Eikö voinut oikaista

karille meni

14,5-metrinen huvijahti ajoi karille lauantaina Espoon edustalla. Luksusjahti ajoi Ison Lehtisaaren länsipuolella olevan länsiviitan väärältä puolelta, ja karautti suoraan vedenalaiseen, isoon kiveen.

Kannattaako oikoa jos ei tunne vesistöään? Samat juntit vesillä kuin liikenteessäkin. Rakennetaan siihen näkyvä karikko (suojatiehidaste).

41

9244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukea

      en tiedä, miltä kohta näyttää plotterilta mutta paperikartta tietää kertoa että länsiviitan itäpuolella on jopa 20cm vettä. tuskin sinne kukaan on tahallaan ajanut, joten vahinko on varmasti ollut (vai puuttuikohan kartasta viitta).

    • Kivi

      Tärkoitatko, että esim. Ahvenanmaalla karilla käynyt suomalaisen matkustaja-aluksen kippari ei tunne vesiä?

      Taitaa olla niin, että paljon ajaville sattuu kaikenlaista. Laiturikippareille ei koskaan mitään...

    • taas merellä !

      Siellähän oli 2 keski-ikäistä miestä liikkeellä tällaisella veneellä :

      http://www.hannusales.fi/uusiloisto/isot/Princess45.jpg

      Eli jos joku ei tiedä, lehtitietojen mukaan olivat oikaisseet Espoossa sijaitsevan
      Ison Lehtisaaren länsipuolella olevan länsiviitan itäpuolelta.

      Katsoin karttaohjelmasta paikan (60°06.3´,24°44.7´), ei jätä mitään selittelyvaraa
      (kts. otsikko). Toivottavasti vakuutus ei korvaa mitään

      • AriT

        Kyllähän tuo on aika selkeän näköinen paikka, vaikka ei nuo seudut tuttuja olekaan. Oma plotterini näyttäisi paikan suurin piirtein näin: http://albumit.eiri.fi/pickup.jsp?PID=eb399c8db553dcb828fc94e3 ->Lehtisaari.jpg -> Täysikokoinen

        Vahinkoja ja erehdyksiä tietysti sattuu itse kullekin, jälkiviisastelu ei paljoa auta, mutta opiksi kannattaa aina toistenkin virheistä ottaa.


      • Joakim

        Vakuutusehtoja kun tavaa, huomaa, että juuri karilleajot ja törmäykset kuuluvat täyskaskoon lähes ehdoitta. Monet muut vahingot syynätään paljon tarkemmin (pitää olla myrsky tms.).

        Vakuutus korvaa lähes kaikki tapahtumahetken "tyhmyydet", muttei mitään puutteellisesta huollosta tai kulumisesta aiheutuvaa.


      • keskity elämään
        Joakim kirjoitti:

        Vakuutusehtoja kun tavaa, huomaa, että juuri karilleajot ja törmäykset kuuluvat täyskaskoon lähes ehdoitta. Monet muut vahingot syynätään paljon tarkemmin (pitää olla myrsky tms.).

        Vakuutus korvaa lähes kaikki tapahtumahetken "tyhmyydet", muttei mitään puutteellisesta huollosta tai kulumisesta aiheutuvaa.

        Minkä yhtiön vakuutusehtoja olet tavannut?


      • Joakim
        keskity elämään kirjoitti:

        Minkä yhtiön vakuutusehtoja olet tavannut?

        Vilkaisin nopeasti myös Pohjolan, samat ehdot nopeasti katsottuna:

        Venevahinko
        Vakuutus korvaa vahingon, joka aiheutuu vakuutuskohteelle
        n karilleajosta tai pohjakosketuksesta
        n veneen törmäyksestä kiinteään tai uivaan esineeseen
        n myrskystä tai rajuilmasta.



        Oletusarvoisesti korvaa siis kaikki pohjakosketusvahingot. Seuraavin poikkeuksin:



        Seuraavia EI korvata:

        Superkasko, Kasko ja Osakasko eivät korvaa vahinkoja, jotka aiheutuvat
        n veneen, sen laitteen tai varusteen rakenne-, valmistus- tai
        asennus- tai materiaalivioista
        n moottorin tai laitteen teknisistä vioista tai moottorille tai
        laitteelle virheellisestä polttoaineesta tai jäähdytys- tai
        voitelujärjestelmän vioista
        n kulumisesta, hankautumisesta, lahoamisesta yms.
        n ydinvahingosta.
        Korvausta ei makseta arvonalentumisesta, korjauksen yhteydessä
        tehdyistä muutos- ja parannustöistä eikä korotetuin hinnoin
        tehtävästä korjaamisesta tai kuljettamisesta.
        Tahallaan aiheutettuja vahinkoja ei korvata
        Korvausta voidaan vähentää tai se voidaan evätä, jos vakuutettu
        tai häneen samastettu henkilö tai joku muu vakuutetun tai häneen
        samastetun henkilön läsnä ollessa tai tietäessä asiasta, on aiheuttanut
        vahinkotapahtuman
        n tahallisesti
        n törkeällä huolimattomuudella tai törkeällä varomattomuudella
        vesiliikenteessä
        kuljettaessaan tai käsitellessään vakuutuksen kohdetta
        nautittuaan alkoholia, muuta huumaavaa ainetta tai näitä
        molempia niin, että hänen kykynsä virheettömiin suorituksiin
        on huonontunut
        n käyttäessään vakuutuksen kohdetta rikolliseen tarkoitukseen.



