Teismi vs pikkulasten uskomukset

Pikkulapsi voi pitää olemattomia olentoja, kuten sängynalusmörököllejä todellisina. Kun ikää karttuu ja lapsi näkee sängynalustan olevan tyhjä niin uskomukset vähitellen lakkaavat. Sama pätee muinaisiin uskomuksiin, jotka olivat siihen aikaan parasta mahdollista tietoa mutta silti vääriä.

Näistä uskomuksista tulee uskontoa eli mielisairautta siinä vaiheessa kun ihmisellä on kaikki mahdollisuudet nähdä todellisuus sellaisena kuin se on, mutta silti itsepintaisesti jatkaa uskomistaan olemattomiin. Varmasti 12 -vuotias lapsi vietäisiin psykiatrille, jos hän edelleen itsepintaisesti uskoo sängyn alla majailevan mörököllin ja tekee siihen liittyviä rituaaleja ja arkipäivän toimintoja.

15

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kristinuskoa ei ole luokiteltu mielisairaudeksi tautiluokituksessa.

      • Anonyymi

        Koska lääkärit eivät halua loukata establishmentiä.

        Ja ovathan monet heistä harhaisia maailmakatsomukseltaan.


      • Anonyymi

        😋😍😋😍😋😍😋😍😋

        ❤️ ­­­N­­­y­­m­f­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#181043810

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Kenelläkään normaalilla lapsella ei ole mielikuvitushahmoja. Ainoastaan tilanne tai olosuhde voi aiheuttaa pelkoa, josta päästään keskustelemalla eroon.
      Voisiko näitä ateismiin kuulumattomia asioita mennä käsittelemään vaikka jonnekin mt-palstalle, jossa niihin voisi saada asianmukaisia vastauksia? Miksi trollata koko ajan ateismipalstaa siihen kuulumattomilla aiheilla? Ja kehittää omaa olkiukkoaan, jota hakata?

      • ”Voisiko näitä ateismiin kuulumattomia asioita mennä käsittelemään vaikka jonnekin mt-palstalle, jossa niihin voisi saada asianmukaisia vastauksia?”

        Ateismin ydinsanomahan on se, ettei uskota mielikuvitusolentoihin ja ei olla mielisairaita. Mitä sinä olet tehnyt teististen deluusioiden ja kärsimyksen vähentämiseksi?


      • Anonyymi

        Ateisti palsta on mielenterveysongelmaisten uskontojen uhrien palsta nykyään.
        Varma Tieto


      • Anonyymi
        Hard_atheist kirjoitti:

        ”Voisiko näitä ateismiin kuulumattomia asioita mennä käsittelemään vaikka jonnekin mt-palstalle, jossa niihin voisi saada asianmukaisia vastauksia?”

        Ateismin ydinsanomahan on se, ettei uskota mielikuvitusolentoihin ja ei olla mielisairaita. Mitä sinä olet tehnyt teististen deluusioiden ja kärsimyksen vähentämiseksi?

        Missä ateismin määrittelyssä kerrotaan "Ei olla mielisairaita"
        Varma Tieto


      • Hard_atheist kirjoitti:

        ”Voisiko näitä ateismiin kuulumattomia asioita mennä käsittelemään vaikka jonnekin mt-palstalle, jossa niihin voisi saada asianmukaisia vastauksia?”

        Ateismin ydinsanomahan on se, ettei uskota mielikuvitusolentoihin ja ei olla mielisairaita. Mitä sinä olet tehnyt teististen deluusioiden ja kärsimyksen vähentämiseksi?

        "Ateismin ydinsanomahan on se, ettei uskota mielikuvitusolentoihin ja ei olla mielisairaita."

        Ateismihan perustuu hulluuteen. "Hullu sanoo sydämessänsä: "Ei ole Jumalaa".
        Turmiollinen ja iljettävä on heidän väärä menonsa." ( Psalmit 53:1 )


      • Anonyymi

        Sanoisin päin vastoin, että jokaisella normaalilla 3 - 7 vuotiaalla on mielikuvitushahmoja. Ne jopa ehtivät vaihtua moneen kertaan alakouluikään ehdittäessä.


    • Anonyymi

      Pystytkö sinä todistamaan, ettei sängysalusmörököllejä ole olemassa?

      Ei tämäkään uskomus ole mitenkään ristiriidassa tieteen kanssa.

      Sitäpaitsi miten selität kadonneet lelut? Katoavatko ne ihan itsestään? Eikä pölypalloillekaan löydy mitään selitystä ilman mörököllejä. Tietenkin ateistit uskovat tyhjästäsyntymiseen ja johonkin vaatepölyteoriaan, missä kaikki tapahtuu täysin järjettömästi itsekseen.

    • Anonyymi

      uskonto on kehittymättömien aivojen tulos

      • Anonyymi

        Eivät esim. piispojen aivot ole kovin kehittymättömiä, mutta niitten aivoihin on vaan onnistuttu lapsuudessa istuttamaan harhaisuutta, josta lahjakkuusestaan huolimatta, eivät ole tajunneet hankkiutua eroon.

        Loistava esimerkki indoktrinaation tehokkuudesta ja haitallisuudesta.

        Kirkossa on parikymmentätuhatta palkollista, joista suurin osa tekee kansantaloudellisesti ihan skeidaa duunia. Noittenkin pitäisi saada tekemään jotain hyödyllistä.


      • "uskonto on kehittymättömien aivojen tulos"

        Sanoo hullu ateisti. "Hullu sanoo sydämessänsä: "Ei ole Jumalaa".
        Turmiollinen ja iljettävä on heidän väärä menonsa." ( Psalmit 53:1 )


      • Anonyymi
        Ukim kirjoitti:

        "uskonto on kehittymättömien aivojen tulos"

        Sanoo hullu ateisti. "Hullu sanoo sydämessänsä: "Ei ole Jumalaa".
        Turmiollinen ja iljettävä on heidän väärä menonsa." ( Psalmit 53:1 )

        Kuules nyt Muki,jos aikuisten oikeasti pidät totena pronssikautisten shamaanien sieni("näkyleipä")pöllyssä sepittämiä maailmanselityksiä,olet perusteellisesti eksytetty!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuules nyt Muki,jos aikuisten oikeasti pidät totena pronssikautisten shamaanien sieni("näkyleipä")pöllyssä sepittämiä maailmanselityksiä,olet perusteellisesti eksytetty!

        "Kuules nyt Muki,jos aikuisten oikeasti pidät totena pronssikautisten shamaanien sieni("näkyleipä")pöllyssä sepittämiä maailmanselityksiä,olet perusteellisesti eksytetty!"

        "Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima." ( Paavalin 1. kirje korinttolaisille 1:18 )


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      683
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe