Kaksilokeroastian tyhjennys

Anonyymi-ap

Mitä se maksaa? Etapin sivusta ei ota pirukaan selvää.
Mitä jos valitsen kompostoinnin, niin tyhjätäänkö vanha astia niin kuin ennenkin ja millä hinnalla?

94

1386

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hinnasto päivittyy myöhemmin. Se on varmaa että kaksilokeroastian tyhjennyshinta on jonkin verran isompi, kuin vanhan astian tyhjennys.

Ei kannata kompostien kanssa alkaa leikkimään, ne jäätyy talvella, ja siinä on oma hoitamisensa, eikä sieltä tule mitään valmista kompostimultaa, vaan joudut leikkimään sen aineksen kanssa vielä jälkikäteen, sekoittamalla siihen turvetta tms humusta. Vie vuosia ennen kuin se on ns valmista tavaraa. Ja mihin sitä edes tarvii. Lisäksi komposti maksaa äkkiä 200-300 euroa. Turvesäkki maksaa kympin, ja sitä kuluu jatkuvasti.

Tulee halvemmaksi ottaa se kaksilokeroastia. Hieman kalliimpi hinta, mutta ei paha silti, koska hyvän asian puolesta. Kannattaa opetella lajittelemaan. Vapaamatkustajia on aina, mutta jos kaikki ajattelisivat että "mä en ainakaan lajittele", niin jäteaseman päässä ne pitää sitten isolla armeijalla lajitella. Mitä paremmin kuluttajat lajittelee, sitä vähemmän tarvitaan työvoimaa etapilla, ja sitä vähemmän kaikki maksaa. Mitä enemmän lajittelemattomuutta, sitä enempi työtä, ja sitä korkeammat hinnat. Mitään ei tehdä ilmaiseksi. Ainoastaan kotitaloudet voivat helpottaa jäteaseman kuormitusta omalla lajittelullaan.

• Anonyymi

Yleensä jos hintaa ei kerrota, niin se on suolainen.
        Taidan muuttaa kirjat naisystävä än luo Seinäjoelle ja haudata kaikki jätteet metsään kuoppaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yleensä jos hintaa ei kerrota, niin se on suolainen.
        Taidan muuttaa kirjat naisystävä än luo Seinäjoelle ja haudata kaikki jätteet metsään kuoppaan.

niinhän me on tehty aina

jotai aina viety kunnan roskiksiin

silleen täytyy köyhän elellä

• Anonyymi

Joku tiesi eräässä porukassa, että noin 3 euroa nousisi tyhjennyskerran kustannus. Eli karkkipussin hinta, niitäkin ostetaan nykyään aivan liikaa, jättää vaikka yhden karkkipussin ostamatta, terveyskin kiittää.

• Anonyymi

Teen naapurin kanssa kimpan, mutta roskat poltan ja vien kylille moolokkeihin jne.

• Anonyymi

Ei roskia saa polttaa ominpäin, varsinkaan takas. Roskat kannattaa laittaa roskikseen, ne menee jätteenpolttolaitokselle, jossa ne poltetaan hallitusti ja saasteet jää filtteriin. Nyt jos sä poltat niitä takas, niin sä pilaat meidän ilmaston ja kiihdytät ilmastomuutosta. Älä kuule tualla lailla tee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei roskia saa polttaa ominpäin, varsinkaan takas. Roskat kannattaa laittaa roskikseen, ne menee jätteenpolttolaitokselle, jossa ne poltetaan hallitusti ja saasteet jää filtteriin. Nyt jos sä poltat niitä takas, niin sä pilaat meidän ilmaston ja kiihdytät ilmastomuutosta. Älä kuule tualla lailla tee.

Mulla on grillipaikka pihan nurkassa. Sinne metrin betonirenkaaseen menee kaikki roskat ja kun alkaa olla tuhkaa ja ryönää tynnä, niin pyöräytän renkaan tilansa sivuun ja kärrään tauhkan savirunniin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla on grillipaikka pihan nurkassa. Sinne metrin betonirenkaaseen menee kaikki roskat ja kun alkaa olla tuhkaa ja ryönää tynnä, niin pyöräytän renkaan tilansa sivuun ja kärrään tauhkan savirunniin.

Etkö mieti yhtään miten ne saasteet menee savuna ilmakehään. Lisäksi, et säästä tuossa mitään, jos lasket työllesi tuntipalkan. Tuonakin aikana ehtisit tehdä jotain tuottavampaa.

