarat etutilat
Hyvä näkyvyys
Hyvä ajaa
Suhteellisen hiljainen
Kulutus pientä (yhdistetty 5,7)
Hyvät peilit
Riittävä suorituskyky (vaunuakin jaksaa vetää)
Liukuovi lapsille ja miksei muillekkin
Paljon isoja lokeroita
Tuulilasin yläpuolella oleva "rekkahylly"
- Hanskalokerossa ei kantta
- Kuskinpenkin lämmityskytkimen sijoitus piilossa
- Kulutus nopeassa (yli 120km/h) ajossa
- Autoa joutuu selittämään
- Liukuovea joutuu availemaan vieraille
- Betteri
lisäänpähän vielä:
Saat samalla täysverisen pienen pakettiauton. toissapäivänäkin tuli yli 500 kg pihalaattoja... - vielä...
Nimittäin b-lingon jälkeen ei enää halua survoutua "tavalliseen" autoon.
Ostettiin reilu vuosi sitten -98 1.8 käytettynä kakkosautoksi. Nyt on sitten pakko vaihtaa tuo toinenkin automme ja kohteena tulee olemaan kiisseli b-linko. - perslinko
480 000 km ajettuna dieseli Perslingolla, kone kestää nykyisin, kun siihen vaihdettiin suht uutena aina hajoava vauhtipyörä, tehtaan tekemään vahvistettuun malliin... eikä vieläkään nauti öljyä oikeastaan yhtään 15000 vaihtovälillä.
Kori ei oo ruostunut, mutta kaikki muu onkin hajonnut. Laturi meni 500 000 kohalla, samoin tietokoneboxi (600€ työt). Takajousi katkesi ja taas meni tonni...
Sitten nyt vasta pahimpana, nyt meni toisen kerran ovi-liut, kahvat ja rullat rikki... osatkin maksavat merkkiliikkeessä liki 2000, töiden hintaa en edes kysynyt,tarvikkeita ei saa eikä käytettyjä mistään.. nyt on pakko jättää muuten toimiva auto pihalle ruostumaan.. tai paalata romuksi.
On sitten viimeinen liuku-ovinen citroen tai pösö jonka ostan. - Anonyymi
Mie hankin Berlingon, ku Partnerin perä kyykkäs, tuli evullisemmaksi ostaa Citikka tilalle. Pelkkää plussaa. Vikoja: katossa oleva puhallin ei toimi. Vinkkejä pliis. Myöskään vakionopeuden säätö ei herää henkiin, mikälie. Mutta pakuna aivan loisto peli, se on raksamiehen heleppo pakata, ku seinät aukee jokapuolelta. Vm 2004, 2.0 HDI. Mittarissa 345000 ja rullaa. 5tkm kulutusseuranta: 6.74/100km. Kyl mie piän
- Anonyymi
Mökkinaapurin kokemus uudehkosta diesel-koneisesta Berlingosta:
Jäi tielle, piti tilata hinausauto. EUR 6 vaatimusten mukaan on päästöt saatu alas jollain ureatempulla. On kuulemma 17 litran säiliö. Moottorin ohjausyksikkö varoitti jotain urea-säiliöstä. En kysynyt, loppuiko ajo siihen, vai eikö kuski uskaltanut ajaa tuolla virheilmoituksella. Nyt se on korjattu.
https://hinausautokeskus.fi/paastonormit-lisaavat-teknisia-haasteita/ - Anonyymi
Itselläni ollut diesel Berlingo 2010 loppuvuodesta käyttöön otettu. Uusi auto oli siis mulle. Mittarissa tällä hetkellä 250000 km ja vielä jaksaa hyvin puksuttaa. Normit huollot. Koiranluita mennut muutama ja raidepääntankoja, ilmastoinnin moottorin vaihdoin viime vuonna ja ilmastoinnin kennot. Nyt hiukan alkaa tulla ruostetta oven helmaan. Mitään muuta vikaa ei ole ollut koko aikana, tilat hyvät ja lasten kanssa liukuovet ihan huiput. Takatila ihan isoille koirille ja mulla oli ihan hyvä varustelutasokin. Webastoa ei ole, se olis joissakin tilanteissa aamulähdöissä ihan huippua ja sen seuraavaan autoon hankin kyllä. Autolla vedetty paljon hevostraikkua ja hyvin jaksaa vääntään. En vaihtaisi enää toiseen autoon. Seuravakin tulee olemaan Berlingo! Hinta-laatusuhde sen verran hyvin kohdillaan.
- Anonyymi
Onko tietoa miten miten Berlingosta (vm-98) saa jousipaketin irti (edestä)..ei saanut alapään "pitopulttia" irti??Tai onko Berlingo ryhmiä?Diesel 1.9 ,ajettu 600000km ja pelittää.
- Anonyymi
Berlingo v.2014, 1,6 l Dieselautomaatti ajettu 215t km.. Ongelmia: Koneen tehot putosi niin että max. 100km/h. Syynä moottorin tuulettime ja ohjausreleen vika.
Teho loppui, konevika hälytys,luistonesto hälyytys, gear fault päällä. Käynnistyi kun virran sammutti, tehot palautui mutta moottorivika hälyytys jäi päälle, vikadiaknoosi, sähköisen kaasupolkimen asentoanturissa kuollut kohta. Meni kaasupoljin vaihtoon.- Anonyymi
Paljonko makso kaasupoljin ja vaihto...mulla voi olla edessä sama juttu...puhui merkkikorjaamossa aivan mahdottomia..pelkkä poljin 500e
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581321Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207990Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18986Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42889
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875