1995 vaihdoin toisen autoon ensimmäisen kerran ja sen jälkeen ainakin yli 10 kertaa eri autoihin. Vw, bmw, toyota, citroen, audi, Volvo. Kaikki yleisiä malleja. 5 tai 6 vaihteistoa,
Yhdellä oikealla merkillä vaihtaa kaikkiin manuaaleihin, pari erilaista. Manuaalit on samanlaisia kaikissa. Ison vanha öljymerkki on tärkeä koska öljy on oikeasti lisäaineistettu. Tämä on se tärkein asia.
Esim castrollin 75w-90 on täysin erilaista kuin nyt ostettu yhden osamerkin välittämä öljy jossa sama numero. Mitään samaa ei ole öljyillä kuin kirjoitettu numero, erilainen juoksevuus, lisäaineistus. Sama 75W tai 75W-85 öljyjen kohdalla.
100 000 tkm on aina paljon alle 2L - 3 litralle vaihteisto-öljyä. Öljy maksaa muutaman kympin ja vaihto helppo. Ei kannata ajaa enemmän, sellä on osia jotka kuluu nopeammin vanhoilla likaisilla öljyillä. Huonosti huollettu auto jos niitä ei uusittu ajallaan.
Kun öljyn väri muuttunut yhtään niin seassa on metallia, vettä. Joissakin uudemmissa on liian pieni öljy tila ja öljy menee vielä nopeammin huonoksi.
10 vuotta ollut auto ja 2 kertaa uusinut. 5 vuoden välein ja alle 50tkm.
Sitten kun muistaa laittaa oikeaa rasvaa, öljyä tippakannusta näkyviin vaihteensiirron niveliin niin vaihteisto huollettu.
Manuaalivaihteiston öljyjen vaihto
12
195
Vastaukset
- Anonyymi
Ei manuskan tarvitse öljyjä juurikaan vaihtaa, kerran korkeintaan koko auton elinaikana. Onhan autoja joissa ei ole edes tyhjennysproppuja, eikä valmistaja ole katsonut sitä hommaa tarpeelliseksi. Automaatti onkin sitten jo toinen juttu.
- Anonyymi
Ei kuulunut kyllä ollenkaan mihinkään huolto-ohjelmaan ja ajoin vw tdi passatilla 380 000km eikä siihen vaihdettu vaihdelaatikon öljyä koskaan,,,,,,---
- Anonyymi
Ei ollut pohjaproppua siinä astrassakaan, kun 400 000 ajettuun dieseliin vaihdatin öljyt. Ei meinannut vaihdekeppiä - 25 pakkasessa saada liikuteltua, ennenkuin moottori lämpeni. Kulutus myös tippui n. puoli litraa. Olen sen jälkeen vaihtanut vaihteistoöljyt aina auton ostettuani. (Ostan yleensä yli 300 000 ajettuja autoja.)
- Anonyymi
Siellä oli Suomeen sopimattomat öljyt alunperin.
- Anonyymi
Monessa autossa poikii vaihteisto ensimmäisenä juuri noiden "ikuisten" öljyjen vuoksi. Siitten sitä nimitetään tyyppiviaksi. Niitä ikuisia kun ei vielä ole keksitty. Koko idea on esittää asiakkaalle vähähuoltoista autoa ja saada myytyä toinen tilalle.
On muuten melkoista hiomatahnaa 300 000 km ajettu vaihteistoöljy.- Anonyymi
Hihii, se laatikko hajoaa yleensä käyttäjän takia. Eipä niitä tarvitse vaihtaa jos kerran korkeintaan ja silloin auto on jo ties monennellako omistajalla.
- Anonyymi
No aika harvalla edes ajetaan noin paljon ennen paalausta.
- Anonyymi
Saudi-arabian viskositeetti ei sovellu siberian aroille.🐧
- Anonyymi
Meillä oli kerran auto näillä "ikuisilla öljyillä" eli huolto-ohjelman mukaan ei tarvinnut vaihtaa. Sitten vähän päälle 300tkm ajettuna vaihteisto leikkasi ajossa kiinni, tuli aikamoinen lukkojarrutus...
Joku 10v/100tkm voi olla sopiva vaihtoväli vaikkei ole huolto-ohjelmassa.
Ja öljyä valitaessa paitsi viskositeettiä/GL-luokitusta, kannattaa katsoa myös Brookfield viskositeettia @-40C. Tuo kertoo parhaiten miten juoksevaa on pakkasilla. Esim 75W-90 öljyjen välillä hyvin suuria eroja miten juoksevia ovat esim -15 asteessa. Mobil 1 SHC 75w90 puuroa -20 asteessa, mutta esim Castrol Syntrans Mutlivehicle 75w90 vielä hyvin juoksevaa- Anonyymi
"Sitten vähän päälle 300tkm ajettuna vaihteisto leikkasi ajossa kiinni, tuli aikamoinen lukkojarrutus..."
Tuskin kuitenkaan kiinnileikkautuminen. Mieltäisin niin, että kiinnileikkautuminen tapahtuu kitkan kasvaessa ja pinnan lämmetessä, jolloin kitkaa tulee entisestään lisää ja lämpöä lisää ja lopulta liike pysähtyy kun pinnat ei pysty enää liikkumaan toisiaan vasten.
Tuo tapahtuu hitaasti edeten.
Eiköhän siellä laatikossa tai vetopyörästössä joku irtokappale ole mennyt hampaiden väliin.
- Anonyymi
"10 vuotta ollut auto ja 2 kertaa uusinut. 5 vuoden välein ja alle 50tkm."
Tuo aikas ideaali ja huolellinen huoltoväli, niin vältyy mahdollisilta murheilta.
Automaati. Vaikkapa Stellantiksen autoissa, Aisinin valmistamissa automaateissa ei kuulema ole edes täyttöaukkoa, sillä niissä on "ikuiset" ölyt, eikä öljyhultoa lainkaan huolto-ohjelmassa.
Takavetoisissa tulisi vastaavista syistä vaihtaa myös ne "ikuiset" perän öljytkin.
Ketjussa kun puhtaan manuaalin sopivista öljyistä, niin millä sitten tulee toimeen sekä pakkasissa, että pitkissä maximihelteissä, ettei se öljy menisi kuumassa liian juoksevaksi.
Oletan, että autonvalmistajilla on samat ölyt pojoisen pakkasiin kuin etelän kovempiin kuumuuksiin.
Pitkää baanaa 130 km/h motarilla jossain pitkälti yli 30C°:n helteessä, jossa meinaa renkaatkin "sulaa" kuumalla bitumilla. Olihan Italia - Portugali akselilla viime kesänä heltet pitkään + 40C° pinnassakin.- Anonyymi
Kyllä autonvalmistaja varustelee autonsa sopivilla öljyillä eri markkina-alueille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi982550Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302345Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen192088Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663931672- 1121547
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1621287Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2651095- 71994
- 79946
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha178920