• Anonyymi

Tähän asti vanhan astian tyhjäyskerta on maksanut 7,90 euroa. Sivuilta näkee että nelilokeroastian tyhjäys maksaa 13,53 euroa.

Eiköhän tästä voi päätellä että kaksilokeroastian tyhjäyshinta on jossain tuossa noiden hintojen välissä. Arvelisin että noin 10-11 euria.

• Anonyymi

Nelilokeroastia sis. esim. kallis lasinkeräys, niin ei oikein voi verrata.
        Tulevissa kaksilokero astioissa polttojäteosuus on 60% tilavuudesta ja 40% sitten sitä biojätteen osuutta.
        Biojätteen tyhjennystaksa on tällähetkellä 11,00€/240L astialta, ja 240L polttojäteastialla se tyhjennyshinta on 7,91€ (sis. alv.)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nelilokeroastia sis. esim. kallis lasinkeräys, niin ei oikein voi verrata.
        Tulevissa kaksilokero astioissa polttojäteosuus on 60% tilavuudesta ja 40% sitten sitä biojätteen osuutta.
        Biojätteen tyhjennystaksa on tällähetkellä 11,00€/240L astialta, ja 240L polttojäteastialla se tyhjennyshinta on 7,91€ (sis. alv.)

(7,91e x 60%) = 4,75e + (11,00e x 40%) = 4,40e. 4,75e + 4,40e = 9,15 eur. Näin laskien siis tuollaisen 240L kaksilokeroastian taksaksi saadaan 9,15 euroa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

(7,91e x 60%) = 4,75e (11,00e x 40%) = 4,40e. 4,75e 4,40e = 9,15 eur. Näin laskien siis tuollaisen 240L kaksilokeroastian taksaksi saadaan 9,15 euroa.

Ei tule maksamaan noin paljoa. Poltettava jäte hyödynnetään energiana jätevoimalassa. Sitten kun jatkossa biojätettä ei ole haittaamassa poltto/palotapahtumia niin polttolaitoksessa hyötysuhde on huomattavasti parempi, kuin mitä nykyisin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

(7,91e x 60%) = 4,75e (11,00e x 40%) = 4,40e. 4,75e 4,40e = 9,15 eur. Näin laskien siis tuollaisen 240L kaksilokeroastian taksaksi saadaan 9,15 euroa.

Mutta jollain ne jäteautojen lokeropäivitykset pitää kustantaa, ei niitä ilmaiseksi ole saneerattu. Jäteauton kuljettajat tarvitsee perehdyttää uuteen keräyssysteemiin (=kustannus). Prosessin vaiheisiin tulee uudistuksia, tarkoittaa henkilökunnalle lisäkoulutusta (=kustannus). Lisäkoulutus tarkoittaa aina sitä, että henkilö on poissa varsinaisesta työnkuvastaan sillä hetkellä, se aiheuttaa epäsuoran kustannuksen. Kyllä mä sanoisin että 10 euroa on aika lähellä totuutta.

• Anonyymi

Pötti tuodaan ilmaiseksi, mutta meneekö siitä vuokraa?

• Anonyymi

Biojäteastia lohkaisee lähes sata litraa 240 litran astiasta, joka on ollut hyvä koko kerran kuukaudessa tyhjättäväksi. Biojätettä minulta ei tule kuin vessanpönttöön, joten tuo 96 litraa on minulla täysin turha. Sekin tyhjätään kesäisin joka toinen viikko, vaikka en kesällä ole edes kotona.kun poltettavan jätteen lokero pienenee reilusti alle komannekseen, niin täytyy vielä ottaa isompi astia. Hullua.

• Anonyymi

Sä voit olla harvinainen poikkeus, jos sulta ei tule edes perunankuoria eikä ruoantähteitä, tai kahvinporoja. Onneksi olkoon siitä! Kuitenkin asiat suunnitellaan aina enemmistön kannalta, ja keskiverto kansalainen tuottaa melko paljon biojätettä. Ehkä tuo 60/40 suhde on vähän hassu, varmaan 70/30 olisi parempi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sä voit olla harvinainen poikkeus, jos sulta ei tule edes perunankuoria eikä ruoantähteitä, tai kahvinporoja. Onneksi olkoon siitä! Kuitenkin asiat suunnitellaan aina enemmistön kannalta, ja keskiverto kansalainen tuottaa melko paljon biojätettä. Ehkä tuo 60/40 suhde on vähän hassu, varmaan 70/30 olisi parempi.

Ei nykyään tule kuin pizzalaatikoita ja valmisruokien pakkauksia ja ne menee pahvin sekä metallin ja muovin kierrätykseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eläkeläisellä ei ole varaa edes syödä, niin roskiin ei tule biojätettä. Vähät kahvinporot menee suoraan kukkapenkkiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei nykyään tule kuin pizzalaatikoita ja valmisruokien pakkauksia ja ne menee pahvin sekä metallin ja muovin kierrätykseen.

Mihis laitat pizzojen reunapalat? Älä ny vaan sano että järsit nekin suihisi kuin joku piski.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mihis laitat pizzojen reunapalat? Älä ny vaan sano että järsit nekin suihisi kuin joku piski.

Näillä ruoan hinnoilla syön sen laatikonkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Reunapalat on kuivia kannikoita ja kuuluu poltettavaan jätteeseen. Poltetaanhan kuivia jyviäkin.

• Anonyymi

Älkää ihmiset heti ruvetko tohon hömppään mukaan. Tuleehan siihen siirtymävaiheet ym......harkintaa kaikille...

• Anonyymi

Ainut siirtymävaihe tulee kun haen halpahallista halpaa köyttä.

• Anonyymi

Ai miks en saa lajitella, jos mahdollisuus on, enkä koe sitä vaivana, vaan saan enemmänkin hyvän mielen siitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai miks en saa lajitella, jos mahdollisuus on, enkä koe sitä vaivana, vaan saan enemmänkin hyvän mielen siitä.

Tuleeko sinulta 96 litraa ruokajätettä kahdessa viikossa? Seitsemän litraa joka päivä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi sun hyvän mielen takia haluaisit kaikki muut kärsimään?...tyypillistä minä, minä, minä ajattelua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuleeko sinulta 96 litraa ruokajätettä kahdessa viikossa? Seitsemän litraa joka päivä?

Sinne jää kuule ilmaa väliin melkosesti, eikä sitä ole tarkoitus täyteen ahtaa muutenkaan. Sanoisin että reilu 2 litraa päivässä tulee, se tekee kahdessa viikossa noin 30 litraa. Ilmaa jää väliin niin pussukat vie tilaa jäteastiassa melkein tuplasti. Paperista taitellut pussukat kun on melko jäykkiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi sun hyvän mielen takia haluaisit kaikki muut kärsimään?...tyypillistä minä, minä, minä ajattelua.

Se on juuri toisinpäin, sinunlaiset minä-minä ajattelijat, eivät viitsi lajitella, ja sen takia jätemaksut nousee koko ajan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten niin kaikki muut? Suurin osa suhtautuu myönteisesti lajitteluun, eikä koe sitä vaivana, vaan järkevänä asiana. Sinunlaiset vastarannankiisket sen sijaan aiheuttaa paljon haittaa monelle. Heitätte auton ikkunasta kahvikupin luontoon, vääntelette liikennemerkkejä, yms, koska voitte, mutta onko se kivaa meille muille?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinne jää kuule ilmaa väliin melkosesti, eikä sitä ole tarkoitus täyteen ahtaa muutenkaan. Sanoisin että reilu 2 litraa päivässä tulee, se tekee kahdessa viikossa noin 30 litraa. Ilmaa jää väliin niin pussukat vie tilaa jäteastiassa melkein tuplasti. Paperista taitellut pussukat kun on melko jäykkiä.

Minä keitän makkaraperunat 1,5 litran kattilassa ja se riittää päivän. Jätettä ei tule kuin vessanpönttöön.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä keitän makkaraperunat 1,5 litran kattilassa ja se riittää päivän. Jätettä ei tule kuin vessanpönttöön.

Kyse ei ole siitä, miten paljon sinulta tulee jätettä, vaan miten paljon keskivertoihmiseltä tulee jätettä. Juu nou.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyse ei ole siitä, miten paljon sinulta tulee jätettä, vaan miten paljon keskivertoihmiseltä tulee jätettä. Juu nou.

Tuolla logiikalla Etappi voisi maksaa kaikille työntekijöilleen myös keskimääräistä palkkaa, Suomalaisten keskipalkka on noin 3700 euroa/kk.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä asun yksin, naapurin viisihenkisellä perheellä on nyt samankokoiset jäteastiat. Minun jätteeni ovat kaikki kuivia, inhoan perunoiden ja porkkanoiden kuorimista. Käytän riisiä tai pussimuusia. Ostan kala- ja kanafileitä sekä luutonta lihaa. Aamulla syön puuroa.
        Ainoa biojäte ovat munankuoret silloin harvoin kun leivon kakkua. Nekin varmaan voi polttaa? En siis tarvitse koko bioastiaa, toisin kuin naapuri, jonka lasten lautasilta puolet menee roskiin. Ei tämä ainakaan kovin tasapuolisesti mene, että maksan saman kuin tuo perhe.

• Anonyymi

Pari euroa nousoo kertatyhjennyksen hinta ja puoli vuotta käydään tyhjäämässä kahden viikon välein entisen neljän viikon sijaan vaikka asuu taajama alueen ulkopuolella. Äkkiseltään laskin että noin 70 euroa saa maksella kohta vuodes enemmän jätteiden keruusta.

• Anonyymi

Taajama-alueella on tähän asti ollut pakollinen 2-viikon tyhjäysväli ympäri vuoden. Uuden lokero systeemin ansiosta se onnistuu puolet vuodesta (talviajan) myös 4-viikon välein. Vaikka siis tyhjennyshinta nouseekin pari euroa, niin kokonais vuosikustannus jopa pienenee noin kympin verran. Jos siis ottaa talviajalle harvemman tyhjäysvälin, ja miksikäs ei.

• Anonyymi

Sinne vaan kaikki sekaisin polttojätemolokkiin. Ahneet jätefirmat lajitelkoot raaka-aineensa ihan itse.

• Anonyymi

Jos kaikki tekisi noin, niin jätemaksut kymmenkertaistuisi, koska työllistävä vaikutus jäteaseman päässä. Helpoin ja halvin lajitella jätteen syntymispaikan alkupäässä, eli kotitaloudessa, ei vaadi paljoa vaivaa. Ei voi olla mahdoton asia laittaa biojäte eri pussiin kotona.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos kaikki tekisi noin, niin jätemaksut kymmenkertaistuisi, koska työllistävä vaikutus jäteaseman päässä. Helpoin ja halvin lajitella jätteen syntymispaikan alkupäässä, eli kotitaloudessa, ei vaadi paljoa vaivaa. Ei voi olla mahdoton asia laittaa biojäte eri pussiin kotona.

Kyllä siinä jossain vaiheessa joku raja vastaan tulee, kun ihmisten mitta tulee täyteen. On tyhmää tehdä ilmaistöitä toiselle.

• Anonyymi

Miten niin "ahneet"? Etappi Ei ole mikään pörssiyhtiö jonka olisi pakko saada liikevoittoihin kasvua jokaisessa neljännesvuosi-katsauksessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä siinä jossain vaiheessa joku raja vastaan tulee, kun ihmisten mitta tulee täyteen. On tyhmää tehdä ilmaistöitä toiselle.

Eli mieluiten otat sitten ilmaistyön sijasta, moninkertaiset jätemaksut? Vain sen takia ettei tarvi itte tehdä mitään.

• Anonyymi

Pahimmalla vastarannankiiskellä lienee Hahtomaan kaatopaikkaa ikävä? Boomeri saattaa ikävöidä myös sitä jätesäkin nielaisevaa pellistä roska-astiaa johona oli vihiriä tarra jossa luki notta "Lapuan jätepalvelu".

• Anonyymi

Mun mielestä se on hyvä, että Suomi, Ruotsi ja muut pohjoismaat, näyttää muille mallia miten jätteet käsitellään, ja kansa osaa lajitella, helpottaakseen prosessia, jolloin myös hintalappu pysyy pienenä.

En ymmärrä, miksi osa haluaa toimia jätteiden osalta kuin afrikassa tai venäjällä, tms kehitysmais, että dumpattais kaikki samaan läjään vaan.

Itse tunnen jopa ylpeyttä siitä, että meillä Suomessa on yksi maailman parhaita jätejräjestelmiä. Se vaatii käyttäjiltä pienen eleen, eli lajitteluinnon, pieni vaiva jonka teen mielelläni. Se ei ole minulta pois, ja kokonaiskustannukset pysyy näin maltilisena.

• Anonyymi

Nykyinen jätelaki on siinämielessä kurjasti toteutettu, että jätteidenkäsittelystä perittävät maksut ovat asuntokohtaisia eivätkä talon henkilömäärän mukaan.

• Anonyymi

On vaikea ymmärtää tätä. Vaarin talossa asustelevana sinkkuna joudun maksamaan yksin samansuuruisen jätelaskun ku mitä naapurin monipäinen perhe.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On vaikea ymmärtää tätä. Vaarin talossa asustelevana sinkkuna joudun maksamaan yksin samansuuruisen jätelaskun ku mitä naapurin monipäinen perhe.

Sipilähän on lessu, ja rikas lessu onkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta käyhän sulla ystäviä, tuttavia ja sukulaisia kyläilemässä, ja tarjoat heille syötävää, yms mistä tulee väistämättä aina jotain jätettä, käärettä, yms roskaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niitä jäteastioita on hei monen kokoisia, otat tietenkin pienimmän, siinä on myös halvempi tyhjäyshinta.

• Anonyymi

Tämä. Sinkkuna ja mökkiläisenä minulle tulee postiluukusta samansuuruinen jätemaksu kuin niille, joiden pihassa tonottaa kolme bensamersua ja kakaroita on pian kymmenkunta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä. Sinkkuna ja mökkiläisenä minulle tulee postiluukusta samansuuruinen jätemaksu kuin niille, joiden pihassa tonottaa kolme bensamersua ja kakaroita on pian kymmenkunta.

Ei sinne astiaan kerry edes pohjan peittoa kun jo tyhjätään.

• Anonyymi

Lakeuden Etappi on vilpillinen kiskonta- rikollisyhteisö, joka tulisi purkaa ja uusi jätefirma perustaa puhtaalta pöydältä.

• Anonyymi

Kohta nää kaikenvastustajat alkaa varmaan väännellä liikennemerkkejä, kun ne huomaa ettei ne itse niitä autottomina tarvi, ja vetoavat siihen.

• Anonyymi

Minulla on ollut itse tekemäni komposti jo 70-luvulla ja nyt on käytössä toinen erittäin hyvin toimiva laite. Minun on siis pakko ostaa nurkkaan pölyttymään joku halpa, toimimaton vehje, että voin jatkaa kompostointia?

• Anonyymi
    • Anonyymi

Ensimmäiset astiat jaetaan ensi viikolla, tyhjennyshintaa ei kerrota, mutta varmaa on että se nousee.
      Tyhjennys hoituu syndikaatin toimesta, maksa tai itke ja maksa.

• Anonyymi

Mä aikaan paskatamaan sinne jäteastiaan
      Ja viekää pois.

• Anonyymi

Se vain passaa, kunhan köntsä on hyvin suljetussa biojätepussissa tai sanomalehteen käärittynä. 💩

• Anonyymi

Kyllä tai puhelimesta kauan tihrustaa, että löytyi Etapin sivuilta astian tyhjennyshinnat! Jäätävä määrä liirum laarum tekstiä ja siellä loppupäässä seassa jopa se ainoa minua kuluttajana kiinnostava (140l.) tyhjäyksen hinta, kaksilokeroastia vähän alle kahdeksan euroa ja poltettavan jätteen astia liki yhdeksän euroa. Tämän astian tyhjäys on tähän asti maksanut 9,17€, eli hinta jopa vähän laskee, jos nyt oikein tuolta nettisivulta ymmärsin.

• Anonyymi

Lisää ekomaksu. Tuskinpa halpeni. Omalla kohtaa säilyi tyhjennysväli 4vk. Säästöä vuodessa yli 60€ kun on oma kompostori.
        Mitä sitten, jos menee pakkasilla jäähän. Tänäkin vuonna alkoi jo lämmöt olemaan kompostorissa plussan puolella huhtikuulta. Muutama vuosi on mennyt ettei ole jäätynyt. En kiellä, onhan siinä omat hommansa, välillä pitää kusta ja turvetta laittaa. Mutta saapi multaa ja nestemäistä lannoitetta vuotoputkesta kasvimaalle. Kyllä sitä kasvuturvetta ja lannoitteita saa kaupasta ostaa jo aivan tarpeeksi. Lisäksi.

• Anonyymi

Kompostien kanssa leikkiminen vaatii ylimääräistä aikaa ja vaivaa. Lisäksi kuivike maksaa myös. Ja omat juttunsa talvella että saa pidettyä plussan puolella. Eikä se massa ole valmista mikä sieltä alaluukusta tulee, vaan sitäkin pitäisi seata ja jatkojalostaa, ennen kuin sitä voi kutsua mullaksi. Joskus kokeilin, ja totesin ettei ole mun juttu leikkiä haisevan massan kanssa.

