Autismi diagnoosi naiselle ja työelämä

Anonyymi-ap

Hei, olen jo aikuinen 30v nainen ja epäilen itselläni vahvasti autismia. Minua pelottaa jos lähden tätä diagnoosi hakemaan, miten käy työelämäni?? Haluan olla töissä nykyisessä työpaikassani ja en haluaisi jakaa tätä diagnoosia edes työnantajalleni siellä. Teen työni hyvin, mutta siis diagnoosia hakisin itseni vuoksi, koska niin paljon helpottaisi ja selittäisi tietyt asiat joita teen ja ylikuormittuminen yms… Olisi itselleni iso helpotus<3
Työskentelen autismi ihmisten kanssa ja kaikki koulutukset yms ovat valaisseet minua ”enkö olekkaan outo?” ”Tuollainen minä olen.”

Joskus olen puhunut työpsykologin kanssa ja hän epäili ahdistusta ja jotain mainitsi onko traumoja lapsuudesta, jos tykkään leluista ja olen lapsenmielinen ja innostus asioista herkästi. En kestä, heti tuli fiilis, että olen outo ja parempi olla hiljaa, eihän ilman traumoja voi olla tälläinen?? :(

No jos en saa diagnoosia tai en sitä hae niin ei tietty maailma kaadu siihen, mutta tulee jotenkin ihtee syyteltyä, miksi olen tälläinen? Epänormaali?

Pääpointti oli tämä työnantaja homma :D ja kokemusta miten sinun elämä muuttui vai muuttuiko ollenkaan diagnoosin saatua?

11

601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole harvinaista, että autismikirjoista ihmistä luullaan
      traumatisoituneeksi, eli että hän on epänormaali
      psyykkisistä syistä. Kyse on tietämättömyydestä - ja
      joillakin psykologeilla on kokemukseni mukaan
      taipumus nähdä KAIKKI epänormaaliudet
      psyykkisistä syistä johtuviksi.

      Jos olet töissä autismi-ihmisten kanssa niin luulisi siellä
      olevan tietoa sen verran, että ainakaan et saa potkuja,
      jos sinusta löytyy autismikirjoisuutta. Sellainenhan
      vain auttaa sinua ymmärtämään autisteja normaalia
      herkemmin ja paremmin.

      Eihän esim. AS-diagnoosiaan tarvitse kertoa
      kenellekään. Pääasia että itse saisit varmuuden.
      Ainakin sinun kannattaa käydä jonkun todellisen asiantuntijan
      juttusilla ja kertoa, miksi epäilet olevasi autismikirjolla.

    • Anonyymi

      Niinhän se on, jos on tähänkin asti työt sujunut hyvin, niin tuskin yhden diagnoosin takia potkuja saa.
      Moitteeton työskentely pidetyllä työntekijällä ei anna oikeutta antaa työntekijälle potkuja jonkun diagnoosin takia.
      Ja jos on mahdollisuus työpsykologin kanssa jutella, niin häneltähän voi vähän kysellä asiasta, miten toimia, jos on itse epävarma.
      Jos diagnoosin saaminen helpottaa omaa itseä, omaa olemista, niin ehkä se silloin kannattaa.

    • Anonyymi

      Minä juttelin työterveyspsykologin kanssa. Hän kehotti puhumaan työterveyslääkärille. Juttelin työterveyslääkärille, hän sanoi, ettei ole hänen asia, juttele työnantajalle. Sanoin, että kun olen sekä suullisesti että osasta asioista kirjallisesti sanonut ja mitään ei ole tapahtunut. Hän sanoi, että ota yhteyttä työsuojeluun. No seuraavaksi otin yhteyttä työsuojeluun. Kirjoitin pitkästi, mikä on ongelmana ja puhuttiin vielä puhelimessa. Työsuojelusta sanottiin, että tästä pitäisi puhua työnantajalle. Kerroin, että olen puhunut ja mitään ei ole tapahtunut. Sitten hän sanoi, että näitä pitäisi ottaa esiin työpaikkaselvityksessä. Niitä on kai kerran viidessä vuodessa.

      • Anonyymi

        Mitä odotat työnantajan puolelta tapahtuvan ?
        Asian hyväksyntää, vai jotain ikävää ?
        Ehkä se työnantaja ymmärtää tilanteesi, eikä suuremmin välitä, onko sinulla autistisia piirteitä vai ei. Eli tulee sellainen käsitys, että se ei vaikuttaisi työn tekoosi mitään, vaikka saisit diagnoosin.
        Teet normaalisti töitä, ja jos se työpaikkaselvitys tulee joskus ajankohtaiseksi, puhut sitten uudestaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä odotat työnantajan puolelta tapahtuvan ?
        Asian hyväksyntää, vai jotain ikävää ?
        Ehkä se työnantaja ymmärtää tilanteesi, eikä suuremmin välitä, onko sinulla autistisia piirteitä vai ei. Eli tulee sellainen käsitys, että se ei vaikuttaisi työn tekoosi mitään, vaikka saisit diagnoosin.
        Teet normaalisti töitä, ja jos se työpaikkaselvitys tulee joskus ajankohtaiseksi, puhut sitten uudestaan.

        Taitaa vaan olla viisainta pitää suu kiinni, jos haluaa työn pitää. Tai ainakin seuraavissa yt:ssa se on terve menoa.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa vaan olla viisainta pitää suu kiinni, jos haluaa työn pitää. Tai ainakin seuraavissa yt:ssa se on terve menoa.

        lajijasuris

        "Taitaa vaan olla viisainta pitää suu kiinni, jos haluaa työn pitää. Tai ainakin seuraavissa yt:ssa se on terve menoa."

        Minkä ihmeen takia autisminkirjon diagnoosi johtaisi työpaikan menetykseen? Jos ihminen on siihen astikin hoitanut työnsä hyvin, niin eihän se asia muutu diagnoosin myötä miksikään. Eihän esihenkilöllä ole siis silloin mitään syytä irtisanoa. Etenkään, kun ottaa huomioon, että autisminkirjon piirteistä on usein hyötyä työelämässä. Autisminkirjolla olevat työntekijät ovat usein tarkempia ja tunnollisempia kuin muut työntekijät.

        Sitä paitsi autisminkirjoisuus ei todellakaan ole laillinen irtisanomisperuste. Jos joku esihenkilö oikeasti irtisanoo työntekijän autisminkirjoisuuden perusteella, niin hän syyllistyy silloin rikokseen.

        Jotenkin minusta tuntuu, että sinä nimimerkki lajijasuris puhuit nyt asiasta, josta sinun tietosi ovat hyvin hatarat.


    • Anonyymi

      Minulla oli työkaveri, joka kaipasi perehdytystä asiaan x. Hän sanoi keskustelleensa esimiehen kanssa muutamia kertoja ja esimies oli ehdottanut, että pyytäisi sitä suoraan henkilöltä a. No hän oli mennyt kysymään sitten henkilöltä a, että voitko auttaa, kun en osaa tätä, niin henkilö a oli sanonut hänelle, että opettele itse, niin minäkin olen opetellut. Sanamuoto oli hieman pehmeämpi, mutta asiasisältö edellä mainittu. Työkaveri sanoi, että siinä vaiheessa hän antoi olla ja hetken päästä poistui keskuudestamme. Yhdessä mietittiin, miksi lähti, kun viihtyi niin hyvin.

      No minä ajattelin, että minä yritän kovemmin. Pyysin apua henkilöiltä a, b ja c. Kaikki kolme sanoivat vuorollaan, että painele ja kokeile itse, niin minäkin olen oppinut. No en luovuttanut siltikään ja tein kierroksen työterveyshoitaja, - lääkäri, työsuojelu ja kolme työterveysneuvottelua, joissa kahdessa viimeisimmässä painotin em. asiaa eli perehdytyksen puutetta asiassa x. Ei auttanut.

      Sama työpaikka eri ammattiryhmä. Haluavat usein toisen työkaverin varmistamaan, että onko varmasti osannut huomioida kaikki tietyssä työvaiheessa. En ole milloinkaan kenenkään heistä kuullut sanovan toisilleen, että katso itse, niin minäkin olen oppinut. Joka ikinen kerta sieltä on tullut kaveri apuun. En tiedä johtuuko sitten pidemmästä koulutuksesta vai mistä.

    • Anonyymi

      Koetko hyötyväsi jotain diagnoosista? Ihmiset ovat erilaisia luonteenpiirteiltään ja se on ihan fine jos ei aiheuta muille harmia. Täytyykö joka luonteenpiirteelle olla jokin diagnoosi?

      • Anonyymi

        Ei tarvi. Itse sain diagnoosin keski-iässä eikä se juuri ole arkeen vaikuttanut. Lähinnä helpotus itselle ja selitys monelle piirteelle ja ominaisuudelle. Ei sen kummempaa.


      • Anonyymi

        Niinpä. Täytyykö joka luonteenpiirteelle olla oma diagnoosi?!!
        Aspergerin syndrooma aletaan vihdoinkin tajuta luonnollisen
        neurodiversiteetin ilmenemäksi. Aletaan vihdoinkin tajuta, että
        se ei todellakaan ole mikään sairaus. Se on luonnollista
        erilaisuutta, luonnollista monimuotoisuutta. Se poikkeaa normaalista
        mutta ei kaikki epänormaalius ole mitään sairautta. Puhumattakaan
        siitä AS:n ominaisuudesta, että se antaa rajoitteiden lisäksi
        myös VAHVUUKSIA. Mikään sairaus ei anna vahvuuksia.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe