UT:ssa ei ole yhtään ainoaa moraalisääntöä

UT:ssa ei ole yhtään ainoaa uniikkia moraalisääntöä vaan se toistaa VT:n sääntöjä. Syön hatullisen paskaa jokaisesta UT:n uniikista moraalisäännöstä, jos joku hihhuli sellaisen sattuisi löytämään.

70

383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      > UT:ssa ei ole yhtään ainoaa uniikkia moraalisääntöä vaan se toistaa VT:n sääntöjä.

      "Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat, siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden edestä, jotka teitä parjaavat".
      Luuk. 6:27-28

      • Olet siis sitä mieltä, ettei Rakkauden kaksoiskäsky ulotu kaikkiin ihmisiin?


      • Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

        Olet siis sitä mieltä, ettei Rakkauden kaksoiskäsky ulotu kaikkiin ihmisiin?

        Rakkauden kaksoiskäskyä ei tietääkseni löydy Vanhasta testamentista.

        Toivottavasti saat pestyä hattusi puhtaaksi aterian jälkeen!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rakkauden kaksoiskäskyä ei tietääkseni löydy Vanhasta testamentista.

        Toivottavasti saat pestyä hattusi puhtaaksi aterian jälkeen!

        "Toivottavasti saat pestyä hattusi puhtaaksi aterian jälkeen!"

        Toivottavasti ripulivajakki selvittää jatkossa taustat paremmin, ettei tarvitse näin häpäistä itseään.

        Jeesuksen ensimmäinen käsky on Viidennestä Mooseksen kirjasta, toinen Kolmannesta Mooseksen kirjasta.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Rakkauden_kaksoiskäsky


      • Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

        "Toivottavasti saat pestyä hattusi puhtaaksi aterian jälkeen!"

        Toivottavasti ripulivajakki selvittää jatkossa taustat paremmin, ettei tarvitse näin häpäistä itseään.

        Jeesuksen ensimmäinen käsky on Viidennestä Mooseksen kirjasta, toinen Kolmannesta Mooseksen kirjasta.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Rakkauden_kaksoiskäsky

        VT ei käske rakastaa vihollisia vaan ainostaan Israelin kansaan kuuluvia heimoveljiä ja -sisaria.

        3.Mooseksen kirja:
        19:17 Älä vihaa veljeäsi sydämessäsi, vaan nuhtele lähimmäistäsi, ettet joutuisi hänen tähtensä syynalaiseksi.
        19:18 Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Minä olen Herra.

        Jeesus käskee rakastaa sellaisia ihmisiä, joita Mooses käski vihata ja kielsi tekemästä heille hyvää. Matt 5:43-44

        5.Mooseksen kirja:
        23:6 Älä koskaan, älä koko elinaikanasi, harrasta heidän menestystään ja onneaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        VT ei käske rakastaa vihollisia vaan ainostaan Israelin kansaan kuuluvia heimoveljiä ja -sisaria.

        3.Mooseksen kirja:
        19:17 Älä vihaa veljeäsi sydämessäsi, vaan nuhtele lähimmäistäsi, ettet joutuisi hänen tähtensä syynalaiseksi.
        19:18 Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Minä olen Herra.

        Jeesus käskee rakastaa sellaisia ihmisiä, joita Mooses käski vihata ja kielsi tekemästä heille hyvää. Matt 5:43-44

        5.Mooseksen kirja:
        23:6 Älä koskaan, älä koko elinaikanasi, harrasta heidän menestystään ja onneaan.

        ”VT ei käske rakastaa vihollisia vaan ainostaan Israelin kansaan kuuluvia heimoveljiä ja -sisaria.”

        No tätähän minä olen yrittänyt monta vuotta sanoa, että Rakkauden kaksoiskäsky oli valikoiva eikä universaali. Hyvä, että myönsit.


      • Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

        ”VT ei käske rakastaa vihollisia vaan ainostaan Israelin kansaan kuuluvia heimoveljiä ja -sisaria.”

        No tätähän minä olen yrittänyt monta vuotta sanoa, että Rakkauden kaksoiskäsky oli valikoiva eikä universaali. Hyvä, että myönsit.

        Perusperiaate Raamatun järkevistä väitteistä on, että jos jossain väitteessä on jotain järkeä, on se puhtaasti lainatavaraa muualta.

        Ihan kuin avaaja kirjoitti, mitään omaperäistä hyvää ei Raamatusta löydy.


      • Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

        ”VT ei käske rakastaa vihollisia vaan ainostaan Israelin kansaan kuuluvia heimoveljiä ja -sisaria.”

        No tätähän minä olen yrittänyt monta vuotta sanoa, että Rakkauden kaksoiskäsky oli valikoiva eikä universaali. Hyvä, että myönsit.

        Niin, VT:ssa ei ole käskyä rakastaa vihollisia, mutta Jeesus käski niin.


      • Anonyymi

        🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

        🔞 ­N­­y­­m­­­f­­­o­m­­­a­­­a­­n­­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      "....niin myös, että naiset ovat säädyllisessä puvussa, kaunistavat itseään kainosti ja siveästi, ei palmikoiduilla hiuksilla, ei kullalla, ei helmillä eikä kallisarvoisilla vaatteilla, "
      (1. Timoteuskirje 2:9)

    • Jeesushan terävöitti 6:tta käskyä:

      Matteuksen evankeliumi:
      5:27 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'.
      5:28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa. >> Jakeen lisätiedot
      5:29 Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin.
      5:30 Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin.

      • Anonyymi

        Eihän tuossa puhuta moraalista vaan traumaattisesta suhteesta seksuaalisuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuossa puhuta moraalista vaan traumaattisesta suhteesta seksuaalisuuteen.

        Naisen himoitsemisella Jeesus osoitti että 6. käskyn
        noudattaminen seksuaalisesti terveelle miehelle ei ole pelkästään vaikeata - se on mahdotonta.
        .Ajattelehhan istuvasi kuumana kesäpäivänä
        Kauppatorilla. Seksikkäitä naisia minihameissa.
        Eikö vaan tule mieleen että tuota tiettyä seksipommia kun pääsisi naimaan.
        Silloin olet jo sydämessäsi tehnyt huorin.

        Sama syntiinlankeemus on tietysti naisilla - miehen himoitseminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naisen himoitsemisella Jeesus osoitti että 6. käskyn
        noudattaminen seksuaalisesti terveelle miehelle ei ole pelkästään vaikeata - se on mahdotonta.
        .Ajattelehhan istuvasi kuumana kesäpäivänä
        Kauppatorilla. Seksikkäitä naisia minihameissa.
        Eikö vaan tule mieleen että tuota tiettyä seksipommia kun pääsisi naimaan.
        Silloin olet jo sydämessäsi tehnyt huorin.

        Sama syntiinlankeemus on tietysti naisilla - miehen himoitseminen.

        Jooo, ja himoitseminen on synti! Kö?

        Jos ei himoitsemista olisi, ei meitä olisi olemassa. Taukki!!!

        Sielu, synti, kadotus, pelastuminen - kaikki puhtaasti papiston keksimiä aivopieruja, joilla he parhaansa mukaan yrittävät saada ihmiset uskonnon satimeen, kustantamaan papiston elämää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naisen himoitsemisella Jeesus osoitti että 6. käskyn
        noudattaminen seksuaalisesti terveelle miehelle ei ole pelkästään vaikeata - se on mahdotonta.
        .Ajattelehhan istuvasi kuumana kesäpäivänä
        Kauppatorilla. Seksikkäitä naisia minihameissa.
        Eikö vaan tule mieleen että tuota tiettyä seksipommia kun pääsisi naimaan.
        Silloin olet jo sydämessäsi tehnyt huorin.

        Sama syntiinlankeemus on tietysti naisilla - miehen himoitseminen.

        Tuttu tunne kesäisin Kauppatorilla mutta nyt 78 vuotiaana hieman helpottaa ei paljon.

        Varma Tieto


    • Anonyymi

      Käskyä, ”Älä tee pahalle vastarintaa”, ei varmasti löydy Vanhasta Testamentista.

      ”Matteus 5: Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin. Jos joku yrittää oikeutta käymällä viedä sinulta paidan, anna hänelle viittasikin. Jos joku vaatii sinut mukaansa virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.”

      • Vuorisaarnan opetukset perustuvat Lakiin eli ei mitään uutta VT:iin verrattuna.


      • Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

        Vuorisaarnan opetukset perustuvat Lakiin eli ei mitään uutta VT:iin verrattuna.

        Ei vanhasta testamentista löydy lakia, joka käskisi olematta tekemästä pahalle vastarintaa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei vanhasta testamentista löydy lakia, joka käskisi olematta tekemästä pahalle vastarintaa!

        Kannattaa lukea Raamattu kunnolla, ettet häpäise itseäsi tuollaisella tietämättömyydellä. Tuo opetus tarkoittaa kostosta pidättäytymistä. Eli ei siis mitään uutta.

        [18] Älä kosta omaan kansaasi kuuluvalle äläkä pidä yllä riitaa hänen kanssaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Minä olen Herra.


      • Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

        Kannattaa lukea Raamattu kunnolla, ettet häpäise itseäsi tuollaisella tietämättömyydellä. Tuo opetus tarkoittaa kostosta pidättäytymistä. Eli ei siis mitään uutta.

        [18] Älä kosta omaan kansaasi kuuluvalle äläkä pidä yllä riitaa hänen kanssaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Minä olen Herra.

        Älä kosta tai älä pidä vihaa yllä, ei tarkoita samaan kuin älä puolustaudu.

        Jeesus kehotti jopa kääntämään toisen posken ja ottamaan lisää turpaan. Ei saanut edes torjua iskua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä kosta tai älä pidä vihaa yllä, ei tarkoita samaan kuin älä puolustaudu.

        Jeesus kehotti jopa kääntämään toisen posken ja ottamaan lisää turpaan. Ei saanut edes torjua iskua.

        ”Älä kosta tai älä pidä vihaa yllä, ei tarkoita samaan kuin älä puolustaudu.”

        Joo, mutta tuossa on nyt kuitenkin lex talioniksen kieltäminen.

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Talio-periaate

        Tulee aivan eksplisiittisesti tässä kohdassa:

        [38] »Teille on opetettu: ’Silmä silmästä, hammas hampaasta.’

        Ja tosiaan, vaikka VT:ssä on Lex Talioniksen periaate niin siellä on myös koston kierteen katkaisuun ohjaavia käskyjä. Ja Vuorisaarnassa on tämä sama periaate, ei siis mitään uutta.


    • Anonyymi

      Matteuksen evankeliumi:
      6:3 Vaan kun sinä almua annat, älköön vasen kätesi tietäkö, mitä oikea kätesi tekee,

      ------------
      Nyt Hardi joutui ahtaalle......nooh, Hardi armahdetaan.....syö vain burger ja kokista Mäkkärissä......voisin tarjota jos mahdollista.

      • Vuorisaarnan opetukset perustuvat Lakiin eli ei mitään uutta VT:iin verrattuna.

        Jokaisen opetuksensa säkeensä hän aloitti aina saarnan joka alkoi sanomalla: "Teille on opetettu..." jonka jälkeen hän jatkoi lauseella joka alkoi: "Mutta minä sanon teille...".

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Vuorisaarna


      • [35] »Jos joku israelilainen, sinun lähimmäisesi, köyhtyy eikä pysty huolehtimaan itsestään, auta häntä, että hän voisi elää teidän joukossanne yhtä hyvin kuin maahan muuttanut siirtolainen tai muukalainen.


    • 2.Korinttolaiskirje:
      6:14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?

      • Anonyymi

        Juuri näin. VT (Mooses) salli ottaa viholliskansoista vaimoja israelilaiselle miehelle, mutta UT kieltää menemästä sellaisen kanssa naimisiin, joka palvelee epäjumalia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. VT (Mooses) salli ottaa viholliskansoista vaimoja israelilaiselle miehelle, mutta UT kieltää menemästä sellaisen kanssa naimisiin, joka palvelee epäjumalia.

        Ies ei ole vaimo 😂


      • Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

        Ies ei ole vaimo 😂

        Kyllä tässä opetetaan myös avioliitosta. Ja toisaalla Paavali sanoo, että avioliitto tulee solmia kahden uskovan välillä, ei epäjumalanpalvelijan ja Kristuksen oman välillä.

        2.Korinttolaiskirje:
        6:14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?

        1.Korinttolaiskirje:
        7:39 Vaimo on sidottu, niin kauan kuin hänen miehensä elää, mutta jos mies kuolee, on hän vapaa menemään naimisiin, kenen kanssa tahtoo, kunhan se vain tapahtuu Herrassa.

        Mooses tosiaan salli israelilaisen miehen ottaa viholliskansasta itselleen vaimoja, mutta Uudessa testamentissa naimisiin tulee mennä vain uskovien kesken, ei epäjumalanpalvelijoiden kanssa.


      • Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

        Ies ei ole vaimo 😂

        Jos uskovainen menee naimisiin uskomattoman kanssa hän joutuu kantamaan vierasta iestä uskomattoman kanssa. Avioliitosta tulee vaikea.

        Samoin jos uskova perustaa firman jumalattoman kanssa. Vieras ies.
        Vaikeuksia tulee; esim. jumalaton halua tehdä firman kirjanpitoon vääryyksiä ja verovilppiä, uskovainen ei.
        Vaikeuksia tulee.


    • Anonyymi

      Roomalaiskirje:
      1:26 Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;

      Tämä kohta kieltää lesbouden. VT ei kiellä erikseen lesboutta.

      Ai, etkö syökään hatullista paskaa, vaikka lupasit?

      Ei pidä luvata sellaista, mitä ei voi tai edes aio pitää.

    • Anonyymi

      Syö vaan...

    • Anonyymi

      1.Korinttolaiskirje:
      11:20 Kun te näin kokoonnutte yhteen, niin ei se ole Herran aterian nauttimista,
      11:21 sillä syömään ruvettaessa kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.
      11:22 Eikö teillä sitten ole muita huoneita, niissä syödäksenne ja juodaksenne? Vai halveksitteko Jumalan seurakuntaa ja tahdotteko häväistä niitä, joilla ei mitään ole? Mitä minun on teille sanominen? Onko minun teitä kiittäminen? Tässä kohden en kiitä.
      11:23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
      11:24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
      11:25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
      11:26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
      11:27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
      11:28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
      11:29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
      11:30 Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.

      VT:ssa ei ollut ohjeita siitä, miten Herran ateria tulee syödä ja miten käyttäytyä sen aikana seurakunnassa.

      • Anonyymi

        Paskan syöjä livahti karkuun ja jätti paskan syömättä.

        Tässä vielä yksi moraaliohje, jota ei ole VT:ssa.

        Efesolaiskirje:
        5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paskan syöjä livahti karkuun ja jätti paskan syömättä.

        Tässä vielä yksi moraaliohje, jota ei ole VT:ssa.

        Efesolaiskirje:
        5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,

        Ei tuollaisia lupauksia pidä ottaa täydestä. Jokainen järkevä ihminen tietää, että avaaja mahtaili, mutta ei hänellä ole ollut aikomustakaan syödä paskaa, vaikka olisi erehtynyt.

        1970-luvulla britti urheiluselostaja lupasi syödä hattunsa, jos toinen joukkue nousisi vielä voittoon ottelun loppupuolella Wembleyllä (Cup finaali). Niin kävi ja hän söi sitten lakritsista tehdyn hatun myöhemmin. Ei omaa hattuaan, mikä ei ole yllätys.

        Lupaus syödä paskaa on voimakeino, jolla pönkitetään omaa oikeassa olemista ja pidetään varmana se, että ei voida olla väärässä ja erehtyä. Nyt kun avaaja on jäänyt kiinni, niin tyypillisenä narsistina selittää asiat parhain päin tai yksinkertaisesti vaikenee ja lupaa ehkä myöhemmin uudesta asiasta syödä hatullisen paskaa, se kun on hänen bravuurinsa nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paskan syöjä livahti karkuun ja jätti paskan syömättä.

        Tässä vielä yksi moraaliohje, jota ei ole VT:ssa.

        Efesolaiskirje:
        5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,

        "Efesolaiskirje:
        5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,"

        Paskaohje, koska useimmista juopumisista ei tule lainkaan irstasta menoa.

        Sinusta en tietenkään tiedä...


    • Anonyymi

      " Älä nuhtele kovasti vanhaa miestä, vaan neuvo niinkuin isää, nuorempia niinkuin veljiä,'
      (1. Timoteuksen kirje 5:1)

    • Anonyymi

      "UT:ssa ei ole yhtään ainoaa uniikkia moraalisääntöä vaan se toistaa VT:n sääntöjä. "

      UT:ssä ei siis ole mitään uutta, vaan se on samaa vanhaa pas-kaa.
      Juutalaisilta luovuus loppui. Heidän Jumalansakaan ei enää pystynyt luomaan yhtään mitään. Ei käynyt enää edes juttusilla kuten ennen vanhaan hyvään palavien pensaiden aikaan. Jeesuskin on vain joutavaa Paavalin keksimää hömppää.

    • Anonyymi

      Ketju täynnä jo UT:n moraalisääntöjä, ja tässä yksi lisää:

      Matteus 7: 3 Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi? [Joh. 8:7]
      4 Kuinka voit sanoa veljellesi: 'Annapa kun otan roskan silmästäsi', kun omassa silmässäsi on hirsi?
      5 Sinä tekopyhä! Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä.

      Yksi hatullinen lisää öhnää syötäväksi. Mutta aloittaja taitaakin syödä vain omat sanansa, ei ole sanansa mittainen ihminen.

      • Anonyymi

        "Matteus 7: 3 Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi? [Joh. 8:7]"

        Eli muita ei saa kritisoida, jos ei itse ole täydellinen?

        Tuo sääntö on hyvä ylipäänsä niille, jotka ovat niin mätiä, että haluavat suojella itseään muitten kritiikiltä!!!

        Johdossa olevillehan tuollainen sääntö myös istuu todella hyvin.
        Valtiouskonto on 'jostain syystä' muotoutunut tuollaiseksi...

        Revi siitä!


    • Anonyymi

      1Kor 14 kertoo, miten tulee käyttäytyä seurakunnan kokouksissa: kielillä puhuminen ja naisen on oltava hiljaa (ei saa opettaa). Uuden testamentin ohje, jota ei ole Vanhassa testamentissa.

    • Anonyymi

      Lupaan pettymyksen niille lukijoille, jotka odottavat avaajan tunnustavan sen, että Uudessa testamentissa on moraaliohjeita, jotka puuttuvat Vanhasta testamentista, (niitähän on tuotu esille jo muutama) ja että hän söisi hatullisen paskaa, jota ei alun alkaenkaan ole aikonut syödä, jos vaikka osoittautuisi väärässä olevaksi.

      Ehei, tämä narsisti selittää jollakin tavalla faktat pois ja uskoo itsekin, että on ollut koko ajan oikeassa (narsisti ei voi nähdä omia virheitään ja väärässä olemistaan).

    • Anonyymi

      Aloittajaa ei ole tänään näkynyt avaamassaan ketjussa, ymmärrettävää jos on iso pää niin silloin hattukin on iso ja menee aikaa tyhjäämisessä...

    • Uskovaiset ripulivajakit ovat toiveikkaina ja pää märkänä tuoneet esille UT:n muka uniikkeja moraalisääntöjä. No ei UT:ssa ole yhtään uutta ja ainutlaatuista sääntöä koska UT:n kirjoittivat VT:n lakia noudattaneet juutalaiset.

      Hyvä esimerkki on Jeesuksen suuhun laitetut sanat kostosta pidättäytymisessä. VT:ssä on Lex Talioniksen periaate, mutta samalla siellä on ohje pidättäytyä kostosta. ”Silmä silmästä” periaate on tuomareille, jotka noudattavat sitä harkinnan mukaan. Se ei ole maallikoille ohjeeksi, jota noudattamalla ajettaisiin vain omia etuja ja syvennetään koston kierrettä. Tämä periaate on VT:ssä ja sitä Vuorisaarnassa korostettiin (käännä toinenkin poski). Esimerkiksi tämä on mennyt ihan ohi ketjun ripulivajakeilta.

      Kun nyt teidän vastauksia on analysoinut niin paskan syöminen ei ole vielä lähelläkään 😆

      PS. Nenäkäs oppilas pyysi rabbi Hilleliä opettamaan Tooran kun hän seisoo yhdellä jalalla. Hillel vastasi: ”Älä tee lähimmäiselle sitä, mikä sinulle on vastenmielistä. Tämä on koko Toora. Loppu on kommentaaria. Mene ja opiskele.” Näillä sanoilla, jatkakaa etsimistä 😂

      https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hillel_the_Elder

      • Anonyymi

        Paavali ei noudattanut Mooseksen lakia ja neuvoi pakanoita hylkäämään sen säädökset (niitä ei tarvitse noudattaa).

        Jätit kommentoimatta Herran aterian ohjeet ja käskyn olla juopumatta viinistä vaan täyttyä sen sijaan pyhällä hengellä ja seurakunnan ohjeet, joiden mukaan kielillä ei saa puhua kokouksissa ellei ole tulkkia ja naisen pitää olla vaiti eikä saa opettaa...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paavali ei noudattanut Mooseksen lakia ja neuvoi pakanoita hylkäämään sen säädökset (niitä ei tarvitse noudattaa).

        Jätit kommentoimatta Herran aterian ohjeet ja käskyn olla juopumatta viinistä vaan täyttyä sen sijaan pyhällä hengellä ja seurakunnan ohjeet, joiden mukaan kielillä ei saa puhua kokouksissa ellei ole tulkkia ja naisen pitää olla vaiti eikä saa opettaa...

        ”Jätit kommentoimatta Herran aterian ohjeet…”

        Pohjautuu juutalaisten pääsiäisateriaan.

        ”…käskyn olla juopumatta viinistä vaan täyttyä sen sijaan pyhällä hengellä…”

        Sananlaskujen kirja:

        [1] Viinissä on rehentely, oluessa rettelö,
        päihtyneenä hoippuva on älyä vailla.

        ”…seurakunnan ohjeet, joiden mukaan kielillä ei saa puhua kokouksissa ellei ole tulkkia…naisen pitää olla vaiti eikä saa opettaa...”

        Eivät ole moraalisääntöjä.


      • Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

        ”Jätit kommentoimatta Herran aterian ohjeet…”

        Pohjautuu juutalaisten pääsiäisateriaan.

        ”…käskyn olla juopumatta viinistä vaan täyttyä sen sijaan pyhällä hengellä…”

        Sananlaskujen kirja:

        [1] Viinissä on rehentely, oluessa rettelö,
        päihtyneenä hoippuva on älyä vailla.

        ”…seurakunnan ohjeet, joiden mukaan kielillä ei saa puhua kokouksissa ellei ole tulkkia…naisen pitää olla vaiti eikä saa opettaa...”

        Eivät ole moraalisääntöjä.

        Paavalin ohjeet Herran ateriasta kertovat asioita, joita VT ei kerro: miten tulee käyttäytyä ja syy, miksi sitä nautitaan.

        Seurakunnan ohjeet ovat moraalisääntöjä siitä, miten tulee käyttäytyä kokouksissa. Ei saa puhua ääneen kielillä, jos ei ole selittäjää (tulkkia) ja nainen ei saa puhua (opettaa) seurakunnassa. Näitä ohjeita ei ole Vanhassa testamentissa.

        Lähdit sitten denialismin tielle. No, se ei ole uutta.


      • Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

        ”Jätit kommentoimatta Herran aterian ohjeet…”

        Pohjautuu juutalaisten pääsiäisateriaan.

        ”…käskyn olla juopumatta viinistä vaan täyttyä sen sijaan pyhällä hengellä…”

        Sananlaskujen kirja:

        [1] Viinissä on rehentely, oluessa rettelö,
        päihtyneenä hoippuva on älyä vailla.

        ”…seurakunnan ohjeet, joiden mukaan kielillä ei saa puhua kokouksissa ellei ole tulkkia…naisen pitää olla vaiti eikä saa opettaa...”

        Eivät ole moraalisääntöjä.

        Mooses antoi israelilaisille miehille luvan ottaa sotavangeista vaimoja itselleen. Uudessa testamentissa kielletään avioitumasta epäjumalia palvelevien kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mooses antoi israelilaisille miehille luvan ottaa sotavangeista vaimoja itselleen. Uudessa testamentissa kielletään avioitumasta epäjumalia palvelevien kanssa.

        Oletko kuullut Pinehaksesta?


      • Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

        Oletko kuullut Pinehaksesta?

        Miksi et vastaa kysymykseen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi et vastaa kysymykseen?

        Mikä se kysymys olikaan?

        [8] meni miehen jäljessä teltan perälle ja lävisti keihäällä molemmat, israelilaisen miehen ja midianilaisen naisen, nauliten heidät siihen paikkaan. Silloin israelilaisia ahdistanut vitsaus lakkasi,


      • Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

        ”Jätit kommentoimatta Herran aterian ohjeet…”

        Pohjautuu juutalaisten pääsiäisateriaan.

        ”…käskyn olla juopumatta viinistä vaan täyttyä sen sijaan pyhällä hengellä…”

        Sananlaskujen kirja:

        [1] Viinissä on rehentely, oluessa rettelö,
        päihtyneenä hoippuva on älyä vailla.

        ”…seurakunnan ohjeet, joiden mukaan kielillä ei saa puhua kokouksissa ellei ole tulkkia…naisen pitää olla vaiti eikä saa opettaa...”

        Eivät ole moraalisääntöjä.

        Pääsiäisateria ja Herran ateria ovat kaksi eri ateriaa eikä Uuden testamentin moraaliohje koske pääsiäisateriaa vaan Herran ateriaa. Siinä sanotaan mm. se, että jos jollakulla on nälkä, niin syököön jo kotona, ettei ole ensimmäisenä ahmimassa Herran ateriasta. VT ei tunne tätä Herran aterian moraaliohjetta.

        Syöhän nyt kiltisti paskaa hatullinen tai useampikin.


      • Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

        ”Jätit kommentoimatta Herran aterian ohjeet…”

        Pohjautuu juutalaisten pääsiäisateriaan.

        ”…käskyn olla juopumatta viinistä vaan täyttyä sen sijaan pyhällä hengellä…”

        Sananlaskujen kirja:

        [1] Viinissä on rehentely, oluessa rettelö,
        päihtyneenä hoippuva on älyä vailla.

        ”…seurakunnan ohjeet, joiden mukaan kielillä ei saa puhua kokouksissa ellei ole tulkkia…naisen pitää olla vaiti eikä saa opettaa...”

        Eivät ole moraalisääntöjä.

        <<Eivät ole moraalisääntöjä.>>

        Moraalisäännöt koskevat käytöstä ja tapoja. Ei ollut lupa puhua kielillä ääneen, jos ei ollut tulkkia paikalla, sillä uskosta osattomat olisivat pitäneet hulluina sellaisia puhujia. Tämä on selvä moraaliohje, jota ei ole VT:ssa.

        Syöhän nyt kiltisti paskaa hatullinen tai useampikin.


      • Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

        Mikä se kysymys olikaan?

        [8] meni miehen jäljessä teltan perälle ja lävisti keihäällä molemmat, israelilaisen miehen ja midianilaisen naisen, nauliten heidät siihen paikkaan. Silloin israelilaisia ahdistanut vitsaus lakkasi,

        Oletko lukenut ohjeita siitä, miten midianilaisia naisia sai ottaa saaliina vaimoiksi ja myös muiden kansojen naisia? Et ilmeisesti. Niin siellä kuitenkin sanotaan. Uudessa testamentissa ei ole lupa ottaa epäjumalanpalvelijaa vaimoksi.


      • Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

        ”Jätit kommentoimatta Herran aterian ohjeet…”

        Pohjautuu juutalaisten pääsiäisateriaan.

        ”…käskyn olla juopumatta viinistä vaan täyttyä sen sijaan pyhällä hengellä…”

        Sananlaskujen kirja:

        [1] Viinissä on rehentely, oluessa rettelö,
        päihtyneenä hoippuva on älyä vailla.

        ”…seurakunnan ohjeet, joiden mukaan kielillä ei saa puhua kokouksissa ellei ole tulkkia…naisen pitää olla vaiti eikä saa opettaa...”

        Eivät ole moraalisääntöjä.

        Roomalaiskirje:
        1:26 Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;

        Tämä kohta kieltää lesbouden. VT ei kiellä erikseen lesboutta.

        Syöhän sitä paskaa nyt sitten.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Roomalaiskirje:
        1:26 Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;

        Tämä kohta kieltää lesbouden. VT ei kiellä erikseen lesboutta.

        Syöhän sitä paskaa nyt sitten.

        ”VT ei kiellä erikseen lesboutta.”

        VT ei kiellä juuri mutään jos katsoo teidän ripulivajakkien yritelmiä tässä ketjussa. Kyse on vain siitä, miten kysymyksen asettelee.


      • Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

        ”VT ei kiellä erikseen lesboutta.”

        VT ei kiellä juuri mutään jos katsoo teidän ripulivajakkien yritelmiä tässä ketjussa. Kyse on vain siitä, miten kysymyksen asettelee.

        Olet kuin poliitikko, joka yrittää kiemurrella hankalasta tilanteesta ulos vastaamatta mitään.

        On selvää, että UT tuomitsee lesbouden syntinä, mutta VT ei sitä erikseen tuomitse.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet kuin poliitikko, joka yrittää kiemurrella hankalasta tilanteesta ulos vastaamatta mitään.

        On selvää, että UT tuomitsee lesbouden syntinä, mutta VT ei sitä erikseen tuomitse.

        ”… VT ei sitä erikseen tuomitse.”

        Lesbo on nimitys naispuoliselle homoseksuaalille. Onko nyt niin, ettei VT tuomitsekaan homoseksuaalisuutta?


      • Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

        ”… VT ei sitä erikseen tuomitse.”

        Lesbo on nimitys naispuoliselle homoseksuaalille. Onko nyt niin, ettei VT tuomitsekaan homoseksuaalisuutta?

        Raamattu ei tunne käsitettä homoseksuaalisuus. Siellä tuomitaan miesten kanssa makaavat miehet ja naisten kanssa makaavat naiset: VT: ssa vain miehet.


    • Anonyymi

      Mikä siinä on, että narsisti ei pysty tunnustamaan reilusti olleensa väärässä ja syövänsä omat sanansa sen sijaan, että söisi hatullisen paskaa jokaisesta Uuden testamentin uniikista moraalisäännöstä, jota ei ole Vanhassa testamentissa?

      • Anonyymi

        Läpeensä kierolta ei voi muuta odottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Läpeensä kierolta ei voi muuta odottaa.

        Ovatko kaikki ohjeet moraalisääntöjä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovatko kaikki ohjeet moraalisääntöjä?

        Kaikki käytöstä ja tapoja koskevat ohjeet ovat moraalisääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki käytöstä ja tapoja koskevat ohjeet ovat moraalisääntöjä.

        Moiraalifilosofia taitaa olla sinulle täysin vieras alue!

        Tutustu edes pinnallisesti.

        (Joku vajakki meni ja poisti aikaisemman viestini, kun ei kestänyt sitä;.D)


    • Anonyymi

      Kun nyt joudut syömään niin vaihdetaan paska kuppiin teetä ja jumalansanaa.
      Varma Tieto

    • Hardi_ateisti !

      Jos koet, että ole joutunut tässä keskustelussa tappiolle, niin ei sinun tarvitse syödä mitään hatullista.
      Ilmoitappa tämän palstan kommentissasi e-mail osoitteesi, niin otan yhteyttä sinuun kesämatkallani Etelä-Suomessa.
      Tarjoan lounaan jossain ravintolan noutopöydässä.
      Mukavanhan se on keskustella face to face, eikä aina vain ateismi-palstan välityksellä.

      • Anonyymi

        Hyvä idea!
        Eikös tuossa ole jo vähän sitä lähimmäisenrakkautta.


    • Anonyymi

      Jo pelkkä ajatus "hatullisen paskaa syömisestä" kertoo tämän ateistin törkyisestä ajatusmaailmasta.
      Hyh, hyh, hyh, tuota ateistin ajatusmaailmaa !

      • Anonyymi

        Ja kristityt popsivat hyvällä ruokahalulla jessen lihaa ja juo hänen verta!

        Aika symppistä ja kehittynyttä...


    • Anonyymi

      Vaikka Uusi testamentti sisältääkin moraalisääntöjä, joiden juuret ovat Vanhassa testamentissa, se esittelee myös uusia opetuksia ja tulkintoja, jotka ylittävät sen, mitä heprealaisessa Raamatussa nimenomaisesti sanottiin. Jeesus vahvistaa Vanhan testamentin moraalisten opetusten tärkeyden, mutta korostaa myös rakkautta moraalisen käytöksen ohjaavana periaatteena. Apostoli Paavali kehittää näitä opetuksia edelleen Jeesuksen elämän, kuoleman ja ylösnousemuksen valossa.



      Vanha testamentti, joka tunnetaan myös nimellä heprealainen Raamattu, sisältää joukon moraalisääntöjä ja käskyjä, jotka Jumala on antanut israelilaisille erilaisten profeettojen ja johtajien kautta. Nämä säännöt, joita usein kutsutaan Mooseksen laiksi tai Mooseksen laiksi, kattavat laajan valikoiman aiheita, kuten palvontaa, sosiaalista oikeudenmukaisuutta, henkilökohtaista käyttäytymistä ja eettistä käyttäytymistä.

      Uudessa testamentissa, joka keskittyy erityisesti Jeesuksen Kristuksen elämään ja opetuksiin ja varhaiseen kristilliseen yhteisöön, löytyy jatkoa Vanhan testamentin moraalisille periaatteille. Kuitenkin myös näiden periaatteiden ymmärtämisessä ja soveltamisessa on tapahtunut merkittävää kehitystä ja muutoksia.

      Yksi keskeinen huomioitava näkökohta on se, että Jeesus itse vahvisti Vanhan testamentin moraalisten opetusten tärkeyden. Matteus 5:17-18:ssa Jeesus sanoo: ”Älkää luulko, että minä olen tullut kumoamaan lakia tai profeettoja. En ole tullut kumoamaan niitä, vaan täyttämään ne. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei pieninkään kirjain, ei pieninkään kynänveto, katoa laista, ennen kuin kaikki on täytetty." Tämä osoittaa, että Jeesus ei tullut mitätöimään tai hylkäämään Vanhan testamentin moraalisääntöjä, vaan pikemminkin toteuttamaan ne aiotulla tavalla.

      Jeesus esitteli kuitenkin myös uusia opetuksia ja tulkintoja, jotka ylittivät sen, mitä Vanhassa testamentissa nimenomaisesti sanottiin. Esimerkiksi Matteuksen 22:37-40:ssä Jeesus tiivistää koko lain sanomalla: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi. Tämä on ensimmäinen ja suurin käsky. Ja toinen on sen kaltainen: 'Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.' Kaikki laki ja profeetat riippuvat näistä kahdesta käskystä. Tässä Jeesus korostaa rakkauden merkitystä moraalisen käytöksen ohjaavana periaatteena, joka ylittää Vanhan testamentin erityiset käskyt.

      Lisäksi apostoli Paavali, jolla oli merkittävä rooli varhaiskristillisen teologian muovaamisessa, tarjosi lisäopetuksia moraalista kirjeissään eri kristillisille yhteisöille. Kirjoituksissaan Paavali käsittelee erityisiä eettisiä kysymyksiä, kuten seksuaalista moraalittomuutta, epärehellisyyttä, ahneutta ja ihmissuhteita. Hän käyttää usein Vanhan testamentin periaatteita, mutta soveltaa niitä myös Jeesuksen opetusten ja hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa kautta solmitun uuden liiton valossa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3427
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      93
      3154
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2358
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1824
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1524
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1466
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1431
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      83
      1375
    Aihe