Onneksi tuli kaksilokero keräys. Voiko helpompaa olla. Eikä oo hinnankiroos. On toki vielä niitä jotka periaatteen vuoksi laittaa kaiken samaan "roskapussiin", ja sieltä se haju leviää koko keittiöön. Mutta vinkiksi, kun hommaa tiskipöydälle nätin pienen kannellisen astian, niin homma on helppoa ja siistiä, eikä haise. Myös banaanikärpäs ongelma loppuu, kun lopettaa sen "kaikki vaan roskapussiin" asenteen. Meillä ei ole banaanikärpäsiä lainkaan, koska kaikki biojäte on kannellisessa astiassa. Kannattaa ottaa tästä koppi, huomaatte eron kun kokeilette.

• Anonyymi

Onhan se egoloogista ajattaa dieselin voimalla...

• Anonyymi

Ei se nyt niin ihmeellistä hommaa oo pitää kompostoria käynnis.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onhan se egoloogista ajattaa dieselin voimalla...

Ei mee kauaa niin jäteautot kulkee sähköllä. Eteläsuomes mones paikkaa kulkee jo.

• Anonyymi

Puuilossa näytti olevan halvin eristetty kompostori, kuivikkeen ja rahdin kera hintaa sillekin tulisi noin 200 euroa.
      No eipä sitten tullut kompostoria hankittua (ainakaan vielä) Montako vuotta aikaa siinä menisi että kompostorin hommaamalla alkaisi säästää?

• Anonyymi

Minulla on 240 litran perus astiaja sen tyhjennys maksaa halvimmillaan joka toinen kuukausi tyhjättynä 72 euroa vuosi.
        Samankokoinen kaksilokeroastia harvimmalla mahdollisella tyhjennysvälillä, kesäaikana joka toinen viikko, talvella kerran kuukaudessa maksaa 142 euroa vuodessa.

170 euron kompostiastia maksaasiis itsensä reilussa kahdessa vuodessa, ellet hifistele jollain lisäaineilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla on 240 litran perus astiaja sen tyhjennys maksaa halvimmillaan joka toinen kuukausi tyhjättynä 72 euroa vuosi.
        Samankokoinen kaksilokeroastia harvimmalla mahdollisella tyhjennysvälillä, kesäaikana joka toinen viikko, talvella kerran kuukaudessa maksaa 142 euroa vuodessa.

170 euron kompostiastia maksaasiis itsensä reilussa kahdessa vuodessa, ellet hifistele jollain lisäaineilla.

Laskennassa kannattaa huomioida tämä jos omistaa kompostorin, niin se poltettavan jätteen tyhjennysväli voi olla pidennettynä enintään :
        - 4 viikkoa (elikkä 13 tyhjäystä vuodessa) taajama-alueella.
        - 8 viikkoa (elikkä 13 tyhjäystä kahdessa vuodessa) haja-asutusalueella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kahdeksan viikon välein tyhjennyksiä tulee 6,5 vuodessa ja n. 9€ kerta tekee n. 58€, ei 72€.

• Anonyymi

aikoinaan ostin jäteastian, nyt oli tuotu kaksilokeroinen ja viety omani pois. miten on mahdollista jotta etappi vie toisen omaisuutta? yritin soitella vastaukset ympäripyöreitä. taidan laittaa kompostorin ja kehottaa tuomaan omistamani astia takaisin.

• Anonyymi

Olisit vienyt sen jonnekin takapihallesi talteen. Ihan oma syy kun jätit sen siihen uuden roskiksen viereen, tottakai oletus on että vanha astia kerätään pois kun se on siihen jätetty. Ihan oma syy taas.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olisit vienyt sen jonnekin takapihallesi talteen. Ihan oma syy kun jätit sen siihen uuden roskiksen viereen, tottakai oletus on että vanha astia kerätään pois kun se on siihen jätetty. Ihan oma syy taas.

Siihen olisi pitänyt liimata toimitettu tarra, jossa annetaan lupa viedä se pois. Ohjeissa kuitenkin neuvotaan viemään se piiloon ennen 1.4.
        Pois viedyt pötit viedään suoraan kierrätykseen, eli takaisin sitä on turha toivoa.

• Anonyymi

On tärkeää että kansalaisilta kusetetaan kaikki rahat pois.

P. Kyrpö

• Anonyymi

Meillä biojätettä tulee vain hätinä nimeksi. Kaksilokeroastiaan tulee näköjään korkeintaan ämpärillinen biojätettä tuolle 2-viikon tyhjennysvälille, koiralle kun kelpaa ja menee keitettyjen perunoiden kuoret yms.

• Anonyymi

Sinulla taitaa olla iso perhe, kun noinkin paljon tulee biojätettä? Minulla yksin asuvana ei tule ollenkaan. Karvinporot vien suoraan kukkapenkkiin tai marjapensaan juurelle.

Tosi typerältä kuulostaa Etapin selitys, että biojätelokeron tulee olla iso siksi etteivät jätteet ole heti silmissä kun kannen avaa. Tai että astioiden valmistaja on niin päättänyt, että näin on hyvä.

• Anonyymi

Tuli "etäpapilta" lasku.. Huhti-toukokuu laskun summa näköjään 43,07 euroa. Sinkkuna muavituttaa eniten turhan tiuha tyhjennys väli 2-viikkoo.
      Kuka ristuksen standardiapina tuon pariviikkoa on päättänyt, miksei se väli voi olla 3-viikkoa tai 9 viikkoa.

• Anonyymi

Miksi tässä ei voisi käyttää ihan normaalia maalaisjärkeä?
      Jotka tykkää kaksilokerisista, asuilevat niillä, jotka tuumii, että jätteen kanssa toimivat ne, jotka siitä elantonsa saa.

Tässäkin ketjussa tuntuu olevan yhtä paljon mustan ja viheriän pötin kannattajia.
      Jos puoletkin porukasta tykkää kökkiä etapin puolesta, pitäisi jätehommassa kulut ainakin puolittua.

Komposti ja biokaasu toisaalta tuo yritykseen niin paljon voittoa, että asiakkaiden maksut pitäisi pienentyä, ei nousta.

Ja tämäkin asia kuuluu myös Lapualle. (Ehdimpä ennen utelua, kuuluuko tämä Lapualle."

• Anonyymi

Pitäähän siihen etapin uuteen toimitilaan honkimetsään löytyä rahaa.

• Anonyymi

Niin just, roskisten 2viikkoiselle tyhjäysvälille ei ole lainkaan järjellisiä perusteluita, paitsi mitä nyt tietty rahastus, - vaikka noi "jätekdöörit" tästä kaikenlaista muuta väittävät.

• Anonyymi

Tyhjennysväli 8 viikkoa, roskat menee minne menee.

• Anonyymi

Se 2 viikkoa ns kesäaikaan, perustuu siihen että biojäte alkaa muuten haista, ja biopussit hajoilee jo sinne pöttiin, ja ainavaan lisää hajuhaittoja.

Sen sijaan talviaikaan, toimii 4 viikkoa, koska kylmä vuodenaika pitää biojätteen paremmin hajuttomana, kun biohajoamiata ei ala heti tapahtumaan, vaan kylmä ilma hidastaa sitä prosessia.

• Anonyymi

Eiköhän kaikki jäteastiat kannen aukaisun yhteydessä lemahda nokkaan, vaan ei se roskis sitten kannen kiinni ollessa haise.

• Anonyymi

Syrjäkylillä piisasi 4-viikkoa tyhjäysväliksi aina siihen saakka kunnes tuli nämä uudet väliseinälliset 2-lokeropötit. Miksi tihennettiin tähän 2-viikkoon?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eiköhän kaikki jäteastiat kannen aukaisun yhteydessä lemahda nokkaan, vaan ei se roskis sitten kannen kiinni ollessa haise.

Kyllä se vaan 4 viikon jälkeen kesällä lemahtaa jo kannen läpikin, ja sieltähän tulee jo kaikenlaisia ötököitäkin kannen raosta, jos niin pitkään olisi. Kaks viikkoa on aivan maksimi, lemuaa se siinäkin jo vähäsen. Saisi melkein olla kerran viikos tyhjäys, niin ei kerkeisi lemuta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se vaan 4 viikon jälkeen kesällä lemahtaa jo kannen läpikin, ja sieltähän tulee jo kaikenlaisia ötököitäkin kannen raosta, jos niin pitkään olisi. Kaks viikkoa on aivan maksimi, lemuaa se siinäkin jo vähäsen. Saisi melkein olla kerran viikos tyhjäys, niin ei kerkeisi lemuta.

Haju sitä, ja haju tätä vaikka kansi kiinni sanoi "jätekdööri". - No kaippa sitä on vaan hommattava se kompostori, ett saa järkevämmän roskis tyhjäysvälin. Vaikka se kompostori sehän se vasta haiseekin.

• Anonyymi

Jotkut on kovaa sitä mieltä, ettei mukamas pitääsi tulla biojätettä lainkaan, jos syö kaiken eikä heitä haaskuulle.

No, syöttekö vesimelonin paksut kuoretkin ja koipireisien sekä wingsien luut. Aika karpaaseja ootte jos syötte. Niitä tulee meinaa kilokaupalla lyhyes ajas. Tuonko teillen ne syötäväksi?

• Anonyymi

Syön leipää, tonnikalaa, pussimuusia, makkaraa, jauhekihaa, maitoa, mehua, kaljaa, popcornia, sipsejä, uusia perunoita, riisiä, kanafileitä, pizzaa, marjoja, hampurilaisia jne jne, sekä tietysti ravintolassa muutaman kerran viikossa.
        Ei tule grammaakaan biojätettä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Syön leipää, tonnikalaa, pussimuusia, makkaraa, jauhekihaa, maitoa, mehua, kaljaa, popcornia, sipsejä, uusia perunoita, riisiä, kanafileitä, pizzaa, marjoja, hampurilaisia jne jne, sekä tietysti ravintolassa muutaman kerran viikossa.
        Ei tule grammaakaan biojätettä.

No sittenpä syöt. Mut et voi vaatia muita syömään tuollaista kuraa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No sittenpä syöt. Mut et voi vaatia muita syömään tuollaista kuraa.

Tyhjäytä sitten pöttis vaikka joka päivä.

• Anonyymi

Melkolailla DDR-meininkiä tasapäistämisineen!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Melkolailla DDR-meininkiä tasapäistämisineen!

- Ja sitten vaaditaan kompostointi-ilmoituksia laatimaan vuosittain, ja lisäksi vieläpä varauduttava kompostitarkastajan tontille tupsahtamiseen tarkkailemaan biopöttiesi luonnetta.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Sitten nämä molempien astioiden p....a kipataan samaan paikkaan viisasta touhua ja rahastusta

• Anonyymi

Uskotko tuohon urbaanilegendaan, heh heh 😂😂... Hei, kyllä ne kipataan ihan eri paikkoihin. Ei noita jäteautoja huvin vuoksi ole uusittu. Molemmille jätelajille on ihan omat prosessinsa.

Itse lajittelen biojätteen myös sen takia, että se on helppo tapa päästä banaanikärpäsistä kokonaan eroon. Kun biojäte on pienessä kannellisessa astiassa, niin banaanikärpäset eivät yksinkertaisesti saa syömistä. Ja kun siinä tavallisessa roskiksessa on pelkkää kuivaroskaa, niin sielläkään ei ole mitään syötävää.

Banaanikärpäs ongelma johtuu yleensä siitä, että henkilö laittaa kaiken samaan "sekajäteämpäriin" ja yleensä siinä ei ole kantta. Sehän on banaanikärpäsille oikea juhlapaikka kun kaikenlaista herkkua on näkösällä, ja kaapin oven raosta ne sinne menee hajun perässä.

Ja se on kanssa harhaluulo, että banaanikärpäset sikiäisivät biojäteastiassa. Ehei, ei ne siellä sikiä kun kansi on päällä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uskotko tuohon urbaanilegendaan, heh heh 😂😂... Hei, kyllä ne kipataan ihan eri paikkoihin. Ei noita jäteautoja huvin vuoksi ole uusittu. Molemmille jätelajille on ihan omat prosessinsa.

Itse lajittelen biojätteen myös sen takia, että se on helppo tapa päästä banaanikärpäsistä kokonaan eroon. Kun biojäte on pienessä kannellisessa astiassa, niin banaanikärpäset eivät yksinkertaisesti saa syömistä. Ja kun siinä tavallisessa roskiksessa on pelkkää kuivaroskaa, niin sielläkään ei ole mitään syötävää.

Banaanikärpäs ongelma johtuu yleensä siitä, että henkilö laittaa kaiken samaan "sekajäteämpäriin" ja yleensä siinä ei ole kantta. Sehän on banaanikärpäsille oikea juhlapaikka kun kaikenlaista herkkua on näkösällä, ja kaapin oven raosta ne sinne menee hajun perässä.

Ja se on kanssa harhaluulo, että banaanikärpäset sikiäisivät biojäteastiassa. Ehei, ei ne siellä sikiä kun kansi on päällä.

Poltan kaikki 200l tynnyrissä ei tuu mitään roskia.Muovilla sytytän niin helposti kaikki palaa.Näin maaseudulla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Poltan kaikki 200l tynnyrissä ei tuu mitään roskia.Muovilla sytytän niin helposti kaikki palaa.Näin maaseudulla.

Itsekästä saastuttaa muiden ilmastoa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2556
    2. 148
      2234
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2202
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1603
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1536
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      286
      1432
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe