Akkujen latausaika

Anonyymi-ap

Minulla on veneessä starttiakun lisäksi kaksi hupiakkua, joita lataan veneen invertterilaturilla. Nyt kun vene on maissa, niin lataan akut täyteen käyttäen invertterilaturia ja kaikki akut on kytkettyinä. Paljonko pitää varata aikaa lataukseen, akuissa on nyt jännite noin 12, 5 eli montako päivää/tuntia suunnilleen.

34

632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jepjep, aikaa pitää varata reilusti, vähintään riittävästi, ja hauskaa pitää olla vähintään hupiakkujen kapasiteetin verran.

      • Anonyymi

        Tylsää pitää olla kun invertterillä ladataan hupia.


    • Anonyymi

      Riippuu, mikä on energianlähde.
      Jos lataat aurinkopaneeleista, niin invertterilaturi tyhjentää akkuja silloin, kun ei paista. Talvella siis melkein jatkuvasti.

      Eli joskus alkukeväästä viimeistään on kaikki akut tyhjät ja valmiina vaihtoon.

      • Anonyymi

        Lataan maasähköllä talvitelakointialueen 230 V sähköpisteestä. Talvella ei tietenkään akut eivät ole muulloin kuin latauksen ajan kytkettynä, muuten plus- ja miinusnavat irrotettuina sähköjärjestelmästä. On muuten totta että invertterilaturi tyhjentää akut, jos ei muista irrottaa akkuja sähköjärjestelmästä.

        Eli alkuperäiseen kysymykseen: riittääkö akkujen lataukseen pari, kolme päivää? Akut ladattiin täyteen elokuun lopulla (12,7 V ja nyt siis noin 12,5 V).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lataan maasähköllä talvitelakointialueen 230 V sähköpisteestä. Talvella ei tietenkään akut eivät ole muulloin kuin latauksen ajan kytkettynä, muuten plus- ja miinusnavat irrotettuina sähköjärjestelmästä. On muuten totta että invertterilaturi tyhjentää akut, jos ei muista irrottaa akkuja sähköjärjestelmästä.

        Eli alkuperäiseen kysymykseen: riittääkö akkujen lataukseen pari, kolme päivää? Akut ladattiin täyteen elokuun lopulla (12,7 V ja nyt siis noin 12,5 V).

        Muutama tuntikin riittää kohtuullisesti yön yli varmasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lataan maasähköllä talvitelakointialueen 230 V sähköpisteestä. Talvella ei tietenkään akut eivät ole muulloin kuin latauksen ajan kytkettynä, muuten plus- ja miinusnavat irrotettuina sähköjärjestelmästä. On muuten totta että invertterilaturi tyhjentää akut, jos ei muista irrottaa akkuja sähköjärjestelmästä.

        Eli alkuperäiseen kysymykseen: riittääkö akkujen lataukseen pari, kolme päivää? Akut ladattiin täyteen elokuun lopulla (12,7 V ja nyt siis noin 12,5 V).

        Noh, olettaen, että laturi on jonkinlaisessa mielekkäässä suhteessa akkujen kokoon, niin kolme päivää pitäisi riittää, mutta jos voi pitää viikon, niin pidä se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noh, olettaen, että laturi on jonkinlaisessa mielekkäässä suhteessa akkujen kokoon, niin kolme päivää pitäisi riittää, mutta jos voi pitää viikon, niin pidä se.

        Miksi ihmeessä pitäisi ladata noin kauan? Älylaturi menee muutamassa tunnissa ylläpidolle kuitenkin, kun akut ovat jo valmiiksi melkein täysiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä pitäisi ladata noin kauan? Älylaturi menee muutamassa tunnissa ylläpidolle kuitenkin, kun akut ovat jo valmiiksi melkein täysiä.

        Eihän aloittaja kertonut laturin tehoa eikä akuston kapasiteettia, niin saattaa hyvinkin mennä viikko... tai tunti, ihan miten vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän aloittaja kertonut laturin tehoa eikä akuston kapasiteettia, niin saattaa hyvinkin mennä viikko... tai tunti, ihan miten vaan.

        Aika kova mielikuvitus pitää olla, että saa menemään yli vrk. 12,5 V on kuitenkin n. 80% SOC. Siis jos olisi vaikkapa 1000 Ah akusto ja 10 A laturi (tai 100 Ah ja 1A), silti riittäisi vrk. Oletettavasti kyse on maasähkölaturista joka lienee ainakin 5% kapasiteetista, jolloin riittää 4 h.

        Lisäksi 80% on jo ihan OK eli selviää talven lataamattakin. Parempi toki ladata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika kova mielikuvitus pitää olla, että saa menemään yli vrk. 12,5 V on kuitenkin n. 80% SOC. Siis jos olisi vaikkapa 1000 Ah akusto ja 10 A laturi (tai 100 Ah ja 1A), silti riittäisi vrk. Oletettavasti kyse on maasähkölaturista joka lienee ainakin 5% kapasiteetista, jolloin riittää 4 h.

        Lisäksi 80% on jo ihan OK eli selviää talven lataamattakin. Parempi toki ladata.

        Miten tiedät SOCin kun et tiedä akkukemiaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä pitäisi ladata noin kauan? Älylaturi menee muutamassa tunnissa ylläpidolle kuitenkin, kun akut ovat jo valmiiksi melkein täysiä.

        Mistä tiedät, että juuri tässä tapauksessa on niin?

        Kääntäisin kysymyksen toisinpäin, mitä haittaa latauksesta on? Minä en istu laturin vieressä katsomassa, kun valot syttyvätyksi toisensa jälkeen. Siksi ei ole väliä otanko johdon irti tänään, huomenna tai en ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tiedät SOCin kun et tiedä akkukemiaa?

        Millä lyijyakulla kerrottu täyteen ladattuna 12,7 V ja nyt 12,5 V ei vastaisi n. 80% SOCia? Jännitteet sulkevat pois muut kuin lyijyakut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät, että juuri tässä tapauksessa on niin?

        Kääntäisin kysymyksen toisinpäin, mitä haittaa latauksesta on? Minä en istu laturin vieressä katsomassa, kun valot syttyvätyksi toisensa jälkeen. Siksi ei ole väliä otanko johdon irti tänään, huomenna tai en ollenkaan.

        Mistä itse tiedät, että kyseessä on älylaturi? Jos ei ole, viikossa akut on keitetty piloille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä pitäisi ladata noin kauan? Älylaturi menee muutamassa tunnissa ylläpidolle kuitenkin, kun akut ovat jo valmiiksi melkein täysiä.

        Miksi ihmeessä pitää kesken talven ladata ollenkaan? Onko aluissa joku vika jos eivät pidä virtaa? Varsinkin kun ovat irtikytketyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä lyijyakulla kerrottu täyteen ladattuna 12,7 V ja nyt 12,5 V ei vastaisi n. 80% SOCia? Jännitteet sulkevat pois muut kuin lyijyakut.

        Esim. AGM ei ole tuolla täynnä eikä 80% vaikka väärällä profiililla toimiva laturi niin luulisi. Ei jännitteet sulje pois litiumejakaan. Kun ne akut vieläpä on "kytkettyjä" eikä kuormasta ja vuotovirroista tiedetä mitään, niin tuo SOC arvio heittelee aikas paljon. Kun ap on jättänyt niin paljon oleellista tietoa kertomatta, ei voi mitenkään olettaa setupista mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. AGM ei ole tuolla täynnä eikä 80% vaikka väärällä profiililla toimiva laturi niin luulisi. Ei jännitteet sulje pois litiumejakaan. Kun ne akut vieläpä on "kytkettyjä" eikä kuormasta ja vuotovirroista tiedetä mitään, niin tuo SOC arvio heittelee aikas paljon. Kun ap on jättänyt niin paljon oleellista tietoa kertomatta, ei voi mitenkään olettaa setupista mitään.

        Ei laturit käytä lepojännitettä mihinkään. AGM:n ja avoakun välillä on mitätön ero jännitteissä. Hyvin toimii laturit ristiin. On se 12,5 n. 80% myös AGM:llä. Jos LiFePO4 on "täyteen ladattuna" 12,7 V, on jotain pahasti pielessä. Yli 13 V pitää siinä olla lähes tyhjäksi saakka.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Invertterilaturini maksoi 579 €. Luulen että sillä on enemmän älyä kyin satasen hintaisissa älylatureissa. https://www.marinea.fi/victron-multiplus-invertterilaturi-12-v-800-w-35a

        Laitat tuon päälle ja katsot kuinka jännite nousee 14,4 V. Kun on laskenut 13,8 V, voit lopettaa latauksen. Luultavasti tuossa menee 2-4 tuntia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Irtikytkettyinäkin akkujen latausjännite laskee talven aikana. Siksi suositellaan lataamista ainakin kerran, mieluummin pari kertaa. https://kipparilehti.fi/akkujen-talvisailytys-akussa-virtaa-viela-kevaallakin/

        Ikinä en ole talvella ladannut enkä myöskään kytkenyt kenkiä irti. Ehkä siksi akkuni ovat kestäneet vain hieman toistakymmentä vuotta? Tai nykyään kyllä aurinkopaneeli lataa pressun läpi. Marras-tammikuussa ei tosin tuota vaan kuluttaa, mutta ei paljoa ja helmikuun lopussa akku on täysi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Irtikytkettyinäkin akkujen latausjännite laskee talven aikana. Siksi suositellaan lataamista ainakin kerran, mieluummin pari kertaa. https://kipparilehti.fi/akkujen-talvisailytys-akussa-virtaa-viela-kevaallakin/

        Tuossa voltteja omista lyijyakuistani viime talvelta - kaapelit irti, ei latauksia, mittauspäivämäärät, ensin startti sitten 4 hupia:
        1.12. 12.75 - 12.57/12.60/12.63/12.64
        2.3. 12.73 - 12.54/12.57/12.62/12.61
        13.4. 12.73 - 12.55/12.58/12.62/12.62
        3.5. 12.74 - 12.54/12.58/12.61/12.62

        Startti vuodelta 2016, hupit 2015.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei laturit käytä lepojännitettä mihinkään. AGM:n ja avoakun välillä on mitätön ero jännitteissä. Hyvin toimii laturit ristiin. On se 12,5 n. 80% myös AGM:llä. Jos LiFePO4 on "täyteen ladattuna" 12,7 V, on jotain pahasti pielessä. Yli 13 V pitää siinä olla lähes tyhjäksi saakka.

        Laturin profiili vaikuttaa siihen, mikä lopulta muodostuu lepojännitteeksi. Litiumin varaustasoa tai latausta ei oikein voi jännitteellä seurata. AGM 80% ja tavallisen lyijyakun 80% on vissi ero. Ero ei ole mitätön kun kaikkien lyijyakkujen jännitteen vaihteluväli on niin pieni, 0,65V lyijyakulle ja 0,95V AGM:lle. Venekäytössä LiFePO4:n voi surutta päästää 12,0 volttiin asti ja allekin kun ei lataussyklien määrästä kuitenkaan muodostu rajoite sen elinkaaren aikana, litiumit kun vanhenee pikkuhiljaa heti valmistusajankohdasta lähtien vaikka niitä paapoisi kuinka. LiFePO4:n jännite sippaa loppusuoralla niin nopeasti, ettei satunnaisen tarkkailijan kannata jäädä tuota 12,0 rajaa odottelemaan, vaikkei mitään suurta vahinkoa tapahdu vaikka satunnaisesti menisi allekin tuon, kunhan varmasti pysyy yli kymmenen voltin. Itse pidän LiFePO4:n suojarajana 11v vaikka sisäinen BMS kytkee kuorman irti vasta 9,2 voltin kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laturin profiili vaikuttaa siihen, mikä lopulta muodostuu lepojännitteeksi. Litiumin varaustasoa tai latausta ei oikein voi jännitteellä seurata. AGM 80% ja tavallisen lyijyakun 80% on vissi ero. Ero ei ole mitätön kun kaikkien lyijyakkujen jännitteen vaihteluväli on niin pieni, 0,65V lyijyakulle ja 0,95V AGM:lle. Venekäytössä LiFePO4:n voi surutta päästää 12,0 volttiin asti ja allekin kun ei lataussyklien määrästä kuitenkaan muodostu rajoite sen elinkaaren aikana, litiumit kun vanhenee pikkuhiljaa heti valmistusajankohdasta lähtien vaikka niitä paapoisi kuinka. LiFePO4:n jännite sippaa loppusuoralla niin nopeasti, ettei satunnaisen tarkkailijan kannata jäädä tuota 12,0 rajaa odottelemaan, vaikkei mitään suurta vahinkoa tapahdu vaikka satunnaisesti menisi allekin tuon, kunhan varmasti pysyy yli kymmenen voltin. Itse pidän LiFePO4:n suojarajana 11v vaikka sisäinen BMS kytkee kuorman irti vasta 9,2 voltin kohdalla.

        LiFePO4:llä 12,7 V olisi n. 20% SOC ei siis alkuunkaan "täyteen ladattu".

        Kerrotko mikä se "vissi ero" on AGM- ja avoakun lepojännitteessä 80% varaustasolla? Ei sellaista eroa ole tai se on niin pieni, että edelleen ollaan n. 80% tasolla.

        Vaikkapa Trojanin suosituksissa on aivan olemattomat erot avo-, AGM- ja geeliakkujen lataukselle: https://www.trojanbattery.com/resources/battery-maintenance

        Avoakulle suositeltu latausjännite 2,45 V/kenno eli 14,7 V. AGM- ja geeliakulle 2,4 V/kenno eli 14,4 V. Kaikille kolmelle ylläpito 2,25 V/kenno eli 13,5 V. Tuo latausjännite vaikuttaa vain siihen miten nopeasti akku latautuu. Ainoa oikea ero on kennojen tasapainoitus, jota ei tehdä kuin avoakuille. Siinä jännite on 2,7 V/kenno eli 16,2 V.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        LiFePO4:llä 12,7 V olisi n. 20% SOC ei siis alkuunkaan "täyteen ladattu".

        Kerrotko mikä se "vissi ero" on AGM- ja avoakun lepojännitteessä 80% varaustasolla? Ei sellaista eroa ole tai se on niin pieni, että edelleen ollaan n. 80% tasolla.

        Vaikkapa Trojanin suosituksissa on aivan olemattomat erot avo-, AGM- ja geeliakkujen lataukselle: https://www.trojanbattery.com/resources/battery-maintenance

        Avoakulle suositeltu latausjännite 2,45 V/kenno eli 14,7 V. AGM- ja geeliakulle 2,4 V/kenno eli 14,4 V. Kaikille kolmelle ylläpito 2,25 V/kenno eli 13,5 V. Tuo latausjännite vaikuttaa vain siihen miten nopeasti akku latautuu. Ainoa oikea ero on kennojen tasapainoitus, jota ei tehdä kuin avoakuille. Siinä jännite on 2,7 V/kenno eli 16,2 V.

        En ole väittänytkään, että LFP olisi tuolla täynnä, mutta joku tyhmempi akkulaturi saattaa jättää leikin kesken.

        AGM 50-100% = 12-13V
        FLA 50-100% = 12-12,7V
        LFP 10-100% = 12-14,4V


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitat tuon päälle ja katsot kuinka jännite nousee 14,4 V. Kun on laskenut 13,8 V, voit lopettaa latauksen. Luultavasti tuossa menee 2-4 tuntia.

        Kyllä menee kauemmin, victron on senvertaa kehittynyt, että lataus kestää ikuisuuden tullakseen 100% täyteen ja akkujen lämpötiloilla on vaikutusta, koska laturi määrittelee sen perusteella kuinka korkeaksi nostaa V, ennen lepovirralle tiputusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        LiFePO4:llä 12,7 V olisi n. 20% SOC ei siis alkuunkaan "täyteen ladattu".

        Kerrotko mikä se "vissi ero" on AGM- ja avoakun lepojännitteessä 80% varaustasolla? Ei sellaista eroa ole tai se on niin pieni, että edelleen ollaan n. 80% tasolla.

        Vaikkapa Trojanin suosituksissa on aivan olemattomat erot avo-, AGM- ja geeliakkujen lataukselle: https://www.trojanbattery.com/resources/battery-maintenance

        Avoakulle suositeltu latausjännite 2,45 V/kenno eli 14,7 V. AGM- ja geeliakulle 2,4 V/kenno eli 14,4 V. Kaikille kolmelle ylläpito 2,25 V/kenno eli 13,5 V. Tuo latausjännite vaikuttaa vain siihen miten nopeasti akku latautuu. Ainoa oikea ero on kennojen tasapainoitus, jota ei tehdä kuin avoakuille. Siinä jännite on 2,7 V/kenno eli 16,2 V.

        Kyllä AGM akuille tehdään tasoitus latausta, ainakin Lifeline akuille, ja se oli muistaaksen 15,5V noin tunti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Irtikytkettyinäkin akkujen latausjännite laskee talven aikana. Siksi suositellaan lataamista ainakin kerran, mieluummin pari kertaa. https://kipparilehti.fi/akkujen-talvisailytys-akussa-virtaa-viela-kevaallakin/

        Joo suositellaan, varmuuden vuoksi!
        Jos ehjä, syksyllä täyteen ladattu, akku ei pidä riittävästi virtaa talven yli on se muutenkin jo aika loppuun ajettu!
        Talvisäilytys lataamatta on tähän hyvä mittari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo suositellaan, varmuuden vuoksi!
        Jos ehjä, syksyllä täyteen ladattu, akku ei pidä riittävästi virtaa talven yli on se muutenkin jo aika loppuun ajettu!
        Talvisäilytys lataamatta on tähän hyvä mittari.

        Niin, mikä sitten on riittävästi virtaa kun lyijyakku on pitkäikäisin täyteen ladattuna eikä itsepurkautuminen ihan olematonta ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mikä sitten on riittävästi virtaa kun lyijyakku on pitkäikäisin täyteen ladattuna eikä itsepurkautuminen ihan olematonta ole.

        On se itsepurkaus aivan olematonta, jos akkuja säilytetään ulkona Suomessa talvi. Itsepurkautuminen hidastuu todella paljon lämpötilan laskiessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se itsepurkaus aivan olematonta, jos akkuja säilytetään ulkona Suomessa talvi. Itsepurkautuminen hidastuu todella paljon lämpötilan laskiessa.

        Niin, jos ulkona säilyttää... tykkään säilyttää venettä sisällä kuivassa ja peruslämmössä talven.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, jos ulkona säilyttää... tykkään säilyttää venettä sisällä kuivassa ja peruslämmössä talven.

        Ei niitä silti tarvi ladata jos et puhu uimahallin saunan peruslänmöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niitä silti tarvi ladata jos et puhu uimahallin saunan peruslänmöstä.

        Jaa miksei? Vajaaladattu akku menettää varauskykyään varastoinnissa.


    • Anonyymi

      Älä lataa missään nimessä liian pitkään!
      Se ei ole normaalia toimintaa ja siitä saa hullun maineen. Tunsin kerran miehen, joka jätti ylläpitolaturin kiinni kahdeksi viikoksi ja hänen vaimonsa jätti hänet ja mies sai sydänkohtauksen ja kissa söi hänen naamansa.

      Niin käy vissisti, jos akkua lataa yhtään pitempän kuin normaali ihminen tekee. Normaali ihminen seisoo akun vieressä ja katsoo, kun se täyttyy. Kesällä hän katselee, kuinka ruoho kasvaa ja kun se on saavuttanut oikean pituuden, leikkaa sen kynsisaksien ja viivottimen kanssa.

      Ei saa tehdä muulla tavalla.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2809
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      376
      2664
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2200
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1876
    5. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      71
      1838
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1783
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1774
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1708
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1603
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1482
    Aihe