Tekstiilien kierrätys

Anonyymi-ap

Olen onnistunut hankkimaan kestäviä arkivaatteita, mutta nekin tulevat ajastaan loppuun.
En seuraa muotia niimpä vaatteeni ovat päivittäisessä käytössä 10...15 vuotta.

Olen huolissani kasvavista vaatejätekasoista.
Sen vuoksi olen päätynut polttamaan kaikki käytöstä poistamani risat vaatteet.
Lämmityskattilassa niistä tulee energiaa, eivätkä ne jää saastuttamaan ympäristöä.

20

332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuleen menee toistaisekssi suuri osa kerätyistäkin kun lajittelu ja koneet ei toimi vielä tarpeeksi tehokkaasti. Kierrätyskuidulla olisi kuitenkin paljon menekkiä.

      • Anonyymi

        Mieluummin poltan vaatteeni kuin annan valehyväntekeväisyysjärjestölle UFFAfaalle.
        UFFAfaa toimittaa kyllä ilmaiset vaatteet myyntiin, mutta kevoton tavara menee kehitysmaihin jätteeksi. Voitot menevät UFFAfaan säätiön jäsenille.

        UFFAFAA aiheuttaa miljoonien tonnien jäeongelman dumppaamalla rätit afrikan maihin,
        Sama koskee halpamuotikauppoja LINDEX, H&M, Boots sekä muut nettimuotikaupat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieluummin poltan vaatteeni kuin annan valehyväntekeväisyysjärjestölle UFFAfaalle.
        UFFAfaa toimittaa kyllä ilmaiset vaatteet myyntiin, mutta kevoton tavara menee kehitysmaihin jätteeksi. Voitot menevät UFFAfaan säätiön jäsenille.

        UFFAFAA aiheuttaa miljoonien tonnien jäeongelman dumppaamalla rätit afrikan maihin,
        Sama koskee halpamuotikauppoja LINDEX, H&M, Boots sekä muut nettimuotikaupat.

        Kierrätysvaatteiden keräys on eri asia kuin UFF ja sielläkin parhaita tarjotaan ensin myyntiin edullisesti kilohinnalla, kannattaa käydä katsomassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kierrätysvaatteiden keräys on eri asia kuin UFF ja sielläkin parhaita tarjotaan ensin myyntiin edullisesti kilohinnalla, kannattaa käydä katsomassa.

        Kyllä niissä astioissa vaan lukee UFFaffaa, kato tarkemmin.
        Siinä olet oikeassa että UFFafaa myy kelvolliset ja käärii voitot taskuihinsa.
        Paljonko tuli voittoa ku ilman sai ja myyntiin pisti?
        Jotka ei mene myyntiin dumpataan afrikkaanna jätteeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä niissä astioissa vaan lukee UFFaffaa, kato tarkemmin.
        Siinä olet oikeassa että UFFafaa myy kelvolliset ja käärii voitot taskuihinsa.
        Paljonko tuli voittoa ku ilman sai ja myyntiin pisti?
        Jotka ei mene myyntiin dumpataan afrikkaanna jätteeksi.

        On niitä muitakin tahoja jotka myy ja muuten kierrättää käytettyjä vaatteita kuin UFF. Ja tietenkin voi itsekin myydä käytetyt vaatteet kirpputorilla.

        Ja edelleen, UFF on eri asia kuin kierrätys. Nuo astiat ei ole ainoa paikka minne vaatteita voi viedä. Vain idiootti kuvittelee UFF:n olevan ainoa taho joka vaatteita kerää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On niitä muitakin tahoja jotka myy ja muuten kierrättää käytettyjä vaatteita kuin UFF. Ja tietenkin voi itsekin myydä käytetyt vaatteet kirpputorilla.

        Ja edelleen, UFF on eri asia kuin kierrätys. Nuo astiat ei ole ainoa paikka minne vaatteita voi viedä. Vain idiootti kuvittelee UFF:n olevan ainoa taho joka vaatteita kerää.

        Lisään... Ja myös Punainen risti ja Pelastusarmeija kerää vaatteita. Ja myös eläinsuojeluyhdistykset ottavat vastaan esimerkiksi lakanoita ja pyyhkeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On niitä muitakin tahoja jotka myy ja muuten kierrättää käytettyjä vaatteita kuin UFF. Ja tietenkin voi itsekin myydä käytetyt vaatteet kirpputorilla.

        Ja edelleen, UFF on eri asia kuin kierrätys. Nuo astiat ei ole ainoa paikka minne vaatteita voi viedä. Vain idiootti kuvittelee UFF:n olevan ainoa taho joka vaatteita kerää.

        Eikö sinulla ole lukutaitoa? Mene ny jumaliste ja kato mitä niissä riepulootissa lukee ja jos oikein onnekas olet ja sattuu tyhjennys samaan aikaan, niin kato mitä siinä autossa lukee.

        Kun jankkaat, niin MINKÄ MUUN TAHON LAATIKOITA ON? Minä olen nähnyt vain UFF elu uumfäf.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sinulla ole lukutaitoa? Mene ny jumaliste ja kato mitä niissä riepulootissa lukee ja jos oikein onnekas olet ja sattuu tyhjennys samaan aikaan, niin kato mitä siinä autossa lukee.

        Kun jankkaat, niin MINKÄ MUUN TAHON LAATIKOITA ON? Minä olen nähnyt vain UFF elu uumfäf.

        Sinun pitää olla vain oikeassa paikassa, Punaisen ristin ja Pelastusarmeijan astioitakin on muutamassa paikassa. Lisäksi useimpiin paikkoihin pitää itse viedä nuo vaatteet eikä heillä ole noilla asemilla astioita. En voi mitään sille, että olet laiska, etkä viitsi ottaa asioista selvää. Vaatteita voi viedä muuallekin kuin Sortti-asemille. Suuri osa myykin vaatteita käytettynä itse.

        Lisäksi UFF ei ole varsinaisesti edes vaatteiden kierrättäjä, jopa astiassa lukee, että UDD haluaa vain ehjiä vaatteita. UFF myy ja lahjoittaa vaatteita, ei kierrätä.

        Esimerkiksi mainitsemani eläinsuojeluyhdistykset ottavat vastaan lakanoita ja vastaavia, mutta ei heillä ole laatikoita noilla asemilla. Ne pitää viedä heidän tiloihinsa suoraan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sinulla ole lukutaitoa? Mene ny jumaliste ja kato mitä niissä riepulootissa lukee ja jos oikein onnekas olet ja sattuu tyhjennys samaan aikaan, niin kato mitä siinä autossa lukee.

        Kun jankkaat, niin MINKÄ MUUN TAHON LAATIKOITA ON? Minä olen nähnyt vain UFF elu uumfäf.

        https://www.stjm.fi/uutiset/tekstiilijatteen-erilliskerays-alkaa-suomessa-1-1-2023-velvollisuudet-koskevat-myos-yrityksia/

        Lue tuosta, eri kaupungeissa on eri tahojen järjestämää kierrätystä, hakukoneella löydät keräyspisteitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun pitää olla vain oikeassa paikassa, Punaisen ristin ja Pelastusarmeijan astioitakin on muutamassa paikassa. Lisäksi useimpiin paikkoihin pitää itse viedä nuo vaatteet eikä heillä ole noilla asemilla astioita. En voi mitään sille, että olet laiska, etkä viitsi ottaa asioista selvää. Vaatteita voi viedä muuallekin kuin Sortti-asemille. Suuri osa myykin vaatteita käytettynä itse.

        Lisäksi UFF ei ole varsinaisesti edes vaatteiden kierrättäjä, jopa astiassa lukee, että UDD haluaa vain ehjiä vaatteita. UFF myy ja lahjoittaa vaatteita, ei kierrätä.

        Esimerkiksi mainitsemani eläinsuojeluyhdistykset ottavat vastaan lakanoita ja vastaavia, mutta ei heillä ole laatikoita noilla asemilla. Ne pitää viedä heidän tiloihinsa suoraan.

        En kyllä lähe kiertään kauppojen pihoja rättien kierrätyksen takia.
        En ole nähnyt muita keräyslaatikoita kuin UFFAFAA.
        Tänään meni polttoon kahet varmarit ja yks toppatakki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kyllä lähe kiertään kauppojen pihoja rättien kierrätyksen takia.
        En ole nähnyt muita keräyslaatikoita kuin UFFAFAA.
        Tänään meni polttoon kahet varmarit ja yks toppatakki.

        Hyvin piilotettu kirpputorilla vaikka pitäisi olla, no kaipa ne UFFiltakin menee kierrätykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun pitää olla vain oikeassa paikassa, Punaisen ristin ja Pelastusarmeijan astioitakin on muutamassa paikassa. Lisäksi useimpiin paikkoihin pitää itse viedä nuo vaatteet eikä heillä ole noilla asemilla astioita. En voi mitään sille, että olet laiska, etkä viitsi ottaa asioista selvää. Vaatteita voi viedä muuallekin kuin Sortti-asemille. Suuri osa myykin vaatteita käytettynä itse.

        Lisäksi UFF ei ole varsinaisesti edes vaatteiden kierrättäjä, jopa astiassa lukee, että UDD haluaa vain ehjiä vaatteita. UFF myy ja lahjoittaa vaatteita, ei kierrätä.

        Esimerkiksi mainitsemani eläinsuojeluyhdistykset ottavat vastaan lakanoita ja vastaavia, mutta ei heillä ole laatikoita noilla asemilla. Ne pitää viedä heidän tiloihinsa suoraan.

        UFFFAA lahjoittaa vaatteeet joita se ei vo myydä. Siis jätteen.
        Välttyy siten jätemaksuilta ja kerää rahat käyttöön kelpaavista vaatteista.
        Rahat menevä säätiön toijoiden tilille lyhentämättöminä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        UFFFAA lahjoittaa vaatteeet joita se ei vo myydä. Siis jätteen.
        Välttyy siten jätemaksuilta ja kerää rahat käyttöön kelpaavista vaatteista.
        Rahat menevä säätiön toijoiden tilille lyhentämättöminä.

        Hyvä että kierrättää, kuiduksi kelpaavat pitääkin lahjoittaa, onneksi eivät vie enää Afrikkaan jätteeksi?


      • Anonyymi

        😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

        💋 ­­N­­y­m­­­f­o­­­m­­a­a­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18058855i

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Milloin vaate teollisuus alkaa tuottaa kunnon vaatetta.Naisten alusvaatteet ellei niitä muuten keinolanka ompelulla saa pilattua niin viimeistään rautalanka pitsit saumojen päälle.Repivät ja hiertävät ihon rikki.Olisivat edes aidosta pehmeästä langasta ei sitä ongen siima lankaa ei kenenkään iho kestä.Pers sumoihin kovat tikkaukset samoin.
      Kolitsi housuin kaulukset kymmenen senttiä leveät ja tikattu vaijerilla jotan kumike solaa.
      Voi helkutti.Tiedän,etten ole ainoa.Miksi alusvaatteet ja päälyshousujen saumat on tuohon harakiri lankaan ja levikkeisiin tehty.Ommelkaa edes ulkopuolelle vaatetta.Nahka punoittaa rikki pienimmästäkin kosketuksesta.Ai et pitää olla halpaa.Pakkoko on kiinasta tuoda tai ompeluttaa halpa maissa.Vilä leveää liivien alareuna aivan kuristumaan rintakehän saa.Leikkele saksilla auki.Kohta heitä tuleen koko paska.

    • Anonyymi

      Loppuun kuluneiden vaatteiden paikka ei ole kierrätyksessä vaan sekajätteessä tai omassa polttouunissa

      • Anonyymi

        Hajalliset puhtaat ja värjäytyneetkiin vaatteet kelpaa hyvin kierrätykseen, nehän hajoitetaan kuitumöyhöksi joka tapauksessa.


    • Anonyymi

      On hyvin ilmastoystävällistä kun näistä vaatekeräyssäiliöistä tyhjennyksen tekee kuorma-autot, kaikilla yhtiöillä omansa, ja pakokaasupilvet vain pöllähtävät asuinalueiden vieressä. Osa vaatteista päätyy Afrikkaan kirppareille kuljetuksien kautta, kun Yle MOT jokin aika sitten kertoi. Jotenkin kaksinaamaista sumutusta tässäkin.

      • Anonyymi

        Vähemmän saastuttaa kuin uusien kuitujen valmistus ja pian kaikki autot toimii sähköllä. Tuskinpa enää paljon Afrikkaan menee. Valitettavasti vaan edelleenkään kaiki kerättyjä vaatteita ei ehditä käsittelemään vaan osa poltetaan joka tapauksessa, samahan se oli alussa muovilla ja varmaan osa poltetaan nytkin. Parempi sekin kuin kaatopaikoilla tai luonnossa.


    • Anonyymi

      Hyvä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      7831
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      79
      3876
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1333
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1095
    5. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      57
      1042
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1017
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      124
      839
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      728
    9. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      725
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      40
      689
    Aihe