        Toisin sanoen karilleajot korvataan ellei ole ollut pahasti humalassa tai törkeän varomaton/huolimaton.

        Törkeän varomaton/huolimaton tulee vastaan vasta hyvin räikeissä tapauksissa, jota ko. tapaus ei ole lähelläkään.

        Tietääkseeni mikään venevakuutus ei korvaa vaikkapa läpiviennin pettämisestä aiheutuvaa uppoamista ellei sitten hyvää hyvyyttään jollekin tärkeäksi katsomalleen asiakkaalle.


      • paperikartta
        AriT kirjoitti:

        Kyllähän tuo on aika selkeän näköinen paikka, vaikka ei nuo seudut tuttuja olekaan. Oma plotterini näyttäisi paikan suurin piirtein näin: http://albumit.eiri.fi/pickup.jsp?PID=eb399c8db553dcb828fc94e3 ->Lehtisaari.jpg -> Täysikokoinen

        Vahinkoja ja erehdyksiä tietysti sattuu itse kullekin, jälkiviisastelu ei paljoa auta, mutta opiksi kannattaa aina toistenkin virheistä ottaa.

        Eli tuossa AriT:n plotterikuvakopiossa ei näy syvyyslukemaa viitan itäpuolella. Paperikartassa on vedenalainen kivi ja syvyyslukema 0,2. Kuinkahan yleistä on, että sähköisistä kartoista puuttuisi tuon tason oleellinen navigointiin vaikuttava tieto?


      • HA_
        paperikartta kirjoitti:

        Eli tuossa AriT:n plotterikuvakopiossa ei näy syvyyslukemaa viitan itäpuolella. Paperikartassa on vedenalainen kivi ja syvyyslukema 0,2. Kuinkahan yleistä on, että sähköisistä kartoista puuttuisi tuon tason oleellinen navigointiin vaikuttava tieto?

        Niukanpuoleisesti on syvyysmerkintöjä, mutta se kivi siinä on selvästi ja pintakivenä. Eli navigoinnin kannalta oleellisin tieto löytyy. Jos siis merkkinä on vedenalainen kivi ilman syvyystietoa, mikä sentään paperikartoissakin on useimmiten tilanne, niin sitten kierretään.

        Joku tuolla ehdotti paikalle karimerkkiä, en kyllä oikein ymmärrä, miksi. Vastaavanlaisia paikkoja saaristo on täynnä, eikä tuossa mitään poikkeavaa vaikeutta ole. Tiedän kyllä tapauksen, kun uudella veneellä tultiin ensimmäistä kertaa kohti kotia ja ajettiin kahden saaren välillä kiville, kun ajateltiin, ettei siellä ole kiviä, kun ei ole reimareitakaan. Eli kiviä riittäisi enemmänkin merkittäviksi.


      • ostaneena
        paperikartta kirjoitti:

        Eli tuossa AriT:n plotterikuvakopiossa ei näy syvyyslukemaa viitan itäpuolella. Paperikartassa on vedenalainen kivi ja syvyyslukema 0,2. Kuinkahan yleistä on, että sähköisistä kartoista puuttuisi tuon tason oleellinen navigointiin vaikuttava tieto?

        havaitsin juuri plotterin ostettuani, että:
        - kartan detaljeihin vaikuttaa huomattavasti ruudulla käytettävä mittakaava
        - paperikartta vaikuttaa kaikenkaikkiaan huomattavasti informatiivisemmalta ja helppolukuisemmalta

        todennäköisesti tulen käyttämään väylillä/merellä kruisailuun plotterin karttaa, mutta väylien ulkopuolella saaristossa pidän taatusti paperikartan kädenulottuvilla.


      • immo
        AriT kirjoitti:

        Kyllähän tuo on aika selkeän näköinen paikka, vaikka ei nuo seudut tuttuja olekaan. Oma plotterini näyttäisi paikan suurin piirtein näin: http://albumit.eiri.fi/pickup.jsp?PID=eb399c8db553dcb828fc94e3 ->Lehtisaari.jpg -> Täysikokoinen

        Vahinkoja ja erehdyksiä tietysti sattuu itse kullekin, jälkiviisastelu ei paljoa auta, mutta opiksi kannattaa aina toistenkin virheistä ottaa.

        Muistaakseni viime syksynä oli virallisissa korjauksissa myös siihen paperi-versioon täydennys tyyppiä:
        Saaristomerelle lisätään saari, kooltaan 30 x100m...
        Tuohan olisi ollut mukava löytö joko sumussa tai pimeällä..
        Siis kartta paperisena taikka sähköisenä: silmät auki - varsinkin väylien ulkopuolella.


    • epe

      tässä sitten plotteriin vain luotto? Ainakin Lahden Vesijärvessä killuu muutama viitta, joita plotteri ei näytä lainkaan...meillä aina sekä paperikartta että plotteri käytössä.

      Tai sitten vaan ajatuskatko tuli papoille. Tekevälle sattuu...

      • Benqqu

        Vuosia sitten oli yksi vastaavanoloinen tapaus jonka jälkiä olin selvittelemässä: Kalastajan poika, yhden mpk:n päässä kotitilasta ajeli Birchwood 37:llä. Kännykkä soi, kuski räppäs autopilootin päälle, sanoi puhelimeen että on juuri tulossa, känny pois, katsoi ylös ja ihmetteli miksi viitta menee väärältä puolelta. Samassa rysähti, kummatkin potkuriakselit, potkurit ja ruorit solmuun, pohjassa metrin matkalta lasikuitu huonoss kunnossa- syy oli se että autopiloottia päälle laittaessa se samplaa jokusen sekunnin ajan kulkusuunnan- vene oli tällä aikaa muuttanut suuntaa 10 astetta ja meni siis väärältä puolelta viittaa. Lasku oli 52 tmk- kallis puhelu.
        Itsellänikin tosin viime kesänäkin tutussa paikassa tuli jokin oikosulku- varabensakanisteri oli irronnut kiinnikeistään ja lähtenyt liukumaan - laitoin sen kiinni ja 30 sekkaa myöhemmin ajoin viitan väärältä puolelta- onneks sen verran läheltä viittaa ettei kolissut


      • B.F.
        Benqqu kirjoitti:

        Vuosia sitten oli yksi vastaavanoloinen tapaus jonka jälkiä olin selvittelemässä: Kalastajan poika, yhden mpk:n päässä kotitilasta ajeli Birchwood 37:llä. Kännykkä soi, kuski räppäs autopilootin päälle, sanoi puhelimeen että on juuri tulossa, känny pois, katsoi ylös ja ihmetteli miksi viitta menee väärältä puolelta. Samassa rysähti, kummatkin potkuriakselit, potkurit ja ruorit solmuun, pohjassa metrin matkalta lasikuitu huonoss kunnossa- syy oli se että autopiloottia päälle laittaessa se samplaa jokusen sekunnin ajan kulkusuunnan- vene oli tällä aikaa muuttanut suuntaa 10 astetta ja meni siis väärältä puolelta viittaa. Lasku oli 52 tmk- kallis puhelu.
        Itsellänikin tosin viime kesänäkin tutussa paikassa tuli jokin oikosulku- varabensakanisteri oli irronnut kiinnikeistään ja lähtenyt liukumaan - laitoin sen kiinni ja 30 sekkaa myöhemmin ajoin viitan väärältä puolelta- onneks sen verran läheltä viittaa ettei kolissut

        Siis vain 52.000 markkaa eli vaivaiset 8700 euroa
        ja kuitenkin "kummatkin potkuriakselit, potkurit ja ruorit solmuun, pohjassa metrin matkalta lasikuitu huonoss kunnossa-" missä näin halvalla saa teettää näin valtavia korjauksia. vaihdoin juuri veneeseeni uudet pakosarjat, riserit sekä muuta sälää hinta töineen yli 2,000 euroa!!!!!


      • Benqqu
        B.F. kirjoitti:

        Siis vain 52.000 markkaa eli vaivaiset 8700 euroa
        ja kuitenkin "kummatkin potkuriakselit, potkurit ja ruorit solmuun, pohjassa metrin matkalta lasikuitu huonoss kunnossa-" missä näin halvalla saa teettää näin valtavia korjauksia. vaihdoin juuri veneeseeni uudet pakosarjat, riserit sekä muuta sälää hinta töineen yli 2,000 euroa!!!!!

        Tammisaaressa kolmen eri firman yhteistyönä tuo korjattiin. Itse olin lasikuituhommissa mukana- kölilinjaa pitkin noin metrin pätkä jouduttiin vaihtamaan (n 10 senttiä leveä alue kun delaminoitunut lasikuitu poistettiin). Potkuriakselit, potkurit ja ruorit tuli Englannista, paikallinen metallipaja leikkas vanhat irti (oli sen verran solmussa ettei ihan helpolla lähtenyt), kiinnitykset oli eri eli siinäkin tuli pientä lasikuituhommaa. Yhteistyönä heitettiin kamat kiinni. Kolmantena firmana oli paikallinen telakka (Eke-Marin) joka hoiti veneen nostot ja laskut sekä kamojen tilauksen.


      • heh
        Benqqu kirjoitti:

        Tammisaaressa kolmen eri firman yhteistyönä tuo korjattiin. Itse olin lasikuituhommissa mukana- kölilinjaa pitkin noin metrin pätkä jouduttiin vaihtamaan (n 10 senttiä leveä alue kun delaminoitunut lasikuitu poistettiin). Potkuriakselit, potkurit ja ruorit tuli Englannista, paikallinen metallipaja leikkas vanhat irti (oli sen verran solmussa ettei ihan helpolla lähtenyt), kiinnitykset oli eri eli siinäkin tuli pientä lasikuituhommaa. Yhteistyönä heitettiin kamat kiinni. Kolmantena firmana oli paikallinen telakka (Eke-Marin) joka hoiti veneen nostot ja laskut sekä kamojen tilauksen.

        Benqun edellinen teksti alkoi:" Vuosia sitten..."

        Lienee inflaatio jonkin verran vaikuttanut asioihin.


      • Benqqu
        heh kirjoitti:

        Benqun edellinen teksti alkoi:" Vuosia sitten..."

        Lienee inflaatio jonkin verran vaikuttanut asioihin.

        Jeps tuntui ettei siitä niin kovinkaan kauaa ollut, mutta oli kesä kun oli vedenpinta pitkään poikkeuksellisen alhaalla- silloin loppui mm Keskolta Yammujen perät varastosta- koneita lojui pitkin veneliikeiden pihoja odottelemassa osia japanista.
        Eli jotain 1988-1990 välilä tais olla- vähintään 15 vuotta sitten siis


    • on linjatauluilla varustetun väylän itäpuolella Kytöstä mantereelle ja länsiviitta on reunamerkkinä paikassa, jossa väylä kääntyy. Viitta on aika pitkällä saaresta ja lähistöllä syvyys on 10-20 m. Kiveen ei ole viitasta kuin pieni matka. Väylä on kovin käytetty ja sen tunteville selvä rasti, mutta karimerkki tutkaheijastimella ei olisi mielestäni tässä paikassa yhtään liioittelua...
      Hyvää ja turvallista veneilykesää, lähdemme 4 viikoksi Ahvenmaalle viikonloppuna ! :-)

      • puoliplaanari

        Usein näyttää merellä siltä, että mitä isompi liukuva vene, sitä korkeampi on kynnys kuskilla ottaa vene plaanista tiukassakaan paikassa tai edes hidastaa, mieluummin ajetaan läheltä ohi kapeassakin paikassa. Jos siinä väylän mutkassa on joku tullut vastaan ja ollut jättämässä pientä rakoa tälle 14,5 m venholle, voin kuvitella että paikkaa tuntematon kuski päättää ajaa viitan väärältä puolelta. Sitten on enää tuurista kiinni, onko se matala heti viitan vieressä vai onko siinä 10-15 metriä tilaa.


      • JRxxx
        puoliplaanari kirjoitti:

        Usein näyttää merellä siltä, että mitä isompi liukuva vene, sitä korkeampi on kynnys kuskilla ottaa vene plaanista tiukassakaan paikassa tai edes hidastaa, mieluummin ajetaan läheltä ohi kapeassakin paikassa. Jos siinä väylän mutkassa on joku tullut vastaan ja ollut jättämässä pientä rakoa tälle 14,5 m venholle, voin kuvitella että paikkaa tuntematon kuski päättää ajaa viitan väärältä puolelta. Sitten on enää tuurista kiinni, onko se matala heti viitan vieressä vai onko siinä 10-15 metriä tilaa.

        ...vain sivuhuomautuksena: ei siinäkään paikassa tule ahdasta kohtaamistilanteissakaan, jos ajetaan OIKEIN eli väylän oikeaa reunaa.
        Tuskin tällä kertaa on ollut kuvaamastasi tilanteesta kiinni vaan jostain syystä prinsessakuski otti viitan väärin, mutta ärsyttää noin periaatteessa tuollainen p**ka-aivoasenne, että muiden pitäisi väistää ja hidastaa, kun sinä haluat ajaa vasenta reunaa pitkin.


      • JRxxx

        olla sitä mieltä, ettei siellä(kään) mitään karimerkkiä tarvita. Viittahan siellä on ja sen oikein ottamalla ei ole mitään ongelmaa. Karimerkki on ylipäätään aika hankala kapine, koska se kertoo vain, että "tässä on kivi", muttei mitään turvallista ohitusetäisyyttä. Sen käytössä on mitään järkeä lähinnä vain silloin, kun jokin hyvin jyrkkänousuinen kivi on väylällä (esimerkkinä Helsingin itäpuolella Hevosten välissä ollut kivi, joka on nyttemmin räjäytetty pois; siinähän oli likimain suorassa linjassa pohjoisviitta, karimerkki ja eteläviitta lähellä toisiaan).
        Pelin nimihän on se, että vain merkityt väylät on taattu turvallisiksi (annettuun syvyyteen), muualla ajetaan aina omalla vastuulla ja pitää varautua siihen, että kiviä voi olla.


      • Wiltsu
        JRxxx kirjoitti:

        olla sitä mieltä, ettei siellä(kään) mitään karimerkkiä tarvita. Viittahan siellä on ja sen oikein ottamalla ei ole mitään ongelmaa. Karimerkki on ylipäätään aika hankala kapine, koska se kertoo vain, että "tässä on kivi", muttei mitään turvallista ohitusetäisyyttä. Sen käytössä on mitään järkeä lähinnä vain silloin, kun jokin hyvin jyrkkänousuinen kivi on väylällä (esimerkkinä Helsingin itäpuolella Hevosten välissä ollut kivi, joka on nyttemmin räjäytetty pois; siinähän oli likimain suorassa linjassa pohjoisviitta, karimerkki ja eteläviitta lähellä toisiaan).
        Pelin nimihän on se, että vain merkityt väylät on taattu turvallisiksi (annettuun syvyyteen), muualla ajetaan aina omalla vastuulla ja pitää varautua siihen, että kiviä voi olla.

        En tunne kyseistä paikkaa, mutta samaa mieltä JRxxx:n kanssa että jos siellä on länsiviitta niin se mennään länsipuolelta ja sillä selvä.

        Eihän kartat pidä täysin paikkaansa väylän ulkopuolella vaikka sinne kiviä ja matalia on merkittykin, paljon sellaisia kiviä joista ei tietoa kartoille asti ole vielä tullut.


      • puoliplaanari
        JRxxx kirjoitti:

        ...vain sivuhuomautuksena: ei siinäkään paikassa tule ahdasta kohtaamistilanteissakaan, jos ajetaan OIKEIN eli väylän oikeaa reunaa.
        Tuskin tällä kertaa on ollut kuvaamastasi tilanteesta kiinni vaan jostain syystä prinsessakuski otti viitan väärin, mutta ärsyttää noin periaatteessa tuollainen p**ka-aivoasenne, että muiden pitäisi väistää ja hidastaa, kun sinä haluat ajaa vasenta reunaa pitkin.

        Ehkä edellinen käsitykseni oli turhan räikeä ja yleistävä korkeasta hidastamiskynnyksestä, mutta onhan niitä purkkareita luovimassa väylillä ja heittämässä vendoja keppien lähellä. Itse en ajele koskaan väylän vasemmassa laidassa, ainakaan tahallani ;-)


      • Wiltsu kirjoitti:

        En tunne kyseistä paikkaa, mutta samaa mieltä JRxxx:n kanssa että jos siellä on länsiviitta niin se mennään länsipuolelta ja sillä selvä.

        Eihän kartat pidä täysin paikkaansa väylän ulkopuolella vaikka sinne kiviä ja matalia on merkittykin, paljon sellaisia kiviä joista ei tietoa kartoille asti ole vielä tullut.

        ... väylän mutkassa olevan vaarallisen kiven merkintä vaikka rautaviitalla
        tutkaheijastimineen voi olla huono asia ?!?
        En tiedä onko Jrxxx:lle paikka tuttu, mutta
        meneppä S-SW tuuli > 15 ms katsomaan miten
        viitta niiaa ja sitten kuvittelet, että
        et tunne väylää ja et saa Bodokobben - Bodo -
        linjatauluista selvää kun heittää kunnolla
        vettä.
        Kyll maal viisait ollaan kun merell vahinko sattuu ! ;-)
        Muuten olen kyllä sitä mieltä, että P:lla
        kävi kökkö navigointivirhe, mutta sehän
        on inhimillistä.


      • Osku
        a.k.o kirjoitti:

        ... väylän mutkassa olevan vaarallisen kiven merkintä vaikka rautaviitalla
        tutkaheijastimineen voi olla huono asia ?!?
        En tiedä onko Jrxxx:lle paikka tuttu, mutta
        meneppä S-SW tuuli > 15 ms katsomaan miten
        viitta niiaa ja sitten kuvittelet, että
        et tunne väylää ja et saa Bodokobben - Bodo -
        linjatauluista selvää kun heittää kunnolla
        vettä.
        Kyll maal viisait ollaan kun merell vahinko sattuu ! ;-)
        Muuten olen kyllä sitä mieltä, että P:lla
        kävi kökkö navigointivirhe, mutta sehän
        on inhimillistä.

        ole kuitenkin mitä tyypillisin kardinaaliviitan käyttökohde.


      • Osku kirjoitti:

        ole kuitenkin mitä tyypillisin kardinaaliviitan käyttökohde.

        Ja vielä tietää, että se on länsi ja ohitetaan
        länsipuolelta ja vielähän pitää olla myös tieto missä se länsi on ! ;-)


      • JRxxx
        a.k.o kirjoitti:

        ... väylän mutkassa olevan vaarallisen kiven merkintä vaikka rautaviitalla
        tutkaheijastimineen voi olla huono asia ?!?
        En tiedä onko Jrxxx:lle paikka tuttu, mutta
        meneppä S-SW tuuli > 15 ms katsomaan miten
        viitta niiaa ja sitten kuvittelet, että
        et tunne väylää ja et saa Bodokobben - Bodo -
        linjatauluista selvää kun heittää kunnolla
        vettä.
        Kyll maal viisait ollaan kun merell vahinko sattuu ! ;-)
        Muuten olen kyllä sitä mieltä, että P:lla
        kävi kökkö navigointivirhe, mutta sehän
        on inhimillistä.

        Ei se ole mitenkään erityisen vaarallinen tai hankala. Ainoa pieni harmi siellä on se, että ne linjataulut ovat niin metsänrajassa, ettei väylän länsipuolelta näe edes ylätaulun olemassaoloa. Sekään ei paljon haittaa, kun se etelämpänä oleva saari (en muista nimeä) toimii kohtalaisen selvästi näkyvänä reimarina :)
        Olennaista täsäs on se, että väylänmutka eli ei, karimerkkien sirottelu merkityn väylän ulkopuolelle on täysin turhaa ja tarpeetonta tuhlausta. Vielä enemmän ehdottamasi tutkamerkki... Kuten joku sanoikin, kyllä niitä merkkejä saisi sitten sirotella meren täyteen, niin että istutustaimikolta. Taimia ei vain näkyisi, tukikepit ainostaan...


      • Katsastusmies-1
        Osku kirjoitti:

        ole kuitenkin mitä tyypillisin kardinaaliviitan käyttökohde.

        Ihan selvä kardinaaliviitan paikka.
        Tuo paikka on sen tunteville ihan helppo ajettava, mutta kyllä se länsiviitta on kaukana rannasta. Paikalle ensikertaa tulevan voi olla vaikea hahmottaa etäisyyttä. Itse olen eniten joutunut etsimään ko. viittaa illalla kotiinpäin, eli länteen vasta-aurinkoon ajaessa. Paikka on usein tyven ja siksi aurinko sokaisee todella pahasti veden pinnasta.
        Mutta ei tilanne ristiviitasta miksikään muutu. Jengi luulee portiksi ja painaa viittojen välistä. Sekin yksi erittäin yleinen kivilleajon syy.
        Ko. kipparille sattui valitettava navigointivirhe, ei sen kummempaa. Näinhän se aina käy.


      • JRxxx
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Ihan selvä kardinaaliviitan paikka.
        Tuo paikka on sen tunteville ihan helppo ajettava, mutta kyllä se länsiviitta on kaukana rannasta. Paikalle ensikertaa tulevan voi olla vaikea hahmottaa etäisyyttä. Itse olen eniten joutunut etsimään ko. viittaa illalla kotiinpäin, eli länteen vasta-aurinkoon ajaessa. Paikka on usein tyven ja siksi aurinko sokaisee todella pahasti veden pinnasta.
        Mutta ei tilanne ristiviitasta miksikään muutu. Jengi luulee portiksi ja painaa viittojen välistä. Sekin yksi erittäin yleinen kivilleajon syy.
        Ko. kipparille sattui valitettava navigointivirhe, ei sen kummempaa. Näinhän se aina käy.

        Tässä on jo parikin henkilöä painottanut, miten ko. länsiviitta on kaukana rannasta. Anteeksi nyt vain, mutta mitä väliä sillä on?
        Myönnän kyllä, että olen nähnyt paikkoja, joissa on ihan maastossa hiukan vaikea uskoa, että pitää ajaa niinkuin viitta käskee. Lähinnä se fiilis tulee paikoissa, joissa esim. 100 m leveän aukon reunan lähellä on viitta, joka käskee ajamaan siitä 10 metrin tilasta rannan ja viitan välissä. Korttiin katsomalla syynkin yleensä huomaa, mutta on se silti vähän oudon oloista. Tässä mainitussa tapauksessa ei kuitenkaan ole mitään sellaista, länsiviitan oikealla puolella on väljästi tilaa.
        Olen siitä ajanut suht' usein ohi enkä ensimmäiselläkään kerralla kokenut paikkaa mitenkän vaikeaksi.


      • hämmästynyt
        JRxxx kirjoitti:

        Tässä on jo parikin henkilöä painottanut, miten ko. länsiviitta on kaukana rannasta. Anteeksi nyt vain, mutta mitä väliä sillä on?
        Myönnän kyllä, että olen nähnyt paikkoja, joissa on ihan maastossa hiukan vaikea uskoa, että pitää ajaa niinkuin viitta käskee. Lähinnä se fiilis tulee paikoissa, joissa esim. 100 m leveän aukon reunan lähellä on viitta, joka käskee ajamaan siitä 10 metrin tilasta rannan ja viitan välissä. Korttiin katsomalla syynkin yleensä huomaa, mutta on se silti vähän oudon oloista. Tässä mainitussa tapauksessa ei kuitenkaan ole mitään sellaista, länsiviitan oikealla puolella on väljästi tilaa.
        Olen siitä ajanut suht' usein ohi enkä ensimmäiselläkään kerralla kokenut paikkaa mitenkän vaikeaksi.

        Väylällä viittojen ja muiden merkkien sijoittelu perustuu ymmärtääkseni väylän kulkusyvyyttä matalampien paikkojen osoittamiseen ja toisaalta väylän suunnan näyttämiseen maisemassa. Omituisia mutkia löytyy kivikkoisilla vesillämme ihan riittävästi - aika harvoin kuitenkaan veneilijöiden kiusaksi. Väylien ulkopuolella niitä kiviä ja matalia on näennäisestä "vapaan veden" illuusiosta huolimatta niin runsaasti, että kaikkien merkitseminen tekisi maisemanavigoinnista lähes mahdottoman. Pahimmat paikat totutuilla kulkureiteillä väylien välissä onneksi on usein merkitty ja yleensä kardinaaliviitoilla, jolloin kartan ja kompassin lukutaito on tarpeen.

        Kun vesistöjen luotaus on "luotettavaa" vain väyläalueilla ja niiden välittömässä läheisyydessä, lienee viisainta opetella erottamaan paikat joita on syytä välttää niistä, joissa todennäköisesti voi liikkua turvallisesti.
        Ei kai kyse ole sen vaikeammasta asiasta. Väylän mutkien oikaisu viittojen väärältä puolelta on aina kipparin tai perämiehen vastuulla, ja sen tulee perustua tietoon (mieluummin varmaan) eikä mutu-pohjalta "näyttää tarpeeksi syvältä".

        Kartanluku- ja arviointivirheitä sattuu jokaiselle joskus, useimmiten kuitenkin melko lievin seurauksin, jos niistä selviää veneen korjauksella ja kolhulla itsetuntoon.


      • Katsastusmies-1
        JRxxx kirjoitti:

        Tässä on jo parikin henkilöä painottanut, miten ko. länsiviitta on kaukana rannasta. Anteeksi nyt vain, mutta mitä väliä sillä on?
        Myönnän kyllä, että olen nähnyt paikkoja, joissa on ihan maastossa hiukan vaikea uskoa, että pitää ajaa niinkuin viitta käskee. Lähinnä se fiilis tulee paikoissa, joissa esim. 100 m leveän aukon reunan lähellä on viitta, joka käskee ajamaan siitä 10 metrin tilasta rannan ja viitan välissä. Korttiin katsomalla syynkin yleensä huomaa, mutta on se silti vähän oudon oloista. Tässä mainitussa tapauksessa ei kuitenkaan ole mitään sellaista, länsiviitan oikealla puolella on väljästi tilaa.
        Olen siitä ajanut suht' usein ohi enkä ensimmäiselläkään kerralla kokenut paikkaa mitenkän vaikeaksi.

        Ihminen olentona käyttäytyy määrättyjen mallien ja lainalaisuuksien mukaan, näin määrittelevät asian psykologit.
        Se vain todella on niin että vaikka kortilla länsiviitta on selvästi "kaukana" rannasta, ihminen ei sitä välttämättä siten sisäistä navigoidessaan.
        Ns. perstuntuma sanoo että ollaan viitan ulkopuolella ja sitten kuitenkin kolahtaa. Tietenkin on navigotu huolimattomasti, muutenhan ei oltaisi kivellä lainkaan.
        Valitettavan usein juuri tuonkaltaiset paikat ovat toistuvien kivilleajojen näyttämöitä. Ko. paikassakin olen nähnyt veneitä viitan väärällä puolella.
        Samaa väylää koilliseen ajettaessa tulee "oikaistuksi" ja se punainen on myös helppo ajaa vasemmalta puolelta, ainakin siinä on kolahtanut usein.
        Eli yritän osoittaa että määrätyntyyppiset väylänkohdat ikäänkuin "imevät" veneitä kiville.
        Näissä tulee olla itsekunkin tarkkana.


      • JRxxx
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Ihminen olentona käyttäytyy määrättyjen mallien ja lainalaisuuksien mukaan, näin määrittelevät asian psykologit.
        Se vain todella on niin että vaikka kortilla länsiviitta on selvästi "kaukana" rannasta, ihminen ei sitä välttämättä siten sisäistä navigoidessaan.
        Ns. perstuntuma sanoo että ollaan viitan ulkopuolella ja sitten kuitenkin kolahtaa. Tietenkin on navigotu huolimattomasti, muutenhan ei oltaisi kivellä lainkaan.
        Valitettavan usein juuri tuonkaltaiset paikat ovat toistuvien kivilleajojen näyttämöitä. Ko. paikassakin olen nähnyt veneitä viitan väärällä puolella.
        Samaa väylää koilliseen ajettaessa tulee "oikaistuksi" ja se punainen on myös helppo ajaa vasemmalta puolelta, ainakin siinä on kolahtanut usein.
        Eli yritän osoittaa että määrätyntyyppiset väylänkohdat ikäänkuin "imevät" veneitä kiville.
        Näissä tulee olla itsekunkin tarkkana.

        ...mitä tarkoitat, mutta eihän viitta ole koskaan muutenkaan varsinaisesti yhteydessä rantaan vaan vedenalaisiin asioihin.


      • hämmästynyt
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

        Ihminen olentona käyttäytyy määrättyjen mallien ja lainalaisuuksien mukaan, näin määrittelevät asian psykologit.
        Se vain todella on niin että vaikka kortilla länsiviitta on selvästi "kaukana" rannasta, ihminen ei sitä välttämättä siten sisäistä navigoidessaan.
        Ns. perstuntuma sanoo että ollaan viitan ulkopuolella ja sitten kuitenkin kolahtaa. Tietenkin on navigotu huolimattomasti, muutenhan ei oltaisi kivellä lainkaan.
        Valitettavan usein juuri tuonkaltaiset paikat ovat toistuvien kivilleajojen näyttämöitä. Ko. paikassakin olen nähnyt veneitä viitan väärällä puolella.
        Samaa väylää koilliseen ajettaessa tulee "oikaistuksi" ja se punainen on myös helppo ajaa vasemmalta puolelta, ainakin siinä on kolahtanut usein.
        Eli yritän osoittaa että määrätyntyyppiset väylänkohdat ikäänkuin "imevät" veneitä kiville.
        Näissä tulee olla itsekunkin tarkkana.

        Oikeassa olet siitä käyttäytymismallista. Se koskee valitettavasti paljon muitakin asioita kuin oikaisuja. Valitettavan moni liikkuu vesillä ikään kuin väylille olisi piirretty reunaviivat ja keskiviiva - toki tärkeimpien väylien kohdalla ne linjat on määriteltykin sekä koordinaatteina kulmapisteineen että rasterointina karttoihin. "maastoon" merkinnät vain puuttuvat sattuneesta syystä. Vesikin näyttää melko samanlaiselta on pinnan alla kiviä tai ei, toisin kuin maanteillä, joissa usein on vielä piennar erottamassa pahemmista kiinteistä törmäyskohteista.

        Siksi kirjoitin siitä kartanluvun tärkeydestä vaarallisten ja vähemmän vaarallisten paikkojen erottamisessa. Käyttäytymismalliksi kai sitäkin voisi kutsua, jos sen opettelee ja järkevästi noudattaa. Täällä on välillä kirjoiteltu siitä oikeanpuoleisesta liikenteestä ja oikealle väistämisestä, jota myös voi pitää jonkinlaisena käyttäytymismallina. Purjeveneellä "väylän reunoja" kolutessa joutuu joskus ihmettelemään veneilijöiden logiikkaa. Eiväthän kaikki viitat suinkaan tarkoita varsinaista väylän reunaa, jos kyseessä ei ole todella kapea paikka. Lateraaliviitoituksessa näin ehkä voisi ajatellakin, mutta ainakin veneilyn runkoväylällä niillä on korvattu melko paljon aiempia kardinaaliviittoja, jolloin ei ole ehkä mielekästä käsittää veneilyväylän leveydeksi joskus lähes meripeninkulmaa, jossa oikeanpuoleista liikennettä orjallisesti noudatetaan. Sama koskee tietysti myös väylän keskilinjalla kulkemista etenkin reittipisteiden avulla.


    • utelias

      Joo kävin paikan päällä suomenojan satamassa kattomassa jahtia,niin kun monet muutkin.. Toinen akselin laakerituki kun on mennyt pohjasta läpi tunnustelin kädellä reiän reunaa.. ja sen verran ohuelta tuntu et oli haettava työntömitta ja mitattava paksuus.. Tämä balsamateriaali(divinycell?)joka näkyy olevan täytteenä oli paksuudeltaan 10mm ja siltä laakeritkin läpimenokohdalta koko pohjan paksuus...14mm..siis 10mm "hötöä" ja pari milliä kuitua puolellansa.
      Tietenkin veneessä on jäykkääjä palkistoja pitkin runkoa mutta aika hepposta tekoa on..ja
      Princess, vieläpä mukamas huippumerkki..
      Onneks itellä on vanha kunnon kuituvene jossa
      pohjakin on tuuman paksuista umpikuitua..

      • AriT

      • epe

      • tutkinut
        epe kirjoitti:

        sen tietää millainen paksuus on lasikuidussa, vaatiiko sen selville saaminen karilleajon ja reiän pohjaan?

        Yleensä rungossa ja kannessa käytetyt materiaalit paksuuksineen on kuvattu veneen käyttäjän käsikirjassa ja tuoteselosteissa. Oman, vuonna 71 valmistetun veneen käsikirjassa nuo tiedot on annettu, ja läpivientien uusimisen ja joidenkin helojen kiinnitysten yhteydessä paikkansa pitäviksi havaittu.

        Umpilaminaatista kerrotaan laminointitapa: käsin-, ruisku-, vakuumi jne. käytetyt kuitutyypit: matto, kangas, roving, suunnattu kuitu, kuitumateriaali: lasi, kevlar, hiili. Laminaatin paksuus rungon eri osissa, mahdolliset jäykisteet ym.

        sandwich-laminaatista pitäisi löytyä tieto käytetystä väliaineesta, sen paksuus sekä pintakerrosten paksuus ja materiaali.

        Jos em. tietoja ei jostain syystä löydy, pohjan rakenteen ja paksuuden voi tarkistaa esimerkiksi läpivientihelan reiästä. Sopivilla mittausvälineillä sen saa mitattua myös helaa irroittamatta kohtalaisen tarkasti.


      • AriT
        epe kirjoitti:

        sen tietää millainen paksuus on lasikuidussa, vaatiiko sen selville saaminen karilleajon ja reiän pohjaan?

        "Unfortunately, short of cutting holes in the hull, he has no way of determining otherwise. Seeing that one layer of roving on the inside, I would likely make the same mistake too. "

        Eli ainoa tapa varmistaa rakenne on tehdä runkoon reikä. Rakennetta ei päällepäin voi tunnistaa, sisäpuolella näkyvä lasikuitumattokin voi johtaa harhaan.

        Sivulla esitetyt rakentet ja vauriot ovat (toivottavasti) sieltä pahimmasta päästä, mutta kyllä noita ainakin näin maallikolle arveluttavan näköisiä ratkaisuja näköjään esiintyy laadukkaiksi mainituissa jenkkiveneissäkin kuten Sea Ray. Malleista ja vuosistahan sivulla ei ole mainintaa eikä noita juttuja pidä toki yleistää. Tuli vaan mieleen tämä sivu, kun näin jutun tuosta P:n kerrosrakenteesta.


      • vertailla
        epe kirjoitti:

        sen tietää millainen paksuus on lasikuidussa, vaatiiko sen selville saaminen karilleajon ja reiän pohjaan?

        ..tehdä karkeata arviota veneen jykevyydestä
        ts. aineen vahvuudesta on vertaillla painoa
        pituuteen ja leveyteen.

        Hyvä esimerkki aiheesta on 80-luvun lopun veneistä
        2455 Bayliner ja 245 Four Wins. Edellämainittu
        painaa 1700-1800 kg ja jälkimmäinen 2400-2500 kg.
        Ero on aika suuri ollakseen noinkin pienistä veneistä kysymys. Veneethän ovat periaatteessa
        saman kokoisia. En usko että paino tulee pelkistä
        puulistoista Four Winsiin.


    • Ohhoh!

      Mielenkiintoisia kommentteja. Kyllä tekevälle sattuu. Uskon että pojille on tullut ajatusvirhe - vasen ja oikea tai länsi ja itä ovat vaihtaneet paikkaa ja sitten ...

      Joku kirjoitti, että veneessä oli kaksi, siis kaksi keski-ikäistä miestä. Kävikö kuskeille kuinkaan? Jutteliko kukaan kuskien kanssa siellä rannassa? Mitkä oli em. miesten mielialat? Minne ne oli matkalla tai mistä tulossa?

      Oliko se helsinkiläinen paatti. Pääkaupunkiseudun purjehtijoille tuo Lehtisaaren länsiviitta on monellakin tapaa tuttu.

      • Ade

        Samassa paikassa istui viime syyskesällä iso, ehkä n. 14 - 16 metrinen purjevene. Oltiin itse aika kaukana ja ohimennen vilkaisin, että onpa erikoinen reittivalinta sillä veneellä. Seuraavan kerran kun vilkaisin mietin että kumma kun on täydet purjeet, mutta ihan kun se seisoisi paikallaan. Sitten vasta alkoi raksuttamaan, kivellähän se oli ja aika nopeasti siellä oli moottorivene auttamassa sitä..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      165
      3080
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2091
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1881
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1856
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      329
      993
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      114
      973
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe