Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

F-35 lähestyy kohti tasoa, mihin 5 sukupolven hävittäjä tulee kykenemään.

Anonyymi-ap

183

1560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On tosiaan kovaa kamaa ja F-35 on valtava harppaus eteenpäin, yksi amerikkalainen hävittäjälentäjä totesi, että 4 sukupolven hävittäjästä siirtyminen f-35 on kuin siirtyminen lankapuhelimesta nykyaikaiseen kännykkään.

      • Anonyymi

        Venäläiset tutkatko?
        Perinteinen tutkatekniikka on kulkenut tiensä päähän kilpailussa stelth ominaisuuksia vastaan. Efektiivinen maalipinta-ala on saatu F-35 hävittäjissä painetuksi niin lals, ettei maalinetsintätutka tai tulenjohtotutka saa lukitusta

        Jos taas käytetään passiivisia "tutkajärjestelmiä", jotka perustuvat muiden tuottaman sähkömagneettisen säteilyn analysointiin multireceiver menetelmällä, ei kohteen paikkatietoa saada läheskään torjuntaan riittävällä tarkkuudella. Ja kun niitäkään ei vielä kenelläkään ole.

        Mikä mahtaa olla Sinun tietämyksesi tutkatekniikasta? Oletko Sinä nuorena istunut Heikki E. Heinosen jalkain juuressa imemässä tutkatekniikan perusteita kuin äidinmaitoa? Niistä vuosista on aikaa, mutta on myös ollut aikaa perehtyä hyppytaajuuksiin, multitracking tekniikkaan ja stelth tekniikan kehittymiseen.


      • Anonyymi

        Tiltut hokevat aina samaa vuodesta vuoteen venäläisten tutkien muka kehittymisestä, ja siihen se hokema aina jääkin.


      • Anonyymi

        Niinpä. Lankapuhelin toinii aina, kännykkä bugaa tuon tuosta.


      • Anonyymi

        Syntax error.


      • Anonyymi

        Pitää lähteä tunnistuslennoille, kun lintuja ei ole ilmassa.


    • Anonyymi

      EIKÖ F-35 PÄRJÄÄ SUHOILLE

      https://www.talouselama.fi/uutiset/te/c6097846-47d6-48b4-ae04-ca6c0b0ead7f?ref=ampparit:fd9c

      asiantuntijoiden mukaan Puolan ilmavoimat kaipaa kykyä toimia venäläisiä Suhoi Su-34 -rynnäkköpommittajia sekä Su-35-monitoimihävittäjiä vastaan, toisin sanoen dedikoituja ilmaherruushävittäjiä.

      ”Realistisesti ajateltuna markkinoilla on vain kaksi vaihtoehtoa”:Nämä olisivat Eurofighter Typhoon, sekä viiden vuosikymmenen taipaleen tehneen F-15:n uusin versio Boeing F-15EX Eagle II.

    • Anonyymi

      Käsittääkseni Kiina on Venäjän naapuri ja tarvitsee lisää viljelysmaata.

      J-20, sinulle joka tarvitset lisää viljelysmaata.

      • Anonyymi

        Ei mitään ongelmaa. Molemminpuolinen hyöty, kun viljelysmaata vuokrataan sitä tarvitsevalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään ongelmaa. Molemminpuolinen hyöty, kun viljelysmaata vuokrataan sitä tarvitsevalle.

        Paitsi sitten kun kaveri alkaa kiristämään.


    • Anonyymi

      Vasta 1000 F-35 konetta tehty.

      Kuis SU-57 jakselee?

    • Anonyymi

      Suomen hornetit olivat jo ylivertaisia ryssän ritsoihin nähden ja kuilu vaan levenee kun F-35 koneet saapuvat.

      Venäjäkö suurvalta?

    • Anonyymi

      Heittoistuimen käyttö voi kääntää lentäjän niskat nurin.
      Kone vaatii toisinaan pitkää buuttailua että lähtisi käyntiin (onkohan siinä windows?).
      Weapon bayn tärinä on liian voimakasta amraam -ohjuksille.
      Tykki ampuu mihin sattuu.
      Koneella ei voi lentää ukonilmalla.
      Kiitoradan pituusvaatimus posketon.
      Lentotunti maksaa järkyttävän paljon verraten esim Gripen.
      Ym, ym...

      F-35 II on poliittinen projekti, jonka tarkoitus on imuroida aseteollisuudelle ja poliitikoille rahaa. Jopa Rafale olisi ollut parempi valinta, Gripenistä puhumattakaan.

      • Voi voi kun tiltua harmittaa, että Suomi valitsi F-35:t seuraaviksi hävittäjikseen.


    • Anonyymi

      Venäjä olisi halunnut Suomeen Gripenit. Jos F-35 on niin mahottoman huono, mikseivät Tuomioja ja kumpp. halunneet sitä?

    • Anonyymi

      Ihanaa, muistan aina tiltut: Suomi ei osta F-35 hävittäjää eikä mene NATOon!

      • Anonyymi

        "Ei ikinä, ei ikinä, ei ikinä ..."

        Noin ruikutti tiltu epätoivoista valitusvirttään viikko ja kuukausi tolkulla. Huvittava ränkyttäjä tiesi kai että jäsenyys tulee, mutta jatkoi typerää jankutusta. Lieneekö samainen tiltuloinen nyt "åålantipellen" roolissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei ikinä, ei ikinä, ei ikinä ..."

        Noin ruikutti tiltu epätoivoista valitusvirttään viikko ja kuukausi tolkulla. Huvittava ränkyttäjä tiesi kai että jäsenyys tulee, mutta jatkoi typerää jankutusta. Lieneekö samainen tiltuloinen nyt "åålantipellen" roolissa.

        Sama paskiainen se on, joka ei edelleenkään suostu ymmärtämään sitä tosiasiaa, että anonyymiteettinsä palstalla, ei sitä suojele, millään lailla. :-)


    • Anonyymi

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/38d387ac-5b3d-4f99-b593-d6b582ab5d0c?ref=ampparit:f6cc
      ✈️💣
      F-35A tekee Yhdysvaltain Nato-kumppaneiden ydinaseista taas uskottavan pelotteen.

      Neljännen sukupolven hävittäjäkoneilla kuten ydinaseiden käyttö Venäjää vastaan vaatisi ”seitsemää perättäistä ihmettä”.

      F-35:n häiveominaisuudet tekevät Venäjän ilmapuolustuksen penetroimisen helpommaksi – jo Persianlahden sodassa vuonna 1991 ensimmäinen häivekone F-117 Nighthawk kykeni suorittamaan pommitustehtäviä ilman saattajia.

      Yksin häive ei nykyisessä maailmassa riitä, vaan myös F-35:n elektroniikan kyky itsenäisesti havaita, paikallistaa ja tarvittaessa häiritä vihollisen tutkajärjestelmiä parantaa koneen selviytymiskykyä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Koska venäjän sivukylät saa viemärit? Ulkohyysissä paskotaan vielä 2023. Ja halutaan 6 sukupolven hävittäjiä.

    • Anonyymi

      Se tärkein asia on että F-35 näkee vihollisen ennen kuin vihollinen sen.

      Se että mig/su lyö jälkipolttimet päälle ei auta kuin F-35 koneen tutkaa. Pakenemaan ei Nekkulandian kone enää ehdi......F-35 näkee idän vihollisen aina ensin ....

      Heittoistuimella voi Igor ehtiä pelastautumaan kun järjestelmä havaitsee ohjuksen mutta nekin on viime aikoina toimineet joko yllättäen vahingossa tai sitten muuten vaan ei nalli pala eli ns. pjuuttinit käy.

      Kolme lentäjää kuoli, kun venäläisen Tu-22-pommittajan heittoistuimet laukesivat yllättäen lentoonlähtöön valmistautuessa lienee hyvä esimerkki.

    • Anonyymi

      https://ts2.space/fi/f-35n-moottoriteknologiaa-paivitetaan-uuden-moottorin-kehityksen-myota/#gsc.tab=0
      ✈️
      Tämä kehitys lupaa parantaa hävittäjäkoneen suorituskykyä, ylläpidettävyyttä ja operatiivista joustavuutta sekä Yhdysvalloissa että liittoutuneiden ilmavoimien käytössä.

      Ehdotetussa moottorissa on sopeutuva sykli -teknologia, joka mahdollistaa muuttuvan ilmavirran optimoinnin eri lentorežiimien aikana. Tämä tarkoittaa lisääntynyttä työntövoimaa ja polttoainetehokkuutta, mikä antaa F-35:lle pidemmän toimintasäteen ja parannetun kiihtyvyyden.

      Päivitys ei koske pelkästään raakaa voimaa, vaan sillä on myös strategisia etuja. Uuden moottorin ansiosta F-35-koneet voivat olla ilmassa pidempään ja reagoida nopeammin uhkiin, mikä on kriittinen tekijä ilmatilan ylivoiman ylläpitämisessä.

      Lisäksi moottorin parannetut termisen hallinnan kyvyt tekevät ilma-aluksesta huomaamattomamman kontrolloimalla paremmin lämpöjälkiä🛩

      • Anonyymi

        https://ts2.space/fi/uusi-tarkastelu-f-35n-yhdenmoottorinen-suunnittelu-ja-sen-merkitys-modernille-sodankaynnille/#gsc.tab=0

        F-35:ssä käytetään Pratt & Whitney F135 -moottoria, joka on edistyksellinen turboviestimoottori. Moottori pystyy tuottamaan yli 40 000 kiloa työntövoimaa. Tämä mahdollistaa lentokoneen saavuttavan nopeuden jopa Mach 1.6 ja tarjoaa tarvittavan voiman pystysuoraan nousuun ja laskeutumiseen (VTOL) F-35B-variantissa. Päätös varustaa F-35 yhdellä moottorilla tehtiin tarpeesta tasapainottaa suorituskykyä, painoa ja kustannuksia.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tuo yllä oleva mantra, ei huomioi sitä, että tämä stealth teknologia on tällä hetkellä jo noin 40 v vanha. Tämä tarkoittaa sitä, että eri tahoilla on ollut ylirunsaasti aikaa kehittää siihen sopivat vastakeinot. Näitä ovat L- aallonpituudella toimivat perinteisellä tavalla toimivat tutkat , sekä ns. passiivitutkat, jotka perustuvat säteilyssä tapahtuviin muutoksiin.
      Näitä eri aaltopituuksilla toimivia tutkia, jotka näkevät nämä häiveteknologiaa (Stealth) käyttävät lentolaitteet, on jo vuosikymmeniä käytetty niin eri maiden ilmavalvontaan kuin maalinosoitukseen, sekä lentokoneissa.
      Uusimmissa jo palvelukäytössä olevissa Venäläisissä lentokoneissa on tätä tarkoitusta varten, sekä X-, että L- alueen tutkat. Joista jälkimmäinen on juuri tarkoitettu näkemään nämä häivekoneet "tavallisen" tutkan tavoin.
      Joten, kun on kyseessä joku suurempi suurvalta, niin tämä häiveteknologia ei ole sitä vastaan kovinkaan tehokas. Jotain bananitasasvaltoja vastaa se voi viellä tehota.
      Toisaalta juuri tämä häiveteknologian lähtökohtaisuus F-35 suunnittelussa on tehnyt koneesta "kampuran", koska sen aerodynamiikkaa on uhrattu, tämän häiveominaisuuden saavuttamiseksi. Lisäksi kun yhdestä rungosta on yritetty tehdä kolmeen eri tarkoitukseen sopivaa konetta (A - ilmav., B- merijälkaväelle ja C- laivastolle) tämä on aiheuttanut sellaisia kompromisseja, jotka eivät ole parantaneet sen suorituskykyä. Lisäksi sen todella pienet sisäiset asekuilut mahdollistavat vain neljä (4) sisäistä ripustusta, joiden tulee olla varsin pieniä, mahtuakseen näihin kahteen pieneen asekuiluun.
      F-35 on todella epäonnistunut kone jonka huono nopeus tekee siitä "istuvan ankan" , kun sen vastustaja voi huomattavasti suuremman nopeutensa turvin valita sille sotiva hyökkäyshetki omilla pitkän matkan ilmasta-ilmaan ohjuksilla, joita F-35 ei lisäksi pääse karkuun hitaan nopeutensa takia.
      Ainoa F-35 vahva puoli on sen tilannetietoisuutta ylläpitävät viestivälineet.

    • Anonyymi

      F-35 ainoa vahva puoli on että se pudottaa kaikki venäläiset vastustajat.

      Eikä niillä ole mitään mahdollisuutta. Näkeehän sen jo siitä kun harjoituksissa se pesee kaikki NATOn uudet koneet.

      Vain tiltu voi kuvitella että Venäjän ritsoilla olisi mitään mahdollisuutta.

    • Anonyymi

      Kerroppas se hieman asiapohjaisemmin!

    • Anonyymi

      Asiapohjaisemmin!, outo ilmaus suomalaiselta.....

      F-35 OLI LYÖMÄTÖN: RED FLAG -ENSIKERTALAINEN PUDOTTI NELJÄ VIHOLLISKONETTA YHDELLÄ LENNOLLA

      Lockheed-Martin-yhtiön valmistama F-35-häivehävittäjä teki selvää jälkeä edellisissä Red Flag -ilmasotaharjoituksissa, joissa kone päihitti vastustajiaan laskentatavasta riippuen 15-1- tai jopa 20-1-suhteella. Eli F-35-koneilla pudotettiin jopa 20 vastustajan konetta jokaista alasammuttua F-35-konetta kohden. Uusimmassa Red Flag -harjoituksessa tahti oli kaikesta päätellen vähintään samaa luokkaa ja paikoitellen F-35-koneilla suoritettiin varsinaisia ihmeellisyyksiä.


      https://siivet.fi/ajankohtaista/f-35-oli-lyomaton-red-flag-ensikertalainen-pudotti-nelja-viholliskonetta-yhdella-lennolla/

      Red flag harjoituksia parempaa kuvaa et saa koneen suorituskyvyistä. Kymmeniä vuosia tehty eri koneiden kanssa.

      Vaatimattomasti 50 vuoden ajan 3 kertaa vuodessa.

    • Anonyymi

      ONNEKSI MEILLÄ ON HORNETIT✈️

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/8ed4df60-5afe-42db-a6fd-ea8ebafcb678?ref=ampparit:0cdf
      🛩
      väliaikaisella TR-3-versiolla varustettuja F-35-koneyksilöitä voitaisiin toimittaa tehtaalta asiakkaalle. TR-3:n päivitysongelmat ovat johtaneet tilanteeseen, jossa muuten valmiit koneyksilöt odottavat tehtaalla uutta tekniikkaa.

      Alun perin TR-3:n piti olla valmiina huhtikuussa, mutta uusimpien arvioiden mukaan aikaa voi mennä vuoden 2024 kesäkuulle.

    • Anonyymi

      https://ts2.space/fi/onko-f-35-lla-automaattiohjaus/#gsc.tab=0
      ✈️
      Onko F-35 täysin autonominen?

      Ei, F-35 ei ole täysin autonominen lentokone. Vaikka sillä on automaattiohjausjärjestelmä, se edellyttää edelleen taitavan lentäjän toimintaa ja tärkeitä päätöksiä. Automaattiohjausjärjestelmä on suunniteltu avustamaan lentäjää ja vähentämään heidän työmääräänsä, mutta se ei korvaa tarvetta ihmisen ohjaukselle ja päätöksenteolle.

      Yhteenvetona voidaan todeta, että F-35 on varustettu automaattiohjausjärjestelmällä, joka parantaa sen kykyjä ja tarjoaa lentäjälle lisätukea tietyissä lennon vaiheissa. On kuitenkin tärkeää huomata, että F-35 ei ole täysin autonominen lentokone ja se luottaa edelleen taitoisen lentäjän asiantuntemukseen ja päätöksentekoon.🛩

    • Anonyymi

      https://ts2.space/fi/united-statesin-ilmavoimat-vahvistivat-f-35-havittajan-taistelukykya-integroimalla-agm-88-ohjuksen-sen-asevalikoimaan/#gsc.tab=0
      ✈️🚀
      USA:n ilmavoimat vahvistivat F-35-hävittäjän taistelukykyä integroimalla AGM-88-ohjuksen sen asevalikoimaan.
      AGM-88 HARM on taktinen ilma-maahan ohjus, joka on suunniteltu vihollisen ilma-asepuolustusjärjestelmien tutkiin perustuvien komponenttien löytämiseen ja tuhoamiseen. AGM-88 ohjautuu näiden järjestelmien elektronisten lähetysten perusteella ja mitätöi uhkat luoden tilaa liittoutuneiden ilmatoimille.

      AGM-88:n integrointi F-35:n aseistukseen on strateginen siirto, joka vahvistaa hävittäjän roolia vihollisen ilma-asepuolustuksen tukahduttamisessa. Lentäjät voivat nyt tehokkaammin tukahduttaa maakohteisiin sijoitettuja ilma-asepuolustuksia, mikä lisää F-35:n ja muiden liittoutuneiden lentokoneiden turvallisuutta ja onnistumisprosenttia.

    • Anonyymi

      USA pystyy lopettamaan vanhentuvan F-22:n käytön. F-35 pystyy hoitamaan sen tehtävät. F-35:n toimintasäde on suurempi, pystyy toimimaan lentotukialuksilta ja ennen kaikkea siihen saa modernit ilmasta-ilmaan -ohjukset. Lisäksi F-35:n tutka on modernimpi.

      • Anonyymi

        USAn on pakko lopettaa F22:lla operointi käytännön syistä.
        Sen lentotunnin hinta on yli 50 tUSD. Sillä ei ole vara lentää.
        Vielä suurempi syy on varaosien puute eikä uusia voida edes tehdä, sillä LM on muuttanut työkalut F35:n osien valmistukseen sopiviksi.
        Kymmeniä F22-koneita on kannibalisoitu varaosien saamiseksi.

        Jostain syystä USAn ilmavoimat on tilannut vanhoja konetyyppejä lisää ja US Navy luokittelee F35:n alisoonisksi tiedustelukoneeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        USAn on pakko lopettaa F22:lla operointi käytännön syistä.
        Sen lentotunnin hinta on yli 50 tUSD. Sillä ei ole vara lentää.
        Vielä suurempi syy on varaosien puute eikä uusia voida edes tehdä, sillä LM on muuttanut työkalut F35:n osien valmistukseen sopiviksi.
        Kymmeniä F22-koneita on kannibalisoitu varaosien saamiseksi.

        Jostain syystä USAn ilmavoimat on tilannut vanhoja konetyyppejä lisää ja US Navy luokittelee F35:n alisoonisksi tiedustelukoneeksi.

        22:n syö nopeammin polttoaineensa ja ohjus-/pommikantokuorma rajatumpi kuin 35:n. Vaikka omalla tavallaan ja oikein käytettynä oikeassa paikassa toki hyvä on 22:kin.


    • Anonyymi

      F-35 on hävittäjätutkassa näkymätön, ääntä nopeampj monitoimihävittäjä. Pystyy toimimaan maantietukikohdissa.

    • Anonyymi

      Ohjus joutuu loppuvaiheesa ohjautumaan oman pienen tutkansa avulla? Niinpä niin, venäjän ohjus ei löydä F35 konetta mistään. Lännen jammer järjestelmät ja ilmataistelutaktiikat ovat kovasti edellä venäläisiä. Samoin lentäjien kokemus ja harjoittelu on moninkertaista. Kovasti joutuisi nenäjän poika hyppäämään jos vain henki siihen asti pihisisi.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      https://ts2.space/fi/mika-taho-rakentaa-f-35n-moottorin/

      ✈️
      F135-moottori on huippuluokan työntövoiman ja tehokkuuden moottorijärjestelmä. Se on kaksisuihkumoottori, jossa on afterburner-järjestelmä, joka tarjoaa F-35:lle tarvittavan voiman saavuttaa äänen ylittäviä nopeuksia ja suorittaa monimutkaisia manööverejä.

      Moottorissa hyödynnetään kehittyneitä tekniikoita, kuten kolmeportaista puhallinta, kuusivaiheista korkeapaineruuvia ja afterburner-järjestelmää, jotta suorituskykyä voitaisiin maksimoida polttoaineen kulutuksen minimoimiseksi.

      A: F135-moottori voi tuottaa jopa 43 000 paunaa työntövoimaa, riippuen variantista.

      Pratt & Whitney jatkaa jatkuvasti F135-moottorin parantamista. Yritys kehittää parannettua versiota, jota kutsutaan nimellä F135 Growth Option 1.0, joka tarjoaa lisääntynyttä voimaa ja tehokkuutta.🛩

      • Anonyymi

        https://ts2.space/fi/miksi-f-35-sen-sijaan-etta-f-22/#gsc.tab=0
        ✈️
        Yksi tärkeimmistä syistä, miksi F-35 on suositumpi kuin F-22, on sen monipuolisuus. Vaikka F-22/ Raptor, on poikkeuksellinen ilmaherruushävittäjä, se ei kykene suorittamaan maahyökkäystehtäviä yhtä tehokkaasti. F-35 voi saumattomasti siirtyä ilmasta ilmaan ja ilmasta maahan operaatioihin, mikä tekee siitä monipuolisemman vaihtoehdon modernissa sodankäynnissä.

        Toinen ratkaiseva tekijä on kustannus. F-35-ohjelma on kehitetty keskittyen kohtuuhintaisuuteen ja kansainväliseen yhteistyöhön. Jakamalla kustannukset useiden kumppanimaiden kesken, kunkin lentokoneen yksikköhinta on merkittävästi alentunut. Tämä tekee F-35:stä taloudellisesti kannattavamman vaihtoehdon maille, jotka haluavat päivittää ilmavoimiaan.🛩


    • Anonyymi

      https://ts2.space/fi/su-57-ja-f-35-lentokoneiden-hintakilpailu/#gsc.tab=0
      ✈️
      F-35:n korkeampi hinta johtuu sen kehittyneestä teknologiasta, laajasta testaus- ja kehitysohjelmasta sekä Yhdysvaltain puolustushankintojen hinnan läpinäkyvyydestä.

      Su-57, Venäjän ensimmäinen näkymätön lentokone, markkinoidaan noin 40–50 miljoonan dollarin hintalapulla per yksikkö. Tämä luku kuitenkin hämärtyy venäläisen puolustusbudjetin tyypillisen läpinäkymättömyyden varjossa eikä välttämättä kuvasta todellista kustannusta, kun tutkimus ja kehittäminen, tuotanto ja mahdolliset vientirajoitukset otetaan huomioon.🛩

    • Anonyymi

      Noi koneet on turhia sellaista maata vastaan jolla on alkeellisintakin ilmatorjuntakalustoa.

      Ainoa missä ne ovat toimineet on hyökkäykset aseettomia siviilejä vastaan kehitysmaissa. Sama koskee muitakin konemalleja.

    • Anonyymi

      https://ts2.space/fi/uudistunut-block-4-f-35-teknologiaa-uusille-tasoille/#gsc.tab=0
      ✈️
      Block 4 -päivitys käsittää joukon parannuksia, kuten kehittyneitä aseita, päivitettyä avioniikkaa, edistyneitä elektronisen sodankäynnin järjestelmiä sekä vahvempia verkottumiskykyjä.

      Elektronisen sodankäynnin järjestelmiä: Järjestelmiä, jotka on suunniteltu havaitsemaan, tulkitsemaan, hallitsemaan tai häiritsemään elektromagneettistä spektriä, yleensä sotilaallisiin tarkoituksiin.

      Verkottumiskykyä: Koneen kykyä kommunikoida ja jakaa tietoa muiden alusten ja komentokeskusten kanssa, parantaen tilannekuvan hahmottamista ja koordinointia.

      Tarkkuusohjattuja ammuksia: Aseita, jotka voidaan ohjata tai ohjata tarkasti kohteeseen, usein käyttäen GPS- tai laserohjausjärjestelmiä.🛩

    • Anonyymi

      Tiltun ahdistus Suomen lentokonehankinnasta on suorastaan liikuttavaa. Osaltaan vahvistaa näkemystä, että päätös hankkia F-35 oli ehdottoman oikea.

    • Anonyymi

      "TR=TÄYTTÄ ROSKAA""!!!

    • Anonyymi

      https://ts2.space/fi/miksi-f-22-on-parempi-kuin-f-35/#gsc.tab=0

      ✈️F-22 Raptoria on usein ylistetty ylivertaiseksi lentokoneeksi verrattuna F-35:een🛩

      🛩 F-35 on myös piilomainen, mutta sillä ei ole samaa piiloteknologian tasoa kuin F-22:lla.✈️

      ✈️ F-22:n verraton manööveröintikyky erottaa sen F-35:stä. Työntövoiman suuntimisella varustetut moottorit mahdollistavat F-22:lle uskomattomat ilma-akrobatiaa suorittavat manööverit, mikä tekee siitä erittäin ketterän ilmataistelutilanteissa.
      🛩 F-35 on sen sijaan suunniteltu olevan monipuolisempi ja kykenevä suorittamaan laajan valikoiman tehtäviä, mutta se uhraa hieman manööveröintikykyä prosessissa.

      ✈️F-22 ylpeilee vaikuttavalla nopeus- ja korkeuskyvyllään. Se voi saavuttaa Mach 2:n nopeudet ja lentää yli 65 000 jalan korkeudessa, mikä mahdollistaa nopean osallistumisen ja irrottautumisen taistelutilanteista. 🛩F-35, vaikka se on yhä nopea ja kyvykäs, saavuttaa hieman alhaisemmat huippunopeudet ja korkeusrajoitukset.

    • Anonyymi

      Epätoivoinen propaganda tuotteen puolesta, joka on paljastunut täysin kelvottomaksi.

      Suomen on otettava koneet ja tehtävä velkaa, vastaostoista kukaan ei ole edes vihjannut.

    • Anonyymi

      Venäläisten hävittäjien liikehtelemiskyky loppuu kuin seinään jos F-35 on samassa ilmatilassa.

      SU ja MIG ottavat suunnan kohti maata. Pyörien kunnioitettavan näköisiä ilmasolmuja.

    • Anonyymi

      "Suomen🇫🇮 kannattaa pitää Hornetit mahdollisimman pitkään - niissä ei sentään ole lastentauteja"

      Tiltu se jaksaa sekoilla. Horneteissahan tiltun mukaan ei kestänyt selkäranka joka ammattipiireissä tunnetaan nimellä runko....

      Buahahahaaaaaa

    • Anonyymi

      SU-57 ajatteli lopettaa itse itsensä. Lajinsa viimeisenä.

      Su-57 fighter jet caught fire at Novosibirsk Tolmachevo airport in Russia

    • Anonyymi

      https://ts2.space/fi/nimella-fat-amy-tunnettu-f-35-ansaitsee-epavirallisen-lempinimen-lentajien-keskuudessa/#gsc.tab=0
      ✈️
      Sotilasilmailun maailmassa ei ole harvinaista, että lentokoneille annetaan lempinimiä, jotka heijastavat niiden ominaisuuksia tai erikoisuuksia. Lockheed Martinin suunnittelema viidennen sukupolven taistelulentokone F-35 Lightning II on saanut epävirallisen lempinimen ”Fat Amy” osalta lentäjiltä, jotka sitä lentävät. Tämä lempinimi, vaikka se ei ole virallisesti tunnustettu, on saanut kannatusta lentäjien keskuudessa ja viittaa lentokoneen massiivisempaan runkoon verrattuna muihin taistelulentokoneisiin.🛩

    • Anonyymi

      https://ts2.space/fi/kysymykset-f-35n-toimitusketjusta-ja-kiinan-osallisuudesta/#gsc.tab=0
      ✈️
      Suora vastaus siihen, valmistetaanko F-35:n osat Kiinassa, on monitahoinen. Vaikka suurin osa F-35:n komponenteista hankitaan Yhdysvalloista ja muista luotettavista kumppanimaista, ilmailualan globaali luonne tarkoittaa sitä, että jotkut raaka-aineet tai vähemmän kriittiset komponentit voisivat mahdollisesti olla peräisin Kiinasta. On tärkeää tehdä ero osien välillä, jotka hankitaan suoraan Kiinasta ja niiden osien välillä, jotka voivat olla välillisesti yhteydessä Kiinaan raaka-aineiden tai osakomponenttien kautta.🛩

    • Anonyymi

      Venäjä ei NL:n hajoamisen jälkeen ole saanut yhtään uutta hävittäjäkonetta sarjatuotantoon.

    • Anonyymi

      Kyllä se riipii Putinin persettä ja lujaa.

      Diktaattori yritti edistää SU-57 myyntiä vetämällä venäläiset pilottilasit silmille ja istumalla hävittäjän penkillä josta oli varmuuden vuoksi otettu heittoistuimen mekanismi.

      Tiltujen mielestä oli kova juttu.

    • Anonyymi

      Tiltu tekee vain itsensä naurunalaiseksi.

      Mutta se onkin ainoa asia missä tiltu onnistuu joten hän jatkaa sitä hautaan asti.

      Putinia mukaellen, tiltulla on musta vyö epäonnistumisissa.

    • Anonyymi

      ✈️
      Voiko F-35 muuttua täysin näkymättömäksi tutkalle? Valitettavasti ei aivan. Vaikka sen stealth-ominaisuudet pieneentävät merkittävästi sen tutkajälkeä, lentokonetta ei voida tehdä täysin näkymättömäksi. Kehittyneet tutkajärjestelmät voivat silti havaita F-35:n, mutta huomattavasti lyhyemmän etäisyyden päästä kuin ei-stealth-koneet.

      Kompromittoiko F-35:n stealth-suorituskyky sen toimintaa? Stealth-ominaisuudet lisäävät hieman painoa ja monimutkaisuutta, mikä voi vaikuttaa suorituskykyyn. Kuitenkin stealthin strategiset hyödyt selviytymiselle ja tehtävien suorittamiselle voittavat nämä rajoitukset.🛩

      https://ts2.space/fi/salaperainen-taivaan-saalistaja-f-35-lightning-iin-stealth-salaisuudet-paljastuvat/

    • Anonyymi

      https://ts2.space/fi/miten-f-35-lightning-ii-erottuu-modernissa-ilmaisessa-ilmataistelussa/#gsc.tab=0

      Kuinka F-35:n nopeus vastaa nykyaikaisen ilmavoimien oppien vaatimuksia?
      F-35:n nopeus on arvioitu riittäväksi sen tehtäväluettelolle. Nykyaikainen ilmataistelu suosii usein näkymätöntä ja edistyneitä sensoreita raakanopeuden sijaan, sillä kohtaamiset tapahtuvat pitkillä etäisyyksillä ilman visuaalista kontaktia.

      Rajoittaako F-35:n huippunopeus sen tehokkuutta muita supersonisia hävittäjiä vastaan?
      Ei välttämättä. F-35:n suunnittelussa on priorisoitu tasapainoisia kykyjä, kuten näkymättömyyttä ja sensoriteknologiaa, jotka voivat antaa etulyöntiaseman nopeampiin, mutta helposti havaittaviin lentokoneisiin verrattuna.

      Miksi F-35 ei ole yhtä nopea kuin jotkut muut hävittäjät?
      Aivan kuten F-22 ja muihin ilmaherruuteen keskittyviin lentokoneisiin verrattuna, F-35:n kehittyneen näkymättömyyden ja sensorien kyvyt vaativat kompromisseja, jotka johtavat hieman alempaan maksiminopeuteen.

    • Anonyymi

      On hieman vaikeata suorittaa annettu tehtävä jos ei edes pääse lähellekkään sitä. Tästä huolehtivat nopeammat hävittäjäkoneet, jotka nopeutensa ja vähintään yhtä hyvällä ohjusaseistuksella helposti estäävät, hitaan F-35n tulon, lähellekkään kohdetta.
      Nopeuden tarpeen todistaa hyvin se, että F-22 koneen huippunopeus on 2414 km/h ja super cruisingiksi, eri lähteet antavat 1.7 - 1.82M, 1800 - 1963 km/h.
      Juuri F-22 on USAn ilmaherruuden saavuttamiseksi valmistettu hävittäjäkone. Tämän rinnalla F-35 suoritusarvot, sen neljällä (pienellä ) sisäripustimella, ovat todella vaatimattomat.

    • Anonyymi

      F-35 sisään menee 6 puikkoa ja ne ryssän koneet jotka kantavat ulkoisesti kuormaa jäävät kiihdytyksessä ja huippunopeudessa F-35 koneelle mennen tullen.

      Ihan sama myös vaikka F-35 lentää ulkoisilla aseilla niin sillä on etuna jumalaton moottoriteho eli ei siinäkään mitään etua vihollisella.

      Ainoa etu vihollisella on jos lentää ilman aseita niin nopeus on suurempi kuin F-35 koneella.

      • Anonyymi

        Näinhän se on. Ilman aseita se ei edes ole hävittäjäkone, mutta olisihan se Heinäluoman unelma.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tärkeitä ei ole nopeus vaan se että havaitset vihollisen ensin.

      Entisenä Yhdysvaltain ilmavoimien hävittäjälentäjänä Davis valaisee neljännen ja viidennen sukupolven eroa häiveen osalta. Aikoinaan Yhdysvallat testasi viidennen sukupolven F-22-koneen sekä neljännen sukupolven F-15-hävittäjän eroa.

      Ensin neljän F-15-koneen laivue kohtasi kymmenellä neljännen sukupolven koneella lentäneen vastustajan.

      – Molemmat näkivät toisensa samaan aikaan. Sekä F-15 että vastapuoli laukaisivat ohjukset ja pakenivat paikalta väistääkseen. Kumpikin osapuoli palasi takaisin ja sama toistui monta kertaa.
      Lopulta kymmenestä vastustajasta tuhottiin keskimäärin 6–8 hävittäjää ja omia tappioita tuli 1–2.

      Operaatio kulutti runsaasti polttoainetta ja ohjuksia.

      Kun taisteluun osallistui F-22, vastustajalla ei ollut mitään käsitystä hävittäjän läsnäolosta.

      – F-22 pääsi lähelle ja ampui ohjukset, jotka osuivat heti kohteeseen.

    • Anonyymi

      Mikään F-35 tyypeistä ei ole tarkoitettu ilmatorjuntaohjuksien lähtöalustaksi. F-35 on tarkoitus tulevaisuudessa laajentaa tosiaan sisäistä ohjusmäärää kuuteen. Viellä sitä ei kuitenkaan ole toteutettu. Eräänä ongelmana ei ole se etteikö ne voisi mahtua sisätiloihin. Ongelmana on se että ilmasta - ilmaan ohjukset pitää myös lähetettäessä saada asekuiluista ulos. Kummankin suuremman, eli AIM-120 ohjuksen lähtökisko on avautuvissa luukuissa, jolloin ne tulevat automaattisesti ulos kuiluista. Loput kaksi ohjuta pitää "vinssata" ulos kuilusta ja tässä on ongelmia tilan kanssa. Todennäköisesti se tulee tavalla tai toisella ratkeamaan. Se nähdään.
      Nämä nykyiset ns. häivekoneet näkyyvät hyvin AWACS tyyppisillä koneilla joissa on monitaajuus mahdollisuus esim. A-50, joita Venäjällä on. Näiden toimesta pystytään ohjaamaan ns. tavalliset koneet tarvittavan etäisyyden päähän ns. häivekoneesta ja laukaisemaan esim K-37M ilmasta - ilmaan ohjuksen, jonka kantomatka on 300 km. F-35:ssä on pitkän kantaman onhuksena AIM-120D, kantamaltaan 180 km. Eli F-35 jää noin 120 kilometrin npäähän kun se jo ammutaan alas.
      Toisena variaationa on esim. Su-35S ja Su-57(häivekone jo itsessään) joilla on mahdollisuus "etsiä" häivekoneet L- taajuuiksisella tutkalla, joka näkee häivekoneet aivat "tavallisesti", joten tuo häiveominaisuus tuo kuvaamasi tuloksen vain vanhanaikaisia koneita vastaan, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää X/L taajuuksia tutkissaan.

      • Anonyymi

        Ei noita sun juttuja usko kukaan .


    • Anonyymi

      F-35 hävittäjässä on kaksi rungon sisäistä asekuilua, jonne ohjukset voidaan sijoittaa. Lisäksi ohjukset voidaan sijoittaa ulkopuolisiin ripustimiin.

      – Lähtökohtaisesti varsinkin Amraamit tulevat sisälle, voidaan sanoa matkatavarasäilöön, Puranen kuvaa.

      Tällä hetkellä sisäisiin kuiluihin mahtuu neljä Amraamia, mutta suomalaiseen versioon tulee kuusi.

      Vai tuleeko mallia tiltu. 4kpl vinssejä, buahaaaa

    • Anonyymi

      Eli kuten yllä kirjoitin. Tällä hetkellä sisäkuiluihin mahtuu yhteensä 4 ohjusta/pommia.
      Mitä tulee siihen ns. vinssiin, niin ohjukset eivät voi lähteä kuilusta. Olisi tietenkin hyvä jos ohjusten rakettimoottori starttaisi kuiluissa. Ei tarttis enää vastustajan hoitaa sitäkään F-35:ttä. Mitenkä se nyt menikään Buuuaf tai jotain sinne päin.

    • Anonyymi

      Jos AIM-120D sijoitetaan lkoisiin ripustimiin, niin F-35:ä tulee, sen maailman hitaimman sotilankoneen lisäksi, myös mailman kallein tavallinen "muutaman ohjuksen" kuljetuskone, jota ulkoripustimiin sijoitettujen ohjuksien myötä menettää loputkin stealth ominaisuuksista ja näkyy esim. Su-35S koneen tutkassa noin 300 km päästä, eli järkihankinta, eiks vaan?

    • Anonyymi

      F-35 hävittäjässä on kaksi rungon sisäistä asekuilua, jonne ohjukset voidaan sijoittaa. Lisäksi ohjukset voidaan sijoittaa ulkopuolisiin ripustimiin.

      – Lähtökohtaisesti varsinkin Amraamit tulevat sisälle, voidaan sanoa matkatavarasäilöön, Puranen kuvaa.

      Tällä hetkellä sisäisiin kuiluihin mahtuu neljä Amraamia, mutta suomalaiseen versioon tulee kuusi.

      (Tiltun f-35 koneessa on kuulema hissit, lieneekö ihan oma tekoiset.....)

      Purasen mielestä kuusi on hyvä määrä.

      – Jos panemme ulkoisia ripustimia, koneeseen mahtuu vaikka kuinka paljon lisää ohjuksia. Mutta silloin koneen häiveominaisuudet muuttuvat huonommiksi, koska ohjuksista tulee tutkaheijastumaa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008467986.html

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Lockheed Martin F-35A Lightning II on Suomen seuraava monitoimihävittäjä
      puolustusministeriö
      Julkaisuajankohta10.12.2021 14.37
      TIEDOTE
      Valtioneuvosto on 10. joulukuuta 2021 valtuuttanut Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen solmimaan hankintasopimuksen Yhdysvaltojen hallinnon kanssa Suomen seuraavasta monitoimihävittäjästä. Hornet-kaluston suorituskyvyn korvaava monitoimihävittäjä on Lockheed Martin F-35A Lightning II.

      Hankintaan kuuluu 64 F-35A Block 4 -monitoimihävittäjää, mittava ja monipuolinen olosuhteisiimme mukautettu aseistus sekä tarvittavat koulutus- ja ylläpitoratkaisut, muut liitännäiset järjestelmät sekä ylläpito- ja huoltopalvelut vuoden 2030 loppuun.

      HX-hankkeen tarjouskilpailun arvioinnissa F-35 täytti huoltovarmuuden, teollisen yhteistyön ja kustannusten päätösalueiden vaatimukset. Sotilaallisen suorituskyvyn vertailussa F-35-kokonaisjärjestelmä oli paras. F-35:n taistelu-, tiedustelu- ja selviytymiskyvyt olivat HX-tarjouksista parhaat.

      F-35:n käyttö- ja ylläpitokustannukset mahtuvat annettuun kustannuskehykseen, ja elinkaaren aikainen kehittäminen on mahdollista Puolustusvoimien normaaleilla resursseilla. Hankintaprosessin aikana on kyetty sopimaan useista Suomen näkökulmasta ratkaisevista huoltovarmuuden erityisvaatimuksista ja merkittävästä teollisesta yhteistyöstä, jotka liittyvät erityisesti itsenäiseen toimintakykyyn poikkeusoloissa.

      F-35-ohjelma on monikansallinen ja koneen käyttäjäyhteisö on laaja. Järjestelmä on käytössä useissa Euroopan maissa kuten lähialueellamme Norjassa ja Tanskassa.

      Nykyinen Hornet-kalusto poistuu käytöstä suunnitellusti vuodesta 2025 alkaen. Ensimmäiset suomalaiset F-35-hävittäjät otetaan Ilmavoimien käyttöön vuonna 2025 osana Yhdysvalloissa järjestettävää suomalaisen henkilöstön koulutusta. Ensimmäiset F-35-koneet toimitetaan Suomeen vuonna 2026. Suomessa F-35-järjestelmä korvaa Hornet-kaluston hävittäjälennostoissa vuosina 2028 ja 2030.

      HX-hankkeen tarjouskilpailu
      Hornetin suorituskyvyn korvaava HX-hanke käynnistettiin vuonna 2015 puolustusministerin päätöksellä ja sitä seuranneella tietopyynnön lähettämisellä. HX-hankkeen varsinainen tarjouskilpailu käynnistyi vuonna 2018 alustavan tarjouspyynnön lähettämisellä Iso-Britannian, Ranskan, Ruotsin ja Yhdysvaltojen hallinnoille.
      Tarjouskilpailun tavoitteena oli rakentaa kunkin tarjoajan kanssa vaatimukset täyttävä kokonaisratkaisu, joka tuottaa Suomen puolustusjärjestelmän kannalta parhaan mahdollisen suorituskyvyn Hornet-kaluston suorituskyvyn korvaajaksi 2030-luvun toimintaympäristössä sekä HX-järjestelmän elinkaaren aikana.

      HX-hankkeen tarjouskokonaisuudet rakentuivat seuraavien hävittäjäjärjestelmien ympärille: Boeing F/A-18 Super Hornet, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon, Lockheed Martin F-35 ja Saab Gripen.

      Tarjousten arviointi
      Puolustusvoimien logistiikkalaitos vastaanotti huhtikuun 2021 loppuun asetettuun määräaikaan mennessä lopulliset ja sitovat tarjoukset kaikilta viideltä HX-tarjoajalta. Tarjoukset arvioitiin HX-hankkeen tarjouspyynnön, päätösmallin ja arviointikäsikirjan mukaisesti valintapäätösesityksen muodostamiseksi.
      Tarjouskilpailu perustui neljään päätösalueeseen: sotilaalliseen suorituskykyyn, huoltovarmuuteen, teolliseen yhteistyöhön ja kustannuksiin. Kun tarjoaja läpäisi huoltovarmuuden, teollisen yhteistyön ja kustannusten päätösalueet, se eteni lopulliseen sotilaallisen suorituskyvyn vertailuun, jossa tarjotut ratkaisut asettuivat paremmuusjärjestykseen.

      Puolustusvoimat evaluoi tarjottujen kokonaisratkaisujen suorituskyvyn kolmessa vaiheessa testitapahtumissa todennettujen suoritusarvojen pohjalta. Viimeisessä vaiheessa kunkin tarjotun HX-järjestelmän sotilaallisen suorituskyvyn tehokkuus evaluoitiin perusteellisessa ja pitkäkestoisessa, simuloinnein tuetussa sotapelissä. Puolustusvoimien esitys valittavasta järjestelmästä perustui sotapelien tuloksiin ja arvioon tulevaisuuden kehityspotentiaalista.

      F-35-järjestelmän menestyminen tarjouskilpailussaHX-tarjouskilpailussa F-35 läpäisi huoltovarmuuden, teollisen yhteistyön ja kustannusten päätösalueet. F-35-ratkaisu saavutti arvioinnissa sotilaallisen suorituskyvyn osalta suurimman operatiivisen vaikuttavuuden ja parhaan kehityspotentiaalin.

      Huoltovarmuus
      F-35-ratkaisu täyttää Suomen kansallisen huoltovarmuuden vaatimukset. Järjestelmän ylläpito perustuu F-35:n globaalista ylläpitojärjestelmästä muokattuun, kotimaiset huoltovarmuusvaatimukset täyttävään ratkaisuun. Kriittiset huoltovalmiudet luodaan Puolustusvoimien ja kotimaisen teollisuuden organisaatioihin. Ratkaisu sisältää Suomeen rakentuvat huoltokyvyt, yksinomaan Suomen kansallisessa hallinnassa olevat poikkeusolojen varaosat ja vaihtolaitteet sekä osallistumisen monikansalliseen huoltoverkostoon.

    • Anonyymi

      Hienoa.

      Kun tiltu kehuu niin tietää heti että kallista paskaa on tulossa.

    • Anonyymi

      Venäjän uusin monitoimihävittäjä, viidennen sukupolven Suhoi Su-57 olisi omiaan Ukrainan ilmasotaan, kirjoittaa Business Insider. Tästä huolimatta konetta ei taistelukentällä ole juuri nähty.

      BI:n haastattelemat asiantuntijat arvioivat, että syynä on Venäjän tarve välttää mahdollisia tappioita.

      ”Varjeltavana on paitsi geopoliittinen maine myös Venäjän puolustusteollisuuden maine ja se, miltä tämä näyttäisi mahdollisille asiakkaille”, luonnehtii Mitchell Institute for Aerospace Studies -ajatushautomon tutkija, entinen Yhdysvaltain laivaston tiedustelu-upseeri Mike Dahm.

      Dahmin mukaan koneen julkisuudessa olleet ominaisuudet ja sen aerodynamiikka antavat aiheen olettaa, että kone on optimoitu lyhyen kantaman ilmataistelua (”koiratappelua”) varten. Sen sijaan Venäjä ei vielä tarpeeksi hyvin hallitse häiveteknologioiden käyttöä.

      ”Venäläiset joutuvat edelleen tekemään töitä koneen teknisten ongelmien kanssa, ja sille tehdään edelleen merkittäviä modifikaatioita.”

      No eihän sitä ole tehty kuin 50 vuotta vasta.

      The Su-57 is a twin-engine stealth multirole fighter designed in the 1970s. Development was halted due to the fall of the Soviet Union, but an upgraded version has slowly started to make its way into Russian service.

    • Anonyymi

      Mitä tulee Su-57 käytettyyn häiveteknologian määrään, niin se on aina kompromissi. Koska Venäläiset tietavät, että pääsääntöisesti häiveteknologia on jo menneen talven lumia, eli juuri Venäjä on kehittänyt (häiveteknologian ) tutkat ja muut laitteet häivekoneiden "näkemiseksi", niin he ovat huomioineet nämä tekijät jo koneen aerodynaamisessa suunnittelussa, jonka tuloksena yhdessä 360 astetta pyörivien suihkusuuttimien kanssa koneesta on tehty niin liikehtimiskykyinen, että sitä voidaan käyttää ohjusten torjunnassa. Tähän ei F-35 kykene, koska ensiksikin se on vajaatehoinen moottoriteholtaan ja toisaalta se omaa huonon aerodynaamikan heikentää sen liikehtimiskykyä, jo itsessään. Llisäksi siitä tietenkin puuttuu ohjattava suihkuputken suutin.
      Elikä yhteenvetona F-35 on kaikilta taisteluominaisuuksiltaan täysin kykenemätön taistelemaan nykyaikaisia Venäläiskoneita vastaan. Huippunopeudeltaan F-35 voi saavutta jonkin harjoituskoneen tyyppisen hitaan koneen, omien ilmataisteluojusten ulottuville, mutta Venäläisten Tu-22M3M ja Tu-160 pommittajia se ei saa tavoitettua, Venäläishävittäjistä, jotka pystyvät painelemaan 2600 km/h sillä ei ole edes teoreettista toivoa saada omien ohjusten ulottuville.

    • Anonyymi

      "Venäläishävittäjistä, jotka pystyvät painelemaan 2600 km/h sillä ei ole edes teoreettista toivoa saada omien ohjusten ulottuville."

      Mitäs niitä ampumaan kun ovat ilman ohjuksia pakenemassa.
      Yleensä ne tulee alas muutenkin kun kaasu pohjassa mennään ja niitti liitokset pettää.

      SU-57 transformoituu silloin leijaksi.

      Suunnitelmien mukaan.

    • Anonyymi

      Tämä hävittäjä on toimintakyvytön jos lentää lintuparveen, varmaan paksu Kim järjestää näitä lintuja

    • Anonyymi

      Onkos tämä F-35 se kone josta tiltut kertoivat ettei Suomi osta sitä eikä mene NATOon?

      Sehän vain kertoo että tiltun asiantuntemus rajoittuu aasintuntemukseen.

    • Anonyymi

      - vanhaa sota historiaa ovat, hävittäjät, laivat, tankit yms... kallis sota-välineistö.
      - Koska ne on nykyään helposti tuhottavissa halvemmilla aseilla !!!
      - Näin se sota kehittyy.
      Tietysti siviilien ja oman kansan hallintaan vanha sota-kalusto sopi hyvin, i ja tuo uhkaa...

    • Anonyymi

      Eipä tuo Patria pysty F-35 parantamaan. Sen peruslähtökohdat ovat sen verran huonot että USA suunnittelee sen tilalle jo uutta 6- sukupolven konetta.

    • Anonyymi

      Suunnitteleehan Venäjäkin 6. sukupolven konetta ???

      Se 5. sukupolven Su-57 kone ei onnistunut niin se jätetään nyt väliin kun ei sitä ota edes Kim vaihtokaupassa kranaatin kuorissa kun Venäjän koneet on lähinnä kuorijakoneita joilla ei saa kunnon kuoria.

      • Anonyymi

        Su-57 on sarjavalmistuksessa ja sitä on käytetty Syyriassa ja Ukrainassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Su-57 on sarjavalmistuksessa ja sitä on käytetty Syyriassa ja Ukrainassa.

        Ei ole. Prototyyppejä on kasattu harvakseltaan ja istutettu niihin Neuvostoliiton peruja olevan Su-27:n moottorit, koska siihen suunniteltujen moottorien kanssa on ollu ylitsepääsemättömät ongelmat. Intia sanoi alunperin yhteistyönä aloitetun Su-57 hankkeen irti jo kauan sitten tarkastettuaan Venäjällä valmistuneen prototyypin, ja niitä muutamia lentäviä prototyyppejä testattiin niillä väärillä moottoreilla Syyriassa sairaaloita vastaan.


      • Anonyymi

        Ne 11 prototyyppiä lentää niillä alimittaisilla neukkumoottoreilla, mutta persidentti kertoo jo seuraavankin hävittäjän, Su-75:n tulevan sarjatuotantoon Komsomolskajalta samana vuonna 2027 kuin viimeisimmän kertomuksen mukaan myös Su-57.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne 11 prototyyppiä lentää niillä alimittaisilla neukkumoottoreilla, mutta persidentti kertoo jo seuraavankin hävittäjän, Su-75:n tulevan sarjatuotantoon Komsomolskajalta samana vuonna 2027 kuin viimeisimmän kertomuksen mukaan myös Su-57.

        Kosmo molskajan lentokonetehtaaan aloituspäähän on nyt kertynyt liikaa niitä sukupolvia aloitettavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kosmo molskajan lentokonetehtaaan aloituspäähän on nyt kertynyt liikaa niitä sukupolvia aloitettavaksi.

        Sukupolvetkin puuttuu vielä mutta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne 11 prototyyppiä lentää niillä alimittaisilla neukkumoottoreilla, mutta persidentti kertoo jo seuraavankin hävittäjän, Su-75:n tulevan sarjatuotantoon Komsomolskajalta samana vuonna 2027 kuin viimeisimmän kertomuksen mukaan myös Su-57.

        Prototyypit eivät sisälly noihin toimitettuihin koneisiin.
        Siis 22 konetta viime vuoden lopussa ja 78 konetta 2028 mennessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Prototyypit eivät sisälly noihin toimitettuihin koneisiin.
        Siis 22 konetta viime vuoden lopussa ja 78 konetta 2028 mennessä.

        Kokoonpanojaoksen molskaimen tehoa on käsketty lisättäväksi


    • Anonyymi

      Tiltut jämähti totaaliseen trollaus kierteeseen koska Suomi valitsi F-35 koneen.

      Ulinaa riittää mikä vain todistaa sen että Suomi osti parhaan koneen.

      2-3 trollia vikisee ja uikuttaa kun eivät muuhun pysty. Kohta Venäjä joutuu palaamaan takaisin Ukrainasta mutta tiltun mielestä Venäjällä on maailman kovin armeija.

      Pieni idean jyvänen siinä on koska se voi olla maailman kovapäisin armeija.

    • Anonyymi

      Kerro huomenna uudestaan selvin päin. Jos saisit jotain järkeä juttuusi.

      AA Auttaa tiltua.

    • Anonyymi

      Aina niitä on kuitenkin liian vähän paras rauhan tae on taitava diplomatia eikä turha turkkilainen elvistely.

      • Anonyymi

        Venäjä ei oke enää mikään suurvalta ja se on hajoamisvaiheessa!


    • Anonyymi

      Unohtuiko että Suomi on NATOssa näin nopeasti tiltulta?

      Buahahaaaaa

    • Anonyymi

      Eihän tuo unohdu, kun tiedossa on, että suomeen on kohdistettu kymmenien ohjuksien ydinkärjet (Suomen Natoon ja DCA- sopimusten solmimisen jälkeen). Suomi on lähietäisyyden takia niiden ensi iskun kohde.
      Ei tuo niiden tähtäimessä olo nyt tervejärkiselle ole mitenkään hauskaa.
      Jollekkin masokistille kenties!

      • Anonyymi

        Ihanko totta.

        Laitatko linkin jossa niin kerrotaan.

        Magneettikuva aivoistasi ei kelpaa.


    • Anonyymi

      Hyvin sanottu ja kuvattu todellisuus.

    • Anonyymi

      Näyttää Ukraina tekevän selvää Venäjän ilmavoimista.

      Mistä se johtuu tiltu?

    • Anonyymi

      Kolme konetta on sanottu, ilman todisteita ammutuksi alas. Eli todellista faktaa näistä ei ole.
      Lisäksi luulisi että jos edellämainittu on näytetty todeksi, niin kolme konetta ei ole Ilmavoimat, kuten yrität harhaanjohtavasti tai muusta tuntemattomasta syystä todeta.

    • Anonyymi

      https://www.verkkouutiset.fi/a/uusi-miljardihanke-tempest-haivehavittajan-tulta-ohjaa-tekoaly/
      ✈️
      Uusi hävittäjä tulee muodostamaan tulevaisuuden ilmavoimiemme selkärangan vaarallisella aikakaudella. Osallistujavaltiot pääsevät ilmataistelukyvykkyyksien kärkeen. Ja tämä vahvistaa alueellista turvallisuutta sekä Tyynenmeren ja Aasian alueella että Euroopassa.

      Tempestin tutkan kerrotaan tuottavan 10 000 kertaa enemmän informaatiota verrattuna nykyisiin järjestelmiin. Lentäjät pystyvät hyödyntämään digitaalisessa ohjaamossa virtuaalitodellisuutta, mikä tuo heidän eteensä oleellisimmat tiedot.

      Häivehävittäjän asejärjestelmissä käytetään tekoälyä ja koneoppimista aseiden tehon lisäämiseksi. Britannia ilmoittaa varanneensa yhteishankkeeseen kaksi miljardia puntaa eli noin 2,3 miljardia euroa vuoteen 2025 mennessä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      F-35 ei ensinkää olle 5- sukupolven kone, eikä hyvin todennäköisesti koskaa tule teknisesti sitä olemaan.
      Toki siinä on joitakin ns. viidennen konesukupolven ominaisuuksia, mutta viidenteen sukupolveen se ei ominaisuuksien pääosalta yllä.

      • Anonyymi

        Siis SU-57 ei ole 5. sukupolven kone piti olla.

        Pahoittelut


    • Anonyymi

      Tulos on sama, kuin japanilaisella zerolla. Kun yksi saatiin ehjänä alas niin vastalääke löytyi helposti. Lastentaudit vielä lisäksi.

    • Anonyymi

      kokeileppa ihan huvikses laskee

      4 miljoonaa ihmistä kertaa 1 kone=

      paljonko luulet 1 työläisen maksavan sitä elin aikanaan

      kun hän on työelämässä

      ei laskuja voi lähettää syntymättömille lapsille

      superhornetit olis riittäny suomen kukkarolle

      kun natoon kuulutaan

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä


    • Anonyymi

      F-35 ja NATO

      Tiltu osoitti massiivisen suuren tietämättömyyden.

      BUAHAHAHAAA

      Tiltua vietiin 100-0, kuin KUORIÄMPÄRIÄ. Tiltu on vain niin tautisen TYHMÄ että vinkuu kuin sian perse eikä ymmärrä että tekee itsestään vain suuremman PELLEN

      Buahahhaaaaaa, kerro tiltu nyt voittaako Venäjä sodan vai häviääkö se?

    • Anonyymi

      Kannattais vähän ottaa selvää mitä kirjoittaa mm. tuosta super cruisingista. Jos sinusta tuo Su-57 tuntuu niin mahdottomalta, niin lukasehan hieman F-22 vastaavia arvoja. F-22 super cruising nopeus siis ilman jälkipolttoa on 1.82M eli 1963 km/h. F-22 maksiimi huippunopeus jälkipoltolla on 2.25M eli 2414 km/h.
      Mahdottomia ne ovat vain sinun rajoittuneessa mielikuvituksessa.

      • Anonyymi

        Puheena oli Su-75 vs. F-35, molemmat 1-moottorisia. F-35 on pienempi kuin 1:1 aidon kokoisena pahvikoneena vasta esitelty Su-75, mutta F-35:n moottori on voimakkaampi, joten on ihan huuhaata väittää Su-75:n kruisailevan 2150 km/h käyttämättä jälkipoltinta.


    • Anonyymi

      Höpö höpö

    • Anonyymi

      Ja tuhannet lentäjät kertovat että se on ylivertainen hävittäjä muihin verrattuna, miksi?

      Ja kyllä venäläiset pilotitkin lentäisivät onnellisina jos vain pääsisivät puikkoihin...miksi?


      .......Mutta tiltukoirilla pitää olla luu.....ja iso jotta siinä riittää järsimistä.....

    • Anonyymi

      Valtavasti lisää tietoa jaettavaksi
      Sensorifuusio ja verkostoavusteiset taistelujärjestelmät liittyvät sekä tiedon hankkimiseen ympäristöstä että sen välittämiseen muille tahoille, lentävien yksiköiden lisäksi tarvittaessa myös maajoukoille, merivoimille tai muille liittolaisille. Tieto kulkee suljetussa verkossa nopeasti ja huomaamattomasti.

      Flynnin mukaan tämä tarkoittaa aivan eri mittaluokan tietomäärää kuin aiempien hävittäjäpolvien aikana koskaan oli mahdollista. Tieto on myös helposti omaksuttavissa lentäjän kypärän näytöltä ja verkossa jaettavissa.

      ”5. sukupolven kone mahdollistaa, että tiedämme kaiken, aivan kaiken vastustajasta ja omista joukoista, satoja kilometrejä ennen kuin näemme heidät omin silmin. Tiedämme kaiken siitä, keitä meillä on vastassa ja tiedämme kaiken omista joukoistamme, jotta voimme suojella niitä – näkemättä fyysisesti koskaan vastustajaa”, kertoo Flynn.

      Satoja kilometrejä pidentynyt, entistä tarkempi havaitsemiskyky ei ole tarpeen ainoastaan taistelutilanteessa. Se on keskeistä myös ilmatilan suojaamisessa ja valvonnassa rauhan aikana sekä mahdollisten loukkaajien tunnistamisessa.

      Kehittyneet 5. sukupolven järjestelmät tarkoittavat sitä, että F-35 on vähintään yhtä paljon ohjelmistotuote kuin mekaaninen laite – Northin mukaan kyseessä on ”ohjelmiston määrittämä kone”. Siksi sen huolto ja ylläpito sisältävät myös ohjelmistokehitystä, ja koneen turvallisuus tarkoittaa myös tietoturvasta huolehtimista.

      ”F-35 tulee ennakoimaan kehittyviä uhkia ja kykenee vastaamaan niihin vielä pitkään. Tätä konetta pystyy käyttämään vielä seuraavat 40–50 vuotta, toki aika riippuu siitä miten intensiivistä käyttö on”, North arvioi.

      Puolustusministeriö korostaa hankintaperusteissaan, että uusien hävittäjien arvioidaan olevan käytössä 2060-luvulle saakka. Siksi niitä valitessa on arvioitava tulevaisuutta eli on kyettävä arvioimaan järjestelmän kehityspotentiaalia. Tämä arviointi on puolustusministeriön mukaan tärkeämpää kuin nykytason tilanne.

    • Anonyymi

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/ca1d51fa-c406-4134-9829-076c0748c289?ref=ampparit:5179

      F-35 Lightning II -monitoimihävittäjän yleisintä versiota koskeva ukkosrajoitus on poistettu.

      Hävittäjän kehityksestä vastaava JPO (Joint Program Office) vahvistaa BD:lle, että koneen ilmavoimaversiota eli F-35A:ta koskeva kielto olla menemättä 25 mailia (noin 40 km) lähemmäksi salamointia peruttiin 19. maaliskuuta.

      Lentäjiä kielletään lentämästä suoraan ukkosrintamiin, jollei se ole tehtävän suorittamisen kannalta tarpeellista.

    • Anonyymi

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/ca1d51fa-c406-4134-9829-076c0748c289?ref=ampparit:5179

      F-35 Lightning II -monitoimihävittäjän yleisintä versiota koskeva ukkosrajoitus on poistettu.

      Hävittäjän kehityksestä vastaava JPO (Joint Program Office) vahvistaa BD:lle, että koneen ilmavoimaversiota eli F-35A:ta koskeva kielto olla menemättä 25 mailia (noin 40 km) lähemmäksi salamointia peruttiin 19. maaliskuuta.

      Lentäjiä kielletään lentämästä suoraan ukkosrintamiin, jollei se ole tehtävän suorittamisen kannalta tarpeellista.

    • Anonyymi

      Kaikilla koneilla pyritään välttämään ukkosta ja kiertämään rintamat vaikkei suurimmassa osassa iskuista tapahdukaan isompia vaurioita.

    • Anonyymi

      Tiltut ovat aina huolissaan f-35 koneesta ja ukkosrintamasta. Kannattaa olla huolissaan kaikista koneista ....


      Venäläisiä lentokoneita kävi yöllä Suomen ilmatilassa
      Poikkeukselliseen tapaukseen oli syynä ukkosrintama.


      17.8.2023 15:36

      Päivitetty 17.8.2023 15:44


      Muutama venäläinen lentokone on joutunut väistämään ukkospilveä Suomen ilmatilan kautta kuluneen vuorokauden aikana.

      Asiasta kertoo Ylelle Fintrafficin vastuullisuus- ja viestintäpäällikkö Leena Huhtamaa.

      Huhtamaan mukaan Suomen ilmatilassa tapahtuneet pakotteiden alaiset lennot ovat johtuneet ukkosrintamasta, joka on pakottanut muuttamaan lentokoneiden ennalta suunniteltua lentoreittiä.

      – Venäläisten ja valkovenäläisten siviili ilma-aluksen annetaan käyttää Suomen ilmatilaa vain hätätilanteessa, Huhtamaa kertoo sähköpostitse.

      Hänen mukaansa vaarallisen sääilmiön väistämien tulkitaan ilmailussa hätätilannetta vastaavaksi tilanteeksi.

    • Anonyymi

      "F-35 lähestyy kohti tasoa, mihin 5 sukupolven hävittäjä tulee kykenemään."

      Joo tuskin tuohon ikäluokkaan enempää viikoja saadaan mahtumaankaan. Ikänsä puolesta tuo alkaa näyttämään aika vanhalta jo muutenkin.

      Jokos niiillä on uusi 6. gen. "susi" tuloillaan???

      • Anonyymi

        Niin on. Jos ei 30 vuodessa tuon kummempaa saa aikaan niin se on siitte siinä ja näyttönsä antanu.

        NEXT!


    • Anonyymi

      F-35 lähestyy kohti 30 vuoden jälkeen tasoa, mihin 5 sukupolven hävittäjä tulee kykenemään.

      Ja seuraavat 30 vuotta sitä yritetään saada lento- ja sotakelpoiseksi...

    • Anonyymi

      Tiltu vaikuttaa kovin lapselliselta.

      Kaikki ei taida olla hyvin kotona.

      • Anonyymi

        En tiedä mutta ainakin Lockheed & Martin on myynyt kehityvammaisia kalkkunoita täydellä hinnalla hölmöläisille.

        Ehkä ne on 30 vuoden päästä valmiita???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä mutta ainakin Lockheed & Martin on myynyt kehityvammaisia kalkkunoita täydellä hinnalla hölmöläisille.

        Ehkä ne on 30 vuoden päästä valmiita???

        Patria valmistaa F-35 kalkkunoille PERSEREIJÄT.


    • Anonyymi

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/4a444a1b-2de8-4609-aa6e-be2ea93d65c9?ref=ampparit:f7fc
      🚀
      Lockheed Martin on esitellyt uuden hypersoonisen ohjuksen, joka on integroitavissa muun muassa F-35-hävittäjäkalustoon

      LM tarjoaa asetta myös Yhdysvaltain ulkopuolisille asiakkaille 🇫🇮

      Yleisesti ottaen puhutaan viisinkertaisen äänennopeuden luokasta, eli noin 80 km minuutissa.

      Ohjus laukaistiin USAF:n F-35A:n sisäisistä asekuiluista, ja se on integroitavissa ainakin F-22-, F-16-, F-15- ja F-18-hävittäjäkalustoon sekä P-8 Poseidon -merivalvontakoneeseen.

      Ohjuslaukaisu myös maasta, pinnalta tai jopa pinnan alta ovat mahdollisia vaihtoehtoja. Mako kykenee tuhoamaan niin maa- kuin merikohteita, myös liikkuvia sellaisia. Erikseen Loy mainitsi vastustajan integroidun ilmapuolustusjärjestelmän tuhoamisen.

    • Anonyymi

      Venäjä on saanut muutaman lentokuntoisen SU-57 ilmaan.

      Kannattaisi tiltun keskittyä niitä parantelemaan netissä niin voisi olla että niistä tulisi huippuhyvät ammattitaitoisen kelavariksen lentotaidolla.

    • Anonyymi

      Kolmasosa viesteistä poistettu. Kertoo täsmälleen mitä tiltusto oikeasti ajattelee!

    • Anonyymi

      Pitäisiköhän aukaista SU-57 ketju?
      Onhan se omituista kun maailman parhaasta hävittäjästä ei keskustella enempää täällä.

      Putinkin on istunut siellä sisällä. Ja Putin kertoi että.....se on taistelussa testattu...miksiköhän se ei ole sitten Ukrainaa tuhoamassa...

    • Anonyymi

      Maastako noita uusia ohjuksia laukaistaan?. USAn lausunnossa senaatille mainitaan, että vain 27% F-35 koneista on jotakuinkin lentokunnossa, valmistetuista 1000 koneesta. Hyvä valmiusprosentti!
      Edellämainitun johdosta USAn aservoimat on tilannut lisää Super Hornetteja, joiden valmistuskin oli jo lopetettu. Tämä johtuu siitä että laivastolle tarkoitetut F-35C ns. häivekoneet ovat romuja. Saman tekivät Ilmavoimat pari vuotta sitten kun tilasivat F-15EX koneita, kun F-35A ei oikein ole taistelukelpoinen (suom. romu).
      USA onkin kaikessa hiljaisuudessa lopettelemassa F-35 koneen kehitystä ja siirtymässä sen seurajan kehittämiseen, koska F-35 on "toivoton tapaus".
      Samanlainen tilanne näyttää olevan myös markustajakoneissa. 737 Max8 koneet ovat jatkuvasti erillaisten ongelmien syövereissä. Muutama vuosi sitten muutama niistä meni tonttiin ja kone oli lähes kaksi vuotta lentokiellossa. Noin kuukausi sitten 737 Max9 koneesta irtosi luukku ja osa seinää lennon aikana, mutta onneksi kone pääsi laskutumaan. Nyt pari päivää sitten 737 Max8 lennolla, oikean moottorin pellit irtosivat lennon aikana, mutta koneelle kävi hyvä "tuuri" irronneet pellit eivät vaurioittaneet korkeus- ja sivuperäsimiä, eikä itse moottoria, joten kone pääsi laskutumaan, tästä löytyy lukuisten matkustajien kännykäkuvat netistä.
      Että sellaista "osaamista", sotilas- ja sivili-ilmailussa.

    • Anonyymi

      Venäjä ei pysty rakentamaan siviili- eikä sotilaskoneita.

      Ei ole muuta elektroniikkaa käytettävissä kuin kuulakärkikynät.

      Ilman mustetta.

      • Anonyymi

        Tästä Nato Tilt utriggeröityi:

        #Maastako noita uusia ohjuksia laukaistaan?. USAn lausunnossa senaatille mainitaan, että vain 27% F-35 koneista on jotakuinkin lentokunnossa, valmistetuista 1000 koneesta. Hyvä valmiusprosentti!
        Edellämainitun johdosta USAn aservoimat on tilannut lisää Super Hornetteja, joiden valmistuskin oli jo lopetettu. Tämä johtuu siitä että laivastolle tarkoitetut F-35C ns. häivekoneet ovat romuja. Saman tekivät Ilmavoimat pari vuotta sitten kun tilasivat F-15EX koneita, kun F-35A ei oikein ole taistelukelpoinen (suom. romu).
        USA onkin kaikessa hiljaisuudessa lopettelemassa F-35 koneen kehitystä ja siirtymässä sen seurajan kehittämiseen, koska F-35 on "toivoton tapaus".
        Samanlainen tilanne näyttää olevan myös markustajakoneissa. 737 Max8 koneet ovat jatkuvasti erillaisten ongelmien syövereissä. Muutama vuosi sitten muutama niistä meni tonttiin ja kone oli lähes kaksi vuotta lentokiellossa. Noin kuukausi sitten 737 Max9 koneesta irtosi luukku ja osa seinää lennon aikana, mutta onneksi kone pääsi laskutumaan. Nyt pari päivää sitten 737 Max8 lennolla, oikean moottorin pellit irtosivat lennon aikana, mutta koneelle kävi hyvä "tuuri" irronneet pellit eivät vaurioittaneet korkeus- ja sivuperäsimiä, eikä itse moottoria, joten kone pääsi laskutumaan, tästä löytyy lukuisten matkustajien kännykäkuvat netistä.
        Että sellaista "osaamista", sotilas- ja sivili-ilmailussa.#


    • Anonyymi

      Höpö höpö.

      Keskity tiltu F-35A koneeseen.

    • Anonyymi

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/99a31b2a-d9ac-4f54-8e7f-a28f99cca543?ref=ampparit:29a9

      Israel on operoinut Lockheed Martin F35I Adir -monitoimihävittäjäkalustollaan Gazan sodassa yli viisi kertaa normaalitilannetta suuremmalla operaatiotiheydellä.

      Kalusto on saavuttanut 75 prosentin luotettavuuden, kun sitä mitataan koneen kyvykkyydellä suorittaa kaikki sille kuuluvat tehtäväprofiilit (niin kutsuttu full-mission-capable rate). Mitattaessa koneen kykyä suorittaa ainakin yksi tehtävätyyppi (mission-capable rate) luku nousee 85 prosenttiin.

      kuvasi F-35I:n suorituskykyä Israelissa ”absoluuttisen erinomaiseksi”.

      ”Sekä luotettavuus mitattuna kyvyllä suorittaa ainakin yksi tehtävätyyppi että mitattuna kyvyllä suorittaa kaikki koneen tehtävätyypit ovat korkealla tasolla”,

      • Anonyymi

        hah haha, vai että Gazan sodassa. siellä voisi operoida millä tahansa koneella, pienen kehitysmaatasolla olevan yhdyskunnan yläpuolella.
        Oikeissa sodissa ei F35 kaltaisella koneella ei saa vastinetta sen 100 000 000 euron hinnalle ja ominaisuuksille. Lentokoneiden keskinäiset taistelut ovat äärimmäisen harvinaisia, eikä niillä Ukrainassakaan lennetä vastapuolen ilmatilaan, saati riskeerata sellaiseen jotakin F35 hintaluokan konetta.


    • Anonyymi

      Venäjällä on 32 Su-57 konetta käytössä ja 6. sukupolven hävittäjän kehitys on käynnissä samoin kuin muissakin suurvalloissa.

    • Anonyymi

      Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin Etelä-Korea on kehittänyt oman lähes 5 (enemmän kuin F-35) sukupolven hävittäjän, jonka suoritusarvot ovat paremmat kuin F-35:en. Tämän kehittämine johtui siitä, että Eteä-Korean saatua F-35 palvelukäyttöön, he totesivat sen olevan niin huonon, että lähtivät kehittämään omaa, parempaa, jonka tuloksena syntyikin KF-21 häivehävittäjä.
      Samoin näyttää käyvän Turkin kanssa. Kun USA kieltäytyi toimittamasta Nato- liittolaiselle Turkille, F-35 koneita on Turkki kehittänyt muutamassa vuodessa oman 5 sukupolven KAAN häivehävittäjän. Toki se on viellä protovaiheessa, mutta näyttäisi siltä että siitäkin tulee parempi kuin F-35.
      Näin maailma muuttuu!!

      • Anonyymi

        "Toki se on viellä protovaiheessa, mutta näyttäisi siltä että siitäkin tulee parempi kuin F-35.
        Näin maailma muuttuu!!"

        Toki tuosta F-35 saa vaikka veneen tai kanootin jos semmoista sattuu tarvitsemaan on näet mallikin siihen sopiva ja vielä alumiinia niin on kevytkin soudella menemään.


    • Anonyymi

      Toivottavasti nuo F-35 koneet tulee tänne ajoissa ennenkuin ne on jo vanhentuneita ja joutavat jonnekkin romuttamoihin, kun tekniikka on jäänyt pahasti kehityksestä jälkeen ?
      Ukraina tietysti olisi hyvä paikka testata mihin kone oikeasti kykenee ja siinä samalla tekisi vaikeuksia Venäläisille.

    • Anonyymi

      "Venäjällä on 32 Su-57 konetta käytössä ja 6. sukupolven hävittäjän kehitys on käynnissä samoin kuin muissakin suurvalloissa."

      Eihän nyt sentään. Kannattaisi ensin edes lukea se lähde josta tuo on kopioitu.,,,

    • Anonyymi

      USA:n ilmavoimista vastaava ministeri: Alle kolmannes F-35 hävittäjistä toimintakunnossa.

      Suomi on ostanut sutta, kuten tiedetään jo entuudestaan. Vain alle kolmannes Lockheed Martinin valmistamista Yhdysvaltain armeijan F-35-hävittäjistä on tällä hetkellä käyttökunnossa, Yhdysvaltain ilmavoimien ministeri Frank Kendall myönsi keskiviikkona edustaja Matt Gaetzin (R-Fla) kuulemisessa.

      • Anonyymi

        ”Pentagon on antanut liikaa valtaa puolustusalan urakoitsijoille, jotka huijaavat amerikkalaisia veronmaksajia”, Gaetz kommentoi X:lle ja lisäsi: ”Tämä ei parane, ellemme vaadi vastuullisuutta”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Pentagon on antanut liikaa valtaa puolustusalan urakoitsijoille, jotka huijaavat amerikkalaisia veronmaksajia”, Gaetz kommentoi X:lle ja lisäsi: ”Tämä ei parane, ellemme vaadi vastuullisuutta”.

        ”F-35-hävittäjien pitäisi olla Syvän Valtion maskotti. Se on arvoton kasa paskaa, jota rappeutunut järjestelmä käyttää ryöstääkseen ihmisiä, aivan kuten Ukrainan sodassa”.


    • Anonyymi

      Miettikää, mihin kaikkeen paskaan suomalaiset sotketaan, veronmaksajat kärsivät myös nämä ostokset.

    • Anonyymi

      Tuohon voi sanoa, " ei tyhmä ole se joka pyytää (romuista suuria rahoja), vaan se kuka ostaa ja maksaa.

    • Anonyymi

      Maailman tämän hetken paras hävittäjä joka dominoi vielä 2070 asti ja Venäjä ei ikinä pysty samaan.

      Eikä ne pesukoneiden piirikortit auta yhtään mitä Venäjä on kerännyt Ukrainasta.

      • Anonyymi

        Nato-Tiltulle jäi pesukoneen PIIRI-kortti korvien väliiin piirinmielisairaalasta. 😁


    • Anonyymi

      Itse asiassa F-35:stä ei koskaan tule 5- sukupolven konetta, koska sen keskeiset toiminnat eivät yllä siihen. Se tulee jäämään torsoksi rammaksi ankaksi.

    • Anonyymi

      F-35 lähestyy 30 vuoden jälkeen kohti tasoa, mihin se 5 sukupolven hävittäjänä tulee kykenemään.

      Paljon on vikoja jäljellä ratkottavana ja luotettavuus lähempänä NOLLAA edelleen kuin Nato Tiltu.

    • Anonyymi

      Suomi on ostanut sutta, kuten tiedetään jo entuudestaan. Vain alle kolmannes Lockheed Martinin valmistamista Yhdysvaltain armeijan F-35-hävittäjistä on tällä hetkellä käyttökunnossa, Yhdysvaltain ilmavoimien ministeri Frank Kendall myönsi keskiviikkona edustaja Matt Gaetzin (R-Fla) kuulemisessa.

      • Anonyymi

        Eipä ole, Suomi saa koneensa kaikkipäivitetyin moottori- ja sähköosin. Nyt rittää virtaa vaikka ja mihin missioniin. Maalikin vaihdettiin kokonaan uuteen seokseen, joka pysyy eikä hilseile eikä karise. Että ähäkutti vaan.


    • Anonyymi

      Kiinan suihkarit neuvostokopioita. Niin kuin laivastonsa, panssarinsa, tykistönsä ym.

    • Anonyymi

      USA on jo pikku hiljaa lopettelemassa F-35 romujen valmistusta, huomattuaan sen saattamisen jonkinnäköiseen taistelukuntoon mahdottomaksi. Ei mikään ihme sillä konen on niitä hitaampia taistelukoneita, jolla ei ketään saa kiinni, eikä pääse ketään karkuun. USA onkin taistelukelpoisuuden ylläpitämiseksi joutunut tilaamaan 4- sukupolven F-15 ja F-18 Super Hornetteja, jotta sen Ilmavoimilla olisi edes jotain taistelukykyä.
      Tämä kertoo paljon!!

    Ketjusta on poistettu 90 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2307
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe